Annons:
Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 19994 ggr
Sindri
2013-09-23 23:23

iHerb och tull?

Hur var det nu med tull och moms när man handlar utanför EU? Vet att det har avhandlats här förut om hur mycket man skall beställa från iHerb, har letat förtvivlat men hittar inte den tråden.

Har just kommit upp i ett stort belopp, men kanske skall minska det för att slippa tull och/eller moms?

Annons:
MimLan
2013-09-24 07:19
Sindri
2013-09-24 08:01
#2

Ja - det har jag sett, men många här (inklusive jag själv) har beställt utan att behöva betala moms, så jag undrar om någon vet vid vilka belopp de börja kolla och krångla. Min order är under 1300 så vad jag förstår är det ingen fara för tull.

MimLan
2013-09-24 08:05
#3

Det är en chanstagning, du har ingen garanterad siffra där de struntar i det.

Skolla
2013-09-24 13:36
#4

Jag har beställt rätt ofta därifrån.  Har fått tipset att hålla ordern under 400 sek.  det fungerar bra- Jag delar upp beställningen för att slippa tullen.  Har råkat ut för saftiga avgifter på beställningar över 1000lappen.

nyborjare08
2013-09-24 13:54
#5

Det verkar som om inte alla läser länken i #1 så därför kopierar jag in här:

"Hur mycket är tullsatsen?
Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 300 kronor behöver du inte betala någon tull, momsen däremot får du betala."

Momsen slipper man aldrig undan alltså, förutsatt att fraktföretaget sköter sig och redovisar som de ska. Och personligen skulle jag inte vilja ha att göra med såna som inte sköter sig!

När jag beställde smyckesdetaljer var tullen 7 % av varans och fraktens värde och momsen 25 %. Så tullen var det lilla.

 

 

Sindri
2013-09-24 14:45
#6

Jo, men jag har tidigare beställt från iHerb, men kanske för 4-500 SEK - har aldrig betalt moms, så min tanke var att tullen inte ids/har resurser att gå på varje paket utan tar de med högsta beloppen, och där undrade jag lite vilken erfarenhet andra har.

Att dela upp beställningen gör väl också dubbla frakter, och nu var det extra rabatter om man beställde 4 st av en del saker jag skulle ha.

Och så var det xtra 5% för order över 60$…..

Jag kanske gör så ändå, vill inte hålla på och lösa ut paket - har inte tid med det.

Annons:
nyborjare08
2013-09-24 15:25
#7

Det är inte Tullverket som tar betalt för tullen eller momsen direkt från dig, det är fraktföretaget, dvs DHL, Posten, FedEx eller vilka det nu är. Sen redovisar de i sin tur tullen till Tullverket och momsen till Skattemyndigheten. Så är i alla fall min erfarenhet. Och då är det ju upp till dessa fraktföretag, hur ärliga de är med att redovisa moms och tull…

 

 

Sindri
2013-09-24 15:31
#8

Aha! Ja, nu slängde jag iväg hela ordern på 74€ - alt. hade det blivit två ordrar på ca 45€ = 90€ - i slutändan ungefär samma belopp som om de tar ut moms på 74€.

hemul
2013-09-24 16:40
#9

Det är bara det att posten för det mesta struntar i det om värdet inte är så högt. Jag får i princip aldrig betala (2 ggr av dussintals under många år). Slapp ju t.o.m. på mina USA-boots med ett värde på över 1600, något jag definitvt väntat mig att få göra. Min erfarenhet är annars att uppåt 700 börjar det bli farligt. Då lutar jag mig även på bekantas erfarenheter.

Apropå posten så har personalen på utlämningsställena ingenting med det hela att göra om nu någon skulle tro det, så dem behöver man inte vara rädd för. Tulljobbet görs långt tidigare.

Trollbus
2013-09-24 20:10
#10

Köpte skor från amerikanska Amazon för ett par månader sedan. Förbetalde momsen till Amazon. Skorna som kostade runt 500 kr kom efter en vecka. Efter en månad fick jag återbetalning av momsbeloppet från Amazon. Verkar som att de inte bryr sig vid låga belopp.

Jag har beställt från iHerb många gånger och aldrig behövt betala moms. Håller mig till högst 400 kr per beställning. Frakten är så billig att jag beställer flera paket.

[Annamaja27]
2013-09-24 20:42
#11

Jag har handlat av iHerb 4 ggr och en gång tog de paketet i tullen. Då var beloppet under 400 kr.

Sindri
2013-09-30 17:37
#12

Nu vet jag - de tog ingen moms och det var ju helt riktigt, men jag fick betala införselmoms på 79:-. Inget att bråka om.

Sweli
2013-10-03 01:03
#13

Min erfarenhet efter att de byte till DHL var att jag fick betala både moms och tull villket jag aldrig tidigare gjort.

Första paketet försvann men iHerb ersätte mig för förlusten.

Mina paket har alltid varit runt 1.5 kilo och ca 40 dollar.

De senaste gångerna har jag fått betala så jag slutade ett tag att köpa från iHerb.

Nu har jag beställt för 250 kr. 1.5 kilo jag återkommer hur denna gång har frakten resulterat.

Annons:
gun92884
2013-10-06 23:49
#14

#10 av Trollbus  Vad jag vet så tar inte amerikanska Amazon ut någon moms … ialla fall inte inom landet. Det har bråkats om det men så manga småhandlare skulle gå under om de helt plötsligt skulle börja behöva redovisa denna skatt eftersom det skulle dra på dem mer utgifter i redovisning … varuskatten är nämligen olika i alla stater.

Trollbus
2013-10-08 01:24
#15

#14 Den handlare som jag köpte från genom Amazon fördebiterade den svenska momsen åt den svenska tullen för smidigare importhantering. Finns flera butiker i USA som gör så. Men jag har aldrig hört att den återbetalats någon gång. Lite märkligt. 

Jag har själv ett företag där jag ibland exporterar till bland annat USA och man kan välja om man vill betala skatt och tull till landet man skickar, eller om mottagaren betalar. Den gång jag skickat och betalat skatt och tull i förväg tog det dock extra lång tid.

gun92884
2013-10-08 13:55
#16

#15 av Trollbus     Då handlar du kanske med någon större försäljare som säljer till utlandet och känner till olika landers regler. Här inom Staterna blev det ramaskri när det talades om att lägga på skatt. Vad man SKA göra - och jag skulle tro att nästan INGEN gör - är att deklarera på sin skatteblankett de större varor man har köpt på Amazon eftersom de inte tar någon moms där, utan den ska då beräknas efteråt i de stater där det tas ut skatt på just denna vara … alla stater tar inte ut samma skatt och en del tar kanske inte ens ut skatt på samma vara … ett riktigt trasselnystan av lagar.

Trollbus
2013-10-08 21:01
#17

#15 Ojojoj, det verkar krångligt värre! 

Ja, det är inte alla handlare i USA som lägger på svensk moms så du har säkert rätt i att det bara är de större.

Robb
2013-11-19 08:48
#18

#13 Sweli: Kontaktade du deras support och sa att paketet inte kommit fram och så ersatte de dig? Jag är i samma sits nu, för första gången.

konichiwa
2013-11-19 13:53
#19

Jag handlade på iHerb för ett par veckor sedan. Av gammal vana såg jag till att hamna under 400:-. De har ju bytt fraktleverantör så priset blir minst 6 dollar per paket. Hade jag köptallt i en beställning så hade frakten gått på 8 dollar. Men då kanske det blivit tullkostnad också?

När paketen kom så fick jag betala moms. Å andra sidan fick jag dem hemkörda av DHL.

Det vore bra om vi kom fram till hur det är billigast att handla därifrån nu med de nya förutsättningarna!

hemul
2013-11-19 15:43
#20

Jaha, då var det slut med det roliga. Om man ska betala moms + avgifter kan det väl knappast löna sig?

Vad tar DHL i avgift för att kassera in momsen åt staten? Samma som posten eller?

Beträffande att det amerikanska företaget man handlar från själva lägger på svensk moms har jag aldrig råkat ut för det, guskepris. Och jag har handlat rätt mycket, men kanske inte från jättestora företag, mer än iHerb då.

Däremot har jag råkat ut för något underligt senaste två gångerna jag handlat från Amazon.co.uk. De har inte lagt på någon moms alls och det har de alltid gjort förut! VAT 0.00 har det stått. Nån som vet vad det beror på?

Annons:
konichiwa
2013-11-19 15:55
#21

#Hemul

DHL lägger ut för momsen och den ska man betala inom 10 dagar men någon egen avgift lägger de inte på (som posten gör och tar 100:- per paket trots att man redan betalat frakt).

De ringer från DHL dagen innan och hör efter när man är hemma och kan ta emot paketet eller om de kan bara lämna det vid dörren.

Enda skillnade är alltså att man betalar lite mer i frakt (fortfarande billigt) och så momsen.

Nu kan jag inte riktigt komma ihåg vad tullavgiften är och står för. Bara momsen  eller moms plus tullavgift?

konichiwa
2013-11-19 15:58
#22

Läste just tull länken under #1  och upp till 1300:- är det ingen tullavgift.

Så det nya verkar OK. Man vet om det blir tullavgift. Eller inte. Man behöver inte känna att man chansar längre. Man vet alltid vad kostnaden blir.

Sindri
2013-11-19 18:31
#23

På 74€ fick jag som sagt betala moms på 79:-, ingen tull, inga andra avgifter. Inget att bråka om, tycker jag. Bara att lägga på 12%, och om man beställer under 1300:- så vet man precis vad det kommer att kosta.

Det är också första gången jag får betala moms på beställning från iHerb, så det kan ju hända att de missar ibland. Eller så har de blivit mer nitiska nu.

konichiwa
2013-11-19 22:21
#24

De har bytt fraktleverantör från posten till DHL och DHL momsdeklarerar och betalar momsen som sen köparen ska betala in. Lätt att missa! Det kommer med en faktura utanpå paketet och det är lätt att tro att det bara är en fraktsedel utan intresse.

Om man inte betalar inom 10 dagar kan det bli dyrt.

Sindri
2013-11-19 22:56
#25

Min DHL-kille var noga med att påpeka att jag skulle betala.

hemul
2013-11-19 23:32
#26

Tack konichiwa. 🙂

Men bara 12% moms? Det måste ju ha räknats som livsmedel då. Är det inte 25% på tillskott och sånt?

Sindri
2014-03-05 17:21
#27

DHL är uppenbarligen mer nitiska än Posten var. Man får betala moms på alla belopp, ur små de än är. Men 12% får jag betala, vet ej om det räknas som livsmedel, eller om det är speciell införselmoms som bara är på 12%.

På den fakturan jag fick idag står det att DHL dessutom tar ut en engångsersättning på 100 kr för hantering av utlägget.

Har dock aldrig fått nån faktura på det beloppet.

Annons:
hemul
2014-03-05 19:12
#28

Jaså, tar de inte ut någon avgift? Då är det ju inte så farligt. Åkte på tull, moms eller båda på posten häromdagen (det var inte specat). Varans värde 380 SEK, tull/moms 71 SEK, postens avgift 100 SEK. Då tänkte jag just det, att slapp man bara postens avgift skulle det ju vara rätt OK. Nåja, tredje gången jag åter dit sedan sekelskiftet. Skulle tro jag går plus ändå.

hemul
2014-07-17 16:57
#29

Fick just paket från iHerb. Jag valde den billigare och långsammare frakten. Kommer inte ihåg vad den kallas, nåt med flyg ivf. Först står DHL, förkryssat. Sen står det här alternativet. Som jag misstänkte kom det på vanliga posten. Ingen tull. 🙂

Fick också ett amerikapaket direkt i brevlådan häromdagen.  Vårde 600 någonting. Ingen tull. Så posten är fortfarande släpphänta.

hemul
2014-07-18 00:46
#30

Hör ni, ni som fått via DHL och fått betala tull, har DHL tagit ut någon avift eller inte? Är inte klar över hur det är med det.

konichiwa
2014-07-18 15:10
#31

Nej för mig har de inte tagit någon egen avgift de 3 senaste gångerna sen de gick över till DHL. Posten däremot tar alltid 100,- för sin eminenta tjänst (som redan är betald!)

Upp till toppen
Annons: