Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 8230 ggr
crikarlshamn
2/2/13, 1:33 PM

Att göra snabb mandelmjölk

Snabb variant och som ses i videon mer uppskattad. Jag gör den osötade varianten till kaffe och matlagning, gratänger etc. Gör man den traditionella variationen kan de malda "mjölkade" mandlarna användas till bröd/bakelser/pannkakor etc.

För snabb varianten klicka här: http://youtu.be/57ZpEYjE6Wo?t=9m22s

mandelsmör
salt
vatten
(om söt önskas - dadlar och vanilj)

Annons:
lila82
2/3/13, 9:00 PM
#1

Wow, det här måste jag prova. Hade tänkt köpa mandelmjölk men detta är ju mkt nyttigare.

Mandelmjölk i matlagning och gratänger?! Är det ist för grädde så det blir laktosfri? Funderar på hur det påverkar smaken…

evali
2/4/13, 7:35 PM
#2

Tack för receptet! Vill gärna prova att göra mandelmjölk. Tyvärr är min engelska bristfällig. Är det någon här som vill översätta receptet? Speciellt vad hon sötade med (dadlar?)

Skulle vilja ersätta en del grädde med mandelmjölk t ex i pannkakor.

Tack på förhand.

crikarlshamn
2/5/13, 10:44 AM
#3

Snabb versionen är:
mandelsmör
salt (liten nypa)
vatten
(om söt önskas - dadlar och vanilj)

Har provat bàda - använt bàde magic bullet och en mixer med sil, alla sätt är lika enkla egentligen.

Jag gör min osötad till kaffet och till matlagning, som osötad gàr det bra.

Mindre utspädd- mer som grädde

Mer utspädd - mjölk

Viktigt är att mandlarna fàr svälla i 24h

crikarlshamn
2/5/13, 7:18 PM
#4

Tillägg,

Fantastiskt gott att göra chai med.
Värm uppmandelmjölken och làt dramed ingefära, kardemumma, variera med kanel, stjärnanis och / eller fänkåsfröl, pepparkorn och nejlikor och/eller svart te

Làter man mandlarna svälla försvinner det mesta utav fytinsyran och det som blir över kan torkas till "fytifritt" mandelmjöl.

Jag redigerade detta receptet, sötningen kan uteslutas:
http://naturesnurtureblog.com/2012/06/08/homemade-almond-milk-almond-meal/

ingredienser
• 1 dl mandel, blötlagda och sköljda
• 4 dl vatten, kryddmàtt salt
• 1/4 msk rå honung/lönnsirap
• 1 liten dadel
• Blender eller matberedare
• Sikta / sil, skål och 3-4 lager av cheesecloth
• bakplåt och pergament papper

instruktioner
1.Place mandel och vatten i mixern och blanda på hög i en minut.
2.Add honung och dadlar, och blanda i ytterligare 30 sekunder.
3.Line sil med ostduk och plats över skålen. Häll mjölk genom sil och låt sitta i ungefär en halv timme för all mjölk rinna.
4.Transfer mjölk till glasbehållare och hålla i kylskåp i upp till 4 dagar.
5.Spread ut mandel massa på ett pergament-fodrade bakplåten och grädda på lägsta inställningen för ca 3 timmar, tills den är helt torr.
6.Put torkade mandel måltid i matberedare och virvlar tills det är ett fint pulver. Användning i bakning recept som kräver mandel mjöl.

[Petronella Pip]
2/5/13, 7:56 PM
#5

Skrattande Är det nån särskild anledning till att första ordet på varje punkt står på engelska?

[Petronella Pip]
2/5/13, 8:11 PM
#6

Förresten, vad menas med pergament? Jag vet ju vad det är men finns det att få tag på?  Och är det inte förfärligt dyrt i så fall!?

Annons:
crikarlshamn
2/6/13, 4:25 PM
#7

Google översättnig Flört hann inte rätta, och med användningen av ett par smà grà, gàr det nog att lista ut hoppas jag.

[Petronella Pip]
2/6/13, 6:45 PM
#8

Om du menardet med  första ordet så ja definitivt, men det där med pergament går jag bet på!

Vad stod det på engelska? Ska det helt enkelt vara smörpapper?

crikarlshamn
2/7/13, 11:58 AM
#9

Se länken i inlägget,

  kopierar igen för att förenkla det för dig

http://naturesnurtureblog.com/2012/06/08/homemade-almond-milk-almond-meal/

crikarlshamn
2/7/13, 12:01 PM
#10

och tillägger: sàààà ljuvligt glad för denna mandelmjölken pà morgonen varm (blir massor av skum) med kardemumma, ingefära, kryddnejlika och mycket kanel

Upp till toppen
Annons: