Annons:
Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 7694 ggr
Praefatio
3/28/14, 2:06 PM

Är detta ett godtagbart bröd?

Vad säger ni, är detta bröd godtagbart enligt LCHF? Känns som att det ligger på gränsen, samtliga ingredienser bortsett från äggen ligger på mer än 5% kolhydrater, solrosfrön på så mycket som 12%. Å andra sidan är det ju inga jättemängder vi talar om. Receptet är från ett gratishäfte från Hemköp: "Mat för alla! Gott utan laktos och gluten"

Vad säger ni?

Morotsbröd med frön
En plåt eller ca 20 små bullar

500 gr morötter
1 dl solrosfrön
1 dl pumpafrön
½ dl oskalade sesamfrön
½ dl hela linfrön
2 ägg
1 msk sesamfrön till garnering

Sätt ugnen på 175 grader.

Skala och finriv morötterna, grovmixa frön i matberedare, blanda ihop morötter och frön i en skål. Vispa äggen, blanda alltsammans till en deg. Forma degen till bullar eller tryck ut ganska tunt på bakplåtspapper på plåt. Strö över sesamfrön. Grädda i 60 min, låt svalna. Klart!

Annons:
Sjöstjärna
3/28/14, 2:18 PM
#1

Eftersom LCHF inte tillåter "under-jorden-grönsaker" så går morötter bort.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

OlgaMaria
3/28/14, 2:20 PM
#2

Det är väl lite på gränsen, men låter gott. Man kan säkert ha i lite mer ägg och även smör i receptet så ökar man på fettprocenten lite.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Praefatio
3/28/14, 2:20 PM
#3

Morötter innehåller ju dock 5,6 gram kh per 100 gram, och det är 25 gram morötter per portion. Ger drygt ett gram kh per portion från just morötterna.

citronmelissa
3/28/14, 2:22 PM
#4

Jag gör ett liknande bröd men det är lite mandelmjöl i också och inte så stor mängd morötter.

Det beror på hur strikt lchf du vill äta. Jag äter en del morot. Det blir ju inte särskilt mycket i varje brödskiva/bulle ändå så jag tycker det är helt okej. Det beror ju på hur mycket kolhydrater man äter i övrigt också.

Praefatio
3/28/14, 2:22 PM
#5

#2 Eller ha redigt med smör ovanpå sedan 😃 Jag äter lågkolhyratkost (med extra fett) snarare än LCHF så för mig fungerar brödet oavsett, tänkte mest att om det är okej för er som äter striktare så är det ju alltid trevligt med ett nytt recept!

Lilltilda
3/28/14, 2:27 PM
#6

Jag smaskar gladeligen i mig rotsaker numer (utan minsta negativa effekt på vikt eller hälsa…) och ska definitivt testa detta bröd, eller någon egen variant av det. Låter riktigt gott!

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
Ary
3/28/14, 3:01 PM
#7

Som lowcarb absolut. De som kör strikt kan som sagt hoppa morötterna om de vill. 🙂

bjornen66
9/6/16, 8:24 AM
#8

Låter som ett fantastiskt enkelt recept ska provas

parsley
9/6/16, 9:06 AM
#9

Jag lade in receptet i kostbevakningen. Hela satsen innehåller 63 gram kolhydrater. Delat på 20 bitar, så blir det lite drygt 3 kolhydrater  per bulle. Om det är ok eller inte är upp till var och en och avgöra, tycker jag. Att det som växer under jord inte är LCHF är en enkel tumregel, för den som vill att det ska gå lätt att bestämma vad man ska äta, ingen absolut sanning. 

Tack för recepet! Ska absolut testa det. Men behöver de gräddas så länge som 60 minuter?

Sindri
9/6/16, 1:08 PM
#10

Är man kinkig kan man ersätta solrosfröna med kokosnötmjöl (hur mycket får man testa själv), ta lite mindre morötter och kanske plussa på med psyllium.

Men det är väl alltid kul med variation.

bjornen66
9/6/16, 4:17 PM
#11

Låter gått ska prova brödet

Upp till toppen
Annons: