Annons:
Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 9965 ggr
peoy
2014-04-21 00:53

Falukorvs-hittepå

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjo,

En till hittepårätt, osmakad än så länge (morgondagens lunch eller middag). Glömde ta bild på den när den var färdig (sista bilden innan sista svängen i ugnen)

Innehåll och instruktioner:
4 portioner (per portion -- 1407kcal, protein: 47g, kolhydrater: 30g, fett: 124g)

Ugnen hade jag på 175 grader.
Kryddor: svartpeppar och oregano

243g röd paprika (1 stor)
188g grön paprika (1 stor)
215g gul paprika (1 stor)
250g purjolök
800g falukorv
280g bacon (2 förpackningar)
100g grädde
1 burk (200g eller 2dl) creme fraiche
1 burk (200g) philadelphia (original okryddad)
200g ost (jag tog Arla prästost)

Hacka paprikorna i småbitar och he i botten på formen

Hacka småbitar av purjolöken efter att ha gjort ringar av den. Lägg purjolöken i formen på lagret med paprika (jag råkade lägga dit hela korv/baconblandningen, men kom på att jag inte skulle gjort det och plockade bort det mesta igen, så nästa steg gjorde jag egentligen före och ångrade).

Hacka korven i småbitar (strimla och dela strimlorna i 3-4 delar till).
Klipp baconet i cm-breda bitar och dela på dom så att det blir massor med småbitar
Blanda korv och bacon. Lägg hela blandningen ovanpå purjolöken i formen.

Krydda lite med krossad svartpeppar (kan nog struntas i)

Blanda ihop och klutta och smeta ut över korven. Ställ formen i ugnen i 30 minuter.

Riv osten medan formen är i ugnen. Ta ut formen när den varit inne i ca 30 min, och lägg på ostlagret.
Krydda med oregano eller nån annan grön krydda eller inget alls.
He in i ugnen igen (15 minuter), så att osten smälter och får lite färg.

Annons:
Evly
2014-04-21 12:33
#1

Ser gott ut, men 1407 kcal är mycket om man har
1500 kcal som mått för dagsintag. Man vill ju ha en
kopp med 2 dl smör-kokos-kaffe på förmiddagen utan att
gå över gränsen 1500 kcal. Tar man bort Philadelphia-osten?

Gia91an
2014-04-21 13:05
#2

1# Det är ju 4 portioner O.o Ät inte allt så kan du nog allt dricka ditt kaffe med…

Halvdansken
2014-04-21 14:06
#3

Låter mums. Ska helt klart prova. Har aldrig haft Philadelfia i ugnen.

Egentligen är det ju så att man kan göra en massa kul saker i ugnen, enkelt och det passar sig själv till största delen. Grädde, kött, grönsaker och ost kan ju egentligen inte bli fel.

Jag la in en "svine-skank" (så heter det på danska) samman med rosmarin och olivolja i ett par timmar på 120 grader. Inte förrän jag pratade om detta på FB som jag fick reda på att det är kött man brukar koka (fläsklägg till rotmos). Tur jag inte visste det, det blev jättemumsigt, med knaprig svål och allting.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

odjuren
2014-04-21 14:43
#4

Hmmm måste nog testa…

//Odjuren

www.odjuren.com

odjuren
2014-04-21 14:45
#5

#1 TS är lite känd för att äta stora portioner. Tänk efter om du själv skulle äta en fjärdedel av allt de han räknar upp, om inte så äter du inte lika mycket som peoy…

//Odjuren

www.odjuren.com

Lilltilda
2014-04-21 15:30
#6

Detta var ovanligt "normal" portionsberäkning för att vara din Peoy. Även här är 200 g korv/person och ½ paket bacon + tillbehör en normal portion. 
Jag har gjort denna rätt nu men lite modifierad. Supergott blev det!

Jag gjorde så här: 

4 port. 
800 g korv av hög kvalite med låg kolhydratshalt. 
2 pkt bacon
1 liten burk crème fraiche 
1 burk cantadou-ost "fyra sorters peppar"
1 dl vispgrädde
200 g riven mellanlagrad prästost
2 gula paprikor (normalstora)
200 g purjolök
Svartpeppar

Strimla korven. 
Strimla baconet och förstek det knaprigt i stekpanna.
Rör i korven i "baconfräset".
Strimla purjolöken
Strimla paprika
Lägg korv-baconblandningen i botten av en smord ugnsform.
Lägg paprika och purjolök över blandningen. 
Rör ihop crème fraiche, grädde, cantadou och riven ost till en röra och klicka ut den över innehållet i formen och komplettera ev med några varv av pepparkvarnen.
Toppa ev med ytterligare lite riven ost. 
In i ugnen på 200 grader tills paprikan mjuknat, korven blivit genomvarm och ytan fått färg. 

Ät som den är utan tillbehör eller ev. ihop med ett fast blomkålsmos. 

PER PORTION (receptet delat på fyra UTAN tillbehör)
1360 kcal
ca 18 g kh (går att radikalt minska genom att välja BRA korv. Minmat har tyvärr bara "falukorv 34% fett" i listan.)
49 g protein
122 g fett. 

Detta skulle enligt "www.minmat.net" ge fördelningen i E% 
80 E% fett
14 E% protein
5 E% kolhydrater

Jag noterar att detta inte blir 100% så gissar att sajten avrundat någonstans.

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
peoy
2014-04-21 18:27
#7

#5,#6: tänkte också på mängden korv i formen, 200g är inte särskilt mycket, men ikväll får jag bara provsmaka en halv portion av blandningen.

Av resten av korven blev det tillbehör till rotmoset jag gjort för några dagar sen, närmare 400g korv, som mina "normala" portioner.

Uppdatering efter smakportionen: maten var det inget fel på, men jag åt två halva portioner istället för en bara för att det blev så gott som det blev :)
Åt utan tillbehör (paprikan och purjolöken räcker som det är)

peoy
2014-04-21 19:15
#8

#1, dela lådan på 6 portioner, så blir det ju bara 938kc. Blandningen av philadelphia, creme fraiche och grädde passade riktigt bra.. utan philadelphian eller annan färskost kan det bli blaskigt.

peoy
2015-03-08 19:29
#9

har hunnit uppdatera mitt recept lite på nästan ett år.. är uppe i version 9 nu :)

https://www.facebook.com/permalink.php?id=763201993760170&story_fbid=789460504467652

Upp till toppen
Annons: