Annons:
Etiketthälsa
Läst 9291 ggr
lillapysan
11/30/13, 8:07 PM

Är gluten dåligt?

Jag kanske är trög men jag förstår inte det här med gluten.

Alltså när man äter lchf ska man ju undvika eller dra ner på kolhydrater. Men ska man undvika gluten också? I vetemjöl, är det glutenet som är det dåliga då tex?

Varför är inte gluten bra? (om det nu är så att det inte är bra)

Jag är alltså inte allergisk mot gluten men är det ändå inte bra att äta gluten?

Annons:
Loria
11/30/13, 8:50 PM
#1

Det här är väl varför man inte ska äta gluten www.kostdemokrati.se/business/2013/08/11/alla-far-lackande-tarm-av-gluten/

obstitant
12/1/13, 9:44 AM
#3

Gluten är inget vidare. En bonus med att äta LCHF och undvika spannmål helt och hållet (för att undvika kolhydraterna) är att man slipper gluten "på köpet" utan att ens behöva fundera på det!

[tick]
12/1/13, 9:59 AM
#4

#2, apropå punkt 3 i den artikeln ("Gluten May Cause Adverse Effects, Even in People Who Don’t Have Gluten Sensitivity"). Författarna till studien som gav den teorin fart har genomfört en ny studie: "No Effects of Gluten in Patients With Self-Reported Non-Celiac Gluten Sensitivity After Dietary Reduction of Fermentable, Poorly Absorbed, Short-Chain Carbohydrates". Dvs orsaken är kanske i själva verket FODMAPs och inte gluten.

http://www.gastrojournal.org/article/S0016-5085(13)00702-6/abstract

goliath
1/30/14, 1:01 PM
#5

Håller med Tick. Så vitt jag vet finns inga studier som faktiskt visar att gluten är problemet. Det är bara en teori. Känns som att detta med gluten är en av många "hypes" som saknar dokumentation de senaste åren..

asahars
1/30/14, 4:37 PM
#6

Jag tror också att det här med gluten kan vara lite hypat. Det handlar nog mycket om bakningsmetoden. Industribakat mjukt bröd som är snabbjäst och har extra gluten och vetestärkelse tillsatt är väl inte direkt magens lille vän. Ekologiskt köpeknäckebröd eller mjukt bröd som du bakar själv är kan vara snällare för en känslig mage. Då har du också koll på innehållet.

Annons:
Sindri
1/30/14, 4:46 PM
#7

Kan bara tala av egen erfarenhet. Före LCHF åt jag mycket bröd, dock aldrig helt vitt. Men alltid hembakat, med mest råg i. Gjorde även egen pasta av durumvete och ägg. Tänkte aldrig tanken att jag var glutenintolerant. Aldrig magproblem.

Efter fyra år på LCHF började jag experimentera med matbröd à la LCHF. Ersatte mandel- och nötmjöl delvis med kruskakli. Inte mycket - och inte åt jag mycket bröd heller.

Men mitt matsmältningssystem gick bananas. Märkte klar skillnad dagar med eller utan bröd. Gjorde om receptet igen och tog bort kruskaklit. Nu kan jag äta hur mycket bröd som helst. (Vad magen anbelangar, alltså.)

Så för egen del vill jag absolut säga; Jag tål inte gluten och tror inte det är artegen föda för oss. Det finns så mycket annat att använda istället om man nu vill baka.

goliath
1/30/14, 4:53 PM
#8

@ Sindri, Men kan du veta att det är just gluten du inte tål?

Sindri
1/30/14, 6:24 PM
#9

Den brödskivan var det enda som avvek från min vanliga kost. Provade i flera dagar. Efter två skivor fick jag rejält ont i magen och dessutom massor med gaser.

Det nya brödet är samma recept, men med kruskaklit utbytt mot fröer. Till min glädje funkar det bra. Ja, jag har koll på vad jag äter, jag VET att det var klit. Trodde nämligen att det inte innehöll gluten, men läste sedan om det och förstod vad jag skulle ändra i receptet.
Blev själv mycket förvånad, men det måste bero på att jag tidigare var van vid glutenet, och när jag nu gjort uppehåll i några år så kom symptomen.

goliath
1/30/14, 6:37 PM
#10

Men hur vet du att det är just glutenet i detta kliet du reagerar på?

Sindri
1/30/14, 7:26 PM
#11

Vad skulle det annars vara i kli som jag inte tål? Och det ger ju precis de symptom som de med glutenallergi får.

Bra att du ifrågasätter, men jag tänker inte diskutera detta mer. Vet inte vart du vill komma nu, men det jag tidigare läst om gluten "makes sense". Jag är så innerligt glad att jag slipper alla de symptom som glutenet gav.

Orakletidelfi
1/30/14, 9:08 PM
#12

Det är inte gluten i själva kliet, det kan dock förekomma rester i kliet från själva kärnan. Det skulle kunna vara att du reagerar på det om du är väldigt överkänslig, men det låter faktiskt troligare att det är fibrerna. Väldigt många har problem med fiber och får ibs-liknande problem.

Sindri
1/30/14, 11:17 PM
#13

Borde jag inte reagera på andra fibrer då också? Eller är det skillnad på fibrer och fibrer?
Jag tycker också det verkar väldigt märkligt att jag skulle reagera så starkt på gluten. 

Jag har faktiskt ätit några enstaka pepparkakor i jul också. Garanterat fria från vetekli. Reagerade på dem också, men absolut inte lika kraftigt.

Det bästa är nog att skippa vetet helt och hållet, och jag har inga som helst problem med det. Fixade ju matbrödet utan kli så allt är frid och fröjd nu.

Annons:
RobinEH
1/30/14, 11:19 PM
#14

Är du intolerant (celiaki) eller allergisk mot gluten så bör du undvika det. Annars finns det ingen direkt anledning till att avråda konsumtion.

Saken är ju att det är populärt inom lågkolhydrat-/paleokretsar att hävda att ingen/få tål gluten, på otroligt bräcklig grund. Sedan snappas detta upp av anhängare som tycker att det låter oerhört logiskt, oftast på grund av att de saknar grundläggande kunskaper om anatomi och fysiologi samt tolkningsförmåga av forskningsstudier.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

goliath
1/30/14, 11:27 PM
#15

"Är du inte intolerant (celiaki) eller allergisk mot gluten så bör du undvika det."

Kom det med ett "inte" för mycket?

RobinEH
1/30/14, 11:29 PM
#16

#15

Tack! 👍

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Sindri
1/30/14, 11:32 PM
#17

Spela roll! Jag tror ändå inte att vi är anpassade för jordbruksprodukter, de som inte vill tro det försöker jag inte övertyga. Har läst alldeles för mycket på olika ställen och i olika sammanhang. Var och en blir salig…..

Jag gör inte anspråk på att äta någon sorts ursprunglig kost, gillar grädde och smör alldeles för mycket för det, men märker att min kropp gillar det bättre än min förr så pasta-, frukt- och brödstinna diet.

Eller, tror och tror, min kropp och mitt sinne bär syn för sägen, som man brukar säga.

Orakletidelfi
1/31/14, 12:57 PM
#18

Jag tror just kruskakli är lite extremt i fiberväg! Tillverkaren Saltå Kvarnn skriver t.ex. själv att det är extra grovt vetekli. 

letade lite och hittade följande bland kommentarerna på Lifezone: 

Kruskakli är rävgift för magen tyvärr. Kli även utan att vara den extra grova kruska varianten kan inte bara förvärra utan även orsaka IBS. Ät inte vetekli av någon sort, havrekli i mindre mängd är inte lika ohälsosamt.

Nämna pofiber och fiberhusk ovan tål min IBS mage väl, men kli skulle jag aldrig tillsätta pga den långsiktiga skadan den kan göra. Om man inte tål pofiber t ex och äter det ändå blir det inte så mycket värre än om man inte tål fibern i t ex kål – det blir lite obehag men inget mer. Fiberhusk kan dock vara lurig då man kan vara allergisk mot den, de flesta är det dock inte och den är inte skadlig på samma sätt som kli kan vara.

Orakletidelfi
1/31/14, 1:00 PM
#19

Ja sista delen hörde väl kanske inte dit… de talar lite om gluten också och att man kan tåla lite av det men inte kli.  Alltså man menas inte generellt, men att sådana som tål lite gluten kan ändå vara känsliga mot just kli.

[flippjenny]
1/31/14, 2:03 PM
#20

Grejen har väl egentligen att göra med att spannmål är något man undviker om man äter  LCHF. Man behöver inte göra det till 100% men de flesta gör det. Spannmål innehåller mer kolhydrater - därför blir det uteslutet.

Gluten undviker man då per automatik. 

Sedan kan man undra om gluten egentligen är bra för kroppen då det är protein kroppen inte kan tillgodogöra sig (rätta mig om jag har fel).

Annons:
Orakletidelfi
1/31/14, 2:08 PM
#21

Mja fast det finns ju gluten att köpa som är enbart protein. Kinafärs t.ex. det är rent gluten med kryddor och svamp. Så diskussionen är ju intressant även om man undviker spannmål pga kolhydratsinnehållet.

[flippjenny]
1/31/14, 2:13 PM
#22

Och det är en grej jag aldrig har förstått, varför man ska äta ersättningsprodukter… Jo, jag förstår, men om jag skulle välja bort riktigt kött hade jag inte ersatt det med någonting så fabricerat, men det är ju bara jag. 

Dock var det nytt för mig att det fanns gluten i kinafärs! Man lär sig nåt nytt varje dag 🤓

kaisakavat
1/31/14, 2:15 PM
#23

Spannmål är ondska. Om det är ondska via gluten eller ondska via nåt annat i spannmål, det får hjärntrusten utvisa nån gång i framtiden. 

Men ondska är det likafullt!! 😉

hemul
1/31/14, 2:26 PM
#24

Hittade en sida som jag tycker går igenom på ett bra sätt vad man tror är problemet med gluten.

http://doctorauer.com/understanding-gluten-the-effects-of-grain-based-diets-part-ii-the-nitty-gritty-on-gluten/

RobinEH
1/31/14, 2:35 PM
#25

#20

Proteinet kan brytas ned och dess beståndsdelar absorberas i den mänskliga tarmen. Så visst kan vi tillgodogöra oss det, förutsatt att vi inte är intoleranta eller allergiska mot det.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Orakletidelfi
1/31/14, 2:48 PM
#26

Jo kinafärs är  vetegluten, det står på burken. Jag äter det inte heller men många vegetarianer gör det. Min syrra var tidigare vegetarian och detta var stapelvara hos dem.

Sindri
1/31/14, 4:15 PM
#27

Avgjort - kliet hamnar i komposten. Basta!

Annons:
Zepp
1/31/14, 6:53 PM
#28

Det är väl inget problem med Gluten.. bara om man äter det! ☝️

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fiana
2/1/14, 12:58 AM
#29

#27 av Sindri 

Bra val - kruskakli ska verkligen ingen äta. Extremt irriterande för tarmen. 

Eller ja all vetekli är riktigt illa, kruskakli extra illa. 

Vill man ändå av någon anledning äta kli är havrekli något skonsammare

RobinEH
2/3/14, 11:10 PM
#31

#1 & #30

Ännu en gång visar skräpsidan "kostdemokrati" hur otroligt vinklad information de sprider. Studier om kolesterol, mättat fett, fleromättat fett, kolhydrater, hjärt- & kärlsjukdomar, fetma, insulinresistens, energiinlagring kontra energioxidation m.m m.m. ignoreras men en ex vivo studie ses som perfekt för att stödja en svag hypotes.

Studien finns här.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

goliath
2/4/14, 12:35 PM
#32

ja, Kostdemokrati är helt otroliga.

Överskriften lyder: "Studie: ALLA får läckande tarm av gluten!"

De är ju långt värre än alla sensationstabloider sammanlagda..

Denna, med överskriften "Livsmedelsverkets saltråd leder till död pga saltbrist" är lika underhållande..

http://www.kostdemokrati.se/bjorn/2012/05/13/livsmedelsverkets-rad-om-salt-leder-till-dod-p-g-a-saltbrist/

Andra guldkorn från kostdemokrati är

"Livsmedelsverkets saltråd gör att 60 DÖR varje dag -helt i onödan!"

eller

"SLV bekämpar hälsa!" med argument som att "D-vitamin hotar läkemedelsindustrin -folk blir ju friskare!"

kaisakavat
2/4/14, 2:33 PM
#33

Ingen förlust då, att man aldrig nånsin ens har varit in på den sidan. 

Eller tja.. kanske har jag missat viss underhållning. 🤔 🙂

Upp till toppen
Annons: