Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 17540 ggr
peoy
2014-02-28 23:30

Dags att bryta ovanan med matmängden..

Tjo,

Har varit duktig och skrivit in det mesta jag ätit nu under ett par veckor, och inser att jag äter "lite" för mycket.. I genomsnitt 1,6 - 1,7ggr mitt dagsbehov vid obefintlig fysisk aktivitet.

Tränar 1 gång * 1 tim i veckan, går med hunden ett par gånger om dagen så långt han vill gå, för bestämmer han att han ska hem så kan promenixen bli extremt kort (det är inte lätt att fortsätta rakt fram när en 55kg's hund sätter ner baken på vägen och bara vill åt ett håll - hemåt)..

Har räknat med ett lågt behov av 2000kcal/dygn (som är mitt mål att komma ner i).

Summering för veckan som gått (skrev in dagens också, så nu är det 7 dagar):
Matintag inkl kaffe+mjölk(bara i kaffet), vikt: 19,6kg
Matintag exkl kaffe+mjölk: 12,5kg
Fett: 1,9kg
Protein: 1,2kg
Kolhydrater: 0,4kg
kcal: 24005
kcal/dygn: 3429, max: 4733, min: 1132

Min morgonvikt under perioden: 22/2: 66,5kg  28/2:  65,9kg (-0,6kg)
Kroppsfett (hur lite man nu ska lita på det): 22/2: 11,8%, 28/2 11,4% (-0,4%, ger -400 gram)

Lägger upp lite skärmdumpar i den här tråden på min senaste vecka (där en av dagarna blev under 100% för att det var meningen att låta bli att äta hela dagen före 40-årstesten).

Min profil på FatSecret är nog öppen för alla att kolla i:
http://www.fatsecret.se/Diary.aspx?pa=mdcs&id=9754802

Annons:
peoy
2014-02-28 23:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

22/2

peoy
2014-02-28 23:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

23/2

peoy
2014-02-28 23:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

24/2

peoy
2014-02-28 23:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

25/2

peoy
2014-02-28 23:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

26/2

peoy
2014-02-28 23:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

27/2

Annons:
peoy
2014-02-28 23:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

28/2

peoy
2014-03-05 09:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

1/3

peoy
2014-03-05 09:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

2/3

peoy
2014-03-05 09:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

3/3

peoy
2014-03-05 09:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

4/3

SpurtAnne
2014-03-05 09:49
#12

Är det du eller hunden som bestämmer? Han ska väl gå så långt du vill eller är han sjuk på nåt sätt eller gammal?

Lilltilda
2014-03-05 09:56
#13

Vad är syftet med ditt försök till att begränsa matmängden? Mår du dåligt? Försöker du gå ner i vikt? Gör maten att du går upp i vikt? 
OM du mår bra, håller en bra vikt och bara äter tills du är mätt och inte överäter så kanske du borde acceptera att du har en hög förbränning och ett större behov av mat än genomsnittet. 

En bekant som kunde äta kopiösa mängder mat utan att gå upp i vikt visade sig ha en ämnesomsättningsrubbning och sköldkörtelproblem. 
Livslång medicinering blev nödvändigt för att få bukt med problemen.

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
peoy
2014-03-05 09:58
#14

Vi brukar prata om vem som bestämmer ibland :)

Han är varken sjuk eller gammal (blir 6 år nu till sommarn), bara lite lat och envis, och går helst inte så långt de gånger det är slaskigt och tråkigt ute (och det är nästan hellre då jag passar på att gå långt, för då är han ändå i behov av torkning när vi kommer hem)

Chilizera
2014-03-05 11:29
#15

Också nyfiken på anledningen att begränsa maten. Just att räkna kalorier brukar ju vara något som man inom LCHF menar är onödigt och kan bli väldigt felvisande, aptiten reglerar normalt sig själv till kroppens behov om man håller sig på banan.

peoy
2014-03-05 11:34
#16

Jag går inte upp i vikt av den mängd mat jag äter, men jag äter tills maten är slut, inte tills jag är mätt eller nöjd. Äter också fler gånger än nödvändigt, för jag är aldrig hungrig när jag påbörjar måltiderna (ofta lunch + middag + kväll som syns av bilderna, och då kan det vara onödiga saker som ett halvt kilo ost eller jordnötter eller russin på en kväll)

Försöker dra ner på mängden av några anledningar..

* Äter bara för att det är gott med mat, inte för att jag behöver eller är hungrig.

* För närvarande alldeles för stillsittande för att motivera de extra 100%:en av näringsintag

* Står stilla i vikt på närmare 66kg, har några onödiga kilon att plocka bort om det går..

* Eftersom jag äter för 2, kostar det också som för 2

* Överintag av protein ger samma effekt som kolhydrater

* Doktorn tycker jag ska käka statiner (högt totalkolesterol och framräknat fejk-LDL, se min labbsvarstråd), fast jag (om dom inte vill ta en massa prover för att motbevisa) i övrigt är frisk.

Gick inte med på en grönsaks- och fruktmånad till att börja med, vill hellre prova med att få ner matmängden till att snitta på kanske inte 100%/dygn men 110-120% (vilket inte är så stort överintag om jag lägger till lite längre promenader med hunden)

Lilltilda
2014-03-05 11:52
#17

#16 och det är konstaterat att du inte har någon ämnesomsättningsrubbning/sköldkörtelbekymmer med tanken på den extrema förbränning du måste ha?

~God loves you, and I´m trying! ~

Fetrik-Snubbe
2014-03-05 14:49
#18

"Jag går inte upp i vikt av den mängd mat jag äter, men jag äter tills maten är slut, inte tills jag är mätt eller nöjd"

Låter som du behöver lära dig lagom portioner. Jag rensar också alltid tallriken. Däremot så har ögon och en känsla för vikt gjort att jag nästan alltid lägger upp lagom, jag tar aldrig mer.

Lägger man upp för lite så leder det bara till att man råkar bli hungrig fortare.

Är du inte hungrig när du börjar äta så beror det antagligen på att du åt innan du borde eller gjorde föregående portion för stor.

peoy
2014-03-05 19:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

#17, det kollades för ett par år sen, och åtminstone då hade jag inga problem med ämnesomsättningen. Jag har ätit (på tok) för mycket i många år.. Under gymnasietiden kunde det gå ner både 3 och 4 långpannor (helpannor ?) lasagne. Ofta tog maten slut i skolköket under mellan-högstadiet…

#18, kan väl tillägga till att jag äter mer fast jag vet att jag redan ätit för mycket.. Precis som du skriver handlar det om att förstå "vanligt folks" ätande. När det påstås att en kycklingfilé är en portion, så har det normalt varit för mig att en påse kycklingfiléer (800g-1kg beroende på sort) är en portion, sen tar ju maten slut..

Jag äter också för snabbt (vilket är mindre lätt att göra nåt åt), så att jag inte hinner bli mätt innan jag ätit för mycket, och då jag ätit för mycket är det så lite kvar att det inte räcker att spara till en hel portion.

Just nu är jag fullständigt nöjd, och vet att jag inte behöver mer mat ikväll, till middagen åt jag bara en baconlindad (1/3 av en förpackning baconsnitt, 530g) kycklingklubba (1/3kg) och ungefär lika mycket vitkål + purjolök till. När jag var klar med maten plockade jag undan, fastän jag vet att jag hade kunnat äta resten av kycklingen utan problem.

Nu har jag istället 2 måltider till att njuta av..

Zepp
2014-03-05 19:35
#20

Jamen altså.. du väger 66 Kg.. inte 166 Kg.. ät på.. men ät LCHF.. eller liknande!

Du har ju mest sannolikt problem med att gå upp i vikt!

Är du säker på att du inte har en Alien i dig?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Sarah-S
2014-03-06 06:55
#21

Mitt tips är ganska enkelt: Lägg upp en lagom portion mat på tallriken (du får lära dig lagom här). Innan du sätter dig och äter lägger du ner resten av maten i matlådor och ställer in i kyl/frys.

Risken är då mycket mindre att du lägger upp mer mat när du ätit upp på tallriken eftersom det inte finns mat framme och är lite bökigare att ta fram en matlåda

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

miamaria5
2014-03-06 08:09
#22

Reagerar mest på att du verkar lägga upp enorma portioner. Speciellt kött/proteindelen. Visserligen är jag kvinna, men jag äter ca en tredjedel av den där köttdelen varje måltid, och blir proppmätt. Undrar också om du är kort eftersom du vill gå ner mer i vikt? 66 kg låter lite för en man, men om du inte är så lång så kanske det är därför.

Chilizera
2014-03-06 08:33
#23

"Jag äter också för snabbt (vilket är mindre lätt att göra nåt åt), så att jag inte hinner bli mätt innan jag ätit för mycket"

Det går att träna sig i att äta långsamt ;) Omöjligt är det knappast. Min sambo har gjort det självmant helt enkelt för att jag äter så mycket saktare än honom och han tycker det är tråkigt att sitta helt sysslolös och bara kolla på mig :D.

peoy
2014-03-06 10:28
#24

#20, jag har inga större problem med vikten (mer, började på närmare 90kg), men nåt kilo till vill jag ner (eller stanna kvar men byta 5-6kg fett mot muskler). Äter "ganska" LCHF-igt (förutom fusk då och då), pasta, egen mat tillverkad av mjöl, ris, socker och potatis finns inte i mitt liv sen över ett år tillbaks.

(#22) MEN.. det ska inte vara särskilt bra att äta över 320g protein per dag, dvs den rekommenderade mängden för en koloss på över 400kg…
Jag är väl varken lång eller kort, kanske närmare halvkort.. 176cm..
1/3 kycklingklubba (nåja, med lite fläsk runt också) är ju bara en smurfportion…
Har konstaterat sen tidigare att jag saknar känsla för mätt/hungrig, men det kanske börjar gå åt rätt håll om jag lyckas hålla nere matintaget den här testmånaden (andra tråden om mina labbvärden), där jag siktar på 100-120% per dag för att få bättre ordning på mitt knäppa kolesterolvärde (total, och fejkat LDL)

SpurtAnne
2014-03-06 10:53
#25

Är du man och väger 66 kg och är 176 så tycker jag det låter väldigt lite.

Krobb
2014-03-06 16:36
#26

Ytterst sällan (aldrig?) att jag kommer upp i de mängder mat du äter men även jag älskar mat så om jag visste att jag, precis som du, inte skulle gå upp i vikt skulle jag fortsätta smaska i mig mängden mat du gör bara för det är gott 😉.

Sen är det ju givetvis en ekonomisk fråga om man nu har råd att "överäta". Men med tanken på att du verkar ha ätit såhär mycket en längre tid bör det väl rimligtvis inte vara något problem, ekonomiskt sett?

Varför inte ta upp lite styrketräning för att rättfärdiga ditt höga matintag? Med din redan ganska låga kroppsfett procent och höga proteinintag bör du kunna bli rippad på nolltid!

peoy
2014-03-06 19:27
#27

#25: det är den vikten jag "stannat" på med LCHF, så troligtvis är det nåt sånt jag ska väga.. Var nere i 62kg och 9,8% kroppsfett när jag styrketränade (och även då överåt rejält)

#26: Tanken är att stabilisera kolesterolvärdet (totalet), sen att jag har ett över-skalan-HDL (2,4), och triglycerider under skalan (0,53) gör det hela lite konstigare..

Min tanke är att överintaget av mat är problemet, att jag inte går upp i vikt beror troligtvis på att jag till stor del undviker kolhydraterna (extra "enkelt" för att jag inte tål gluten), förutom fusk-dagar som syns i det jag loggat.

Började (idag) med att återuppta styrketräningen (hemma med egen kroppsvikt som belastning) som lyst med sin frånvaro sen före semestern, så jag räknar med att kunna äta lite mer god mat tack vare den träningen. 2ggr/vecka är planen på hemmaträningen + 1 tim motocross-fys (gruppträning) en dag mellan hemmadagarna.. På mina 4 veckor med mer normalt matintag borde nånting börja synas på muskel och fettfördelningen..

Massor med protein är inte bra hur som helst, speciellt inte när min mängd är lagom för en som väger 400+

Annons:
SpurtAnne
2014-03-07 07:41
#28

"Under gymnasietiden kunde det gå ner både 3 och 4 långpannor (helpannor ?) lasagne. Ett kilo kyckling" Du måste skämta? Är det här sant måste du ha något fysiologiskt fel. Jag har aldrig hört talas om någon som ens kommer i närheten av de mängderna. Stackare, måste bli svindyrt även om du inte äter de mängderna idag.

peoy
2014-03-07 08:19
#29

Tyvärr inget skämt, har ett gäng gamla vittnen som vet hur det kunde vara.. Den lärare som var ansvarig för att eleverna skulle sköta sig vid luncherna orkade inte sitta kvar när det bara var jag och min bror kvar i matsalen, och ofta tog maten slut i skolköket innan vi hade ätit "färdigt".

Samma mängd åts av ex. pannkaka, köttfärssås+spagett, leverbiff m.m. En sjulitersgryta makaroner + köttbullar och korv räckte för några år sen till mig och en ganska välätande kompis… "Normalt" ätande året före det senaste (alltså innan LCHF) var att jag kunde äta en ungnslångpanna/helpanna fläskpannkaka, eller ett halvt (torr)kilo makaroner till lika mycket köttbullar..

Borde ha tagit tag i det här för länge sen, men dessvärre var det ju inte särskilt dyrt med mjölmaten som jag åt förut. Det handlar om en liten omställning att låta bli de 2/3 eller 3/4 av maten jag tillagat. Att plocka undan det som borde bli över är ju ett sätt jag fått förslag på, men oftasts vill jag börja äta direkt när maten är klar.

Får, som det syns i det jag loggat, lätt ner 1kg kyckling utan att blinka… tillsammans med 1kg fläsk och några ägg också om jag skulle vilja.. En fläskfilé (1,3kg) blev en portion för inte allt för länge sen, samma sak med en hel stek, blev bara en måltid, så "ät så mycket du vill" funkar inte för mig. Jag går inte upp i vikt av bra mat, men det är inte ekonomiskt, och troligtvis inte heller så nyttigt att fortsätta med efter åtminstone 25 års itryckande av jättemåltider..

peoy
2014-03-07 08:41
#30

.. också nåt som (för inte så länge sen) kunde vara en portion:

en hel laxsida, med uppemot ett kilo potatis till, och utan den potatismängden (istället bara några 100g) efter att jag drog ner på kolhydraterna, men då med spenatgegga (en påse spenat + en burk philadelphiaost) och vitkål till..

Chilizera
2014-03-07 08:48
#31

Jösses Förskräckt

Zepp
2014-03-07 16:28
#32

Säger som flera andra.. det måste vara något fysiologiskt fel.. typ hyperthyreos!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Funktion
2014-03-07 18:45
#33

Hade en bekant en gång, man, som var 178 cm lång och vägde lite över 60 kg. Hans utseende och kroppsform ser man ibland på andra män, kan det vara något genetiskt med denna magerhet och tunna muskulatur. Hur som helst ville han gå upp i vikt och lyckades i medelåldern. Han tränade också på gym, vet dock inte hur intensivt.

Resultatet av viktuppgången blev att han såg svullen ut, putmage så klart, och även fingrarna såg svullna ut. Jag tycker inte att man kategoriskt ska säga att någon behöver gå upp i vikt vid lågt BMI.

peoy
2014-03-07 19:32
#34

Zepp: inga av symptomen på hyperthyreos stämmer in på mig, och det vart inget problem (som nämndes av läkaren vid samtal efter prov) med mina TSH (2,92) och T4 (12) värden då de togs för 3 år sen.

TSH ska väl ligga mellan 0,3 och 4 (finland verkar ha 0,5-3,6 som gränsvärden, men i mitt fall spelar det ju ingen roll), och fritt T4 mellan 9 och 22 (finland: 9-19), om inte gränserna ändats sen ett år tillbaks..

Ska be dom att ta fram dom värdena med nu på nya blodprov i slutet på mars (går till privatläkare den här gången eftersom landstinget inte tar några vettiga prover)

Kan det inte bara vara så enkelt att jag äter för att mat är gott ? Känner ingen större skillnad med hunger nu när jag håller mig till 110-120% (*2000kcal, vilket är lågt om jag gör mer än sitter vid datorn) per dag, men jag har hellre börjat känna mig mätt efter dagens måltid (det är ju omöjligt att dela 2000kcal i två måltider, blir bara en halv kycklingklubba)..

Annons:
Zepp
2014-03-07 20:15
#35

Om du äter bara för att det är gott och du inte skiter ut merparten så går du upp i vikt!

Man brukar vara medveten om man skiter som en häst.. dessutom brukar sådant som passerar rätt igenom ge upphov till diaree!

Iomed att den mesta maten man äter består tillminstingen av 60% vatten!

Så antingen har vi ett problem med matematiken/energiberäkningen.. eller ett metabolt problem.

Det finns andra.. som har motsatta problemet.. äter de så mycket som en kalori mer än 1000 så går de upp ett kilo.. det är oxå något som inte stämmer!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

peoy
2014-03-07 23:14
#36

Jag har både gått ner och upp i vikt, men inte något nämnvärt det senaste halvåret. Slutade i stort sett med styrketräningen på jobbets luncher före semstern (kom inte igång efter pga en öronlandning på pite havsbad).

Var flitig med vågen (samma dag varje vecka) fram till nyår när jag insåg att det inte hände nåt mer (65,6kg 4:e jan).. Lägsta vikt på ett halvår (är första vägningen): 63,9kg, senaste 65,9 (28/2), sen har det under samma period varit nån vägning på uppemot 68kg.

Om jag har hög ämnesomsättning, så syntes det inte på provet för 3 år sen, men då borde jag istället få symptom på energibrist nu när jag håller ner intaget (lite ost-fusk ikväll, men landar ändå på måttliga 2400kcal idag).

Energiberäkningen gör jag med FatSecret och det som står på förpackningarna (då varorna inte finns, kollar ändå att det som finns stämmer). Det enda det kan vara fel på då är vågen, men då är det också fel på tillverkarens våg (en enkilos påse med kyckling väger strax över 1kg, dvs innehåll+förpackning, och 1/3 av 1kg borde bli 333 gram - benskräp ibland, så jag har hellre räknat lite lågt än för högt)

Anna-Sofia
2014-03-08 16:20
#37

Du nämnde glutenintolerans. Har din tarm läkt? Har du järnkoll på att du inte får i dig gluten och har du fått bekräftat att tarmen är hel och frisk igen? Annars är det ju den mest sannolika förklaringen till ditt extrema ätande - att du inte absorberar det du får i dig. Det är ganska allvarligt om så är fallet, med undervikt och näringsbrister som följd…

peoy
2014-03-08 21:30
#38

Har aldrig gjort någon riktig test om jag är glutenintolerant eller inte (jag skulle hellre kalla det för överkänslighet). Jag valde helt enkelt bort att äta mjöl och blev bättre på många områden av det (något man inte "får" göra enligt den dietist jag pratat med, hon tyckte att mjöl innehåller så många viktiga vitaminer och mineraler att man absolut måste äta det, eller ha det fullständigt uppkollat innan man äter alternativa produkter eller helt låter bli mjölet)

I samband med att jag bestämde mig för att avstå från nån macka här och där, bullfika/kakor på jobbet, nån påse wienerbullar nån gång i månaden m.m, så har jag somnat utan problem till natten (har inte kunnat somna på "vanligt" sätt på 5 år innan jag fick sömnpiller utskrivna). Magen är betydligt mindre orolig, jag är piggare och orkar med en hel dags levande, har lättare för att koncentrera mig, ingen eller åtminstone mindre ledvärk (om jag inte suttit för länge).

Reaktioner jag får på glutenintag: kväljningskänslor direkt vid försök att svälja något med gluten i (speciellt pasta, innan jag slutade med det långt före resten av mjölet), märker på första tuggan.
Sen lite beroende på mängden, så är det trötthet/slöhet i kombination med att jag inte kan sova, orolig mage, magvärk som går över mot ryggen, omväxlande svettningar och frossa när jag försöker sova (har varit riktigt plaskblött i sängen nån gång efter nån sömnlös natt).

Är inte helt glutenfri än, utan har testat några gånger till för att bekräfta att det är gluten som ställer till det (och alltså underhållit skadorna), senast med några köttbullar (innehållande ströbröd, innehållande vetemjöl, innehållande gluten - alltså en extremt liten mängd per 13g-bulle).. Efter intag av 4 eller 5st så fick jag kväljningskänslorna, och blev allmänt slemmig i halsen och hostig, så nåt är det ju jag inte tål.
50g bröd (testat 2 gånger), med lite mer än så som pålägg, gav mig sömnlösa nätter..

peoy
2014-03-08 23:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

5/3

peoy
2014-03-08 23:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

6/3

peoy
2014-03-08 23:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

7/3

Annons:
peoy
2014-03-08 23:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

8/3

Margareta
2014-03-09 08:56
#43

Märkligt det där med tron på gluten. Jag har ungefär samma upplevelser som du. Den läkare jag gick hos sa däremot tvärtom. Om jag mår bättre utan, så låt bli det. Prover är inte 100-procentiga Jag försöker vara 100-procentigt glutenfri. Det innebär lusläsning av alla innehållsförteckningar. Potatismjöl får gärna ha någon procent kolhydrat mer än jag egentligen vill ha. Vetemjöl däremot är det nolltolerans som gäller.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Margareta
2014-03-09 08:57
#44

När det gäller majs och potatis är det som att välja mellan pest och kolera. Avstår helst båda men tror potatismjöl är ngt bättre.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

peoy
2014-03-09 10:46
#45

Kan nog hålla med om att potatis känns säkrare att inta än majs.. Fast det gäller ju såklart att inta måttliga mängder båda för att kunna jämföra. Åt första dagen jag registrerat två hela majskolvar (mer plats i frysen för nyttig mat), vilket blev lite för mycket.. Blev iof bara slö och frusen av det, inte så mycket mer..
Majs i sockervatten rör jag inte, det är barnmat..

Potatis äter jag extremt lite av, när jag gjort för mycket till middagen åt barnen, och de senaste gångerna det inträffat har det varit kanske max en potatis i klyftform..

peoy
2014-03-10 23:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

9/3

peoy
2014-03-10 23:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

10/3

Slemmig i halsen/sväljproblem (reaktion inom en halvtimme, är så fortfarande 4 timmar senare) pga mjölbullarna på kvällen.. Fast dom är ovanligt goda för att vara fabriksbullar..

Lite högre näringsintag motiverat pga träning på morgonen + två längre vändor (fast ganska korta i tid för att vi är snabba) med hunden.

.. och konstig "middag" blev det också.. började med att äta parisarkorvarna med salladsblad och majonnäs som "lunch".. sen blev det lite svinn av kött och fläsk innan de hamnade i köttgrytan jag gjorde, så detta är bara uppskattade mängder .. Det blev inte den middag jag hade tänkt mig iallafall (för köttgrytan ska gotta till sig i källaren i ett halvt dygn för att få extra mycket smak)

peoy
2014-03-10 23:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

11/3 (planerad med sånt som väntar på att ätas)

Annons:
[Oceansoul]
2014-03-11 11:32
#49

Skär ner på det, kaloriappar kan vara av bra hjälp vid sådana tillfällen så att man får en fingerriktning på ungefär hur mycket man ska äta. Jag ska ner 2-3 kg för tillfället och mitt BMR är därför 1450 vid stillasittande, eftersom att jag springer och är aktiv så ligger det i dagsläget på 1950 ungefär. Överstiger jag det går jag upp och håller jag mig i balans håller jag vikten, understiger jag går jag ner. Vet att det är många LCHF-are här som antagligen inte räknar kalorier men det funkar inte för alla, alla har inte den där spärren som säger stopp när man har ätit så mycket som man behöver. 

Edit: Såg nu att du någolunda kommit i balans här mot slutet :)

peoy
2014-03-11 16:28
#50

Det sista (för idag) var bara en planering som inte höll.. Har inget stopp när jag börjar äta, men kämpar vidare.. glufsade i mig en påse chips (iof ganska bra med fett, men massor med onyttig potatis också) medans jag handlade mestadels grönsaker…

Fyller dessutom år (gubbe) imorgon, så morgondagen ska jag nog inte ens tänka på att räkna, men sen är det dags att återvända till verkligheten igen…

Dagens middag (lunch enligt planen) ska ändå bli min köttgryta, måste packa ner den i de lådor jag har och frysa in.. Dagens träning får bli att rasta dammsugaren och skur-moppen ;)

Det jag tycker ser mest konstigt ut är hur lite jag egentligen borde äta (att utgå ifrån, sen anpassar jag till större intag dagar med mer aktivitet eller träningsdagar)..

Margareta
2014-03-11 18:58
#51

Just det att variera matmängden olika dagar är något jag slitit med och lyckats hitta en modell för. Om jag rör mig mer än jag brukar blir jag HUNGRIG och risken för överätning eller val av fel mat är stor. Är jag hungrig så äter jag mat dvs inte gluten och numer inte något från ko (utom smör) och betydligt fetare än tidigare för att hålla mig mätt. 90e% är inga problem om jag behöver häva ett sug. Dit når jag med kokosolja och smör i olika former. Majonnäs förekommer också. Jag äter också i förväg, för att aldrig bli så där hungrig. Så länge jag håller mig borta från mejerier från ko kan jag äta mer än jag kunde innan och ändå gå ner i vikt. 12 kg sen slutet av maj är mycket för mig som åkt berg- och dalbana i många år.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

peoy
2014-03-11 22:52
#52

Jag skulle behöva bli hungrig nån gång.. äter fortfarande för att mat är gott, inte för att "nånting slutat fungera", men är möjligtvis på väg mot rimligare mängder… landade på 165% idag pga den där onödiga påsen med salta potatisskivor (inga konstiga reaktioner av det hittills, får väl se om jag somnar inatt)..

Det blev också som planerat en rastning av dammsugaren i alla rum, hann inte ta ut skur-moppsen på nån runda idag, och imorgon har Lufsen tappat en massa hår överallt (får kanske bli en till vända med dammsugarn först då), så lite har jag nog förbrukat av dagens lunch..

Mättnadskänslan börjar kanske återkomma för att jag äter mindre (konstigt nog), men med en lagom god blandning av smör eller kokosfett så skulle jag säkert kunna äta ett halvt kilo av det också..

Mjölken tog slut idag, och jag lät medvetet bli att köpa ny. Barnen får dricka (hemmagjord, ganska sparsamt sockrad) saft om inte vattnet duger, och eftersom jag klarat mig utan mjölk i kaffet hos alla andra än hos mig själv i flera år, så borde det ju gå hemma också..

Morgondagen (40-års) blir svårloggad, av ICA Maxi fick jag ju en prinsesstårta som enligt innehållsförteckningen är mer grädde än mjöl (alltså på snudden till nyttig), kommer ändå att börja morgondagen med dagens tilltänkta middag, sen får jag väl se hur det går..

peoy
2014-03-11 22:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

11/3 (dagens fusk, gick inte enligt planen)..

Margareta
2014-03-11 23:05
#54

Grattis i förskott :-)

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

peoy
2014-03-12 11:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Tackar för förskottsgrattiset Margareta!

Reaktionerna av potatisätandet (nåja, om man ska försöka se det från den "nyttiga" sidan) igår blev inte lite mer än att jag fick lite orolig mage (alltså mer fisande) och möjligtvis lite ledvärk (knäna).. ganska snällt jämfört mot gluten.

Sov väl inte heller sådär toppenbra inatt, men tillräckligt för att stiga upp före 8 och gå ut i skogen och jaga min frukost. Troligtvis blev sömnen störd för att jag hade det för varmt i sovrummet med närmare 15 grader mot de vanliga 10-12. Det går inte heller vädra för att det blåser så det slår vågor i toastolen…

Annons:
peoy
2014-03-12 22:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Hade inte tänkt posta nån bild idag eftersom det är den planerade fuskdagen. Skrev ihop en liten sammanfattning som jag klantade bort när jag skulle radera nåt inklistrat (hela inlägget försvann)

Morotskakan är en LCHF-variant, 1 portion = 1/4, kolhydraterna i den är nog till största del de energilösa i sukrinet. Princesstårtan uppskattar jag att jag åt en halva av (250g), men det var en annan sort än den enda jag hittade (och de jag har saknar näringsdeklaration, förutom "innehåll" som är minst 30 E-nummer).

Frukost och lunch höll jag mig till nyttigheterna, sen blev det tårtor och kakor..

Imorgon börjar dagen med frukostjakt igen..

Edit: hade med fel morotskaka (den jag gjorde idag hade hälften kcal mot den andra, så nu ser det lite mindre dåligt ut för idag)

peoy
2014-03-13 15:30
#57

Var ute i skogen i 2 timmar och jagade min frukost idag med.. det bästa jag kunde hitta att äta var en gul domherre…

Har insett att det är svårt att hålla maten lagom fet om jag samtidigt ska få ner energimängden (och proteinmängden)..

Frukost idag (förutom kaffet) blev 450g kött, 280g vitkål, 70g purjo, smör + kokosfett.. är uppe i ca 1080kcal och har redan överstigit lämplig mängd protein (93g) och kolhydrater (25g), så det enda jag borde äta till middag är alltså ca 150g smör…

Det skulle ju kanske funka att göra vita negerbollar på den mängden med kokos och vanilj, men det känns inte riktigt som en "middag"…

peoy
2014-03-13 23:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

13/3

Blev mer kött till middag eftersom jag hade närmare 4,5kg karré att ta hand om nere i källaren… Hoppades på en grilldag de dagar som varit, men det har under alla eftermiddagar blåst så att det slagit vågor i toastolen (grillen skulle säkert blåsa bort om jag inte förankrar den i nån gammal bilmotor).. Har sparat 3 ostekta skivor för ev. grillning imorgon, resten stekt och klart att ätas..

Blev 1/4 morotskaka till kvällsfika.. hur räknas förresten kolhydraterna i energilöst sötningsmedel (sukrin, står ju 0kcal på påsen) ?

Krobb
2014-03-14 12:06
#59

Följt tråden ett tag nu och det verkar ju som du börjar få ner det totala energiintaget dock är proteinintaget fortfarande lite för högt kanske, men kött är gott, jag vet! 😃

Angående sukrinet bör det rimligtvis vara 0 kolhydrater då de inte tas upp av kroppen, därav 0 kcal.

Grattis i efterskott förresten!

peoy
2014-03-14 19:37
#60

#59: Det svåraste just nu är som du sett att få ner proteinmängden till något lämpligt, utan att samtidigt fylla på med kolhydrater.. för mycket protein blir ju också socker i kroppen, men det är ju helt säkert bättre än att fylla upp med de riktiga kolhydraterna..

Mängden mat (energi) börjar väl inte se helt fel ut nu, speciellt när jag anpassat mitt mål till stillasittande (som det kanske är mest hela dagen), det finns ändå en hel del saker att optimera, och mindre protein är det första jag behöver ta tag i som nästa steg (blir lätt närmare 1kg kött om dagen).

Gårdagen blev 1 mil terrängpromenad med hunden. Idag har vi bara gått 4km i storm (ska ut en vända till ikväll) + att jag tränat en halvtimma hemma.

Såg det här om Sukrin (deras egen info bland FAQ):

Är Sukrin kolhydrater?

Både ja och nej. Sukrin räknas som en kolhydrat, men uppför sig inte som andra kolhydrater, som socker eller stärkelse. Sukrin blir inte använt som energi i kroppen, men utsöndras oandvändt genom urin. Du behöver därför inte ta med Sukrin när du räknar ut kolhydrater. Detta gör Sukrin lämpligt vid lågkolhydrat kost, och för alla som vill undvika onödiga kolhydrater.

På Sukrin-påsen står det 100g kolhydrater/100g innehåll, vilket jag också skrivit in det som i FatSecret (om det inte ska räknas är det ju lätt att bara räkna bort det)

peoy
2014-03-14 23:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

14/3

Dagens mat är med förutom några koppar kaffe på f.d. jobbet och en halv prinsesstårta till kvällsfika (men det var den som till mesta del bestod av grädde, "grädde, socker, vatten, mjöl, ägg, mandel, hallon…" i den ordningen)

7 km blev det med hunden idag, plus tidigare nämnd träningshalvtimme (intensiv, utan pauser) hemma

peoy
2014-03-17 22:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Uppdateringsdags.. 

15/3

landade inte så illa med tanke på morotskakefrukosten och kvällsfikat (nu är kalasmaten slut)..

7km med hunden

Annons:
peoy
2014-03-17 22:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

16/3

Stillasittande dag pga utbildning i Luleå, dålig dag pga för mycket kyckling till lunch (men gott), och alldeles för mycket "färdkost"…

Inget är särskilt exakt inskrivet den här dagen eftersom jag inte har med nån våg när jag far bort.. Kvällsfikat blev en låda makrill.

peoy
2014-03-17 22:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

17/3

Halvtimmes träning hemma + 5km med hunden. Lunch/middag fick tillägget med kvarvarande "färdkost" från igår (bättre än gårdagen för att det bara var 70%-igt den här gången)

peoy
2014-03-20 22:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Dålig start på veckan.. men det är ju flera dagar kvar..

18/3
Frukostseminarium på Scandic (information från Skellefteå Kommuns rekryterargrupp) via TRR. Massor med bacon, äggröra och prinskorvar blev det :)

3,5 km med hunden blev det också under dagen..

peoy
2014-03-20 22:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

19/3

Snestegsdag.. blev några wienerbröd efter ett möte i stan.. Sen provade jag en påse nötter från Lidl (nötblandning med oliver som jag vanligtvis inte äter)…

Intensiv kvällsträning (gruppträning/fys via Skellefteå Motorsällskap, vi vet aldrig vad som väntar oss) med kanske 5 min vila på en timme. Kort sväng (knappt 2km) med hunden.

peoy
2014-03-20 23:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

20/3

Gjorde fläsklindade kycklingklubbor till några framtida måltider i veckan.. en del fläsk försvann på väg mellan förpackningen och kycklingen, och istället för att äta upp hela fläskförpackningen så blandade jag i en del kokosfett i dagens 2:a kopp kaffe..

(var alltså ungefär samma tid, men skriver på FatSecret så att jag kan hålla isär måltiderna litegrann)

På det sättet blev dagens sena lunch/tidiga middag i stort sett allt jag behövde äta idag (och lite till).

"middag"/kvällsfika fick bli en ihopkastad blandning av tomat, gurka och isbergssallad, där majonnäsen står för den mesta energin..

300 meter blev det med hunden.. han fastnade på vägen (när han visste att det går svänga av så vi kommer hem igen), då han vägrar gå i snöstorm..

Krobb
2014-03-21 17:19
#68

Tycker det är intressant att du håller vikten så pass bra trots att du "överäter" då och då samt lite "fusk" här och där 😉. Antar att du mår bra förövrigt också? 

Kommit igång med någon styrketräning förresten?

peoy
2014-03-22 01:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

#68: tränar fortfarande den intensiva timmen (gruppträning, där vi inte vet vad som väntar nästa gång) + 2 ggr hemma under dagar mellan vilan (försöker sikta in på måndag och fredag, onsdagen är grupptränignen).

Idag blev det "bara" 2 timmars snöskottning som träning (15cm * ca 80kvm + snövall mot vägen efter plogbilens framfart). Imorgon (eller idag då, lördag) tar jag och ser till att jag får mitt andra pass hemma för veckan.

Fusket märks tillfälligt på vågen, men jag har inte gjort nån rättvis vägning sen sist heller, blev mitt på dagen nån gång, samtidigt som fett% hade sjunkit rejält.

21/3

"ostdag" (kom ju på att jag hade en i kylen), i kombination med en kycklingklubba, blomkålsris och currysås (gjord på kyckling+baconfettet som smultit vid tillagningen)

Annons:
peoy
2014-03-22 14:19
#70

22/3

Morgonvikt: 66,3kg (+0,4kg sen 28/2)
Fett: 10,0% (-0,9kg sen 28/2)
Muskler: 69,2% (+1,2kg sen 28/2)

(det går åt rätt håll, fast jag blivit tyngre)

Dagens (åtminstone den första) hundpromenix: 7km
Övrig träning: blir nu en halvtimma efter promenixen, 30 min intensivt hemma

peoy
2014-03-22 22:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

22/3

1,7km till med hunden (kort kvällsrunda). Middagen kräver kanske en förklaring: en av mina blandfärsbiffar med isbergssallad och majonnäs som tillbehör. Jag tycker att ingredienserna i en måltid säger mer än vad man valt att kalla den maträtt som blev till av dom..

peoy
2014-03-23 22:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

23/3

9,7lkm skogspromenix med hunden.. något mer än halva sträckan i 10cm blötsnö..

Dagens mat ser lite bättre ut än genomsnittet jag hållit hittills:

Frukost: lite ost, det finns en liten fördel med Milbona-osten; den är så geggig att den är besvärlig att hyvla, så det blir inga jättemängder av den annat än dagen då jag provade fram vilken osthyvel som funkade minst dåligt på den..

Lunch: blandfärsbiff (storlek 12) med isbergssallad och majonnäs

Middag: en halv förpackning (150g) ICA bratwurst med blomkålsmos + ett ägg

"Kvällsfika": blev när jag tog hand om några blomkålshuven, kanske 50g rå blomkål + en tomat + en gurkstump jag hade kvar (inget näringsinnehåll i sig, men nåt att knapra på)

peoy
2014-03-25 00:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

24/3

Bara 3,6km med hunden idag, och 30 min hemmaträning, imorgon är det "vilodag", dvs målet är att gå kring en mil med hunden, och så ska jag vara fastande från nån gång under dagen (22 på kvällen enligt kallelsen) tills på onsdag morgon för provtagning.

Matintaget prickade jag in ganska bra för 2:a dagen i rad (iof samma mat, förutom att majonnäsen tog slut i den öppnade burken och att jag bytte osten mot två ägg).

peoy
2014-03-25 22:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

25/3

11,5km (2 tim) med hunden eftersom det är min vilodag mellan träningsdagarna.. Lite för mycket mat (frukost + middag) pga Scan som skrivit att man ska räkna med att hälften är ben i revbensspjällen (i min förpackning fick jag till min stora glädje bara 1/4 ben, men det gjorde att jag fick äta lite mer också).. Hade planerat för ca 450g kött, men det blev 700, och vitkålen var menat ca 300g men blev strax över 350 (hann ju skära upp det)..

Med tanke på den där milen i högt tempo (med stundvis fastnande hund) så blev nog dagen inget direkt överskott..

peoy
2014-03-26 23:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

26/3

Kort sväng med hunden idag (en av rundorna vi brukar gå, 1,7km), intensiv en timmes kvällsträning (som alla andra onsdagar, förutom nästa när jag ska iväg på MF's föreläsning i Umeå)

Blev kanske lite för mycket mat idag, lite "färdkost" medan jag gjorde köttfärssås, och min "träningsglass" efter träningen var det som blev mer än jag kanske behövde (eller så behövde jag det)

Fast.. klart bättre än de 248%:en förra veckans onsdag..

peoy
2014-03-28 00:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

27/3

Lite för mycket idag med.. gjorde egen majonnäs och behövde hitta nåt att provsmaka till (och behövde få loss en matburk för köttfärssåskoket från igår)..

8,5km blev dagens promenix med hunden (gick fram och tillbaks till posten)

Annons:
peoy
2014-03-28 00:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

Dreggelrekord ?

peoy
2014-03-28 23:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

28/3

Lite för mycket av den goda maten idag också. Som vanligt på träningsdagarna går jag bara ett par km istället för den där milen. Har också passat på att lata ute i solen idag..

hemul
2014-03-29 01:35
#79

Fin hund du har! 🙂

peoy
2014-03-29 23:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

29/3

Gjorde bleka negerbollar idag, så dom blev anledningen till dagens överätande (och kombinationen med att jag inte ha nåt gott liggande lättillgängligt).. Nu var det låssas-socker i dom, så kolhydraterna i dom kan dras av på totalet (-50g).

Kort sväng (2km) upp i skogen med hunden idag..

peoy
2014-03-31 17:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

30/3, gårdangen.. ganska så bra..

peoy
2014-04-03 23:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

31/3

peoy
2014-04-03 23:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

1/4

Annons:
peoy
2014-04-03 23:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

2/4

peoy
2014-04-03 23:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

3/4

peoy
2014-04-03 23:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

Några dagars uppdateringar idag..

Har börjat komma ner på lite måttligare mängder, men har fortfarande problem med att få min "tillåtna" mängd att räcka till mer än en måltid..

Det är nog precis som med min hund.. jag tycker alla andra har små hundar, men det kanske är jag som har en av de största i samhället..

Jag tycker det är konstigt att de finns de som tycker 2000kcal är svårt att få ihop (komma upp i) under ett dygn, medans jag så gott som alltid misslyckas med att hålla mig inom 2000kcal vid mer än en måltid (eller knappt en måltid) på ett dygn..

(28/3, fast majonnäsklutten på 120g eller så tog jag inte med på den bilden)

peoy
2014-04-09 23:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#87

4/4

Ganska bra förutom att osten kom fram.. Det är tur att det är en av de kladdigaste mest ohanterliga ostar jag varit med om, annars skulle det gå åt mer av den…

peoy
2014-04-09 23:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#88

5/4

Kokosplättar (på överblivna äggvitor) till lunch åt mig.. mjölplättar åt barnen

peoy
2014-04-09 23:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

6/4

Lunch: köttben grillade i ugn, blev lite mycket till lunch..

Middag: fläsklägg (uppskattat innehåll, 25% svål + 75% köt, per 100gt) och rotmos (ca 350g) utan potatis

peoy
2014-04-09 23:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

7/4

Lyckades hålla nere lite på kolhydraterna hela dagen (fläsklägg utan tillbehör)…

Blev lite halvmycket protein istället..

Annons:
peoy
2014-04-09 23:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91

8/4

Hotellfrukost: äggröra, bacon och lax (uppskattat), troligtvis ett 10-tal ägg (kanske mer) blev det..

Lite lättare middag som kompensation

peoy
2014-04-09 23:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

9/4

Tidig (5:30) fläskläggsfrukost, några stekta ägg med paprika till lunch/middag, och några kycklingvingar till kvällsfika.

Lite för mycket av både protein och kolhydrater idag med..

peoy
2014-04-12 22:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

10/4

Vet inte om det där var allt.. men om det var det så blev det en ganska bra dag..

peoy
2014-04-12 22:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

11/4

Ganska bra igen, förutom att jag anföll osten med osthyveln på kvällen..

peoy
2014-04-12 22:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

12/4

Ganska bra idag med, jämnade ut lite med vita(bokstaven mellan m och o)egerbollar på kvällen…

jiim
2014-04-13 06:59
#96

verkar som att den räknar med kolhydraterna i sötströ? Hade nog tagit bort den :p

peoy
2014-04-13 11:08
#97

jo.. märkte det, men dom kh får man räkna bort i skallen :)
tror inte det var jag som lagt upp den som ingrediens i databasen heller, så jag vet inte om en nollning skulle uppskattas av "ägaren" till ströt..

upptäckte att "bismaken" från steviaströ't var en ganska bra smaksättare för bollarna, 0 kcal och kolhydrater som inte räknas är ju också en bra kombination :)

Annons:
peoy
2014-04-13 19:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

13/4

Igen ganska bra, nära 0 på kh efter justering på värdena av mitt svenskboll-recept. Gick förbi 100% pga lite för mycket majonnäs till middagen.

Hade smugit in lite fel igår, kokoset är bara hälften (dvs hela omgången gjorde jag på 150g smör, 50g kokosflingor och 50g fejk-socker)

Börjar planera morgondagen efter min kyls innehåll.. Blir några tyska korvar och blomkålsmos till morgondagens huvudrätt (sen kanske det blir nåt mer också om det finn utrymme för det)

peoy
2014-04-14 00:16
#99

13/4

Ett litet tillägg blev det efter att jag trodde jag ätit klart för dagen.. Gjorde iordning rotmos (nästan bara kålrot, några få ynkliga morötter på 130g totalt) inför nån annan dag, hade vattnet från fläskläggskoket kvar i kylen sen sist.

Blev inte så mycket att lägga till ändå, men nån matsked i provsmakning + lite av kokvattnet som kvällsdricka..

peoy
2014-04-15 00:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

14/4

Inte som ursprungligen planerat, men bra i slutändan ändå.. Tanken var att äta 3 korvar (dom har lyckats få dom 100g/st prick) tillsammans med 2 ägg, en lagom klutt mos och majonnäs.. Skippade en korv och äggen, och åt istället en lättare lunch (kesoplättar, på 2 ägg och en halv burk keso), så resultatet blev i stort sett detsamma som planerat.

(http://www.recepten.se/recept/kesoplaettar.html)

peoy
2014-04-16 23:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

15/4

Lite omräknat på blomkålsmoset (är per 100g, men en portion för mig till lunch är minst 200g), så därför skiljer det sig från dagen före då en portion var större än omräknade 2..

peoy
2014-04-16 23:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#102

16/4

Gjorde hittepårätten jag delat med mig av på
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/534ecd4d8e0e7423f5003665-kycklingfil-mozarella-bacon

Blev i kombination med lunchen lite för högt dagsintag.

peoy
2014-04-17 23:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#103

17/4

Snestegsdag.. Hade kunnat gå bra utan ost och wienerbullar..

peoy
2014-04-19 22:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#104

18/4

Lite för mycket idag (ost)

Annons:
peoy
2014-04-19 22:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#105

19/4

.. och en ganska lagom dag idag istället ..

3 "portioner" av rotmoset är som nån gång tidigare 300g

peoy
2014-04-24 23:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#106

20/4

peoy
2014-04-24 23:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#107

21/4

peoy
2014-04-24 23:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#108

22/4

peoy
2014-04-24 23:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#109

23/4

peoy
2014-04-24 23:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#110

24/4

peoy
2014-04-25 22:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#111

25/4

Jag ska inte köpa bullar om jag vill hålla nere på kolhydraterna… men ibland blir det små felsteg..

Annons:
peoy
2014-04-26 23:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#112

26/4
Blev för ovanlighets skull en salladsblandning som komplement till middagen.. och 2 kokta ägg till kvällsfika.. Lite för mycket totalt sett igen…

peoy
2014-05-01 21:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#113

27/4

Blev konstig i magen av nånting, så det var lika att passa på (finns inte med på bild).. fyllde på med en halv burk (900ml) av coops mjöl-vatten-glass (strachioella) tillsammans med saltlakrissås på kvällen..

Hade en burk i frysen som bara tog plats sen smaktesten (och burken blir ju en bra matburk sen)… Kanske inte nån jättebra kombination med kass mage + gluten-glass + sockersås, men den här gången gav inte glutenet några större problem.. Fler tester under de närmaste dagarna..

peoy
2014-05-01 21:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#114

28/4
Kan ha varit idag jag åt upp den andra halvan av glassburken (inte heller med på bilden av dagens riktiga mat)

peoy
2014-05-01 21:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#115

29/4
Idag blev det nog en 3:e halva glassburk (hade 2 burkar i frysen), så nu har jag två burkar att frysa ner riktig mat i istället.. Inga konstiga reaktioner på glutenet i mjölet i glassen nu heller..

peoy
2014-05-01 21:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#116

30/4
En ganska vanlig matdag, men lite för mycket kött till både lunch och middag…

På kvällen blev det resten av en limpa som tagit plats i frysen ganska länge (ännu ett glutentest), inte nu heller nåt problem med att sova.. Lite bullrig mage, och lite fisig blev jag av den macksorten..

Laddade bakmaskinen för att göra nytt färskt bröd till morgondagens frukost..

peoy
2014-05-01 21:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#117

1/5

Provsmakade lite (för mycket) av brödet på morgonen, och åt det tillochmed med fejksmör..

Till middag blev det (för mycket av) min falukorvs-hittepå..

peoy
2014-05-01 21:38
#118

.. och så är det dags att skärpa sig igen ..

Annons:
peoy
2014-05-08 23:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#119

8/5

En av de bättre dagarna på länge (men för lite fett i förhållande till protein)

Idag blev det en 3-rättersmiddag..

Förrätt, ca 200g stekta kycklingfilébitar (av det 1kg som var kvar sen kyckling-hittepået), åt medans jag gjorde huvudrätten som blev torsk-hittepå..

Huvudrätt
400g torskfilé, ett halvt paket bacon (mellan de kluvna blocken, gjorde 2 portioner), en halv tomat och en halv mozzarella ovanpå (+ lite hackad basilika)
Tillbehör:
600g spenat stekt/kokt/puttrad i smör och nån dl kokosmjölk

**Efterrätt
**ca 200g fläskkarré (passade på att göra lite mat när jag ändå höll på)

Gjorde också kokosmjölksputtrad kydklingfilé (förstekta) i ugnen när jag ändå hade igång den för fisken..

Dagens intag hamnade på ganska måttliga 2228kcal (111%), inräknat morgonkaffet extraproteinet efter hundpromenixen på 13km

Fett: 145g
Kolhydrater: 10g
Protein: 225g

Upp till toppen
Annons: