Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 14148 ggr
Neta86
2013-09-28 12:24

Hur hamnar jag i ketos?

Är nybörjare i LCHF världen och undrar hur jag ska hamna i ketos? Vill gärna ha tips på måltider som gör att jag hamnar i "ketos" Väger 73kg och är 157cm kort ;) Jag helammar också, Har varit övervikt i ca 6-7 år och är så himla less på att vara tjock! Alla förslag är välkomna!!

Annons:
Zepp
2013-09-28 12:33
#1

Det är väldigt enkelt.. ät väldigt lite kolhydrater så hamnar du automatiskt i ketos!

Äter man under 100 gram kolhydrater per dag eller mindre så äter man per definition en ketogen diet.. ju mindre kolisar, dessto mer ketos!

Men.. ketos har inget linjärt samband med viktminskning.. däremot tyder det på att du förbränner mest fett och använder ytterst lite glukos!

Iomed att du ammar anser jag att du inte skall kasta dig på hard core LCHF.. typ 5E% kolhydrater.. utan du kan börja med att ta bort allt socker och dra ner drastiskt på mjöl.. samt öka på fett i motsvarande grad!

Här du litta tips!

http://www.kostradgivarna.se/veckomeny/

Egentligen handlar det mest om att bara äta riktig mat, dra ner på socker och mjöl, och äta fullfeta matvaror tills man är nöjd!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Bivax
2013-09-28 21:35
#2

Som sagt, ketos är ingen garanti för viktnedgång och välmående, men vill man absolut hamna i ketos är snabbaste vägen dit faktiskt att fasta. Epileptiska barn som ska äta en ketogen kost får börja med att fasta för att hamna i ketos.

Neta86
2013-09-29 20:10
#3

#2 Fasta? Hur tänkte du då? #1 Jag kollade upp via en app hur mycket protein jag äter under en dag och det ser ut såhär: 100 fett 125 protein kolhydrater 75 kcal 1686 Är det bra värden för viktnedgång??

Orakletidelfi
2013-09-29 20:37
#4

När du fastat en natt är du i ketos på morgonen, fortsätt med lite kolhydrater (under ca 100 gram per dag)  så bibehåller du ketosen. 

Om du har bra värden för viktnedgång vet jag inte, tycker du äter väldigt lite för att amma måste jag säga.

Zepp
2013-09-29 20:39
#5

Om du väger 125 kilo så vart det lagom med protein.. och fettet bör vara minst samma som protein och kolhydrater tillsammans!

Det där kalls väl för Dukandieten?

Såhär är riktlinjerna för LCHF, dvs för en ketogen diet!

Minimum 1 gram protein per kilo och dag, mer om du tränar.

Så lite kolhydrater som du anser att du klarar av, säg 50 gram eller mindre, dvs 5-10 E%.

Resten fett upp till ditt energibehov.. gärna upp till 70-80E%.

Sen så.. varken ketos eller några särskilda värden gör att du automatiskt går ner i vikt.

Det beror på hur din kropp fungerar.. vissa är tvungna att äta pyttelite kolhydrater för att minska i vikt, andra minskar lättare om de äter friare.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2013-09-29 20:54
Annons:
Neta86
2013-09-30 12:06
#7

#6 Tack för artiklarna, läste och läste men undrar nu hur jag ska ösa på med mer fett? Känns som jag ska äta smör med sked :/

Neta86
2013-09-30 12:19
#8

#4 Äter jag för lite för att amma. Det vill jag ju inte, tips på hur mycket jag borde äta?

Orakletidelfi
2013-09-30 12:33
#9

1600 är ju mindre tror jag än ditt basala behov utan att amma eller göra något speciellt. Finns sidor där du kan räkna ut det där. HJär t.ex. http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php Sen måste  ju amningen ta en hel del också. Det får du googla på. Näringsbehov vid amning eller så. 'Gissar iallafall, som sagt, att du hamnar på högre än det du redovisar att du äter även utan att ta hänsyn till amningen…

Zepp
2013-09-30 14:09
#10

Ja altså.. fortsätt med 75-100 gram kolisar om dagen iomed att du ammar!

Fettet får du från maten.. tex ägg 65E% fett!

Bacon 85E% fett, lax, sill, makrill.. cirka 60E% fett!

Blandfärs cirka 60E% fett!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kaisakavat
2013-09-30 18:26
#11

Du behöver inte ösa på med massor av fett. När man pratar om 'lika mkt fett som kh och protein tillsammans', då menar man energiprocent, inte vikt eller volym mat.

Fett är energitätt. Mer än dubbelt mot protein och kh. Det blir fort tillräckligt så länge man inte snålar/äter magert. 

Om man t ex äter en mager proteinkälla (kycklingfilé e dyl) så är man i hamn med ett par hyvlingar smör med osthyvel eller en 'klick', som får smälta i den varma maten. Till exempel. Äter man feta bitar, som de Zepp tar exempel på ovan, då behöver man inte lägga till mkt fett alls, ibland inget. Räcker kanske med fettet man steker/tillagar i.

Mer fett har fördelen bättre mättnad, så en extra dutt här och där är inte fel. Leder till att man blir nöjdmätt på mindre mat.

Bivax
2013-09-30 23:02
#12

#3 Fastar man i minst ett dygn är man i ketos sedan. 

På normal lchf och har jag cirka 2 mmol/L i blodketoner på morgonen (vilket brukar anses vara optimalt). Efter ett dygns (ofrivillig) fasta hade jag nyligen 5,2 mmol/L, alltså ett väldigt högt värde. 

Så här är det: Den som inte äter något alls tvingar kroppen att anpassa sig till fettförbränning illa kvickt. Men det är inget jag rekommenderar för dig som ammar. 

Jag röstar för att du ska satsa på näringstät lchf-mat för hälsan. Om du inte går ner av att äta lchf kan du ju prova att kombinera det med periodisk fasta när du har ammat klart.

danc
2013-11-20 16:59
#13

Jag är inte mycket för att räkna. vill inte räkna, äter i princip bara smör, kött och fisk och grönsaker där till. plus majonnäs, grädde och BA. Är nybörjare (Tre veckor med LCHF)  Kommer i en del skjortor som tidigare var för små, men har gått upp ett kilo sen jag började. Jag hoppas jag gör rätt. Inser nu när jag skriver att jag kanske är på fel tråd.

Dan C

Annons:
[Majbot]
2013-11-20 19:21
#14

Hamna i ketos gör man när man äter under 40 gr kolhydrater/dag. Huruvida du borde eller inte borde göra det kan bara du svara på, men LCHF är ju bara naturlig mat i princip, så jag kan inte se hur det skulle kunna skada barnet?

Margareta
2013-11-20 19:48
#15

Min personliga erfarenhet är att ingen kan säga var kolhydratgränsen går för att någon annan skall hamna i ketos. Det beror på fler parametrar än bara uteblivna kolhydrater och själv skulle jag inte hamna i ketos enligt instruktionerna ovan. Det är för mycket kolhydrater för att jag skall stanna i ketos. Det verkar vara oerhört individuellt och man får helt enkelt prova sig fram hur mkt kolhydrater och kanske framförallt av vilken sort. Jag förordar till 100% glutenfri kost och så stärkelsefri som möjligt. Grönsaker brukar gå bra i hyfsat obegränsad mängd men inte majs, potatis och så klart spannmål. Vad som är viktigt är att hamna rätt i proteinmängd och särskilt om du ammar. Det får inte bli näringsbrist. Hellre för mycket. Animaliskt protein från rena råvaror av bra ursprung ger näring till både dig och barnet. Fettet skall sen göra dig mätt och belåten. Personligen tror jag inte det kan bli för mycket om det inte är mejerifett i kombination med mjölkprotein/laktos, där kan man behöva hålla igen lite. Smör är ett undantag eftersom det inte innehåller laktos/protein utan är 100% fett. För mig har fettmängden varit avgörande för ketosen.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Orakletidelfi
2013-11-20 22:08
#16

Mja, smör har 80% fett och HELT fritt från protein är det ju inte heller, varning för det, läste precis om en liten flicka som kan dö om hon får i sig  en bråkdel av ett gram mjölkprotein, smör går INTE alls.

Enligt minmat har smör 0,6  gram protein / 100 så mycket är det ju inte men är man mjölkallergiker är det tvärstopp!  Ghee går förmodligen det ska iallafall vara 100% fett.

Upp till toppen
Annons: