Annons:
Etikettmat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 14270 ggr
redets
8/31/13, 6:32 PM

chopchop

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var idag förbi en av chopchops restauranger.

Det här är vad de skriver om sin mat.

 Jag frågade dem om de hade någon rätt utan socker men det hade de inte, alltså inte ett enda alternativ utan socker - verkligen ett hälsosamt alternativ 😴

Annons:
Zepp
8/31/13, 8:06 PM
#1

Jamen.. de har ju snålat med fettet! 🤪

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

redets
9/1/13, 7:27 AM
#2

Ja, suck! 😴

Skulle ha frågat vilken rätt som hade mest fett så hade tjejen jag pratat med blivit ännu mer irriterad, hon kunde inte fatta varför jag frågade efter något så konstigt som socker i maten.

Cajsavarg
9/1/13, 9:31 AM
#3

Vi har precis i dagarna fått denna kedja hit till oss. Då är det alltså ingen idé att besöka dom!

//Fat makes Me fit//

MimLan
9/1/13, 10:06 AM
#4

#3 Det är det väl? Hur skall de annars få klart för sig att de missar en marknad som inte vill ha mycket socker i maten? 

De behöve rju bara lära sig vilken sås de skall krydda med, så har de rott det i hamn.

Seglarina
9/1/13, 10:12 AM
#5

Ja, att man vill undvika socker fattar inte folk.

Jag skulle fika på stan förra lördagen. Var på ett trevligt kondis och frågade efter något utan metemjöl och socker. Jag blev presenterad för en paj som var gluten- och laktosfri!! Tyvärr var jag lika förvirrad som servetrisen och köpte den, smakade bara socker, förfärligt. Min tolkning är att det jag frågade om var så orimligt att hon inte hörde vad jag sa utan helt enkelt presenterade deras 'dietvariant'.

kaisakavat
9/1/13, 11:36 AM
#6

Inte är det så konstigt att de tolkar mjölfritt som glutenfritt. Man får ha tålamod och upprepa ett par gånger att det inte är bara för gluten. Eller säga 'Jag kan inte äta mjöl - alls!'.. 🙂

På kondis handlar det om go-fika - och det kanske är åt det orimliga hållet att vänta sig så mycket annat än vetemjöl och socker, såvida de inte har en LCHF-certificering o/e LCHF-meny, har personligt intresse.. Väldigt bra om vi alltid frågar efter andra alternativ när vi är in på såna ställen, en och annan blir nog intresserad på sikt. 

Här i stan finns ett hopplöst ställe. Snäsigt avvisande.. Ett annat är redan LCHF-certificerat. På eget initiativ. Ett tredje är intresserat men veligt, osäkert.. Dessa tredje funderar jag på att förära en LHCF-bakbok och ett häfte med egna små-favoriter.. 😃 ..liksom pusha dem milt i rätt riktning. 

Men det här är en liten stad. Det är inte alltid läge..

Annons:
MimLan
9/1/13, 12:05 PM
#7

#6 Vad är det kakor/godsaker a la LCHF som de har?

Zepp
9/1/13, 12:31 PM
#8

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Seglarina
9/1/13, 12:34 PM
#9

Jag håller med dig Kajsakavat, frågar vi inte så kommer det aldrig nått. Det var också i en liten stad jag var också =Lysekil. Däremot överaskade mig ett konditori i Uddevalla för ett tag sedan genom att  ha en socker och mjölfri bakelse, en liten chokladöverdragen sak. Ganska söt dock så jag undrar jeg….

Nästa gång ska jag fråga efter ost, när jag har ställt den inledande frågan.

redets
9/1/13, 1:48 PM
#10

Jag håller verkligen med att man ska fråga, det gör jag så ofta jag kan.

När de inte kan erbjuda socker och mjölfritt så går jag därifrån.

kaisakavat
9/1/13, 1:50 PM
#11

#7 Menar du det LCHF-certifierade stället? Det är i första hand inte ett fik, utan en blandning av restaurang/bar/café.. typ. Så det finns inte så jättemycket fika just. Men lite. På sistone har det försämrats lite, de har haft en LCHF-chokladmousse som var god som fanken förut, men de måste ha ändrat receptet för den är inte riktigt lika god nu. Bra, men kunde lätt vara bättre. Jag frågade vad de har i den, men har glömt nu.. 

De borde ha fler alternativ då.. vilket jag föreslog dem senast jag var där. Får se om de återinför ngt. De hade bl a nån bär-grej-kaka förut som utgick. Kanske för låg omsättning, vet inte. 

#9 Ost brukar gå finfint att få, de flesta caféer gör/serverar ju mackor. Men go-fika är det ju inte, där får de skärpa sig. 😉

Zepp
9/1/13, 1:50 PM
#12

Som regel så bemannas inte sådana snabbmatställen av intelligensian.. och så får de som oftast lära sig att focusera på huvudargumenten.. dvs billigt och gott!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: