Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för vegeterianer

Vettiga proteinkällor som veg på LCHF

2013-07-16 12:43 #0 av: ohsam

Hej! Jag har varit (lakto ovo)vegetarian - håll i hatten - hela mitt liv faktiskt. :) Det har gått utmärkt och jag har uppenbarligen inte koolat vippen (är nu 24 år gammal). För mig är den största anledning till vegetarianismen kort och gott att jag inte gillar kött, alls. Har försökt i kortare perioder men det slutade alltid med att jag bara åt "tillbehören" (pasta/ris/potatis osv). Vegetarianismen grundas även visserligen en del pga etiska skäl också men ska man göra det ordentligt bör man väl vara vegan då ägg- och mejeriindustrin för det mesta är skit.

Har sen en tid tillbaka kört LCHF och fullkomligt älskar vad det gör för magen och mitt allmäna välbefinnande. Tidigare åt jag väldigt mycket bönor och linser och inte speciellt mycket halvfabrikat alls men för att hålla mig till LCHF går det ju inge vidare att äta bönor och så pga kolhydrathalten.

Hursomhelst, hör hela tiden om att det är kass med Qourn och soyaprodukter (Soyaprodukter har jag iochförsig ätit ganska mycket av i mina dagar) och undrar om ni andra vegetarianer har några tips på bra "råvaror" att använda som proteinkälla. Galet att jag som hela-livet-vegetarian inte kan komma på det här själv haha!

Äter ganska mycket ägg, men tröttnar alltid så snabbt på det. I övrigt blir det en del mjölkprodukter men försöker att inte äta för mycket av den varan då jag är lite känslig.

Kom gärna med förslag! :)

Anmäl
2013-07-16 12:47 #1 av: [Petronella Pip]

Nötdipen som jag har lagt in ett recept på i kategorin ägg ost grönt osv kan vara ett förslag. Min syster som är vegetarian äter mycket sånt. Hon använder cashewnötter men de är ju lite höga i kh för oss som vill hålla ner det, men som jag skriver där så funkar det med alla nötter och frön.


(nötter ligger ungefär mittemellan ägg och kött i proteininnehåll, eller vissa ligger tom högre, kolla i en näringstabell)

Anmäl
2013-07-16 12:49 #2 av: Zepp

Det blir tydligen en hel del ägg och ost enligt "Raringen", på en vegetarisk LCHF!

http://veglchf.wordpress.com/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-07-16 13:18 #3 av: Zureel

Om du inte är emot gluten kan seitan fungera finns en artikel med receptlänkar på vegetariskt i fokus.

Anmäl
2013-07-16 13:38 #4 av: ohsam

#Petronella Pip - Nu beror det väl på hur mycket man äter men överlag så försöker jag passa mig ganska mycket för nötter pga kolhydrathalten. Eller ja, jag äter det gärna, och gör det i princip varje dag (eller ja, mandlar iallafall) men ofta inte mer än en halv dl.


#Zepp - ja hennes sida har jag kikat in på, men det var ett tag sen, hon har bra recept i alla fall. Jag älskar ju ost så iochförsig äter jag väl just det ganska mycket heh. Passar mig lite mer för grädde.


#Zureel - OJ vad häftigt! Hittade en gör det själv-guide när jag googlade. Känns ju lite skevt eftersom att det skapas av vetemjöl men ja, stärkelsen rensas ju bort så det är ju fine. Uppebarligen 4g kh / 100g, och rikligt med protein ja. Frågan är väl om det  inte väger ganska mycket ändå = att det ändå blir ganska mycket kolisar / portion, humhum.



Anmäl
2013-07-16 13:41 #5 av: Zureel

Har bara testat att göra det 2 gånger men jag tycker volymen och vikten matchar kött rätt bra.

Anmäl
2013-07-16 13:49 #6 av: Zepp

Ush.. Gluten är sådant jag kikar efter och försöker undvika så mycket som möjligt!

Däremot så är det rätt vanligt att man går ner i vikt, vid Celiaki!



http://sv.wikipedia.org/wiki/Glutenintolerans

Dvs Villi blir skadat och hindrar närings och energiupttag.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-07-16 17:01 #7 av: [Petronella Pip]

 Det finns både nötter och frön med lägre kh. än quorn (visa sorters åtminstone) och soja, speciellt sojaprotein som har runt 25 gram kh. Gluten har nog runt 5. Det kan man också komma under tror jag.

Anmäl
2013-07-17 11:07 #8 av: Torin

Jag är ju lactoovo vegis och har varit det sedan 1980-talet, är nu 74 år. Intressant om det funkar för dig. Själv har jag efter 3 månader givit upp LCHF. Anledningen var dessa återkommande förstoppningar. Normalt som vegis går jag på toa varje morgon, men med LCHF diet möjligen var tredje dag och då var det svåra smärtor.

Tyckte att det blev väl mycket äggrätter också, tröttnade faktiskt på det med. Man kan ju inte leva på att alltid äta ost även om man som jag älskar ost.


För att nu inte vara för negativ så måste jag säga att jag lärt mig en hel del ändå. Det betyder att jag numera tänker mer på vad jag äter. För övrigt är det rätt kul nu för det finns mangold i landen, squashen blommar och det börjar komma ätligt även på broccolin.


Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Anmäl
2013-07-17 13:40 #9 av: patriknn1

Tja, om man nu är vegetarian så kanske man hellre skulle välja att äta kolhydratreducerat, snarare än Lchf. Jag tror nog att små portioner av tex ris, linser, och quinoa, kan ge ett bra komplement till grönsaker, rotfrukter, ost, ägg, yoghurt, osv.

Med lite vettigt sammansatta måltider så borde det inte vara nåt problem att äta ca 15-20 e% p, 15-20 e% kh, och 60-65e% fett, utan att äta gluten, med alla dess nackdelar.
Som sagt, inte strikt Lchf, men ändå ett vettigt upplägg för många.

Kanske finns det lite mer tips på the Perfect Health Diet...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.