Annons:
Etikettmat-recept-på-färsrätter
Läst 6170 ggr
Essaka
4/28/13, 6:12 PM

Köttfärsås!

Hej alla LCHF:are!

Äter strikt och mitt gamla köttfärssås recept gör mig lite konfundersam.

Har i den:

Blandfärs, lök, paprika, svamp, vitlöksklyfta, krossade tomater, chilisås, ketchup, grädde och kryddor.

Mycket av detta har en hel del kolhydrater i sig…

Så hur gör ni andra en smarrig köttfärsås??

Annons:
VildaVittra
4/28/13, 6:19 PM
#1

Köttfärs, tomatpure (hemmagjord), köttbuljong, vitlök, lök, paprikapulver, champinjoner, kanel och salt och peppar, sedan en skvätt grädde på slutet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Petronella Pip]
4/28/13, 6:19 PM
#2

har du sökt på sajten? Finns många recept härinne! Knapp uppe i listen ovanför listan med inlägg.

crikarlshamn
4/28/13, 7:00 PM
#3

Essaka,

Prova att använda färska (eller torkade) örter!  Nu är början av säsongen att leka med de färska örterna.

De ger god smak och är antiinflammatoriska samt urindrivande.

Basilika och persilja är mina favoriter men även salvia och timjan.

Prova de sk. varma kryddorna - kanel, kummin, ingefära och krydnejlika - smakar gott och är samtidigt "mat medicin".

Smula över lite fetaost vid presentering, god komplettering i smakväg.

😎

http://www.halsosidorna.se/Kryddorochorter.htm

Jojomaja
4/28/13, 7:02 PM
#4

Det varierar beroende på vad jag har hemma men det brukar bli:

Köttfärs, lök, vitlök, skivade champinjoner, strimlad inlagd paprika eller paprikapulver, tomatpuré, ajvar relish, krossade tomater, buljongpulver (Kung Markatta ekologisk), en skvätt vinäger, salt, svartpeppar, chilipulver, oregano, basilika, vispgrädde. 

Har jag färska örter tar jag dem i första hand men först i slutet. 

Chilisås och ketchup är väldigt mycket socker i. Jag brukade ha i chilisås (Heinz) men nu får familjen krydda med det själva och ev. ketchup om de anser att det behövs, men det gör det sällan.

Upp till toppen
Annons: