Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 3079 ggr
Cajsavarg
4/22/14, 12:48 PM

Kikare vilken sort?

Ett helt OT ämne! Jag ska ev köpa en kikare, men kan inget om dessa. Den ska vara liten och lätt så att den går att ta med sig på en flygresa, men gå att zooma in fåglar och vilda djur på ett bra och stabilt sätt. Är det någon/några här som kan rekommendera mig någon speciell sort? Kvalitet ska det vara!

//Fat makes Me fit//

Annons:
hemul
4/22/14, 1:15 PM
#1

10x brukar vara vanligt bland fågelskådare. Större förstoring är svårt att hålla på fri hand. Det skakar för mycket, skakningarna förstoras ju också. Kvalitén framgår oftast av priset plus känt märke.

http://kikarproffsen.se/?page_id=319

Själv har jag en 35 år gammal 10x Leiz av takkantprismetyp. Den fungerar fortfarande utmärkt - förstås.

Kajak11
4/22/14, 2:46 PM
#2

Har en 10x40. Den funkar bra.

Cajsavarg
4/23/14, 7:33 AM
#3

Tack! Då ska jag kolla!

//Fat makes Me fit//

Kajak11
4/23/14, 8:19 PM
#4

Jac skrev fel. Ursäkta. Det är en 10 x 42 Kite Petrel. Inte den dyraste..men blev tippat den.Rimligen kvalité. Kan ha den i många år. Den är lite tung men man vänjar sig. Det bästa är at spana på några olika modeller och prova att ha den i händerne. Gå sedan ut och titta på lång avstand. Kolla djup skarpa. Men fråga i affär med koll på kikare. Sedan kan du kanske hitta på nettet. Hemuls tipps om kikare användning är bra.

ashe
4/24/14, 12:00 AM
#5

Jag tycker det viktigaste är att den inte är tung! Att orka hålla och vara stadig på handen en längre stund är ganska jobbigt, är då kikaren tung så blir det svårt att se något…

8 eller 10 x 40 har jag tyckt varit lagom, så lätt som möjligt med hyfsad kvalite, vilket brukar betyda en som är lite dyrare än jag tycker jag har råd med.

Prova att hålla och använda kikaren. Den skall passa din hand och din armstyrka.

Trevliga spaningar!

Cajsavarg
4/24/14, 8:44 AM
#6

Låter som att jag måste ut i butikerna först och inte bara satsa på namn, styrka och nätbutik! Ja, jag vill att den ska vara smidig så att den inte är ett problem när man flyger och enkelt vill ha den med i ryggan om man är på t ex safari. Mycket glad för tips och respons! Tack!

//Fat makes Me fit//

Annons:
Upp till toppen
Annons: