Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som är beroende

Berndts tråd 2

2014-03-03 10:42 #0 av: berndt

Dels har min gamla tråd blivit ganska lång, dels har så mycket hänt att det är motiverat att börja med ny tråd.

1. Min bypass-operation den 4.6.2013 lyckades i och för sig, men det kom en infektion i såret och jag var på dropp och antibiotika till mitten av september. 

2. På sjukhuset var det helt omöjligt att få LCHF och efter operationen var jag så svag att det givetvis kändes ganska bra att skämma bort sig själv med både det ena och det andra.. man  var ju så sjuk så sjuk..

3. Vikten rasade genom operationen och jag låg t.o.m en aning under 80 kg nåt slag...> "det här går ju bra, jättehejsan"

4. julen kom och gick, med lite choklad o så där..vad gör nu det, när vikten är så här låg...

5. En resa till Italien för två veckor sen misslyckades, så till vida att deras små cafeer med jättegoda bakverk slog knockout på mig..

6. I dag nådde jag nästan gamla höjder med 87,7 kg på vågen... (nåja, toppen var väl kring 94 kg..)

Sålunda helt det gamla mönstret: upp och ned, upp och ned.

Det blir alltså nya tag och därför skriver jag också här, i ett försök att samtidigt sparka mig själv i baken. Måste väl också erkänna och sätta detta under "vi som är beroende.."

Min gamla tråd finns här 

Anmäl
2014-03-03 12:54 #1 av: [Columba]

Lycka till med nya tag!

Anmäl
2014-03-03 13:18 #2 av: konichiwa

Bara att ta nya tag. Du har behövt skämma bort dig ett tag. Lycka till!

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2014-05-28 07:59 #3 av: berndt

Åter rullar tiden på och jag har fuskat och fuskat - och känt mig eländig.

Kilon har det givetvis kommit tillbaka; nu är jag mycket nära min förra topp.

Efter att åt bekanta och familjen i en  månad tutat ut att efter min kusins 60-års kalas, DÅ skall jag börja med LCHF igen - ja, så kunde jag ju inte annat.

Nu har jag alltså varit strikt sen denna veckas söndag och nu är det onsdag. 

Känns helt ok. Kolhydratmängden bärjar hitta sin plats, var väl på c 30 gr i går.

Känns bra.

Samtidigt har diskbråcket som kom i januari när jag började på gym igen efter fjolårets bypass-operation blivit bättre och jag har nu gått på gym igen under maj månad.

Solen skiner, okey, inte just i dag, men inombords!

Jag är på banan igen!  Cool

Anmäl
2014-05-28 08:40 #4 av: dufva

Kul att du är på banan igen Ler

Vad gäller diskbråcket så kan faktiskt kosten vara till nytta och förbättra läget ytterligare

Har själv haft ett par diskbråck och ketogen kost tar ju ner vätskemängden i kroppen rent generellt

Det innebär faktiskt att även diskarna får en mindre vätskespänning och har man ett bråck kan ju varje liten millimeter som disken drar sig tillbaka göra en stor skillnad

Anmäl
2014-05-28 14:11 #5 av: konichiwa

Roligt att höra berndt! Ju lättare man blir ju mer motiverad att fortsätta blir man.

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2016-08-31 08:57 #6 av: berndt

Håhå.... verkligheten tvingar sig på.... här har jag fuskat mig fram o i praktiken levt enligt nåt slags light-LCHF, dvs det enda jag undvikt i verkligheten (om jag är ärlig) är potatis och ris...bakelse till kaffet, äppel, pajbit.. nåja, okey, en bit.. nåja, två bitar då!

Men i går ringde det hårda livet på.

Jag gjorde min regelbundna hälsocheck och läkaren meddelade: socker 7,7. Ny kontroll i oktober och är det lika då, är jag officiellt diabetiker.

Så kan det gå.

Men jag vet ju, jag vet ju att det bara är en fråga om min mat. Men vetskap är en sak och att leva efter det en annan. BMI har krupit upp till 34, så där bara...

Men nu har jag en liten gasbrännare där under baken som påminner... hur vill jag ha mitt liv, på riktigt?

Givetvis blir det LCHF, strikt hädanefter.

Säg att visst, givetvis klarar jag det! För jag tror det inte riktigt själv.... 

Image courtesy of KEKO64 at FreeDigitalPhotos.net

Anmäl
2016-08-31 09:52 #7 av: Ary

Det klarar du! Lägger du lite jobb på matlagningen är det mycket gott du kan äta fast med mindre kolisar. Skrattar

Anmäl
2016-09-06 09:19 #8 av: berndt

Första veckan vikten ned från 93,5 till 91,7 vilket är helt OK, extra vatten pressats ut.

Socker var 6,6 och ketos 0,4 vilket är vad jag vill minnas normalt för mig. Viktigast är att sockervärdet gått ned från 7,7. I övrigt är jag lite tveksam till när jag mäter först det ena o sen det andra med samma mätare.. borde den kallibreras emellan?

Nån som vet? Mätaren är FreeStyle Precision

Anmäl
2016-09-15 07:25 #9 av: berndt

Inga åsikter om blandmätning med FreeStyle Precisionmätaren? Kan man/är det Ok att mäta först socker o sen ketos direkt efter varandra?

I övrigt kan jag berätta att efter just två veckor med relativt strikt kost (under 60 g kolh/dag) har sockret gått ned från 7,7 till 5,8 (enligt hemmamätaren).

Vikten har börjat röra på sig.. (från 93,5 till 91,7)

LCHF rules! SkrattarSkämtarSkrattar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.