Annons:
Etiketthälsa
Läst 5331 ggr
Gnici
2014-03-10 09:29

Gnici på G igen

Ja, jag har ju hållit på med LCHF i flera omgångar, med början för ungefär tio år sedan kanske, minns inte.

Det senaste året har jag inte ätit LCHF direkt, men lämnat bort potatis, ris, pasta och det mesta av brödet, MEN dock snaskat lite bakverk och godis, kanske en gång i veckan. Jag har sedan november 2012 gått ner ca 15 kilo med detta sätt att äta 🙂

I november 2013 påbörjade jag medicinering av litium (har bipolär sjukdom) och suget satte in = att jag gått upp några kilo igen.

Jag lever också med kronisk muskelvärk sedan ett tiotal år och jag VET från då jag för flera år sedan åt LCHF under en längre period att jag mådde bättre i kroppen då, så nu har jag bestämt mig för att ge kosten en chans igen. Jag har även hypotyreos (pga litium som jag åt även 2006-2007)

Den 17/2, således fyra veckor sedan idag striktade jag till min kosthållning ytterligare och lämnar även bort mjölkprodukter (+ allt socker då). Jag har inte räknat på kolhydraterna, men äter dock en liten del nötter och rotfrukter (även morot i bland) Även hallon och blåbär har slunkit ner i mindre mängd. Har också tagit lite grädde eller laktosfri mjölk i kaffet om jag varit borta (måste ha något i) Men nog beslutat mig för att ta min egen lilla flaska med äggmjölk med i fortsättningen🤫

Jag har inte vägt mig sedan jag började för fyra veckor sdan, tänker att det inte är så stor vits så här i början. Även fast jag har stor övervikt (runt 40 kg), så är inte viktminskning det huvudsakliga syftet för mig, utan det är att jag vill må bättre i kroppen - både fysiskt och psykiskt.

Det märkliga är att jag sedan jag började den 17/2 så har min värk blivit mycket värre - ont i till och med händerna, att lyfta kaffekoppen har varit besvärligt. Som om jag skulle ha kronisk träningingsvärk i hela kroppen efter ett tretimmarspass på gymmet - otränad. Jag har inte värk när jag är stilla, utan enbart när jag rör mig/använder musklerna på något sätt. Värst i höfter, armar, axlar och ben. Höfterna har jag mycket problem med och har haft många år, men som sagt nu är allt värre. Jag var till min psykläkare förra veckan och fick fara och ta en massa blodprover, men har inte fått några svar på dem ännu. Men prover och undersökningar har aldrig visat något förut på mig, så jag tror inte att det visar något nu heller om jag ska vara pessimistisk.

Finns det någon här inne som har erfarenhet av kronisk, ospecificerad värk och LCHF?


Annons:
sappho
2014-03-11 06:32
#1

Jag tror att din ledvärk skulle förbättras av viktminskning och träning.

Evly
2014-03-11 21:17
#2

Hade själv sådan värk och skölkörtelunderfunktion, bisköldkörtelunderfunkton. Detta upptäcktes, hade brist D-vitamin, (hade 45 skulle vara 75), Kalcium, B-12, Selen + E, Folsyra, Magnesium, 2 tabletter av Apotekets vitaminer per dag och jag blev mycket piggare av detta och värken försvann så gott som.

Sköldkörteln och dagliga vitaminer passar för mig för att jag skall känna mig piggare. Tar jag inte min D-vitamin, så får jag  kramper på de mest konstiga ställen, som t ex under fotsulan.

Gnici
2014-04-15 18:02
#3

Tack för svar och ursäkta att jag ej svarat tidigare.

#1 Det är tänkt att jag ska ner i vikt och jag vill även träna när kroppen orkar med det. Promenerar dock med hunden alla dagar, så jag går garanterat mer än många andra, i alla fall de dagar då kroppen fixar det 🙂 Har fått remiss till fysioterapeut nu, så får vi se vad h*n hittar och tycker

#2 Jag har ätit D-vitamin 8000IE om dagen länge. Hade brist för ett par år sedan, så har ätit sedan dess. Äter också Magnesium 300mg, Kalcium 800mg, och 2000mg fiskolja, samt C-vitamin i form av en skvätt naturlig ren havtornssaft. Märker dock ingen förbättring i avseende värken.

Det har gått några veckor nu sedan jag startade tråden och jag är inne på 8:e veckan med LCHF. Har gått ner 5kg på dessa veckor.

Min kropp beter sig konstigt. Jag blev väldigt muskelsvag i armar och ben, det kom smygande och när det var som värst klarade jag knappt tandborstning, hårtvätt, hushållsarbete ovs. Ingen kraft i benen att promenera….Det höll i sig några veckor, sedan blev det lite bättre, men inte helt. I slutet av förra veckan kom det sakta smygandes igen, den där muskelsvagheten och mattheten i kroppen (plus den vanliga värken jag har hela tiden).

Trodde först att det var omställningsbesvär, men det verkade så konstigt för det tog ju flera veckor innan det blev lite bättre. Och så nu när det kommit tillbaka? Kan det vara att jag äter för lite?

En i en fb grupp (LCHF) menade att jag åt för lite att kroppen är svag pga det. Vet inte vad jag ska tro om det, tycker ju att jag äter så jag är mätt och nöjd. Och jag äter när jag är hungrig. Nu har jag sedan två dagar lagt till en mål mat till lunch också för att se om muskelsvagheten ändrar.

En normal dag före för två dagar sedan:

Frukost: MBC på en mugg kaffe, 1 ägg, ca 50g smör och en rågad msk kokosolja. Annars tex äggröra på 2 ägg, babyspenat och en näve räkor

Tycker jag håller mig mätt till 15-17 tiden, men äter min näve nötter på dagen samt dricker en-två muggar kaffe med äggmjölk

Middag: vanlig mat på kött, fisk eller kyckling och grönsaker. Lagat paj någon gång tex med nötbotten, eller grytor, eller annat. Gör såser på kokosgrädde med extra fett i, och äter kryddsmör, egengjord majonnäs ovs till. Grönsaker i form av Lite paprika varje dag, broccoli, lök, purjo, spenat, blomkål, svamp, squash, morot ibland.

På kvällen äter jag tex en burk makrill eller en avocado med majonnäs, annars ett par kokta ägg med smör, eller en mugg chokladäggmjölk.

Jag har inte räknat på vad jag äter, utan tänkt att är jag mätt och nöjd och går ner i vikt så är väl allt bra


odjuren
2014-04-15 18:39
#4

Kan de vara övergångsbesvär tro? På vissa håller de i sig riktigt länge! Håller tummarna för att de blir bättre

//Odjuren

www.odjuren.com

Gnici
2014-05-22 06:41
#5

Blir fortfarande inte klok på den muskelsvaghet jag har i armar och ben. Jag har ätit LCHF i 13 veckor nu, alltså 3 månader och mår fortfarande inte bra. Äter ganska mycket grönsaker nu, samt lite bär i bland och så nötter, så strikt äter jag inte längre med andra ord och märker ingen förändring i måendet.

Två saker har hänt sedan jag skrev sist:

Sköldkörtelprover är tagna igen och de är inte bra. T4 ligger över referensvärdet och T3 under ref. T3 har då det tagits förut varit på gränsen till för lågt och T4 högt. TSH har nu sedan i mars stigit igen från 1 någonting till över 3. Endokrinologen började prata om konverteringsproblem och att jag ev ska få prova Liothyronin (T3 hormon) Han skulle ringa mig på måndag igen, efter att jag varit till fysioterapeuten för han vill ha hennes utlåtande först, vilket jag var i går.

Fys. hittade inga synliga orsaker med min kropp, typ snedbelastningar mm. som kan förklara smärtan och muskelsvagheten jag har. Blev mycket diskussioner om sköldkörtelproblem (hon har det själv) och hon tyckte absolut att jag ska försöka få prova Lio och se vad som händer med värken och muskelsvagheten då.

Så nu väntar jag på läkarens samtal på måndag…..

Annars så mår jag fint så som jag äter nu och går även ner i vikt i sakta mak


vera74
2014-05-22 07:01
#6

Just muskelsvaghet i armar och ben är ju en biverkning av litium.

Annons:
Gnici
2014-06-11 06:07
#7

# 6

Jo, har tagit upp det med min psykiater, men hon hävdade att det borde dykt upp långt tidigare om det är så att det beror på litium!!! Så inte vet jag. Läkarna "skyller" lite på varandra här och skuffar saken mellan varandras områden känns det som 🤔

Har ätit Liothyronin (T3 hormon) i 11 dagar nu. Efter några dagar märkte jag en markant förändring. Jag blev piggare i största allmänhet, men också min mentala uthållighet har ökat ( i alla fall till eftermiddagen) - jag har orkat med skolavslutning, auktion och flera timmars hundträning i sällskap med andra utan att få mental soppatorsk efter 1,5 timme. En märklig känsla🤔

Jag är också varmare, behöver inte sockor på nätterna…

Pratade länge och väl med endokrinologen i går när han ringde för att höra hur jag mår….Ska köra på med samma dos på morgonen enbart nu i två veckor till, ta prover och så ringer han på nytt. Han menade att troligtvis behöver jag lite högre dos och då ta den på eftermiddagen. Vi får väl se om muskelsvagheten blir bättre med tiden också, eller om det trots allt beror på något annat än T3 bris.

Det går bra med maten, äter fortsättningsvis mina tre måltider med varm, tuggbar mat om dagen - punkt slut: Frukost - lunch - en näve nötter - kvällsmat/middag. Jag håller mig mätt och osugen och går ner i vikt som jag vill.

Har totalt gått ner 17 kg nu och minskat nästan 20 cm i midjan🌺 Har 8 kg kvar tills jag är under 100😎 Min kropp är "sönderbantad" och "sockerstörd" ända från tonåren, så detta känns bra nu att jag börjar få en trygg kropp som litar på mig och att jag mår bra och vet hur jag hanterar känslomässiga bakslag samt att jag har sjukdomsinsikt vad gäller min sjukdom. Sådant jag inte hade 2006 när jag började med LCHF första gången och inte heller klarade av att hålla kosten speciellt långa perioder……Skam den som ger sig - nu är det för evigt 🙂


Upp till toppen
Annons: