Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 6211 ggr
jeko69
2014-04-18 01:57

himlen har fått en ängel till

En god vän till mig har i dagarna gått bort i cancer. När hon berättade för mig om sjukdomen för drygt ett år sedan så jag till henne: "Jag vill bara ge dig ett råd och det är LCHF." Jag vet, svarade hon, att socker göder cancerceller. Bra, tänkte jag, och sa "om du är intresserad så ska jag hjälpa dig så gott jag kan". Men upplärd enligt tallriksmodellen och Viktväktarna och i den situation som hon befann sig i så ville/kunde/orkade hon inte ta till sig mitt råd och lägga om kosten. Jag kan inte sluta tänka på hur hon hade mått idag om hon hade dragit ner på kolhydraterna och hållit sig till ren och naturlig mat. Kanske hade det slutat annorlunda, kanske inte? Det jag vet just nu är att "hon fattas mig".

Annons:
goliath
2014-04-18 02:08
#1

Kondolerar så mycket!

Men det att socker eller kolhydrater i kosten påverkar etablerad cancer är bara en teori och en mycket långsökt sådan.

Hoppas det känns som en liten tröst för dig..

vallhund
2014-04-18 02:15
#2

Behandlas man med strålning eller kemoterapi får man vara glad för om man lyckas behålla lite näringsdryck då o då.

http://cancer.ifokus.se/discussions/5325a3088e0e74097d000648-bluffmetoderna?discussions-2

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

AnnaFagerell
2014-04-18 06:09
#3

Beklagar sorgen! Miste min bästa vän när hon var 18 år i cancer. Jag tror dock inte att man kunde hindra den genom att dra ner på kolhydrater. Det är så mycket som är orättvist. En bekant idag har cancer, aldrig rökt, aldrig druckit och lever väldigt hälsosamt. Finns inga förklaringar och jag tycker inte du ska tänka i dessa banorna för det kommer knäcka dig totalt.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

evion
2014-04-18 07:18
#4

Beklagar verkligen sorgen 😢

Kajak11
2014-04-18 09:06
#5

Oj svårt att tänka vad dom är rätt. Kondolerar. Har svägermoder med cancer. Hun ville ju gärna äta Atkins/LCHF inspirerad mat men något av medicinen gör att hun inte får äta kål. Så det blir vanlig mat…men hun äter lite socker…kaka ibland. Äter ägg…smör..grädde och en del grönsakor och kött. Har det rimligen nu men det är svärt att säga vad som är bäst. Minska på sockret kanske.Glad Påsk till dig.

jeko69
2014-04-18 09:42
#6

Tack för era svar och er omtanke som faktiskt fick en del tankar att släppa. Hon fick en fruktansvärd sjukdom, och diagnosen troligtvis för sent, och och fick den behandling som man trodde skulle vara den bästa. Men det räckte inte……. Jag får landa i det. Jag trodde att lågkolhydratskost vid cancer var mer vedertaget än vad ni beskriver. Skönt att få en mer nyanserad bild.

Annons:
goliath
2014-04-18 13:04
#7

Nej, lågkolhydratskost är definitivt inte en vedertagen behandlingsmetod för cancer förutom på populärvetenskapliga mer eller mindre oseriösa bloggar. Och när patienten får något som heter kakexi kan det vara rent ut sagt idiotisk att utesluta kolhydrater då allt handlar om att försöka tillfredsställa energibalansen. Cancern är som ett foster. Den får den näring den behöver oavsett vad mor äter, på bekostnad av mor.

Bra att tankarna släppte lite. Synd att folk ska få dåligt samvete pga en massa teorier som inte har någon anknytning till vetenskapen.

dufva
2014-04-19 09:29
#8

#7

Min fösta åtgärd om jag drabbades skulle definitivt vara en väldigt strikt kost för att försöka sakta ner förloppet och för att vinna tid åt traditionella behandlingar att hjälpa

Hur mycket "mamman eller barnet" (patienten o tumören)  påverkas har säkert mycket att göra med i vilket skede tumören upptäcks

Efter ett tag och vid höga sockervärden kommer tumören att etablera ett allt starkare nät av kärl för att bättre försörja sig

I början av förloppet är den säkert känsligare och mer påverkbar av manipulationer av blodsocker

Förhoppningsvis får vi som äter Lchf en bra skyddseffekt mot att öht drabbas av cancer med våra lägre blodsocker insulin och igf-1 värden

goliath
2014-04-19 19:30
#9

"Min fösta åtgärd om jag drabbades skulle definitivt vara en väldigt strikt kost för att försöka sakta ner förloppet och för att vinna tid åt traditionella behandlingar att hjälpa"

Det kommer helt säkert inte skada i allafall! Och om man hade en kass och näringsfattig kost i utgångspunkt så kan det kanske till och med hjälpa då kroppen och immunförsvarer får adekvat med näring.

Men det finns ingen forskning som kan bekräfta att genom att reducera kolhydratintaget så begränsar man näringen till cancercellerna och därmed saktar ned förloppet (vilken den populärvetenskapliga teorin säger).

"Hur mycket "mamman eller barnet" (patienten o tumören)  påverkas har säkert mycket att göra med i vilket skede tumören upptäcks"

I vilken bemärkelse då?

I starten "kräver" inte en tumör så mycket och påverkar mamman lite. Men när den växer stjäl den mer och mer av näringen som annars hade gått till mamman. Mamman blir mer och mer undernärd mens tumören växer. Pluss andra faktorer som illamående, behandling obstruktion etc som kan göra det ännu svårare för att få i sig nog mer näring och resulterar i att tumören kanibaliserar ännu mer på mamman. Kanske var detta du var inne på?

"Efter ett tag och vid höga sockervärden kommer tumören att etablera ett allt starkare nät av kärl för att bättre försörja sig"

Har du på nått på denna mekanismen?

Annars är det väl mest epidemiologiska studier som sett ett samband mellan högt blodsocker och ökad risk för cancer, precis på samma sätt som man har sett ökad risk för cancen hos de som äter mycket rött kött. Men ingen orsakssamband kan fastställas i något av fallen.

Dessutom. högt blodscoker gäller bara insulinresista och diabetiker. Friska har inte detta problemet.

"Förhoppningsvis får vi som äter Lchf en bra skyddseffekt mot att öht drabbas av cancer"

Japp! Det hoppas jag oxå. Förutsättningarna är ju goda. Mycket näring, lite tvivelaktiga konstgjorda produkter, lite kemikalier etc etc..

dufva
2014-04-21 10:28
#10

"Dessutom. högt blodscoker gäller bara insulinresista och diabetiker. Friska har inte detta problemet."

Ja, hur många av oss är egentligen insulinresistenta?

Ca 10% tror jag sjukvården brukar säga men jag tror mörkertalet är stort

Det är nog väldigt många som går omkring med ett förhöjt eller fluktuerande blodsocker

Dessutom är ju insulinvärdena förhöjda för väldigt många som ännu inte börjat se förhöjda sockervärden och som vi vet driver även insulin och igf-1 på celldelning

Det är som att varje dag i onödan dra upprepade gånger i en enarmad bandit där cancer blir resultatet om man får upp fel kombination

Ju färre gånger du utsätter din kropp för den risken desto större möjlighet att du slipper problemet

Halvdansken
2014-04-21 14:21
#11

Min man fick cancer 2010 (han är helt ok nu). Nu var det lite speciellt, eftersom han fick det i munnen, och med strålning och operationer så hade han jätteproblem med mat.
Jag är helt klart inne på att LCHF och speciellt fruktosfattig kost kan vara aningen cancerhämmande, men när man är mitt uppe i det så gäller det att i första hand att bara få mat i sig. Det gick ju inte att tvinga i honom kött o fett. Det var näringsdrycker som gällde, med sugrör. Dock såg jag till att han fick de som var poteinbaserade, och inte kolhydratbaserade. När han fick smörgåsar var det med massor med smör, skinka och avocado. Lättuggat.

Ha inte dåligt samvete, världen vänds upp o ner med cancer.

Däremot kan det irritera mig att man inom onkologin börjar med att rekommendera sötsaker, frukt, flingor, läsk och liknande innan man fått problem med illamående och viktnedgång.

Det finns en iFokus som heter Cancer. Gå gärna in där, väldigt bra support och alla vet vad det handlar om.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2014-04-21 14:26
#12

#5. Förmodligen går hon på blodförtunnade medel, pga en blodpropp och då ska man inte äta kål (som innehåller K-vitamin. Enkelt att komma ihåg Skämtar ).

Blodproppar är vanligt med cancer, min man fick 2 st.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Kajak11
2014-04-21 19:25
#13

Tackar halvdansken…ja jag vet…har en bekannt med diabetes 2 som får blodförtynnande och han får inte kål heller. Men svägermoder får kemo och då får man inte ts kål. Fet motverkar behandlingen. Hun har bra Blodtryck och tror inte något högt kolesterol. Ty ärr är csnseren en utko.st av en behsmdlat bröstcancer. Läkaren trode inte det var då…trots hon gick och villa ha blodprovar…men drt är nu några år sedan…och hun har nu levt med cancern i 5 år nästan…och mår rimligen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: