Annons:
Etikettmat-recept-på-kötträtter
Läst 12512 ggr
PiaHumlan
2/4/13, 10:36 AM

Recept på fläskkotlett i ugn?

Hej!

Jag har letat runt efter ett recept med fläskkotlett i ugn med creme fraische blandat med ost. Men hittar inte detta, någon som kan hjälpa?

Tack på förhand! :-)

Annons:
starhawk
2/4/13, 12:13 PM
#1

Fläskotlett i ugn? låter intressant, fast jag det låter lite krångligt också, det är ju bara att slänga dom i stekpannan annars

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Petronella Pip]
2/4/13, 12:37 PM
#2

Finns ett annat nära på klassiskt recept med kotletter i ugn, fast där är det grädde, soja och tomatpure har jag för mig som man häller över.  Finns i nån LCHF- blogg som jag glömt namnet på just nu! Väldigt lättvindligt ju för det sköter sig ju själv i ugnen!

PiaHumlan
2/4/13, 1:41 PM
#3

Hittade det själv nu, på en blogg. Här kommer receptet:

4 port

4 stora kotletter
1 paket bacon
2 dl creme fraiche
1 riven vitlöksklyfta
1/2 dl chilisås
1,5 msk persilja
1,5 msk
gräslök
1 dl riven ost
salt & peppar

Bryn kotletterna i smör på bägge sidor. Salt och peppra. Häll på vatten så köttet täcks och i med buljongtärning. Låt koka en timme. Håll koll, det kan behövas fylla på med vatten. Stek baconet. Blanda ihop creme fraiche, bacon, vitlök, chilisås, persilja, gräslök och riven ost. Låt stå kallt medan köttet kokar. När kotletterna kokat färdigt, slå av buljongen och lägg köttet i ugnsfast form.

Bred på röran och hyvla ost över. In i ugnen 15-20 minuter. Låter inte så dumt va?

Mozzarellan
2/4/13, 1:45 PM
#4

Låter gott, men är inte koktiden väldigt lång för kotletterna? Först en timme o sen15-20 min i ugn???

PiaHumlan
2/4/13, 2:03 PM
#5

Skulle tro att det beror på tjockleken på kotletterna. Ju tunnare, desto mindre koktid.

[bittek]
2/4/13, 2:16 PM
#6

Jag har nåt liknande på min bloggGlad

Annons:
Halvdansken
2/4/13, 2:30 PM
#7

I Danmark heter det "Koteletter i fad" (kotletter i fat) och vi hade det i helgen.

Min variant.

4 kotletter steks så de får färg. Ner med dem i en ugnfast form, häll over krossade tomater, lök, vitlök vad man nu gillar. Fyll på med grädde i lagom mängd. I ugnen 150 grader i typ 20-30 min (beroende på kotletternas tjocklek).

Mums. Vi har till två dagar, men vi är inga storätare.

Man kan göra det med en ostsås och broccoli också, eller precis vad som helst egentligen.

Det där med att kotletterna ska koka tycker jag verkar konstigt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

starhawk
2/4/13, 2:58 PM
#8

Den fina med ugnstekt är att man bara gör i ordning det och stoppar in det i ugnen, sånt där bryning och kokning förstör ju hela iden, då kan man ju lika gärna steka dem i stekpannan så slipper man allt krångel

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Halvdansken
2/4/13, 3:14 PM
#9

Det är nog mer för syns skull att man bryner dem först. Att bryna i ett par minuter är väl inte så attans krångligt?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

PiaHumlan
2/4/13, 5:05 PM
#10

Nu har jag provat receptet, men jag skippade det där med att efterkoka kotletterna. Jag brynde dom och kryddade, la dom därefter i formen och fördelade fyllningen. In i ugnen 30 min på 150 grader. Det blev supergott och det tyckte min sambo oxå. :-)

Mozzarellan
2/4/13, 5:09 PM
#11

Provar med gorgonzola ikväll…

Mozzarellan
2/4/13, 5:09 PM
#12

Provar med gorgonzola ikväll…

Mozzarellan
2/4/13, 5:09 PM
#13

Provar med gorgonzola ikväll…

Annons:
Kiyona
2/5/13, 4:32 PM
#14

Mums det låter ju jättegott! Ska nog pröva på något av recepten redan ikväll! Köpte 1.6kg fläskkotletter för 49kr på willys i förra veckan så dem ligger i rysen och vill bli uppätna! :D Massa kött om man bor ensam ^^

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Upp till toppen
Annons: