Annons:
Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 3454 ggr
nospnt
2013-03-17 08:59

Kanelbullar-gooooda!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bakade de här igår, blev väldigt lika "vanliga" bullar! Så här gjorde jag: 6 ägg, ca 1 litet paket kesella, sötning (jag tog 4msk sukrin+ vilket motsvarar ca 1dl socker) samt 2tsk kardemumma vispas ihop med vanlig handvisp. Sen hällde jag i 1,5-2 dl mjölk och ca 1dl fett(tog smör blandat med kokosfett). Sen gjorde jag mjölblandning av 1,5 dl kokosmjöl, 1,5 dl hasselnötsmjöl och 6 msk psylliumhusk och 3 tsk bakpulver. Blanda ner och rör ihop. Låt svälla 5min. Tryck ut /kavla mellan 2 bakplåtspapper, ta av översta pappret och bred ut en blandning av 100 g jättemjukt smör blandat med vaniljpulver/essens, jag tog några droppar. Sist pudrar du över mycket kanel och lite sukrin/sötning efter behag. Rulla ihop med hjälp av pappret, skär i 20 bitar som läggs i formar. Pensla med ägg och strössla över hackade nötter och ev lite kardemumma.Grädda i knappt 200 g jag hade på ca 185, i ca 20 minuter. Jag älskar dem!!!

Annons:
Torparmor
2013-03-17 10:53
#1

Hur stora ägg har du?


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

nospnt
2013-03-17 11:20
#2

Normalstora ca 60-70 gram tror jag….jag mäter inte så exakt utan höftar till lite, men parerar med ev lite mer mjölblandning/ hassel lr mandelmjöl OM smeten blir för tunn efter 5 min svällande, men den brukar bli lagom= som en tjock men klibbig deg ungefär, husk sväller ju så bra! De ÄR väldigt goda, även sockerätarna gillar!

LaRose
2013-03-17 12:31
#3

Skulle man kunna ta äggmjölk i stället för mjölk, tro? Men då blir det kanske för mycket ägg och fett, förstås… Det skulle vara fantastiskt att kunna få till kanelbullar som liknar vanliga tillräckligt mycket! Jag har inte gillat konsistensen på något jag LCHF-bakat. Men det här receptet får mig att vilja pröva igen. Tack!

nospnt
2013-03-17 14:00
#4

Jag tror det går utmärktmed äggmjölk! Det behövs 1-2 dl vätska av något slag annars blir det för torrt! Lycka till!

LaRose
2013-03-17 14:08
#5

Det har du nog rätt i, att det är just vätskan som behövs… spännande. Det är ju toppen om det funkar med äggmjölken. Tack igen!

Hungerflickan
2013-03-17 17:14
#6

åh måste testas! 

:D

Annons:
aussiemia
2013-03-17 21:44
#7

#3 Prova med mandelmjölk. Jag gör pannkakor med set och det är jättegott. Annars använder jag bara vanligt vatten, ibland bubbligt sådant.

aswedishsmorgasbord.com

LaRose
2013-03-17 21:48
#8

Bakar du bullar med vatten som vätska, menar du? Det vore ju ännu mer fantastiskt…

aussiemia
2013-03-17 23:47
#9

Om det är mig du frågar så är svaret att jag har inte bakat bullarna i den här tråden. Men vatten tror jag inte blir ett dugg konstigt, det är ju så många andra ingredienser med smak. Jag ska provbaka lite senare.

aswedishsmorgasbord.com

nospnt
2013-03-18 06:01
#10

Tror det går lika bra med vatten! Kesellan är ju tillräckligt "mjölkig", men det är mer VÄTSKA som behövs. Tog mjölk bara för att det var närmast till hands just då. Ofta fyller jag bara på med lite vatten om degen/smeten blir för tjock! Min man som INTE är så förtjust i "konstgjorda" kakor gillar dessa mycket! Lycka till!

Upp till toppen
Annons: