Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 9682 ggr
Sindri
2014-03-07 09:07

HUR snabbt härsknar linfrön?

Här på sajten skriver flera att krossade linfrön härsknar snabbt. HUR snabbt? Rör det sig om ett par veckor? Jag skulle behöva ta med krossade att baka med dit där jag inte har någon matberedare eller mixerstav.

Om jag förvarar dem i kylen borde de väl hålla längre?

Annons:
Inkanyezi
2014-03-07 10:20
#1

Det kan vara bättre att använda fiberhusk om du inte gillar smaken hos härdad linolja.

Linfrö härsknar väldigt fort, främst genom oxidativ härskning, om det inte är fuktig miljö, där också hydrolytisk härskning kan göra att det luktar illa. Den oxidativa härskningen ändrar smaken, men ger inte särskilt dålig smak. Krossat linfrö i handeln har vanligen oxiderat en hel del.

Men den oxidativa härskningen är helt enkelt härdning av linfröoljan, som härdar ganska fort. Det börjar direkt när det finns lufttillträde och fortsätter under några veckor, tills oljan har härdat fullständigt. När krossat linfrö ligger i en tät plastpåse avstannar oxidationen när syret tar slut och fortsätter igen när påsen öppnas.

Vid torr förvaring ska inga illaluktande ämnen bildas, men om man tycker illa om lukten av linolja så kan man ju ändå tycka att det smakar och luktar illa.

Och förvarat i kylen finns ju risk att härskningen blir hydrolytisk i högre grad, så att det krossade linfröet får sämre smak och lukt.

Sindri
2014-03-07 12:37
#2

Psyllium ingår också i receptet, så jag kan inte ersätta linfröna med det, då blir det konstigt.

Men om jag kan packa lufttätt så bör det kanske gå att klara ett par veckor i kylen?

Det säljs ju krossade linfrön, så så snabbt kan det itne gå - väl?

Inkanyezi
2014-03-07 13:12
#3

Du känner så klart på lukten om de är okej. Om de luktar som de ska, så finns ingen orsak att oroa sig.

CasaRamon
2014-03-07 13:40
#4

Till vinterhalvåret i Spanien har jag alltid köpt med mej 2-3 påsar krossat linfrö, eftersom där bara finns helt linfrö att köpa.

Använder det bara till bakning och det har alltid hållit sej bra i tättslutande burk. Har aldrig märkt att det härsknat.

Sindri
2014-03-07 16:19
#5

Tack - precis som för mig. Men får du tag på annat - som sesamfrön, fiberhusk (psyllium), kokosnötmjöl?

Jag brukar göra färdiga blandningar till t ex 1 limpa eller en plåt frökex.
Satsar på att det håller sig några veckor i kylskåpet.

Skulle jag däremot få tag på samtliga ingredienser skulle jag nog överväga att köpa åtminstone en stavmixer.

CasaRamon
2014-03-08 10:10
#6

#5

Sesamfrön köper jag på hälsokostaffär i Spanien  Däremot har jag inte lyckats få tag på fiberhusk eller kokosmjöl, så det tar jag med mej.

En stavmixer är alltid bra att ha, men det är nästan omöjligt att krossa hela linfrön. Dom är alldeles för hårda.

Annons:
Upp till toppen
Annons: