Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 14539 ggr
peoy
2013-08-30 23:16

Min labbsvarstråd (kolesterolvärden)

Samlar mina labbsvar (kolesterolvärdena) här för att hålla det skilt från den tråden jag lånade för några månader sen:

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d71339bb9cb46222704b2c7-extrema-kolesterolvarden-efter-overgang-till-lchf

Lägger in mina gamla värden från den tråden i första inlägget här också:

2010-11-23
Kol/s 6,8
Trigl/s 1,12
fP-Glukos 5,7

2011-02-15
Kol/s 6,3
Vikt: hade passerat 85kg och insåg att det var dags att göra nåt åt det

2011-08-23
Kol/s 6,8
Trigl/s 2,38
HDL 1,09
LDL 4,6

2011-11-14
Kol/s 6,4
Trigl/s 1,30
HDL 1,22
LDL 4,5
fP-Glukos 5,3
Vikt: 78kg

2012-12
Kol/s 5,8
HDL 1,46
LDL 4,1

**2013-02-14
**Vikt: 67,8kg

**2013-05-21
**Kol/s 8,6
LDL 6,7
Vikt 64kg

2013-05-21
Kol/s 8,6 (3.3-6.9)
Trigl 0,79 (< 2.6)
HDL 1,58 (0.8-2.1)
LDL 6,7 (1.4-4.7)
LDL/HDL 4,23 (<5)
%HDL-Kolesterol 18 (15-35)

Annons:
peoy
2013-08-30 23:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

2013-08-27

ASAT 0,54 ( < 0,75)
ALAT 0,49 ( < 1,1)
CK 2,91 ( < 6,7)
Kolesterol 9,6 (3,3 - 6,9)
Trigl 0,84 ( < 2,6)
HDL 1,92 (0,80 - 2,1)
LDL 7,3 (1,4 - 4,7) (beräknat fejk-värde)
LDL/HDL 3,82 ( < 5) (överstruket eftersom det gjordes apo-kvot)
%HDL-Kolesterol 20 (15-35) (överstruket eftersom det gjordes apo-kvot)

Apo-A1 2,05 (1,00 - 2,10)
Apo-B 1,69 (0,66 - 1,67)
Apo-B/A1-Kvot 0,82 (0,45 - 1,30)

På bilden behöver jag lite läshjälp, men jag antar att det står nåt i stil med att jag ska börja käka mina statinpiller…

Zepp
2013-08-30 23:54
#2

9,6/1,92=5

Bör vara under 6, helst 5 eller lägre, ännubättre om det är 4 eller lägre.

Triglyceriderna ligger i botten.

Män

  • Under 0,7 = mycket bra
  • 0,7-0,9  = ok
  • Över 0,9 = förhöjd risk

Du ligger åt det höga hållet.. och det är antalet APOb, som är det som ställer till det.

Och med tanke på de låga triglyceriderna så tyder det mer på att det inte är högt VLDL, utan mer på problem att bryta ner LDLremnants.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

peoy
2014-02-24 13:59
#3

40-årskontroll 24/2 2014

Mina förberedelser veckan före har inte varit några speciella, utan jag har försökt skriva ner allt jag ätit i FatSecret och konstaterat att jag i genomsnitt ätit mat för 1,6 person/dygn.

Gårdagen var planerad att fasta helt och hållet, förutom mogonkaffet, men det fick bli ett halvt paket bacon, 3 ägg, purjolök, paprika och majonnäs till en ganska sen middag (klar före kl 20). Totalt matintag under gårdagen stannade ändå under 100% (1132kcal/57%).

Kolhydratintaget har varit mellan 60 och 225 gram under de 7 dygnen före (söndagen ej medräknad)

Har inte fått särskilt många värden att lägga ut idag, men här är det jag fick veta..

Vikt:
Jag vägde 69kg med vinterkängor och innekläder (alltså en ganska onyttig information, får väl väga kläderna ikväll), senaste vägning hemma för några dagar sen (och stabilt i flera månader): 66,5kg

Blodsocker:
4,0 i blodsocker efter fastande natt
6,4 efter drickandet av sockervattnet (Gluco 75), uppmätt 2 tim efter

Blodtryck:
113/70 (påstås vara lågt, men det har alltid legat därikring)

Tjocklek:
80cm tjock är jag tydligen, 6cm tjockare än min egen senaste mätning, men bältet har jag oförändrat på extrahål -4

Zepp
2014-02-24 19:57
#4

Om man säger som så.. så är inte 6,4 särskildt högt efter två timmar!

Tyder på en bra insulinutsöndring och ingen insulinresistens.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

peoy
2014-02-24 22:03
#5

Sköterskan sa också att 6,4 var ett bra värde..  Blev lite trött efter det där saftintaget och har haft huvudvärk till och från idag..

Hittade det här om blodsockervärde när jag kollade när jag kommit hem:

http://www.1177.se/Vasterbotten/Fakta-och-rad/Undersokningar/P-Glukos--blodsocker/

--
Låga värden, vad kan det bero på?

Blodsocker under 4 mmol/L brukar anges som lägre än normalt. Låga värden beror oftast på att man har diabetes och tagit för mycket av den medicin som sänker blodsockret. En annan vanlig förklaring till för låga blodsockervärden hos personer med diabetes är att man ansträngt sig fysiskt utan att äta tillräckligt innan. Blodsockervärden under 4 mmol/L är mycket ovanligt om man inte har diabetes.

--

Så om nån läkare ska kolla på svaren förväntar jag mig inget annat än att jag får utskrivet blodsockerhöjande piller/sprutor/whatever, eftersom jag ligger precis på gränsen till dåliga värden och diabetes…

Hade lika gärna kunnat ha 3,9 eller 3,8 om jag hade skippat senmiddagen på kvällen innan..

Zepp
2014-02-24 22:54
#6

4 är helt normalt, kan gå ner till 3,5 utan att du märker något.

Men mäter man fastevärden så brukar de ligga mellan 4-6.. lite beroende vad man gör och hur man mår för tillfället.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
peoy
2014-02-28 14:48
#7

Läkare är roliga..

"

Du har tagit kolesterolvärde som är 10,8 och det är rejält förhöjt. Det ONDA ldl-kolesterolet är 8,1 också rejält förhöjt. Jag föreslår kolesterolsänkande tablett…

"

Ska jag föreslå läkaren att läsa Uffe Ravsskovs bok som krossar alla påhitt om kelesterol ? :)

peoy
2014-02-28 19:05
#8

.. och såklart fick jag inte veta det uppmätta HDL-värdet, och inte heller triglyceriderna.. allt för att jag inte ska ha något att komma med på nästa provtagning (som såklart kostar en 100-lapp i inträde)..

Det går väl räkna lite baklänges och gissa på trigl värdet och HDL, men det ger inte så mycket om jag inte gissar rätt (har en del gamla värden att gå på, och om jag inte höjt trigl eller sänkt HDL) ..

Zepp
2014-03-01 00:36
#9

Fick oxå ett sådant svar.. frågade om han trodde jag var idiot!

Jag har sänkt mitt totalkolesterol, sänkt mina triglycerider.. ökat mina HDL.. jag vill ha en APO-kvot!

Det gör vi inte längre.. det e inte modernt.. god natt! 😡

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

peoy
2014-03-05 09:06
#10

Fick (över telefon med läkaren) mina resterande värden..

**2014-02-24 (ganska prick ett halvår från förra)
**

Kolesterol 10,8 (3,3 - 6,9) "försämrat" från 9,6
Trigl. 0,5 (< 2,6) förbättrat från 0,84
HDL 2,4 (0,80 - 2,1) förbättrat från 1,92

LDL 8,1 (fejkat, beräknat som vanligt: (10,8-2,4)-(0,45*0,5) "ojojojojoj så dåligt"

Eftersom jag inte fått alla värdena så hann läkaren påstå att LDL värdena blir sämre av högre triglyceridvärde, och att det är mitt låga värde som gjorde resultatet mindre dåligt (vad man än gör blir ju 0,45*valfritt större ju större "valfritt" är, dvs *0,5 blir sämre än *17,2)

(Total/HDL) 10,8/2,4 = 4,5 (bra, tas inte hänsyn till) förbättrat

Triglyceriderna = där hade hon inget att komma med, annat än att med FELET att dessa hjälper NER det beräknade LDLet förbättrat

(LDL/HDL) 8,1/2,4 = 3,375 (bör vara < 5 enligt gamla prover) förbättrat
%HDL-Kolesterol (2,4/10,8) = 22 (15-35) förbättrat

Kommentarer (framförallt) Zepp ?

peoy
2014-03-05 09:11
#11

Har ett återbesök för ny provtagning om en månad. Första förslaget från läkaren var att jag skulle käka grönsaker och frukt i en månad, men jag styrde om det lite att fortsätta äta samma mat, men i måttligare mängder.

Har som jag nämnt i min matloggartråd (för länge sen vetat) men fått bevisen för att jag äter alldeles för mycket.. Igår landade jag återigen på strax över 200%…

peoy
2014-03-05 10:13
#12

Kanske lite intressant läsning..
http://www.perfekthalsa.se/tag/kolesterol/

Sen att Triglyceriderna ökas "vid frånvaro av fysisk aktivitet" kanske också stämmer, men jag har varit betydligt mindre fysiskt aktiv mellan slutet på aug -13 och slutet på feb -14, och har SÄNKT värdet till ett löjligt lågt..

odezza
2014-03-05 10:23
#13

Jag har efter snart 8 år på LCHF skyhöga kolesterolvärden. Apo-kvoten, som ska vara högst 0,6 för kvinnor, ligger på 1,8!

Jag talade om för läkaren att jag inte tänkte äta statiner pga dess biverkningar. Med eftertryck…

Jag tror inte att mina höga värden beror på LCHF, eftersom de flesta snarare verkar normalisera sina värden med den kosten. Tyvärr har jag inget värde från innan kostomläggningen att jämföra med.

Men eftersom jag mår bra, och övriga värden (puls, Blodtryck, BMI, mm) är bra, så oroar jag mig inte det minsta. Och min läkare tar inte upp saken med mig längre.

"still lost in space and time"

Annons:
Zepp
2014-03-05 11:35
#14

#10

Du tolkar det där lika bra/dåligt som mig!

Det ser konstigt ut hur som helst.. likaså mina värden är heller inte perfekta!

En sak som skiljer dina värden från mina värden är ditt höga HDL och låga Trg!

Du har HDL som ligger ÖVER referens.. samt trg som en kärnfrisk ungdom!

Så vad skiljer oss åt då.. jag kan bara spekulera.. jag har antagligen något som påminner om metabolt syndrom/ärftlig benägenhet för hypotyreos.. två riskfaktorer som var för sig kan ge slika blodfetter!

På dig ser det mer ut att handla om själva ämnet kolesterol.. dvs själva förmågan att reglera kolesterolsyntesen i förhållande till intag!

Anledningen till att jag tror detta är att HDL stigit så mycket.. de har fullt sjå att ta hand om överskottet!?

Man pratar om att vissa är kolesterol hyperresponder!

Du kanske skulle testa dra ner på just kolesterol i maten.. ett annat klassiskt tips.. mest från observationssudier ioförsej är att minska på mättat, öka enkelomättat och få i sig mer Omega-3.. åtminstone se till att man får minimi.. om man kan utvärdera detta!

Klassiska tips till mig själv är då att motionera, bygga lite muskler, stresshantering och avslappning!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

peoy
2014-03-05 11:58
#15

.. och med avsaknaden av Apo-värdena (för att dom vägrar kolla på landstingets sjukvård) så är det väl bara att anta att ApoB ändå sjunkit så att det är nära den nedre gränsen..

Intressant var iaf att läkaren inte hade nåt att kommentera åt 0,5 i triglycerider i förhållande till det "farliga" LDL:et eller mitt HDL som är över referensvärdet..

Just av dom anledningarna gör mig ju ännu mer tveksam till statinbehandling (vilket jag ändå inte kommer gå med på då det enda "felet" dom hittills har är det höga totalkolesterolet), kroppen håller troligtvis bara på att göra sina egna regleringar efter mitt liv som mjölätare..

Nu tror ju läkaren att en månads grönsaksätning kommer påverka kolesterolvärdena positivt, jag misstänker att både HDL och triglyceriderna far åt skogen (kanske inte första månaden), och att det möjligtvis blir en sänkning på totalet och LDL (vilket en höjning av trigl ger). Hon var iallafall envis med att kosten har betydelse för kolesterolvärdena (och det har jag ju också bevisat med mina förbättringar efter borttagande av gluten, förutom vid fusk/test), men att mycket kolesterol i maten ger höga blodfetter är ju något som en del är oense om.

peoy
2014-04-03 14:45
#16

2014-03-26

B-LPK    4,1
B-EPK    4,5
B-Hb    136
B-EVF    0,42
Erv-MCV    92
B-TPK    246
HbA1c    33

P-Apo-A1    2,16
P-Apo-B    1,87
Apo-B/A1-kvot    0,87

Kolesterol    10,1
Triglycerider    0,72
HDL    2,32

LDL    7,5
LDL/HDL    3,23
P-%HDL-Kolesterol    23
Tot/HDL    4,35
Trigl/HDL    0,31

Apo-kvoten något försämrad sen 7 månader tillbaks (0,82), men fortfarande bra

Totalet sänkt med 0,7 sen förra månaden
Triglycerider försämrat sen förra månaden, men fortfarande bra
HDL sänkt, fortfarande över "gränsvärdet"

övriga kvoter ser väl helt ok ut..

De förändringar jag gjort är att jag börjat försöka minska ner matmängden till måttligare portioner (dagsintag), har under mars månad kommit ner i ca 2800kcal/dag, och hittills i april har det gått ännu bättre mot mitt mål på 2000kcal.

Saknar fortfarande hunger/mättnadskänsla, går lite bättre när jag äter mat som tar lite tid att äta (sisådär 5-10 min för 350g kött, 400g vitkål+purjo)..

peoy
2016-07-03 23:12
#17

2015-10-14 (företagshälsa + extra provtagning för att få HDL + TG)

Kolesterol 10,4
Blodsocker 4,3
Blodtryck 120/70 (ovanligt högt)

Extra provtagning pga kolesterolvärdet

Kolesterol 10,9
HDL 2,29
TG 0,75
LDL 8,51 (fick LDL och TG över telefon, så nåt kan ha blivit fel, stämmer inte med Friedwalds)
LDL räknat på de värden jag fått: 8,27

peoy
2016-07-03 23:22
#18

2015-09-21

Påbörjade jag en lite annorlunda kosthållning.. Räknar inte med att det hunnit påverka värdena från provtagningen 2015-10-14, men till den kommande har det säkert haft lite inverkan

2016-07-01 (har inte fått alla värden än, och får säkert inte de begärda Apo-värdena)

Kolesterol 9,0
HDL 2,2
TG 0,9
LDL 6,4 (stämmer med Friedwalds)
Blodsocker 5,0 (17 timmar fasta, 15 - 08)

Sänkning av kolesterolet med nära 2…
Triglycerider halvhögt (har varit nere på 0,5 på ett antal provtagningar)
Blodsocker ovanligt högt (har varit nere på 4,0)

Jag har varken minskat (snarare ökat) på mättat fett, inte heller börjat äta mer grönsaker eller mindre kött (tvärtom där med)…

Sindri
2016-07-04 14:01
#19

10,4 i total hade jag sist jag mätte. Var nog en tre år sedan, orkar inte hålla på och tjafsa med en läkare som vägrar läsa på, så jag tar inga prover längre.

peoy
2016-07-04 18:46
#20

Doktor Kolesterolrädd Pillerutskrivare tyckte fortfarande att det var skitdåligt av mig att sänka från 10,9 till 9,0 på 9 månader.. kan tillägga att jag inte rört på mig mycket, och inte tränat helller de senaste 9 månaderna.. har gjort allt precis tvärtom (det är ju det som bevisligen fungerar), även vid tillagningen av min mat :)

Annons:
Zepp
2016-07-04 20:22
#21

Mm.. samma här.. en sänkning från 10,2 till 8,2 är lixom inget värt!

Nämenaltså.. no snack om saken.. vi som har förhöjda värden har en högre risk!

Därom tvivlar få sakkunninga/pålästa.. grejen är att Statiner är sista utvägen.. med biverkningar och hela kittet!

Den andra saken är att läkare per se är utbildade i vilka mediciner som påverkar vilka symptom.

Ett enskildt symptom är inget särskildt att lägga in i ett scorediagram som predikterar framtida risk för CVD!

Frågan man skall ställa till pillerutskrivaren är vilken orsak de anser vara lämpligt att dö utav.. och hur man skall må under tiden.

Statiner sänker främst LDL.. bra så, men påverkar sällan något av de hundra andra faktorerna.

Att statiner som är syntetiska mycotoxiner skulle vara essentilla betvivlar jag å det bestämda!

Grejen är att vi skall dö förr eller senare.. jag kan tänka mig att dö av CVD så småningom.. iallafall i 80årsåldern!

Jävligt många dör mellan 80-90 av CVD.. oavsett kolesterolvärden.. tar du statiner så kan du leva 3-4 dagar extra.. frågan är om det är värt detta?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

peoy
2016-07-13 07:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Doktor Pillerutskrivare tyckte sist jag ställde frågan om de försämrade livsvillkoren i 40-60 år är värt ett upp till 3 dagar längre liv… han tyckte såklart det var ett bra byte.. 60 år av helvete mot 3 dagar längre… hmmm…

Har ju ingen (egen) historik över hjärtsjukdom, inget dom vill ta reda på om jag haft nåt problem (hjärtinfarkt går väl se, men jag borde också ha upptäckt det), dom ville inte göra en ultraljudsundersökning av de stora blodkärlen.. bara skriva ut piller och behandla ett högt totalkolesterol.

Fick lite fler av labbsvaren några dagar senare, fortfarande inte Apo-kvot.. Kan vara så att labbet påstår att dom behöver ett rör blod per test dom ska ta (vilket tydligen inte ska vara nån sanning, utan en droppe räcker till allt och lite till)..

Bra lever- och njurvärden, och ämnesomsättningsprovet sa inget konstigt det heller.. (betyder alltså att doktorn kan skriva ut sina piller utan att behöva ta ansvar för alla biverkningar)

Med tanke på att doktorn inte vet vad jag ätit de 9 månader som gått mellan förra gången och nu, så är det nog ganska bra … Bl.a. uppskattat ca 200kg kött (mest gris och kyckling, en del lamm och nöt, några kilo ren) - rått…  22kg smör, 12kg ost, ca 950 ägg…

Det är ändå viktigt att lyssna på vad läkarna har att säga.. gör man sen precis tvärtom, så kommer man ganska långt i rätt riktning :)

---

Antecknad av Bernadette Lärkefjord (läkare) på Läkare Anderstorps hc, Skellefteå
2014-03-05

Aktuellt

Telefonsamtal angående patientens blodprover. Patienten ligger väldigt högt på LDL och han önskar förnyad provtagning angående lipidstatus och även förfinade provtagningar. Jag förklarar till patienten att förfinade provtagningen leder inte vidare till någon annan sorts behandling än i första hand hård diet och i andra hand medicinsk behandling. Diskuterar mycket kring patientens ätande och mängden av ätande. Rekommenderar honom att undvika smör och fett. Jag erbjuder även patienten dietistvägledning. Patienten bestämmer sig för att han försöker minska ner mängden av föda som han tar till sig i en månad och då förnyar vi provtagning av rutinkolesterol och ämnesomsättningen.
---

Har upptäckt att jag har en del journalanteckningar där det står att dom beställt provtagningar, men några resultat har jag inte fått..

Zepp
2016-07-13 20:31
#23

Finns lixom inget att anmärka på de provsvaren.

9/2,2=4,09.. perfekta värden!

Detta kallas för NonHDL-kolesterol är är bäst utvärdering efter APO-kvot!

Dvs kan pillertrillaren inte påvisa en dålig APO-kvot så är du frisk som en nötkörna.. iallafall vad gäller lipider.

Grejen är att det i kanske max 1% av patienterna så avviker NonHDL från APO-kvoten.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

peoy
2016-07-13 23:00
#24

Det enda jag reagerar på i den här provtagningen är att jag sänkt mitt fina långt-över-skalan HDL från 2,4 till 2,2 (kanske labbet som analyserade inte klarade mer än så), ökat TG från flera mätningars 0,5 till 0,9, och har ett högstarekord på fasteblodsocker (17 timmar) på 5,0 (vanligtvis 4-4,3 för mig)..

Det kan också ha att göra med att VLL (och kanske andra) ändrat på hur fastande man ska vara.. Tidigare (en av kallelserna till drop-in som jag inte var på, i oktober) var det tillåtet att dricka vatten, kaffe m.m ända fram till provtagningen.. På den senaste gula lappen är det inget drickande alls efter kl 22..

Inget problem för mig numera, då jag bara dricker kring ett glas vatten om dagen, resten av vätskan är det jag får i mig från maten, men både kraven, och att jag dricker mindre kan säkert göra en del både på blodfetterna och glukosvärdet.

peoy
2016-07-14 08:36
#25

NonHDL-kolesterol borde lämpligtvis vara TC - HDL (inte kvoten mellan dessa)..

NonHDL = 9,0 - 2,2 = 7,2

Lite andra kvoter som beräknats vid tidigare provtagningar
LDL/HDL = 6,4/2,2 = 2,91 (lägre = bättre)
%HDL = 24,4 (högre = bättre, 15-35%)
Total/HDL = 4,09 (lägre = bättre)
Trigl/HDL = 0,41 (lägre = bättre), det enda jag försämrad då jag höjt TG och sänkt HDL

Nåt som nyligen nämnts är NonHDL/HDL

7,2 / 2,2 = 3,27 (lägre = bättre, här ligger jag nog högt)

Zepp
2016-07-14 10:31
#26

Du har rätt, det jag angav är kvoten Tot/HDL!

Tot/HDL är en säkrare utvärdering iomed att beräkningen av LDL är väldigt osäkert.

Iallafall.. Tot/HDL var bra.

NonHDL är däremot högt.

http://www.docsopinion.com/health-and-nutrition/lipids/non-hdl-cholesterol-non-hdl-c/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

peoy
2017-09-26 21:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Pga brist på läkarbesök (och alltså nya provsvar att dela) bestämde jag mig för ett par månader sen att göra ett högst ovetenskapligt försök på mig själv. Kopierat rakt av från mitt inlägg i en LCHF grupp på Facebook, förutom att jag tagit bort alla namn för att skydda de oskyldiga..

Testet handlade om mångas påståenden om att "massor" med protein höjer blodsockret lika mycket som överskottsmängden kolhydrater. Så jag bestämde mig för att ta en (för mig) helt vanlig måltid att göra täta blodsockermätningar just före och varje halvtimme (och mer sällan) efter.

Dessvärre finns inte mitt inlägg kvar längre då Facebook-polisen tog hand om det.. Det jag kopierat var det jag hittade i mitt mail som kommit efter att andra kommenterat inlägget, och är kanske inte ens hela mitt testresultat.

--
Som fortsättning på tråden skrev om proteinets påverkan av blodsocker gör jag ett helt ovetenskapligt test nu..
Utgångsvärdet mätt med contour xt, resten med freestyle (sen om man kan lita på att dom visar ungefär samma är ju en annan sak.. gjorde baraföratt 2 tester inom några sekunders mellanrum för att felvisningen inte ska vara avgörande)

Måltid:
550g kyckling och 110g smör, ger 100,8g fett / 0,66g kh / 121,7g protein

16:10 innan maten 4,8
16:27 började jag äta, 16:37 var jag klar
16:57 med Contour, 4.7 (30 min)
16:57 med FreeStyle 4,6 (30 min)
17:28 med FreeStyle 4,6 (60 min)
17:58 med FreeStyle 4,9 (90 min)
18:28 med FreeStyle 4,9 (120 min)
20:28 med FreeStyle 4,6 (240 min)
--

Per-Olof Yliniemiden 22 juli 22:09

men om man ska utgå från det som nämnts här i gruppen och av ett antal usa-doktorer att allt över 15g/måltid är för mycket och omvandlas till glukos.. tja då har dom som nämnt det fel.. gav ju inte ens mitt experiment de bästa förutsättningarna för att inte få nån blodsockerpåverkan

--

Fanns inte så många kommentarer att ta tillvara på bland de jag hittade i mitt mail..  Slutsatsen är iallafall att många protein-skrämda LCHF:are + alla USA-doktorer som påstår att allt över 15g protein är samma som socker har fel.. iallafall för mig..

Annons:
peoy
2017-09-26 21:28
#28

Mitt blodsocker sjönk alltså med 0,2 efter att ha intagit 105g (7x) "för mycket" protein..

Effie
2017-09-26 21:39
#29

Nu är ju inte jag expert på det här för fem öre - men är det inte så att insulinet stiger av protein, och samtidigt glukagon som ev på något vis skulle neutralisera det hela…? Däremot inte blodsocker (förutom det som kommer från glukoneogenes, vilket inte borde vara mer än nödvändigt).
Men någon expert får ju gärna kommentera lite mer seriöst.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

LenaK63
2017-09-26 22:51
#30

Intressant. Men hur kan du äta så mycket på 10 minuter?

peoy
2017-09-27 00:02
#31

Det är bara äta… jag tog det ganska lugnt och har inget problem att få i mig så små (enligt mig) mängder, det dubbla skulle uppskattningsvis tagit 15 min i normal takt..

Zepp
2017-09-27 22:27
#32

Määärkligt.. eller inte?🤪

Iallafall.. aminosyror kan omvandlas till glukos.. speciellt sk glukoida aminosyror.

Allt överskott på aminosyror omvandlas inte till glukos och ej heller automatiskt.

För det krävs speciella omständigheter för detta.

1, lågkolhydrat, lågfett, högprotein.. då lever man till stora delar på glukos hur som helst.

2, Energiunderskott och högprotein.. egentligen det samma som 1!

3, Väldigt hög träningsnivå förbrukar en massa intracellulära glukoida aminosyror.. dessa krävs för att fett och kolhydrater skall brinna i proteinets låga.

4, Överskott av aminosyror kissas ut i form utav Urea.. kissa på gräsmattan en sommardag och du får en gul fläck, inte utav urinets gulaktiga färg utan för att det blev för mycket kväve på ett och samma ställe. Så.. urin är utmärkt gödning i trädgården men skall spädas minst 1:10 med vanligt vatten.

Aså.. det finns oxå problem med LCHF och högt proteinintag.. fast det vanligaste är faktiskt att LCHF funkar bättre med lite ökat proteinintag.

Och de som det funkar sämre för är de som lider utav Hyperinsulinemi/Insulinresistens.. dvs om man vill bli av med den åkomman så måste man reducera själva insulinet under en tid så att cellerna slutar att vara resistenta.

De som det funkar bättre för med lite ökat insulin är då antagligen inte Insulinresistenta.. och då funkar protein som så att det ger en ökad mättnad-.. man äter mindre.

Och postprandialt om man är friska på nästan vilken diet som helst så skall blodsockret i princip öka.. för att inom åtminstone inom två timmar vara tillbaka på fastevärdet.. eller åtminstone inom normalintervallet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: