Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 23497 ggr
kaisakavat
3/21/14, 8:28 PM

Kavatologiskt 3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I år kom vintern efter våren. Men i övrigt blir det allt bättre ordning, tror jag.

Aktuellt 

Jobb - Börjar anställning fr 1 april på 25 % och på prov t o m augusti. Tror inte jag riktigt fattar att det händer, samtidigt som jag fattar att det händer.

Chefen säger sig ha en klar ambition om att det ska fortsätta även sen. Och han verkar mena det. Jag hoppas allt ska gå bra. Förstås.

Ekonomi - Hänger ihop med jobb. Ökad trygghet. Worst-case-scenario ser klart bättre ut, vilket har viss lugnande effekt på mig. Tryggare.

Mående - Vintern har varit hemsk. Jag har haft ONT och varit helt otroligt trött. Samtidigt har det varit lite lättare att 'ta det' när det finns möjlighet till en framtid med liv. Och så är man ju en envis typ - det SKA gå.

Maten i mitt liv - Fortsatt LCHF-lowcarb förstås. Lite mindre petnoga, men varierat under ca 30 kh/dygn tror jag. Men även detta:

* * * THE NEW DEAL * * *     

Allt mer köper jag ekologiskt och rättvisemärkt. Slog mig när jag packade upp dagens inköp för en stund sen - se bild nedan. Det bara blir, men här kommer ett par konkreta orsaker: Dels att min vanliga mataffär satsar. Bra hylla med bra grönsaker och bra märkning placerat MOT STORA GÅNGEN. Man kan inte missa dem ens när man är så dement-trött som jag. Och dels så handlar det om livsfilosofi och definitivt ekonomi i vidare bemärkelse än den gängse - jag kan betala tillbaka mer till jordklotet nu, när min trygghet ökar. 

Och så funderar jag.. Hur ser ni på saken - ska vi hjälpas åt att köra på en sån linje från och med nu!?? Eko-KRAV-RÄTTVISE-linjen. Inga petnoga mål, jag tänker verkligen inte nörda ner mig.. men medvetenhet och handling efter vilja och förmåga.

Vad säger ni?

Förra trådskrället.

Annons:
kaisakavat
3/21/14, 8:31 PM
#1

Och som man kan se i bilden, så 'råkade' jag köpa Anna Haléns bok "LCHF för kvinnor". Har skött mig denna månad så jag har lov för mig själv. Titeln är ju fånig, det där med särartsfeminismtänkande. Ja, jag vet att jag komplicerar saker. Hursomhelst finns det en del riktigt smarrigt i den. 🤤 

89 spänn på Coop - stod i tidskriftshyllan.

Förutom exemplen på bilden har jag ekologiskt blomkål, supergott. Ekologisk purjo. Ekologisk färs (kanske övermodigt från kort-datum-bingen, mendet är faktiskt tre dagar kvar.. går det så går det). Kanske nåt mer. 

Prisskillnaderna varierar mycket. Ibland bara lite dyrare - ibland mer dyrt och ibland IDIOT-DYRT. Köper inte om det är idiotdyrt.

odjuren
3/21/14, 9:31 PM
#2

Grattis till provanställningen!! Vet precis känslan!

//Odjuren

www.odjuren.com

Torparmor
3/21/14, 10:27 PM
#3

Klart jag hänger med. Grattis att det nu är klart med jobbet. Det är lättare att glädjas nu när våren är på G och du dessutom har jobbet att luta dig på. Jobb lättar inte bara ekonomi utan det ger också en tillfredställelse av att höra till, vara en del av världen.

Det jag odlar själv blir ju ekologiskt, men mycket måste inköpas under vintern. Det största problemet är att hitta ekologiskt. Ofta finns det inte så mycket att köpa och då får det bli svenskt eller inget alls.

Lycka till med "nya livet" och hoppas renoveringen går fort och bra! 🎂


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

kaisakavat
3/21/14, 10:32 PM
#4

Tack odjuren. 🙂

*

Idag blev en konstig dag. Så mycket för mitt huvud att hantera - praktiskt strunt. Och för kroppen, med blötsnöskottning - skitjobbiga packade högar runt min bil - och handla mat och skura badrummet SERIÖST, efter grisandet med avloppet. Puh!

Och jag har småätit - det som undvikits så länge. På nåt sätt känner jag mig både mätt och o-mätt samtidigt, inte sugen på nåt fast jag nog borde äta lite till. Inte så behagligt. Mår mycket bättre med bestämda måltider - även om det i slutänden är exakt samma mat jag stoppar i mig.

Lovar bättra mig.

kaisakavat
3/21/14, 10:42 PM
#5

Mäh! Skrev svar till dig Torparmor - och så fipplade jag bort det..

Men tack även till dig.

Och nya odlingsprojekt till sommaren - eller hur! 🙂

odjuren
3/21/14, 10:58 PM
#6

Roligt med blötsnö! Jag e glad att dom ca 20 cm som kom i natt va lätta.. inte lätt att skotta parkeringen med migrän.. solglasögon på när de va mulet..

//Odjuren

www.odjuren.com

Annons:
bluegoose
3/22/14, 6:50 AM
#7

Hoppar in och sätter ett avtryck i nya tråden. Har ju följt dig lite i smyg så där under lång tid…

Ekologiskt/rättvisemärkt/lokalt/svenskt/lchf-vänligt - det är så många faktorer att ta hänsyn till! Finns det, köper jag mat som uppfyller samtliga krav (t.ex. Krav-märkt kött från bonde i närheten). Grönsaker är svårare. Jag köper så mycket ekologiskt odlat som möjligt - men jag tittar också på ursprung och väljer hellre närodlat/svenskt än ekologiskt från något annat land. (Kanske osmart, kanske man borde köpa eko oavsett ursprung för att ur något slags marknadskraftstänk motivera svenska bönder att ställa om. Men jag tycker det är viktigare att ha livsmedelsproduktion över huvud taget i Sverige just nu.)

Grattis till provanställningen, ny och vettigare AF-handläggare och nytt avlopp i lägenheten! Låter som livksvalitetshöjare alltihop.

Jag och ungarna åker förbi dina trakter framåt påsk, på väg till Luleå och vidare upp till Gällivare. Älskar den norra delen av landet och hoppas kunna flytta dit upp om några år. ☀️

Torparmor
3/22/14, 7:29 AM
#8

#7  Närodlat från småproducenter är oftast odlat efter ekologiska principer även om det inte är KRAV-märkt. Det kostar både pengar och tid att nå upp till kraven för att få märka/certifieras. Är man inte certifierad får man inte ange att varan är ekologisk. I den lilla skalan använder man oftast varken kemisk besprutning eller handelsgödsel ändå för man inte vill jobba med det.

 #5  Ja det är några nya projekt på gång förstås. Tänkte fixa en upphöjd bädd där det går lätt att lägga väv över för att odla kål som jag älskar. Det är bara så många andra som också älskar kål. Det är jobbigt att fästa kålväven direkt på marken


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Kajak11
3/22/14, 9:52 AM
#9

Grattis Kaisakavat med nya livet:-) ja blött snö får gå bort i april….. Mit hjärta vill bara äta ekologiskt…men i praksis blir det inte hellt så men skall försöka ändra vissa sakor på sikt. Följar dig så klart i din nya tråd! Har tankat med närproducerade mer än ekologiskt. Forsökar använda allt mat. Inte köpa onöttigt. Men för tiden har jag det urselt i magen så maten blir som bäst. Vad jag klarar att äta . Hoppas det bara är en bakterie men vi får se….har dröjat 2 veckor…mycket aktiv maga…fettfördöjelse inte bra…det springar bara igennom…på grädde och fär mycket fett.. typ. Så har det inte varit tidigare på LCHF. Kommar åter senere. Trevlig helg.

odjuren
3/22/14, 10:50 AM
#10

#7 närodlat är ju inte alltid de lättaste.. inte här uppe iaf! Men svenskt kött o norrbottniska ägg o mejerier från Norrmejeriers så känns de som en bit på vägen iaf

//Odjuren

www.odjuren.com

Kajak11
3/22/14, 2:01 PM
#11

#10. Det låter ju bra. Det blir ju att köpe det som man har möjlighet att få tak i.Det får ju bli realistisk i vardagen ochså. Jag får kanske dårlig samvete över tomater på vintern och paprika från Syden men…om jag enbart skulle äte kål på vintern då måste jag ha hemma arbetsplats:-) och bättre mage. Att leva på många ägg och kött enbart klarer jag inte av heller….Men tycker om smaken.

kaisakavat
3/22/14, 5:35 PM
#12

Hej på er!! Så roligt att ni skrivs. 🎈🙂

Det är omöjligt att vara perfektionist i detta. Som ni så väl uttrycker. I trådstarten skriver jag om det - jag tänker inte vara petnoga. De val jag gör omprövas dock emellanåt när jag orkar. Finns det bättre, eller är jag ok ute?

Det är inte automatiskt bättre att köpa svenskt. Och att jämföra är ett projekt för den superkunnige som har hur mycket tid som helst. Finns mycket svenskt som är ren skit. 

Häruppe är nästan inget kött eko/KRAV, men det finns bättre och sämre bönder, bättre och sämre slakterier. Ibland lammkött från släkten, när de har mer än de själva behöver. Ibland vilt, något jag önskar jag kunde äta mer av, men dyrt. Charkföretagen varierar när det gäller kvalitet. De som 'låtsas' bra, tillsätter glutamat och fanskap. Urk. Andra sköter sig bättre.

Närproducerat, ja. Som odjuren skriver så bor jag/vi i Norrbotten. Här är odlingsförutsättningarna redan från början mer begränsade och man kan inte hitta eko-produkter härifrån i de stora livsmedelskedjorna. Det producerar för små volymer helt sonika. Och små affärer finns inte längre. Ibland kan man köpa grönsaker från lokala odlare, men det finns få och verkar bli allt färre.. Då är de ofta snudd på ekologiskt producerade - och absolut bra nog, tycker jag. Medan t ex potatisodlingarna häruppe - de stora - massor av besprutning. Släkten odlar giftfritt men ooops; jag äter inte potatis. 😉

Norrmejeriers produkter är alltid (vad jag hittills sett?) fria från skit som majsstärkelse i cf:en o dylikt. Och det är genomsvenskt. Inget importerat h*vette i dem alltså. De få gånger jag köper mjölk, så köper jag alltid ekologiskt. Smör - där kan jag bättra mig, men norrbottningarna är ju dumma inne i själva huvudet och väljer produkter utifrån för det är billigare, så utbudet har begränsats. Ett tag fanns inte ens Norrmejeriers vanliga smör att köpa här !!!!! men efter PROTESTER så finns det nu igen. Några fler har blivit medvetna, för det säljer nu igen.

De få gånger jag köper frukt; ekofrukt. ALLA bär i hushållet det senaste året är egenplockade från skogen runtomkring och i trädgårdar jag känner till. Inget gift i dem, men lite transport tyvärr ifall de införskaffts via transport med bil. 

Igen: Det går inte att vara perfekt. Man får försöka hitta en nivå där det funkar. Och för mig; inte sänka ambitionen med tiden utan hålla kvar den. Samtidigt tror jag 'vi' har det ganska lätt. Åtminstone jag köper relativt få livsmedelsprodukter totalt sett jämfört med tidigare på normalkost. Det blir färre områden att sätta sig in i. Typ 95 % av utbudet är ju bara strunta i redan från början. 🙂

Och.. Jag har både sockerpåse och vetemjölspåse i köksskåp. Det finns småpåsar.. Ett tag sen jag köpte - de kan ändå vara bra ha hemma. Båda står det emellertid KRAV på - lätt val.

Ibland - ofta - är det faktiskt lätt.

odjuren
3/22/14, 5:59 PM
#13

Jag har ju tur att här i Gällivare finns de ett bra slakteri med butik.. Dock jobbar jag dom tiderna dom har öppet! Men de lär ju bli en tur dit när mamma kommer upp.. :-)

//Odjuren

www.odjuren.com

Annons:
Effie
3/24/14, 8:10 AM
#14

Ny tråd!! Klart jag vill vara med; dina trådar inspirerar.

Och vad gäller ekologiskt, så försöker jag också. Är det bara jag hemma, så går det ganska bra: gräsbetat kött på Coop, en ren i frysen (chefen ordnade köp och transport. Han kom med en påse chilifrön till mig nu, också, så det blir lite odling på balkongen), helst inte mejerier, men det finns ju Hjordnära och Wapnö i affären (och getmjölk har jag hittat!), och även ekologiska grönsaker. Sedan skulle jag kunna anstränga mig lite mer och åka till Ekostore och Saluhallen. Men f.n. bor min äldste son hemma ett tag, mellan lägenheter, och jag har inte lyckats omvända honom till ekologiskt :-( Och det är mest han som handlar nu. Men i maj..


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

pamina
3/25/14, 9:26 PM
#15

Halloj! Hoppar också in i tråden och säger hej! Jag har inte varit inne  på KiF under längre tid, har varit tvungen att ägna väldigt mycket tid åt min gamla skruttiga mor, har inte haft tid till så mycket annat..
Det låter som att det går åt rätt håll på flera fronter för dig - härligt att höra! Förstår dock att det också frestar på med jobbet.

Jag tänkte på en sak som du skrev i slutet av förra tråden (läste i kapp lite snabbt) att du hade tagit antiinflamatoriskt medel för ryggen och att det liksom lättade i hela kroppen. Jag känner så väl igen det från en period då jag hade jävxxskt mycket klåda och riktigt stora problem från huden. Till slut var det enda som hjälpte att ta en dunderkur med kortisontabletter. Det kan man ju inte hålla på med så jag gjorde det bara ett fåtal gånger när det var som jävxxgast men känslan av det där lugnet…! Helt obetalbar. Tänker att det kanske är något likande för dig. Någon jäkla inflamation som sitter någonstans? Borde inte någon reumatiker kunna luska vidare i det? Man kan  ju få reumatisk värk i musklerna också. Äsch, du ar säkert kollat det där redan - jag bara önskar så att du skulle kunna få hjälp! 

Eko-varor javisst! Din bild på varorna skulle kunna varit från mitt hushåll.

Tjingeling!

pamina
3/25/14, 9:28 PM
#16

Vad konstigt, försökt lägga in en smily men det gick inte  - hur gör man? Är det inte bara att klicka på den man vill ha med?

kaisakavat
3/27/14, 9:27 AM
#17

Effie - Kompromissa får man då och då. Min dotter bodde ju här nyss - och hon köper ju kvalitetsmat gärna, dock inte så hårt fokus på rättvise och KRAV och sånt. Hon vill nog, men det 'blir inte'.. 

Gräsbetat och ren i frysen låter väldigt fint. Det är där - på köttsidan - jag har endel att förbättra.. Håller utkik.

Pamina - Så fint att 'se' dig! 

Du beskriver bra, det där med 'lugnet' efter terrorn. Plötsligt är något borta - inferno har upphört och man känner lättnad, frid, klarhet. 

Så var det igår för mig. Idag är jag typ överkörd. Man undrar vad i hela friden.. Jag har ju varit bättre en period, från det jag började boosta d-vit så gick många symtom tillbaka mycket. Med jobbet och ansträngningar har det blivit sämre igen. Surt. Men det går gå ändå. 

Reumatism-prover togs på mig för ett antal år sen, visade inget, och iofs sa läkaren att sånt inte alltid syns på prover. Numera har de lagt ner ALLT sökande efter förklaringar. 

Min tanke har varit att ifall jag börjar jobba, att man möjligen långsamt kan flytta fram sina positioner i frågan. Kanske är de mer intresserade ifall jag är en aning 'produktiv'. Men då måste jag ju byta läkare igen - Doktor Fjant har ju målat in sig i sitt hörn genom en massa dumma påståenden och kan inte komma ut därifrån p g a prestige. I kombi med ointresse och okunskap skulle jag tro.. 

Synd det är jobbigt med din mamma - sympatikramar till dig. 

Hoppas du får vara glad också, parallellt med det jobbiga. 🎈

OM smileysarna: De hakar ju liksom upp sig. Ibland får man göra om en eller ett par gånger innan de ploppar fram.

kaisakavat
3/27/14, 10:32 AM
#18

Torsdag tror jag..

Min Ajfån säger att jag har möte med AF-FK idag kl 11. Jag ska skrivas ut ur samverkans-rehab-projektet jag hamnade i vid senaste utförsäkringen. Tror även det blir info om FKs inställning till fortsättningen. Ganska nervöst.

* *

Sen dags handla käk. Min förra handling var superbra, maten har räckt länge och mejerimaten räcker fortfarande. Grönsakerna delvis kvar. Men slut kött och chark, så jag ska ut och spana. 

Och köpa skurborstar + såpa. Behov av rejäl städning tinar fram när vårsolen lyser. 

Kommande vecka får jag nytt badrumsgolv o avloppsbrunn. Om inga oväntade interventioner av onda makter sker. Yeyh!!

* *

Jobbet - Igår plötsligt, så kapade jag till mig ett eget rum. Märkligt hur saker plötsligt bara funkar, efter att ha vägrat funka en längre tid. 

En avdelning som nu är tom (annan förvaltning nyss flyttat). Översta våningen, ljust, tre meter från hissen, lagom litet i storlek och med jättekäcka 90-talstapeter - vita med lila stripes i rombmönster. Döljs delvis med en rätt stor gammal o-vacker trägul-beige anslagstavla, men det finns roligt nog en touch av 'gulligt' över rummet - en känsla som uppstod när jag tittade in där, av att 'japp, det här är mitt'.

Man ska väl inte säga högt - då kommer väl nån och säger 'tyvärr'.. men det är ett rum som nog inte kommer tas ifrån mig i förstone. Jag märkte upp skylten utanför och kollegan beställde skrivbords- och hyllmöblering, som tillsammans med installerad dator kommer stå där när jag kommer dit på måndag. ÄNTLIGEN FUNKTIONELLT. 

De andra var lite oroliga att jag skulle bli ensam, jag tycker mest det är skönt, vilsamt, min hjärna har chans att palla då, men ev. får jag snart sällskap av trafikhandläggarna - som är skittrevliga. Och på andra sidan korridordörr som står öppen hela dagen, sitter en soc-avdelning. Inte fel med nya bekanta.

Gjorde en raid i de andra rummen, nästan helt tomt, men hittade en bra kontorsstol och en grendosa med 5 uttag - precis det som saknades. Sin egen lyckas smed.. höhö.

Här skiner solen. Rejält med plusgrader dagtid. Ett gäng med katter sitter och gafflar härute och myrorna har säsongsöppnat sin autostrada genom min lägenhet. Yeyh, som sagt!! 😃

Snart kan man cykla!

pamina
3/27/14, 11:33 AM
#19

Hej igen!
He he såg att jag hade undrat om inte någon reumatiker kunde luska vidare - jag menade förstås reumatolog (för det är väl så det heter?) men det framgick uppenbarligen vad jag menade! Jag förstår att du har gett upp i sökandet, man kan ju stånga sin panna blodig ett antal gånger men sedan måste man ta hand om sig på annat vis. Jag hoppas så att det ska läka ut med tiden.

Låter trevligt med eget rum! Om känslan är rätt spelar ju sådant som tapeter mindre roll, du kan ju hänga upp lite annat på väggarna också om du vill dölja dem lite mer. Jag har ett yttepyttelitet kontorsrum - jag brukar kalla det för spiltan -man får backa ut… Men jag är så glad att ha eget rum och slippa dela och har fått det riktigt trevligt där så jag aktar mig noga för att klaga på att det är litet för då kanske någon annan tar det! Kanske ska tillägga att jag är hemma för dunderförkylning den här veckan så det är inte så att jag sitter och Kif:ar på jobbet!!!

Så jag ligger mest här på soffan och läser och funderar mellan nysningarna och snytningarna; funderar närmare bestämt på om jag ska ta ett nytt tag med att dra ner på kolhydraterna. Något måste göras för nu har jag i stort sett nått upp till den formella gränsen för övervikt (bmi25) och jag har inga byxor kvar som jag kan ha. Och att köpa byxor - ja det har vi dryftat förr! När jag är smalar är det också svårt men då är det möjligt - nu är det helt omöjligt; jag har helt fel form. Jo, det är nog så, nu ska jag luta mig tilbaka en stund och planera ett upplägg för lågkohydratandet à la Pamina!

kaisakavat
3/27/14, 4:55 PM
#20

Komiskt. Jag reagerade inte ens på att du skrev reumatisk. 😃

Har läst det du skriver och återkommer, är inte alls glad. 

AF-satkärringen tvingade mig idag att skriva på ett papper med två klassifikationskoder, där den ena stipulerar att jag lider av psykisk sjukdom. All utmattning är psykisk sjukdom enligt henne. Och när jag sa att jag inte accepterar det, för det är fel, så sa hon att "antingen får de sätta de koderna på mig [tillsammans med den andra, smärtdiagnosen] eller också blir det inget lönebidrag". 

Inga problem med att ta till maktspråk där inte. Tjollahopp!! Vad gör man? Jag skrev på. Ägd. 

Från början påstod läkarna att jag var deprimerad. Sen fick de backa - det var inte orsaken till min sjukdom. Neuropsykolog 1 som utredde mig ordentligt, skrev ett utlåtande där hon tryckte på att orsakerna var andra än psykiatriska. Betonade ett antal styrkor hos mig som tydligt motsäger alla såna teorier. Jag har rapporten här, men vad fan - det skiter väl samtliga inblandade i. Neuropsykolog 2 som utredde mig bekräftade det första utlåtandet utan att ha läst det. Men näh, jag är tydligen fortfarande psykiskt sjuk. Jag blir TRÖTT, tröttare än andra -> alltså är jag psykiskt sjuk. TRÖTT = psykiskt sjuk.

Skriv under på det. "Annars blir det inget lönebidrag." 

Det finns INGENTING på mitt jobb som jag inte klarar av psykologiskt. INGENTING. Vad skulle det vara? Rädd för häftapparaten!? Jag gör jobbet, funkar socialt, tar hand om besökare av alla möjliga sorter varav rätt många är på dåligt humör och ska klaga ❤️, hanterar översittaren på markavdelningen med lillfingret (komiskt). Och trots den kognitiva tröttheten tycker jag det är kul att lära mig nytt, söker nya utmaningar efter varje avslutat projekt. Får bromsa mig själv för de andra inte är så sugna och inte vågar ta upp saker. Inte för att jag själv inte fixar. Men jag blir trött. 

Bullshit.

Makt.

Sen fick jag besked att FK kommer pensionera mig på resten så snart de hinner. I vår. Jag förstår att det händer, men efter att sen ha varit på verkstan och kollat vad ett nytt handtag till bakluckan på bilen kostar (gått sönder) och fått veta att det kostar 863 kr (5 cm bred platt plastbit, inte ens lackat utan en bit primergrå jävla plast.. bilen är mörkgrön) så tog orken slut. Den delen är 'bara pengar', men WTF??!?!?!?!

Får väl försöka laga bakluckehandtaget med Rosviks-mek (silvertejp) eller Skåne special (plastic padding) eller en kombi mellan dessa. Och kanske undvika att spotta på makt-subban nästa gång jag ser na glimta förbi. Såna här gånger förstår jag - faktiskt - folk som spårar ur. 

Jag känner det som att jag har svikit mig själv. Igen. Alla dessa gånger man borde ha ställt sig upp, lungt och sansat sagt åt den det berörde just då att bara dra åt helvete, och sen gått hem. Men lät bli. 

Försöker avdramatisera. Det är inte hela världen. Det är bara feldiagnosering igen, du är van och det drabbar SÅ många fler än dig. Strunt i att det är nagellackade havshäxan Ursula som står för skiten den här gången, det kunde vara värre. Det kan alltid vara värre. 

Och att sälja sig är helt ok, när det ger stålar.

Annons:
Kajak11
3/27/14, 5:17 PM
#21

Jag förstår….det finns inget vet…hur kan du jobba om det finns psykisk sjukdom? Nähh….om dom hade pratat med dina kolleger och chef kunne dom ju lära sig att du liksom inte är psykisk störd!!! Hur oforskämt får dom vara??? Jag skulle gärna ta till fysikaliskt reaktion…..ja det blir i tanken…men…. Det låter ju annars hellt bra med nya rummet på kontoret och allt.

obstitant
3/27/14, 6:03 PM
#22

Jag förstår inte! (Och jag är rätt smart och vet en del om såna här saker, så när jag inte förstår är något konstigt.)

Vad var det för papper du skulle skriva på? Vem har satt dit diagnoserna? Mig veterligen är inte AF-handläggare kvalificerade att diagnosticera vare sig psykisk eller fysisk ohälsa, och definitivt inte ändra en diagnos som en läkare har satt. Så jag antar att någon läkare måste ha satt diagnoserna?

kaisakavat
3/27/14, 6:32 PM
#23

Lönebidragsbeslutet och AFs datasystem kräver att min sjukdom - grunden för bedömningen av %en bidrag - dokumenteras i form av att man sätter klassificeringskoder. Bidraget ges för att jag lider av problemen XXX och YYYY eller vad det då är. 

Kärringen har ju plockat ur läkarutlåtandet. Där står ju en massa gammalt jävla skit om 'svårigheter att hantera psykologisk press' och liknande.

Men det blir fel på två sätt. Att motiven till grund för sjukskrivning är fel, är en sak. Det andra är ju att det egentlgien ju är irrelevant. Det existerar inga psykologiska hinder på jobbet - jag tycker ALLT som hittills hänt, från det att jag själv tog initiativ till hela skiten, över att jag ju faktiskt JOBBAR och BLIR ANSTÄLLD och att arbetsplatsens alla kontaktpersoner säger till AF att allt går SKITBRA och att jag är kompetent och att vi bara kör - till att jag typ har drivit den inkompetenta passiva, ointresserade, jävla satkärringen framåt i processen för att få allt att hända, tyder på motsatsen. Någon med svårigheter att hantera psykologisk press gör nog inte gärna det jag gör nu. Bland allt annat jag gör som antyder samma.

Det betyder inte att det är lätt. Att ta steget var skitläskigt, men JAG GJORDE DET JU och jag har gjort det bra. Och ändå anses jag inte klara psykologisk press. Jag har varit skakig inför och under utförsäkringarna, men jag har tagit mig igenom utan brakedowns och utan mediciner för mental avtrubbning.

Jag tycker jag är en väldigt modig person, som TROTS MÄNGDER av psykologisk press faktiskt fortfarande står på benen. 

Det ska inte stå med i det jävla beslutet, för det finns inga psykologiska hinder för mig i jobbet. Finns inte.

Jag har försökt få läkarna att motivera varför det står så i intygen. Har bara fått icke-svar. Men uttolkat ur deras mummel; det faktum att jag finner utförsäkringar jobbiga och att jag då och då är ledsen för att livet blir litet och jag inte orkar allt jag vill, det menar de är 'sjukt'. Tydligen. 

Jag orkar inte med det här heller. Egentligen är jag heligt förbannad - och har bestämt mig för att maila lönebidragshandläggaren imorgon och lägga alla kort på bordet. Jag skriter i att jag skrev på - det var ju en setup, utpressning. Jag tänker sakligt ifrågasätta relevansen. Inte bara för att det är en felaktig diagnos, utan för att det är irrelevant. Bidraget måste ju ska motiveras av det som är mina handikapp i jobbet - inte av annat.

Men jag är så jävla ensam och det är så jävla jobbigt att slåss. Så ilskan övergår i total frustration och sen gråter jag. 

Och hävdar fortfarande att det är friskt att gråta i detta läge, inte sjukt.

Jag bara skriver nu. Ingen struktur här.. Sorry, men formen är inte så jättebra, samtidigt som tja.. spånar inför mailet imorgon. Det är inte över än.

kaisakavat
3/27/14, 6:37 PM
#24

Mina officiella diagnoser är: Stressreaktion, resp. Neurodysfunktionellt smärtsyndrom

Den första menar hon är den psykiska sjukdomen, den andra den somatiska. Ibland säger hon 'utmattningen' och då - har hon förklarat på min fråga - menar hon 'den psykiska sjukdomsproblematiken'.

Tillägger:

Eller egentlgien verkar hon ju inte alls utgå från mina diagnoser, utan hon gräver i läkarutlåtandets detaljer.

Men oavsett - hon utgår från att utmattning och stresskänslighet alltid är psykisk sjukdom. 

Och mer om intygen.. 

Vad det borde stå i intygen - istället för 'svårigheter att hantera psykologisk belastning' - är: 

Svårigheter att hantera kognitivt krävande arbetsuppgifter och situationer under tidspress/stress.

För det är sanningen. 

Och samtidigt alltså 'bara' svårigheter. Jag gör det ju: det är inte OFÖRMÅGA att.. Jag hanterar kognitivt krävande uppgifter under stress då och då. Det går kanske inte så bra alltid, men om jag får 'göra tid', göra halvhalter, då levererar jag ändå. Trots. Och får jag fri tid, jobba i egen takt. så hanterar jag betydligt mer kognitivt krävande uppgifter än vad kärringen ifråga ens vet existerar, alldeles utmärkt. Till och med snabbt när problematiska störningar håller sig undan.

Lena69
3/27/14, 7:22 PM
#25

Det är bra! Skriv och få ner på papper, kanske att det hjälper…men framförallt, så har du stått upp för dig själv! Du är duktig och stark! Sen är det väl inte ditt fel att läkarna inte kan hitta det som ställer till det i kroppen på dig, men huvudet är det inget fel på!

kaisakavat
3/27/14, 7:28 PM
#26

Det här med 'svårigheter att hantera psykologisk press' i form av Utförsäkringar.. Påminner mig - vilket får mig att skratta - om när jag som bäst höll på att föda min första unge; sonen på 4 kg, som tog mer än ett dygn på sig från start till mål.

Där nånstans i mitten blev jag lite uppgiven.. De ville nämligen söva mig till hälften och pausa förloppet så jag skulle få vila från de utdragna inte helt sköna värkarna - och det ville ju inte jag! Jag ville fortsätta, ville ju ha fram ungen!! Så jag sa emot.

Varpå en barnmorska inte helt olika AF-kärringen i attityd, kläcker ur sig med lätt nedlåtande-frånvarande lilla-gumman-ton:

"Tycker du det är lite jobbigt kanske, det här med att föda barn?"

Varpå hon resolut satte sprutan i ändan på mig. 

Jävligt komiskt. 😃

Och apropå det här med diagnoser och utpressningspåskrifter.. Påminner mig om filmen jag såg för nån vecka sen, en svensk; Den nya människan. 

"Jodå, vi tänker nog att vi kan skriva ut dig från det här mentalsjukhuset. Men först måste du skriva på det här pappret om att vi får sterilisera dig."

Fantastiskt. Mentalt frisk om man blir steriliserad!! 

Man skulle kanske kunna hävda att parallellen är felaktig. Jag blir ju inte friskförklarad, utan tvärtom. 

Man kan fundera..

Kajak11
3/27/14, 9:51 PM
#27

Dom är inte kloka! Du reagerer friskt på ett sjukt system. Det är inte klokt….ja antigen är man insatt eller är man ansatt. Ursäkta får bara skriva något ironiskt. Visst har du mot och vilja och systemet är inte som det borde vara.

Dom skulle prova själva……Bra bild med födslen..

Att jag bara vissto hur man skulle kunna göra här…

Bara att sätta rubriceringer på folk…..det verkar ju hellt urselt.

Tänker ochså som #22. Hur kan dom göra detta??

Annons:
odjuren
3/27/14, 10:06 PM
#28

Hojja vad jobbigt de låter mef allt!! Tur att du är en stark kvinna!

//Odjuren

www.odjuren.com

kaisakavat
3/27/14, 11:40 PM
#29

Ni är gulliga. 

Jag kanske är sjuk i huvet, fattar det bara inte själv.. 😛

* *

Hursomhelst, så har jag skrivit mail till andra handläggaren.

Hej. 

Jag har ett stort bekymmer. Idag tvingades jag skriva på ett papper, där jag godkände de klassifikationskoder din kollega XXX valt ut efter förmåga, som ska underbygga beslutet om lönebidrag. 

Jag protesterade först. En av koderna stipulerar att psykisk sjukdom skulle vara en del av mitt arbetshandikapp, vilket är fel. Det finns psykologiskaföljder avatt vara sjuk - och definitivt av att vara i händerna på myndigheter och återkommande utförsäkringar - men att dessa skulle vara relevanta för lönebidragsbeslutet är fel. Jag har inga psykologiska svårigheter i mitt arbete, varken prestationsmässigt eller socialt. Jag har själv fixat min arbetsträning, trots nästan obefintligt stöd från XXX sida. Och trots allt det nya för mig efter 13 års sjukfrånvaro och de problem jag faktiskt har (de verkliga) - så har klarat av att genomföra övergången. Det hade varit lätt att låta bli, men jag valde inte det. 

På jobbet gör jag allting med minst lika god kvalitet som mina kollegor gör och är både mer kreativ och nyfiken på utmaningar än någon av dem. Folk lyser upp när jag dyker upp. Jag ses som en kompetent resurs. Jag är varken rädd för hissen eller häftapparaten eller chefen. Så.. Vari består dessa psykologiska/psykiatriska hinder som prompt måste skrivas på min näsa och i datasystem och allehanda papper? 

Se på verkligheten. Mina problem - i jobbet - handlar t ex om dysfunktionell muskulatur, störd motorik, ständig mjölksyra och krampkänningar. Som följd förstås trötthet, smärta. Måste hanteras parallellt med neurologiska störningar som gör att min hjärna får blackouter. Kognition (intellektuella förmågor) är var för sig starka - men de synkar dåligt när jag är sämre och vid stress/strul och intensiva sinnesintryck. Min hjärna är trött och överkänslig. Orsaken vet ingen, mina läkare vet inte och det gör verkligen inte ni på AF heller. 

På min protest svarade din kollega med följande, två gånger: 

Om jag inte godkänner, så blir det inget lönebidrag!

Hon har ju som hon brukar skjutit upp saker. Nu har hon skjutit på att presentera detta papper tills det blev för sent. Min anställning börjar på tisdag - jag hade knappast något val. Jag kan inte säga nej till detta jobb, det vore idiotiskt, så jag skrev under pappret. 

Men problemet kvarstår. Jag bortser från att ha skrivit på utifrån sättet på vilket det hela skedde. Det är ju fortfarande fråga om en felaktigt satt klassificeringskod, då inga såna svagheter finns för mig i jobbet. Vilket är det enda relevanta för beslutet. Jobbet. Så den koden måste bort. Det gamla pappret rivas och nytt upprättas.

Hoppas på snart svar från dig gällande hur detta kan hanteras. XXX är ju bortkopplad från och med nu, då rehabprojektet är avslutat. Jag ser det som enbart positivt.  

Tillägger om jobbet: Det har fixat sig med ett riktigt bra kontor, nära hiss och all utrustning jag behöver finns nu tillgänglig över tid. Alltmer åt rätt håll.

Hälsningar 

*kaisakavat*

bluegoose
3/28/14, 4:58 AM
#30

Vilken absurd situation du har hamnat i. Man baxnar. 😡

Att man blir trött och ledsen av att vara "sjuk och fattig", med ständig oro för framtiden och ekonomin UTÖVER hälsoproblemen i sig - det är ju en helt adekvat reaktion. Om du inte hade påverkats i ditt mående av det vore det väl dags att fundera på hur det stod till i skallen på dig…

Jag tycker du har gjort hjältedåd konstant under flera år, som hela tiden letat utvägar och lösningar och orkat se framåt mot nya möjligheter trots de begränsningar som du har. Det hade väl varit mycket enklare att vira in sig i offerkoftan och lägga sig ner och ge upp. Dumma, korkade jädra AF-handläggare! Morr.

Strongt av dig att ta tag i det igen och skriva brevet till din nya handläggare. Hoppas den kan gripa in och ändra skrivningarna så att du slipper få med dig felaktiga uppgifter om psykiska problem framöver.

odjuren
3/28/14, 7:43 AM
#31

Fasen va du e stark!! De hade jag aldrig orkat ta tag i, jag hade bara gråtit! Hoppas verkligen att nya handläggaren lyssnar på dig och att de felaktiga tas bort och att ALLA papper där de felaktiga mals ner!!!

//Odjuren

www.odjuren.com

Torparmor
3/28/14, 8:10 AM
#32

Starkt och bra jobbat av dig. Det är ett stort problem med journaler och annat där felaktigheter varken stryks, får strykas eller kommenteras av den det berör. 

Läste häromdagen om en man som missade ett nytt jobb därför att hans bror lämnat fel namn vid ett enklare brott. Brodern hade senare medgett att han lämnat fel namn, men den felaktiga uppgiften hade inte tagits bort ur belastningsregistret. Kronofogden har också vissa problem att rätta i sina register.

Du får gå vidare oavsett nytt avtal och bevisa för alla inblandade vem du egentligen är genom det jobb du gör. 🌺🏆❤️


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

pamina
3/28/14, 9:51 AM
#33

Hej! Bra skrivet! Hoppas verkligen att du får svar. Du skulle inte ta och adressera det till kontorschefen direkt istället för en handläggare på samma nivå som din (fd) handläggare.

Jag menar, kanske det är svårt för en handläggare att på eget bevåg gå emot kollegans beslut - de jobbar ju ihop. Lättare för en chef att ta tag i saken, kanske?

Kram till dig! Ballongfrån Pamina

kaisakavat
3/28/14, 10:33 AM
#34

Blixtrande huvudvärk idag. Liksom igår morse. Känns som om huvudet och nacken sitter i skruvstäd. Najs.. not.

Det surrade till i min mob nyss. Svar från lönebidragshandläggaren:

Hej. Vår kodning handlar inte om psykisk sjukdom. Det handlar om de symtom som man uppbär och de som behöver tas hänsyn till för att man ska kunna klara ett arbete. De symtom och besvär som beskrivs i läkarutlåtandet från … är både psykiska och fysiska. Vi har utgått från detta läkarutlåtande. 

Vill du att vi ska träffas och prata om detta ?  

Jag svarar: 

Träffas kan man göra när det behövs. 

Till saken, igen: Jag har inga psykologiska hinder/problem/symtom som på något sätt innebär problem i arbetet. Det är alltså irrelevanta uppgifter ni botaniserar i. Det är märkligt att ni prompt ska ha med det,  när hela min problembild i jobbet handlar om min smärt-neuroproblematik. Där finns ALLT som motiverar mitt 'skyddsbehov'. 

Använd det relevanta!  

Att sen tvingas godkänna det ni håller på med med min namnteckning, är märkligt det också.

Hälsningar…

* *

Jag tycker det hela borde vara så enkelt som jag beskriver. Men de själva ser nog inte skogen för alla träden..

Tänker hålla fast vid min linje, typ retoriskt. Att de just nu kanske inte riktigt vet vad de ska hitta på nu, vad de ska göra med lilla mig.. det tycker jag är lite underhållande.

Men faktiskt mest ointressant. Det är inte sannolikt att de kommer vägra ge mig lönebidrag.. det skulle bli hyfsat pinsamt. Så vad ska de göra? Lite 'kissis' är de nog nu. Nagellacks-Ursula står säkert och ler nedlåtande, som hon brukar och kommenterar mig i olika små ordalag. Det vanliga. 

Men troligen håller de väl fast vid sin linje, jag vid min.. och det hela rinner ut i sanden. Pappret finns kvar och vadhelst som egentligen står ibeslutet - det vet jag inte ens..  De slipper ändra, jag får leva med vetskapen. Det är inte ok, de får ju hållas då. Men jag har protesterat, satt dem i en rävsax för en stund, som omväxling - och allt är dokumenterat via mailen. Offentlig handling. 

Bättre än att bara låta Ursula hållas med sin jävla attityd utan protest. Och att låta henne och lönebidragshandläggaren hållas med sina orgier i kodande utan att tänka efter. Psykiska symtom, psykiska problem, begrepp som slängs hit och dit av idioter.

Tjoff.

Om nu bara den förbaskade skruvstädshuvudvärken kunde ge med sig, så kunde jag lägga skiten på hyllan och fortsätta med mitt jätteknasiga virk- och stickprojekt. Och gå ut i solen. 

Och äta, just det ja.. 😮

Tack för ert 'deltagande' i mina tradiga attacker av.. vad det nu är som poppar upp när jag otrivs med att bli hunsad och stämplad som varandes ett 'myndighetsprojekt'. 

Kramizar till er alla!

Annons:
kaisakavat
3/28/14, 10:57 AM
#35

Mat!

(Nej jag har inte ätit än, ska bara..)

Igår var 'kort-datum-bingen' proppfull med kött. Allt var inte billig och - hehe.. allt var inte kort datum. Men jag lastade lite av det bästa i min korg och tja.. får ägna mig åt rationell matlagning.

De som hade kortaste datumen var stora bitar av stekfläsk och nötbog. Skar i bitar och slängde ihop tillsammans i stekpannan och sen ner i gryta med diverse, som efter långkok blev KANONBRA. Lök, purjo, tomat, örter, vitlök, peppar.. En musig kombi - stekfläsk och nötbogen.

Har också 

  • Fyra KRAV-kotletter halva priset. Ska tillaga och frysa.

  • KRAV-färs halva priset - fräst och fryst.

  • Inte KRAV ryggbiff.. ska jag käka till middag i afton

  • Köttfärs, inte KRAV, inte kort datum. I frysen.

Köttförrådet var ju vad som behövde fyllas på. Så en bra raid blev det.

kaisakavat
3/30/14, 1:05 PM
#36

För x antal dagar sen gjorde jag ett nytt Valnötsbröd, formbrödet jag länkade till förut som någon lagt ut i en tråd hos Kostdoktorn. Brödet är bra, halva gav jag till sonhustrun som LCHF:ar sedan länge. Hon tyckte också det var bra och fick receptet.

Men..

Så fort jag äter lchf-bakverk med alla dessa fibrer, så blir magen annorlunda. Inte direkt ont i magen, men en 'trötthetskänsla' i tarmarna. Ett obehag som jag iofs gärna slipper. Och som jag skrivit förut, jag tror inte det är naturligt att gå omkring och känna sina tarmar, jag kan typ peka ut utanpå precis hur de slingrar sig runt, i vilken riktning de arbetar. Åtminstone delar av systemet. Nej, jag tror mer på att tarmar bara ska vara där och göra sitt jobb utan drama och jag tror man ska vara snäll med sin mage. Också.

Och..

Efter några dagar med brödskivor här och där, så blir magens runtom-mått klart större.  Det gör inte så mycket i sig, jag är inte speciellt tjock runt magen, men lite snävare blir kläder, jag känner mig plufsig. Onödigt. Och om jag väger mig i de lägena, så är det inte ovanligt att jag väger tydligt mer än annars, vilket är logiskt, för även om magen inte står still - jag blir inte förstoppad, inte alls - så binder ju fibrerna ordentligt med vätska. Häromdagen vägde jag nästan 79 kg.

Nu är det några dagar sen brödet tog slut och har passerat 'systemet'.

Vågen: 76,7 kg. Tarmarna märks inte. Färre toabesök.

Många ord för att komma fram till detta. Som knappast är rocket science. 😃

Igår stekte jag den där ryggbiffen, som är underbart mör och MUMSIG!! Och gjorde kryddsmör. Så nu är jag i ett tillstånd av Nirvana. 🥳

Kajak11
3/31/14, 6:34 AM
#37

Jag har det på samma sätt med dom flesta kolhydrater och för mycket mat…trots motion. J……Övergångsålder. ..hmm. Men lite ut av dit LCHF tekakor går bra. Stå på. Trevlig dag.

kaisakavat
3/31/14, 1:41 PM
#38

Hur menar du? Övergångsålder kontra magen?

Kanske spelar det in, jag vet inte.

Min mage är ju rätt bestämd med vad den vill och inte vill ha sen rätt många år. Än har jag inga känningar av övergångsålder, men man lär inte komma undan.

* *

Bra mat i skåpen, som sagt. Lätt.

Ska väl bo hos dottern ett par dagar - medan de fixar mitt badrum därhemma. I mitten av veckan sas det.

Och just det!!

Min lilla dotter är superduktig, nu bekräftat. Hon jobbar åt en hotellkoncern med ett antal ingående bättre restauranger, som var och en hade fått nominera de bästa till en tävling som gick av stapeln igår. Ungen var nominerad - och vann!! Trots att hon har klara svårigheter att hantera tävlingsmomentet, den sortens stress och styrning, hon har försökt förut och misslyckats. Men nu jäklar!! Solklar vinst enligt uppgift och hennes arbetskamrater är hur coola som helst. "Vi visste hon skulle vinna."

Stolt som en riktig fåntratt, är jag. Min unge. 😃

odjuren
3/31/14, 1:59 PM
#39

Gratulera dottern till vinsten!!

//Odjuren

www.odjuren.com

kaisakavat
3/31/14, 2:03 PM
#40

Jag har varit piggare i kropp och huvud några dagar nu. Det är najs. Passar ju också bra när man tar på sig att styra upp AF. Hade inte hört nåt sen mitt kortare mail i fredags morse. Så jag mailade halv 8 i morse, att jag behöver få veta ifall jag kan träda i tjänst som planerat imorgon, eller om det finns nåt problem.

Lönebidragshandläggaren ringde upp mig. Det är bara att börja jobba. Men han har inte ändrat nåt i några beslut eller kodningar.

Varpå samtal utbröt.

Jag frågade ifall de behöver tag:a att jag är allergisk mot fisk. Trodde i min enfald att han skulle hajja jargongen, ironin, men stackaren svarade på fullaste allvar, att nej, det behöver vi inte göra för det är inte relaterat till arbetssituationen.

Självmål.

Utifrån självmålet - som han inte först fattade att han gjort, jag fick dra det där med relevant och ickerelevant ett par varv till - kunde diskussionen lite långsamt flyttas upp en våning. Jag illustrerade hur slarviga tidspressade läkare gör när de skriver intyg, vad som legat bakom olika formuleringar om mig, mm. Och sa, att egentligen gör de flesta samma, även ni på AF. Man 'plockar' uppgifter ur sammanhang lite hur som haver, rör ihop till en ny bild av en person, som sen förs vidare och förs vidare..

Viskleken, fast på papper. Länge sen den verkliga personen stod i fokus. Verklighetens person blir ointressant. Man ser inte och lyssnar inte - 'det står ju i papprena'. Man stödjer sig på papprena för att göra rätt, vilket lika gärna kan innebära att det blir jättefel. Men måste ju titta upp ur papprena, låta dem samverka med verkligheten. Menade jag.

Jag relaterade till offentlig sektor i stort, styrdokument och syften med verksamheten. Med lönebidrag. Syftar det till att få tjänstemän att sitta och 'klämma dit så många tag:ar som möjligt ' eller syftar det till att jämna vägen för folk ut på arbetsmarknaden?

Han verkade så smått börja tycka perspektivet var intressant, relevant, men JÄKLAR så trögstartad.. Pustar Lovade sen alldeles självmant Oskyldigatt han verkligen verkligen skulle tänka över allt vi pratat om. Och det lät som om han sakta sakta började se mer än det snuttifierade perspektivet de stirrat på hittills.

Men tïllsvidare, så är felen kvar. Som jag trodde. "Vi kan ju fundera över hur vi ska göra sen." sa han. Trots att han glott så mycket i mina papper som han gjort, så har han missat att jag varit sjuk LÄNGE och att trenden inte precis är på uppåtgående. 

Och jag är knäpp, för jag tänker: Det vore verkligen verkligen verkligen roligt, att jobba på riktigt med sånt här. Styra upp kvalitet och etik inom offentligt arbete. Det finns MASSOR som skulle kunna bli bättre ju! Vansinnigt tungrott, men meningsfullt.

Det om detta.

Nu ska jag gå hem. Tror jag.. Ska bara.. Trivs finemang i mitt nya office. Svalt och skönt, ljust, lagom avsides från smeten.. Lagat en hylla, knyckt väggkrokar från de andra kontoren och skruvat upp bakom dörren, till mina kläder. Sånt som andra ber vaktis göra..

Imorgon börjar allvaret. Anställningen. Vilket känns bara bara bra.

kaisakavat
3/31/14, 4:12 PM
#41

Tror jag har upptäckt en ny trend när det gäller hunger och ätande. Eller trend - fel ord - för det verkar bestående.

Hungerkänslorna har ju varit vaga i åratal, och tidigare fick jag ideliga kollapser på grund av att jag glömde äta. Fullkomligt kraftlös och illamående och skakis och körd. Fick tvångsäta i dagar, ibland veckor, innan det stabiliserade sig och matlusten kom tillbaka. 

Har kämpat med detta endel.

Frossa - Numera får jag inga kollapser, tack och lov. Men jag börjar att frysa. Jag fryser inte annars, men när jag 'är hungrig', dvs när det är länge sen jag åt, då fryser jag. Just nu fryser jag som tysan! och har inget ätit sen 7 i morse. Tidigare idag frös jag inte - på jobbet - trots att mitt office är SVALT. Varmare här hemma, men nee.. jag fryser ändå. Brrrrrrrr in i märgen.

Och såhär har det varit ett tag nu. Istället för hunger -> frys. Det är skönt att slippa tvångsätandet. Hellre frysa, käka, funka!

Noterar ju också en 3-4 kgs viktnedgång. Det verkar inte vara en tillfällig dip. Kan hänga ihop. Det där med min sköldkörtel som blev magiskt 'reparerad' med d-vitaminet?? Som fått omsättningen att funka lite bättre, men som kräver att jag 'eldar', som Skaldeman skrev, för att hålla den uppe. 

Inte äta onödigt mycket, men heller ICKE svält.

Stegräknar-rejset på jobbet går bra. I förra veckan blev jag den som rapporterade in flest steg av alla - 34 000 drygt. 😮 Trodde inte det var möjligt, men benen och hela kroppen har känts bättre på sistone. Kanske äntligen senaste 'skovet' backar.. har ju egentligen varat sen augusti. 

Och jag älskar kvällspromenader.. börjar vara säsong för dem nu. 

Snälla kroppen, håll..?!?!

Annons:
Kajak11
3/31/14, 4:27 PM
#42

Lite kort nu…Jag tänkte för mycket mat… och bröd på mandelmjöl kan funka men annars reagerer min mage..och att jag inte går ner i vikt för tiden trots mindra mat och mer motion. Annars. Grattis med nya jobbet och maten och vikten. Och grattis med din dotter!Ja jag frysar ochså ibland om jag inte äter nog…lycka till i morgon.

KarinJ46
4/1/14, 2:28 PM
#43

Oj den här tråden hade jag missat :) Bokmärker!

kaisakavat
4/1/14, 2:35 PM
#44

Tack för grattis - både för mig och för dottern. 🙂

Glömde skriva vad hon vann för pris - ungen. En veckas betald praktik med ingående resa och boende, på Operakällaren i StorStan. Det är lite festligt faktiskt. När hon gick gymnasiet prao-ade hon på Edsbacka krog (de var ett antal praoare från olika håll i landet). Och nu det här. Riktigt häftiga erfarenheter för henne. 

Nog med skryt. kanske..😉

*

Har trätt i tjänst i det offentliga Sverige. Det är inget aprilskämt fick jag erfara. Har sett mig själv registrerad i personal-/lönesystemet. Wow.. Och så sa de att jag har 24 semesterdagar att ta ut i år. 😮Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det. Ledig? MED LÖN!? Så himla prilligt, under alla sjukår så har jag nog egentligen inte nånsin känt mig ledig. Det är först nu, i relation till ett jobb, som det känns som om fritiden faktiskt blir fri.

*

Sen ringde jag och bytte vårdcentral. Inget mer velande i det, just nu. Det kan inte bli värre och kan definitivt bli bättre. Kvinnlig allmänläkare, som är ung men ändå varit med ett antal år. Mer vet jag inte.

Blir spännande. Hoppas på mer stöd jmf med vad Fjant har lyckats knosa ur sig. 

*

Mat - Tog stor karrébit, fläkte ut, kryddade och oljade och geggade, rullade ihop och band om sjukt fult och sen i ugnen i typ 3 timmar. Massor av mat. God både kall och varm.

Funderar på att göra en röra med lite äpple i, att ha till. Eller rentav en naturelle äppelmos utan socker. Skulle bli pricken över i.

*

Anmälde mig till universitetskurs som går till hösten. Den är en delkurs inför eventuell Utredarexamen i framtiden. Går på halvfart. I det extremt intressanta ämnet Offentliga aktörer; styrning, reglering och organisation.  

För jag mår ju bättre sen ett par veckor. Och då är man väl frisk då eller? Typiskt mig.. God knows hur jag mår framåt september, men jag vill. Tänker fråga chefen sen, om jag får använda mitt office till plugg, utanför min arbetstid.. ifall jag blir kvar efter augusti alltså.

* *

I afton Champions League-häng på sportbar. Barca möter Atletico i en 1a av 2 kvartsfinaler. Imorgon spelar Zlatan och PSG mot Chelsea (vilket blir SJUUUUUUKT spännande..). 

Sportbaren ifråga har numera ok meny för en sån som jag. Bland annat halvrätter som 'ölkorv' serveras fantasilöst käckt och praktiskt, som en bukett stående i ett glas - haha! Och så kan man köpa 'marinerade stekta kycklingvingar'. Som INTE är dränkta i sött skit och faktiskt inte smakar glutamat. Har testat dem båda tidigare. Ikväll blir det ölkorv och kaffe - perfekt. Jobbdag imorrn. 

Svinkallt ute, förresten. Brrr.. Men härinne är det skönt. Så länge man äter. 👍 Renoveringen av badrummet börjar på torsdag, med upphuggning av hela golvet därinne. Bök, men ÄNTLIGEN!!!

JÖSSES, vad det HÄNDER saker!!! 🤦‍♂️ 😮 😃

bluegoose
4/1/14, 2:47 PM
#45

Grattis till jobbet! 😃✨🌺🍸

Känner igen det där med att vilja göra ALLT! så snart man får lite extra energi. Du verkar ändå ha rätt bra koll på dig själv, så jag tror du kommer att kunna reglera upp eller ned allt eftersom dagsformen växlar. Det vore för jäkla trist att sluta se möjligheter och tänkbarheter bara för att man "kanske" kommer att må sämre sen igen om ett tag… hellre ta ut massor av glädje i förskott i så fall, så har man i värsta fall varit glad en gång och i bästa fall blir man glad (minst) två gånger. 😉

Heja dig!!!

kaisakavat
4/1/14, 4:36 PM
#46

Tack!! 

Ja, man får ta ut i glädje i förskott. Det värsta som kan hända är ju att man har varit glad i onödan. 😃

*

Tvättstugan. Fy attan så extremt oinspirerande det är att tvätta.

Kajak11
4/1/14, 7:28 PM
#47

Jag blir så glad och smittad av din energi:-) härligt….och det låter ju mycket intressant med kursen på hösten. Häftigt…och så duktig du är….ja och Grattis med dotterns prämie. Huh. Det händer mycket hos dig nu i våren!! Det gör det ochså här. Försökar att följa med…på lördag har vi konstauktion i föreningen. Har leveret 2 akvareller in. Det blir en full arbetsdag för bestyrelsen. Men skall bli spännande. .Annars hoppas vi på en Påsk i Västernorrland…väntar svar från Lantmäteriet. Borde vara en form sak. Vikten. Nähhh inte nergång. Motionerar en massa och äter inte mejerior bortset från lite grädde i maten i helgen i stort set. Mindre ost och nötter. Men sovar kanske för lite…för viktnergång. Ja det var nog detta jag syftade på med övergångsåldern. Men spännande annars. Sambon byttade jobb i dag….ochså intressant det. Blev plockat av arbetsgivaren:-)

Torparmor
4/2/14, 9:29 AM
#48

#47 Du behöver inte en lagfart för att kunna vara i stugan. Har du betalt allt till säljaren och ni är överens om tillträdelsedag är det bara att flytta in. Om det är problem med förvärvstillstånd kan det bli problem senare, men i så fall blir det återbetalning av köpeskillingen och bi får begära skadestånd från mäklaren som inte upplyst om kravet på förvärvstillstånd.

Hoppas dock att förvärvstillstånd ges.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
Kajak11
4/2/14, 8:53 PM
#49

Tackar Torparmor! Tack för svar och tankan. Ja just precis. Lantmäteriet behandlar lagfarten nu. Jordförvärvstilstånd är okej nu. Hoppas på svar innan Påsk från Lantmäteriet. Vi drar av i nästa vecka till helgen. Undrar fortfarande hur Fastighetsmäklaren har klantat….och det är inte bra för vikten:-) stressniveau…på något sätt långt nere.

Torparmor
4/2/14, 11:06 PM
#50

#49 Skönt att förvärvstillståndet är klart. Lagfart kan ta lite tid, men det är då bara en formsak. Stress är en större bov i viktsammanhang än många ofta tror. Stress kan ju också se ut på så många olika sätt. Den inre uppfattar man inte alltid. Hoppas ni får det fint i stugan.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

kaisakavat
4/3/14, 10:51 AM
#51

Torparmor - Vad du kan!! Intressant.

kajak - Jag tycker det låter helt suveränt med påsk i stugan, hoppas allt blir fixat så ni kan njuta!!

Konstauktionen - låter roligt och hoppas ni får in massor av pengar. Dina tavlor kommer förstås bli svindyra - en ny Chagall eller Zorn på uppgång.. 

Stress är extremt lurigt. Kan både lägga + och minus på vikten, beroende på.. I mitt fall i höstas med det tillfälliga kaoset kring dotterns hemflytt och bilimport mm - göra så man knappt klarar av att äta alls och tappar vikt. Men också den malande stress som långtidsstrul och hög belastning ger över tid - verkligen inte bra. Stör funktioner i kroppen, egentligen inte konstigt att det påverkar vikten uppåt.. man blir ju helt utkörd. 

Håller tummarna för att strulet snart är över. 

I mitt fall märker jag att mitt huvud börjar 'lämna' vissa saker. I takt med att livet styr över till mer konstruktivt spår, med jobb och annat, så får jag också lättare att sortera. Förut var det mer av en snårskog där de bra valen inte var så lätta att skilja ur från de dåliga. Nu är det tydligare vad som är rätt. Då blir livet mycket enklare och långtidsstressen lägger sig. 

Men så är jag ju en sån besvärlig mänscha. Som blir lugn av att veta saker. Har bett FK tala om för mig vad de tänker ge mig i pension. Det är tydligen JÄTTESVÅRT att räkna ut. En invecklad räkneprocess där de går tillbaka till medeltiden, före jag fick min första omgång tillfällig sjukersättning och så ska det räknas om utifrån flera faktorer.

Handläggaren har lovat sätta kollega på saken för hon förstår att jag vill veta. Men ett system med typ NOLL i transparens där vi är i klorna på vad då?? Man förmodas bara sitta och uggla och vänta på att bomben - men troligen jävligt få kronor - dimper ner en vacker dag när räkningsbunt ska betalas och skafferiet är tomt. Och hur ska man kunna reagera alls över beslutet - det går inte att veta om det ser ut vara rimligen rätt eller helt orimligen fel?? Bara konstatera jaha. Ett rättssäkerhetsproblem och ett demokratiproblem, när det alltmer ser ut så här i vårt Sverige.

Det verar som att jag kommer få ut ungefär lika mycket pengar från de båda 'källorna' vardera, alltså; 25 % lön kommer bli ungefär lika mkt efter skatt som 75 % sjukersättning efter skatt. Men det kan visa sig inte bli ungefär lika, kan kan spreta iväg åt vilket håll som helst. Mer eller mindre. Vet inte.

'Is i magen' var det. 😉 

"F*ck them all!" är ett avstressande mantra att mässa för sig själv, samtidigt som man fånleende visualiserar blå himmel med enstaka fluffiga moln som fluffar förbi.

Fluff på er!

Kajak11
4/4/14, 6:22 AM
#52

Tack för peppandet. Jag kännar mig inte hellt på topp i humöret. Det är nog ochså att vikten strular och det känns som att allt går snabbt och jag inte hinnar med. Blir nog bättre. Är lite spännt på konstauktion.:-) tack.. Men det händer så mycket att kroppen strular ibland. Löpandet går rimligen men annars. Hinnar sova 6 timer högst var natt i denna vecka…det är 1 timma för lite. Tyckar inte kosten hjälper min vikt för tiden men jag äter inte socker eller mjöl. Och joghurt nästen inte länger men lite ost. Salt gir viktökning tyckar jag. Jag förstår att du vill gå ner i saken med FK och handläggaren. Om man har refleksioner om något skall man inte nöja sig. Jag hoppas det går bra. Många ting lösar sig men man får stå då mycket igenom. Du har kämpat en rejäl kamp med dom. Ja visst är det ju inget särskilt men trots detta är det ju en sak att få lagfarten i hus. Inte hört än. Men det går kanske 14 dagar iallt. Skorstenen är något vi får kolla.Men besiktning kan väl inte göras utom att vi får sätta upp stege fast till taket…ups. Har inte en tillräcklig. Så vi har gasugn med… Ja många ting. Vi har hyrt en varevogn till alla material vi skall ha med på fredag:-) Tar en övernattning.

kaisakavat
4/4/14, 8:06 AM
#53

Stege måste man ha. Så man kan hålla koll på sitt hus och åtgärda problem. Eller klättra upp på taket och ha picknick. 🙂

Så bra att ditt humör är bra. 

Om salt ger viktökning - kan inte det bero på att saltet binder vätska? 

* *

Jag ska rymma hemifrån. Fullt med hantverkare här, rörmokare och golvgjutare och en allt-möjligt-vaktmästare som mest står och glor. Totalt sett är det ju bara 'för mycket'. 

Tjoflöjt!

Kajak11
4/4/14, 6:09 PM
#54

Helg….Skall upp kl. 5.15 och på bussen 6.15 i morgon…mot konstauktion. Vi sluter med middag på grekisk restaurang. Magen strulat i dag. Vi får se…stugan utan vatten och toalett men miljö toalett i byggning bredvid. Ja ficka på taket…som Pippi:-) det blir jobsam Påsk men har lite fjäril magen tror jag….hoppas det går bra med dina hantverkare. I kväll slappna av lite och tidigt i seng…på en fredag:( trevlig kväll.

Kajak11
4/10/14, 9:56 PM
#55

Så åker vi i morgon kväll. Lagfarten verkar vara beviljad…enligt hemsidan…hurra. skorstens besiktning beställt. Och vikten kanske lite bättre i kväll. Har sovit bättre dom senaste dagarna och lite längre.. Konstauktion gick bra och fick solgt mina akvareller:-) verkligen bra dag…och ordnade deklarationen på söndagen och städade…trött på måndagen. .. Köpte ochså lite målning själv…ups. så nu är det inte mycket pengar kvar till Påsk semestern men vi har ju arbetsvecka…. Blir jä….. spännande. Ficka på taket?? Vatten. ..i elven…men vi har mat med. Har gjort LCHF tekakor och nöttebröd. Maten bra. Ryggen bra. Inget internet täckning…mobiltäckning i stugan i nord med 3:-) mycket trögt…..vi provar med bredband. Hoppas allt bra hos dig. Glad Påsk hos dig.

Annons:
kaisakavat
4/14/14, 3:51 PM
#56

Jag är sällan in i tråden numera. Och alltmer sällan inne här på KIF överhuvudtaget.  Har försökt diskutera i ett par andra trådar men det går inget vidare. Varför vet jag inte - kanske har jag för många glapp i tänket i dessa dagar. Känner att det inte funkar riktigt däruppe.. får för lite vila med hantverkare i farstun varje morgon vid 7 och inget badrum som gör att jag måste sticka iväg ideligen.. 

Rörigt.

På jobbet är det delvis rörigt, men också bra. Skönt det.

kajak - Missade att svara dig före ni åkte, men när du läser detta; hoppas påsken blir jättehärlig. Det låter som en fin plan. 

Glad Påsk!

Och grattis till sålda akvareller! Kul.

kaisakavat
4/14/14, 4:35 PM
#57

Lite rörigt i mitt liv just nu, men det sägs ju vara normalt.. 🙂

Ett par ganska positiva saker har hänt.

Ekonomi - min 'mara'.. håller på att förvandlas till 'dröm'. Nej, jag blir inte stenrik, men FK har gett mig preliminäruträkningar både gällande sjukersättningen och att jag bör kunna få bostadstillägg även fast jag har så låg hyra. Tillsammans kommer alltihopa landa i att jag har råd att leva, inte bara sitta hemma och glo och överleva med kniv på strupe.

Det är en enorm lättnad. 

Så länge jag har jobb, så är det BRA. Sen får vi se.

Läkarkontakt - Idag första läkarbesöket, ny läkare - ny vårdcentral. Kvinnlig läkare, bra intryck. Man ska inte ropa hej innan man är över bäcken sägs det, men positivt. 

Jag ska på MR igen. Hon sa att det förstås måste följas upp. Sen beror det förstås på resultatet hur vi går vidare, men hon insisterade på att vi måste träffas igen - direkt efter MR:en, men oavsett resultatet av den en gång. Att vi behöver gott om tid. 

Hon ställer frågor som är relevanta, har inte förutfattade meningar vad det verkar, pratar så jag begriper och hon begriper direkt vad jag säger. Ordning och reda - inte en massa onödigt ovidkommande intelligensbefriat babbel. Check, check, check.

Hon är inte auktoritär, men säker, lugn.  

Hon insisterade på fortsatt koll av sköldkörtel - att den tycks funka nu är ingen garant alls enligt henne. Förvånande.. Hon hade koll på kopplingen d-vitamin kontra min problematik. Med mera. Sa flera gånger, att om det inte är fråga om MS så måste vi ändå gå vidare så jag kommer till att förstå min sjukdom och att kunna hantera den.

Det känns som om hon kan bli ett bra stöd. En sån läkare som jag har sökt hela tiden. De andra.. som varit allt från hyperaktivt passiva till högintensivt ointresserade.. de bleknar bort. 

Så..

Det känns väldigt bra. Rätt. Hoppas det ska fortsätta kännas så. Jag kräver inte några underverk. Jag vill inte ha en läkare som dansar efter min pipa - utan en som vet saker och tar ansvaret för mitt 'befinnande' i den del som inte är min egen. Kanske äntligen.

Och jag är förstås skraj, för vad den där MR:en kommer visa. Hoppas på inte-MS, hoppas.. Men det blir vad det blir.

Progress igen.. 

Måste sova. Någon borrar i min hjärna med glödhet borr.. på flera ställen. Och resten av kroppen är i skruvstäd och mitt badrum är inte alls. Men annars är det rätt ok. 🙂

Kajak11
4/14/14, 5:45 PM
#58

Vad bra med nya doktorn Kaisakavat. Ja det låter ju mycket bättre att hon tar sakorna seriöst…hoppas det blir bra i framtiden med denna läkare….. och arbete…så klart du inte hinnar med alla trådar…och du får ju ochså sova..och då härligt med mer pengar. …lite viktikt är det ju.. När MR skanning? Jag tänker ochså på dig. Och att du säkert bor 30 mil herifrån ca…..hmm. Vi åkte fredag natt eller lördag morgon kl. 2.30…Det blev lång tur men gick bra. Men jag har inte skötat maten hellt bra..lite enstaka lakritser och choklad…och i dag bröd och skam…vi hade övernatning innan vi kan stanna i stugan. Det är ju med biverkningar men får ta dom med… Har inte styrka denna Påsk…med lakritser…när den står på jobb. Men har inte fler kvar…och har inte ätit så månfa men blir trickat känns det som. Tyvärr smaker lösgodis inte dåligt…men jag vill inte fastna i träsket., Men vi fick det till med bredband…så jag kan kolla lite i pauserne. Vi har full jobb med stugan i nord. Skrapade fönstre i eftermiddag..och har städat köket…möss partaj här…:-) dom har inte varit här på länge göre ägarne. oj….men nu är det bättre. Alla lösa trasmattor från trappan tagit bort. Skurat gulv har jag inte men tvättat den i första hand. Vi sov på ett gästgiveri från ca. 20-7.30 söndag morgon! Det blir första natten vi sovar här i kväll. Blir spännande. Vi har ägg..ost..kött..grönsaker och LCHF bröd med. Frossen i kylskåpet nu:-) Har redan hälsat på granna i går…ju vi fastnade med hyrbilen fram för dören…is och blöt grund inte bra för Skåne däck:-) så traktorn fick hiva bilen ut. Såg roligt ut. Liknade en leksak…….he he…sambon var inte hellt nöjd han kunne inte fixa detta men ja lite pinsamt och sedan så var jag glad att få hälst på någon. Ja Glad Påsk från Västernorrland.

obstitant
4/14/14, 10:52 PM
#59

Låter ju som en suverän läkare! Håller tummarna för att du äntligen får lite vettiga svar. När var det du gjorde MR förra gången? Jag minns faktiskt inte när det var och vad resultatet blev?

kaisakavat
4/14/14, 11:50 PM
#60

Det är 4,5 år sen förra MRen. Resultatet - tja.. det som sas var väldigt svävande och gick på två sekunder. Min önskan om förtydligande möttes med total tystnad. Summa typ: de såg ärr och jox, men inget som inte bedömdes som normalt för en 44åring eller hur ung jag nu var vid tidpunkten, med 'utmattningssjukdom'. De såg alltså nåt, men inget som de bedömde vara MS.

Den MR:en beställdes av neurorehab på länssjukhuset inför ett tredagars besök där, då de ville utesluta/bekräfta just MS. Tidigare s k försäkringsmedicinsk utredning på Alfta i Kalix hade efterlyst en sån utredning (de efterlyste även utredning av Borelia) men det hade sen vårdcentralen struntat i fullkomligt i. Borelian har inte heller utretts mer än mycket ytligt, vilket är något som stör min syster innerligen. Hon har erfarenheter både från jobb och från privatliv av Borelia som inte synts vid slarvutredningar.

Själv har jag inte en aning.

Men åter till ämnet - MR:en gav alltså inget då.

Jag hoppas så innerligen att verkligheten ska få vara i fokus i fortsättningen. De får gärna stötta mig i mina psykologiska issues så länge de inte ignorerar allt det andra. Den nya läkaren idag ingav förtroende, hon tycks utreda metodiskt och seriöst. 

Sånt som gör att man kan slappna av. Det kanske är slut på kriget - o svindlande tanke. Det räcker med terrorn i min kropp - slipper gärna terror utifrån. Inte ropa hej innan bäcken, men fred, frid. Är bra. Vill ha.

odjuren
4/15/14, 8:04 AM
#61

Håller verkligen tummarna för att dom utreder ordentligt nu!! För mig tog de nästan 10 år och en flytt på 150 mil för att få min mage utredd.. ändå har jag kommit fram till saker själv!

//Odjuren

www.odjuren.com

kaisakavat
4/15/14, 1:31 PM
#62

Tack för de hållna tummarna. 

Att det ska vara så jädra trögt att få rätt hjälp - gaaah!! "Allt ska man då behöva göra själv!!" 😡

Vad duktiga vi är! 😃😉

* *

Idag kom läkarintyget från nya doktorn med posten. 

Borta är diagnosstruntet 'stressreaktion'. Månne varför, hur hon tänkt? *nyfiken* Kvar står 'neurodysfunktionellt smärtsyndrom', hon räknar upp en hel drös av mina neuro-besvär, och skriver "påverkan från alla system" som en sorts summering efter uppräkning.

ALDRIG har någon läkare förut skrivit ner dessa saker i mina intyg. *tappar typ hakan* 

Står att MR-check och återbesök är bestämt. Och hänvisar förstås till tidigare dokumentation på grund av nyligen fådd pat. 

Men.. Kort, koncist. Yeyh. Nyfiken på fortsättningen.

Annons:
odjuren
4/15/14, 6:22 PM
#63

Härligt!! Skönt med en läkare som lyssnar! Mina i södra Sverige sa bara att jag hade magkatarr, visade sig vara IBS och mest troligt glutenintolerans! Jippie!! Tur lchf finns!

//Odjuren

www.odjuren.com

obstitant
4/16/14, 9:24 AM
#64

Ja jisses. Jag är en sån där jobbig jäkel som vill ha allt på papper, så jag hade inte gett mig förrän jag hade fått det skriftliga utlåtandet från MR (om nödvändigt hade jag försäkrat läkaren att jag är införstådd med att alla har små knasigheter som kan synas). Men jättebra att de ska göra en ny, då kan man ju också se ev. skillnader.

Mitt intryck är att svenska läkare helst berättar så lite som möjligt eftersom de tror att patienterna inte kan hantera det - vilket i många fall säkert är sant, iofs. Känner en person som tidigare blivit utredd i ett annat land, och flera år senare efter en MR i Sverige fick höra att allt var helt normalt. Hen frågade "så det har ingenting med den stora cystan att göra?" varpå läkaren bara svarade "jaså kände du till den?". Det känns ju förtroendeingivande.

kaisakavat
4/16/14, 2:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Jag tänker mig följande scenario: När nya MR är gjord och jag träffar nya doktorn, så fås respons från henne kring resultatet. Beroende på vad som kommer fram, vilken info jag får, så finns ju alltid möjligheten att begära ut båda resultaten, från gamla MR och nya MR. Jämföra. Vad står det i respektive? Går det fatta nåt?

* *

Men det kan också gå som när de för ett par år sen skickade in remiss till ortopeden, med röntgenbilder och problembeskrivning, om mitt cykelvurpemosade AC-led (axeln). Remissen kom tillbaka med en massa förklaringar till hur man behandlar leder vid artros.. och varför man inte bör operera vid just artros..

"Men… Jag har väl inte artros", hoppade det förundrat ur mig.

"Nej", sa den aktuella doktorn (vikarie), varpå han började babbla en massa om att han "minsann känner den ortopeden och att denne  minsann är jättejättejätteduktig"…

Förutom när han inte skriver remissvar till mig om någon annans åkommor. Jätteduktig. Det blir nog rätt på det stora hela. NÅGON fick kanske en AC-ledsoperation på grund av min åkomma, inte så noga vem. 

Kanske någon med artros.. 🤐 

Eller.. Kanske om det vill sig riktigt väl, så kommer det nåt svar på nya MR där någon doktor redogör för hur man behandlar AC-ledband. Då får jag ju äntligen veta det liksom.. Eller hur man bäst fixar någons knä. Hjärnor och knän är säkert jättelika på bild och då ska de väl behandlas lika också tänker jag. 😃

* *

Näe, nu ska jag sluta svamla. Jag har haft ett seriöst anfall av D A M P på jobbet. Åtgärdat en gammal härd med felsorterat elände, när jag upptäckte den gick det ett par säkringar i min skalle - fick lust att strypa ett par personer.. men lät bli - och sen var det full fart!! Unstoppable. Och det är roligt, för jag hade SÅNT flyt!! 

Nu e det ledigt till tisdag. Pjåsk på g. Har jag förstått.

Jag har köpt go mat att knapra på. En cheddarost som är WOW. Lufttorkad chark-lyx. Kycklinglårfilé. En massa ägg. OCh så.. hm.. s k hälsogodis. Jordnötschokladmojjar som inte är så pjåkiga. 

Struntar i att det blir lite socker/kh.

* *

Golvet i mitt badrum är gjutet. Men ska stå och brinna över helgen. Mattläggare ska visst komma i nästa veckan och sen blir det klart. Sägs det. Har toastol.. men inte handfat och ingen dusch förstås. Men men - jag kan vara hemma iaf. Bra.

Ute ser det ut som hej-kom-och-hjälp-mig. Kanske vårstäda lite på tomten under helgen. Borde VERKLIGEN städa och tvätta bilen.. annars kommer det utfärdas undantagstillstånd typ. Men det är inte säkert jag ids.. 

Och så måste man ju en seriös sväng till Blåkulla! Vilka hänger på??

Kajak11
4/16/14, 10:44 PM
#66

Det låter ju bra….alltså inte strulat med olika provsvar som skulle omhandla andra patienter….ja förtroende för sjukhus och läkare..men hoppas det blir framsteg nu. Det verkar vara mera vett hos fin nya läkare…? Vi avnjutar gammalt torp utan vatten och toalett men med älv på knuten och målning på gång. Storstädning….i flera dagar. Mösspartaj på gång…i lång tid…har hälsat på flera snälla grannar i söndags och i dag. Åkte på återvinning med 8 kubikmeter avfall. ..i dag. Har ochså avnjutat lite lösgodis…uha…och resultat lös mage…ja ja…I morgon skorstens besiktning. Sambon har trixat stege till taket. Svimlande högt…till taket, Glad Påsk och hoppas din tur blir bra.

kaisakavat
4/19/14, 3:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Mitt i påsken.

Jag sover stenhårt och 'för mycket'. Märkligt.. Det är skönt på sätt och vis, men konstigt också. Drömmarna är av den 'upphakade' sorten och jag vaknar 'klubbad'.. men som tur är, så är drömmarna roliga.

Inatt: Jag och Zlatan ute och körde bil. Jag kombinerad kartläsare och förarassistent - kunde få ta ratten emellanåt t ex. Sen var vi med hans familj; Helena Maxi och Vincent och vi ägnade oss åt att flytta bort en massa sten och sand för att göra om kusten i landet vi för tillfället besökte.. eh.. 

Sen bodde vi på vandrarhem och det var hur trevligt som helst.

Ja, jösses. Jag måste sakna Zlatan mycket - han är ju skadad och det börjar ju vara ett tag sen jag såg honom spela. Två veckor eller mer. Inte bra.

* *

Jag startade ju tråden med ett sjuhejjandes upprop för KRAV- och EKO- och REKO- mat. Håller fast vid det på ungefär samma nivå.

Men står inför en STOR utmaning. Funderar sen länge på att gå över lite mer åt paleo-hållet. Inte helt 100 på exakt hur det skulle se ut, men typ brädda med rotfrukter och lite frukt samt DET SVÅRA: Ta bort mejeri.

Nyligen hade jag en period när jag inte åt någon ost. Den jag hade tog slut och det blev inte av att köpa någon ny. Samtidigt mådde jag allt bättre..  Det kan mycket väl vara slumpen, det vet jag. Men även bortsett från det testet, så har jag egentligen länge 'varit på väg'.. 

Det är dags att testa mejerifritt, faktiskt. På riktigt. Över tid.

Att komma till skott. 

Har börjat sätta mig in i det lite mer, läser lite. Det borde gå smärtfritt på alla andra sätt än att just komma ihåg att skippa ost (och grädde i kaffet). Hur gör man?? Det går ju så automatiskt!! 

Hursom: Här är jag och några polare. Det är jag längst till höger - hönan som börjar om och börjar om och börjar om.. 😉

kaisakavat
4/19/14, 4:11 PM
#68

Och varifrån fick jag idén att bredda stavas med ä? Fläckvis, temporärt hjärndöd.

Hehe!

Kanske dags göra den där kycklinglårfilégrytan, fast med kokoskräm istället för cf som jag annars använder. Paprika och strimlad purjo får också gå ner. Paprikan är inte KRAV - fasiken; på Coop kostar KRAV-paprikan 204 kr kg!!! 😮

Sen blir det till att prova sig fram med kryddor. Koriander hade varit finemang, men svindyrt för en liten planta. Men kanske annan ört..

Serveras med babyspenat, tänkte jag.

HUNGRIG!

Kajak11
4/19/14, 10:10 PM
#69

Ja tänkar ochså ibland få mejerifritt men ost och grädde smaker bra…har inte ofte grädde annat än i gräddsås. Men ost i Påsk semestern i högar. Lätt..och mättande. Det har tyvärr spårat lite ut med sockret…i semestern. Lösgodis. Ufs. Efter påsk slut. Allt arbetet var dag mellom 9-20 har haft lite påverkan.. hoppas Paleo funkar för dig… Vad roligt du drömmar. …roliga sakor och sömn gör gott… När vardagen börjar har jag i bland problem med sömnen men försökar. Vi åker ner från Västernorrland i morgon förmiddag. Här är annars bra i den gamla timmerstuga som är ryddat och städat nu. Glad Påsk.

Annons:
odjuren
4/19/14, 10:39 PM
#70

204 kr kilot? De låter ju helt absurt!!

//Odjuren

www.odjuren.com

kaisakavat
4/21/14, 12:40 AM
#71

Ja, jösses för det kilopriset.. Jag var tvungen titta på prisskylten 2 gånger innan det sjönk in. Det är inte rimligt. De chansar förstås.. men resultatet blir ju mest att de ligger i hyllar och ruttnar. Vilket jag har så svårt för att se. Känns som om jag 'måste' köpa alltihopa och äta upp det för att det inte får gå till spillo - trots priset. Men det går junte.. 😕

Mitt paleo-projekt har - förstås - inte riktigt kommit igång.. och det kanske dröjer. Det här känns mycket svårare än att gå från normalkost till LHCF!! Varför? 

Alltså. Har god ost och grädde i kylen. Och idag åt jag ostbricka till kaffet hos dottern. Mums. Men det är inte bara att saker behöver ätas upp eller råkar ligga och se supergott ut framför min näsa, det är nåt mer. Sånt brukar inte bekymra mig annars. Av någon aneldning - känns som om jag kommer gå miste om SÅ mycket. Och samtidigt inte. Måste fundera lite mer..

Har svingod 'syrlig-kryddig' kycklinglårfilégryta och lite annat. Mums.

Torparmor
4/21/14, 8:19 AM
#72

En fortsatt fin avslutning på påsken. 

Jag brukar köpa paprika istället för tomater under vinterhalvåret, men de "vanliga" har ofta mycket rester av bekämpningsmedel så jag jagar ekologiska. Tyvärr är de sällsynta i affärerna men brukar när det finns sällan kosta över 50 kr/kg, vilket jag kan tycka är ok, då det inte blir så många kronor för ett par stycken. Jag köper mest för att få lite färg till maten. PÅ sommaren kostar det runt 30 kr/kg


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

obstitant
4/21/14, 8:38 AM
#73

Men jisses! Jag brukar köpa paprika och har övergått till ekologisk, men i vår affär brukar det kosta som mest 30-40:- för ett tvåpack och det står man ju ut med. Priset på paprika varierar ju annars väldigt mycket generellt, så den ekologiska borde väl också variera kan man tycka. Men över 100:- kilot verkar svårmotiverat!

kaisakavat
4/22/14, 12:17 PM
#74

Återstår se vad de tänker ta betalt för paprikan framöver.

* *

Ok dag trots att min hjärna har klara luckor i funktionen. Läskigt, för jag vet att jag borde veta vissa saker, att jag vet dem egentligen, men det kopplar inte. Radikala minnesluckor. Känns som 'hjärnstelhet', det känns alltså liksom FYSISKT att det är nåt 'ivägen', att det tar stopp.

Det är nog rigor mortis.. 

Läste en grej någon lagt ut på FB. Om studie av förändringar i hjärnan vid utbrändhet. Vet inte alls om det är relevant för mig, men det är väldigt intressant och relevant generellt. 

http://www.op.se/jamtland/ostersund/det-handlar-om-verkliga-hjarnskador

odjuren
4/22/14, 7:35 PM
#75

Skulle då inte köpa så dyr paprika… Men de kan va för att jag själv inte äter paprika utan bara min karl som gör de, o bara typ en gång i månaden…

//Odjuren

www.odjuren.com

kaisakavat
4/23/14, 5:05 PM
#76

Köpte just eco-paprika för typ 70 kr kg på ICA - det kändes klart överkomligt.

* *

Jag ägnar mig åt trots. Att trotsa mig själv.. För likt en missbrukare så har ansatsen att ta bort mejeri fått mig att klamra mig fast vid just mejeri mer än annars. Länge sen jag käkade så mycket ost som jag käkar nu.

Och nyss köpte jag en stor bit Grevé från Norrmejerier och en stor ask mjukost med rökt renkött.

Ost. Hur i h-skotta ska jag kunna vara utan ost!?!?! 🤔

Kapitulerar.. tills vidare.. Kanske det dyker upp en ny period framledes, då jag minskar ner på mejeri lite av slumpen. Då kanske jag kan dra ut på det lite, så jag äter mindre en längre period. Kanske - ifall det skulle göra att jag mår bättre - så blir jag bättre motiverad.

* *

Det här är en liten stad. I helgen var min dotter och hennes kompis till kompisens föräldrar och hälsade på. En bra bit ut på vischan. Mitt i allt framkom det att kompisens pappa just har varit och gjutit ett badrumsgolv åt *min hyresvärd*. "Nämen! Då var det nog åt min mamma", sa min dotter. "Jahaaaaa! Är det din mamma!!? Som syr kläder och lyssnar på hårdrock!!??"

HAHA! Ja.. det verkar inte bättre. 😂 

Dottern tyckte det var extremt komiskt. 

För att vara helt korrekt, så är det nog inte mest 'hårdrock' utan progressiv metal jag uppskattar i form av Smakprov + Smakprov - Dream Theater. Vansinnigt obeskrivligt duktiga musiker - och musikens uppbyggnad, alla vindlingar, rytmer.. sound och känsla och alltihopet. Lycklig suck. Synd jag blir så trött, kan bara lyssna i stunder.

Annons:
kaisakavat
4/23/14, 5:28 PM
#77

Idag på jobbet stod alla mina adm-kollegor och pratade när jag dök upp , höljd i arkivdamm. Om vår gemensamma arbetsbörda och behovet av 'mer folk'. Det tjatas från handläggarna, de behöver oss mer än vi hinner idag. Så.. Äska mer pengar, gå ut hårt, på allvar. Vår fackliga företrädare, som inte är administratör utan 'viktig halvchef-handläggare med viss auktoritet', har tydligen ställt sig på administrationens sida i frågan. En grundlig analys och framställan ska upp till 'höga vederbörande förvaltningsledning'.

Mina polare vill 'ge mig' fler timmar. Det kan alltså vara på väg möjligheter till mera jobb - lönebidrag eller inte..  Tack mig själv att jag inte gick med på att förtidspensioneras! Tack ni här, som stöttar mig. 

Och tack snälla mig själv att jag bytte doktor, kommer behöva stödet. Ska ta upp det här med henne när vi ses - att det här kan komma och vad göra? Kan hon hjälpa mig? Med behandling/kunna må så bra som det går? Med att informera AF och FK, få dem att fatta att min sjukdom inte är på väg att försvinna (som idioten på AF nu tror)? För bästa möjliga möjlighet?

Vill kunna svara när möjligheten möjligen dyker upp, konkret. Svara realistiskt. Men det kommer ta tid förstås - och är bara prat än så länge - men för mig som nojar emellanåt för hur det blir till hösten, så var det en fin 'vink'.

* *

Ost 🤐kaffe, stickning, fotboll.. 🙂 Men först siesta. Zzzzz…

pamina
5/11/14, 9:22 PM
#78

Hallå, hallå, sover du än?!?
Själv är jag på väg ner i bingen om lite, är utmattad efter en dag av trädgårdsarbete - men fint blev det!

Jag önsakar en god söndagkväll och en stålande arbetsvecka!

kaisakavat
5/13/14, 9:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

Så duktig du är, trädgårsjobb. Och kul du är nöjd.

Zzzzz… Ja, nästan så jag sover än. 😃

Är vansinnigt trött i dessa dagar. Sådär så jag blir rädder.. vill inte det ska bli värre igen. Känner mig stel och 'dum i huvudet' och musklerna vill verkligen inte. Om jag lyfter nåt som 'väger lite' så funkar inte händerna sen. Noll finmotorik. Sånt skit.. På jobbet är jag pigg till typ 10 på fm - sen vill jag bara sova.. plågsamt. Men det går ju.

*

Badrummet är 'klart'. Slarvigt svetsad väggbeklädnad, otätt vid rör.. inga foder vid dörrkarm - ser bedrövligt ut. Men hyresvärden tydligen nöjd. Vaktis har hängt upp krokar till handdukar samt en hylla för tvål och schampoo i duschen - alltihopa inte bara väldigt snett och vint - utan SJUKT SNETT! När blev vattenpass 'ute'?

 *LOL*

Jag har vuxit upp med folk som gör noga och fint och rätt. Helt förstörd är jag, kan inte leva i denna världen typ.. 😃😛

Fast det är ju bra åxå - det är ju himla skönt med trots allt fräschare badrum. Är KÄR ❤️ i den splitternya mycket fiffiga golvbrunnen. 

* *

Käk..

Gjorde en grispippi-färslimpa igår. Med fetaost och hackade örter i. Blev bra mat, gott. Käkar med sparris som jag köpte för 15 kr knippet.

Hittade bitar färskt bogfläsk till bra pris på Coop - i kort-datum-bingen. Brynte och lät efterkoka blad kryddor och gojs till de var så möra att de ramlade isär själva.

Gjorde raggmunk på blomkålsmos m mjukost i häromdagen. VÄLDIGT gott. Åt med lite lingon.

Annars kokta ägg.

Det där med mejerifritt - är fortfarande 'på hyllan'..

* *

Försökt piffa upp på världens fulaste bro, med lite glada blommor. Man får ha selektivt seende här..

Kajak11
5/13/14, 11:15 PM
#80

Vackert foto av blommar. Mat inspirerad…tack. länga sedan du hörte av dig… Här inget ost i 3 veckor men grädde ibland och smör. Magen bättre…det tar tid. Hoppas du får mer energi snart men maj är jobbig innan våren kommar i nord….tänkar jag. I syd har det regnat i 10 dagar minst…humöret påverkat. Godnatt.

kaisakavat
5/29/14, 5:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

Snabbtitt in på KIF för min del. Är inte ofta här nuförtiden.

Men för den som äter lite friare low carb, tänkte jag berätta om mitt middagstillbehör idag. Köpte KRAV jordärtskockor på COOP för klart rimligt pris häromdagen. Och idag skalade jag en, skar i stavar och kokade i lite vatten tills de mjuknat.

Jordärtskockspuré - La de kokta skockorna i mixerskål och slängde i gräslök och timjan från min trägga, samt en klick smör och lite salt.

Mixade. Klart. Gotteligott. Och fast och fin konsistens på purén.

Jordärtskockor innehåller typ 8 g kh/100 g digererbara - potatis ca 15, enligt fineli.fi. Jag tycker skockorna är godare. Inte för att jag brukar äta potatis, men som en jämförelse. Jämför man 8 g/100 med annat jag äter så är givetvis detta högt. Men jag åt motsvarande en normalpotatis i mängd och mår bra i magen så jag ser inget problem.

Och apropå äta och må…

Min vikt håller sig, och kryyyyyyyyper neråt. Har ju varit i Stockholm en snabbsväng och ätit lite si och så.. På nervägen tog jag en bulle ur pappas matsäck (han bjöd mig alltså.. och han fick prickig korv av mig). Sen vid ett par tillfällen blev det bland annat några småkakor. En del frukt. På stan liten brownie respektive morotskaka (olika dagar). På hemvägen i måndags åt jag förutom mat ej helt optimalt, rätt mycket blandgodis. Blandgodis! 

Morgonen efter hemkomsten tog jag ett djupt andetag och ställde mig på vågen. Och tänkte att nu går den i botten.

Men nej.

76,7 kg.

Dagen efter - igår - hade den hoppat upp till 77,5. 

Orka! 😛

I detta sammanhang är inte lite jordärtskocka nåt att orda om, eller hur? Men spannmålshelvetet ska förstås bort igen. Basta.

Trots attacker av svår smärta i benen och fötterna - kunde inte alls gå på torsdag kväll då det var varmt och jag hade ansträngt mig - och kort om sömn under 'semestern', så känner jag mig pigg och har nu ovanligt lite ont. Snabb återhämtning denna gång. Den goda perioden håller i sig. 

Jag kör d-pearls från hälsokost nu. Tål dem numera, gjorde inte det förut. Förenklar d-vitamintillskottandet väsentligt. Skönt. (Använde ju baby-droppar förut, ett evigt doserande som jag slipper nu.)

Och..

Snart är det fotbolls-VM.  😃

Kajak11
5/29/14, 9:05 PM
#82

Men det är väl bra…mycket bra? Mat och blandgodis…ja visst..jag får lyst på lakrits och glass…men ja det skulle vara härligt ibland..godis..dugar…önsktänkning här..men försökaf strikte lite ochså.. Det låter ju som hellt fint med maten annars…och tror du trängte semestern i Stockholm. Trevlig helg.

kaisakavat
5/30/14, 8:44 PM
#83

Och idag kom 'käftsmällen'.

Redan igår kväll märkte jag att det började kännas tungt. Trött och nästan svårt att andas, så mycket gick energin ner.

Sen har jag sovit, men framåt morgonen på ett sådär konstigt sätt som jag ofta sov förr, med viss typ av drömmar och svårt att vakna. Men mitt dygn är ju tillbakaställt numera, så jag var uppe vid 9 ändå.

Sen har jag varit som klubbad. Stööööööööööööööön. Långa stunder på sängen med Sudoku. Inte så jätteilla, men jag har tillåtit mig själv att inte kämpa. Känner mig också som om jag väger cirka 150 kg. Tuuuuuuuungt.

Och ÄTIT. Jag har ÄTIT MASSOR idag. Ofta äter jag mer när jag är så trött - får för mig att det är ett sätt att höja energinivån, men det funkar verkligen inte. Å andra sidan gör det inget. Jag äter ju bra grejjer i stort sett.

Så..

Brownie-, morotskaks-, blandgodis-, småkaks-, bulle-, samt övriga synder  - de straffar sig.

Imorgon tänker jag vara mindre trött. 😃

Annons:
Kajak11
5/30/14, 9:05 PM
#84

Åh åh……det kan bara bli bättre från nu:-) sov bra….

Torparmor
8/24/14, 11:37 AM
#85

Gråvädersputt


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Torparmor
10/18/15, 9:56 AM
#86

Hej Kaisa

Jag är inte så ofta in på  den här sajten. Jag har hittat mitt sätt att hantera maten. Men jag undrar ibland hur det har gått för dig med hälsa, välmående och arbete. Ibland möter man människor även på nätet som berör en. Hoppas du fortsätter att ha det bra. Kram!  ❤️


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Kajak11
3/20/16, 11:50 AM
#87

Hej Kaisa

Jag har haft samma funderinger som Torparmor. Hoppas du mår bra:-)

gun92884
5/22/16, 1:48 PM
#88

Det går också långt mellan vändorna här för mig, och vi såg inte alltid eye to eye (vad tråkigt livet skulle vara om man höll med om allt), men jag undrar också hur det går för dig Kaisa.

obstitant
5/22/16, 3:12 PM
#89

Jag har kontakt med kaisakavat. Hon har det bra, på det stora hela.

KarinJ46
8/12/16, 9:53 AM
#90

Puff ❤️

Annons:
kaisakavat
6/4/17, 5:13 PM
#91

Oj!! Det var LÄNGE sen jag tillade in här. Vad söta ni är som har puttat min tråd med era funderingar. ❤️ 🙂

Som obstitant säger, så har jag det typ bra, på det stora hela. Samma läge med hälsan/ohälsan. När det gäller käket så low-carb:ar jag, men har slarvat rätt mycket i omgångar sen i höstas. Inte smart, men jag har inte orkat vara så smart. Tydligen.  🤪 I februari bröt jag fotleden på tre ställen och efter op satt jag i husarrest (i praktiken) ett par månader. Det är fortfarande bökigt, men jag går utan kryckor nu, hemma och kortare turer ute. Och cyklar. Grejt! 

Idag har jag varit ut i min lilla trädgård och vårstädat. Inte mycket att visa på bild, vi har haft en svinkall vår och det är svinkallt än. Men tittar man efter så spirar det. Skönt.  Det snöar inte (hagelskur i förrgår) och solen skiner.🌺

Hoppas ni har det bra, vänner, så länge det nu dröjer till dess ni tittar in här igen!

Torparmor
6/4/17, 7:23 PM
#92

Den här tråden kom ju upp precis under mina inlägg. Så roligt att höra från dig och att du mår hyfsat i alla fall.  Törs jag fråga hur det gick med jobbet eller är det för näsvist? 

Ja även nere i mellansverige har vi haft det alldelses för kallt och torrt. Jag har inte kunnat så så mycket och det jag hunnit med växer väldigt sakta mest pgs torkan. Det skulle regna varje natt senaste veckan - visst men totalt 4 mm på en vecka kallar jag inte regn.

Hoppas din fot läker snabbt så du kan ut och njuta av den sommar som jag ändå tror kommer. Kramar Torparmor


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

kaisakavat
6/4/17, 7:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

HEEJ!!! 😃 

Nä, 4 mm är mest fånigt. Retsamt.  Ja, sommaren får komma - bara den inte blir jättevarm.  Vi har också torrt.  Hagelskurarna håller inte i sig tillräckligt länge för att det ska 'bli nåt av' ens när de smälter - och kallblåsten torkar ut.   

Efter min trädgårdsstund är fotskrället svullet, som alltid när jag gjort nåt där den är inblandad. :P 

Jobbet - inte näsvist att fråga. :)  Det slutade, på två sätt. Dels vägrade a-givaren förnya anställningen mer, då jag närmade mig 'in-LASning' (veckan efter jag slutat satt en nyanställd admin-tjej i 'mitt' kontor..). Och dels blev jag allt sjukare vartefter jag jobbade på. Sista tiden (på halvtid) var jag sängliggande dygnets övriga timmar och fick ta extra sjukdagar varje vecka, så halvtid blev ytterst kontraproduktivt. Det var väldigt synd, jag trivdes i grunden med att jobba. Och med lönen. :)  Helt i våldet på den nya tillämpningen av sjukförsäkringen, så är otryggheten nu istället konstant och snart ska jag team-utvärderas inför ev permanent sjukersättning. Hittills har det inte hänt av det enkla skälet att FK inte hinner med. Utfallet av teamutvärderingen - kan bli vad som helst. 

Istället för jobbet har jag kommit mig för att utveckla mitt textilhantverk lite granna. Har snöat in ordentligt på stickning och har börjat sy lite igen. I omgångar producerar jag faktiskt rätt fina saker, och har så smått börjat designa och skriva stickmönster som jag säljer. Det är JÄTTEKUL! Så.. hips vips hittar man en liten väg.. 

(snodd googlad bild)

Torparmor
6/5/17, 5:49 AM
#94

Det blir nog bättre med vädret också. I natt har det regnat lugnt men konstant precis som jag vill att det ska göra. Bra för de bönor jag sådde i blomlådorna igår kväll.

Kul att jobbet ändå gav dig inspiration till ditt nya liv med hantverksjobb.  Jag hoppas det fortsätter att utvecklas och kan ge både extra inkomst , tillfredsställelse och glädje. 

Önskar dig all lycka !


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

kaisakavat
6/5/17, 11:04 AM
#95

Tack snälla. ❤️

Så bra ni har fått regn - och dessutom den bästa sorten! 

Jag trodde jag var hopplöst för sent ute som la bönorna i blöt inför sådd igår, men då kör jag på med det. 🙂

Önskar dig en jättefin sommar!

Effie
6/5/17, 10:01 PM
#96

Kul att se dig igen, kaisakavat. Har undrat ibland. Är inne här på KiF och kikar ibland, fast jag är mest på fb.

Tråkigt att höra att FK och arbetsregler ska vara så trassligt. Men hittar du något eget du trivs med, så är ju det bättre. Själv börjar jag så smått fundera på pension…kanske inte riktigt riktigt än, men det lockar.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

kaisakavat
6/8/17, 3:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

Pension är bra, när man vill och kan. 🙂  

Detsamma, kul se dig. 

Jag vill inte ha pension, jag skulle verkligen vilja jobba - lite. Men det är ändå en väg till godkänd vila när jag behöver, så jag hoppas det går igenom.  Så kan jag söka i egen takt efter något, vad det nu kan vara. 

Vi har fint väder här - sol och inte för varmt för mig än. Så jag ska cykla ner till stan, köpa en grästrimmer och sen sitta på stickcafé och tjôta med kompisar.

Kram och ha de gott!

Annons:
Kajak11
6/13/17, 5:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

Hallo i tråden☺ det var långa sedan. Det har visst hänt mycket…hälsan går först…låter bra med det kreativa☺. Hoppas det blir en bra sommer Kaisakavat. Har tänkt ofte på hur du mår…och ni andra ochså. Vi jobbar fortfarande på torpet i nord. Klyvar ved och annat..när man inte jobbar och pendlar över bron..så det blir 12 timmars dagar totallt i vardagen. Utsikten i maj.

Upp till toppen
Annons: