Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (1) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Vi som vill nolla kolhydraterna -

Fakir, fettdrift, viktras???

2013-06-19 14:47 #0 av: [Cavala84]

66kg, 1,63m lång, tjej, målvikt: 60kg.

Fakir...Nån % uppdelning på det?

Min % uppdelning brukar ligga på typ 70-80% fett och 20-25% protein och oftast 0-1% kolhydrater. Ligger på runt 1000kcal/dag i matväg.. 

Är 4-5ägg, 50g smör, 50g kött på en dag fakir (aldrig hungrig förrn 11tiden på dagen, därav endast 2måltider o ett mellanmål)??

Vad innebär fettdrift??? 

Anmäl
2013-06-19 21:28 #1 av: patriknn1

Ja, äter du inget annat så är det fakir.

Fettdrift= du använder fett som energi istället för glykos. Gör det lättare att använda ditt eget kroppsfett som energi.

Anmäl
2013-06-19 22:24 #2 av: [Cavala84]

Hur hamnar man på fettdrift då? 

Anmäl
2013-06-19 23:26 #3 av: patriknn1

Mycket fett och lite eller inga kolhydrater. Då tvingas kroppen att bli fettdriven. Kan ta någon vecka innan det börjar kännas bra men härdar man ut så är det inga problem.

Anmäl
2013-06-19 23:44 #4 av: Zepp

Ja altså äter man mest fett så blir man fettdriven.

Kroppen bränner det som man äter.. och det i sin tur kan få metabola konsekvenser!

Vi har hundratusen Kcal fett lagrat, men bara 2000 Kcal glukos, och är man fettdriven så finns det att ta utav, så man blir inte lika hungrig, man står sig längre mellan måltiderna.

Anmäl
2014-10-30 22:19 #5 av: Dannelie

Smörpaketet jag har i kylen innehåller 82% fett. Nu får ni gärna berätta vad jag ska ha till den. En kycklingfile innehåller vadå, 25% proteiner, så den kan jag ju inte äta till mitt smörpaket då 75% är knappast fett. Kanske jag måste köpa en hink med koncentrerat smör som är 100% fett, och om jag äter då 400g av den så kanske jag kan få äta lite gelatinblad till? Höfta inte nu, berätta gärna hur man får till siffrorna här

Anmäl
2014-10-30 22:35 #6 av: Zepp

E%, det handlar om andelen macronutrienter och deras energiinehålle av din dagliga föda, det du äter varje dag för att bli mätt!

Smör innehåller nästan 100E% fett, resten är i princip vatten som saknar energivärde.

Ägg.. cirka 60E% fett, Lax, Avocado, blandfärs likaså!

Bacon/sidfläsk cirka 85E% fett.. det e därför du bara orkar några tunna skivor.

Kycklingfileer är som sagt rätt fettsnålt, det växer i munnen utan någon fet sås, typ bea!

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11565&lang=sv

Anmäl
2014-10-31 19:38 #7 av: hemul

Nu fårstår  jag inte Zepp. Är det energiprocenten man blir mätt av menar du? För några tunna skivor bacon väger inte mycket och innehåller alltså inte särkilt många gram fett och inte särkilt många kalorier. Antagligen betydligt mindre än beasåsen eller smörklicken som många tar till de betydligt större skivorna magrare kött. Själv blir jag ju inte heller mätt på ett par skivor bacon men jag antar att jag är energiprocentresistent.Blinkar

Anmäl
2014-10-31 21:57 #8 av: Zepp

Näe det e energin i procenten man blir mätt utav!Snopen

Egentligen kan all energi översättas i fettekvivalenter.. men det blir för krångligt att räkna vid varje tugga så öka på fettet i stället, det ger en längre mättnad per tugga! Blinkar

Såå ju mer procent.. ju mättare blir man per tugga.. eller nått?

Anmäl
2014-10-31 22:50 #9 av: hemul

Ska du öka fettet ännu mera nu? Skälet till att du bara orkade ett par skivor bacon var ju att det är så fett. Verkar krångligt att vara du.

Anmäl

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!