Annons:
Etikettövrigt
Läst 4091 ggr
[DenFallnaÄngeln]
4/16/14, 6:26 PM

Tjej som inte vet om man ska gå ner mer eller inte

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är så att jag sedan 2-3 år sedan blivit rädd för att gå upp i vikt och bli "tjock". Förra hösten vägde jag 75-76 kg till mina 1.66 cm och tyckte jag började bli för tjock och gick några månader på 5:2 metoden som fick mig att gå ner ca 5-10kg tror jag. 

Efter jag slutade så åt jag knappt nåt förutom sallad eller wokade grönsaker och drack vatten + gick nästan dagliga 5km promenader och gick ner ytterligare 10kg med det…även om jag älskade att kilona rasade så blev jag mer rädd för att äta nåt med fett och kolhydrater.

Om jag t.ex åt en bit pizza kunde jag få ångest och springa till toan och spy upp allt. Har även Depression som jag haft under några år.

Jag började räkna kalorier i allt och vägrade äta t ex vitt bröd, pasta, ris, potatis då det innehåller mycket kolhydrater.

Att jag ens började med detta är för att jag alltid har velat vara smal som alla andra tjejer är..mår dåligt över min kropp och mitt utseende.

vet inte om ni ser bilden, men bilden från 2013 vägde jag runt 75-76kg och nu 2014 (april) väger jag 55-56kg..

jag är bara så rädd att om jag börjar äta normalt så kommer jag gå upp och bli tjock igen…

Annons:
[Lollo 97]
4/16/14, 6:30 PM
#1

Jag tycker du är lika fin på båda bilderna. 🌺

Honestyisdead
4/16/14, 6:32 PM
#2

Du verkar behöva professionell hjälp.  Du lider av atstörning.

KaiPon
4/16/14, 6:34 PM
#3

Din syn på mat låter inte helt frisk så att säga, och det kanske är något du absolut borde ta kontakt med kurator/psykolog/liknande för innan du börjar tänka på dieter. Vissa dieter är absolut inte för de som är benägna att få ätstörningar och liknande. :/

Tycker för övrigt du är fin på båda bilderna. :)

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Sjöstjärna
4/16/14, 6:34 PM
#4

Det är inte kilona och kalorierna som är det viktiga utan hur mycket näring det du stoppar i dig innehåller. Rent viktmässigt så har du en mer hälsosam vikt nu, men det ätmönster och den ångest du beskriver är allt annat än hälsosamt och maten du äter innehåller inte tillräckligt mycket näring för att du i längden ska hålla dig frisk.

Mitt råd är att sluta fokusera på kilon och kalorier och börja fokusera på att maxa näringen. Att låta bli vitt bröd, pasta, potatis osv är ingen förlust, tvärtom så är det något du gärna kan fortsätta med, men du behöver protein och fett utöver grönsakerna du äter och förmodligen mycket mer grönsaker än vad du äter idag. Var inte rädd för fettet, för det blir du inte tjock av så länge du hoppar över det vita brödet och pastan. Börja äta smör, kokosfett, kött (eller bönor om du är vegetarian) och massor med grönsaker i alla dess former.

Den typen av diet blir du inte tjock av men din kropp och även ditt psyke kommer att må mycket bättre och du kommer att känna dig stark och frisk istället. 🙂

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[DenFallnaÄngeln]
4/16/14, 6:36 PM
#5

#2 vet att jag lider av ätstörning då många undrade om jag har de så tog kontakt med en ätstörningsklinik i Falun och gick dit och pratade vilket konstaterade att jag har en ätstörning så kommer få professionell hjälp snart. måste bara vänta på ett brev därifrån som jag ska få om 1-2 veckor

dododdordoden
4/16/14, 6:37 PM
#6

Alla andra tjejer är inte smala. Varför vill du inte ha runda former?

Annons:
[DenFallnaÄngeln]
4/16/14, 6:40 PM
#7

#1 tack..:)

#3 går hos en kurator på UM i min kommun 1 gång i veckan för att prata. Vet att dieter inte är bra och kämpar så mycket jag kan med att äta mer mat.

har dock min pojkväns fulla stöd i detta

dododdordoden
4/16/14, 6:41 PM
#8

Runda former är sexigt.

[DenFallnaÄngeln]
4/16/14, 6:44 PM
#9

#6 många tjejer (speciellt i min ålder) är smala och fina och kändes som att om jag också var smal så skulle jag och möjligtvis andra tycka jag var fin..

dock nu när jag är smalare (än var jag var förut) så tycker jag inte att jag är fin nånstans :/

Men tack för svar :)

Honestyisdead
4/16/14, 6:49 PM
#10

5 Så bra :) Lycka till med tillfrisknandet!

[DenFallnaÄngeln]
4/16/14, 6:51 PM
#11

#10 Tack! Ska göra mitt bästa!

KaiPon
4/16/14, 6:52 PM
#12

#9 Jag har själv kämpat med ätstörningar och så, men jag kan lova dig att du ÄR fin som du är. Jag är 170 och sist jag vägde mig vägde jag lite över 90 kg. Mycket, ja, smal är jag inte, men jag vet även att jag har bredare axlar, rygg, höfter mm än andra tjejer i min ålder. Om inte annat märks det när jag testar kläder.

Det finns en risk att ätstörningarna alltid kan komma att göra sig påminda, jag har fortfarande problem av och till med det även om det var runt en tio år sedan jag kom ur ätstörningarna.

Lär dig älska din egen kropp som den ser ut, sen kan du börja tänka på dieter och sånt.

Styrkekramar till dig! 🤗

Och som jag och många fler sagt så är du fin som du är! ❤️

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

dododdordoden
4/16/14, 6:53 PM
#13

Vad menar du med smal och fin? Är det fint att inte ha former?

Hur vill din kille att du ska se ut?

Annons:
Annanas5
4/16/14, 7:12 PM
#14

#13 Vad du, andra människor eller hennes pojkvän tycker är fint eller sexigt är sååå irrelevant. Det är ju detta som skapar ångest från början… Till trådstartaren. Så glad att du får hjälp med ditt mående! Du ÄR fin. Och ditt värde ligger inte i din vikt eller utseende. Det är väldigt svårt att komma i från utseendefixeringen och många av oss kämpar med det hela tiden, en vacker insida ÄR faktiskt det som kommer ge dig det bästa sakerna i livet. Fortsätt gärna uppdatera oss om din resa mot psykisk hälsa. Vi kommer stötta dig

[DenFallnaÄngeln]
4/16/14, 7:22 PM
#15

#13 Min kille älskar mig så som jag är och ser ut.

#14 tack, och jag är glad jag med att jag äntligen kan få hjälp med detta! Bestämde mig redan för ett halvår sedan att jag skulle göra vad jag kunde för att må bra en dag och vara stolt och älska mig själv!

först vill jag säga tack:) och det andra är att jag verkligen inte förstår varför alla, speciellt media måste elda på idén att se ut på ett visst sätt! det leder bara till Depression, ätstörning & ångest…och en evig kamp

Det ska jag göra! Tror det även kommer göra gott mot psyket mitt att få börja praktisera f o m nästa vecka! :)

KaiPon
4/16/14, 7:28 PM
#16

#15 Media eldar på den bilden för att den drar antingen in mest pengar. Easy as that. Sen verkar dom skita i hur det påverkar unga människor.

Oh, nice, får man fråga vart du fått praktik? :D

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

[DenFallnaÄngeln]
4/16/14, 7:37 PM
#17

#16 dom tänker väl att så länge dom får pengar och har gott om det så skiter dom i hur de påverkar unga människor…och det kommer nog inte att förändras på en lång tid.

Ska få praktisera på Ica Kvantum i min kommun! :)

KaiPon
4/16/14, 7:41 PM
#18

#17 Indeed. Det är därför man får lära sig att älska sin egen kropp och ge blanka fan i vad media säger. (Ursäkta språket) Det tar tid, men tillslut kommer man dit om man verkligen vill.

Oh, nice! Hoppas du trivs där då. Har själv praktik på en superbra plats, en teater i grannstaden. Det har gjort UNDER med mitt psyke, då jag själv har både ångest och depressioner.

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

[DenFallnaÄngeln]
4/16/14, 7:46 PM
#19

#18 Hoppas jag kommer få göra det till slut. Tur att min pojkvän är ett stöd då jag förut haft otur med killar

Det hoppas jag med och det kommer jag nog att göra. Handledaren är hur trevlig som helst och alla i personalen verkar trevliga med så det ska nog gå bra där, bara man får komma in i jobbet lite. Vad roligt! Och jättebra att du trivs där! Önskar dig all lycka där nu och i framtiden🙂

KaiPon
4/16/14, 8:07 PM
#20

#19 Det är ju bra att du har stöd från din pojkvän. Det blir alltid lättare med stöd.

Tro mig, trivs du på din praktik så kommer nog nästan garanterat ditt psykiska mående förbättras oerhört. Vet att min har gjort det de månader jag varit på Haga. 😃

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Annons:
[DenFallnaÄngeln]
4/16/14, 8:17 PM
#21

#20 Ja, allt känns lite lättare med hans stöd.

Tror dig :) vill m bättre så hoppas att denna praktik är den rätta som kanske så småningom leder till ett fast jobb😃 Är glad för din skull :)

obstitant
4/16/14, 8:29 PM
#22

Herregud, dessa människor som i tid och otid tror att deras åsikter om hur kvinnokroppar ska se ut för att vara tilltalande för just dem är intressanta för någon annan! Och tror att man hjälper en tjej med ätstörningar genom att komma med oombedda åsikter om vad som ser fint ut eller inte!

Vad som är viktigt är att äta vettig och balanserad mat (exakt vad man lägger i det begreppet tycker jag man får bestämma själv även om jag såklart personligen anser att mycket kolhydrater är ett problem för många), tycka om sig själv och sträva mot en stark och frisk kropp.

Vad andra ev. tycker om hur ens kropp ser ut är tyvärr en åsiktsterror man som kvinna får leva med och försöka hitta skyddsmekanismer mot. Min är att så ofta som möjligt tala om för tyckarna att just deras estetiska preferenser faktiskt inte är intressanta för någon annan.

[DenFallnaÄngeln]
4/22/14, 8:49 PM
#23

Vill äta mindre för att gå ner och bli smalare runt magen då jag gått upp 1kg idag och det enda jag har ätit är två fullkornsbröd m. ost till frukost på jobbet, en liten sallad + activia till lunch och nu en liten choklad som jag fick av morsan…

vill bara dra ner nästan helt på ätandet…:(

jag vet att min kille älskar mig hur jag än ser ut, men de är bara så svårt för mig att gilla de jag ser i spegeln…gillar verkligen inte min utåtputande mage som skriker "du är feet!"…

får dock bli fler 5km promenader på dagarna…

Lilltilda
4/22/14, 11:21 PM
#24

#23
1 kg upp är absolut ingenting att hänga upp sig på! Jag kan variera så mycket som 3 kg upp eller ner under en vecka. Det är INTE fettvikt när man har snabba viktförändringar. Ofta handlar det om vätska. Kroppen samlar vätska om du äter för lite, om du kräks, om du sover för lite, om du är stressad, om det varit varmt, om du tränat osv. 
Det absolut bästa är att äta bra mat och vänja kroppen vid ett regelbundet matintag.

~God loves you, and I´m trying! ~

Zolunia
4/23/14, 12:29 AM
#25

Det krävs en hel del mer än bara plutmage för att uppfattas som fet. Dessutom så är en platt mage bara en fantasi. De enda som har det tränar näst intill dagligen samt äter nyttigt och regelbundet. Om du drar ner helt på ätandet kommer dina tarmar att svullna upp och magen kommer fortsatt att puta. Hur smal eller fet du är, hur vacker eller ful du är, är helt och hållet baserat på vad du väljer i ditt sinne! Därav kan vad jag och du uppfattar som platt mage vara något helt annat för den personen vars mage betraktas.

SpurtAnne
4/23/14, 9:15 AM
#26

Många tycker att putmage är sexigt! :-) Men du, försök att äta vad som är nyttigt och inte vad som får dig smal. Försök att inte fixera dig vid vikten utan hur du mår. Många med ätstörningar har blivit mycket bättre sen de börjat med lchf eftersom det inte handlar om vikt utan om hälsa först och främst. Med bra mat kommer en stark kropp och ett starkt psyke. Det är BARA du som tänker att du är ful och fet, alla andra tänker att du är supersöt och jättefin. De flesta människor tycker precis som du, att de är fula och feta och att alla andra är så fina. Lycka till!

dododdordoden
4/24/14, 3:19 PM
#27

Jag tycker det är sexigt med plutmagar på tjejer. Och navlar som går djupt in.

Om du har Asbergers syndrom kanske du mer än andra gillar logiskt och sakligt tänkande? Om det är så borde det väl kunna bli en fördel för dig i det här.

Det många ogillar i sina utseenden är i själva verket fint. De som står som modell för vad som anses fint har i själva verket ofta tråkiga utseenden. Jag har lagt märke till att om man på allvar hävdar att saker i utseendet som anses mindre fint i själva verket är minst lika fint som det som anses vara det verkligt fina, blir de som brukar säga att man är snygg och fin sura, därför att de har aldrig velat ha sagt att man är verkligt fin, utan bara att det kommer finnas någon som vill ha en.

Jag frågade hur din kille vill att du ska se ut för att förhöra mig om att han inte vill ändra på ditt utseende. 

Varför vill du se ut som tjejerna du beskriver? Är det bara för att slippa ogilla ditt eget utseende, eller är det även för att få nånting som du inte får nu - en snyggare kille eller ett modelljobb eller något annat?

Annons:
[DenFallnaÄngeln]
4/24/14, 4:19 PM
#28

#27

nej, han vill inte ändra något på mitt utseende eller kropp och älskar mig för den jag är, hur jag än ser ut

Mja, de är nog för att slippa hata mig själv så mycket som jag gör..nej, jag vill inte ha nån annan kille + ingen kan vara eller är snyggare än min kille! sådeså!;)

modelljobb är inget för mig som avskyr att bli fotad.

dododdordoden
4/24/14, 4:23 PM
#29

Varför hatar du dig själv?

[DenFallnaÄngeln]
4/24/14, 4:53 PM
#30

#29 för att jag inte ser ut som jag borde ha gjort.

tycker jag inte ser fin ut, är inte smal och vacker som mång aandra är. speciellt i min släkt. har inte ett fint yttre eller nånting

ashe
4/25/14, 10:29 AM
#31

Fin, smal och vacker är inte ord som jag tycker hänger ihop egentligen. När jag ser någon jag tycker är vacker kan den människans yttre se ut på så många sätt. Det är inte människans utsida som gör henne vacker i mina ögon, utan människans utstrålning. Hen kan se stark ut, alltså inre styrka. Eller förälskad ut. Eller tillfreds. Eller ärligt förbannad. Eller bara lugn.

För att orka visa vem man är och hur man känner tror jag det krävs att man känner sig trygg. Det är inte alltid lätt. Men man kan iallafall äta så bra man kan, för att kroppen skall må bra. Så att man orkar.

Jag tycker du verkar vara en fantastisk person som orkat och vågat be om hjälp. Hoppas du får bra hjälp i framtiden (inte bara här..)

dododdordoden
4/28/14, 3:59 PM
#32

http://www.youtube.com/watch?v=WfhMDYjdhJ8

Här är ett klipp som visar en fin plutmage.

Upp till toppen
Annons: