- Allt om lågkolhydratkost - Läst 5440 ggr

Resistent stärkelse

Olästa | Bevaka | Bokmärk

Jimmy Moore har till svarat på Richard Nikoleys "utmaning" om att prova resistent stärkelse. Undrar om han kommer våga prova...? Skrattar

What's all the fuss about resistent starch?

Här är en diabetiker typ2 som rapporterar om väsentligt förbättrade blodsockervärden när han börjar äta potatismjöl. Han har tidigare kört lowcarb som de flesta som läser Richard Nikoleys sajt.

Diabetes Warrior on RS

Richard Nikoleys samlade inlägg om RS

Jacob Gudiol tipsar om en studie gjord på Harvard hur förändringar i matens sammansättning väldigt snabbt, två dagar (!), förändrar ens tarmflora

Switching to a diet packed with meat and cheese — and very few carbohydrates — alters the trillions of microbes living in the gut, scientists report Wednesday in the journal Nature.

The change happens quickly. Within two days, the types of microbes thriving in the gut shuffle around. And there are signs that some of these shifts might not be so good for your gut: One type of bacterium that flourishes under the meat-rich diet has been linked to inflammation and intestinal diseases in mice.

Chowing down on meat and dairy alters gut bacteria a lot and quickly

Chris Kresser var gäst hos Robb Wolfs podcast häromdagen och de pratade ganska mycket om resistent stärkelse: http://robbwolf.com/2013/12/31/episode-212-guest-chris-kresser/

#3 - Intressant lyssning. 

Chris Kresser menar att många med tarmproblem blir bättre på lowcarb därför att man blir av med de dåliga bakterierna men man äter inte tillräckligt av sånt som ger de goda bakterierna en chans att växa till och kan därför känna sig sämre igen efter ett tag. Om man reagerar på sk FODMAP-mat så beror det många gånger på att man har vissa bakterier i tunntarmen istället för där man ska ha i tjocktarmen, vilket orsakar uppblåsthet. Man behöver då utesluta FODMAPs ur sin diet för en tid men sen ska man introducera dem igen, långsamt eftersom det är den sortens mat som de goda bakterierna frodas på.

Om man har stora problem med gaser så rekommenderar han att börja med potatismjöl (potatoe starch på engelska) i liten dos från början, typ 0,5-1 tsk och jobba sig upp till 4 matskedar gärna utspritt under dagen. CK säger det inte men på Freetheanimal rekommenderas att man rör ut det i yoghurt eftersom det innehåller prebiotika i form av Lactobacillus- och Bifidusbakterier och de kapslas in av den resistenta stärkelsen i potatismjölet och kan då överleva färden genom magsyran.

Japp så är det.. förmodligen överlever inte bakterierna matsmältningen, utan densamma mat som gynnade bakterierna gynnar dem även i tarmen.

Sen så är mjölksyrade grönsaker surt, det missgynnar andra bakterier och gynnar de mjölksyra bakterier man har i tarmen.

#2 Men vi switchar ju inte till en kött- och ostrik kost, i första hand, proteinet ska vi ju inte öka på, jag vet inte HUR många gånger det förklarats.  Och ost brukar ju också gång på gång varnas för att äta för mycket av. Inte av samma anledningar men ändå.  Det vi ökar med denna kost är ju fettet. 

#6 - Läste du hela citatet och följde länken? 

Även om vi bortser från proteinet så byter man kolhydrater mot fett och det är stärkelsen och fibrerna i kolhydraterna som bakterierna lever på. I fettet finns det inget att tugga på för bakterierna. Och i gengäld ger de oss bl.a. butyrat och K2-vitamin.

Nej jag  är inte direkt intresserad av det,   men hajade till inför citatet du valt ut. Jo hela citatet läste jag. 

Ytterligare en diabetiker T2 som fått bättre värden genom lägga till stärkelse. 

I have what might seem a silly question. Is a (non insulin or diabetes drug-using) person still technically a T2 diabetic if they eat a few of tbs of potato starch a day, prepare their starches to maximize RS, along side eating mostly Perfect Health Diet-style (plus beans and occasionally bread) for a few months and their blood glucose reading goes from difficult to keep under 200 to under 100 almost all the time? That’s me.

I was following VLC for a few months after being diagnosed this last summer as a T2 with great results at first, diminishing with each subsequent month. I had no signs of diabetes blood-work wise in previous years. I got sick and keeled over from diabetic ketoacidosis, in August. My BG was 680 at the time.

This last fall, all I had to do is look at carbs for BG to spike. Even with VLC, I was having more and more trouble with the dawn phenomenon, waking up with BG of 180+ every day. It got to where I was only able to eat a few fat bombs a day to keep my BG under 140, and I started looking for answers. Found FTA in November and ran with the starch. Huzzah for the starch!

I started upping my carbs two months into my personal n=1 PS experiment that started in November and now eat between 100-200 grams of carbs (tho I’ve had days where I ate up to 600) and my blood glucose per my meter is great. I ate a mound of Richard’s garlic fried rice with a steak and green beans tonight, and my BG before: 95, to one hour after: 110. Two hours, down to 90. It seems like the more carbs I eat the lower my reading goes.

I am very gratified, and wonder: am I really still diabetic? I imagine “yes” if I go back to SAD. I just don’t know.

Remarkable T2 Diabetes Reversal

Mer info i en kommentar:

I got to where I could hardly eat protein on VLC without BG spiking. I tried to stick to 3 oz of any kind of meat at any meal, and ate cheese/dairy. Like i said in my comments, I ended up eating 3 or 4 fat bombs a day and nothing else in a desperate attempt to control BG, so near the beginning of the N=1 experiment I was eating very little.

I take 4 -6 tbs starch a day over the average. I don’t take the same amount each time, I vary it like Richard suggested. I’ll take 2 tbs with milk, water or kefir and slug it down, or mix a couple of tbs in yogurt and eat it for a treat. I take the second two, or whatever amount, in the evening in a bit of water before bed. Got rid of horrific heart burn doing that. My husband and adult daughter are on the starch now as well. Too soon to say anything about results but they don’t have the health challenges I’ve had.

I worked my way up to the larger amount of PS over the first month and was seeing small changes in my BG but not enough to really say it was working well. When I read in multiple comments that there’s hardly any response when in ketosis, I decided it was time to start adding carbs. I started with beans, as I discovered quickly potatoes and rice would send BG spiking up. Once I adjusted to eating *properly prepared for RS* beans, I started adding in rice *UB parboiled, prepared for RS*. It took a couple of weeks to adjust. After I stopped spiking over rice, I added potatoes. I figure out what I am going to eat for the whole day, then break up my percentages of protein, carb and fat per PHD amounts, then eat that in two or three meals. I seem to have gravitated towards an 18/6 eating pattern without consciously attempting it. I don’t start getting hungry until 10 or after, so eat my first meal when I get hungry, usually close to noon. I don’t eat after 6 pm as I am not anxious to tempt the heartburn into coming back.

I am still not touching fruit or sugar. I plan on trying strawberries and in-season fruit this spring, seeing if I can readapt to them the same way I have with starches. I don’t know if it will work but I am willing to try.

It is not a perfect curve; I still get the odd spike, especially in the morning. But overall, my BG is remaining in “normal” range 95% of the time. I am warm, I am starting to get some lovely fuzz on my forehead where the hair is starting to grow again, I am sleeping all night for the first time in my adult life and I feel REALLY good, physically and mentally. The starch calm high is amazing.

For those curious, I am female, turned 47 in January. I am tall and fat as a house and starting to move from sedentary to ambulatory now that I feel human again. No regular exercise pattern other than keeping an eye toward MovNat type jumping around and walking the dogs. I have abused my body with the worst kind of yoyo dieting since I was age 6, including a failed 4 year experiment with a lap band that almost killed me by cutting my stomach open. Thank goodness it’s gone. I am amazed I am still alive with all the foolishness I have committed.

Sorry I am blah blahing about myself so much but I am trying to add any datapoints that are useful in pinning down why this is working.

Oh yeah, the cons:

At times, the fartage is unreal. for me it seems to be linked with how much carbs I have consumed. The higher the carbs, the greater the fartage. Dark beer is the WORST for fartage. I love the stuff but I can clear a house with the gas afterward. At some point I am going to have to do something to make adjustments.

PS is a hunger crusher. I find I am bored with food in a way I’ve never been, even on VLC. I mean BORED.

Also, other dietary additions that started in January: daily dosing with Vit D drops, weekly dosing of Vit B complex drops, one K2 capsule a day, and Vit E when I can remember it.

Subcalva,

Måste bara säga att jag tycker att det är mycket intressant läsning som du har att komma med!

Har läst lite om detta nu på senaste, bland annat Karl Hultén, Matt Stone, etc..

Bra grejer och troligtvis helt sant!

Karl Hultén har jag missat men han verkar ha en del intressanta inlägg som jag ska läsa. Tack för tipset!

..Vinkar!!!

Nu har Mark Sisson tagit upp resistent stärkelse på sin blogg

The Definitive Guide to Resistent Starch

Jag har svårt med engelska. Vad är kontentan av detta med potatismjöl? 

Kontentan är att det omvandlas i tjocktarmen till Butyrat och Proponionat.. dvs främst smörsyra.. som tas upp av kroppen och är positivt för hälsan.. knappast något exceptionellt nytt.. ät mer smör/ost/grönsaker.. har varit välkänt som hälsomarkör sedan urminnes tider!

Dvs både Paleo och lowcarb folk har helt plötsligt hittat en ny kemisk/biologisk förklaring till varför det är hälsosamt att äta riktig mat från riktiga råvaror och skippa allt vad junkfood och lowcarbsubstitute heter.. "there are no shortcuts to a good healt"!

Nu får du ta av dig de svart-vita glasögonen, Zepp. Skämtar

Självklart ska man äta smör och grönsaker också men grejen med att äta potatismjöl är att det ska ge mat åt de goda bakterierna i tjocktarmen. Bakterierna kan inte tillverka smörsyra av smör utan det är ju just av fibrer eller resistent stärkelse som vi inte själva kan bryta mer som de tar hand om. Det är ju också extremt olika hur mycket grönsaker folk som läser på det här forumet äter. Det mesta av det vi äter bryts ner innan det kommer så långt och äter man en kost som inte innehåller särskilt mycket fibrer så kommer tarmfloran att förändras. Chris Kresser pratar med Jeff Leach från The American Gut Project om detta länk längst ner. 

Vår tarmflora kan också slås ut av olika saker, tex, antibiotika, vilket iofs kan vara positivt om man har majoritet dåliga tarmbakterier men sämre om man har en bra tarmflora. Det finns mängder av olika probiotika man kan äta men problemet är att de har svårt att överleva resan genom kroppen ända till tjocktarmen där de ska föröka sig och då har man sett att den resistenta stärkelsen i potatismjöl kapslar in och gör att mer goda bakterier överlever. 

Jag tycker man ska se potatismjöl som ett tillfälligt tillskott för att få hjälp att få till en bra tarmflora men det ska naturligtvis inte ersätta mat. Har man dessutom ätit en diet som krympt tarmfloran så måste man förstås räkna med att det tar tid att bygga upp den igen. 

Den andra delen att potatismjöl enligt diverse folk som testat och rapporterat på Nikoleys blogg påverkar blodsockret positivt. Det är förstås också nåt som är intressant för lowcarbare som upplever fysiologisk insulin resistens där blodsockret skjuter i höjden även på marginella mängder kolhydrater. Vill man veta mer om det rekommenderar jag Nikoleys samlingslänk i #1

Chris Kressers podcast med Jeff Leach

Eh.. potatismjöl är oxå ett gammalt hursmorstrix sedan urminnes tider!

Men/och.. så länge man äter riktig mat så lär man oxå ha en fungerande tarmflora!

Det som de flesta studier visar på som hälsosamt.. är inte den resistenta stärkelsen utan just smörsyran som det omvandlas till!

Äter man inte mejerier eller grönsaker alls så kanske det är bra att supplementera med potatismjöl!

Men det finns andra fördelar med olika mejeriprodukter.. speciellt grästbetade sådana.. tex K2.. den sk Price X-factor!

Zepp, skulle du isf rekommendera en att pröva på resistiv stärkelse för en kör fakir. Dvs inga mjolkprodukter förrutom smör, inga grönsaker. Utan bara kött och fett.
Tänkte fortsätta med fakiren i åtm 3 veckor för att sen köra normal lchf i några veckor och sen mer fakir. Tacksam för hjälpen.

Det handlar mer om ditt metabola tillstånd.. för även potatismjölet höjer ditt blodsocker en hel del!

Grejen är att merparten inte bryts ner och därför omvandlas i Colon till främst Butyrat och Propionat!.. dvs SCFA!

Såå.. Fakir och potatismjöl funkar inte ihop!

Finessen med att dricka potatismjöl utblandat i vatten är att det tas upp långsamt och omvandlas till stora delar till fett och därmed så ökar fettoxidationen!

Du kan lika gärna köra en ketogen diet.. potatismjöl är främst för fettskrämda som inte vågar äta ketogent utan låter tarmbakterierna stå för fettproduktionen.

Tack för för förklaringen Zepp. =)

Annars är väl den allmänna meningen att det INTE höjer blodsockret. Tror inte smörsyra har så stor insulinogen effekt heller.Blinkar

Det är den här typen av trådar som får mig som typ 2 diabetiker att bli lite konfunderad och vilsen, vad är det som gäller egentligen? Vet ni, tror ni eller skjuter ni bara från höften?

Finns det någon i tråden som faktiskt vet om resistent stärkelse är en fördel för oss diabetiker? Eller kan man inte säga det så svart eller vitt?

Jag säger som vanligt: Alla får testa efter eget huvud och på eget ansvar. Vitsen med potatismjöl är att det inte verkar höja blodsocker/ketoner under förutsättning att det inte upphettas Detta kan man enkelt testa på sig själv. Stämmer det fungerar det för ketogen kost.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Flera typ2 som testar att dricka potatismjöl uppslammat med vatten för högre blodsockernivåer!

En hel del av stärkelsen omvandlas hur som helst till glukos.. så länge man inte har brist på ensymer för ändamålet!

Grejen är att det är en rätt liten del.. i förhållandet till kolhydratmängd!

Typ 2 har som regel blodsockermätare och kan kolla av hur det fungerar!

För friska.. dvs de som inte är diabetiker.. så spelar det mindre roll iomed att den mänd insulin som krävs räcker till och blodsocker påverkas inte i mätbara nivåer.. det är mest insulin som stiger lite grand i värsta fall.

Eller i bästa fall så räcker det med GLUT1 för att hantera den lilla mängden glukos.. som inte kräver något Insulin alls!

Sen så.. typ2 är flera olika sjukdommar med samma symptom.. såå beroende utav vad man lider av i grunden så får det lite olika resultat!

Skrattar

Bildar kokta, kalla bönor resistent stärkelse?

Ja.
http://www.google.com/search?q=resistant%20starch%20lentils

Det mesta som är stärkelserikt gör nog det. Grejen är ju att det bara är en del av stärkelsen som blir resistent. Det är väl därför ivrarna kör med potatismjöl.

Testa jordärtskockor i stället.. består utav Inulin.. vilket är en resistent stärkelse.. dessutom så spelar det marginell roll om den är tillagad eller ej!

Inulin är inte resistent stärkelse. Det är en löslig fiber.

Lösliga fibrer är samma som resitent stärkelse.. eller likvärdigt!

"Inulin är en kolhydrat (polysackarid) som räknas som en kostfiber då den inte bryts ned i mag-tarmkanalen."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Inulin

Nu handlar det mindre om huruvida det består av glukoskedjor eller fruktoskedjor med glukssvans.. utan om det tas upp i magtarmkanalen som monosackarider eller omvandlas till SCFA i Colon!

Handlar mer om om uppbyggnad och komposition!

#31, vad menar du egentligen? Likvärdigt är inte samma som samma. Och jag tror inte att det ens är likvärdigt. De olika typerna av fiber resulterar i olika mängd smörsyra till exempel, och resistent stärkelse har visat sig vara väldigt bra i det avseendet. Det kan finnas andra skillnader som vilka bakteriestammar de göder och var i tarmsystemet det händer. Andra skillnader kan också vara avgörande, som att tex inulin är en fruktan som kan ställa till med mer besvär än nytta för många.

Tyvärr kan jag inte hitta källan nu men jag har tidigare läst en studie om att resistent stärkelse men inte andra typer av fibrer gav förbättrad insulinkänslighet. (Troligen länkad från free the animal.)

Inte ens resistent stärkelse är det samma.. det finns minst 4 olika sorter!

http://en.wikipedia.org/wiki/Resistant_starch

Och Inulin fungerar på samma sätt!

Bryts ner till gas och fettsyror!

http://en.wikipedia.org/wiki/Oligofructose

Såå är det inte själva stärkelsen man är ute efter utan hälsoeffekten så går det lika bra med Inulin!

Fast nu gällde det just hälsoeffekter där man får bättre effekt med (troligen en viss typ av) resistent stärkelse än andra fibertyper. Då kan man inte vifta undan det genom att säga att det går lika bra med selleri. Och ett utropstecken efter varje mening hjälper inte heller med det.

Jamen.. det är SCFA som är det som ger hälsofördelarna.. inte stärkelsen i sig.

Och den mest forskningen på området så har man gett Butyrat oralt.

Dvs man har inte gått den krångliga vägen över resistent stärkelse eller Inulin.

För.. det man är ute efter är hur SCFA påverkar olika hälsoparametrar.

Fördelen att få det via mejerier och fermenterad föda överväger troligen.. då det ger en del andra ämnen som oxå kan vara bra.

Det är inte bara SCFA som är fördelen med den resistenta stärkelsen utan även att den kapslar in probiotika man äter i kosten som tex i yoghurt eller syrade grönsaker.

Till de personer som verkligen vill veta mer om resistent stärkelse och de fördelar som RN rapporterar vill jag verkligen uppmana att man faktiskt läser de länkar jag skrivit in tidigare och inte förlitar sig enbart på Zepps tolkningar. 

Vad gäller diabetes finns tex Diabetes Warrior som kört lowcarb med framgång och på senare tid testat resistent stärkelse med mycket god effekt. 

Diabetes Warrior

På the Animal Farm finns en serie på 7 delar skriven av Tater Tot som var den som tillsammans med RN började testa potatismjöl. Jag länkar till fjärde delen där han skriver om just potatismjölets roll i att läka SIBO (Small Intestinal Bowel Overgrowth) men de övriga delarna är minst lika viktiga så försök läsa alla. 

Step four. Eat Resistent Starch

The main gut characters that produce the anti-inflammatory BUTYRIC ACID and other SCFAs are also the same ones often associated with longevity in centanarians, better health and less fraility (Roseburia, F prausnitzii, Ruminococci, Bifidobacteria). The preferred diet of these butyrate-producers is fiber + RS. These 2 groups: (1) Ruminococci(Clostridium cluster IV) and (2) Roseburia (Clostridium cluster XIVa) munch on mostly RS, not inulin, other fibers or meat (eg other microbes...in a bacteria eats bacteria world LOL). They do not appear too diversified in their culinary palate, yet they comprise the great majority of gut characters in healthy, disease-free, cancer-free individuals. Ruminococcus bromii assists all of the other gut inhabitants by being an enthusiastic and primary degrader of resistant starches, making carb by-products that can be utilized by others lower in the ecosystem. When these 2 groups 'bloom' in the colon, gut pathogen populations go down, gut inflammation is reduced and even horrific diseases completely and 100% reverse in new research trials (C diff antibiotic-induced colitis, UC, IBS, autism, etc).

Butyrate drops precipitously with a low-carbohydrate, low fiber/RS diet in a study by Duncan et al 2007. The anti-inflammatory gut species took nosedives (see below) -- Roseburia, F prausnitzii, Ruminococci, and Bifidobacteria.Subsequently, butyrate in the stools became only 1/5 to 1/4 of the maintenance diet amount. Butyrate trended with Roseburia (Clostridiumcluster XIVa) populations. The prime fuel (70-80%) for colonocytes is butyrate from microbial fermentation (the next best is glutamine from skeletal muscle, then glucose). An energy crisis occurs when they are not supplied well.

Human gut characters prefer and need indigestible carbohydrates. Indigestible to Homo sapien but digestible to microbial amylases and a consortium of enzymes that break down all configurations of fiber and RS starches down. 

Gut Microbiome

Du glömde att man får högt blodsocker om man är diabetiker!

Det är lite som att den gamla fiberhypotesen har flyttat över till resistent stäkelse?

Finns gott om ursprungsbefolkningar som knappt fick i sig en endaste fiber.. och överlevde?!

Och lixom fibrer kan göda de goda tarmbakterierna så kan de även göda de dåliga.

Sen så skall inte Butyratet vara i feclaierna.. intar man butyrat oralt.. via födan så hamnar det i blodet.. där det har de mesta av de här fantastiska egenskaperna!

Men det är som sagt inget fel med en väl fungerande tarmflora.. men inte är det fibrerna som gör det helt o hållet.. för då skulle många jägarbefolkningar inte ha överlevt.

Man bör ha en tarmflora anpassad för den föda man äter.

Möjligt att Inulin inte är lika bra som RS.. men då bör man ju undvika frukt och bär.. där Inulinet sägs vara en av de undergörande ämnena?

Diabetiker får högt blodsocker av vad då? Resistent stärkelse? Förbryllad

#38, Nej jag glömde ingenting faktiskt men däremot visar ditt inlägg att du inte läst de länkar jag gett överhuvudtaget. Diabetiker T2 får en förbättrad blodsockerreglering och förbättrad insulinkänslighet. 

Här är en person med person med diabetes som rapporterar förbättrat fastevärde på morgonen men sen inte så mycket mer förrän hon på RNs uppmaning provade att börja äta bönor också. 

how-resistant-starch-via-potato-starch-and-beans-helped-a-type-2-diabetic

Intag av RS ihop med vatten ger i stort sett ingen förhöjning av blodsockret trots att tidigare lowcarb gör att man reagerar starkare på kolhydratintag. Intaget av RS tar också udden av kommande måltider inom de närmsta timmarna. Här skriver diabetes warrior om sina experiment med träning som för honom tidigare varit problematiskt. 

my-personal-n1-resistant-starch-experiment

Och JA självklart göds både dåliga och goda bakterier men av olika saker vilket jag tycker framgår tydligt av citatet i mitt inlägg ovan #37

Det är också därför som man behöver äta annat än bara potatismjöl. Har man en tarmflora med övervägande del dåliga bakterier så behöver man äta mat som ger de goda bakterierna en chans! 

Från Wikipedia

Consumption of natural resistant starch by humans has been shown to result in

• Decreased glycemic response in healthy individuals,[56] decreased glycemic response in diabetics.[57]
  • Increase insulin sensitivity in healthy individuals,[58][59] individuals with Type II diabetes[27] as well as insulin resistant individuals.[28][60] One study found a 50% increase in insulin sensitivity in overweight men consuming 15 grams of resistant starch/day for 4 weeks.[61] One additional study found that 12 grams of ingredients containing resistant starch did not improve insulin sensitivity in African American adults at risk for diabetes.[62]
  • Increase glycemic health of next generation when fed to pregnant mothers An animal study demonstrated that when RS2 resistant starch from high amylose corn was fed to pregnant, diabetic rats, it resulted in increased insulin sensitivity and preservation of beta-cell mass within the pancreas of the dams as well as lower fasting blood glucose levels in the pups.[63]
  • Improves first phase insulin secretion A human clinical trial demonstrated improved first phase insulin secretion when RS2 resistant starch from high amylose corn was fed to overweight, insulin resistant adults.[64]

Resistent Starch

Fortsatt från wikipedia samma länk som i #41

Natural resistant starch appears to help maintain a healthy colon and a healthy digestive system, possibly via several mechanisms.

• It encourages the growth of healthy bacteria in the bowel and, therefore, is called "prebiotic fiber." The fermentation of natural resistant starch reduces intestinal pH and the production of potentially harmful secondary bile acids, ammonia, and phenols.[68]
  • It is predicted to help maintain "regularity" with a mild laxative effect due to increased microbial activity in the large intestine. Its bulking effects are generated by increasing the bacterial mass, and not through water holding, which accounts for its milder regularity effects compared to non-fermenting, bulking fibers like cellulose.[69][70][71]
  • It may help to keep colon tissue healthy by producing protective compounds called short-chain fatty acids. One of these, called butyrate, is particularly important for colon health because it is the primary energy source for colonic cells and has anti-carcinogenic as well as anti-inflammatory properties[72] that are important for keeping colon cells healthy.[73][74] Published research has shown that butyrate inhibits the growth and proliferation of tumor cell lines in vitro, induces differentiation of tumor cells, producing a phenotype similar to that of the normal mature cell,[75] and induces apoptosis or programmed cell death of human colorectal cancer cells.[76][77]
  • Resistant starch may contribute to oral rehydration solutions for the treatment of diarrhea.[78][79]
  • Laboratory studies indicate that RS protects against experimental colo-rectal cancer[80] and diet-induced colonocyte genetic damage through short-chain fatty acids [81] However, resistant starch did not prevent colon cancer in two international clinical trials in individuals with Lynch Syndrome,[82][83] or in young people with familial adenomatous polyposis.[84][85] It has been speculated that the colon cancer prevention trials did not feed their subjects sufficient quantities of resistant starch.[86] Human studies suggest that >20 g of RS/day is needed to raise SCFA as reported by faecal levels.[87] The clinical trial in individuals with Lynch Syndrome only fed their subjects 9 grams of resistant starch/day.

Av potatismjöl!

Vad grundar du det på? 

För wiki jag citerar i #41 plus alla länkar jag gett säger tvärtom:

decreased glycemic response in diabetics.[57]

Eh.. det är knappast någon ny upptäckt att resistent stärkelse omvandlas till SCFA i tarmen.. det är vad som sedan väldigt många år sedan visats vara fördelen med fibrer.. dvs inte tröskavfall!

Och RS kan bidra med så mycket som mellan 5-10% av vår energitillförsel i form av SCFA!

Såå.. om man ökar fettupptaget i kosten.. och därmed minskar kolhydratberoendet med samma andel.. så ökar oxå fettförbräningen.. samt minskar glukosberoendet.. vilket leder till ett minskat behov av insulin.. speciellt om det är snabba kolhydrater man har dragit ner på!

Fördelen.. med RS.. är fortfarande en ökad fettoxidation.. om du studerat ämnet något vidare.. och en minskad glykemisk belastning och därmed minskad glykolys!

Trodde du var lite mer påläst?

Man får altså samma effekt av att inta Butyrat oralt.. eller liknande vid att skifta från från kolhydrater till mer fett!

RS kan ioförsej ha välgörande effekter på tarmhälsan.. i lagoma doser.. av flera skäl.. lite beroende på vilket tillstånd man befann sig i från början!

Men.. det handlar fortfarande om att potatismjöl kan höja blodsockret hos diabetiker.. iomed deras dåliga insulinrespons/insulinresistens.. och att en del av stärkelsen alltid kommer att brytas ner till glukos.. hur man än gör!

Sen så.. varför inte inse att det är en ny hype som en förlängning av fiberhypen.. det är en del av vår komplicerade metabolism.. så varför inte fortsätta att äta grönsaker med RS.. eller varför inte fortsätta med gröna blad, vitlök, vanlig lök, rårivna morötter och sådant?

Oså på det.. ersätt 5-10% av kolhydraterna med MCT.. får samma effekt.. lite liknande på tarmfloran vad gäller PH och vilka av bakterierna/svamparna som gynnas!

Eller varför inte ta det drastiska och helt fundamentalt hard core conceptet att lägga till fermenterade grönsaker som surkål och/eller kimchi till den normala födan?

Grejen är fortfarande.. vad f*n är det för problem att äta riktig mat?

Joo.. jag skall säga dig vad det handlar om.. den är svår att finna i vanliga affärer.. den kostar pengar.. och folk vill hellre köpa skit.. och som en följd kommer de oxå att må skit!

Oså på det så letar de febrilt efter olika trix och kurer för att kompensera för den undermåliga födan!

Zepp - Det du skriver är jättebra, viktigt för förståelse av 'hela baletten'.

Men tror många undrar vad du menar med 'riktig mat'. 

Såklart många har ett hum vad du menar. Men för tydlighets skull. Alltså.. det finns nog rätt stor variation bland folk, vad man tänker in i begreppet 'riktig mat'. Glad

Det e ju det där som är problemet.. vad är egentligen "riktig mat"?

Och det är där konceptet Paleo kommer in.. sen så är det epitet ett problem i sig att begripa!

Sen så.. det är oftast lättare att ta till sig lite andra koncept.. som LCHF.. ett steg i rätt riktning.. handlar då om Glykemisk belastning!

RS och SCFA är ett annat, handlar oftast mer om tarmflora.. och skillnaden mellan fibrer.. bra och dåliga!

Gräsbetad mat är ett annat.. dvs vår mat har ätit sin ursprunliga föda och därmed innehåller det näringen som följer med!

Grönsaker, frukt, bär och rotfrukter är sen ett annat kaptiel.. dels beroende på kolhydratinnehåll.. dels på näringsinnehåll!

Sen så.. vad gäller föregående.. utvecklingen går mot utvecklingen av nya grödor med mindre fibrer.. snabbare tillväxt och mindre näring!

Som.. tror jag det var Rössner som skrev.. skall vi få i oss vårt näringsbehov av dagens mat måste vi äta långt över vårt energibehov.. eller som flera av oss kommit på, köpa resten av näringen/vitaminerna/mineralerna på hälsokostaffären!

Zepp, jag försöker verkligen att läsa allt när jag ger mig in i ett ämne och inte sålla efter mina egna fördomar men av ditt svar att döma gör du inte samma sak. Du har fortfarande inte läst de länkar jag har gett för då skulle du förstå att det inte är bara butyrat och K-vitamin det handlar om.

100 gram icke upphettat potatismjöl har dryga 1 gram kolhydrater som kroppen kan ta upp och jag har väldigt svårt att tro att det skulle ge några större förändringar av blodsockernivån. Dosen som RN rekommenderar är upp till 4 msk och då pratar vi max 0,3 gram kolhydrater. Men jag misstänker att du kollar på den finska sajten som verkar ange de kolhydrater kroppen kan ta upp efter upphettning som förvisso är det vanliga sättet att äta potatismjöl. Och ifall du undrar så har jag faktiskt dubbelkollat med tillverkaren av potatismjöl här i Sverige för att vara på den säkra sidan. Som sagt, jag försöker verkligen läsa på...

Sen håller jag helt med dig att vi ska äta riktig mat i första hand men har man varit tvungen att äta antibiotika eller ätit nån riktigt restriktiv diet så kanske man behöver en kur för att få tarmfloran på banan igen.

Näe.. jag kan hålla med dig om att jag inte läst alla länkar du bidragit med.. och jag har inga som helst problem med att jag kan ha missat något vesäntligt heller!

Dock så gjorde jag en något större djupdykning i ämnet på PUBmed.. i sammanband med att ämnet kom på tal.. och fann mest studier på möss, som fått butyrat oralt!

Dvs.. jag är mest intresserad av själva den biokemiska funktionen.. vilka ämnen som har den positiva verkan.. vad som händer i det som synes hända!

Dvs det e skit samma med om huruvida man får dessa från colon eller via födan.. däremot så tror jag att vi bägge är överens om att riktig naturlig mat är bäst för hälsan!

Däremot tror jag inte en endast stund att dricka potatismjöl uppslammat i vatten är en av de vägarna.. utan i undantagsfall och för de flesta antagligen helt ofarligt.. förutom en del av hans diabetiska kompisar som fått radikalt höjdt blodsocker!

Resistent stärkelse är en sak.. främst en biokemisk indelning.. rå potatis är något helt annat.. det vore förmodligen ännu bättre att äta rå potatis.. som man tuggat så lite som möjligt.. men det smakar f*n.. och ingår f*n inte i någons måltidsrutiner över huvud taget!

Såå.. frågan kvarstår.. hur göra.. det e väl lite samma som MBC?

Fast jag tror mer på MBC som en del av en fungerande livstil.. även om jag själv inte tillämpar densamma!

Grejen kvarstår.. vad är själva finessen med RS.. ju i första hand en ökad fettoxidation.. troligen samma som med inmundigandet av MBC med MCT!

Man kan uppnå samma eller liknande med ketogen kost, med grönsaker så får man fördelarna med tarmhälsan oxå!

Däremot och kanske det som skiljer det hela åt lite grand.. det kan vara fördel med olika sorters fettsyror.. likaså med olika sorters fermenterade grönsaker.. de är och har alltid varit en del av en hälsosam kost.

Vad är det för fel på surkål.. jävligt gott till fläskött!

Både mjölksyrebakterier.. surt för tarmen.. ger lågt GI.. RS och smakar gott!

Va f*n är problemet?

Jo jag skall säga dig vad problemet är.. folk är tillvanda på junkfood som inte smakar något.. och tror att så skall mat smaka.. de gillar inte ens inälvsmat!

Såå.. frånomed nu skall alla som är hälsomedvetna tugga i sig en rå potatis om dagen.. tugga så lite som möjligt!

#43 Det är ju det de inte får om de inte gör kräm på det! Har du inte läst någonting om det du diskuterar med sådan emfas?

Obs att jag inte käkar potatismjöl, men jag kan läsa.

#49 Jag är väl medveten om att min "bias" är 180 grader mot din så visst skulle jag kunna missat ett uttalande om att RS i vatten skulle höjt blodsockret speciellt som RN har cirka 200+ kommentarer på de flesta RS-inläggen. Men i det här fallet så kan jag helt enkelt inte tro på ditt ord utan en länk till åtminstone en "kompis" som fått radikalt höjt blodsocker. Var i hela friden läste du det? 

Som jag skrev tidigare 4 msk potatismjöl ger 0,3 gram nedbrytbara kolhydrater. Hur menar du att det skulle kunna höja blodsockret ?

Jag är helt medveten om att du och jag har en begränsad tid att läsa alla inlägg och bloggar i debatten!

Men hur som helst, några av hans diabetiska kompisar fick katastrofalt höjdt blodsocker.. likaså någon som testat samma på Kostdoktorns forum!

Varför du tror att potatismjöl inte skulle kunna höja blodsocker är för mig en gåta.. iomed att det alltid till viss del omvandlas till glukos.. men till rätt liten del!

Odå kommer vi osökt in på vilka de är.. och vad diabetes typ 2 är för något, det är flera olika sjukliga tillstånd.. med samma symptom!

#52 Nu börjar jag tro att du inte läser mina inlägg heller.

Hur mycket skulle 0,3 gram nedbrytbara kolhydrater kunna höja blodsockret egentligen? Övriga kolhydrater i icke upphettat potatismjöl utrört i vatten kan inte brytas ner av kroppen utan hjälp av bakterier som skapar fett av dem.

Du verkar ytterligt dåligt påläst.. vi har ensymer som spjälkar stärkelse även om du inte vill erkänna detta!

Grejen med potatismjöl utrört i vatten handlar mer om att det går snabbt att svälja.. utan att säskildt mycket lingulalt amylas tillsätts.. dessutom går det fort genom magen utan att pancreatiskt amylas hinner verka under särskildt lång tid!

Det handlar altså om tid och tillsatt amylas.. till största delen!

Sen var du har fått det ifrån att det handlar om 0,3 gram.. det kan du glömma.. det är nedbrytbart till 100%.. om tiden och ensymerna får verka!

Däremot så har jag slutat läsa Matt Stones blogg, vilket du oxå borde göra.. det han har att tillföra är mest bullshit!

Skillnaden ligger i amylos och amylopektin!

Den ena spjälkas lätt av vårt amylase.. medans den andra skyddas av sin struktur från att kommas åt av vår begränsade mängd Beta-amylase!

Hör o häpna.. vi har alltså ett rätt begränsat utbud för att bryta ner stärkelse.. det e en av de evolutionära fördelarna med kokkonsten!

Och det kan om man vill.. utnyttjas för att tillföra rå stärkelse.. och få det att omvandlas till fettsyror i colon.. om man så önskar och anser att potatismjöl uppslammat i vatten är en del av en bra och långsiktig lösning på en hälsosam kost i långa loppet!

Jag har mina tvivel på detta.. utan förespråkar i stället grönsaker!

I värsta fall rå potatis.. i allra värsta fall kall kokt potatis!

Ha en smaklig måltid!Förskräckt

#54 Ja det är klart att vi har amylas som bryter ner stärkelse men det rår ju inte på resistent stärkelse så det kan inte bryta ner icke upphettat potatismjöl. Och som jag skrivit flera gånger tidigare - jag ser detta som ett supplement under en kortare tid för att få igång en bättre tarmflora.

Men jag får helt enkelt ge upp. Det går inte att diskutera med någon som väljer att gång på gång misstolka det jag skriver. 

Till eventuella övriga som läst tråden så ber jag er innerligt att inte ta Zepps tolkningar som en sanning. Inte heller mina tolkningar bör tas för en sanning utan läs de länkar jag har gett till alla olika bloggar och kommentarer och bilda er en egen uppfattning!

Dumheter helt enkelt.. och helt tagit ur sitt sammanhang!

Visst kan vi bryta ner resistent stärkelse.. grejen är att det är svårare!

Framförallt skiljer det på olika sorters resistent stärkelse.. och hur man intar det.. och tillsammans med vad!

Grejen är fortfarande.. vad är det för fel på att äta riktig mat.. där resistent stärkelse kan ingå, typ rårivna morötter, surkål.. andra grönsaker?

Däremot ser jag hypen att höja potatismjöl uppslammat i vatten som ett steg tillbaka.. snart förväntar jag mig att man kommer att gräva upp Burkitt ur sin grav, balsamera honom och dyrka denne som en gud!

Jag får intrycket av att det finns ett grundläggande missförstånd i den här tråden: Potatisstärkelse är inte samma sak som potatismjöl.

Den potatisstärkelse som man anser vara en "resistent stärkelse" är sånt som används när man stryker skjortkragar och fina bordsdukar m.m. - inte det potatismjöl som man reder saftsås med.

Det var ju en tanke, men jag tror inte det är så. Det här är den "potato starch" som rekommenderas på Freetheanimal.

http://www.amazon.co.uk/Bobs-Red-Mill-Potato-Unmodified/dp/B0013JOKBC/

#56 Dumheter var ordet, sa Bull.Skrattar

Och även om man med low-carb lyckas hålla sitt blodsocker på en jämn nivå matmässigt så kan man ändå ha problem med förhöjt blodsocker när man tränar. Diabetes Warrior visar med sina experiment att potatismjöl håller nere blodsockret på en bra nivå även efter träning.

Intense excercise

RN rapporterar om en dam som fick mycket stora problem när hon försökte sig på potatismjöl. Det visade sig efter ett prov att hon har väldigt få goda bakterier i sin tarmflora och många riktigt elaka bakterier av samma typ som e. coli. 

Efter att ha ha kört probiotika och vitt ris som enda stärkelse har magen blivit bättre men hon har inte försökt sig på RS igen. 

Why Resistent Starch Doesn't Work for Some

I ett av inläggen på FreeTheAnimal citerar RN Jeff Leach. Jag kopierar in texten här men vill man läsa länkarna får man förstås gå till FTA.

Hela inlägget finns här

Jeff Leach wrote: When it comes to the health and well being of your gut microbes, nothing matters more than fermentable substrates (You can read about herehere,hereherehereherehereherehere – you get the idea). As the rules/tenants of basic microbial ecology go, a reduction in fermentable substrates derived from carbohydrates means less energy sources for the microbes – who depend on host-derived substrates as well, as in the case of mucin-degraders like Akkermansia. As fermentation drops, so to does the byproducts of fermentation which include short chain fatty acids (primarily acetate, butyrate, propionate), organic acids, and gases like hydrogen. All of this can and will dramatically shift the pH of the colonic environment. As it stands in a healthy or normal gut, the pH of the colon changes from proximal to distal end, being more acidic in the proximal (front) end than the tail end – mainly as a function of more rapid fermentation as food items empty from the small intestine. As the pH shifts to being more alkaline from less fermentation, a number of shoes begin to drop (or can). A less acidic environment means acid sensitive groups of bacteria, like those in the Phylum Proteobacteria, which includes a who’s who of bad guys like strains of E. Coli, Salmonella, Vibrio, Helicobacter, might bloom – not a good thing. You see the same blooms followingantibiotic treatment. In addition, as pH shifts away from acidic, the genus Bacteroides can also bloom as well, gaining an ecological niche in this less acidic environment courtesy of a low carb diet. For those of you keeping score, many talk about the American gut in general being dominated by Bacteroides as a function of our high fat, high sugar diet. The reality is, it might have to do with what we are not eating – dietary fiber (of all kinds). The all-important butyrate producers Roseburia spp. and Eubacterium also drop in abundance as pH shifts away from acidic as well. A drop in fecal butyrate and butyrate producing bacteria was demonstrated in an elegant study comparing diets of varying amounts of carbs. Given the importance of butyrate in colonic health, any dietary strategy that potentially shifts pH away from acidity as a function of reduced fermentation, might contribute to various forms of IBDSo, low carb equals a less acidic colonic environment due to the drop in fermentation (and I presume harder, and less frequent stools as a function of reduced biomass from bacteria – or maybe not). As pH shifts, prospects for opportunistic pathogens increase, as does opportunities for gram-negative bacteria like Bacteroides and Enterobacter. When you add this up – and a lot of more shifts in the microbial ecology of the low carb gut – you most certainly have a classic case of microbial dysbiosis – as the name implies, an imbalance. This dysbiosis can lead to issues associated with IBD, autoimmune disease, metabolic disorders and so on. But again, a large cohort of low, low carb dieters has never been looked at using 16S rRNA methods. So the jury is still out – but will be fascinating to see. [end quoted text]

> men vill man läsa länkarna får man förstås gå till FTA.

Trodde du ja! Lipar

Ah, de hänger med när jag kopierar! Coolt!

Skrattar

Har du egna erfarenheter av ätt dricka potatismjöl? Hur länge? Hur har dina värden förbättras?

En diskussion blir ju mer intressant om deltagarna har olika åsikter. Nu har jag inte lusläst tråden, men dina erfarenheter av att dricka potatismjöl har jag inte sett, det skulle vara intressant att läsa om.

#66 Helt sant, det har jag faktiskt missat. 

Min kostresa i korthet är att jag efter att ha kört en allt striktare LCHF-kost i 1,5 år började få problem med frusenhet, händer och fötter blev aldrig varma, och jag vaknade också mitt i nätterna (3.40 ungefär) med bankande hjärta och en upprörd känsla i kroppen som efter en mardröm. Sen tog det ofta lång tid innan jag kunde somna igen. Det gjorde att jag började höja kolhydratnivån och fick bra resultat med att hålla värmen och jag fick även bort den jobbiga upprörda känslan på nätterna men jag hade fortfarande problem med att jag vaknade och hade svårt att somna om. 

Den här reaktionen är ju helt normal om den inträffar lite senare. Dvs när blodsockret börjar bli lite lågt fram på morgonen går kortisol igång för att höja det och man vaknar för att det är dags att gå upp. Jag har aldrig mätt mitt blodsocker förutom vid enstaka hälsoundersökningar så jag vet inte var jag ligger normalt sett utan går på hur kroppen reagerar och mår. 

När jag läste om RS på FreeTheAnimal tyckte jag att det lät som ett enkelt och billigt sätt att testa om det kunde hjälpa till att hålla blodsockret uppe ända fram till morgonen. Jag började med potatismjöl i början av december och har kört det med lite variationer sen dess. I början fick jag en del gaser (luktlösa som tur var Skrattar) men i början av januari upplevde jag ett par omgångar med riktigt upprörd mage. Jag provade att minska och öka lite om vart annat men gjorde inga förändringar i övrigt i kosten och sen plötsligt har det bara funkat utan att jag egentligen tycker att jag gjorde nån förändring. 

För mig är potatismjölet bara ett första steg i att förbättra sin tarmflora men ännu viktigare är att få till mer av de goda bakterierna och där hjälper den resistenta stärkelsen till att kapsla in bakterier som finns i mat så de klarar av transporten genom magsyra och tunntarm och kan landa i tjocktarmen där de ska jobba. Jag blandar därför ut potatismjölet i Onaka eftersom det innehåller en stam av de bra bakterierna. När jag har tränat (tre gånger i veckan) dricker jag också en glas Proviva blåbärsoppa som innehåller samma typ av bakterier som surkål. 

Nästa steg jag tänkt ge mig på är att göra egen surkål eller kimchi men jag har inte kommit så långt än. 

Om ni nu orkat läsa så här långt så är det kanske dags att berätta om resultatet... Skämtar Har det gjort nån skillnad?

Jo, jag tycker att jag sover bättre till cirka 50%. Under de nätterna vaknar jag fortfarande men jag ligger inte vaken länge nog för att bry mig om att titta på klockan. Vissa nätter vaknar jag till mer och när jag då tittar på klockan är den oftast 4.15. Om man vill vara extrempositiv så är det ju faktiskt 35 minuters förbättring. Skämtar

Oavsett är det tillräckligt positivt resultat för att jag ska fortsätta blanda potatismjöl i min Onaka, som jag faktiskt tycker ger en textur som är riktigt tilltalande.  Jag ska även jobba för att få in även nån form av syrad grönsak men i övrigt tror jag att jag måste få ner mina stressnivåer generellt för att få mer kvalitetssömn. Tyvärr är det inte så mycket jag själv kan göra för att påverka det just nu men till min stora lycka har mitt gym återinfört yoga på schemat så det ska jag köra i fortsättningen. Det ska bli härligt!

Per Wikholm skriver så här i sin artikel om resistent stärkelse:

"Om du helt har slagit ut din snälla bakterieflora så måste dessa bakterier återinföras till tarmen via kosten.

Här fungerar bevisligen inte probiotika som Provivas sötade fruktdrycker med mjölksyrebakterier. Dessa bakterier dör sannolikt redan i din magsäck och har inte en sportslig chans att ta sig ned till tjocktarmen där de kan göra nytta. Jag skulle i första hand satsa på riktig surkål eller den koreanska varianten Kimchi som fått fermentera länge så att bakterierna är djupt inbäddade i grödan och överlever passagen till tjocktarmen. Förutsättningen är givetvis att surkålen/Kimchin innehåller levande bakteriekultur och att produkten inte blivit upphettad/pastöriserad. Andra varianter kan vara probiotika (tarmbakterier) i kapslar som klarar transporten ned till tjocktarmen men jag vågar inte ha någon åsikt om vilka preparat som fungerar eller inte fungerar."

Dessutom innehåller Provias drycker ca 10 % socker.

Artikeln hittar du här i sin helhet: http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10459/Mer-om-resistent-starkelse-for-blodsockerkontroll-viktnedgang-och-tarmhalsa.aspx

Blev lite nyfiken på potatismjöl och bestämde mig för att göra ett litet ovetenskapligt test. Jag har inte diabetes och är frisk.

Har idag druckit kaffe med 1 msk kokosfett och en liten skvätt grädde kl.13.30. Sedan inte ätit något förutom en kopp svart kaffe. Var ute och joggade 20 minuter vid 16-tiden.

Kl.18:40. Blodsocker: 3,5. Blodketoner: 2,5. Ketonix blåstest: röd. Intog 1 msk potatismjöl utrört i kallt vatten. 

Kl.19:10. Blodsocker:3,4. Ketonix blåstest: röd.

Kl. 19:40. Blodsocker: 4,1. Ketoner: 3,0. Ketonix blåstest: först orange, blåste igen då blev det rött.

Kl.20:20. Blodsocker: 3,1 Ketoner: 2,4, Ketonix blås: orange, sedan rött

Ska testa igen ikväll innan jag sover och i morgon innan frukost. Fastar idag så det kan tas med i bedömningen. Vet dock inte hur det påverkar. Ska kanske göra om testet en dag när jag äter som vanligt.

#68 Jo jag har redan läst Per Wikholms artikel och han verkar ha missat att den resistenta stärkelsen kapslar in probiotikan som jag skrev ovan. 

Sen är det naturligtvis bättre att äta fermenterade grönsaker (som ju också måste överleva hela vägen) och som du kanske också läste något jag siktar på.  För mig funkar dock ett glas blåbärssoppa bra efter träning för att få lite extra kolhydrater för återhämtning och inte gå ner på lågvarv och börja frysa igen. (Been there, done that and hoping to avoid the T-shirt.)

#69 Liten uppdatering på mätandet:

Kl.21:55. Blodsocker: 2,9. Blodketoner: 3,3. Ketonix blåstest: orange.

Hittills så känns det inte som att 1 msk potatismjöl påverkar mitt blodsocker eller ketoner nämnvärt. Inte under en fastedag när jag motionerat i alla fall. Ska upprepa experimentet någon annan dag då jag inte fastar. Det kanske kan vara värt att prova detta för att se om det blir någon skillnad på måendet.

Hej!

Bifogar en fil med en tabell som jag snickrat ihop från lite olika källor. Vanliga tabeller på resistent stärkelse anger endast hur mycket resistent stärkelse som finns i produkten men inte hur mycket blodsockerhöjande stärkelse som finns kvar. Jag kombinerade dessa källor med Finellis livsmedelsdatabas med totalt stärkelseinehåll (i motsvarande produkt).

Av detta framgår varför just icke uppvärmt potatismjöl är hela 97,6 % av stärkelsen resistent medan i uppvärmd men sedan kylt potatismjöl 4,75 % resistent stärkelse.

Kul med ditt experiment Trollbuss. Överensstämmer med tusentals anektdoter och en del forskning. Någon blodsockerhöjande effekt av potatismjöl existerar inte. Icke uppvärmt potatismjöl är alltså helt förenligt med LCHF. Precis som vi räknar bort fibrer från kolhydratsmängden bör resistent stärkelse räknas bort.

Poängen är att probiotiska bakterier på något sätt måste kapslas in eller skyddas för att överleva ned till tjocktarmen. Det kan göras genom att bekterierna genom lång tids fermentering trängt in i ett livsmedel som surkål. Även fett åstadkommer viss inkapsling och jag antar att även fibrer och som du skriver, resistent stärkelse kan göra detsamma.

Men Proviva innehåller inget alls som kan kapsla in och skydda och det är testat i kliniska studier att produkten inte påverkade tarmfloran.

Per Wikholm gör en bra sammanfattning av läget med resistent stärkelse. Bra skrivet!

LCHF-guiden till resistent stärkelse

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!

Mer på iFokus

Skriv inlägg Sök på sajten

Senaste inläggen

Äldre inlägg »

Aktuellt just nu

- Allt om lågkolhydratkost -

- Medlemmar -

- Medlemmar - var bor ni?

- Off topic - (OT)

- Om sajten -

- Utmaningen -

- Vi som vill nolla kolhydraterna -