Annons:
Etiketthälsa
Läst 6746 ggr
indra-bus
4/23/14, 4:03 PM

Kolla vetenskapens värld avsnitt 14

Fett är farligare än socker. Precis de som kommer fram där har jag sagt hela tiden.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
nyborjare08
4/23/14, 4:21 PM
#1

Njäe… det går knappast att dra några slutsatser av ett test på två personer.

Läs mer här: http://www.dietdoctor.com/sugar-vs-fat-on-bbc-which-is-worse

 

 

indra-bus
4/23/14, 4:36 PM
#2

Så du inte hela programmet?

Balanserad kost.

Att om man inte äter kolhydrater tas energin från musklerna är inget nytt eller att man får diabetes av för mycket fett.

Med mycet fett går man ner fort men de är inte bara fett som försvinner utan även muskelmassa inte häller något nytt.

Detta är inget nytt.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

RobinEH
4/23/14, 4:55 PM
#3

#2

Det du skriver är inte nytt eftersom det är struntprat. Visa en enda studie som påvisar att man drabbas av diabetes (typ 1 eller 2) av "för mycket" fett.

Går man ner i vikt så försvinner sällan enbart fett utan även muskelprotein, oavsett diet.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Zolunia
4/23/14, 7:08 PM
#4

*suck* slår mig för pannan och skakar på huvudet! Varför skriver man ett sånt här inlägg på ett lchf forum? Vi har så många som är überinsatta på lchf, och du kommer med ett populärvetenskapligt TV-program.

[tick]
4/23/14, 7:20 PM
#5

#3, det var väl dessutom så att man hade mätt förlust av lean mass, dvs fettfri massa. Tappat vatten ingår i det, så han som åt fett förlorande antagligen mindre andel ren muskelmassa (båda tappade väl 50% fettfri massa om jag inte minns fel).

goliath
4/23/14, 7:59 PM
#6

Nån som vet hur man kan se detta program om man befinner sig utanför sverige?

Annons:
Zolunia
4/23/14, 8:44 PM
#7

Jag bor i Spanien och hittade dokumentären (hela) här!

goliath
4/23/14, 8:55 PM
#8

fett zolunia! Tack!

Ary
4/23/14, 11:14 PM
#9

Det var den mest vinklade "dokumentär" jag någonsin sett. För det första så tar det en månad eller mer innan omställningsperioden är över, så den som äter högprotein/"högfettsdieten" är inte fullt omställd. Såvitt jag minns tar det ett par timmar att uppreglera insulinproduktionen och glukostestet testar man väl sockret 2 tim efter och då har ju inte insulinproduktionen varit på topp. På en längre testperiod och fler försökspersoner visas lägre risk för diabetes, inte högre.

aktagrottman
4/23/14, 11:32 PM
#10

HAHA, om man får ut något vettigt som kan påvisa något om hälso fördelarna av fett eller socker i denna "studie".

Har man nog svåra problem med att källkritik och slutledningsförmåga.

Testen överlag är intresserade och ganska givna.
Vad har aktie spekulationer med kostombyte att göra.
De kan lika väl spela poker eller keno. Konsertnation krävs, men intresse och förkunskaper är viktigare.

Tror inte heller det var någon som blev förvånad av att socker ökar energin i musklerna fort vilket get extra spurtkraft. Men det vet även de som tävlar på LCHF.

Inget om hälsa har dock uppkommit av detta test.

Att kombinationen 50/50 fett och socker är godast är ju inte heller sant, tort socker är inte gott men allt man kan blanda socker med som get en slemmig konsistens är gott.
Även då läsk mycket gott men inget fett.

Nej väldigt dåligt test. Som skulle kunnat vara hur bra som helst om man tänkt till lite.

Zepp
4/23/14, 11:36 PM
#11

Eh.. dumhet i kvadrat.. vet de ingeting? 😕

Äter man väldigt lite kolhydrater nedregleras förmågan att hantera dessa, äter man väldigt lite fett lär man äta destomera kolhydrater!

Man brukar vara bra på att hantera det man äter mest utav.. dvs man förbränner det man äter.

Frågan är väl hur man mätte förmågan att förbränna fett på killen som åt mest socker.. fast det gjorde man såklart inte?

Huh.. han blev fettresistent.. hemskt öde.. fett som e så gott.. speciellt smör!

Men nu är det som det är.. och han blir tvungen att avstå smör.. och annat fett.. om man skall dra några slutsatser av programmet.. vilket man inte skall.. då det var ett rent underhållningsprogram!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

indra-bus
4/24/14, 7:04 AM
#12

Den visar på vad som att äter man bara fett så förlorar man muskelmassa. Vilket inte är nytt. Att hjärnan behöver kålhydretar för att konsentrera sig är inget nytt,

Sen får ni tänka på att socker ätaten år socker o inte långsamma kolydrarer.

Den stora undersökningens resultat EN BALANSERAD kost Kan inte förstå att någon tror att de är nyttigt o äta massa fett.

Hoppas era barn slipper detta som växer o skall idrotta. De behöver både proteiner kolhydrater o lite fett för att växa.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

indra-bus
4/24/14, 7:16 AM
#13

När jag tränade läste jag allt ja kunde hitta om kost. Man behöver inte alls tappa muskler  när man går ner i vikt man kan till o med bygga muskler o förlora fett. Om man äter rätt. Protein o kolhytrater o lite fett.

O ju mer muskelmassa kroppen har desto större ämnesomsättning.

Fattar inte att någon kan tro att de är nyttigt o vräka i sig fett helt galet.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
Margareta
4/24/14, 8:03 AM
#14

Indra-bus: Du har lagt ditt inlägg i fel forum. Läs om sajten så få du se varför. Grundförutsättningarna för att vara med här innebär att man åtminstone är nyfiken på varför lågkolhydrat-högfettskost fungerar. Eftersom vi är iFokus största forum med nästan 20 000 medlemmar så finns det förmodligen ett intresse och en kunskap som du har missat. Vi som är med här behöver inte spilla tid på att svara dig., mer än de svar du fått. Läs och lär eller skriv i ett forum för mer likasinnade är mitt tips. Tror du inte på oss kan du läsa om det där tv -programmet på kostdoktorn.se, det är Sveriges största hälsosajt.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

goliath
4/24/14, 11:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#13

Fast inte ens en bodybuilder, som under sin "deff" period tränar tung styrketräning och injecerar stora mängder anabola och androgena steroider, lyckas hålla på sin muskelmassa. Där handlar allt om att förlora minst möjligt muskelmassa.

så det där beror helt på.

Ta mig som ett exempel (det bli ungefär lika vetenskapligt och representativt för befolkningen som programmet). Jag är oxå träningsintresserad. Under några månader med lchf nästan dubblade jag min testosteronkoncentration i blodet. Jag gick ned ett par kg i fettmassa och muskelmassan var stort sett oförändrad.

Utifrån det kan man lätt konkludera att man borde ha bättre förutsättningar att bibehålla muskelmassa vid viktnedgång på lchf än på kolisrik kost..

aktagrottman
4/24/14, 7:18 PM
#16

Indra-bus detta är nog på gränsen till personangrepp men finns det något samband mellan kosten du äter och att du skrivit samma inlägg utan någon större förändring flertalet gånger i denna tråd?
För det är inte sant att man upprepar samma sak flera gånger så blir det man säger sant.
Det är dock troligare att om man upprepar samma sak om och om igen är man fast vis sina åsikter och set spelar ingen roll vad någon annan säger. Är det så är man även låst att se andra saker runt om och dra egna slutsatser kring varför någonting kanske skulle ha gjorts på ett annat vis eller varför det var ett dåligt sätt.

Fundera kring om det har med kosten att göra som du glömmer vad du skrivit och upprepar det om och om igen. Är det det är det lätt att fixa.
Är det däremot så att det handlar om din åsikt, sitter du värre i båten, det är bara tråkigt att inte kunna ta in ny information eller diskutera med personer av annan åsikt.

Nej det är inte farligt att äta massa fett, ja man förlorar muskelmassa om man inte får i sig tillräckligt med protein, när man mäter kroppssammansättning mäter man eg fett% och lean boadymass.
Lean boadymass är allt annat förutom fett, dvs vatten och glykogen.
första veckarna av lchf förlorar man några kilon vatten och glykogen lagret i musklerna. Dvs första veckorna förlorar man några kilon lean boadymass (muskelmassa). Det är fel att direkt översätta det till muskelmassa. För det är inte sanningen. Så inget konstigt alls och inte säkert att något muskelprotein har gått förlorad.

goliath
4/24/14, 7:40 PM
#17

Om rätt ska vara rätt så sa de "muskelmassa" i dokumentären. Inte lean mass eller liknande :)

aktagrottman
4/24/14, 7:58 PM
#18

Fast vad är det dom har mätt?
Det är väl det det handlade om vad dom säger är att det är muskelmassa.
Men vad jag vet mäter man fett och lean mass.
Och som jag sa tidigare är lean mass, allt utom fett.

Men jag kan ju ha fel men en viktminskning på lchf kost där några kilon är lean mass första veckorna är helt normalt och inte konstigt alls.

Jag vågar påstå att det är Lean mass de har mätt.

[tick]
4/24/14, 8:07 PM
#19

Du har rätt goliath, dom sa "muscle mass". Men dom har ju fel för en bodpod mäter fettfria massa.

goliath
4/24/14, 8:37 PM
#20

Jag känner inte till Bodpod, men om det är så att den maskinen inte kan mäta ren muskelmassa och det faktiskt egentligen handlar om fettfri massa varje gång de säger muskelmassa så är detta en skandal från BBC och producenterna i och med att det gjordes en såpass stor poäng av att denna farliga fettdietet kanibaliserade folks muskler. Det borde skrivas en mail till BBC i så fall!

Annons:
[tick]
4/24/14, 9:01 PM
#21

Bodpod mäter egentligen bara kroppens volym och sen räknar man ut fettmassan från det och vikten. Fettfri massa blir resten. Om man vill ha muskelmassa kan man räkna vidare genom att dra bort uppskattning för benmassa mm. Här beskrivs väldigt kortfattat (sök på bod pod): http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2495082/ (studien jämför olika metoder att få fram fettmassa).

Det är väl inte mer skandal än alla de andra populärvetenskapliga hälsoprogrammen BBC spottar ur sig. Alla är på samma förenklade och fördummade nivå.

Andra exempel på vad jag tycker är dumheter: Att fettkosten skulle ge diabetes för att glukostoleranstestet visar på dålig glukostolerans när man inte äter kolhydrater (att äta kolhydrater i 2-3 dagar reglerar upp toleransen igen). Att göra konditionstest och kognitiva tester innan på lågfett innan man hunnit anpassa sig. Etc.

goliath
4/24/14, 9:18 PM
#22

Ja, det var utan tvivel enormt mycket dumt i den där dokumentären.. Och mycket som kan diskuteras. Korrelationer som läggs fram som kausaliteter etc.. Men det där med muskelnedbrytningen är ju ett rent faktafel som man sen byggde ett helt resonemang kring och som till slut ledde till en av programmets huvudkonklutioner. Kickern lixom..

hemul
4/24/14, 10:14 PM
#23

#15  Wow goliath! Inte visste jag att du var SÅ välbyggd! 😛

goliath
4/24/14, 11:02 PM
#24

Jodå, jag är ganska grov 😂

Men måste ju leva som man lär ;)

Kajak11
4/25/14, 4:29 PM
#25

Ado is…grekisk gud:') skojar litw men så klsrt…tränad hyffsat bra. Lågkolhydratkost funkar:-)

Kajak11
4/25/14, 4:29 PM
#26

Adonis…skulle det stå:-)

Zepp
4/25/14, 5:05 PM
#27

Lite skillnad mot den dietist som jag blev tvungen att besöka.. hon var något korpulent.. mer än mig i allafall.. och jag kunde ha gett henne några råd om kost.. men jag avstod!

Oså hör det till etiketten att man inte pratar om damers vikt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Sarah-S
4/25/14, 5:08 PM
#28

#27 LOL

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

goliath
4/25/14, 6:03 PM
#29

🙂

*Dandelion*
4/25/14, 6:07 PM
#30

#15

Snyggt!

Känns än mer trovärdigt att läsa dina inlägg!

kaisakavat
4/25/14, 6:53 PM
#31

Hehe.. 

Ja, goliath är jättefin.

Funderar lite på att posta en sån bild själv, på mig..  🤐

Kajak11
4/25/14, 10:35 PM
#32

Prova kaisakavat:-)

goliath
4/26/14, 12:22 AM
#33

Det är väl det som kallas "selfie" tror jag?

Vad söta ni är allihopa :)

RobinEH
4/27/14, 1:36 AM
#34

För alla som beundrat Goliath så kan jag tipsa om att det finns mer av honom i inlägg 5 här. 😎

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
Halvdansken
4/27/14, 1:01 PM
#35

indra-bus.

Ät du det du vill och tror på, men du kommer nog inte att få någon här inne att ändra hållning om LCHF med dina inlägg. Så jag skulle nog rekommendera ett annat forum.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: