Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6198 ggr
[EliseEn]
2013-03-05 11:13

Äter bara vitt kött

Hej alla LCHF-are!

Jag är helt ny på det här med LCHF, har tidigare varit vegetarian och levt nästan helt utan fett då jag trott att det varit orsaken till min viktuppgång.. Nu har jag däremot kommit på andra  tankar och bestämt mig för att åtminstone ge det här ett försök.

Till saken hör att jag endast äter vitt kött nu.

Frågor är alltså:

1 - Går det att äta lchf på bara kyckling och fisk? 

2 - Kan man äta quorn?

3 - Kan man äta laktosfria mejeriprodukter? 

4 - Om man vill tappa i vikt ska man till en början undvika mejerier helt? Även smör och ost?

Känner mig lite vilsen….

Mvh EliseEn

Annons:
Mooniq
2013-03-05 11:19
#1

hej

Har du varit fettskrämd och nu ändrat åsikt så ska du nog vara försiktig i början med fett - börja med vitt kött och se om du kan välja in även annat kött allt eftersom. Fisk är ju supermat. även skaldjur är bra mat men då kanske man får lägga till lite dip/dressing.

Tja, du kan prova Qourn - men om du äter kött så får du i dig proteinet den vägen.

Mejerier är ok - men du får prova dig fram- jag är tex en person som går upp i vikt av mejerier varför jag använder lite mejerier. spelar nog mindre roll om det är vanlig, låglaktos eller laktosfri variant.

lchf är mycket -prova själv! kör lite anteckningar om det du äter och hur du mår, du hittar snart din väg. 

sista tipset: läs, läs, läs - och ställ frågor…=)

kolla vänstermarginalen - 13 artiklar som jag som nybörjare….

lchf är: kött, fisk, fågel, ägg, ovanjordgrönsaker och vissa mejerier. Basic och enkelt 

stek i smör, gör kryddsmör, testa mejerivaror, testa kokosmjölk

🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

AntoniaUtanX
2013-03-05 11:26
#2

Varför äter du bara "vitt" kött och varför (#1) skulle det vara supermat jämfört med "rött" kött??

Mooniq
2013-03-05 11:28
#3

#2, jag redigerar. fisk är supermat! 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[EliseEn]
2013-03-05 11:42
#4

Tack för tipsen Mooniq!

Sedan undrar jag också om det är bättre med grädde 40% än med standardmjölk 3%? om man ska använda det i matlagningen?

#2 - Jag har aldrig tyckt om rött kött, menar då aldrig, sedan barnsben. Blev vegetarian helt när jag var 11, började äta fisk när jag var 15 och har nu sedan i somras även börjat med kyckling (är i dagsläget 22).. Det tar sin tid… ;)

Mooniq
2013-03-05 11:47
#5

ja om du använder grädde så blir det mindre kolhydrater än mjölk så använd grädde eller creme fraiche.. 

jag provar att göra olika kalla såser eller dressing med turkisk yoghurt, blir jättegott. creme fraiche är jättegott att göra kall sås till fisk.

När det gäller fisk - äter du all fisk? både vit fisk och fet fisk?

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
2013-03-05 11:52
#6

jag är en person som går upp i vikt av mejeri så jag har lärt mig att laga mer asiatisk inspirerad mat. Jättegott. 

Jag tycker du ska prova först med mejerier under några veckor men märker du, att du är som jag, så kolla in  asiaktisk inspirerad mat -finns massor av bra recept i vänstermarginalen.

Många "snaskar" på ost, mjukost, nötter - de kan vara stoppklossar för viktnedgång -inget du ska tänka på först men när du kört in dig i lchf-tänket och känner dig trygg så kan det vara bra info att ha i bakhuvudet i alla fall. 

Kolla även in www.kostdoktorn.se och läs där - mycket bra info om allt möjligt

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
[EliseEn]
2013-03-05 11:56
#7

Det ska jag absolut prova! Är mycket mer för kalla såser än varma, har tidigare gjort på kvarg, så det borde ju gå lika bra med turkisk yoghurt eller creme fraiche :D

Det har mest blivit torsk och tonfisk det senaste året, men tycker också om lax och åt det en hel del förut.

AntoniaUtanX
2013-03-05 14:04
#8

#4, ok jag förstår.

Det låter som om det är en psykisk spärr hos dig, och inte vetenskaplig.

Fisk är då absolut det bästa att välja, tycker jag(som Mooniq), OM det är viltfångat!

Utan att relatera till alla möjliga näringsdeklarationer, så är de människor som lever av "havsmat", friskast i världen.

Sindri
2013-03-05 14:21
#9

I boken "Den hemlige kocken" av Mats-Eric Nilsson kan man läsa följande om quorn

"det är svårt att tänka sig ett livsmedel som är mer konstlat än quorn, som för vegetarianer ska ersätta kött. Det framställs av mögelsvampen PTA-2684 som under produktionsprocessen växer i syresatt vatten i sterila jäsningstankar. Under denna fas tillsätts sockerarten glukos samt olika mineraler och vitaminer. Resultatet är så kallat mycoprotein som nu extraheras och värmebehandlas. Därefter torkas substasen, och äggviteämnet albumin tillsätts som bindemedel. Detta ämne kommer från ägg, vilket gör att quorn inte är något som lämpar sig för veganer. Sist av allt ges quornmassan sin slutgiltiga struktur och konsistens beroende på vilken slags kött den ska imitera, exempelvis köttfärs eller tärningar av kycklingfilé. Varumärket quorn kontrolleras av Marlow Foods, den brittiska tillverkare som uppfann livsmedlet. Deras frysta quornburgare som säljs på Willys innehåller förutom svampproteinet bland annat följande ingredienser: Texturerat veteprotein (veteprotein, vetestärkelse), hydrerat texturerat vegetabilisk protein( vetegluten, vatten, ärtprotein, potatisstärkelse, maltmjöl, palmolja, maltrodextrin, mjölkprotein), aromämne och tapiokastärkelse. ’’

Nog låter väl naturligt kött mer aptitligt än det?

Kolla om du hittar kycklingfärs, det kan man göra mycket med, och det är ett sätt att variera maten lite mer.

Om du så småningom vill testa annat kött så är färs det bästa att börja med. Lammfärs och kalvfärs är milt i smaken och du kan smaksätta med nästan vad som helst. Tänk på att tillsätta lite grädde i färsen för den är rätt mager.

Det fett du använder skall ha så hög fetthalt som möjligt, alltså smör, grädde (40%), créme fraiche. Av yoghurt väljer du den 10%-iga. Så feta ostar som möjligt.
Är du konstaterat laktosallergiker? Annars finns det väl ingen vits med att äta laktosfritt. Så naturlig mat som möjligt är det bästa.

Kokosfett är ett bra vegetabiliskt alternativ. Dock inte silverpaketet från Unilever. Du kan söka på kokosfett på sajten och lära dig mer.

Ägg är ett bra livsmedel som också går att variera mycket.

Som andra sagt, har du varit fettskrämd så ta det lugnt med fettet i början.

Bra vegetabiliska fetter hittar du i avokado och nötter. Hasselnötter innehåller mycket nyttigheter som t ex mineraler.
Om du är mycket överviktig kan du kanske äta både mejerier och nötter i början, men om viktminskningen stannar av försök att dra in på just det.
Och kom ihåg det är fettet som skall göra dig mätt.

Du kanske också behöver en del kosttillskott, bara att söka runt på sidan. Eller läs hos http://www.kostdoktorn.se/ där finns mycket om vitaminer och mineraler.

[EliseEn]
2013-03-05 17:31
#10

#9 - det låter inte så aptitligt nej… Är väl mer att det blev ett sätt för mig att ersätta kött med. Sedan jag började äta kyckling har det däremot blivit mindre quorn. Är faktiskt mest quornfärsen jag fortsatt med, men nu när du säger det så finns det ju faktiskt kycklingfärs… Dumt av mig att jag inte tänkt på det! 

Angående laktosen så är jag konstaterad laktosintolerant ja, så det var därför jag undrade :) 

Kokosfett har jag hört mycket gott om, det har jag redan hemma två olika sorter (ej silverpaketen), bara att jag inte kommit så långt att jag använt dom ännu ;)

Tack för tipsen Sindri! :D

Upp till toppen
Annons: