Annons:
Etiketthälsa
Läst 23377 ggr
Gronstedt
2/25/13, 1:54 PM

Saltbrist?

Hej alla kunniga! Jag har börjat misstänka att kanske en del av mina långvariga symptom beror på för litet intag av natriumklorid.

Jag lever till stor del på kött, fisk, ägg och "rena" grönsaker och har inte tillsatt salt i maten på många år - för det "vet" man ju att man inte ska. Men jag äter halvfabrikat ibland, och dem finns det ju ofta salt i, och jag använder saltat smör. Jag är fysiskt aktiv så att jag svettas rejält flera gånger i veckan.

Kan en "vanlig" människa verkligen drabbas av kronisk saltbrist till följd av en sådan diet?

Annons:
Rasken90
2/25/13, 2:10 PM
#1
Ary
2/25/13, 2:17 PM
#2

Det vågar jag inte svara på, du skriver ingenting om symptomen, men hur får du i dig jod? Saltet i smör och halvfabrikat har ju inget jod som regel.

Gronstedt
2/25/13, 2:20 PM
#3

#1: Det har jag förstått att man inte ska, men jag undrar mest hur mycket/litet salt man får i sig med sådan diet.

#2: Inte vet jag hur jag får i mig jod … Hur brukar man få i sig det om man inte äter berikat salt?

Ary
2/25/13, 2:31 PM
#4

Finns i fisk, skaldjur, ägg och grönt. mest i skaldjur. I vissa länder tillsätts det i mjöl också men det spelar kanske inte så stor roll i det här forumet.

Man tillsätter det som förebyggande till struma - förstorad sköldkörtel. Brist kan visa sig genom trötthet, att man fryser och går upp i vikt. Hur som helst behövs jod för ämnesomsättningen. Själv är jag allergisk mot det mesta i fisk och skaldjurväg så jag använder jodat salt.

[Marja-Liisa]
2/25/13, 3:59 PM
#5

Jag behöver salta maten vid tillagning för att må bra, på sommaren kan jag behöva salta lite dricksvatten också. För lite salt är farligt.

Gronstedt
2/25/13, 4:02 PM
#6

#5: Ok. Hur känns det när du märker att du fått för lite salt?

Annons:
Zepp
2/25/13, 5:04 PM
#7

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Gronstedt
2/25/13, 5:07 PM
#8

Blir man korkad, trögtänkt och kognitivt handikappad också 🤦‍♂️?

Ann57
2/25/13, 6:23 PM
#9

Om du tror att du lider av saltbrist. Varför inte testa att "dra på" lite med saltet och se om du slipper att känna dig korkad, trögtänkty och kognitivt handikappad. (Dina ord).👋

Zepp
2/25/13, 6:28 PM
#10

Man tar en tesked salt i ett glas vatten.. och sveper det.

Känns det annorlunda efter en timme så var det saltbrist.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

dufva
2/26/13, 8:39 AM
#11

Salt är nyttigt om man är en frisk människa

Välj gärna ett naturligt salt typ havs eller bergssalt

Det industriella saltet är vad som är problemet

Salta sen efter behag och låt kroppen vägleda dig 🙂

Gronstedt
2/26/13, 8:45 AM
#12

#9, 10: Det är det som är det läskiga - jag har under åratal blivit allt dummare, med tillfälliga glimtar av normal kognition, vilka kommit allt mer sällan. Här om dagen kom jag att äta en rätt som var ganska rejält saltad och inom en timme hade jag en episod av "klarhet". Det var det som satte mig på spåret … Jag har köpt Seltin, för kalium och jod, och intar små mängder av det. Inom en timme känns det skumt i både kropp och knopp. Men jag är världsbäst på att inbilla mig, så vi får väl se vad som består och är verkligt.

Men om man haft långvarig måttlig brist på kalium, natrium och jod, är det väl inte bara att hälla i en sked salt så är allt bra? Jag antar att det tar tid för vävnader och metabolism att återställa sig (om de nu gör det)?

#11: "havs eller bergssalt" tillför ju inte jod, om nu det skulle vara nödvändigt.

spirit
2/26/13, 10:30 AM
#13

Läs mer här om salt:

http://kostkunskap.blogg.se/2012/november/nnr5-och-salt-inte-bra.html

Där finns mycket mer om salt. Ät gärna grönsaker, de innehåller mer kalium än natrium. Men för att få ut salterna ur grönsaker måste man koka eller frysa dem, annars är salterna inspärrade innanför cellulosacellväggar som vi inte kan bryta sönder.

Annons:
spirit
2/26/13, 10:33 AM
#14

Läs gärna mer om mitt förslag till NNR5 (på engelska eftersom Livsmedelsverket och NNR5 bara förstår engelska).

http://kostkunskap.blogg.se/2013/february/nnr-2012-makronutrienter.html

Zepp
2/26/13, 11:07 AM
#15

Natriumbrist är det vanligaste, jod och kalium är såklart bra det med.

Magnesium oxå

Sveper man glaset och det blir en snabb förbättring är det troligt att det var just natriumbrist.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anders-S
2/27/13, 8:50 AM
#16

Använd salt utan klumpförebyggande medel!

http://www.klokast.se/SARA/Rut.html

Själv brukar jag köpa Falksalts Kvarnsalt som är utan tillsatser.  Vill du ha med jod har Falksalt även ett flingsalt utan klumpförebyggande medel.

Kolla alltid innehållsdeklarationen. Produkter ändras.

Förvara salt utan klumpförebyggande medel i glasburk med tätt lock. Eventuellt går det att frysa eller vakuumförpacka fast risk att flingsaltet smulas då.

dufva
2/27/13, 10:27 AM
#17

#12

Frågan om jod är minst sagt omdebatterad 

Har man jodbrist kan man dessutom även ha selenbrist

Det verkar dock finnas lika många som är övertygade om att vi äter alldeles för mycket jod som de som "vet" att vi äter för lite

Det är komplicerat inte minst vad gäller sköldkörteln eftersom både för mycket och för lite jod kan orsaka hypotyreos

Jag tror dock inte att joderat (industri) salt är lösningen i vilket fall som helst 😍

Möjligen kan man prova äta lite vattenväxter som kelp eller spirulina som är väldigt jodrika naturligt

Dessutom bör som sagt både jod och selen förekomma samtidigt (vilket de ofta gör i alger)

Wildrat
2/27/13, 11:34 AM
#18

#12 Nej, en sked räcker inte. Men en tesked om dagen i flera veckor, månader eller till och med år räcker bra. Om du aldrig saltar på maten så behöver du nog salttillskott på det här viset hela livet. Salt är som skrivits ovan livsnödvändigt. Jag föreslår att du häller saltet på tungan och sen sköljer ner med vatten. Smakar lite bättre.

Havssalt innehåller jod naturligt men det står inget om det på paketet för där skriver de bara tillsatser. Maldon saltflingor är också utan klumpmedel. Köp sånt och ta när Seltinet är slut.

spirit
3/1/13, 3:10 AM
#19

Kolla på havssaltförpackningen. Innehåller den mer än 90 % NaCl så är det renat och inga andra salter finns med trots att det står Havssalt på förpackningen. Så det är oredlighet att kalla det havssalt när det inte innehåller något annat än rent NaCl.

Överskott på jod i kroppen orsakar inte hypotyreos. Överskott på jod utsöndras via njurarna på liknande sätt som överskott av salt försvinner via njurarna.

dufva
3/1/13, 12:17 PM
#20

#19

"Överskott på jod i kroppen orsakar inte hypotyreos."

Det gör det visst enligt en del forskning

Thus, thyroid abnormalities in populations with low iodine intake and those with high iodine intake develop in opposite directions: goiter and thyroid hyperfunction when iodine intake is relatively low, and impaired thyroid function when iodine intake is relatively high.

Annons:
spirit
3/1/13, 5:58 PM
#21

I detta abstrakt redovisas bara TSH, inga  T3, T4. Vidare hade de med högt TSH autoantikroppar i serum.

All subjects with serum TSH more than 10 mU/L had autoantibodies in serum. 

Då är det inte jodbriststruma utan en autoimmun sjukdom och eftersom det finns antikroppar mot T3 och T4 så måste sköldkörteln stimuleras extra mycket med extra TSH trots normalt? jod. Ännu en epidemiologisk studie, kan ej ge orsak till sjukdom. 

Jag anser att man helt kan bortse från denna studie.

dufva
3/2/13, 11:08 AM
#22

jodbriststruma mycket sällsynt i Sverige eftersom vi har jod tillsatt i allt industrisalt

Kvar blir då alla varianter av autoimmun struma som förklaring till problemet

Har man tex Hashimotos sjukdom är extra jod snarast att betrakta som ett gift

Anledningen till att jod triggar hashimoto är att när i tar upp jod som befinner sig i jodsalt,  tar vi upp det som kaliumjodat.

Kaliumjodat är hyperoxiderad jod som sedan reduceras i kroppen till jodid. När jodid hamnar i sköldkörteln oxideras det till elementärt jod (av enzymet TPO), som kroppen kan bilda sköldkörtelhormoner av.

Nu är det så att det just är enzymet TPO som för det mesta attackeras med antikroppar av immunsystemet om man har hashimoto

Däremot kan många med struma må gott av ett tillskott med 200 mcg selen zink och c-vitamin

Gronstedt
3/5/13, 11:06 AM
#23

Nu har jag snaskat extra salt ett tag, och jag vet inte direkt om jag blivit klarare i skallen. Däremot märker jag tydligt att vattenkretsloppet i kroppen blivit annorlunda. Det dröjer längre mellan vätskeintag och kissnödighet och urinen är "starkare" till lukt och färg. Mängden verkar vara lika stor och jag binder inte vatten i kroppen.

Förhoppningsvis betyder detta att vattnet används i kroppens celler innan det rinner ut igen …

Zepp
3/5/13, 4:26 PM
#24

Med för lite salt så går vattnet rätt igenom, kroppen använder salt för att binda vatten.

Njuren tar upp salt om hormonerna så signalerar och vatten följer med via osmos.. på så sätt regleras blodtrycket.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

goliath
3/6/13, 5:59 AM
#25

Hur var saltsituationen för vår vän, stenåldersmänniskan?

Annons:
goliath
3/6/13, 2:47 PM
#28

Tack elfdance!

"Despite the human taste and desire for salt, dietary salt intake was likely extremely low in Paleolithic times. There is no evidence that Paleolithic people engaged in salt extraction or sought out inland salt deposits, and the current estimate of Paleolithic intake is similar to that of chimpanzees. (13) Preagricultural humans are estimated to have consumed only 768 mg of sodium each day (about 1950 mg of salt), which is much lower than our current intake. (14)"

dufva
3/6/13, 3:24 PM
#29

#26 #28

Chris Kresser har en ganska liberal syn på optimalt saltintag

" I feel that the data supports an intake between 3000 and 7000 milligrams of sodium, or 1.5 to 3.5 teaspoons of salt, per day. People who are quite active or sweat a lot should consume salt on the higher end,"

"Ultimately, my perspective is that adding unrefined salt to a whole foods Paleo diet is perfectly healthy."

**Själv tror jag människan utvecklats vid havets stränder där vi ätit en hel del "slowfood" som musslor och snäckor med högt innehåll av omega-3 fetter och ett aktningsvärt innehåll av naturliga salter
**

Upp till toppen
Annons: