Annons:
Etikettövrigt
Läst 8516 ggr
JPA70
2013-12-30 17:40

Provsvar, Kolesterolet okej?

Tja, jag fick nu idag provsvaren på mina blodprov o det jag undrar över är Kolesterolet? Lägger in alla prov om det är något ni har synpunkter på så berätta, jag vet mycket lite om detta.

Här kommer det :) :

Analys                             Resultat           Ref

S-Kobalaminer                   215              150-500

B-Trombocyter TPK            246               145-348

B-LPK celler                       5.0                3,5-8,8

S-Ferritin                           282               30-350

fs-TIBC                              53,5             47,0-80,0

fs-Järn                              23,9               9,0-34,0

fs-Järnmättnad                   45                 15-60

S-TSH                                1,6                0,4-3,7

S-Fritt T3                            3,7                3,1-6,8

S-Fritt T4                            15,3               12,0-22,0

S-Natrium                           140               137-145

S-Calcium                           2,30              2,15-2,50

S-Kreatin                            80                 60-100

P-Glukos                             2,9                <7,5

S-VitaminD                          244               75-250

S-Zink                                 16                 11-17

S-Kolesterol                         9,0                3,3-6,9

fs-HDL-Kolesterol                 1,5                 0,80-2,10

fs-LDL-Kolesterol                  6,8                 1,4-4,7

fs-TG                                   1,5                 0,45-2,6

SR                                       8                     2-15

CRP                                     <5                  <8

Hb                                        152               134-170

B-MeanPlateletVolum             9,1                 9,4-12,6

B-Neutrofila                          2,0                 1,7-8,0

B-Eosinofila                           0,35              0,1-0,5

B-Basofila                             0,05               <0,1

B-Lymfocyter                         2,2                 1,1-4,8

B-Monocyter                          0,46                0,1-1,0

Äter Lchf liberalt sedan slutet på februari i år o gått ner från 88kg till ca 73kg o är 178cm 43år.

//

John

Annons:
Zepp
2013-12-30 18:43
#1

9/1,5=6

Bör vara 6 eller lägre, helst under 4!

Du ligger altså högst upp i det godkända området!

Triglyderiderna är lite höga.. inte allarmerande men ändå. de skall helst ligga under 1,7, så det ligger oxå högt inom det godkända.

http://www.kostdoktorn.se/kolesterol#tolka

9-1,5 = Non HDL kolesterol = 7,5

  • above 220 mg/dL (5.7 mmol/L) is considered very high

http://www.docsopinion.com/2013/10/29/non-hdl-cholesterol-non-hdl-c/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+docsopinion+%28Doc%C2%B4s+Opinion%29

Ser ut som mina värden i princip.. inte toppenvärden om man säger som så!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

AndersAA
2013-12-31 09:43
#2

Som Zepp säger ligger du lite på gränsen till högt. Hade jag varit som du hade jag bett om ett APO-test som visar typen av LDL. http://www.kostdoktorn.se/kolesterol#apokvot Skulle det också visa högt skulle jag nog testa att köra lite mer strikt LCHF och se om det gjorde någon skillnad.

JPA70
2013-12-31 10:15
#3

Tackar för svaren.

Befarade så som ni säger att jag ligger högt i kolesterolet 😐.

I morgon den 1 Januari blir det striktare mathållning, har dock varit hyfsat strikt emellanåt hittills men inte kunnat hålla i det längre perioder än typ en-två veckor o sedan fallit tillbaka till en liberal Lchf.

Kan alkohol ha en inverkan på kolesterolet också?🤔 Helgerna så kan det bli typ en flaska rött & något glas whiskey.

linn79
2014-01-01 12:58
#4

LCHF diet? Du glömmer inte att inta fiber? Finns i broccoli, blåbär, frön, baljväxter etc. 

Vem säger att högt kolesterol är farligt? Amerikanska betalda läkemedelsföretag? Statiner togs fram när bönderna sökte vård. De hade sjuklågt kolesterol som de fått av besprutningsämnen på åkrarna. 

Kolesterol används för cellstruktur, uppbyggnad av cellmembran. 

Vill du sänka ditt kolesterol kan du göra det snabbt och enkelt. Ta psylliumfrön mer fiber. Då stimulerar du gallsyror  och förbrukar kolesterol i levern och på så vis sänks kolesterolnivån i blodet. 

Viktigt att ha friska kärl så man slipper drabbas av något som fettplugg som pluggar igen. 

Jag kör själv efter kostkontrollen.se där får jag i mig allt och slipper tänka själv. Jag gick ner 16 kg på 12 veckor och då var min energifördelning ca 33% fett 33% Protein och 33% kolhydrater.

goliath
2014-01-01 20:11
#5

"Statiner togs fram när bönderna sökte vård. De hade sjuklågt kolesterol som de fått av besprutningsämnen på åkrarna."

Så statiner togs fram pga sjuklågt kolesterol?

JPA70
2014-04-14 15:51
#6

Hallo där. 

Fått fler provsvar o nu börjar man undra??( Över kolesterolet )

Analys                  Resultat         Ref

S-ASAT                 0,30              0,25-0,75

A-ALAT                  0,27              0,15-1,10

S-GT                      0,23              0,20-1,90

S-Apo A1                1,40              >1,15

S-Apo B                  2,17              <0,90

S-ApoB/ApoA1 kv    1,55              <0,70

Ser ut som jag har lite väl höga kolesterolvärden fast jag ätit hyfsat strikt tiden emellan provtagningarna :( .

Kanske dags o lägga sig o invänta hjärtattacken? ;) Men jag vänder mig till er gott folk, vill höra med er vad ni hade gjort i mitt ställe. 

Vill inte äta statiner men läkaren kommer med all sannolikhet förorda dem.

Bör  ev tillägga att jag inte är särskilt fysiskt aktiv, har psoriasis o smörjer mig med kortisonsalva om det har någon inverkan??

Annons:
Zepp
2014-04-14 16:03
#7

Tror jag säkert att läkaren kommer att rekomendera.. likaså till mig.. och då är mina värden något bättre än dina.

APOkvoten bör ligga på 0,9 eller lägre för män.. själv hade jag 1,0, du har 1,55!

Vi har helt klart förhöjd halt APOb(LDL).. speciellt i förhållande till APOa1(HDL).

Sen på detta så handlar det om alla andra riskfaktorer.. dels medecinska, blodsocker, övervikt, högt Blodtryck, ärftliga faktorer.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

JPA70
2014-04-14 17:07
#8

Jag har tappat drygt 18kg på lite mer än ett år och väger nu 70kg till mina 178cm och går ner fortfarande, har just inte mycket till muskelmassa.

Tanken är, när jag stannat av i viktminskningen så blir det till att börja träna så smått. Cykelturer, promenader och styrketräning. Kommer det och hjälpa till att få ner kolesterolet tro?. 

Vilket som så tänker jag försöka förbättra mina värden till nästa år då den obligatoriska 45 års-kontrollen blir för mig som chaufför. 

Har till hösten 2015 på mig att få till en bra träningsrutin o ev bättre värden. 

På Torsdag har jag varit utan någon som helst alkohol bara för att se om det hade någon inverkan på kolesterol o psoriasis, men tydligen hade det inte det.

peoy
2014-04-14 17:54
#9

Har själv knäppa kolesterolvärden (senast 10,1 tot, 2,32 HDL, 0,72 trigl, 0,87 Apo-B/A1), läkaren vill såklart skriva ut statinerna (det enda som är lite "fel" är ju det höga totalkolesterolet).

Som det syns i mina andra inlägg jobbar jag nu med att få ett mer aktivt liv (minst 5km hundpromenad varje dag, träning 3ggr/vecka), och jag sliter också en del med att få ner mitt totala dagsintag av mat/energi till vettigare nivåer (från runt 4-5000kcal/dag till 1800-2200).

Dessa åtgärder bör ge resultat, men det framgår ju inte om TS överäter, men lite mer daglig fysisk aktivitet kommer med stor sannolikhet att påvrerka värdena mot det bättre hållet.

goliath
2014-04-14 19:56
#10

Träning i sig själv reducerar inga lipider eller kolesterol, men det ökar HDL.

Det kan oxå bidra med andra bra saker som att reducera blodtrycket..

peoy
2014-04-14 22:17
#11

Träning/fysisk aktivitet gjorde skillnad mot båda hållen för mig, utan andra förändringar i livsstil. Kolhydraterna började jag plocka bort i dec 2012 då jag fick nöjet att börja styra över min egen mat..

Mina värden från alla tester sen 2011 finns i sin egna separata tråd, men efter att jag började köra cross i aug 2011, så sjönk total en del, mellan 2012-12 och 2013-05 höjdes totalet (kostbyte, men fortfarande aktiv), mellan 2013-05 och 2013-08 blev det mycket inaktivt (krånglande familj, bil, cross, öra = ingen träning, ingen körning, och var knappt aktiv hemma heller) och värdena gick åt det sämre hållet igen..

Det kan självklart vara konstiga sammanträffande, men det börjar vara så varje gång vid förändringar av aktivitetsnivån. Under hela tiden har jag haft det okontrollerade överätandet.

Doroteagun
2014-04-15 15:33
#12

Jag fick mina senaste kolosterolvärden i dag hos läkaren. Men jag undrar hur man skall räkna ut kvoter egentligen? Zepp och Kostdoktorn dividerar totalkolosterolet med LDL för att få - vilken kvot? 

'Mitt' lab dividerar LDL med HDL för att få fP-LDL/HDL-kol (kvot) och så har de gjort de tre år jag har mina uppgifter från.  Och där finns inget referensintervall noterat. Varför räknar man så olika och har man inget ref.intervall så förstår jag inte vitsen med den uträkningen.

Någon APO-kvot fanns inte noterat. Mina värden är (efter en liten hjärtinfarkt för 1½ månad sen);

Triglycerider 1,3  Totalkolosterol 6,3  HDL 1,8  LDL 3,9  och LDL/HDL-kvoten 2,2. Inga skyhöga värden men trist att mitt LDL höjts från att ha varit 2,4 för två år sen men sedan blev jag tvungen att sluta med Simvastatin och har inte haft någon ersättnng  för den efteråt. Nu har jag fått en 'lindrigare' statinmedicin Crestor och hoppas på den.

Zepp
2014-04-15 15:48
#13

Tot/HDL=Riskfaktor

6,3/1,8=3,5

Bör vara 6 eller mindre, helst 5 eller lägre, kanon om det är 4 eller lägre.

Du måste ha någon annan riskfaktor om du tar statiner på den indikationen?

Det enda som sticker iväg är triglyceriderna.. som bör ligga under 1,7!

http://www.docsopinion.com/2013/12/15/10-pitfalls-of-using-ldl-cholesterol-to-assess-risk/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Doroteagun
2014-04-15 16:48
#14

Tack Zepp för förklaringen! 

Jo det är så att jag hade en liten hjärtinfarkt för 26 år sen (då var jag 'alldeles för ung' för att få infarkt) och blev by-passopererad för instabil Angina pectoris och fick en pytteliten infarkt till i år men ingen åverkan på hjärtat enligt kranskärlsröntgen, och för tre år sen fick jag en 'TIA' så jag är nog lite instabil öht beträffande  hjärt-kärlsystemet. Efter att ha ätit Simvastatin ett halvår 2012 trodde jag att det var dags att ta till rullstol! Händelsevis läste jag då en stor artikel om statiner och då trillade poletten ner! Nu har jag kommit helskinnad ur alla händelser så de vill väl inte ha mej 'rännande' på akuten mer. 

För övrigt vad som skrivits i media: Bland de bästa sjukhusen att komma till om man har hjärt-kärlbesvär - Norrtälje!

Zepp
2014-04-15 19:35
#15

Om man säger som så.. blodfetter verkar hur som helst inte vara det som ställer till det för dig!

Såå man kan fråga sig hur de tänker.. för kolesterol är ett viktigt ämne i kroppen.. och väldigt mycket livsviktigt skapas i densamma process som bildar kolesterol.. den sk Mevalonsyntesen.

Grejen är.. att de som har skithögt kolesterol.. och diverse avvikande värden/fördelning har någon sjuklig deffekt, antingen förvärvad eller ärvd.. den ärvda är ovanlig/sällsynt.. medans den förvärvade hänger ihop med det metabola syndromet.

Du har överhuvud taget inga konstiga kolesterolvärden.. så de ligger troligtvis inte bakom dina CVD!

Såå.. ta och fråga dem varför de micklar med ett så livsviktigt ämne som kolesterol och med mevalonsyntesen?

Jag tror jag vet svaret.. de har sina behandlingsrutiner.. vid CVD.. som baserar sig på vad de flesta har som grundorsak.. dvs det metabola syndromet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

goliath
2014-04-15 19:45
#16

"Såå.. ta och fråga dem varför de micklar med ett så livsviktigt ämne som kolesterol och med mevalonsyntesen?

Jag tror jag vet svaret.. de har sina behandlingsrutiner.. vid CVD.. som baserar sig på vad de flesta har som grundorsak.. dvs det metabola syndromet!"

Eller för att det finns flera goda studier som visar att statiner skyddar mot hjärt sjukdom, oavsett grundorsak, kolesterol eller mevalonsyntes?

Zepp
2014-04-15 20:38
#17

AHA.. det handlar altså mer om statistik än medecinska grunder för den enskilde patienten?

Och iomed att det varit en TIA.. som lika gärna kan handla om koagulationsfaktorer så lär de väl ha satt in Trombyl oxå?

Jag köper som sagt inte det resonemanget.. med 0,2-0,35% som blir hjälpta!

Resten då, de som inte blir hjälpta, vad för behandling skall de ha?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

goliath
2014-04-15 20:51
#18

som sagt…

Precis lika många eller få blir hjälpta av att gå ned i vikt, förbättra sina lipider, sluta röka, sänka sitt Blodtryck etc etc. Så om du tycker det är onödigt att sänka sitt tryck så förstår jag att du tycker det är onödigt att äta statiner..

Och ja, klart det handlar om statistik. Vi vet inte tillräckligt mycket om hur statinerna skyddar för att kunna skräddarsy till individen.

Zepp
2014-04-15 21:03
#19

Vi är trots allt överens om att Statiner har verkan.. på vissa!

Statistiken talar inte om på vilka.. utan bara att 0,2-0,35% blir hjälpta.. det e så klart bättre än att inget göra.

Men fortfarande verkar faktist att få en första infarkt ha störst statistiskt stöd för att slippa en andra!

Så.. egentligen är det allra bästa.. cirka 90% bra mycket bättre att få den första.. för att slippa den andra! 😡

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

goliath
2014-04-15 21:08
#20

Den senaste stora reviewen som jag postat ett par gånger här visar ett skydd på 1,4% absolut eller 37% relativ reducerad risk.

För att ha något att jämför med så är det som sagt en mycket större riskreduktion än för en 50 årig kvinna att sänka sitt tryck från 180 till 120.

Självklart kan inte statistik visa precis vem som har verkar och vem som inte har det. PRecisk detsamma gäller vid allt, tex rökstop, BT sänkning, lipid fixning, viktedgång etc etc etc

Annons:
Zepp
2014-04-15 21:31
#21

Och de reviwerna visar oxå att det säkraste sättet att undvika en andra infarkt är att få en första.. så slutsasen borde i så fall bli att vi skall framkalla den första.. och det har då ett betydligt större statistiskt stöd än behandling med statiner!

Såå, varför funkar statistiken bara för det ena men inte för det andra?

Att göra något som helst som anses nyttigt har säkert samma statistiska stöd som för statiner.. tex vikminskning/träna/äta bättre/sova bättre.. osv.

Grejen är att vi hänger upp oss på medeciner och deras verkan.. blir man behandlad av en läkare förväntar man sig medeciner.. speciellt när det gäller allvarliga åkommor.

Jag har inga som helst problem med att statiner kan vara det rätta på personer med högt APOb.. och därav följande ateroskleros.

Men.. det skall oxå ingå all annan friskbehandling om det skall ha full effekt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Doroteagun
2014-04-16 00:10
#22

Nu fick jag en provkur (en månad) på Crestor 10 mg som ersatte tidigare Astorvastin 40 mg. (Simvastatin och Astorvastin gav samma biverkningar) När kuren är klar med Crestor så skall jag tillbaka och lämna nya prover och se om LDL har gått ner. 

Nu är jag inne på tredje året med LCHF, ibland strikt och ibland måttlig, och har dessutom nu börjat med 2-5 metoden och mår i övrigt alldeles förträffligt. Har dessutom hjärtmedicin och blodförtunnande. Slutade röka efter första infarkten. Gått ner i vikt. Har inte diabetes. Känns som man har både livrem och hängslen så jag räknar att hänga med ett bra tag till.

Läkaren påstår att statiner kan reducera placket i blodkärlen.  Jag undrar det jag. Man blir skeptisk med åren.

goliath
2014-04-16 00:36
#23

"Och de reviwerna visar oxå att det säkraste sättet att undvika en andra infarkt är att få en första."

Det förstår jag inte.. De studierna jag har postat har undersökt statinbruk hos personer med riskfaktorer men som aldrig har haft någon hjärt eller kärl händelse.

Zepp
2014-04-16 20:24
#24

Finns fler reviwer.. varför bara hänga upp sig på en eller några?

Såå.. Statiner funkar bäst på friska, med riskfaktorer men knappast alls på de med som redan fått sin första?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

goliath
2014-04-16 21:43
#25

För att min är relativt stor, använder en bred folkgrupp (inte en nischad och smal folkgrupp) och är den nyaste vi har. Men visst, om du några review eller meta-analyser som visar motstridande resultat så bara posta dem..

Jo.. Det finns gott om studier på sekundärprevention oxå.

Upp till toppen
Annons: