Annons:
Etikettmat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 10787 ggr
Jessell
2013-11-29 19:45

lchf i Stockholm

Hej! Jag ska till Stockholm och skulle behöva någea tips på var man kan hitta lchf vänlig frukost och lunch/middag :) Tack på förhand!:)

Annons:
obstitant
2013-11-29 19:53
#1

I vilken del av stan kommer du att vara? Och vad har du för budget ungefär? Ska du äta frukost ute också, inget hotell eller självhushåll?

Middag brukar vara det lättaste, själv föredrar jag en redig biff på Jimmy´s Steakhouse (helst den på Söder).

Jessell
2013-11-29 19:59
#2

Jag kommer vara på söder :) Nej ska äta frukost ute med. Jaa inte allt för dyrt men inte donken billigt heller :p tror det är svårare att hitta ställe att hitta frukost på. :/

obstitant
2013-11-29 21:50
#3

Frukost känns knepigt ja, om man inte slår på stort och går på hotellfrukost (det kan man ju göra även om man inte har sovit där).  Synd att Amy's har lagt ner!

Lunch kan också vara knepigt tycker jag, eftersom de ofta kör billigare rätter då som är utblandade med billig stärkelse. Det kanske är lättare om man inte som jag är allergisk mot fisk dessutom. Om jag behöver äta lunch på stan någon gång brukar jag sätta mig innan och kolla på olika restaurangers lunchmenyer på nätet för att se om de har något som passar just den dagen.

Jag skulle exempelvis kolla menyerna för Restaurang Tradition eller Kvarnen . Men det är ju inte jättebilliga luncher förstås.

Funderar på om det bara är på sommaren som livsmedelsbutikerna har salladsbufféer. ICA på Folkungagatan hade en helt ok, men jag skulle gissa att det bara är under picnicsäsongen.

Cina-y
2013-11-29 21:59
#4

Kolla in Kalori på Malmskillnadsgatan på nätet. Visserligen GI anpassad men man kan skippa ris, potatis, bulgur, mm

Jessell
2013-11-29 23:11
#5

Tack för förslagen :) Men är ingen som vet om det finns något fik där man kanske kan fåsig en omelett eller iallafall fil typ? :/

obstitant
2013-11-30 12:30
#6

Du kan inte köpa lite smått och gott på en livsmedelsbutik och sätta dig och äta det någonstans? Lite ost, skinka osv? Vid sällsynta tillfällen har jag t.o.m. sett kokta ägg på Pressbyrån!

Annons:
Allamanda
2014-03-09 08:07
#7

Café Hurtigs på drottninggatan har sallad man kan kombinera själv under lunchtid, mycket bra!😉

Veda
2014-03-09 08:57
#8

Brukar handla ibland på Luntmakargatan och åker då T-bana till Handelshögsskolan. Då har jag gått förbi ett fik med frukostmat. Vet inte om det finns kvar eftersom det är ett tag sen jag var i Stockholm. Men omelett borde väl de flesta kunna fixa om du ber snällt. Undvik kedjorna bara.

Sindri
2014-03-09 19:07
#9

På de flesta ställen där de lagar mat finns det ägg, så att få en omelett verkar inte oåtkomligt. Kanske t o m med ost i, eller lite grönsaker.

Om jag var du skulle jag kolla upp matställen nära där du skall bo, testa och ring ett par och fråga hur pass flexibla de är.

Kom ihåg att en meny kan ses som ett förslag på vad en restaurang kan erbjuda att laga av råvaror de har hemma. Man kan alltid fråga efter något annat.

När jag var dålig i Florida efter min matförgiftning och vi skulle äta lunch, frågade jag helt enkelt på några ställen om de kunde erbjuda mig enbart buljong. Ett ställe kunde, och där åt vi.

Återkom gärna efter din resa och berätta för oss hur det gick och var du åt - kan vara bra att veta.

ashe
2014-03-10 08:44
#10

mcdonalds har äggröra med bacon som frukost…

[Oceansoul]
2014-03-10 10:46
#11

Jag brukar köra på Kungshallarna vilket är centralt, ber alltid om att få måltiden utan potatis/ris etc. grekiska kolgrillen är super där man får grillat kött eller lax med tzatziki och grillade grönsaker.

Sindri
2014-03-10 12:08
#12

Alltid när jag blir  erbjuden äggröra på matställen frågar jag om den är gjord på färska ägg. Det finns som bekant en billig ersättning på plastdunk……

Man kan också kolla noga på röran; en äkta äggröra är inte helt homogent gul, utan man kan se lite vita här och där.

Upp till toppen
Annons: