Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 9664 ggr
Millea
2014-03-26 22:00

Kokosfett

Hur dåligt är kokosfettet man hittar i mataffären(silverpaketet)?det finns en tendens att maten blir väldigt dyr med alla specialvaror då man ska äta enligt lchf…

Annons:
Maria-67
2014-03-26 22:17
#1

Det är inte bra! Skall vara kokkosfett i burk! Om man vill ha höga fetter i kroppen skall man äta riktigt smör,och äkta varor av fett. Kokkosfett i silverpaket inte bra att äta som det är då det skall blandas ut med andra råvaror,som blockchoklad. Om man köper coccosfettet i burken så är det bra för kroppen och hjälper till driva ut fett ur kroppen.Kan bli bättre balans i kroppen med coccosfett i burk.

jiim
2014-03-26 23:14
#2

#1, Det där var nog den mest ovetenskapliga motivering jag läst

helvete
2014-03-26 23:23
#3

man kan kanske ersätta det med t ex olivolja…? själv avskyr jag lukt och smak av kokos, oavsett pris.

Lchfman
2014-03-27 06:18
#4

#2 Haha, ja herregud…

[Columba]
2014-03-27 07:18
#5

Millea

Man behöver inte äta kokosfett. Vilka är "alla specialvaror" som du skriver?

OlgaMaria
2014-03-27 12:32
#6

Här kan man läsa om skillnaden mellan silverpaketet och "riktig" kokosolja.

http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=1745&print=1

Om du inte vill köpa kokosolja så använd gärna smör istället. 

Jag tycker Kung Markattas kokosolja som finns på Ica maxi bland annat är ganska prisvärd. Jag använder den till morgongröten, att smörja kropp och ansikte med och oil pulling då och då. Men i matlagningen använder jag oftast smör eller någon annan olja. En liten burk brukar ändå gå åt på en vecka. Ibland smörjer jag också in hårbotten med oljan innan tvätt. Lugnar ner hårbotten. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
dufva
2014-03-27 12:54
#7

Det största felet med silverpaketet är väl att det är Unilever som står bakom det  och det är ju tveksamt att stödja den här skräpfett-tillverkaren

Ser man till vad som finns i paketet är det tveksamt om det skulle vara bättre för hälsan att välja någon svindyr variant av cocosfett istället för denna

Kaprylsyra och laurinsyra finns kvar i produkten trots att den är omestrad

Det finns inte heller några fetter med dubbelbindningar som kan ta skada av processen utan allt är redan mättat fett i kemisk mening

Jag kör alltså trots allt silverpaketet till all matlagning där jag inte vill ha cocossmak och väljer en dyrare variant (kallpressad) när jag vill ha kvar cocossmaken 😃

nyttiga_jag
2014-03-27 15:03
#8

#7 håller helt med!

Jag använder silverpaketet till att steka med, men använder andra sorter till annat, tex bullet-the

Zepp
2014-03-27 21:27
#9

Jag tycker det skall smaka/lukta kokos.. annars kan jag lika gärna använda smör!

Men jag skulle inte spotta ut det fettet i silverpaketet om jag fick det i munnen!

Som redan nämnts.. man behöver inget kokosfett alls.. det duger bra med smör/olivolja/späck/ister!

Däremot så har jag lärt mig uppskatta kokosfett.. helst det med lukt/smak.. och flera maträtter passar det ypperligt till!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

peoy
2014-03-27 23:58
#10

#7 - jag har inte heller nåt emot att inte stöda Unilever, men .. har du sett på hur många förpackningar just dom står som tillverkare ?

Är ju allt från tandkräm till majonnäs (den enda goda, färdiga som finns, Hellmans).. Med tanke på att dom tillverkar tvål, schampo, maskindiskmedel m.m så är det ju omöjligt att undvika att ofrivilligt stöda dom..

Millea
2014-03-29 00:23
#11

Ok.tack för alla svar..:) Vad jag menar med specialvaror…jo jag menar typ mandelmjöl odyl…inte nödvändigt men men… Jag är ny på det här men mår väldigt väl av denna kosten så jag fortsätter.

Evly
2014-04-08 21:40
#12

Vilket är bäst? 

Det vita fasta kokosfettet eller det flytande genomskinliga av Kung Markatta?

Blir man inte dålig i magen av kokosfettet?

OlgaMaria
2014-04-08 21:48
#13

Undvik kokosfett från en pappersförpackning och köp någon från en burk. Naturligt kokosfett som man inte mixtrat med smälter vid 22 grader och måste därför förvaras i en burk.

Vissa kan bli dåliga i magen men oftast är det en vanesak. Ta det försiktigt i början och trappa försiktigt upp.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Zepp
2014-04-08 21:49
#14

Mitt Kung Markatta är inte flytande!?

Varför skulle man bli dålig i magen av kokosfett?

Eller något annat fett?

Jag tror som så.. att Kung Markatta är ett kvalitetsmärke.. du får kvalitet.. finns billigare.. inte lika säkert att det har samma kvalitet.

Sen så.. man prioriterar lite olika.. en del vill ha kvalitet.. andra mer pang för pengarna.. oavsett kvalitet.

Är det Unlilevers vita du menar.. det är en fabriksprodukt.. där man användt en massa kemikalier och dessutom härdat de enkel o fleromättade fett som trots allt ingår.

Men fettsyror i övrigt är de samma.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

nyborjare08
2014-04-09 11:15
#15

#14 Men det har väl rapporterats från många här på KiF att just kokosfett kan ge magbesvär för vissa. Skulle det inte vara sant menar du?

 

 

KarinJ46
2014-04-09 11:31
#16

Glöm inte att det finns 2 mycket snarlika "silverpaket" ute i butiken. Det ena är från Unilever, det andra är från Alba i Dalby. I alla fall förr om åren så var det som kom från Alba ok, det kokosfettet var inte härdat (enligt dem själva) Detta har i allafall tidigare sålts på bl a Citygross. Om du söker här på siten på "Alba" så får du upp lite träffar om detta.

Evly
2014-04-09 22:52
#17

I min glasburk Kung Markatta var koksfettet vitt och fast, ändå stod det kokosolja på burken. Googlade på K. Markattas hemsida och där fanns det en burk med fast kokosfett i. 

En vän har gallsten och kanske blir man dålig i magen p g a detta när man äter all slags fett?

Har även hört att gallstenar kan minska, om man äter fett och att de växer, om man äter för lite fett eller inget fett alls, dvs det utsöndras ingen galla, som spolar igenom gallblåsan samt rensar ut allt som samlas där. 

Jag gillar både aromen och smaken av kokkosfett.

OlgaMaria
2014-04-10 08:26
#18

#17 Det beror helt på temperaturen. Oftast är det så pass kallt är oljan är hård och vit. Men går temperaturen över 22 grader smälter oljan och blir klar och flytande. Sen stelnar den igen om den blir kall.

Du har rätt ang. gallstenar. 

Kokosolja är också antibakteriell och har en utrensande funktion, vilket kan skapa en stark reaktion i magen. Därför är det bra att börja mycket försiktigt om man inte är van. Sen finns det också några få som kan vara allergiska mot oljan.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Evly
2014-04-16 12:43
#19

Tack för bra info TheresiaW.

Kan man börja med en tesked i morgonkaffet?

Hur mycket smör bör man ta i morgonkaffet som nybörjare med
känslig mage? 1 tesked? 1 matsked?

Har läst att en del tar 1 msk kokosolja och 2 msk smör (30gr)?

Tacksam för info angående detta.

Margareta
2014-04-16 12:54
#20

Jag tar som du skriver 1 msk kokosolja och 2 msk smör i kaffet, ibland mer.

Känner du dig osäker börjar du med en i taget dvs inte båda samtidigt för då vet du inte vilken som gav besvär.

Jag kan göra ett testschema på min blogg för att illustrera vad jag menar.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
OlgaMaria
2014-04-16 14:24
#21

Börja kanske med en halv tesked. Går det bra kan man nog öka på ganska snabbt. Men kokosolja i kaffe på morgonen på tom mage kan ju vara lite kraftigt, så ta det försiktigt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Margareta
2014-04-16 14:29
#22

#19 Nu har jag skrivit om fettkaffet på min blogg. Det blev för långt för att lägga in i den här tråden.

http://www.sunsoft.se/?p=2964

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Maria-67
2014-04-27 21:41
#23

coccosfett i burk hjälper det farliga fettet som kan samlas i kroppen att inte bilda så mycket kolesterol i kroppen vilket bildas när man äter feta produkter. Man kan få skyhöga blodfetter annars. Silverpaketet inte bra.

nyborjare08
2014-04-28 08:30
#24

#23 mer ovetenskaplighet…

 

 

nyttiga_jag
2014-04-28 11:30
#25

#23

Så om du stoppar vilket kokosfett som helst i en glasburk så blir det bra?!

Kolesterolet i blodet bildas i levern, och ju mer vi äter ju mindre bildas och tvärt om!

Styrk dina påståenden eller sluta upp med att fara med osanningen!

Det du påstår är rena nonsens!

jiim
2014-04-28 11:36
#26

#1, #23 :)

Maria-67. Snälla… Varför håller du på så?

OlgaMaria
2014-04-28 13:09
#27

Det finns flera studier som visar att äkta (virgin) kokosolja förbättrar kolesterolet. Att oljan finns i en burk är ju ovidkommande men det vittnar oftast om att oljan är bra. Och är det i en pappersförpackning så är oljan inte virgin, då sådan inte kan förvaras i en pappersförpackning.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
nyttiga_jag
2014-04-28 17:46
#28

Länka gärna till dessa "flera studier" tack!

OlgaMaria
2014-04-28 17:51
#29

#28 Det kan jag kanske göra senare ikväll när jag sitter bättre till. Hittade ett par på pubmed tidigare idag. Men varför kollar du inte själv innan du påstår att någon far med osanning och nonsens?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

nyttiga_jag
2014-04-28 21:03
#31

Den första du hänvisa till jämför virgin coconut oil mot copra oil, olive oil och sunflower oil. Det handlar om ett försök på råttor!

Den andra studien hänvisar bara till coconut oil och gör ingen jämförelse och säger att man behöver göra fler studier! Också gjord på råttor!

Den tredje handlar om 24 råttor i en studie som kommer fram till att virgin är bättre.

Studier på råttor kan aldrig översättas till människor!

Zepp
2014-04-28 21:11
#32

Det fanns sådan studier hur som helst.. jag är väl själv inte så där övertygad.. mest övertygad är jag.. fast det var jag redan innan jag läste studier.. att riktig kvalitetsmat.. för det mesta är bäst och att föredra!

Handlar till syvende o sist om behandlingen, kemikalier o annat man användt, hur man handskat med råvaror o annat.

Den här tror jag är högsta kvalitet.. tror inte vi kan köpa så bra olja i sverige?

http://www.youtube.com/watch?v=wITniMLm89Y

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

OlgaMaria
2014-04-28 21:35
#33

Flertalet oljor som finns i Sverige är kallpressade från färska ekologiska kokosnötter. Så mycket bättre kan det nog inte bli?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2014-04-28 21:37
#34

Vitsen med att det är från färska nötter är att då kan man kallpressa oljan utan problem. Har nötterna legat mer än ett dygn börjar innehållet stelna och då måste man tillföra värme och kanske andra metoder för att få ur oljan.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
OlgaMaria
2014-04-28 21:40
#35

#31 Den andra studien är på kvinnor från människosläktet, haha. ;-) Varför gör man studier på råttor om de "aldrig" kan översättas till människor?

Studier är möjligen sällan den ultimata sanningen, men de ger goda indicier. Och indicierna från dessa studier är att virgin kokosolja har god effekt på kolesterolet. Inte mycket att tjafsa om tycker jag.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria-67
2014-05-01 12:19
#36

Äter själv dieten och har fått råd om detta via kostrådgivare. Man måste stabilicera fettet då det blir skyhögt kolesterol annars. Så kolla era kolesterol nästa gång!!

Evly
2014-05-11 19:04
#37

Levern reglerar kolestrolet i kroppen, har vi för lite så producerar levern det som saknas och har vi för mycket kolestrol så tar levern bort detta.

Vad blodproverna visar, beror ju på hur nära inpå man åt något fett före provtagningen.

Det finns många "Becel-/statin"-personer som inte förstår systemet.

millizent
2014-05-13 10:31
#38

Hejsan!
Jag är ny på sidan och nybörjare inom lchf… må vara en dum fråga jag har men med all er expertis hoppas jag att jag snart ska ha stenkoll på lchfen…

Kokosfett/kokosolja är det samma sak? Jag kikade på bodystore.se igår och fann båda sakerna nämligen och blev osäker på vad jag skulle välja!

Tack på förhand! =)

OlgaMaria
2014-05-13 11:04
#39

#38 Ja, det är ingen skillnad. Sen är ju alla produkter olika ändå. Köp en produkt som verkar vara bra kvalitet så spelar det ingen roll om det heter olja eller fett.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

lila82
2014-05-14 22:48
#40

#38 Var dock noga med att köpa extra virgin kokosolja, den är kallpressad och har smak av kokos. Som du skriver så har bodystore kokosolja, men det blir ganska dyrt om man inte köper för över 500 och då slipper frakten!

Jag brukar köpa Urtekram kallpressad virgin kokosolja på ICA och Coop butiker, 89 kr för 425 ml. Kung markatta kokosolja virgin finns också i nästan alla mataffärer, 675 ml för ca 99 kr

Upp till toppen
Annons: