Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8820 ggr
Dollan
2014-04-10 11:20

LCHF och 5:2

Jag har ätit LCHF i ca 3 år och har haft många positiva hälsoeffekter av det. Gick ner några kilon i början men har sedan gått upp dessa igen. Började att äta  5:2 för ca 1 månad sedan och har efter det gått ner ca 2 kilo. Finns det någon annan i detta forum som har erfarenhet av denna kombo.

Annons:
nyborjare08
2014-04-10 12:45
#1

Det finns flera trådar om det här :-) Ett tips är att använda sökfunktionen, ovanför trådarna till vänster på sidan. Jag sökte och här är resultatet: https://www.google.se/search?hl=sv&q=5:2%20site:kolhydrater.ifokus.se

 

 

citro
2014-04-11 09:45
#2

Började med rätt strikt LCHF för c;a ett år och fyra månader sedan men

när jag inte gick ner i vikt så beslöt jag efter 6 månader att prova maten fullt ut.

Det blev också efterrätter, kaffebröd och framför allt glassen som blev

min favorit.

Detta resulterade i en viktuppgång på 5 kilo.

Har sen februari i år provat 5:2 och gått ner 4 kilo och midjemåttet

har minskat med 5 cm. ( Äter fortfarande glass och kaffebröd☺️)

Jag har hängt fram mina favoritjeans och hoppas dom

går på innan sommaren.

Motionerar endast till brevlådan.

Dollan
2014-06-30 13:23
#3

Nu har jag gått ner 6 kilo, sedan börja av mars och mår toppen. För mej har det varit en bra kombo med 5:2 och LCHF. 

GLAD SOMMAR PÅ ER ALLA!!!

Cina-y
2014-06-30 13:36
#4

Grattis 👍

Vad äter du på dina 2-dagar?

LaRose
2014-06-30 15:23
#5

Hej!

Jag blir också glad om någon vill dela med sig av vad ni äter på 500 kcal-dagarna. Jag är så trött på mina "6 ägg".  Vad finns mer, som man kan bli tillräckligt mätt av?

Dollan
2014-06-30 15:46
#6

Frukosten blir oftast 2 kokta ägg och kaffe med en liiiiiten skvätt mjölk. Lunch kan vara lite bladgrönsaker och Keso light ( 20 kcl mindre än den vanliga Keson). Lite tomater. Eller, som idag, några jordgubbar och lite Keso light. Ikväll blir det kanske lite soppa med lågkalorigrönsaker, champinjoner eller så. Eller en blandad sallad med lightkeso. Vatten och kaffe med liiiiten skvätt mjölk under dagens gång. Jag räknar inte ut exakt hur många kalorier det blir under en dag men jag mår bra, kilona försvinenr och det räcker bra för mej…

 Min kära väninna Rose - Marie var vägen om i morse och lämnade 2 st nyuppdragna makrillar, så imorgon blir det stekt makrill med gräddstuvad spenat…..

Annons:
citro
2014-07-01 09:56
#7

Det här innehåller 250 kcal.

130 gr keso

½ banan

2 msk russin

½ tesked kanel

1 kryddmått  vaniljpulver

och det här också innehåller 250 kcal enl. en bok som handlar om 5:2

2 dl yoghurt 10%-ig

1 dl hallon

½ dl havregryn

2 msk russin

enkelt att bara blanda ihop.

[Annamaja27]
2014-07-01 13:10
#8

Från matkalkyl.

Detta registrerade jag igår:

  • Skalade räkor 100g

  • Avokado 50g

  • Majonäs, äkta 50g

  • Spenat 10g

  • Tomat 20g

det gav: 528kcal (20 g prot, 4 g kolh, 48 g fett)

Normalt brukar jag nog hamna på mer prot o mindre fett på 500 kcal-dagarna

exempelvis

  • Tonfisk i vatten konserv avrunnen 125g

  • Ägg konventionellt kokt 70g

  • Romsås deluxé prinsens 30g

  • Hollandaisesås 30g

detta ger 40g prot, 1 g kolh , 38 g fett

CasaRamon
2014-07-01 16:13
#9

Frukost:

100 gr kvarg 0,3%fett, som jag rör ut i vatten för bättre konsistens, med 1 msk pumpafrön + 1 kokt ägg

Lunch:

Buljong med lite grönsaker och shiratakinudlar

Middag:

100 gr lax med spenat eller 100 gr fläskkotlett och sallad

3 koppar kaffe under dagen , svart.

1 kopp the´ på kvällen

LaRose
2014-07-01 17:34
#10

Åh, tack för att ni delar med er (till en latmask)! Jag gillar alla de här förslagen. Känner mig mer motiverad och inspirerad nu. Det gååår ju faktiskt att äta annat än ägg…

Fiana
2014-07-01 19:37
#11

Nu kanske man inte ska vara "den som är den" men jag har för mig från dokumentären att en stor del av "vinsten" med 5:2 fasta (och andra typer fasta också) kom sig av en ganska kraftig begränsning av protein. 

Protein är mättande och kan göra det lätt att hålla nere kalorierna - men om det jag minns stämmer så skulle de flesta av de populära valen närmast helt negligera hälsovinsterna. (viktnedgång kan man ju såklart få ändå från den reducerade energimängden)?

Hinner inte kolla upp det just nu, men kan vara något att tänka på.

CasaRamon
2014-07-02 11:43
#12

#11

Jag har sett dokumentären och kan inte minnas att man skulle minska kraftigt på protein. Då är man väl inne på svält. Visst, man kan ju fasta på bara vatten, men det tror jag inte man skulle orka med om man har tungt och stressigt jobb t.ex.

Nu är ju 5:2 en halvfasta och med 500 kcal kan det inte bli så mycket protein.

Jag lever med LCHF och 5:2 .Det innebär 5 dagar/vecka med mycket fett och 2 dgr nästan helt utan fett. Har inte gått ner i vikt alls på  LCHF . Först nu med 5:2 har jag gått ner 2 kg. Inte mycket, men ändå. Dessutom mår kroppen bra av att vara lite hungrig emellanåt.

[crs]
2014-07-04 09:30
#13

#5 La Rose
Jag har 5:2- dag idag, och har planerat min dag såhär:

2 ägg, 1 liten nötfärsbiff, 1 tsk kokosolja, en halv burk tonfisk med 1 msk youghurt i, gurka och grönsallad.

Kokosoljan använder jag i kaffet istället för mjölk/grädde.

Annons:
jiim
2014-07-04 09:52
#14

Ni som kör 5:2, bör man inte äta större delen av energiintaget I protein och minska fettet?

Dvs 500kcal att man då äter kanske 75gram protein(300kcal) och resten fett (ca25gram)?

Tycker att 20-30 gram protein per dag låter ohälsosamt lite….

Bara undrar :)

aktagrottman
2014-07-04 10:18
#15

#14 Handlar ju bara om 2 dagar, tror nog våra kroppar klarar ett underskott två dagar e veckan utan att dö.

jiim
2014-07-04 11:49
#16

#15, det jag menade var inte vad du/ni gör… utan vad man bör :)

Bör man äta ca 20-30gram protein och ca 40-50gram gram fett

eller ca 70-80 gram protein och  endast 20-30gram fett?

aktagrottman
2014-07-04 13:27
#17

#16 Och det jag menade var att jag inte tror att det gör varken till eller från, det handlar nog mera om vad du håller dig mättast på. Det skulle jag satsa på och sedan fylla säcken med vitkål osv mycket volym till liten kostand.

CasaRamon
2014-07-04 16:13
#18

För att man ska orka med och trivas med 5:2 så bör man äta sånt man tycker om.

Man måste inrätta rutiner. Det får inte bli tråkig mat. Det som jag upplever svårast är att dra bort allt fett.  Övriga dagar dricker jag fettkaffe. Det saknar jag mest under 5:2  Men det blir lättare med tiden. Men jag skulle inte klara mej utan våg.

Jag väger allt.

Fiana
2014-07-04 17:12
#19

#12 Det var inte i själva "sammanfattningen" utan i själva "bakgrunden" av det hela (själva sammanfattningen går ju emot en hel del av det han kom fram till var bäst bara utifrån att han helt enkelt inte klarade det han kommit fram till).

Och ja, basen av det hela (med fastebiten) kom ur i de hälsofördelar man sett på de som lever i lätt svält hela livet. Periodisk fasta utgår ju mycket i just det, att få samma fördelar utan att behöva gå runt och halv-svälta lite hela tiden (ganska jobbigt). 

Bäst i sammanhanget är att inte äta alls på fastedagarna, hela biten om de 500-600 kcal kom av att han helt enkelt inte klarade av det, men kom fram till att det blev nästan lika bra med en liten mängd mat. Att det i slutändan blev "ok" med flera måltider baserades ju också ur att han inte klarade en längre fasta (mycket lättare om man äter lchf än om man inte går det).

Proteinet var definitivt med och kopplat till förklaringen av hälsofördelarna med (måttlig) svält och kopplat till något hormon - var det IGF? Men varett bra tag sedan jag såg den och hade ingen anledning att lägga det på minnet i detalj då. Ska se om jag får tid att kika igen. Det var i alla fall relaterat till att man vill undivka för snabb cellförnyelse gällande åldrandet.

Säger inte man ska "minimera protein" - men misstänker att det lätt blir lite fel om man kör lchf och därmed inte har kolhydrater med i bilden riktigt och risker att det blir nästan bara protein (för mäns 600 kcal i rent protein kan det bli 150 gram rent protein - så inget neddrag alls utan snarare tvärt om i så fall).

Ska man "bara banta" är ju naturligtvis det här ganska irrelevant (så länge man inte hör till de kraftigt insulinresistanta som dessutom har tendens till lite väl fungerande glukogenes - dvs de som behöver hålla nere proteinet för att få någon direkt effekt ändå, men det är ju inte majoriteten). 

Ville bara lägga in att det inte är självklart man får hälsofördelarna om man fixerar på bara magra protein källor för att maxa mängden mat och  mättnad och känna av så lite som möjligt fastedagarna. Speciellt inte om man dessutom delar upp det i många små-mål och därmed inte är helt fastande så särskilt länge.

Dollan
2014-09-23 15:16
#20

Och nu har jag gått ner totalt 8 kilo (från 72 till 64 kilo) sedan mars i år, och mår toppen i både kroppen och knoppen. Har nästan ingen värk längre i knän och fötter och den enda nackdelen är att kläderna behöver sys in eller bytas ut! Men det tar jag så gärna. Känner mej lätt och spänstig.

Annons:
citro
2014-09-23 18:41
#21

Grattis Dollan det verkar ju toppenbra.

Jag har också gått ner ett par kilo till och kan numera använda mina

favoritjeans, fortsätter med 5:2 eller vissa veckor med 6:1.

Det går i allafall ner men lite långsamt.

Jessell
2014-09-24 23:35
#22

Jag gick ner 15 kilo på ett år med lchf, men de sista tio kilona ville inte ge med sig och testade därför 5:2, de tio kilona lossnade fort då, tog bara lite mer än ett halv år för mig att bli av med de kilona. Ska tilläggas att jag är rätt ung och aldrig sysslat med konstiga dieter, antagligen därför min viktnergång gick relativt fort.

Dollan
2014-09-25 14:09
#23

Det känns skönt att det finns ett bra sätt att kombinera LCHF med om man hamnar på en platå och de sista kilona inte vill släppa taget. Jag ska nog snart gå över till 6:1 så att det inte går så fort. Bra om skinnet hinner med. Jag märker ju att det inte är samma spänst i skinnet som när jag var ung….

Upp till toppen
Annons: