Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6530 ggr
bellapd
3/11/14, 10:49 PM

Har blivit fet runt midjan, hur får jag bort det?

Hej allihop! Jag älskar lchf och mår så bra av det men jag har blivit rätt fet runt midjan. Jag har alltid haft väldigt flat mage men nu har jag värsta ölmagen med lager på lager och tom "lovehandels". Det oroar mig mycket och det är tom obekvämt för mig! Idag på yogan kunde jag knappt göra ett par ställningar för "lovehandeln" var i vägen. Jag måste göra något fel i min diet. Är det något som ni ser som boven i dramat som jag kan ta bort? Jag äter nästan samma sak varje dag och jag är vegetarian men äter fisk: Morgon: Grekisk yoghurt med vispgrädde, en näve av valnötter ich två teskedar honung. Alternativt äter jag två ägg och en stekt halloumi. Jag dricker två koppar kaffe med vispgrädde. Lunch: Sallad med olivolja, ett ägg, majonäs, någon sorts fisk. Middag: Grekisk yoghurt med vispgrädde, en näve av valnötter ich två teskedar honung. Alternativt äter jag stekt halloumi eller makrill med majonäs. Två gånger k veckan sricker jag ett glas rött vin till maten och på helgen äter jag lchf-pannkakor med blåbär och grädde. Den senaste månaden hr jag ätit en skål med linssoppa två gånger i veckan. Jag ska sluta med detta för antagligen har detta bidragit till att jag blivit fetare.

Annons:
[peter54]
3/11/14, 11:00 PM
#1

Min tanke om detta är att oavsett vilken form av diet man använder sig av, så måste energintaget motsvara förbrukningen/uttaget, om man klämmer i sig mer energi än vad man förbrukar blir man fet.

Lurtz
3/11/14, 11:09 PM
#2

Det första man kan titta på om man lägger på sig fettvikt är mängden mat, då menar jag inte att du ska börja räkna kalorier, bara att känna efter om du verkligen behöver den mängden mat för att bli mätt, eller om du av gammal vana lägger upp din vanliga storlek på portionerna, (något som inte behövs på LCHF då maten är energitätare,) eller äter bestämda tider även om du inte känner dig hungrig. Det andra skulle jag säga är att skära ner på mejerierna, särskilt grädde och yoghurt. Ägg och majonnäs är bättre och mer mättande än yoghurt/grädde med bär/nötter.

[peter54]
3/11/14, 11:26 PM
#3

Man bör inte äta sig mätt eftersom mättnadskänslan enligt vetenskapen är som mest påtaglig omkring 30 minuter efter att man avslutat måltiden. I praktiken betyder det att om man äter sig mätt har man redan ätit för mycket.

Zepp
3/11/14, 11:29 PM
#4

Antar att det inte bara är midjan det sitter på.. utan det är det som stör dig mest?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lurtz
3/11/14, 11:43 PM
#5

#3

Att sluta äta innan man är mätt är inget som några andra arter sysslar med, och inga djur i det vilda har några överviktsproblem. Det är klart man ska äta sig mätt, bara man väntar med nästa måltid tills man är hungrig igen, snarare än att äta efter klockan.

[peter54]
3/12/14, 12:04 AM
#6

#5 Det är inte möjligt att jämföra vilda djur med människor och domesticerade djur. De senare utsätts inte för några som helst naturliga prövningar som vilda djur gör.

Jämn tillgång till föda förändrar kroppen dramatiskt. Hos vildsvin i har man till och med sett skillnader i skelettet redan efter en enda generation i fångenskap med jämn födotillgång.

Konsekvensen av faktorer som påverkar de vilda djuren innebär att de måste äta när det finns mat, de kan inte vänta tills nästa mål eftersom det kanske dröjer lång tid innan det erbjuds mat igen.

Det är därför en sanning med stor modifikation att påstå att vilda djur inte "sysslar" med att sluta äta innan de är mätta. De utsätts istället för temporär svält under varierande korta och långa perioder under året.

Att sluta äta innan man känner mättnad är ett mycket bra sätt för oss att inte få i oss för mycket mat. Det fanns en artikel i Läkartidningen förra året om just detta och där stod bland annat att mättnadskänslan hos människor generellt når sin högsta nivå cirka 30 minuter efter avslutad måltid.

För att återknyta till trådämnet så är jag absolut övertygad om att om man blir fet av sin kosthållning så äter man för mycket.

Annons:
Lurtz
3/12/14, 12:19 AM
#7

Att det skulle vara den jämna födotillgången som gör att människor samt djur i fångenskap blir överviktiga finns det inga bevis för. Det finns starka misstankar om att problemet är att de matas med föda de inte är evolutionärt anpassade till. Jämför t ex näringsinnehållet i de flesta torrfoder som finns till katter på marknaden med vad vildkatter äter, om människor matar sina katter med mestadels spannmål är det klart de blir feta och sjuka. Däremot har jag inte hört talas om en enda tamkatt som matas med fri mängd råttor/möss/fåglar som blivit fet eller sjuk. Samma grej gäller för människor, man behöver inte tänka på "mängden" mat i sig, äter man rätt saker och lyssnar på kroppens mättnadssignaler så äter man automatiskt lagom mycket. Men vi har sen barnsben blivit itutade att man ska äta regelbundet, så det är en vana som inte är lätt att bryta med. Själv är jag övertygad om att om man blir fet av sin kosthållning äter man inte för mycket, man äter fel saker. Saker som innehåller mycket energi men som inte mättar. Såsom socker och mjöl.

SpurtAnne
3/12/14, 6:47 AM
#8

Ta bort honungen. Ta bort yogurten och ät inte så mycket grädde. Jag tycker det ser ut som om du äter en hel del kolhydrater.

jiim
3/12/14, 7:05 AM
#9

två matskedar honung är ju typ 15gram kolhydrater. två gånger om dagen så vips, är du uppe i 30gram. Jag gissar på att du hamnar en bit över 50gram/dag och rekomenderar att först ta bort honungen och se om det hjälper. Det skulle också hjälpa mot sötsug i övrigt om du undviker sockret Mvh,

[peter54]
3/12/14, 7:48 AM
#10

#7 Jo det gör det. Jämn födotillgång samt ett liv utan strapatser i form av temporär svält, nedkylning med mera, dvs sånt som alla i faunan förekommande livsformer, inklusive människan, är utvecklade för, innebär samtidigt att det är så vi fungerar bäst, även om vi idag utvecklat bekväma lösningar på allt som gjorde oss starka och motståndskraftiga.

Zepp
3/12/14, 9:33 AM
#11

#10

Jomen altså.. klart allt det där spelar in.. vi borde bo i skogen och jaga/fiska/samla vår mat på daglig basis.. det är våra system antagligen gjorda för att överleva och fortplanta oss efter.

Men.. det är ju knappast någon hjälp i samanhanget?

Utan hur överlever vi/förhåller oss friska och fortplantar oss i dagens rätt onaturliga miljö.. leva i skogen är knappast någon framkomlig strategi.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
3/12/14, 10:12 AM
#12

Ta bort eller dra ner kraftigt på yoghurt, grädde, honung och nötter.

Många är känsliga för mejeriprodukter. Om jag åt som du skulle jag garanterat på större mage. Orättvist - men så är det. 😕

Lurtz
3/12/14, 11:23 AM
#13

#10

Visst är vi utvecklade för att klara perioder av svält och allmänt hårda tider, men vad är det som säger att det är mängden tillgänglig mat som gjort att vi blivit fetare? Vi har levt i "fångenskap" ganska länge, men det är först när vi ändrat -typen- av mat vi baserat vårt energiintag på som fetma och diabetes har blivit ett problem. Du nämnde vildsvin, att de efter bara en generation i fångenskap utvecklat skelettsjukdomar… Du har inte reflekterat över att det som de tama svinen matas med är något helt annat än de äter i det vilda? Det handlar alltså inte bara om -hur mycket- mat de har tillgång till, utan även -vilken typ av- mat de har tillgång till.

Annons:
konichiwa
3/12/14, 1:21 PM
#14

#Belapd

Det jag ser är att du inte äter någon riktig mat!

Det finns vegetarianer här på forat och till vänster kan du se tips på vad de äter för mat. Det finns också en kokbok för LCHF vegetarianer, kolla på nätet!

Om du lär dig mer om vad du kan och bör äta som veg. så kommer du nog snart att bli av med 'överskottet'.

[peter54]
3/12/14, 6:26 PM
#15

#11 Det vet jag, men jag vill gärna svara på kommentarerna som Lurtz gör efter det jag skrivit.

Trådens ämne och vidhängande fråga tycker jag att jag har svarat på.

#13 Jag sa inte att vildsvin redan efter en generation utvecklat skelettsjukdomar. Jag sa att man har kunnat se förändringar i deras skelett. När det gäller förekomsten av diabetes historiskt vet vi mycket lite eller inget alls eftersom man före Bantings upptäckt av insulin 1922 dog av sjukdomen.

Zepp
3/12/14, 7:18 PM
#16

Fast.. de som överlevde längst innan insulinets upptäckts åt lågkolhydratkost!

Stuvad vitkål och fett fläsk.. 7 dar i veckan!

https://archive.org/details/diabeticcookeryr00oppeiala

Lågkolhydratkost är den gamla behandlingen.. högkolhydratkost och insulin är den nya modedieten!

Tyvär är det väl som så att olika modedieter mest ställer til det/orsakar sjukdom!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[peter54]
3/12/14, 7:30 PM
#17

#16 Ja på sätt och vis, gröna tomater och rå kalvlever, men de dog ändå ganska snabbt. Insulin kan jämföras med en nyckel. Nyckeln insulin öppnar cellerna så att energi från maten kan nyttjas som bränsle. Utan insulin/nyckeln förblir cellerna stängda och all energi ackumuleras i blodet.

Zepp
3/12/14, 7:44 PM
#18

Ja typ1.. men inte typ2 som har kvar insulinproduktion!

Typ 1 lär hur som helst dö i acidos.. uta insulin.

Typ 2 däremot behöver inte ha något problem alls.. så länge håller en ketogen diet!

Vi kan hela tiden försörja våra celler med glukos via GLUT1 som inte kräver något insulin.. däremot krävs insulin för aminosyrorna.

GLUT1 är redan öppna dörrar.. kräver ingen nyckel.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Agnez94
3/12/14, 8:36 PM
#19

Inte för att verka tråkig, men sno inte TS tråd skapa en egen om ni ska diskutera 

TS! Mer riktig mat! Bort med honungen, den går fruktansvärt snabbt i kroppen. Sen ser det ut som om du äter väldigt lite, sen så är variation i maten att föredra. Det mår kroppen bra av. 

Lycka till! 😃

[peter54]
3/12/14, 10:01 PM
#20

#19 jag har försökt, men då får kommentarerna på det jag sagt stå oemotsagda. Jag slutar mycket gärna att diskutera OT-spåret och vidhåller det svar jag givit på TS fråga - för mycket in, för lite ut.

Annons:
asta56
3/22/14, 8:30 AM
#21

Varför äter du honung? Det är ingen Lchf om du tar det? Vet du inte att du ska slopa socker?

Upp till toppen
Annons: