Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har mag/tarm-besvär

Inflammerad tarmficka?

2013-02-21 00:29 #0 av: aussiemia

Jag skriver på mobilen så om det ser konstigt ut så är det därför ;)
Jag har ätit lchf mer eller mindre i nästan 10 år, jag var med på de första mejlinglistor som SSS och Margareta när det begav sig, jag är alltså fullständigt klar över vad det innebär och jag har stor kunskap i hur min kropp fungerar.
Sedan ca 18 månader har jag varit strikt och den senaste månaden har jag varit _väldigt_ strikt. Några kanske kallar det för fakir, och det är det flera dagar i veckan, medans några innebär grönsaker i form av lök, broccoli, blomkål eller brysselkål. Fiberrika grönsaker alltså.
Jag äter en liten bit ost på lördagen, men bara om vi är borta eller har vänner över, aldrig annars.
Min matdag ser ut som följer:
2 bulletkaffe med ca 40 gr smör i varje.
Senare blir det 2-3 ägg med egen majonäs
Och till middag kyckling, lax eller färs i olika former med majonäsbaserad sås till (dvs smaksatt majonäs).
Några gånger i veckan tar jag en näve saltade macadamianötter eller mandlar.
Det är det hela. Jag är sällan hungrig, äter tills jag blir mätt och mår toppen! Springer 5-7 km varannan dag och yogar/ pilates ibland.

För 4 dagar sedan fick jag akut ont i vänster sida, långt ner. Jag har tidigare haft cystor på äggstocken och var helt säker på att det var det, men efter ultraljud så är paketet fint. Jag har (efter blodprov) en infektion i kroppen, en liten förhöjd temp och dr är säker på att det är devirticulitis, inflammerade tarmfickor. Jag fick antibiotika sim jag är väldigt tveksam till att ta då jag läste att det faktiskt inte hjälper MIT lindriga anfall, om det nu är det jag har.
Men efter att googlat runt så verkar det SÅ himla märkligt att jag ska ha fått det. Jag är 46 år och har alltså ätit bra mat länge och motionerar regelbundet. Jag känner mig nästan lite förnärmad ;D över att jag kanske har det ;) JAG liksom...

Vad jag undrar över, och jag vet naturligtvis att ni inte är läkare i inrenedicin, är om jag TROTS kosten har fått dessa inflammerade fickor.
Är det någon som har erfarenhet av detta tillstånd?
Jag står i begrepp att starta rådgivning i low carb och det vore väl själva fan om jag blivit sjuk av kosten... Och jag tror ju inte på doktorns diagnos egentligen. Men hon vill göra en ct scan och det ska jag göra, plus ett till ultraljud om några veckor. Bara för att vara säker. Men jag vette fan...

Några tankar?

Anmäl
2013-02-21 02:44 #1 av: yvonnel

Har du tänkt på att få en undersökning med kolonoskopi då filmar man hela vägen ända ner i tolvfingertarmen. Inte så kul men en bra undersökning. 

Anmäl
2013-02-21 05:58 #2 av: aussiemia

Jag sitter precis och väntar på att bli uppropad för att göra en ct-scan. Jag ska tillbaka till dr måndagmorgon och får veta då.

Måste ju säga att det går verkligen undan med undersökningar här i Australien ;) Fick ont i måndags, gick till dr (första gången) i tisdags och har redan gjort ultraljud och om ett par minuter en ct.
Imponerandes.

Anmäl
2013-02-21 08:17 #3 av: aussiemia

Är alldeles gråtfärdig... Det ÄR divertkulit.
Fanfan- hur kan jag ha fått det? Min livsstil passar inte i den gruppen som för det här.
Förbannat.

Anmäl
2013-02-21 08:34 #4 av: dufva

I allmänhet är det ju en banal åkomma som går över med antibiotika och att tarmen får vila lite 

Olösliga fibrer verkar ju snarare orsaka än hjälpa vid åkomman men kanske skulle du öka på något med lösliga fibrer i kosten?

Kanske behöver du bara dricka lite mer vatten för att slippa det i fortsättningen

Vad har du för olja till majonäsen?

PUFA triggar inflammation

Testa byta till kryddsmör istället för majosåser

Anmäl
2013-02-21 09:18 #5 av: aussiemia

Jag vet att det är en banal åkomma, bara inte för mig ;(
Vad tusan är PUFA för något? Jag använder rapsolja och jag vet att den inte är den bästa, men iallafall bättre än solros och sånt skit. Macadamiaoljan blir gör sträv och olivoljan för stark.
Suck. Förlåt mitt gnäll men jag är lite uppgiven..

Anmäl
2013-02-21 09:23 #6 av: aussiemia

Okej, nu har jag läst på, imorgon provar jag en majonäs på kokosolja.
Och kryddsmör ;)

Anmäl
2013-02-21 10:08 #7 av: yvonnel

Hoppas det blir lyckat med majonnäs på kokosolja, jag har aldrig gjort den själv, har inte blivit av. Magen kommer du snart tillrätta med, nu när du vet vad det är. Lycka till.

Anmäl
2013-02-21 10:51 #8 av: sussie

Visst är det surt när kroppen inte gör som man vill eller ens som de flesta andras kroppar. Jag har inte blivit av med min diabetes har ätit LCHF i ca 7 år nu, jag gick inte ner i vikt heller innan jag blev insatt på Victoza då mitt blodsocker inte ville hålla sig riktigt bra på bara metformin. Det är jättetråkigt och man blir oförskyllt avundsjuk på "alla andra" som blir så friska och krya. Jag har dessutom jätteproblem med diarre, något jag inte haft föut. 

Jag slipper vara hungrig jag har inte längre högt blodtryck min ämnesomsättning har normaliserats så jag kämpar vidare i tron att det här är det bästa för mig trots att jag inte nått hela vägen så att säga. Du kommer ju att bli frisk och för hoppnings vis kommer dina divertiklar aldrig att krångla mer, lycka till!!

Anmäl
2013-02-21 10:53 #9 av: ed0o

Beklagar sjukdomen...

Skulle du kunna berätta när du upplevde smärta som allra mest?
Var det när du tränade eller villade?

Och hur kändes smärtan, var det som att slå sig i foten eller något press i buken?

Anmäl
2013-02-21 11:12 #10 av: aussiemia

Bra jobbat Sussie! Envis som synden kan man i varje fall kalla dig ;)

ed0o- det började bli riktigt illa på dagen i måndags, men det började kännas redan på natten. Det är en molande, malande smärta som gör mer ont i vissa ställningar. Idag känns det nästan bra så min förhoppning är att jag kommer vara smärtfri över helgen. Hoppas det aldrig mer blir inflammerat.

Anmäl
2013-02-21 11:36 #11 av: Beate

Nu är jag inte så insatt i vad inflammerad tarmficka innebär men tänker att det blivit obalans i tarmfloran. Äter du syrade mjölkprodukter och syrade grönsaker typ surkål? Det ska ju vara bra för tarmfloran. Kanske du även skulle fundera på att lägga till lite "safe starches" i form av ris/potatis eller bär/frukt? 

Lök o kål är ju mer hårdsmält än mer lättlösliga fibrer från bär och ris och fibrer behövs ju för både god och dålig bakterietillväxt (dock såklart inte den fibermängd som propageras för av "etablissemanget" och absolut inte i form av spannmål).

Jaminets har skrivit en del artiklar om bowel disease på www.perfecthealthdiet.com bl a den här artikeln: 

http://perfecthealthdiet.com/2010/07/bowel-disease-part-iv-restoring-healthful-gut-flora/ 

De förespråkar en lowcarb/highfat-diet men inte så strikt som lchf är i Sverige, de menar att det oundvikligen kommer leda till div problem/sjukdomar om man kör en zero carb diet under en längre tid. Och jag tycker de har övertygande argument för sin sak.

Anmäl
2013-02-22 11:20 #12 av: ed0o

Drick kamomill te, läste att det var bra för ph-balansen i magen och lugnade ner orolig mage, samt att det var inflammationsdämpande.

Lycka till  aussiemia!

Anmäl
2013-02-22 17:56 #13 av: jamtlandstjej

Jag fick konstaterat att jag hade tarmfickor när jag var 13 år - så själva fickorna kan komma tidigt... Hänger ju delvis ihop med om  man varit mycket förstoppad/trög, så tarmen töjt ut sig.

Har inte haft några problem med dem förrän för drygt ett år sen. Då fick jag inflammation i en tarmficka, SAMTIDIGT som livmoderinflammation, två gånger på ett halvår!! Inte kul... Stark antibiotika i 20 dagar, plus båda gångerna plocka ut min spiral (som jag precis satt in igen, en månad innan andra gången...)

Har fortfarande "ont" efter senaste gången, april -12, så nu har jag undersökts för att se var problemen ligger. Har själv varit helt övertygad om att det onda kommer från livmodern - känns som  menssmärtor. Har nu gjort både rektoscopi och datortomografi på tarmen och allt ser bra ut där. Tarmfickorna ser de - de försvinner ju inte, men de är inte inflammerade. Står därför i kö nu för att operera bort livmodern - hurra!

Vad jag menar är alltså att du ska inte se det som ett ålderssymtom att du får tarmfickor, och varför du får inflammationen kan nog ha flera orsaker.

Själv har jag ätit LCHF-liknande sen -01, men strikt LCHF sen -08

Anmäl

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!