Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 7116 ggr
Will Power
2014-04-16 06:04

Makrofager

Jag har under en tid försökt förstå mig på vad Makrofager är för något. Jag har hört att våra kroppar kan ta emot c:a 150 gram Kolhydrater per dygn, max. Att denna mängd Kolhydrater är vad våra vener kan behandla utan att plack bildas i våra vener tack vare makrofagernas kapacitet att undanröja att plackbildning sker. Jag förstår att Omega-6 gör jobbet svårare och t.o.m omöjligt att förmå Makrofagerna att städa i våra vener. Men under normala omständigheter när vi äter enkelomättade fetter och mättade fetter så har jag förstått det som att allt över 150 gram kolhydrater per dygn är orsaken till plackbildning. Någon som vet, mera, något om detta? Har jag uppfattat den ringa kunskap jag har trugat i mig fel?

Annons:
lasilauri
2014-04-16 06:49
#1

Personligen följer jag prof. Ylppö's diät.

Han var en klassiker i finsk medicina.

Han sa: "I min livstid har läkarna förbjudit varenda näringsämne i tur. Jag äter allt vad nån vill bjuda på."

Han levde bara 105 år.

http://lauri.lsd.dk/lasi/

Will Power
2014-04-16 07:04
#2

#1 av lasilauri Säkert…. många blir över de 100 åren. Frågan är kanske mera vidlyftigare än så från min sida…. att vara frisk och kry till 105 år utan medeciner och tråkiga läkarbesök. Att vara oberoende och frisk lills hjärtat slutar slå av sig självt!…. vara viril och oberonde så länge det bara går! Jag vet inte ett juta om Ylppö's diät…..

goliath
2014-04-16 16:53
#3

@ will power

Allt detta du hört om att kroppen kan ta emot 150g kolhydrater och venernas "kapacitet att hantera kolhydrater" tror jag du kan glömma igen.

Det är inte etablerat någon snittgräns för detta och många har inga som helst problem att hantera långt större mängd kolhydrater än så.

Makrofagerna är en del av vårt immunsystem. De flyter runt och käkar upp allt som inte ska finnas i våra kroppar. Tex käkar det upp oxiderat LDL som krypit in i våra kärl. Men någonting (oxideringen?) gör att makrofagerna i detta sammanhang förlorar mätthetskänsla och faktiskt äter till de spricker. De kallas nu för skumceller. Rester av oxiderat ldl och makrofager samlas nu i kärlväggen och en inflammation uppstår.. Fler immunceller strömmar till och plack bildas.. Det blir en utbuktning av kärlväggen som leder till turbulens i blodflödet som kan leda till att blodet koagulerar och plötsligt kan man få en infarkt.

Angående O6.. Man vet att omega 6 syror spelar en roll i produktion av ämnen i vår kropp som bidrar till immunreaktion eller inflammation. Därför skulle det kunna tänkas att för mycket O6 ger för mycket inflammation vilket ger påverkar denna inflammation i kärlväggen negativt. Men detta är teoretiskt ännnu.. Men har inte kunnat bevisa i studier att Omega 6 leder till ökad risk för hjärtsjukdom.

Will Power
2014-04-17 08:02
#4

Tack för det svaret goliath! Knepiga grejer det här och svårt att förstå vad det som händer i kroppen. Vet inte vart jag läste det jag undrade över eller trodde var sant. Inget är ju så enkelt som man vill tro!

Will Power
2014-04-17 11:24
#5

Jag bara undrar en sak till ang. plackbildningen. Vad jag har läst är att den ev. palck som finns i våra kärl försvinner när man kraftigt reducerar intaget av kolhydrater. Vad är det som gör att venerna/kärlen tillfrisknar när man äter LCHF? För viss är det så eller har jag fått det om bakfoten också?

Bara så som jag tror så är det för att något har gott om tid på sig att fixa/städa runt utan påfrestning av något slag.

Will Power
2014-04-17 11:33
#6

… om den påfrestningen utgörs av kolhydrater så borde det finnas en gräns där städandet har en gräns att hänga med.

Annons:
Zepp
2014-04-17 17:11
#7

Högt blodsocker kan ge glykerade blodkroppar.. dessa tas omhand av macrofager.. och kan bilda skumceller.

När allt mer lagras på varandra uppstår plack.

Det är en naturlig process.. och kroppen kan ta omhand om placket och de oxiderade fetter och kolesterol

Högt HDL har en viss förmåga att ta upp fett och kolesterol ur placken om jag inte är fel underättad.

Så om man inte tillför mer plack klarar kroppen att ta omhand om det.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

goliath
2014-04-17 18:43
#8

Jäkligt bra frågor will power! Du kan tänka dig plack som en vanligt sår på huden. Nånting skada artärväggen, tex gifter från cigarettrökning. Sen bildas det en skorpa som så småningom blir till ett ärr. Detta kallas plack. Ärret är som ett vanligt ärr du har på huden fast fullt av dessa skumcellerna och ldl som så småningom blir hårt. Om ett sådant plack lossnar eller spricker så kan detta vandra runt i kroppen och fastna i ett mindre blodkärl och leda till infarkt eller slag. Jag tänker inte ge mig in på frågan om man kan få placket att gå tillbaka eller hur. Detta vet vi inte ännu. Men det finns studier som visar regression av plack med hjälp av bla -statiner -lågkolis kost *Om placket blir mindre av statinerna pga dess LDL sänkande effekt eller andra (tex inflammationssänkande) effekter vet man inte. Man vet oxå att diabetes typ 2 har större risk för hjärtsjukdom (glykosylerat hemoglobin). *detta behöver dock inte betyda att en kost riklig på kolhydrater behöver utgöra någon som helst ökad risk för hjärt eller kärl händelse hos den som har en normal kolhydratmetabolism!

goliath
2014-04-17 18:47
#9

Eftersom inflammation är ett viktigt moment i utvecklingen av detta placket så kan det tänka sig att en "antinflammatorisk kost" kanske kan stoppa utveckllingen av placken.. Kanske även ge rum för placken att stabiliseras och eller att en del av de döda cellerna, LDL etc som är inne i placket kan hämtas ut och därmed reducera placket.. Men OBS!!! TEORI!!!!!! :)

Will Power
2014-04-18 04:05
#10

Tack för era svar! Men är det inte också så att LDL blir ondskefullare, mindre, av kolhydrater. Och om då LDL kommer till en inflammation för att reparera så har den antagit en form som gör den till det onda kolesterolet… tack vare kolhydraterna. Så som jag tänker då är att… om man inte manipulerar med LDL:ets normala profil så kommer den inte att fastna i dom skadade kärlväggarna när den kommer till undsättning. En målande beskrivning. Jag tror det var från filmen Fat Head: "Bara för att det finns så mycket brandmän intill en brand så drar man slutsattsen att brandmännen är orsaken till branden". Lite så med LDL:ets ryckte alltså. Utifrån så som jag skrivit, rätt eller fel, så tror jag också att rökningen blir mindre skadlig än om man äter mycket kolhydrater. Snillen spekulerar :o)

Zepp
2014-04-18 10:05
#11

Högt blodsocker ger fler och mindre LDL.. partiklar som är mindre har lättare att fastna i kärlväggen.. och flera partiklar tar längre tid på sig att brytas ner i levern, varvid de snurrar omkring längre tid i blodet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Will Power
2014-04-18 11:14
#12

Tack för det svaret Zepp! Finns det en gräns/volym där blodsockret ger LDL:et dess ondskefulla profil? Jag har snöat in lite på den där filmen av Tom Noughton, Fat Head. I slutet av filmen bestämmer han sig för att dra ner på kolhydraterna till c:a 100 gram/dygn. Innan det hade han normala kolesterol värden… vid 100 gram plev provsvaret excellenta värden och till sist åt han snarlikt strikt LCHF. Då visade sig värdena vara outstanding! Jag tror nog kanske ändå på att hålla nere på kolhydraterna är en god ide även om man har en bra kolhydratmetabolism. För precis så som du skriver Zepp, så är det något lurt med att en massa små LDL-partiklar som snurrar runt i blodomloppet som fastnar, oxiderar och skapar inflammationer! Sedan så får väl framtiden svara på hur det blir med gammalt plack.

goliath
2014-04-18 12:55
#13

"Utifrån så som jag skrivit, rätt eller fel, så tror jag också att rökningen blir mindre skadlig än om man äter mycket kolhydrater."

Fast först ska det gärna till skador i kärlväggen, pga tex gifter från cigarettrök och annat.

"Finns det en gräns/volym där blodsockret ger LDL:et dess ondskefulla profil?"

Nix. Du kan dock följa med på dina blodlipider. Den dag har högt ldl, lågt hdl, höga triglycerider och en apokvot utanför referens så har du troligen små LDL som lättare oxideras och lättare tränger in i kärlväggen.

"Jag tror nog kanske ändå på att hålla nere på kolhydraterna är en god ide även om man har en bra kolhydratmetabolism."

Det är i allafall bra att hålla nede kolhydraterna från vitt godis, choklad, fastfood, läsk, chips etc etc.. 

Och om man är stillasittande har man mycket mindre tolerans för kolhydrater och bör då antagligen begränsa även övriga kolhydrater..

Om du är fysiskt aktiv är det antagligen inga problem att äta förnuftiga "naturliga" kolhydratkällor.

Annons:
Will Power
2014-04-18 14:14
#14

"Utifrån så som jag skrivit, rätt eller fel, så tror jag också att rökningen blir mindre skadlig än om man äter mycket kolhydrater."

Fast först ska det gärna till skador i kärlväggen, pga tex gifter från cigarettrök och annat.

-Vad jag menade var att om blodsockret är lågt så har man genuina stora fluffiga LDL som fixar/reparerar skadan som rökning ger och inte fastnar. Kanske vi missuppfattar varandra men om det är så, så gör väl en rökare klokt i att dra ner på kohydraterna? 

goliath
2014-04-18 14:24
#15

Fast att dra ner på kolisarna behöver inte betyda att man få bättre lipider/mindre ldl. Ett relativt stort kolisintag behöver heller inte betyda att man har dåliga lipider/små LDL.

Så nej, jag skulle inte vilja säga att en rökare generellt löper mindre risk for att denna börjar äta lchf. Därimot om personen har påvisade dåliga lipider/små ldl kan detta förbättras genom att äta låkoliskost.

Man kan ha lågt blodsocker även om man äter mycket kolisar. Högt blodsocker får man enbart när man börjar bli sjuk (insulinresistens, diabetes)..

Will Power
2014-04-18 14:41
#16

Okay, en diabetiker bör inte röka och är man frisk för övrigt så kan man hoppas att rökskadorna fixar sig rätt så hyffsat! Wow, mycket intressant! Förlåt om jag upptar din tid med mina undringar. Du har kunskapen och jag hoppas kanske att några andra än just jag tar lärdom.

goliath
2014-04-18 14:51
#17

ingen bör ju helst röka :)

Men ja. Är man diabetiker och röker så har man två riskfaktorer för hjärtsjukdom. Är man bara diabetiker så har man bara en. Så det är ju bättre :)

Noll stress! Bara kul med folk som är intresserade!!

Zepp
2014-04-18 15:13
#18

Rökning och taskiga blodfetter är två av varandra oberoende riskfaktorer.. vad jag begriper iallafall.

Och det handlar om att flera riskfaktorer läggs på varandra.. då vandrar man snabbare mot ättestupan.

Är man ung och frisk tål man en hel del.. men alteftersom åren går så tullar man på sina hälsodepåer.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Will Power
2014-04-18 15:29
#19

Men Zepp… Jag tror det var ungefär det som goliath skrev!

Zepp
2014-04-18 15:30
#20

☺️

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Will Power
2014-04-18 16:09
#21

Inget att rodna över… ni skrev samtidigt ett svar! 🚬

Will Power
2014-04-18 18:33
#22

Eller har påskgodiset börjat ge biverkningar… mycket punch i vissa godsaker! 🥳

Zepp
2014-04-18 18:42
#23

Dom har inget påskgodis här i Turkiet😕.. däremot rätt god mat o vin.. i kväll fick vi kofta/köfte! 🙂

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Will Power
2014-04-18 18:43
#24

Jag firar inte påsk för tillfället…

Will Power
2014-04-18 18:46
#25

Vad tycker du om Kofta? Jag var i Egypten och åt denna rätt… smakar faa-aan skit redan i munnen!… he,he!

Zepp
2014-04-18 18:49
#26

Kofta.. köfte på turkiska är lammfärsbiffar.

https://www.coop.se/Recept--mat/Recept/t/turkisk-koefte/

Motsvarar våra köttbullar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Will Power
2014-04-18 19:12
#27

Jag vet!

Smakar urk-på-burk iallafall!

Om man vill kan man ju tycka att smaken smakar exotiskt…. Kanske Turkiet gör dom godare!? Har du provat deras tea? I Egypten smakade teat jord. Alltså, geggalera!

Annons:
Will Power
2014-04-18 19:19
#28

Visste inte om att du var i Turkiet… vill inte negga! Hare kanoners!

Zepp
2014-04-18 19:45
#29

Här får vi äppelte.. svingott!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Will Power
2014-04-19 07:12
#30

Vill bara länka till den här sidan. Säkert har många gjort det före mig. Tål att upprepas! http://www.kostdemokrati.se/scoop/2012/03/13/varldsberomd-hjartkirurg-talar-ut-om-vad-som-egentligen-orsakar-hjartsjukdom/

goliath
2014-04-19 18:56
#31

Kostdemokrati.se är för mig ett praktexempel på en populistisk bullshit blogg. Att denna sida associeras med kostdoktorn är för mig ett mysterium.

Det värsta exemplet jag sett från den sidan är nog:

http://www.kostdemokrati.se/bjorn/2012/05/13/livsmedelsverkets-rad-om-salt-leder-till-dod-p-g-a-saltbrist/

Resonemanget runt vårt saltbehov är så otroligt pinsamt och dumt att jag blir mörkrädd..

Will Power
2014-04-23 10:28
#32

Vet inte riktigt vad du menar med att just Kostdemokri.se är en bullshit blogg. Tycker du att länken till hjärtkirurgen var en dum ide? Rent spontant tycker jag så här…. “När din mätta cell avvisar extra glukos, stiger blodsockret, mer insulin produceras och glukosen lagras in som kroppsfett.“ - Ju högre blodsocker… mindre LDL (man kan altså äta för mycket kolhydrater även om man har en bra kolhydratmetabolism. Som jag fattar denna text.) “….. låg fetthalt och hög halt av fleromättat fett och kolhydrater, utan att veta var vi orsakar upprepade skada våra blodkärl. Detta upprepade skada skapar kronisk inflammation som leder till hjärtsjukdomar, stroke, diabetes och fetma.“ - Fleromättade fetter ger skador… för mycket kolhydrater ger ett högt blodsocker. Högt blodsocker ger en sämre kolesterol profil, sämre LDL som fastnar i kärlväggarna istället för att fixa skadan. “Enkelt uttryckt, utan inflammation närvarande i kroppen, finns det inget sätt för kolesterol att ansamlas i blodkärlsväggen och orsaka hjärtsjukdomar och stroke. Utan inflammation, skulle kolesterol röra sig fritt i hela kroppen som naturen avsett. Det är inflammation som orsakar kolesterol att fastna.“ - Detta kan jag hålla med om. Även om det är beskrivet på ett barnsligt sätt! goliath, finns det någon sanning eller är allt bara svammel?

goliath
2014-04-23 16:45
#33

Nejdå.. missförstå mig rätt!

Det är säkert mycket inne på kostdemokrati som stämmer!

Men det är otroligt mycket svammel därinne! Bastanta påstånd utan någon evidens. Populärvetenskapliga teorier som hanteras som obestridlig fakta. Kostråd som är helt befängda.

Det värsta jag sett är absolut inte den artikeln du postade, men artiklarna skrivna av björn hammarskjöld med rubriker som:

"SLVs saltråd leder till för tidig död!"

eller fancy uträkningar som kanske ser trovärdiga ut en stund men som är TOTALT bullshit och svammel som tex:

"Man kan via närmaste kliniska kemlab få informationen att dygnsmängden natrium i urin, d-U Na, är 150-300 mmol/dygn och den mängden redovisas vid flera SWEDAC-ackrediterade lab så de siffrorna är säkra. Efter multiplicering med salts molekylvikt motsvarar det 9-18 g salt som vi kissar ut varje dygn. Lägg sedan till salt från svett (5 g/dygn) och faeces (>1 g/dygn) så blir normal saltexkretion 15-24 g/dygn."

Man kan inte basera saltbehovet på mängden salt som kissades ut i snitt på nån mottagning i dalarna eller var det var eftersom saltmängden i urin helt beror på hur mycket man äter. Det är så dumt så dumt så dumt… :)

Upp till toppen
Annons: