Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6469 ggr
Dragonaut
2014-03-28 15:28

Min LCHF resa!

Hej alla,

Jag är en 29 årig, 168cm lång, kraftigt överviktig kvinna med PCOS och en stor motivation att lägga om mitt liv.

Just nu äter jag enligt LCHF sedan två veckor tillbaka och älskar det, underbar kost måste jag säga.

Startvikt: 106,6 kg

v.1: 104,0 kg (-2,6)

v.2: 102,7 (-1,3 *totalt -3,9)

Väntar och väntar på att min crosstrainer ska komma så jag kan köra igång med den ordentligt, har beställt den från Rusta som kostade ca 1300kr vilket jag tycker är fruktansvärt billigt. Det fanns olika billiga att välja på, bland annat från Biltema och Jula men jag tror att Rusta var den enda som hade en maxvikt på 120kg vilket jag tycker är bra, vill ju vara på den säkra sidan ey.

Mitt första delmål är att komma under 100kg, jag kommer inte ens ihåg när jag vägde tvåsiffrigt sist och försöker att inte tänka för mycket på det. Leva i nuet etc.

Mitt "första slutmål" är att nå 90kg eller mindre innan 5 Juni och att kunna börja jogga/springa ute i naturen kort efter det. Om jag lyckas tappa minst 1kg per vecka så kommer det gå som en dans, hoppas jag ;D

Mina favoritbloggar att följa just nu är LCHFingenjören, http://lchfingenjoren.se/index.html

& Sharee Hansen's Funeral for my fat

http://funeralformyfat.tumblr.com/

Vilka underbara människor dom är och en enorm inspirationskälla för mej. 

Anyway, nu är jag galet kaffesjuk! ;)

Annons:
[WickedAlly]
2014-03-28 15:39
#1

Följer med spänning, blir så glad när folk upptäcker lchf och lyckas nå sina mål :)

pillan1976
2014-03-28 15:44
#2

Välkommen! Jag startade på 100 kg och vet inte vad jag väger nu men runt 80 kg kanske. Jag startade med att jogga 500 m i mars 2013 och joggade 15 km den 12 december 2013. 

Jag rekommenderar bloggen allakanträna.se som har olika löpskolor även för de som börjar på noll som jag gjorde! 

Önskar dig lycka till!!

Dragonaut
2014-03-28 15:52
#3

Wow, det var verkligen en rejäl skillnad du gjorde där, riktigt strongt tycker jag! Tack för tipset, ska kolla upp den sidan! :)

Dragonaut
2014-03-29 02:43
#4

Ville dela med mej av en sak som hände idag. Har bokat tid hos GYN den 7/4 pga att jag har sån värk till och från på båda sidorna där mina äggstockar sitter ungefär, vilket får min hjärna att direkt komma till den slutsatsen att det säkert är enorma blåsor där från min PCOS. I vilket fall som helst, värt att kolla upp och det är dessutom på tiden att jag tar tag i detta jäkla syndrom om jag vill få en "normal" viktnedgång och börja må bra! Anyway, jag tog fram ett anteckningsblock jag hade gömt undan i en låda ett par månader efter att jag blev diagnoserad 2007. Jag gav upp efter ett tag, metforminen gjorde att jag mådde dåligt samt att jag på den tiden var i ett väldigt dåligt förhållande. I detta anteckningsblock hittade jag en notis som löd: 19/4 -07 130,4kg Min haka föll i golvet och sen började jag må illa, hade helt förträngt att jag någonsin vägt så mycket. Kände mej verkligen äcklad av mej själv. Jag vet inte ens hur jag gick ner dom nästan 30 kilona till det jag ligger på nu. 7 år och ett förhållande som gjorde att jag mådde väldigt dåligt kan vara orsaken. Fast jag vet inte ens när vikten försvann, kanske det var vi separerade för två år sedan och jag hittade en ny snäll man som jag jag älskar över allt annat. Who knows ey? Nu har jag lugnat mej lite men tröståt en protein bar bara för att. Bättre än riktigt godis antar jag men känns ändå som ett misslyckande. Nåja, nya tag.

Dragonaut
2014-04-02 01:20
#5

Efter 20 minuter på crosstrainern idag så kändes det som att jag skulle tuppa av, var sååå slutkörd och blöt i svett. Tänkte att inte helvete kommer jag klara det här men efter en dusch och vila kändes det sååå bra. Jag blev missnöjd med att jag bara orkade köra 20 minuter, planen var att hålla ut igenom ett avsnitt av en serie jag följer, ca 40 min. Kanske jag orkar 21 minuter imorgon :/

SpurtAnne
2014-04-02 09:30
#6

Ta det lugnt! Det kommer att gå bättre och bättre! Det ska bli jättekul att följa dig! :-)

Annons:
odjuren
2014-04-02 17:05
#7

Heja dig!! Men ta de lugnt, man ska inte stressa fram sina framsteg!!

//Odjuren

www.odjuren.com

Dragonaut
2014-04-03 17:56
#8

Vägningsdag idag, 103,3. Vilket betyder +0,6 denna vecka. Förstår inte varför, kan det vara att mensen är på gång? Ingen aning.

Är så besviken :(

Zolunia
2014-04-04 01:12
#9

Mens-vecka betyder alltid viktuppgång för mig. Med efterföljande något större viktnedgång följande vecka… Hang in there! Det kommer!

odjuren
2014-04-04 08:01
#10

Håll ut, de kommer!! Tänk på att kilona inte kommit över en natt och kommer kanske inte lämna över en natt heller!

//Odjuren

www.odjuren.com

zuperzero
2014-04-04 08:35
#11

Vad grym du är!! Kul att höra att du lyckats så bra första veckorna och att du har sån motivation!

Bra mål och delmål! Vill dock att du ska ha i åtanke att det egentligen inte är så bra för överviktiga att springa. Det kan göra mer skada än nytta. Jag vill absolut inte trycka ner dig, utan jag vill bara säga det så att du inte råkar ut för något tråkigt! Det är bättre att promenera, cykla och använda crosstrainer så länge man har mycket övervikt, när man kommer ner till 10 kgs övervikt går det bra. Innan tar tyvärr knän, höfter och leder väldigt mycket stryk! 🤐 

LCHF och träning är en bra bok att läsa, tycker jag!

Lycka till, du fixar det här!

Dragonaut
2014-04-04 21:01
#12

Javisst var det mensen som var på gång, imorse kom den. Attans också säger jag eftersom jag ska till GYN på Måndag och kolla upp min PCOS och cystorna i äggstockarna. Någon som vet ifall dom kan köra med UL "utifrån" för att kolla det?

@zuperzero: Ja jag har också hört mycket om det där men då läser jag även på andra ställen som säger att det går bra att springa om du är försiktig, använder bra skor och helst kör i intervaller och inte fullt ut kutar tills du blir helt slutkörd.

Fast jag tänker lite såhär att jag får känna efter hur min kropp mår när jag kommit till 90kg eller mindre. Känner jag mej fortfarande jätte tung och att fläsket flyger å far så fort jag skuttar runt lite så är det ju int roligt att springa ens en gång. Vi får se hur det blir men drömma får man :D

Nu ska jag trycka i mej lite paracetamol för mensvärk (hujja), käka creme fraiche med lite frysta hallon och blåbär och se på Vikings! (Lagertha är badass & Ragnar är het!)

odjuren
2014-04-04 23:15
#13

Tror dom kan göra ul utifrån, annars så gpr de att göra ul inifrån när man har mens..

//Odjuren

www.odjuren.com

Annons:
[Jennifer71]
2014-04-24 15:46
#14

Hej TS,

Är själv en rätt rejäl bit kvinna för att uttrycka det milt. Jag längtar till den dag jag "bara" har 10 kilos övervikt att tampas med. Jag har de senaste åren tränat flera gånger i vecka och kör då högintensiv konditionsträning. Spinning på gym 45 min X2 ggr/v, styrketränar 2ggr/v och kör däremellan hemma på min crosstrainer. Jag älskar löpträning, började med promenader blandat med någon minut lätt jogg och fortsatte tills jag helt kunde jogga 5 km utan att stanna. byggde sedan på med distans och slutligen jobbade jag på att öka tempo.  Jag deltar i både 5km och 10k lopp, min längsta distans idag är 2mil. Jag är absolut ingen snabb löpare idag heller men jag har bra uthållighet. Tjejmilen sprang jag första gången på 1h17minuter och då vägde jag en bit över 100kg.

Jag skulle vilja slå myt lite på att kraftiga bara kan ägna sig åt simning och långsamma promenader. Bygger man upp sin träning långsamt och med återhämtning mellan varje pass och ser till att variera sig så bör man kunna träna som "alla andra".

För egen del innebär träningen att jag lyckas bättre med min kost, den får mig att minska min stress, och jag får lite egen tid.

Hade jag väntat med att träna tills jag bara hade 10 kilos övervikt så skulle jag väl aldrig komma i mål. Jag drar fortfarande på smilbanden när det går upp för folk att jag är en person som tränar mycket, det tycks förvåna många att stora faktiskt kan träna.

Mitt tips är att du kör så hårt du känner att du vill och klarar av! Glöm inte att ta rejäl dos magnesium, satsa på bra skor och en rejäl sport-BH (jag har testat alla och tycker att Shock Absorber är bäst, finns hos Stadium).

Jag ska heja på så gott jag kan, det kommer gå bra för dig!

/Jennifer

SpurtAnne
2014-04-25 07:18
#15

Hur går det för dig Dragonaut?

Upp till toppen
Annons: