Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 21608 ggr
Mozzarellan
1/30/13, 10:05 AM

LCHF i annat land......

Hej, Började med lchf för fyra år sen men höll bara på i fem månader! Mådde kanonbra, men en resa med mycket söt mat gjorde att jag aldrig fick till det igen. Undrar om man måste äta kokosfett/ olja då jag bor i Italien och har svårt att hitta vissa basprodukter. Ser att sortimentet ökat med lchf produkter i Sverige då efterfrågan ger försäljning. Är mentalt redo för att börja igen.men mannen är orolig för allt fett. Vill inte snöa in på all info och superdetaljer utan göra som sist äta o må bra. Äter väl egentligen "normalt" , dvs kött, fisk fågel o grönt.men jäser liksom- pastan!! Inget godis, endast Sverige gott godis har!! Inga kolsyrade drycker, endast vatten samt lite vin.inga kakor nån gång bakar jag bullar. Verkar som det är stärkelsen i sk sund mat som blockerar mig totalt. Nu är det dags och jag vill må som jag mådde för fyra år sen samt att vikten går ner.bara lite trivselvikt runt magen, tio kilo!!! Tack för en bra sajt.

Annons:
Paukku
1/30/13, 10:28 AM
#1

nää man måste inte, men vill man så kan du ju försöka beställa hem från nätet?? själv använder jag mycket oliv olja, speciellt naturligt smaksatta som dressing till sallader och det lär ni ju ha gott om i Italien ;)

Sindri
1/30/13, 10:30 AM
#2

Måste äta kokosfett måste man väl inte - men det har visat sig vara en god hjälp för många. Bara du inte lägger allt fett i olivoljans händer.

Pasta måste man väl inte äta? Jag bor periodvis utomlands ibland och jag har aldrig problem. Det enda är att jag inte vågar göra äggmjölk p.g.a. salmonellarisken. Jag tar med mig kokosfett i inckeckat bagage - inga problem. Biofoods burkar är i plast och väger inte så mycket. På hälsokosten i Spanien har jag hittat virgin kokosfett i glasburk, men det är svindyrt - än så länge.

Jag har t.o.m. hittat extra fet yoghurt, à la Griego, utan socker. Annars är mycket sockrat i Spanien, men det verkar inte vara så i Italien för hittar jag osockrad skinka i Sverige så är det prosciutto från Italien.

Vad jag blir helt galen på är grädden - som inte finns fullfet, utan max 35,1(!)% med karragenan. Det det kallar färsk grädde är crème fraiche i burk, 34%. Alltid något!

Vad beträffar mannen så är det väl bara att visa honom några sajter med info så får han läsa själv om alla "solskenshistorier" och att folk har blivit friskare - inte sjukare.

Jag försökte en gång få skaparn av forumet att få en egen rubrik för utlandsfrågor, men det tyckte redan det var för mycket rubriker.

Vill du tips från andra så sök på utomlands eller italien på Kif så hittar du nog en del.

Mozzarellan
1/30/13, 2:21 PM
#3

Är inte så ofta i Sverige , får väl be besökande ta med ner lite kokosfett. Kom precis från affären hitta en del, ang yoghurt är grekisk total den fetaste.mjölk är3.60 i fett.grädden 36. Finns ingen raps olja, kanske finns på Lidl, men undrar om den är bra.såg linolja, är den bra? Allt i yoghurt är otroligt sött här. Äggen är jag inte orolig för här. Har aldrig tänkt på socker i skinkan, däremot viktigt för italienarn om den är fosfatfri.kommer du ihåg vem som tillverkar den? Köpte 2 hg lardo, rent fett som lagrats med örter.vet inte vad det blir på svenska.ister? Kollade in oliverna över 20 sorter o välja bland samt alla feta Goa ostar…. Smör finns från minst 15 olika märken tom lurpak. Det blir kaningryta ikväll med broccoli o gorgonzola…… Mannen är slimfit o går aldrig upp i vikt, enligt honom borde jag bara sporta så löser sig allt…… Menade mest att pasta är ju nästan heligt här, så ta bort den……

Sindri
1/30/13, 3:26 PM
#4

#3 skrivet av Mozzarellan

Den skinkan jag köper är förpackad i Sverige, men tillverkad i Italien.

Är det svårt att hitta utan socker där? Den innehåller i alla fall bara griskött, salt och lite konserveringsmedel E252 (Suck!) Kommer från Paul Egget, Svensk Chark AB, 031-3377600.

Olivoljan är den bästa av oljorna, det räcker väl med den? Jag använder raps om jag vill undvika smak. Vet tyvärr inget om linolja.

Lardo torde vara samma som engelskans lard som betyder ister.
Och som sagt många goda ostar har du, fina nötter, oliver - det finns mycket som är postitvt också.

Hur styckar italierna köttet? Är det fettskrämda där också? I Spanien kan jag få lite fetare bitar om jag går till slaktaren, men i vanliga supermercado är det mindre fett.

Men om du springer på en hälsokostaffär så kolla efter kokosfett eller kokosolja.
Be också gäster ta med sånt osm psyllium eller fiberhusk, pofiber och annat så du kan baka lite LCHF-bröd. Det är alltid lättare till en början när man har ersättningsprodukter till det man brukar äta.

Inte alltid så lätt men ibland får man slakta heliga kor………..

Mozzarellan
1/30/13, 3:56 PM
#5

Jovisst, mycket gott finns här och äta. Ja typ smör kan man inte säga att man använder för det är livsfarligt för blodet.. .sen består deras frukost av en espresso med lite torra kakor eller en briosch.sockerbomb värre. Tom med på sjukhus fick jag en kaffelatte med 4 kakor…..inget annat. Köttet här är fint styckningarna är,lite annorlunda ibland.finns mkt kalvkött Måste lära mig hur jag räknar ut kollisarna….glömt av.

Sindri
1/30/13, 4:17 PM
#6

Du har ju Fineli, Min mat och Dumbbell.

Annons:
Mozzarellan
1/30/13, 5:41 PM
#7

Tack så mycket för dina tips. By the Way är kålpudding ok?? Gillar spenat som stekts i smör sen på med en näve parmesan…

yvonnel
1/30/13, 6:43 PM
#8

#7

Kålpuddig är helt OK bara du tänker dig för och avstår sirap eller annat socker som brukar ingå i många recept. Smör är ju bara såå himla gott, särskilt det som är extrasaltat, kolla bara efter så att du inte får med dig margarin i korgen hem från affären, för det är sk..t. Olivolja är ju OK, jag är inte förtjust men smaken är ju olika, utmärkt även med ister.

Beträffande pastan, så kan du välja att avstå från den för egen del även om resten av familjen vill ha.

Kokosolja kan du beställa från Iherb, liksom sukrin och flera andra specialiteter, vet inget om livsmedelspriser i Spanien/Italien men mat och hälsokost är jämförelsevis väldigt billigt att köpa från USA, alltså jämfört med Sverige, även frakten är billigare.

Om det spelar någon roll så kan du få rabatt med 5 eller 10 USD som rekommenderad kund - min kod är LOF542. Detta ser du hur det fungerar om du kollar deras hemsida. Kan bli billigare att handla flera paket/uppdelade beställningar för att deras erbjudanden på frakten är lite speciella. Kolla dock ev. införselpriser/tull till era respektive hemländer. Inte säkert att det är samma i alla EU-länder.

Lycka till!

Sindri
1/30/13, 7:12 PM
#9

Men gud så korkat av mig att inte komma på att du kan beställa från t.ex. iHerb! Tur det finns de som tänker längre!

Spenaten låter jättegod……

Mozzarellan
1/31/13, 8:10 AM
#10

Kollade lite på iherb, verkar vara en del krångel med införsel, läste upp till två månader i tullen just för Italien.tackar för alla tips. Margarin har faktiskt aldrig varit välkommen här….nåt jag numera är glad över. Då är man inne på dag två helt utan socker. Undrar just hur man kommer att må eller reagera den första veckan…..tog dock 5 blåbär till min feta Total yoghurt till frukost med en kopp grädde med en skvätt espresso i. Himla tur att man inte är kaffeberoende, utan den skvätten räcker för hela dan. Är det ok att pressa citron över carpaccio, råa tunna skivor kött, med massa olja, hyvlad parmesan och några rucolablad??? Glömde köpa mascarponeost…..den med äggula kan ju bli en hit då den är bas i efterrätter som tiramisu, givetvis utan socker…måste prova…. Gott o höra att kålpudding är ok…mkt grädde i färsen och äggula, ingen sirap. Hittade kokosolja på en italiensk sajt för HÅR……och kokosfett i 25 kg förpackning!!!

Sindri
1/31/13, 8:24 AM
#11

#10 skrivet av Mozzarellan

Det finns säkert sajter inom EU där du kan köpa kokosfett. Kanske t.o.m. i Italien? Googla! 25 kg låter lite mycket - du borde först prova om du gillar det. OBS att kokosfettet inte skall vara härdat.

Citron kan du pressa på!

Mascarponeost med äggula! Det ringer omedelbart konserveringsmedel-varningsklockor hos mig! Äggula är ju färskvara! Hoppas du är duktig på italienska, för här gäller det att lusläsa innehållsförteckningar.

Hu är det med äggen i Italien - kan man äta dem råa med tanke på salmonella?

Jag brukar ibland göra en "falsk Tiramisu". Vi dricker inte kaffe så jag använder kaffelikör och den har ju lite socker i sig, och så finns det ju lite i choklad, men det blir totalt sett så lite så jag bryr mig inte.

Jag blandar mascarponeost med vispad grädde, riven mörk choklad (minst 70%), kaffelikör/kaffe (och ibland även kakaolikör) och lite vaniljfrön. Strör på lite mer riven choklad före servering.
Har bjudit icke-LCHF-are på det och alla gillar!! Själv tar jag en halv portion och det räcker!

Mozzarellan
1/31/13, 9:02 AM
#12

Oj nu blev det lite galet, givetvis är det jag som skall blanda äggula i mascarponeosten..vill alltid blanda min mat själv, aldrig gillat färdig mat eller halvfabrikat i mat affären.dessutom har jag tid att laga mat från grunden. Jodå, jag brukar läsa på innehållsdeklarationen , en bra grej o skrämma sig o sin gottetarm att Inte köpa om det finns för mkt mysko i : ) Äggen har jag aldrig oroat mig för, mått bra av italienska ärr i 20 år. Din falska tiramisu låter mumsig. Mannen älskar mascarponekräm, men till den behövs en hel del vitt socker.får väl göra en sats bara för honom. Lusläste på oliv etiketterna igår, men kommer inte ihåg E nr som användes för att få omogna att mogna kemiskt!!!! Förresten var det kanske tre förpackningar som hade E nr av 20 talet oliver. Det enda som kan får mig på fall är Sushi……undrar just hur det kommer o gå, kanske man kan äta bara fisken och skaldjuren….

Sindri
1/31/13, 9:49 AM
#13

#10 skrivet av Mozzarellan

Oh, jag saknade sushi så, men så fick jag ett toppentips här på sidan! Gjorde små tunna omeletter i ugnen som jag ersatte riset med i Norimaki-rullar. Sen är det bara att plussa på med avocado, gurka, räkor, lax……Suveränt gott! Alla äter det nu!

Vi brukar ha lite japanisnpirerad middag ibland då gör jag det.

Sedan gör jag sashimi också. Inget ris där. Vi brukar börja med en misosoppa med lite räkor, alger och svamp i. Skippar tofun. Har också prövat att göra Okonomiyaki som är en sorts omelett med strimlad vitkål i smeten och med en massa fyllning på, sås med majonnäs.

Förutom riset är ju japansk mat väldigt nyttig med en massa grönsaker, fisk och skaldjur.

Annons:
modesty007
1/31/13, 9:42 PM
#14

Kolla om du kan beställa från UK eller Tyskland när det gäller kokosolja och psyllium husks (fiberhusk). Bor själv i UK och kan inte få tag i pofiber men det mesta andra, antingen i affärer eller online. Numera köper jag bara kött på Farmers market som vi har året runt, tyvärr har slaktarn slagit igen i vår lilla stad men de uppfödare som deltar i marknaden slaktar själva och kan ofta tillmötesgå eventuella önskemål. Vi har som tur vad riktigt fet grädde, 50,5 g fett/100g och några smör sorter från gräsbetande kor.

Mozzarellan
2/1/13, 8:14 AM
#15

Skall kolla lite vad som finns på vår hälsokost, kanske dom kan ta in nåt om jag frågar. Kan man äta lchf utan alla dessa saker som ni inhandlar via nätet, eller går det bra med sk vanlig mat i vanliga affären??? Får snart sverigebesök och då skall de få packa ner lite av varje som kan tänkas behövas. Vill minnas att en el två skivor finn crisp är ok, vill gärna ha lite tuggmotstånd då o då. Alltid full med funderingar.

modesty007
2/1/13, 12:03 PM
#16

Klart det går bra att äta lchf utan en massa special grejer, men jag skulle allra minst vilja avstå från kokosoljan.

Mozzarellan
2/1/13, 1:38 PM
#17

Dag tre och allt känns bara bra, lite mer skvättande på toan märker jag idag. Fortfarande mkt energi. Frukosten blev 1-1.1/2 dl Totalyogurt med en skvätt grädde, två valnötshalvor o fem blåbär. En cm espresso med kanske 1.1/2 dl grädde vid 7 tiden. Lunch halv ett, broccolimos med massa smör och en dl grädde.carpaccio på nötkött med olivolja o citron och prosciutto med två cm fettremsa. Vatten, känner mig lite mer törstig än vanligt. Skall tilläggas att jag kände mig hungrig från kl 12.00 Det jag inhandlar är under 5 %. Tydligen blandar jag ihop den Femman med UFO femman. Kanske ska lära mig det så småningom. Tar bort mjölken då jag gillar o dricka glasvis, fattar ju att även om den är fet kommer jag upp i för mkt kolisar, eller??!!

yvonnel
2/1/13, 8:14 PM
#18

Vad jag blir avundsjuk på dem av er som berättar om farmers market och liknande affärer och med mjölk 5% - det har jag inte smakat sedan mormors tid på 50-talet. Jag tror inte att den är så farlig i Kh sammanhang, särskilt om den inte har vandrat igenom "mjölkfabriken" stormejerierna, dessutom är det ju hela dagens intag som räknas. Igen, lyckliga ni som ännu kan få tag på riktig mat.

modesty007
2/1/13, 9:48 PM
#19

Innan jag började med lchf och var mindre nogräknad med köttet (inte så förtjust i fisk) så insåg inte vilken tillgång det är att ha näruppfött så tillgängligt, två gånger i månaden och ett stort urval inklusive vattenbuffel och vilt.

Mozzarellan
2/1/13, 10:20 PM
#20

Undrar bara pm saker ändrats inom lchf sen2009. Då vill jag minnas att man inte pratade kalorier. Är det en nyare variant eller missade jag det redan 2009. Uppfattar en ny extrem inriktning lite grann. Är detta min tråd, skall jag skriva här i fortsättningen?? Tycker det är jättebra o få läsa om er andra , vad ni gör, hur det går osv. Intryck, idéer o nåt recept här o där. För mig är det viktigt att ha ett bollplank, då ingen i min italienska omgivning äter så här eller vet nåt om . Hoppas nån tar sig tid o svara på en del kanske udda undringar. Och JA jag läser i vänsterspalten i alla fält, tar till mig och lär. Men ibland tycks en del info inte komma fram , då tar jag det här…

Annons:
Sindri
2/1/13, 10:59 PM
#21

#20 skrivet av Mozzarellan

Det är väl så enkelt som att det som är LCHF för en person är det inte för en annan. Jag uppfattar inte LCHF som något man är med i och "rätttar sig i ledet". Här finns ju t ex vegetarianer också och det räknas av en del inte som LCHF.

Det gamla sättet att räkna kalorier med energi in - energi ut, och att man automatiskt tappar vikt om man "äter mindre - rör sig mer" har ju visat sig inte överensstämma med verkligheten.

Alla är vi ju olika och för en del funkar det uppenbarligen inte att "man inte kan överäta på fett", så vissa räknar kalorier för att lära sig hur deras kroppar fungerar bäst, om nu huvudsyftet med LCHF är att gå ned i vikt.

Har man haft riktigt dåliga matvanor eller har ätstörning kan det också vara bra att under en period mata in sitt födointag på t.ex. Dumbbell för att lära sig vad kroppen behöver i olika näringsämnen, och veta när man över-eller underäter.

Kan du kanske söka på nätet efter meningsfränder? Man skulle inte tro att någon i Spanien vet vad det här är så översockrat som allt är där - men jag har hittat en blogg som heter Zin azucar por favor. Nu bor jag inte heltid i Spanien eller kan spanska så bra, men jag vet i alla fall att det finns i Spanien.
Kan du italienska så kan du säkert hitta något om du googlar på olika begrepp.

Du kan naturligtvis skriva i alla trådar, men det kan vara kul, inte minst för dig själv, att också ha en egen tråd som du kan gå tillbaka till då och då och följa din egen utveckling.

Som du ser så är det rätt vanligt här på forumet.

Sindri
2/1/13, 11:09 PM
#22

Här finns alla fall någon i Italien som vet vad paleo är, och kokosolja för invärtes bruk.

Här finns fler träffar.

Du kan också söka på Burro de cocco tror jag.

Mozzarellan
2/2/13, 8:11 AM
#23

Sindri, Tack för hjälpen. Kollade första länken och de var den oljan jag hittade för några dagar sen. Ska läsa om paleo senare, men de verkar ära rikligt av frukt. Den andra länken gav kokosoljapå där yttre bruk. Men sen vid mer ingående sökning kom samma olja som första länken up igen…så det blir väl den som jag skall inhandla. Burro di cocco blev mer estetiskt och typ läppcerat.la till alimentare= mat. Och då gärna det hemma själv från en cocosnöt. Dag fyra och ställde mig på vågen innan frulle och den visar ett hekto mindre än för fyra dagar sen. Frukost blev 1.1/2 Totalyogurt lite kaffe med en skvätt grädde.hungrig och skall ut på stan bela dan så jag la till två finn crisp med drygt halv cm bregott xtra saltat.höll skivan lite bort frånfrån Mannen,För det så väldigt mkt smör ut….vill hålla fettet uppe Det blir nog en Ikea lunch idag så mentalt hoppas jag de har lax.

crikarlshamn
2/2/13, 1:02 PM
#24

För oss som inte bor i Sverige:

http://www.swedishfoodshop.com/

De har fiberhusk och annat, en Damernas kommer alltid med när jag köper Flört

Fransk löksill och kokt ägg är mitt "snack" när det behövs.

Athenasmatte
2/2/13, 2:18 PM
#25

Din man behöver inte oroa sig för fettet eftersom det inte finns några som helst vetenskapliga bevis på att mättat fett är farligt eller skadligt för hälsan! Det är en gammal myt baserat på observationsstudier från typ 70-talet, alltså INTE en vetenskaplig studie!

Kostdoktorn förklarar det mycket bra; www.kostdoktorn.se, där kan du söka fakta om allt möjligt gällande kost och hälsa!

Det är ganska bra att vara ordentligt påläst om LCHF, det hjälper väldigt mycket när man ska laga/äta mat och framförallt när man ska argumentera med andra om LCHF. =)

Mozzarellan
2/2/13, 4:05 PM
#26

Vilken dag….nu håller folk avstånd- andedräkten är som dragonball….eldig. Surfat runt på italienska sidor med ketondiet och hamnade hos muskelbyggande hulkar och hur man räknar fram hur du skall äta.. Himla massa formler … Men de ville mest ha en cyklisk ketondiet. Eller en kanadensare di Pasquale med nån metabolisk diet ( heter det så på svenska tro) Gjorde min egen majonäs på rapsolja, den köpta var slut. Proppmätt av den och räkor. #24. Har aldrig handlat från dom.får ner det mesta av bilande gäster ;) #25. Jo Jag har förklarat för. Honom.är väl för man själv inte är van med ett sånt lager smör.men det var gott och mättande. Tog en espresso på baren o maken frågade snällt, ska du ha en briosch….haha, han testa liksom, men det sög inte alls.bara mjölk i kaffet.

Mozzarellan
2/3/13, 11:11 AM
#27

Godmorgon, Middagen igår vid halv två höll mig mätt till 21.00 då mannen indra om vi inte äta middag…ops…. Ser att en 550 gr Totalyogurt varat i fyra dagar till frukost. Läst de sista dagarna på massor av trådar här och blir lite konfunderad på hur jag skall äta Men sen tänker jag lite logiskt att vi är alla olika med olika bagage o i olika skeende i vårt lchfätande. Snöade in på en tråd med bulletcoffe, så idag la jag i en matsked smör i kaffet plus en skvätt grädde. Helt ok om det var varmt. Samt lite totalt o fem blåbär. Tänker igen lite på alla intryck och funderar på att tänka mindre och bara äta, kött, fisk, fågel med nån fet majonäs eller örtkrydad crème fraîche. Har nu vägt mig sen jag började i onsdags…… Startvikt var 87.5 och idag 86.6 , väger mig vid samma tidpunkt på dagen. Mkt sitter jämnt fördelat från axlar till lår, med en simring runt magen;) Sökte under fiskrecept, men hitta få fisksoppor. Tänker göra en med en burk campellhummersoppa lika delar grädde, laxbitar, torskbitar, pilgrimsmusslor o räkor….pilgrimsmusslorna fräser jag i smör o vitlök o lägger i soppar, en näve riven stark ost i o redo.till detta aiolimajonäs. Känner mig mätt bara och skriva receptet;) En kul grej på supermarket, igår frågade jag efter kokosfett/olja, och killen vråla till kollegan om detta finns, men icke. Däremot var det fullt i affären o alla glodde. Då sa nån snällt det finns " strutto" rent grisfett på burk. Till matlagning och fritering. Stod inget hur det är framställt, bara rent grisfett..

Annons:
Sindri
2/3/13, 12:17 PM
#28

#26 skrivet av Mozzarellan

Än så länge kan du fortsätta äta som du gör. Det är när du slutar gå ner i vikt som skall börja fundera på det där med mejerier och nötter.

Hoppas du kan få tag på kokosfett, för det är skillnad mellan grädde och kokosfett. Du kan också kolla i hyllan för asiatisk mat (om nu det går hem i Italien!) där kan du kanske hitta creamy coconut, alltså kokosnötgrädde. Skall ha en fetthalt kring 20%. Det kan man också ha i istället för grädde om man måste sluta med mejerier. Inte till allt dock, för det smakar kokos.

Det som är roligt med kroppsformen är att även om man inte går ner så mycket i vikt så lägger sig fettet på andra ställen.

Jag gick ner fyra kilo mitt första år och fick en midja! Nu har jag gått upp en del igen, men midjan är kvar och har bara ökat en cm. Det tycker jag är fantastiskt!

Paukku
2/3/13, 2:05 PM
#29

Jag gjorde ju en omsart lchf:ade 2010-2011  och det var inte så många som räknade kalorier då, men det är ju som sagt att vi är verkligen alla olika, och som ovan nämnts så tycker jag inte du behöver oroa dig för det än iaf, möjligtvis om du står still med vikten!

Jag har väl turen att vara mer "manlig" dvs att jag tål mjölkprodukter och nötter och t om bär går ner i vikt ändå! Men när man har 30-40kg övervikt så är det inte så konstigt Skrattande

Om du inte hittar kokosolja så är det ju toppen om dina vänner kan inhandla lite lchf produkter åt dig :)

Mozzarellan
2/3/13, 2:29 PM
#30

Ska kolla i diverse etniska affärer inne i Milano……bör ju finnas ett och annat. Fick för mej i början att man skulle späka sig med fett, typ " knapra" på smör… Eller för stora portioner i början med rädsla att känna sig hungrig. Men märker att man lägger till fett till sitt kött fisk eller vad det nu är så löser det sig o inga kolisar. Jag gillar att känna at jag är hungrig, lite kurr, för att en halvtimma senare inta middag eller lunch. Kan inte tänka mig att äta om jag inte är hungrig. Inget sug efter något,,,,, endast törstig att det brinner i munnen….

crikarlshamn
2/3/13, 2:44 PM
#31

Milano, mmm! hade känslan att det var där du bor, underbart, älskar Milano.

Deras afterwork drinks är bland de bästa jag provat pà, elegant, smakrik mat och prosecco…

Brukar àka dit ett par gg per àr, inte sà làngt fràn Genève. Njut Glad

modesty007
2/3/13, 5:37 PM
#32

Såg ett BBC program - Italy unpacked, där man gjorde en rätt efter ett gamlat recept som verkade lchf vänligt, en file (filetto) som bankades ut tunn, på denna la man proscuitto och därefter parmesan i skrivor, sedma rullades den ihop och ugnstektes. Såg väldigt gott ut.Glad

Mozzarellan
2/4/13, 10:27 AM
#33

Ja Milano är fint på många sätt, speciellt om man bara är på besök,men att bo där permanent är ingen hit. Själv bort jag en bit ut på landet, grönt o fint, lugnt o utan stress. Haha, inget sug efter Happy hours med prosecco alls faktiskt, ja. Den biten är italienaren mkt duktig på MAT. Nästan alla bankar ut sitt kött , minns att mamma hade en på attiralj hemma, mört o fint blir ju köttet. Låter mums ditt recept. Svärmor bjuder ofta på sånt men hon har även en tunn omelett,Mortadella och lite färs inuti sina rullader som får puttra länge in tomatkross o kryddor. Hur är ded med slowfood maten? Jag gillar att långkoka vissa kötträtter ii två timmar tills såsen drarihop sig till lite krämigare konsistens, mycket smak..är det ok i lchf? 6 dagen och igår la jag en tesked smör i morgon kaffet för 1a gången, smaka helt ok. Idag la jag i en matsked smör istället……helt ok men efter en timme blev det ett akut toa besök !! Himla tur att jag är hemma ,,,,, Kan dock känna ett tryck över bröstet efter min frukost o väldigt tung. Äter sakta för o inte över äta, men frullen är en cm espresso , en msk smör o en dl grädde samt en dl Totalyogurt. Äter vid 7.00 brukar känna hunger vid 12 tiden Annars inga problem, känner mig fortare hungrig sen igår, andedräkten är värsta dragonball….mannen mumsa choklad igår o det frestade inte alls… Läste i en äldre tråd att man kan ha "fett" eller " protein" andedräkt… Ingen hit om det är protein va…..men äter normalstorlek portioner av kött o fisk som innan, däremot lagt till rejält med fett,, Ställde mig på vågen som står på 86.7

Mozzarellan
2/4/13, 5:17 PM
#34

Oj, glömde äta…inte hungrig. Kan det ha varit effekten på en matsked smör i kafét kl sju… Åt lite lax med majjomix halv tre !!!! Har kikat på dubbel, tack för tipset…får dock trubbiga fingrar av allt klickande..hitta inte avokado:( Vilken monolog jag har ….

Annons:
modesty007
2/4/13, 8:27 PM
#35

Slowfood är helt ok, gör själv emellanåt pulled pork, även om kan lagar kött med lite rotfrukt såsom morötter och palsternacka och kanske lite lök så behöver man ju inte äta upp dem.

Mozzarellan
2/5/13, 7:34 AM
#36

Var tvungen o Google pulled pork, mmmm lät ju supergott. Dag 7 och supertrött. Just druckit en cm espresso, en matsked smör o en dl grädde . Känner mig stinn o mätt så jag hoppas över Totalyogurten , ingen mening o trycka ner den oxå. Avvaktar dagen….. Är det normalt o känna ett tryck över bröstkorgen , typ en tyngd efter frullen??

modesty007
2/5/13, 1:00 PM
#37

Vet inte om det är normalt, men jag kände av hjärtklappning (palapationer) i början. Lite salt (natrium) och extra vatten, eventuellt 100-300 mg magnesium.

Paukku
2/5/13, 2:33 PM
#38

slow food är helt ok :) mustiga grytor som drar sig fleeeera timmar mmm :)

kommer ihåg sist att jag hade sådana perioder att jag glömde äta eftersom jag var så mätt, men i längden är inte det bra för mig för då blir jag vråååål hungrig och då är risken stor att man trycker i sig något mindre lchf vänligt!! så jag försöker hålla lite koll om ja t ex ska åka iväg nånstans och äter innan även om jag inte är hungrig, bara för att det blir lättare att låta bli alla godisar som ropar från hyllorna, bakelserna i fönstrerna etc etc Skrattande

Mozzarellan
2/6/13, 10:49 AM
#39

Skall genast tillföra lite mer salt och dricker rätt mkt vatten nu för jag känner mig typ luddig i hals o ner o munnen brinner, antagligen keton. Mannen säger att det luktar pyton misstänker mejeriprodukterna oxå. Då jag är mest hemma kollar jag lite hur länge ohungrigheten sitter i. Trist o vara ohungrig när mannen kommer hem på kvällen och vill gärna äta middag med honom.han äter som jag plus annat han hittar i kylen;) Vakna lite senare,8, inga hungerkänslor alls så jag tänkte avvakta till jag känner nåt…..10.15 blev det en cm espresso med en msk smör o halv dl grädde, 80 gr Totalyogurt med 25 gr frysta skogsbär…..guud så gott med hallonsmaken o lite knaster mellan tänderna. "Kul" o se om jag går ohungrig fram till halv två- två som hela förra veckan!! O då kan jag ju misstänka bären eller hur??? Kollade noga på den frysta bärpåsen , misstänkte socker men den innehåller bara frysta bär!!! Varit väldigt fetttajt i en vecka lätta upp lite med friska bär. Skriver numera in dagbok på dumbell, och legat på under fem hela veckan utan o medvetet pressa ner kh. Kalorierna har vart mellan1400-2200 om dan. Dag 8 och efter en trött dag igår känns det piggare idag:) Vågen visade 86.1 ……mot 87.6 förra onsdagen….mkt vatten??? Satt upp cykeln i vardagsrummet, så det blir väl o trampa på lite… Mannen orolig…inga häftiga rörelser eller stå upp,,,,,den är i " carbone".. Skall bara sitta o trampa, kanske till nån film, serie så kanske jag gör det regelbundet.. Opererade knät i våras pga en spricka i miniskern och de fann även en " plica sinoviale"….undra just om den inflammationen kan komma tillbaka??? Glömde fråga. Fantastisk läkare…fick tom mobil nr om det skulle vara nåt? Men har aldrig ringt för vill inte störa… Strålande sol och plus fyra gr , helt vindstilla.det blir städning/ strykning idag.. Så var min vanliga monolog slut.

Mozzarellan
2/6/13, 4:18 PM
#40

Det blev en powerwalk på 40 min då solen skiner o himlen är blå. Den enda attiralj jag har som kan mäta något är Blodtryck samt puls… Alltså precis inkommen kände jag mig som en slajm massa( inte grön ) O flöt ut på soffan. 150/86 med 115 i puls efter en halvtimmes vila nere på 114/66 med 81 i puls. Har annars enligt vilopuls allt från46-65. Har ju ingen som helt kondition tror jag.

Mozzarellan
2/8/13, 7:55 AM
#41

Tio dagar som gått bra…förutom så trycket över bröstkorgen och livrädd for en ev förstoppning, då det tog två och halv dag för nr 2 i veckan. Börjat skiva in allt i dumbell, dock aldrig kaffet…kanske man ska göra. Rör mig runt 1500- 2200 kcal om dagen och under 5 % på kolisarna. Jagade kokosfett/ olja igår, men det fanns ingenstans, aldrig fått frågan om den produkten. Surfar runt och hittat tibiona.it som verkar ha en hel del. Oljan och mjölet… Inhandlade magnesium och apoteksägaren kunde en hel del om keton, ketos o &. Sa att hon på hälsokostarn " säljer" ketondiet?! Hm, sa att jag fixar det själv utan spendera en massa pengar. - och vem har koll på dig och följer upp dig då?? Svarade bara Sverige!! - ja där är ni ju långt före, fick jag till svar. Det tackar vi för att vi är lååångt före. Nu skalljag sätta en smet till pannkakorna…..som skall ätas ikväll. Ensam hemma.

Annons:
Paukku
2/8/13, 9:31 AM
#42

hihii va roligt att nån visste att sverige ligger före med "keton kosten" hihii!! Och jätte bra om du hittar nån sajt att handla allt ifrån, annars så kan ju fraktkostnaden från sverige ligga uppemot 200-300 kr!!! Ok om man storhandlar men inte om man bara vill prova olika saker för att ta reda på vad man gillar!!

DEt går inte att skriva nu har hostande och skrikande bebis får återkomma….

Mozzarellan
2/8/13, 11:20 AM
#43

Har inga barn, hoppas bebisen snart blir bra ifrån hostan. Grejen som är lite kul är att om jag söker på ketondiet snubblar jag in bland kroppsbyggarna!!! Inte liksom min grej.😹

Paukku
2/8/13, 11:29 AM
#44

jag har 2 st minsta är 4 mån och äldsta 3 år mysigt men hjärtskärände när de är sjuka, när man inte kan göra något!! Jag skulle byta 10 gånger om och ta hostan så lillen slapp den…

Frågade du den där personen lite mer on vart man kan beställa bra grejer, eftersom denne var lite mer insatt än en vanlig Italienare vill säga hihii!

10 dagar bra jobbat snart så blir det din vardag och nånstans slutar man räkna dagar och förhoppningsvis blir det flera år utav bra hälsa och god mat

Men vadå kvinnor kan ju också vara kroppsbyggare snyggt och sexigt med biffiga lår….

Mozzarellan
2/8/13, 11:50 AM
#45

Lustigt är hungrig NU… Han som visste om ketondiet , hade inga produkter att sälja. Får köpa på mig när jag åker hem. Men kostar verkligen pro bake drygt 300 kr? Äsch, nu provsteker jag kokkospannkakorna, smeten har väll svällt färdigt. Åt väl för mkt fisk igår kväll och för lite fett….

Mozzarellan
2/8/13, 12:49 PM
#46

Kokkospannkakorna var goda och mäktiga!! Redig fettbomb!! Fräscha upp med en msk marscarpone och en msk Totalyogurt samt 30 gr med skogsbär. Gjorde en dubbel sats, stekte 2 st på cirka 1 dl varje pkaka. Nu väntar resten av smeten på att stekas. Luktar så mycket i köket sen man började med lchf. Hur lyckas jag räkna ut vad jag ätit till lunch?? Hade 4 ägg 2 dl grädde 2 dl kokos Nypa salt och vaniljpulver jag hitta i skåpet. Har ätit mindre än mkt mindre än hälften. Om nån vill roa sig med att räkna tackar jag på förhand

Mozzarellan
2/9/13, 10:28 AM
#47

Den fettbomben, pannkakorna, höll mig mätt till 20.30 !!!! Från 12.00 Kände mig som en infettad anka, tyckte allt var flottigt efter stekning i köket… Då var det dags för lite protein information av en skiva fläskkarre o majonäs.. Tog 5 gr 70% mörk choklad för o statsägda rensa munnen på fettsmaken. Vaknade med migrän!! Har inte haft några migrän känningar sen jag började. Tog ett piller som mota bort Olle i gårn. 😃😃😃😃 Annars hade jag legat däckad i två- tre dagar… 5 gr var en HALV ruta av Lindtchokladen.

[Petronella Pip]
2/9/13, 10:46 AM
#48

Lägg in det du ätit på http://minmat.net/ så får du fördelningen vad beträffar fett, protein, kolhydrater kcal och allt möjligt!

Annons:
[Petronella Pip]
2/9/13, 10:52 AM
#49

grov uppskattning (gissade att 2 dl kokosflingor väger ca 150 gram)'

Energi kcal:2052,90Energi kJ:8578,70Proteiner:44,04Fiber:35,25Kolhydrater:11,10Vatten:294,86Alkohol:0,00 Fetter:Fett:198,89Kolesterol:1226,00E-mättade:36,30Mättade:140,57F-mättade:6,18 Vitaminer:A:1157,60B1:0,39B2:1,55B3:0,90B6:0,69B9:132,30B12:4,20C:0,00D:3,96E:7,17 Mineraler:Fosfor:899,50Järn:9,71Kalcium:303,00Kalium:1312,40Magnesium:182,20Natrium:422,30Selen:61,90Zink:4,32

 240Gram Ägg rått

200Gram Vispgrädde 40% fett

150Gram Kokosflingor torkade

[Petronella Pip]
2/9/13, 10:59 AM
#50

på minmat får du även ett tårtdiagram med fördelningen av kolisar, fett och protein men det ville inte låta sig visas här…

edit, det syntes inte först jo men nu dök det ju upp!!! Bra!

Mozzarellan
2/9/13, 11:09 AM
#51

Morgon PP, Det var vänligt att du ville hjälpa med uträkningen. Kollade med kokosen och 2 dl väder endast 62 gr här hos mig. Lägger in på dumbell sen några dagar tillbaka. Grejen var ju att jag gjorde en dubbel sats, typ 7-8 pannkakor men åt bara två. De andra hiva jag in i frysen.

Ary
2/9/13, 11:20 AM
#52

Googlade och det står att 1dl kokosflingor väger ca 35g. Då blir kalkylen lite mindre hårresande.

Men allt var väl inte till dig till en måltid antar jag.

Infettad anka, det ska jag komma ihåg lol

Mozzarellan
2/9/13, 11:25 AM
#53

# 52. Bara du inte vaggar när du går…..om du nu kan känna dig som en infettad anka… Åt en fjärde del av den smeten. Måste ha nåt syrligt som bryter av annars blir det lite väl jolmigt.

Mozzarellan
2/9/13, 12:15 PM
#55

Asg,,, typ så….. JA… Köket känns helt ofräscht och infettat idag, så det blir väl till och ta fram hinken och lite Ajax o börja torka av alla skåpen 😁😁😁😁 Solen strålar, inte ett moln på himlen och vindstilla…..man kan hänga ut på balkongen o vädra…… Var kom nu denna energin ifrån??? Bäst och passa på. Kul med lite liv i tråden. Viktigt även psykologiskt att nån skriver en rad eller två. 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐

Annons:
Sindri
2/9/13, 1:31 PM
#56

#55 skrivet av Mozzarellan 

Ja, passa dig - energi kan du få så det räcker till och blir över. Omgivningen kan bli lite…hmm…ställd.

[Petronella Pip]
2/9/13, 1:53 PM
#57

Om du åt en fjärdedel är det bara att dela med fyra, har justerat kokosen och för en portion blir det då:

Energi kcal:381,41Energi kJ:1593,43Proteiner:9,70Fiber:4,00Kolhydrater:2,08Vatten:73,35Alkohol:0,00 Fetter:Fett:36,79Kolesterol:306,50E-mättade:8,13Mättade:24,01F-mättade:1,26 Vitaminer:A:289,40B1:0,08B2:0,37B3:0,10B6:0,11B9:31,23B12:1,05C:0,00D:0,99E:1,65 Mineraler:Fosfor:182,85Järn:1,75Kalcium:70,42Kalium:217,40Magnesium:27,10Natrium:97,99Selen:15,27Zink:0,67

 50Gram Vispgrädde 40% fett

60Gram Ägg rått

17Gram Kokosflingor torkade

anise
2/9/13, 3:13 PM
#58

Halloj!!! Nu har jag hittat hit och sätter ett avtryck för att följa din resaSpännande och rolig läsning har jag haft en stund här hos dej…såg att du oxå har en man som äter vad han vill,likadant med min gubbe,om jag skulle stoppa i mej bara hälften av vad han äter skulle jag rulla fram.. lite orättvist

Tag vara på ditt liv,det går inte i repris

Mozzarellan
2/10/13, 4:41 PM
#59

Tack PP för uträkningen . Det lär nog dröj innn kg gör dessa bastanta pannkakor igen och då bara ta en bit som efterrätt. Välkommen hit Anise. Ja mannen kan faktiskt äta allt utan att det sätter sina spår.han äter nu glatt allt jag lagar.. Igår fick jag en stor fet fin ost men helt utan innehåll…men jag mumsar ändå. Otroligt god. Skall väl försök list ut vd min majonäs blir såsmåningom.. Ett helt ägg och cirk två dl rapsolja plus sft av en halv citron. Har den som bas o blandar med lite cf, senap , lök, gräslök osv . Fläskkarre skiva med majonäs och lite smörstekt svampblandning till lunch. Vågen stod på 85.5 12 dagar med lchf. Inget sug efter nåt gott eller så…är ju så mätt så den känslan kommer inte upp i hjärnan. Vill minnas att vi inte behöver fiber och bulka ut tarmen med, men de produkter som skall användas i nya recept i bak o bröd är dom bra för en lchf mage?? 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐

[Petronella Pip]
2/10/13, 4:56 PM
#60

Fast om du äter pankisarna som ett mål är det väl inget fel alls!?  Snarare lite lite om du äter tre gånger per dag? Rätt bra fördelning är det också! Lite lite protein, du kanske ska ta ett ägg till.

anise
2/10/13, 5:12 PM
#61

Näe jag äter sällan extra fibrer,min mage o tarm gillar inte det..ägg är jättebra mat..jag bakar sällan Lchf bröd har inte hittat nåt bra antagligen,jag gillar inte smaken men det är väl kanske för att jag förväntar mej att det ska smaka som man är van med,så jag avstår hellre…gott med egengjord majjo till köttet och nyttigare än köpes…Visst känns det skönt att suget försvinner som ett trolleri

Tag vara på ditt liv,det går inte i repris

Ary
2/10/13, 5:14 PM
#62

#59 Då är det ju ner iaf det är ju bra. Vet dock inte vad du hade för startvikt.

Hemgjord majonnäs lägger jag in som majonnäs 90%, skulle tro att det är rätt nära sanningen. Räcker väl att du anstränger dig extra att göra själv inte ska du behöva anstränga dig med matte i onödan också.

Annons:
Mozzarellan
2/10/13, 6:04 PM
#63

PP, Det blir to much kokos med bara pannkakor i ett helt mål.hellre då en bit till efterrätt nån gång som jag skrev. Äter mellan 1500-2200 om dagen, kollar mest så kolisarna ligger under fem.ops, glömde en rejäl bit av min nya ost till lunch. Oj glömde visst startvikten 87.5, och visst det går ner😃

Mozzarellan
2/11/13, 12:41 PM
#64

Ciaooooo. Igår solsken …nu vräker snön ner, inte skoj alls. Solen skall alltid skina i Italien liksom tycker jag. Åt några mandlar igår kväll då det faktiskt sög i magen efter mat. Vaknade med migrän…så mandel kanske inte är min grej sådär på tom mage. Mardrömmen just nu är toa besök!!! Inväntar tvåan som inte kommer. Dessutom har den ändrat färg till beige…..gått två dar sen sist. Skriver mardröm då jag pga av en förstoppning blivit opererad in o utvändigt samt lödkolven typ…. Det önskar jag ingen uppleva!!! Ska up på middag imorgon och undrar vad de blir…frågar om jag kan få lite fet ost och grillade grönsaker istället för pastan.köttet är ju helt ok. Annars är allt bara bra😃😃😃😃😃 Nu skall jag rajva runt i kylen o äta nåt smarrigt.

Paukku
2/11/13, 12:52 PM
#65

visst är det en härlig känsla när vikten rör sig neråt jag brukar också be om sallad istället för pasta/potatis eller ris! har aldrig varit några problem, förutom min sambo som tycker att det pinsamt men efter 7 år med mig har han fått lära sig att stå ut, har alltid varit kräsen med maten hihiii!

snö, ojdå!! här snöar det på ordentligt också! och det är typ stormvarning VARJE gång jag ska åka och fixa fransarna hahaa! tur att det inte är långt att köra men halt om de inte hunnit ploga!

Ary
2/11/13, 12:56 PM
#66

Usch då. Jag äter linfrö varje dag. Ska testa loppfrö nästa gång kanske. Tar du ingenting? Periodvis kan magen sköta sig ändå men det kör ihop sig då och då hela tiden med magknip som följd så jag chansar inte längre….Inte så lchf men morötterna verkar hjälpa väldigt bra (Dock verkar de skapa gas en liten stund). Lchf kaffe på fastande mage med massor av smör, kokosfett eller båda. Gärna på fastande mage.

Jo det behöver inte vara så krångligt när man går bort. Om inte ngn gör det krångligt vill säga.

Mozzarellan
2/11/13, 1:03 PM
#67

Ökade smöret lite i kaffet imorse. Nej har inte tagit nåt xtra vid sidan..men har linfrö och de brukade funka innan så jag får väl klämma ner en sked. Magen brukar vara som en klocka funkar finfint efter operationen. Får väl avvakta lite till…

crikarlshamn
2/11/13, 1:17 PM
#68

Fràn en annan insnöad som saknar solen igàr likasà… Att jag inte insàg att snön som kom fràn Frankrike ned till Norra Italien skulle passera över Genève…
Min mage blir bara dàlig när jag fàr i mig mjölmat, händer ibland när jag blir bortbjuden, dà brukar jag ta detta:

http://www.vitabase.com/supplements/digestive-health/colon-health-natural-laxatives/7daycolon.aspx

De skickar världen över och blir en lugn avbelastning, snällt för magen…

IngredientsPer Serving% DV

Psyllium Husk Powder 4500 mg *Flaxseed Oil 2000 mg *Cape Aloe (herb powder)500 mg *Cascara Sagrada (herb powder)600 mg *Spirulina 250 mg *Black Walnut (herb powder) 500 mg *Senna Leaves (herb powder)100 mg *Fennel Seed (herb powder)100 mg *African Bird Pepper (herb powder)40 mg *Proprietary Blend (Garlic, red clover powder, fenugreek powder, quassia wood powder, black cohosh powder, red sage powder, goldenseal powder and gum arabic powder)

Sindri
2/11/13, 1:24 PM
#69

#64 skrivet av Mozzarellan 

Antagligen fixar sig magen galant när du får tag på kokosfett.

Magnesium har jag sett en del tips om också.

Annons:
Mozzarellan
2/11/13, 1:27 PM
#70

#68. Vilken fin bild..har ännu mera snö här just nu och det fortsätter att vräka ner…. Måste ut imorgon men de veto17… Har ju sommardäck!! Intressant produkt du nämner. Gillar inte att ta piller.. Har förstått att hos mig ligger det i huvudet , men sen har jag hittat ett himla käckt reservmedel här på Apoteket. Supposter av bara glycerin, inget konstigt eller tarmretande.

crikarlshamn
2/11/13, 1:39 PM
#71

Supposter av bara glycerin - prova! 

Jag provade glycerin en gàng men hos mig hände inget, àt upp en hel burk (inga suppositoires-suppositorium pà Svenska) men det var innan jag slutat äta vetemjöl.  Men det ska var effektivt, le.

Piller - jag äter ingefära och gurkmeja "piller" mot inflammation.  Det är helt enkelt piller fyllda med torkad ingefära och gurkmeja, samma som man köper i burk till att krydda maten med.

Det finns piller och piller enligt mig

Mozzarellan
2/11/13, 5:42 PM
#72

Mina bästa kompisar glycerinstolpillrena 😃😃 Du har helt rätt angående piller, menade mest i detta fallet med att lösa mitt problem med nr 2. Låter mycket intressant att ingefära o gurkmeja hjälper mot inflammation.det skall jag tipsa min kompis om som lider av värk o inflammation i sina leder. Och snön faller tung o tät fortfarande….ingen skottar….inte jag heller😜

crikarlshamn
2/11/13, 5:51 PM
#73

Har snöat hela dagen här… och nu mer intensivt än innan, allt under 30cm, och mer kommer tydligen enligt värerapporten… bilen, vàgar inte tänka pà vad jag ska borsta bort…

modesty007
2/11/13, 8:45 PM
#74

#72 mäste bara fråga om allt blir lite stillestående, lite kaos och skolorna stänger hos er, ungefär som oss här England.

crikarlshamn
2/11/13, 8:54 PM
#75

Hoppsan allt försvann…
Genève - allt gàr làngsammare men skolorna stänger i normala fall inte, har inte hännt de sista 25 àren i alla fall, men just nu är allt stängt pà grund av skollov.

Samma träd som innan men annan vinkel, i förgrunden - en fontän, i normala fall ;o)

Home sweet Home - ambiance hivernale!

Mozzarellan
2/11/13, 9:07 PM
#76

#74. Jo, vissa städer har stängt sina skolor, tunga fordon får inte cirkulera. Här finns ju ingen lag om typ vinterdäck😁 Vi har nog får en25 cm som ligger fint. De har plogat stora vägen men bara kört o gjort typ en snö vall mot alla hus, garage etc på vår lilla väg. Hoppas det smälter bort imorgon…… Lite lätt kaos, men i centrala Milano finns ju metron, man slirar ju fint med bil på kullerstensgatorna. Det saltas friskt på vägarna. Stänger alla skolor i England? Eller bara vissa ställen?? Väldigt glad att bilen står i garaget.

Annons:
modesty007
2/11/13, 11:36 PM
#77

Eftersom vinterdäck inte existerar så brukar de får stänga för att lärare eller elever inte kommer fram. Minns fortfarande min först vinter då det fåll kanske ett pat inches (5cm) och man hörde på radion att skolorna stängde, nu smilar och småler jag bara en smula. Vägarna saltas (grit) men det tar tid att få bort snön.

Mozzarellan
2/12/13, 7:23 AM
#78

Dubbdäck är inte lagligt här , men numera använder man nån annan slags av vinterdäck. Grejen är ju bara att man måste ju ändra sitt sätt o köra bil. Italienarn har ju en rätt intensivt sätt o köra ,hihi. Men det flöt rätt fint trots allt här i norr. Plogbilen körde just förbi. Det skall bli sol idag, man kan ju alltid hoppas.. Såg just att i Venedig steg vattnet över en meter och folk vadade i vattnet upp till låren!!! Vakna riktigt hungrig. Igår kväll blev det en stor fläsk kotlett med rostade paprikor och en majo, cf lök dip. 79/16/5 totalt under dagen 2100kcal. 🚽 Ok 😃😃😃 Läste nånstans att vart femte kilo man går ner är lika med en storlek, kan det vara så??

Mozzarellan
2/13/13, 5:45 PM
#79

Så har man varit ute o svirat med vännerna!! Tog mig lite fettkaffe vid fyra igår då jag misstänkte att det inte blir middag före kl 21-21.30 Väl på restaurangen bad jag om lite ost, när alla andra fick in pizza till kallskuret och grillade grönsaker. In kom en stor vit gorgonzola , nån fet go ost samt parmesan.pizzalukten var lockande men smaka inte på den alls ej heller nåt vin. Sen kom en köttbit in med kronärtskocka på. Hoppa över fruktsallad med glass..alltså, gick ju lätt som en plätt, inte sugen alls. Sov över hos en kompis som serverade vanlig frukost, åt bara en hel Totalyogurt och var mätt till 14.00 Nu till det bra:iga….. 85.2 stod vågen på…. Nu det tråkiga….viktminskningen märker jag inte av ännu!!! Från 87.6 - Till 85.2 jeans stramar som innan. Förutom att gå ner i i vikt och hälsovinster, har du nån detalj som du hänger upp,nåt som du gärna vill ändra på , nån detalj??? 🐘 Anklarna vill jag ha bort 🐔 Käkbenet ska synas 🐪 Tån bort….

modesty007
2/13/13, 7:47 PM
#80

Lite större rådjursliknande ögon, tack

Ary
2/13/13, 8:33 PM
#81

Men hur skulle du klara dig utan anklarna?

Mozzarellan
2/13/13, 8:49 PM
#82

Hm,,,,läs elefant anklarna ska bort, så låter blir det riktigt 😁😁😁

[WickedAlly]
2/13/13, 9:14 PM
#83

Jag vill ha bort min hänghaka, skarpare ansiktsform hade varit trevlig :)

Annons:
Ary
2/13/13, 9:24 PM
#84

Ah då förstår jag! Jag som inte plussade ihop 2 & 2 då.

En bekant skulle förklara på knackig portugisiska en gång om fågeln hon räddade som nästan tappat alla fjädrarna, men misstog det för ordet ben och förklarade att fågeln inga ben hade. Landladyn måste ha kliat sig i huvudet lol.

Mozzarellan
2/13/13, 9:32 PM
#85

Haha, ja det kan lätt bli tokigt… Andra djuret ska vara en kalkon men hitta bara en höna.. Som Wicked ally skriver, skarpare ansiktsform vore trevligt. Läste i en bok för typ 40 år sen att man ska stå framför spegeln och säga ( får ju hoppas att ingen hör en) X o Y med stark mimik!!!! Överdriva o dra igång musklerna.. Lovar det är ömt dan efter i hela kalkonhakan…..😜 Testade nyligen😀😀😀

modesty007
2/13/13, 9:50 PM
#86

När du nu är inne på intressanta gymnastiska övningar för ansiktet såg på nått program från "over there", en dam som rekommenderade att man skulle suga i kinderna och forma läpparna till en näbb, när jag växte upp hade vi det som en kul grej i familjen utan en tanke  på om det var bra för ansikts musklerna.

En annan variant för turkey chin är att gapa och sträcka ut tunga så långt som möjligt. 

yvonnel
2/13/13, 10:21 PM
#87

Har ni testat att "slå" er själva med fingrarna? håll 4 fingrar lätt fast med tummen och spänn ut (knäpp ut) fingrarna mot undersidan av hakan. Det ökar garanterat blodcirkulationen både på fingrarna och kalkonhalsen.

Ev. kan man spara ihop till ett besök hos en duktig plastikkirurg.

Mozzarellan
2/15/13, 3:59 PM
#88

Tragglar vidare… Äter som man ska med mest trött… Det har ju gått drygt två veckor skall väl inte trötthet komma nu eller????? Vikten har gått upp från 85.2- till 85.9 på två dagar….. Inget kul alls, men inser att det långa hela bara är helt normalt. Åt lite lite om än rätt fördelat igår. Kanske blivit lite för mkt mascarpone, Totalyogurt med skogsbär?? Ha en trevlig helg alla.😃😃😃

Ary
2/15/13, 5:50 PM
#89

De första  3 veckorna iaf kan det mycket väl komma nya omställningsbesvär som tex trötthet….

Det där med att gå upp måste vara ngt som går för jag har gått upp ett halvt kilo över natten. Den här tiden på månaden ska jag gå ner vattenvikt ju…… Men icke. Å andra sidan vet man ju att det går lika fort neråt igen. 

Vad är det i totalyogurt? Tumregeln är ju att äta "riktig" mat och sedan krydda/fixa till det med mejeri så vem vet.

Mozzarellan
2/15/13, 6:00 PM
#90

Totalyogurt är den grekiska , 5 % fett. Märket är väl fage . Enda feta som finns här. Ikväll blir det rester av kaninen, halv avokado o smörstekt svamp. Man vill ju tro at det vänder, man är väl bara otålig, kan ju inte gå ner två hekto varje natt liksom…. Känner mig som Heffaklumpen, typ. Positivt är ju iallafall att magen verkar hittat sin rytm. Sover iallafall som en stock…både på soffan ( missar alla filmer typ) och sen i bingen…ständigt sköna putekonferenser.😴😴😴😴😴😴😴😴

Annons:
Sindri
2/15/13, 6:19 PM
#91

Oj, oj - 5% fett är lite lite. Den grekiska i Spanien har 10%, precis som här hemma. Du får försöka fetta upp den lite - med grädde eller crème fraiche.
Eller så får du hitta en annan frukost. Jag skulle inte kunna äta yoghurt som frukost, fast 10%-ig med grädde. Jag går upp av det. Det blir ägg och smör i olika former.

Mozzarellan
2/15/13, 6:49 PM
#92

Jag har haft grädde ibland och mascarpone ibland. Tycker den är väldigt mättande. Innan tar jag ju en cm espresso med 1 dl grädde och en matsked smör. Liksom lypsyl känsla på läpparna lite.. Så jag tro jag fattat att funkar det inte med grädde så är kokosfett lösningen i kaffet. Är kokosolja en produkt och kokosfett en annan ?? Eller är oljan i fast form till den når 24-26 gr.

[Petronella Pip]
2/15/13, 7:14 PM
#93

Det är samma sak, i varmare länder, där den kommer från är den flytande. Därför kallas den kokosolja där. Men här kallas det för det mesta kokosfett precis för att som du säger den är i fast form här för det mesta.

Mozzarellan
2/16/13, 7:41 AM
#94

Godmorgon, lördag igen. Väldens vad tiden flyger fram. Frukost på lite espresso, 60 gr grädde och 25 smör. Skall se hur länge jag håller mig på det. Ingen Totalyogurt idag. Känner mig fortfarande som Heffaklumpen med svullen mage!!! Inväntar inte veckan då den inte kommer som en biverkning av ppillren. Tittar jag tillbaka är det bara blåbär jag knaprat i mig häromdagen.typ 20 stycken. Tjingeling

Ary
2/17/13, 12:52 PM
#95

Kom att tänka på att jag kanske skulle nämna att det verkar som om väldigt många hamnar på en platå efter några veckor, inklusive mig. Så  det kanske bara är att vänta ut det…..

modesty007
2/17/13, 2:31 PM
#96

#94 Bli inte jätteförvånad om dina nya matvanor även kan ge dig veckan tillbaka trots p-pillren, har själv p-stav och efter en dryg månad med lchf kom det tillbaka, lite oregelbundet i början men nu efter mer än ett halvår mer regelbundet.

Mozzarellan
2/17/13, 3:01 PM
#97

Hm, har vart utan" käckeveckan" i 7-8 år som en biverkan av ppillren…vore ju en mardröm om den skulle komma igen. Vi får se Samma vikt idag och jag käkar på som vanligt med lchf. Funderar på om ju mer jag tillagar en maträtt verkar det ta mera och gå ner än tid än om jag bara kör en köttbit med majonäs. Fettkaffe till frulle o muossaka till lunch med en briebit o lite valerianasallad samt två valnötter. Skönt o höra att det blir lätt en platå, hoppas den inte varar för länge. Trevlig söndag.

Annons:
Mozzarellan
2/18/13, 7:47 AM
#98

Repris av gårdagen … Repris av i förrgår…..😁😁😁😁😁😁 85.9 Samma frulle med fettkaffe, försökte köra kaffet i en mixer och det blev lite ,lite fluffigare. Kanske man skall köra en längre stund samt varmare kaffe så det reagerar med smöret??!! Huvudsaken tror jag är att jag är lugn och trygg i mig själv, så skall väl kroppen må bra den med??!! Skall inte surfa runt o läsa en massa idag utan ägna mig åt annat och äta när det är dags. Fortfarande undrar jag om det spelar någon roll om man lagar ihop mycket mat ,processerat, är svårare att smälta än om jag bara kör en ren köttbit med bra typ????? Upplever iallafall det så i min kropp. Tjingeling

anise
2/18/13, 9:41 AM
#99

Här körs det oxå på REPRIS😭Sitter fast på 80..jag tror att jag iaf. har varit liiiite för frikostig med mejerierna,,blivit gräddsås lite för ofta senaste veckan..så nu ska jag strikta till mej…jag har oxå funderat lite på det där med en hel köttbit känns som jag håller mej mätt längre om jag äter "rent"kött med kryddsmör,bea lr majo…men jag vet inte,det kanske är olika🤔man får väl prova sej fram antar jag..ha en bra dag👍

Tag vara på ditt liv,det går inte i repris

[WickedAlly]
2/18/13, 11:37 AM
#100

#98 Det där med maten har jag också upplevt, när jag började med lchf så var det köttbitar med smör eller bea. Sen började jag testa andra grejer, som gratänger tex och då började det klättra uppåt på vågen istället. Fast det kan bero på något annat såklart men det är värt att fundera på, tänkte att jag skulle återgå till att äta som jag gjorde i början och se om det händer något.

Mozzarellan
2/18/13, 1:45 PM
#101

Spännande att fler än jag upplever detta med ren mat versus blandat mat,typ grytor o andra mixade rätter. Alla äter vi ju så fler kanske har samma uppfattning??!! Ikväll blir det lax och majjo- cf röra och lite valerianasallad, rucculan är slut. Lunchen blev köttfärs med ricotta, lite grädde o tomatkross, samt grillade aubergine.hade över sen jag svängde ihop muossakan. 10 gr valnötter o 10 gr mandlar o en bit brie. Mätt o glad. Måste rajva runt lite om städa,stryka o byta lakan…. Ha det så gott….

Paukku
2/18/13, 4:30 PM
#102

hmm jag har inte märkt nån skillnad på maten än, men jag är ju så tråkig att jag lever på kyckling/kalkon samt fisk/skaldjur så det mättande måste vara tillbehöret eftersom köttet inte är det i sig, förutom makrill eller lax, vilket jaghar svårt för!

Men som jag kommit fram till så har jag så mycket att vikt att tappa att det spelar inte så stor roll vad jag äter , allt är bättre än förr så det går nedåt, sakta men säkert ;)

Mozzarellan
2/18/13, 6:13 PM
#103

Jaha. Och varför fick man nu halsbränna då????! Har kollat in dumbell va jag ätit sen jag började och det är faktiskt under 5% och 20 gr varje dag, men en dragning åt 80 fett. Brinner i munnen så misstänker att det brinner i hela kroppen??? Kan man bli försurad av att ligga i ketos?? Frågan har säker vart uppe sjuhundraelva gånger, måste bara undra igen. La in lite nötter idag. Ser på dumbell att jag faktiskt inte kommer upp i rek på vitaminer o mineraler…är det läge med en multivitamin eller?? Tar bara en stark magnesium innan maten. Tjingeling

Paukku
2/18/13, 6:21 PM
#104

jag har fått halsbränna ibland när jag ätit nötter…kanske de?

Jag är inte så insatt i ketos så hoppas att nån annan svarar, eller så kan du söka på sökfunktionen :)

Annons:
Mozzarellan
2/18/13, 6:23 PM
#105

Hm, bra där..har ju ätit just nötter idag och inte de andra dagarna. Ska vara uppmärksam på nötterna i fortsättningen

crikarlshamn
2/19/13, 10:42 AM
#106

Jag fàr akut halsbränna av kokosnötsolja/smör… dubbelvikt ont.

Ary
2/19/13, 11:55 AM
#107

#105 När halsbrännan slår till testa att sätta i dig 10 mandlar. Funkar på mig. 🙂 (Mandeln är ingen nöt utan en stenfrukt)

Mozzarellan
2/19/13, 12:00 PM
#108

Hade ju just ätit några mandlar och valnötter. Så äntligen är reprisen över och vågen har rört på sig, 85.4 …. Skall fortsätta äta 'ren' mat iform av köttbit, fisk osv med fett till. Verkar som grytor inte bryter ner lika snabbt i kroppen, men vad vet jag. Solen stålar och snö,på väg om nån dag igen, så nu skal jag ner till affären och bunkra upp med lite mat.

[WickedAlly]
2/19/13, 12:46 PM
#109

Här har det också funkat att gå tillbaka till ren mat, glad! :)

Mozzarellan
2/19/13, 12:54 PM
#110

Ooh, kul då är vi två som upplever samma sak med ren mat gentemot grytor , gratänger osv Har just just nu lax med majjo,cf o charlottenlök…mums

crikarlshamn
2/19/13, 1:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#111

Min rena glad mat lunch i dag 😉typisk lunch mat för mig.

Lax, rampon sallad, krasse, avokado, lite rödbetor, en cherry tomat, frö blandning och hem gjord vinägrett.

Annons:
Mozzarellan
2/19/13, 2:35 PM
#112

Rampon är det vår valerianasallad tro?! Man lär sig alltid något. Ser iallafall likadan ut…

crikarlshamn
2/19/13, 2:39 PM
#113

Aj, det blev en blandning :o)

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5rklynne

Vàrklynne - Valerianella locusta - http://it.wikipedia.org/wiki/Valerianella_locusta

Min favorit sallad!

modesty007
2/19/13, 4:47 PM
#114

Aha - lamb's lettuce

yvonnel
2/19/13, 5:58 PM
#115

Lammöron?

crikarlshamn
2/19/13, 6:32 PM
#116

Eng Wickipedia

http://en.wikipedia.org/wiki/Valerianella_locusta

Valerianella locusta is a small dicot annual plant of the family Valerianaceae. It is an edible salad green with a characteristic nutty flavor, dark green color, and soft texture.[2] Common names include corn salad[3] (or cornsalad), lamb's lettuce,[3]mâche,[3]fetticus,[3]feldsalat,[3]nut lettuce, [3]field salad and rapunzel. In restaurants that feature French cooking, this salad green may be called doucette or raiponce, as an alternative to mâche, by which it is best known.[4]

anise
2/19/13, 7:05 PM
#117

Härligt Mozzarellan..jag ska bara göra slut på den grädde och cremefraiche jag har i kylen,sen är det slut med gratänger och grytor här med..iaf ett tag så få se om det hjälper😉

Tag vara på ditt liv,det går inte i repris

Mozzarellan
2/19/13, 9:18 PM
#118

Härliga fläskfilé skivor med cremefraiche o gräslök.mätt o glad. Grädde måste jag runda av med i espresson på morgonen. Reprisen är över och vågen pekar nedåt igen. Köpte ekologiskt smör för första gången och tycker det har en bättre smak, färgen var intensivare gul än det danska lurpak. Har några påsar solrosfrön och pumpamkärnor, linfrö… Är det om som müsli? Hittade kokosmjölk i små tetrapak, innehåller även tre E nummer.

Annons:
Sindri
2/19/13, 11:23 PM
#119

Solrosfrön skall man tydligen vara lite försiktig med. Pumpa OK, linfröna skall vara hela. Hasselnötter är väldigt nyttigt, men som med alla nötter skall man vara försiktig. Mandel tror jag däremot är mera OK.

Har du varit och kollat på Fineli? Där kan man sortera livsmedel på innehåll av ett visst ämne, minst eller mest - och kolla vad ett visst livsmedel innehåller av olika saker, det tycker jag är en väldig hjälp.

Mozzarellan
2/20/13, 12:57 PM
#120

Märklig dag. Frulle som vanligt med lägger till keso….vrålhungrig halv 11. Mixtrar ihop min allra första äggmjölk med ett ägg, en gula, 30 g smör och kokosgrädde o hett vatten…den smakade marsipan men drack den under rysning… Vrålhungrig igen klockan 13. Nä nu steker jag en fräsch fläskkarre skiva!! Skall aldrig mer peta in keso i frullen!!!

[WickedAlly]
2/20/13, 1:02 PM
#121

#120 Haha, knäppt hur så lite förändring kan göra så stor skillnad egentligen. Jag har märkt att jag blir hungrigare om jag äter turkisk eller rysk yogurt till frukost bredvid äggen, står mig inte alls lika länge även om det är mer mat.

Mozzarellan
2/20/13, 4:53 PM
#122

Jodu, en mycket märklig dag…nu är jag vrålhungrig igen!!!! Alltså inte sugen, utan magen är tom och kurrar. Och inte gör jag nåt speciellt idag…. Vad vill kroppen?? Luras den?? Som sagt mycket märklig dag

anise
2/20/13, 6:42 PM
#123

Kroppen viiill ha mat😉Då ska man nog äta!!! Tror jag är det bäst att tillägga..stek en rejäl köttbit vetja😃inte säker men keso kanske triggar aptiten..har ingen aning hur mycket kollisar man får i sej på keso..

Tag vara på ditt liv,det går inte i repris

Mozzarellan
2/21/13, 4:06 PM
#124

Det blev köttfärsburgare igår och en avokado. Körde medlare och två kokta ägg till frulle.mättade väldigt bra. Har lite svårt för o få ner äggen, de typ äcklar sig på väg ner. Kan man ta lite kaviar, har en tub från Klädesholmen. Lunch fläskkarreskiva och riven stekt zucchini. Mätt. Vågen står som den står 85.6 Kollade lite på mitt protein intag och ser att det legat på 80-90 gr dagen förra veckan, veckan innan var jag 10 gram lägre, kan detta spela roll på viktnedgången?? Lagar " baccala alla vicentina" till ikväll. Luktar mums. Förutom lutfisken, gul lök, några ansjovis skivor och bladpersilja. Ett glas virgin olivolja,2.5 dl grädde….. Puttar ihop så fint. Egentligen skulle firren vändas i mjöl, hoppade över det, möjligt att såsen inte drar ihop sig som den borde….. Man får inte röra i grytan,,,,bara skaka runt lite. Någon som har smakat " Bangia cauda" rätt från piemonte??!! Basen är vitlök(4 hela vitlökar tar jag till2 pers) , saltade ansjovis(rensa snabbt och skölj av saltet) , smör och olja… Detta skall puttra ihop under ständig omröstning g och blir en grå sörjasås som är fantastisk på grillade och råa grönsaker. Lär väl vara lchf!!??

[WickedAlly]
2/21/13, 4:13 PM
#125

Jag har märkt att gräddsås kokar ihop bättre i en teflongryta än i en vanlig kastrull, ingen aning varför dock men det funkar varje gång.

Annons:
Ary
2/21/13, 4:43 PM
#126

Vitlök har 31g kolhydrater per 100g så mängden kanske behöver lchf anpassa lite, men ofta blir ju recept goda ändå om man ändrar lite.

Mozzarellan
2/21/13, 4:48 PM
#127

Hm,,,har en teflongryta och ser ut att dra ihop sig fint. Jaha, då kanske man ska ligga lågt med all den vitlöken😜😜😜😜

modesty007
2/21/13, 8:48 PM
#128

#124 Ja protein mängden kan spela roll framförallt för kvinnor och man itne bygger muskler. Själv har jag en gräns vid drygt 1g/kg idealvikt, det är ju lätt att äta för mycket protein.

Mozzarellan
2/21/13, 10:19 PM
#129

#128, Ok så det är min målvikt som styr hur mycket protein jag skall äta nu. Väger nu 85.5 men vill till ..?? 70 om det går… Vill ju inte skada min kropp med för lite protein

modesty007
2/21/13, 11:54 PM
#130

WHO har som miniminivå 0,8 g/kg, sen hävar vissa att om man är mycket stirkt i sin lchf behöver man lite extra för att göra glucos av proteinet.  Prova denna kalkylator som hjälp och se vad du får på målvikten och nuvarande vikt.

yvonnel
2/22/13, 1:58 AM
#131

Jag har inte full koll på allt vad du äter men ägg står mig upp i halsen också numera, men kokta mosade med smör kan jag få ner någon gång ibland.

Kan faktiskt inte förstå hur jag kunde äta ägg 2-3 st. varje mogon i 2 år, på lite olika sätt visserligen men nu får jag anstränga mig att stå ut, samma gäller bacon.

Kaviar har ju en del Kh men det är förmodligen försumligt om man inte vräker på i mängder.

Mozzarellan
2/22/13, 7:11 AM
#132

#130 Kom inte upp något på länken😞 #131 Har nog alltid haft lite svårt för ägg, konstistensen. De var mina första två frukost ägg på tre veckor, bacon ligger och väntar i frysen fortfarande. Är de kokta o lite lösa i mitten måste de vara varma men är de hårdkokta måste de vara kalla för att de ska ner. Angående kaviar så gäller det 2-3 cm till varje ägg.skall kolla vad det väger och om det triggar.

Annons:
Mozzarellan
2/22/13, 8:39 AM
#133

Fryser mer än vanligt de sista 2-3 dagarna. Iskalla händer.

Mozzarellan
2/22/13, 5:48 PM
#135

Tusen tack , nu funkar det.

Mozzarellan
2/23/13, 10:42 AM
#136

Godmorgon! Hepp en sån fredagskväll det blev…..hade tänkt laga till kalkonskivor med en skiva prosciutto och ost på,som får puttra lite i grädde(lock på) , men mannen var inte hemma så jag åt flott två kokta ägg med en klick smör😁 Sov länge,vaknar alltid kvart i sju, öppna dom blå tio i tio!! Fettkaffe med vispad grädde idag och tycker det blev mkt fluffigare smak. Provade en bit gul rå paprika med min favorit ost (caprice des dieux),undrar hur länge den håller mig mätt😊😊😊 Skall snart till stan (Milano) och kolla läget med en kompis. Ikväll blir det kalkonskivorna….

Mozzarellan
2/23/13, 8:00 PM
#137

Nähä Ingen kalkon alls, men sushi restaurang ikväll.tar mig en sashimi och tartar på lax….får man använda lite soya??? Idag blev det en espresso med grädde på stans fina fik…hållet mig mätt på grädde idag… Trevlig helg på er…..

Sindri
2/23/13, 8:03 PM
#138

Riktig soja som är fermenterad är helt OK.

Mozzarellan
2/27/13, 10:51 AM
#139

Lördagen blev en heldag på grädde i lite kaffe och på kvällen sashimi och en lax tartar. Lite soja till och misstänker att den var av det vanliga stuket. Söndag morgon efter frukost så fick magen lite fart…..efter en månad är det fortfarande ingen bra regelbundenhet eller konsistens. Kan det vara smöret i morognkaffet!! Det kör till nere i vänstra kurvan efter en timme o sen är det kört…. Ätit på som vanligt och stått mest still. Undrar varför jag blir otroligt hungrig efter 4 timmar då jag ätit halvt pkt bacon och två ägg, riktigt hungrig…vissa dagar håller detta mig mätt hela dan. Blir fort mätt när jag äter och vill inte överäta så jag äter lååångsamt. Tar aldrig om. I de fall jag blir riktigt hungrig, tar jag mig en bit fet ost. Har provat med mandlar nån gång. Gjorde en otroligt god stek på bogbladskoteltt igår , tack alla som bidrog i den strängen. Nu har det rört sig lite och nere på 85.00 lägsta hittills och måste säga att det känns bra!!!! Behövde se en ny siffra….måttbands dags på söndag. Ser till att det alltid finns bra mat i kylen och frysen . Köpte lite "Fetaost" och hu vad den smakade salt!!! Kanske man kan blanda in den i nån maträtt. Märket Epiros enda jag fann i affären. Tjingeling,,,,,

Annons:
Mozzarellan
3/1/13, 9:09 PM
#140

Märklig dag i magen. Åt frulle 8.00 kaffe med smör o grädde och lite Totalyogurt med grädde o 5 blåbär. Hungrig efter två timmar hungrig med Supersug i magen. Vänta in till kl 12 och åt kalkon med stekt bacon på och coleslaw. Nu var det så gott med nått o tugga på så det blev en rejäl dos med coleslaw. Samt en liten espresso med grädde och smör. Hungrig med riktig magkurr o sug redan vid 16.00 , tog en skvätt kaffe med grädde och åt middag kl 18.30 Två stekta ägg och ett paket tulip bacon. Oj så gott och så mätt jag blev. Tog även fem färska blåbär….. Och nu är jag hungrig med ett kurr igen. I vanliga fall håller ägg o bacon mig super mätt i många många timmar. Är det blåbärens fel??? Socker i dom??! Hade en sån udda dag även förra veckan, då jag snabbt blev riktigt hungrig snabbt efter jag ätit. Skall jag äta i dessa lägen eller inte.. Läser ju alltid att ni skriver ät när du är hungrig. Kollade på dumbell och är uppe i 2200 kcal.15-3-82 E%. P-77.5 gr/ k 16 gr/ f-181.5 gr Tragglar vidare… Sen råkade jag läsa denna sidan http://www.halso.info/72.html O blev konfunderad över proteinet… 2 gr per kg, men har ju alltid läst 1 gr och i länken i #134 så skall jag äta väldigt lite protein. Vill ju gärna gå ner i vikt men står mest still. 4 veckor o gått ner 2.6. Hoppas nån bättre vetande kan förklara lite.

modesty007
3/1/13, 9:44 PM
#141

Om du planerar att bygga muskler bör du öka proteinmängden, annars håll dig till den mängd du får uträknad i länken. Själv håller jag ca 1g/kg målvikt som protein mått.

Vet int eom det var blåbären men skulle själv hoppa över dem.

Mozzarellan
3/1/13, 9:54 PM
#142

Inga som helst tankar på o bygga muskler 😁😁😁😁

Mozzarellan
3/1/13, 10:40 PM
#143

En annan sak… Har vanan , ovanan att ta en senega tablett för den letar halsen. Ser att den innehåller maltitol….nåt som stör i lchf??

Mozzarellan
3/2/13, 11:10 AM
#144

85.4 kg….. Frukost på en cm espresso med 30 gr smör och35 grädde samt två kokta ägg klockan 7.30, nU kurrar magen kvart över 11. Äter jag för lite??

modesty007
3/2/13, 2:54 PM
#145

Det är möjligt, prova gärna att öka fettet. Mitt lchf-kaffe består av 35 g kokosolja och 50 g smör, det står jag mig på minst en 6-7 timmar, då jag äter dagens huvudmål och sen bara lite lätt på kvällen. Du får prova dig fram med vad som funkar för dig.

Mozzarellan
3/2/13, 3:11 PM
#146

Grejen är ju den att jag gärna vill äta mat och gå ner. Tyckte jag hade väldens massa fett i kaffet. Har inte kokosfett ännu. Så var det måttdags idag , gått en månad nu och efter ha kollat alla ställen från nacke till vader, har min kropp ändrats 1 cm på nacken!!!! Och 1 cm under rumpan. Ingenting i midjan samma 98 cm. Känner mig ofta stor ,10 cm ovanför naveln ,alltså spänd o svullen. Är dock helt utan gaser : ) Ha en trevlig helg.

Annons:
Mozzarellan
3/3/13, 8:44 AM
#147

Monologen fortsätter….. 85.5 Ökade till 40 gr smör i kaffet….kändes väldigt fett då jag bara har en cm starkt espresso och en skvätt grädde till. Totalyogurt med mascarpone till. Igår en bit lax med halv avokado och en majjo+cf sås till.

modesty007
3/3/13, 12:04 PM
#148

Kanske du ska pröva att ta en espresso med 30 smör och lite grädde både på morgonen och vid 11-tiden

Mozzarellan
3/4/13, 7:37 AM
#149

Dom där 40 gr smör i morgon kaffet gjorde en enorm skillnad och höll mig mätt i 6 timmar.la till lite hett vatten så var det inte så intensivt med smör på espresson. Igår blev det fläskkarre till lunch med coleslaw. Middag halvt bacon paket och två stekta ägg. Lite kaffe med smör på em. Undrar om coleslaw kan dra igång sötsuget??? Blev hungrig efter bara två timmar efter lunchen. Äter jag för lite????? Kolisarna är nere under 15 gr om dan, tycker jag är strikt…. Och står still……

Mozzarellan
3/4/13, 4:53 PM
#150

Undrar fortfarande över lite av varje som jag skrivit tidigare i tråden men aldrig nån som svarat…. MUMS…….idag fann jag färsk makrill i affären och en lite kvist dill…… Väldigt svensk middag ikväll….. Vad kan jag panera med??? Eller bara kör rakt över med smör ??? Bogfläsket fann kvar till sitt fantastiska pris men tyvärr kan de inte skiva dem tjockare pga av deras maskin. Tulip bacon på extra pris är ju heller inte fel. Bio ägg och bio smör……… Enda grönsak blev ett vitkålshuvud samt avokado.

Sindri
3/4/13, 5:08 PM
#151

Jag panerar ibland med mandel- eller nötmjöl blandat med riven parmesan.

Mozzarellan
3/7/13, 8:19 AM
#152

Ont i huvudet i förrgår så jag sov lite längre (9) inte hungrig så jag åt först vid lunch efter 12. Lax och en klick majjo och miniespresso med smör. Middag bogbladsstek o halv avocadokl 19.00 Vaknade även igår med migränsymtom så tog ett piller( zomig) och sov till 9 igen…..inte hungrig- något nytt för mig som av o till blev vrålhungrig. Åt vid lunch kl12.30 makrill och en klick majonäs och på kvällen bogbladsstek och en halv avocado kl 19.00. En miniespresso med smör efter lunchen. Vaknade även idag med tungt huvud men steg upp och drack lite espresso med smör o skvätt grädde. Inser ju att detta har varit 2 dagars periodisk fasta, eller hur?! Sen det jag ätit är ju fettfasta !?? Eller??!! Eller fakir?!!? Står ju så mycket i alla trådar…tänkte inte så mycket på det när jag åt , bara blev så. Å andra sidan vet jag ju att många numera bara äter två mål om dagen, men vet inte om ni har ett ätfönster typ12-20. Hur som haver så börja kroppen reagera neråt. Dessutom har har fett tagits från ena kinden precis under kindbenet.😁 Ser ut som nån satt en tumme o tryckt till i en jäst deg = en grop… Tom mannen ser detta . Hoppas verkligen att det blir lika på andra sidan, hahaha….. Vågen som man då inte skall ställa sig på……. Som envist visat 85.5 står idag på 84.7 😃😃😃😃😄😃😃😄 Undrar nu, med PF hur länge kan man äta så? De som skriver 2:5 är väl två dagar i veckan, men sen så läste jag på en blogg någon som kört 12 dar. Hur mår kroppen av detta, kan jag skada mer än göra väl? Tjingeling

[WickedAlly]
3/7/13, 9:54 AM
#153

Jag kör PF varje dag. Äter mellan 10 och 18, helt omedvetet från början men det funkar för mig och min vardag så då körde jag på det. Sen fick jag reda på att det visst hade ett namn också :P

Har aldrig funderat på om det kan skada kroppen, har svårt att tro det, ska bli intressant att läsa om det är någon som vet :)

Annons:
crikarlshamn
3/7/13, 10:31 AM
#154

Efter att ha läst under làng tid mànga inlägg verkar det som om, för de som stàr stilla, men som av en eller annan anledning sänker kcal, börjar gà ned.  Detta verkar fungera för de med högt som làgt BMI.

Vad jag vet sà skadar man kroppen om man i längden jojo-bantar eller svälter (mindre än 800/kcal dag), sedan fàr man skilja pà svält och fasta.

Att fasta tex 2gg per àr i en vecka verkar göra under för mànga sjukdommar.

Att svälta sig under làng tid gör att kroppen börjar äta energin i vàr kropp, iälvor etc, och det skadar kroppen.

crikarlshamn
3/7/13, 11:16 AM
#155

Kanske hittar du nàgot intressant här?

17 Reasons You’re Not Losing Weight
http://www.marksdailyapple.com/17-reasons-youre-not-losing-weight/#axzz2MjsT1cyb

eller här (länk till hela texten om Intermittent Fasting under texten)

Beyond insulin sensitivity, it appears that caloric restriction and intermittent fasting may “turn on” certain genes that repair specific tissues that would not otherwise be repaired in times of surplus. One could surmise that this adaptation serves to allow certain cells to live longer (as repaired cells) during famine since it’s energetically less expensive to repair a cell than to divide and create a new one. That might help explain some of the extended longevity seen in animal studies using caloric restriction and/or intermittent fasting (read about here, here, and here). Intermittent fasting has also been shown to reduce spontaneous cancers in animal studies_, which could be due to a decrease in oxidative damage or an increase in immune response.

Read more:_ http://www.marksdailyapple.com/fasting/#ixzz2MqbrJajk

modesty007
3/7/13, 11:42 AM
#156

Om man inte vill fasta kan man öka kaloriintaget en dag och minska rejält nästa, dvs cirkulera sitt kaloriintag, så man undrviker att kontinuerligt ligag för lågt och att kroppen ställer in sig på svält.

Mozzarellan
3/7/13, 12:27 PM
#157

Nej jag svälter inte, kollade de sista dagarnas intag: 1920, 1550,1200 och 1300. Brukar inte kolla kcal intaget men det kommer ju liksom med i dumbell. Intressanta länkar tack för dom. Försöker lyssna av kroppen så mycket det går.. Men nu har det faktiskt hänt nåt med huden. Efter dusch så uppstod en megarush ,precis under armhålan, vid sidan om bysten och under ner mot magen. Ser ut som en salamikorv. Utslagen kliar inte, de är inte uppföljda eller fyllda med vätska. Har någon erfarenhet av detta med hudutslag?? Min man sa direkt att det är pga maten jag äter, då skall ju alla se ut som prickekorvar.

crikarlshamn
3/8/13, 7:17 PM
#158

Mmm.. det finns ett virus, bältros, som ser sà ut (kan ligga latent i àr innan det bryter ut - gà genast, i kväll!!!!, till läkaren för att fà diagnos och om det nu är detta sà skriver de ut medicin och du kan slippa stora plàgor.

En väninna fick detta och jag tvingade henne att àka till akuten, àkte med, även om det var nyàrsafton och vi var i Gstaad. Och det àngrade hon inte för det var bältros och hon kom lindrigt undan. Det är vanligtvis mycket smärtsamt när det väl kommit igàng!

Hoppas det inte är det men kolla upp för det beter sig precis pà det viset du beskriver.

"bör intagas inom 72 timmar efter misstanken om bältros. Detta för att det skall vara verksamt och förhindra fortsatt spridning av infektionen."

http://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%A4ltros
http://it.wikipedia.org/wiki/Herpes_zoster

Har du haft vattkoppor som barn är risken STOR.

[Petronella Pip]
3/9/13, 9:36 AM
#159

# 157 Undrar varifrån han fått att alla som äter LCHF ska se ut som prickekorvar!? Har inte hört någon här som beskriver det problemet, eller visst nån enstaka men inte på grund av LCHF?

[Petronella Pip]
3/9/13, 9:40 AM
#160

När jag hade bälttros kom smärtan först, under kanske två tre dygn sedan kom sakteliga utslagen fram. Bara några få blåsor först och sen spred det sig under ett par dygn. Men smärtan var absolut det som var det som var helt överskuggande. Men alla får kanske inte likadant.

Är förvånad att det står på wiki att det kan sitta som ett bälte runt kroppen, jag har fått veta att det är STRIKT halvsidigt då de går i nervbanorna och man har två separata sådana på vänstra och högra delen. Så att det gamla skrocket att om det går runt så dör man, ska vara bara just skrock eftersom det inte kan göra det. Men att de sitter format som ett sammanhängande bälte och inte spritt.

Annons:
Mozzarellan
3/9/13, 9:59 AM
#161

# 159. Skall väl rätta till min mening i #157 Min man trodde det var pga mitt nya sätt att äta och då tänkte jag: då skulle ju alla vara prickiga😃 Skall skriva mer utförligt i fortsättningen. #158. Prickarna har klingat av en hel del. Känner inget alls av dom och de är uniforma i sin prickighet, typ alla ser lika stora ut all over. Dock inget som svider, kliar eller fyllda med vätska. Däremot tror jag detta var ett resultat av makens nya duschkräm. Råkade använda hans handduk och efter det blev det en sån ' rush' precis där jag torkat mig med hans handduk. Har dessutom vaknat tre dagar med migrän då jag inte gillar den doften alls, nåt äckligt syntetiskt i den doften som jag reagerar på. Vissa dagar är jag superkänslig för vissa dofter. Minns även ett enda tillfälle då den enda tvål som fanns att köpa var 'dove' och efter den duschen var hela magen prickig…..

Mozzarellan
3/11/13, 3:19 PM
#162

Prickarna är ett minne blott och det är jag glad för. Har de sista dagarna inte för in i dumbell utan haft ögonmått på vad jag ätit och det känns bra både i knoppen och kroppen. Glad över att vågen visar 84.7 Deghålet i kinden jag skrev om tidigare (#152) har utökats till ytterligare ett!!!! Himla snyggt med ett under kindbenet och ett lite längre fram i kinden…. Min kompis sa bara sluta ät som du gör. Ok att ena kroppshalvan är olik den andra Men hoppas verkligen att det tar på andra sidan oxå. Nu har även jag satt några mål framför mig. Bl.a. En resa resa i slutet av april och hoppas gå ner tre kg tills dess. Sen en annan trip i augusti och hoppas på ytterligare fem kg.

crikarlshamn
3/11/13, 3:50 PM
#163

Sà glad att höra att prickarna är borta :o)

Mozzarellan
3/14/13, 10:59 AM
#164

Ja prickarna är nu ett minne blott. Misstänker stark en duschkräm som är ny här hemme. igår använde mannen den och vips….vaknade med migrän idag.så den flaskan slänger jag helt enkelt. Fortsätter med ögonmått på det mesta. Idag skall jag skicka efter kokosfett för första gången, då det knte finns att hitta i någon affär. Skall bli spännande med både smak effekt och om jag tål den!!! Kunde inte låta bli……. 83.8 Vissa morgnar är jag inte hungrig så då äter jag vid lunch och middag och rejält. Kanske 2 dar i veckan. So far so good

Mozzarellan
3/19/13, 8:57 AM
#165

Tja prickarna kom tillbaka i fredags så då satte doktorn in en antihistamin och en kortisonsalva. Blev som en zombie i fredags med stark huvudvärk. Torr i mun och tungan kändes svullen o för stor. Kan kanske vara tabletten som var full av aspartam?! Slutade med tabletten igår och vakande utan migrän. Dessvärre två kg tyngre. 85.7….. Har ätit som vanligt , men inte bokfört något utan haft ögonmått.ätit lite lammkotletter som omväxling. Ops. Ja nu är prickarna borta igen. De har aldrig kliat eller stört förutom att det är ju ett tecken på nåt som inte är som det skall. Funderar på mat och semestern, då man är med andra som äter vanligt… Hur mår ni de gånger ni ätit för mycket kolisar?? Mår ni illa direkt, problem med magen eller allt som vanligt och man fortsätter med sin kost som vanligt?? Tjingeling…

Mozzarellan
3/23/13, 4:28 PM
#166

Imse vimse,,,,,bytt antihistamin piller och fick även av denna migrän direkt , så nu har två dar bara runnit iväg på soffan I torsdags var det både lunch o middag ute och lyckades bara äta räkor o sashimi på sushi bandet och en grillad liten uppfläkt kyckling med majjo på kvällen , den grillade potatisen luktade så gott, men avstod helt.var inte alls svårt….tog dock en liten sipp på mannens kaffelikör!!!!. Sen dess legat på soffan i migrän. Igår testade jag min första kakao med kokosfett o smör. Helt ok, men inte så smart då kakao triggar migrän och förstoppar. Vågen står på 84.5 och mätte lite mått , det fattas 4 cm i midjan och en cm på höft och rumpa. Klart bra efter 7 veckor. Rester till lunch och en kokospannakaka med mascarponeost och några hallon. Svårt och äta med migrän , men ibland blir det bättre efter mat….. By the Way….prickarna är på besök igen.

Mozzarellan
3/24/13, 12:42 PM
#167

Problem med 2an….. Använt hela linfrön i veckan, ungefär en matsked med ett glas vatten. Upplever dock att dessa "skär " vid utgång då de kommer ut hela… Gör riktigt ont!!! Nån annan som har erfarenhet? Har nu intagit en sked kokosfett i morgonkaffet i tre dagar. Migrän idag med men hoppas den klingar av idag. Tjingeling

Annons:
modesty007
3/24/13, 3:45 PM
#168

Tycker loppfrön (psylliumfrön) funkar bättre, men prova att ta lite mer kokosolja under dagen så kanske det sätter fart.

Mozzarellan
3/25/13, 8:10 AM
#169

Drog till med lite mer kokosfett ioch smör i kaffet,,,smakade lite som lypsyl….. Måste få magen att fungera igen, då jag redan haft ett rent H…….E med den förra året. Vill inte hamna i den situationen igen. Tack för tipset Modesty, skall köpa lopporna när jag kommer till Sverige. Migränfri idag, så fantastiskt!!!!!! Nu tar jag ingen antihistamin mer…..det får räcka med kräm på prickarna.

Mozzarellan
3/28/13, 1:42 PM
#170

En vecka med kokosfett i kaffet…..tog mindre idag då jag är mätt FÖR länge och sen pajar hela eftermiddagen om man skall äta vid 4 sen middag kl sju. Som sagt vill ju helst äta riktig mat och inte total ersätta måltid….å andra sidan vill jag ha resultat…..kluvet där. Efter en vecka med kokosfett det har blivit 100 ml totalt märks ingen skillnad i vikt. Men magen har funkat de sista två dagarna. Har dock haft svårt för att helt ta bort grädden i fettkaffet. Lite seg, äter bara magnesium som tillskott med skall hämta hem vitamin D imorgon samt en multi. Omega3 kommer så småningom. Nu väntar torskrygg o beasås . Ikväll långkok på tre sorters kött med pesto och majjo. Tog nästan tre timmar att koka och nu finns även en god buljong .

Mozzarellan
3/29/13, 10:46 AM
#171

🐣🐣🐥🐥🐥🐣🐣🐤🐤🐤🐣🐣🐤🐥🐥🐥🐣🐣🐣 Trevlig helg alla. Kanske blir det sill om jag blir sugen annars kör jag på som vanligt. Stilla på 84.5 Mentalt skulle det vara gött om den rörde på sig!!!

Ary
3/29/13, 10:57 AM
#172

Glad påsk på dig själv! 🙂

Håller med om att det vore trevligt om det rörde på sig men hur går det med måtten? Ändrar de på sig kanske?

Mozzarellan
3/30/13, 11:46 AM
#173

Bra där….skall kolla måtten senare idag. Var väl ett bra tag sen sist. Det blev ingen sill igår utan räkor med avocado o majjo. Sen en smarrig ost som heter burrata…… Imorse lite kaffe-1cm espresso med 20 g smör o tio kokosfett….vill dock gärna ha en slatt grädde i för smakens skull. Har ingen mixer stav och blendern pajja förra veckan. Har inte ätit Totalyogurt på över en vecka till frukost…

crikarlshamn
3/30/13, 12:14 PM
#174

Huge Burrata fan!

Den unnar jag mig dà och dà även om jag fàr ont i magen!

Ska själv pà god middag i kväll:
http://www.swissotel.com/hotels/geneva/dining/restaurant-le-grand-quai/ Restaurant Le Grand Quai

Brukar läsa igenom menyn online för att hitta mat som är god och som jag tàl men här gick jag bet. Hoppas de har stekt kalvlever.

Annons:
crikarlshamn
3/30/13, 12:14 PM
#175

Mozzarellan
3/30/13, 12:36 PM
#176

Ja burratan är en höjdare……inte alltid den finns. Men misstänker att de tagit in lite av varje nu till påsk. Syns lite att det är kris för det fanns otroliga mängder med lammkött i diskarna och det var även nedsatt i pris.. Har aldrig sett sådana mängder av lamm inför påsken. Flott ställe du skall till, hoppas du hittar något som du kan njuta av och må bra av efteråt. Måste bara fråga en sak . Då jag gjorde ett långkok på kött fick jag ju en väldigt fin buljong. Kan jag köra med den om jag vill prova och fasta?? Jag gjorde ju en PF för två veckor sen utan och veta om det, då jag sov lite längre och vaknade ohungrig….så det blev ingen mat efter 19.30 fram till lunch 13.30 dagen efter.( 2 dagar i rad) Vore ju smart och utnyttja buljongen eller?

crikarlshamn
3/30/13, 12:42 PM
#177

Absolut!  Michael i Eat, fast and live longer (BBC) àt en pàse med miso soppa men det utan tvekan hälsosammare att äta en hemlagad buljong.  Och hittills har jag inte hittat en miso soppa utan glutamat sà jag har gett upp gällande den, även om den är väldigt god.

Har själv ätit hemlagad mandelmjölk med ingefära, kanel, kardemumma och krydnejlika som sen frukost.

Magen har krànglat sà kan jag stàr jag mig tills middagen för att làta magen vila, om inte äter jag ett kokt ägg med majonäs. :o)

Mozzarellan
3/30/13, 2:35 PM
#178

Har aldrig testat mandelmjölk, är det något du gör själv, vill minnas du lagt ut en video tidigare.

crikarlshamn
3/30/13, 3:11 PM
#179

Ja, bus enkelt.

2 varianter:

  •  en stor matsked mandelsmör i mixer med vatten (varm/kallt) med hela eller malda kryddor om sà önskas. Drick.

eller:

  • Lägger 15 st mandlar i blöt pà kvällen (för fytinsyrorna), pà morgonen -  i mixer med vatten (varm/kallt) med hela eller malda kryddor om sà önskas. Sila i en sk nut milk bag eller i kökshandduk, njut!

Kryddor jag använder är kardemumma, kanel, kryddnejlika och ingefära. Jag lägger i dem hela i mixen. Detta för min fibromyalgi och allergi för de är starkt antiinflammatoriska.

Sötning - valfritt - i videon använder de dadlar, OBS lite gàr LàNG väg! 

Jag tar en tsk lönnsirap för den diuretiska verkan (som björksaft) för att hjälpa mina inflammationer att fà ut extra vatten.

Det är en bra video men tjejens röst kan gà en pà nerverna ;o)

Mozzarellan
3/31/13, 10:33 AM
#180

Då blev det måttbandet idag . Första gången var 6 / 2 efter att ha lchf i en vecka. Idag ser det ut så här. Inom () gamla mått. Nacke 36.5. (38) Byst 107. (110) Midja 91 (98) Rump 110 (112) Lår 57.5 (60) Vad 38.5. (39) Överarm. 30 (31) Så visst något har ju rört på sig😄😄😄😄

Mozzarellan
4/1/13, 8:38 AM
#181

Undran……..varför får en del femtielva pepp så fort det går bra och andra har det tyst som i graven??? Kokosfettet slut, hoppad det kommer nytt med posten morgon. Första med smak(coconoil) skall bli spännande. #179 Måste prova och göra mandelmjölk en dag.tyvärr har blendern pajat efter 30 år😁😳😁 Har en del redan skållade mandlar och såg att de säljer biologiska i affären.mandelsmör har jag aldrig sett/ hört talas om Kan jag mala mandel i kvarn eller blir det inte samma effekt som o köra allt i en blender? Hoppas du fick en trevlig kväll och att magen inte fick sig en törn. ( varför har jag en gul prick på min bild?)

Annons:
Sindri
4/1/13, 12:52 PM
#182

#181 skrivet av Mozzarellan 

Påsklov?!
Men verkligen grattis! Den bästa peppen är ändå dina siffror!!!!

f-et i guldram betyder att du är insidermedlem, vilket jag är lite osäker på vad det betyder. Använt dina Guldmynt?

Vad är burrata för ost? Är nyfiken på all sorts! Kan man hitta den utanför Italien?

Mozzarellan
4/1/13, 1:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#183

Burrata är en färskost antingen gjord på komjölk eller buffel. Påminner lite om en riktigt buffelmozzarella men mjukare inuti och smälter i munnen. Gräddigt god. Burro betyder smör. Vet inte var du kan få tag i den, men den kommer från apulien nere på klacken i Italien. Guldmynt? Insidermedlem? Har jag ingen aning om vad det innebär… Nu väntar jag en månad o kollar av med måttband igen. Inte ätit någon svensk påskmat…det blev curry&garam masalakyckling o blomkål Sillen står i kylen….till 6 juni😁😁😁

Mozzarellan
4/2/13, 9:14 PM
#184

Ätit köttfärslimpa och spurtAnnes beasås till mycket gott och mättade fort. Kollade färsbitarna och åt 120 gr sen så var det stop. Hade lite blomkål kvar så det blev någon bit och en halv avocado. Idag kom mitt kokosfett från coconoil. Luktade super och inte så intensiv smak. Undar hur den blir i kaffet? Har inte märkt något effekt i magen med kokosfettet. Hade ju vart super om den gjorde det…..

vonki_13
4/2/13, 11:12 PM
#185

Äntligen hittat på dig! :) nu ska den bokmärkas iaf! :D

Mozzarellan
4/3/13, 1:37 PM
#186

Vaknade senare så det blev lunch med köttfärslimpan och beasås, plus lite coleslaw, en liten espresso med den nya coconutoljan och smör. Mejerifri från idag. Bara smör, kokos och olivolja. Tung i huvudet….. Solen är tillbaka och i veckan kommer mitt japanska körsbärsträd slå ut!!!

maria6
4/3/13, 3:40 PM
#187

Här finns info ang. "gula pricken": http://support.ifokus.se/discussions/5151c1548e0e745114000b54-nytt-angaende-insider?discussions-2. Grattis till resultat pá máttbandet! 👍

Mozzarellan
4/4/13, 9:41 AM
#188

Aha, nu har jag kollat länken, tack för hjälpen. Vaknade som vanligt med drack ett glas vatten samt lite örtte, vill göra som igår, äta vid lunchtid. Samma meny: köttfärslimpan ( verkar evig, tar aldrig slut) kryddsmör Finnes en likadan "limpa"i kylen, så det blir säkert monotont denna veckan. Om jag nu vill fakira för och få ett ryck i min platå, kan jag väl äta stekt makrill likväl som köttfärslimpa? Eller? Grejen är väl att inte inte nåt grönt-kolisar??

Annons:
Mozzarellan
4/5/13, 7:06 PM
#189

Veckan slut så även köttfärslimpan….. Vips gjorde nya biffar med grönpeppar och en fläskkarre stek så nu är helgen räddad. I steken peta jag ner lite katrinplommon och en lök o lite äpple runt om…. Det skall delas på en stek på 1.4 kg. Nån som kan hjälpa mig att räkna ut värdet i den. Tusen tack. 1.4 kg fläskkarre 20gr katrinplommon 60 gr lök 60 äpple 30 gr smör Senaste två dagarna PF fram till lunch. Blir mätt fort. Vaknade vid sju tog en kaffe med 20 kokosfett o 30 smör, höll mig mätt till kl halv tre!!!! Åt kött 150 gr med lite persiljesmör. Är fortfarande supermätt. Känns som en "äpplebit" som sitter i svalget. Så det blir nog ingen mer mat idag. De sista två veckorna har ju vikten stått på 84.5 och idag stod den på 83.7 alltid trevligt med nya siffror😃😃😃

[Petronella Pip]
4/5/13, 7:19 PM
#190

Få se hur det funkar att klistra in nu då

Energi kcal:2714,80Energi kJ:11380,30Proteiner:250,74Fiber:3,00Kolhydrater:23,26Vatten:1096,78Alkohol:0,00 Fetter:Fett:181,02Kolesterol:888,80E-mättade:70,01Mättade:83,36F-mättade:17,32 Vitaminer:A:326,10B1:12,62B2:5,64B3:79,01B6:7,24B9:111,70B12:9,80C:9,00D:8,58E:7,08 Mineraler:Fosfor:2597,40Järn:21,76Kalcium:188,20Kalium:4885,50Magnesium:397,10Natrium:941,60Selen:140,25Zink:40,85

 60Gram Äpple u skal

60Gram Lök gul röd

1400Gram Fläskkarré gris

20Gram Katrinplommon 32,5 % vatten

30Gram Smör 80% fett

Mozzarellan
4/5/13, 7:40 PM
#191

Oh vad bra, tack ,men det är väl för hela steken värdena ?! Är liksom ingen fena på siffror. Äter runt 120-160 gr kött vid en måltid.

[Petronella Pip]
4/5/13, 7:47 PM
#192

ja det är hela, du ser grammen nertill. Svårt att räkna ut vad det blir för en måltid för vikten har väl krympt väsentligt efter tillagning, du får se hur många portioner det blir och dela det hela i det. Blir det åtta portioner får du dela med åtta t.ex.

Mozzarellan
4/5/13, 8:30 PM
#193

Ja det låter ju logiskt en sex sju portioner blir det nog.

Mozzarellan
4/8/13, 12:06 PM
#194

Örtte med kokosfett vid 10. Lunch fläskkarre o persiljesmör. Middag köttbullar med örtsmör. 83.3 och minus 9 cm i midjan. Provade lite klänningar som inte gick på förra sommaren men nu gick de på.

Sindri
4/8/13, 4:28 PM
#195

Jag minns den tiden då jag sprang upp och ner i källaren och hämtade kläder ideligen. Vilken lycka! Visst är det härligt och absolut den bästa peppen!

Annons:
vonki_13
4/9/13, 8:29 AM
#196

Snyggt jobbat!! Jag har också en massa kläder som bara ligger och väntar… 😍

Mozzarellan
4/9/13, 8:35 AM
#197

Javisst Sindri är det en skön egotripp när man kommer i vissa favoritlplagg igen. Sen att en del inte satt riktigt snyggt är ju en annan femma….. Tyvärr fick jag värsta migränen igår efter lunch, illamående och sängliggande. På kvällen bara en liten bit mat, ville helst dricka ett glas HALLONsaft!! Tog lite rödcoleslaw istället. Somna in med dubbel dos zomig och sovit dåligt. Verkar som halva anfallet gått bort, funderar på vad jag skall äta för jag känner mig svag och mår illa. Har ju fakirat sen i onsdags och vissa morgnar inte varit hungrig utan druckit örtte sen rejäl lunch. Kanske behöver jag lite mer kolisar än 1E% om dagen- 2-3 gr. Hjälp!!

Mozzarellan
4/13/13, 12:10 PM
#198

Back on track… Måndag till fredag försvann i migrän som pingpongade med mig. Mått så illa och bara legat o väntat ut attackerna. Hade ju preparerat biffar med persiljesmör så jag åt det o la till coleslaw, fast jag skulle testa fakira. Varit så matt i kroppen. Tur det fanns mat färdig annars hade jag fallit för vad som helst. HALLONsaft blev det aldrig men en-två frysta bär var uppiggande. Utan mejerier nu sen ett tag. Nu skall jag gröpa ur mina runda zucchini och steka det med köttfärs och blanda ner riven pecorino(fårost) sen skall zucchinin bli fylld med röran och sen gotta sig i ugnen en 30-40min. Tog bort kaffe i veckan då det fick mig att rapa i tid och otid. Provade med te,Lite svårt med kokosfett i teet. Så det blev väl tre dagar utan kokosfett. Var nere på 82.6 men nu efter ha börjat äta igen 83.2 Explosion i naturen träden lyser gröna,solen strålar , fåglarna kvittrar tvätten torkar ute och 18 plus….. Äntligen😃😃😃

Mozzarellan
4/13/13, 5:26 PM
#199

Hitta favorit sommarbyxorna och dom sitter perfekt , de var några somrar sen sist… #195 - 196 Ja det var en go känsla och få på sig nåt man gillar och att det satt snyggt.

vonki_13
4/13/13, 6:06 PM
#200

Sjukt avis på värmen - här är det grått och trist och relativt kallt än :(

Kul att du kom i ett par sommarbyxor också! Måste vara lite peppande :) hoppas måendet vänder snart! 🌺

Ary
4/13/13, 7:22 PM
#201

#199 Grattis! Alltid en höjdare att komma i kläderna igen. 😃🥳🌺

Men här kommer en kuggfråga… Vad vägde du när du hade dem tidigare? Varför jag frågar är apropå om man eventuellt har en lägre volym per kg så att säga.

Mozzarellan
4/13/13, 8:17 PM
#202

Bra där Ary, funderade just på vad jag vägde för nåt år sen,men vet inte exakt. det var ett liv innan man gick över 80kg Minns bara att sist så fanns en badring som pöste över när jag stängde brallorna. Alltså nåt lite rymligt över, aldrig ett vanligt linne. Nu var det mer uniformt i kroppen , knäppte knappen och det såg bra ut.. Fick knäppt en linneblus men det satt tajt över ryggen…så den hoppas jag på oxå. Iallafall stående😜 Är ju 48 år så jag undrar ju hur elastisk huden är i dagsläget, sen skall vi ju inte glömma tyngdlagen. Ja vädret är som svensk sommar, tshirt varmt……..om några veckor är jordgubbsen färdiga….. Tre tvättar torkade ute, doftar sommar. Och huvudet är ok igen😄😃😀

Annons:
Mozzarellan
4/15/13, 9:29 AM
#203

Godmorgon!?? Igår vaknade jag med yrsel och gick rakt in i väggen ….snurrade några gånger, hemskt otäckt. Kollade Blodtryck som var som vanligt. Drack extra vatten med lite citron i under dagen. Drog upp mina kolisar till 20 gr. Ville bli av med illamående och yrsel. Vaknade inatt av att det snurra och typ åka båt känsla. Satte mig upp i sängen och hjälp vad det snurra runt…reste mig sakta och sen gick allt lite bättre. Varför denna intensiva reaktion, har den med lchf att göra??? Obehagligt värre. Vågar jag ta bilen?? Vågen skuttat upptill 84.5

[Petronella Pip]
4/15/13, 9:57 AM
#204

Förmodligen inte kostens fel, kan ju vara många orsaker.

http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Yrsel/

edit: alltså inte LCHF per se, klart om du äter för lite så kan det ju bero på det….

Mozzarellan
4/15/13, 10:15 AM
#205

Tack snälla för den 'braiga' länken. Känner mig lite som karusellyrseln…. Låg ju hela förra veckan med migrän och kanske har jag blandat ihop migrän med detta med illamående och yrsel. Alltså rummet snurrar och jag står still och är ju helt nykter. Läskigt. Värst vid uppvaknande, nu rätt ok. Matt o illamående. Nu skall jag ut😳😁😳😁

Ary
4/15/13, 11:29 AM
#206

Hoppas du mår bättre. Fakirar du fortfarande? Verkar inte som om det är alla som mår bra på nära noll kolhydrater…. Säger inte att det är det utan spånar bara på orsaken till ditt mående….

Vad du vägde har ingen egentlig betydelse  för du fattade ju poängen, att det är hur kläderna sitter som väl har större betydelse än vad vågen säger. Du hade ju inte så groteskt mycket att gå ner och då rasar man ju inte i vikt på samma sätt som när man väger över 100 kg. 😉

Trippelmormor
4/15/13, 11:50 AM
#207

Har du testat www.kostbevakningen.se? Superbt instrument för att räkna ut kostinnehåll!

Har ett förflutet när Brindisi …..Viva l'Italia 😍

Mozzarellan
4/15/13, 1:24 PM
#208

Uppdatering… Köra bil gick ju bra. Däremot så gunga det när jag låg på massagesängen. Speciellt när jag vände mig om, rummet snurra. Fortfarande båtkänsla och illamående. Körde till nästa ställe för o göra pedikyr och gungkänslan är kvar. Då solen kommit fram och det blev 22 plus direkt så var det ju bra och fixa fina fötter och vaxa….. Nä, inget fakirande längre, åt det jag kunde förra veckan och har,återgått till normalt som jag åt innan( ff inga mejerier) La till lite hallon i helgen då kroppen kändes som den gjorde.-på3dar125gr. Grejen var ju att jag fick migrän pga för mkt dofter när jag fakirat så fint i en vecka….lyssnade då till kroppen. Nä jag bryr mig inte om vågen då kläderna sitter som innan-löst. Ja, jag vet ju att det inte är några mängder jag skall ner och det får väl ta sin tid….så gott och komma till insikt då och då. Lägger in allt i dumbell och igår var jag över 2000 kcal, så jag svälter inte. Men illamåendet gör det svårt att äta liksom…..men nu är magen kurrig så jag värmer en köttfärsfyllld rund zucchini och skvätter lite olja. Skönt med lite support när man inte mår bra och är helt solo. Brindisi?? Har du bott där??

[WickedAlly]
4/15/13, 1:32 PM
#209

Har du ändrat vitamindosen något? Börjat med någon ny vitamintablett? Tänkte på din yrsel.

Annons:
Mozzarellan
4/15/13, 1:36 PM
#210

Nä, vitaminerna är dom samma , tog dom med lite oregelbundna tider förra veckan, och idag tog jag bort vitaminD. Kanske man skall besöka en öron, näsa hals dr??

[WickedAlly]
4/15/13, 1:41 PM
#211

Aha, då var det inte det då. Jag fick svår yrsel när jag började med vitaminer, kände igen allt du skriver om yrseln nämligen. 

Ja, ger det sig inte snart så är det nog en bra idé.

Trippelmormor
4/15/13, 1:51 PM
#212

Brindisi …… mmmm! Bodde/jobbade några år på 70-talet i Rosa Marina, vid kusten strax nedanför Ostuni. Kan minnas att jag gick upp 12 kilo på 2 år…..mums😂

Mozzarellan
4/16/13, 11:22 PM
#213

Har aldrig varit i just Brindisi, men all mat är fantastiskt god här…. Kom just på att jag inte tagit kokosfett på 2-3 dar…. Inte måste man ta lite i taget igen för att vänja sig på nytt?? Yrsel i morse, från sängliggande till sittande o sen upp….annars har dagen funkat som vanligt. Lite båtkänsla. Undrar om man kan flyga med det……… Hittade torkade tomater som jag egentligen skulle förvälla o lägga in i olja för evighetersen. Förvällde en näve i vitvinvinäger / vatten i 5 min, sköljde o smakade om de fortfarande går att äta…. Hacka i matberedaren med smör, salt o peppar lite sen rullade jag i plastfilm. Gott o ha till kött mm Gjorde en med persilja oxå och hemgjord majonäs. Kom även på att jag inte ätit majjo eller kryddsmör sen förra veckan. Kanske sänkt ribban och fettbrasan står still….helt omedvetet.

Mozzarellan
4/20/13, 11:15 AM
#214

Still Alive…. Illamående och yrsel håller i sig så jag gick till doktorn, det är kristallerna i öronen som kommit fel…..skulle egentligen gå till örondr men får göra det efter min resa. Alltså när man vaknar och vänder sig i stänger så snurrar rummet…så även när jag sätter mig upp. Båtkänsla under fötterna. Men dagarna funkar rätt bra ändå.väldigt matt och trött…med betoning på väldigt. Svårt o få igång mig o göra saker här hemma… Ätit mer liberalt i veckan men under 20gr. Lagt in hallon och grädde litegrann. Och igår en rejält köttbit samt en grillad salsiccia och ett glas rödvin..precis så kändes det och det var gott. Inte smakat vin sen 1 feb. Jo trots illamående o annat så gjorde jag det som kändes bäst. 84.00 Magen kom igång oxå… Ätit lchf i 11 v nu….oj vad tiden går snabbt

Paukku
4/24/13, 1:06 PM
#215

Haloj gumman =)

Vad tyckte du om det smaksatta kokosoljan? ILÖÖÖÖVe speciellt med söder the hihii!!

Ooh va härligt att få på sig ett par gamla favoriter!!! Jag hade ju ett återfall i påskas och köpte då ett par byxor och nu rasar de av mig 😃vågade tillslutmäta mig och har krympt 6cm  i midjan sedan påsken, så inte konstigt att byxorna ramlar av hahaha hihiii!!!

Har du varit här i Sverige än? Vädret börjar bli bättre och bättre, hoppas på en toppen sommar med goda sallader och solmogna jordgubbar mmmm 🙂

Hojta till när du är påväg hit så kanske vi kan träffas på nåt lchf vänligt fik i stan!!

Mozzarellan
4/29/13, 7:19 AM
#216

Hej, oh vad trevligt med omtanke 😃 Har precis kommit tillbax från huvudstaden och har haft det fantastiskt trevligt och fint väder.( hade dock vinterjacka på, ingen Viking längre) Ätit lchf vänligt hela tiden, men en liten aperitivo blev det i solskenet en dag med vitt vin. Gått hela dagarna som en galning….5 dagar non stop. Svullnat upp , misstänker vatten då jag vart sällan i badrummet!! Spänner lite runt midjan😳 Och vågen visade 2 kg upp!! Gjorde en raid i en stor mataffär och fick köpt en hel del i lchf väg som inte finns här. Just smakat kung markattas kallpressade kokosfett och den är fin i smaken. Härligt för dig att du fortsätter nedåt och kläderna sitter lösare och lösare. Hoppas samma händer här med.

Annons:
Paukku
4/29/13, 11:28 AM
#217

Jag gillar verkligen kung markattas och i vår ica maxi har de STORA burkar nästan 700g!!

Det vänder för dig med snart ska du se! Vi svullnar ju upp vissa tider på månaden och så säkert inge problem!!

Nu är det en månad kvar till min nästa kryssning 😉

Mozzarellan
4/29/13, 12:35 PM
#218

Hihi,,,,och jag skall ligga på solsäng i bikini om övermorgon. Jag fick tag i stora kung markatta för 99. Fick med mig nyponskalsmjöl,,,, har dock noll aning vad jag skal ha det till….kan ju va bra o ha!?

Paukku
4/29/13, 12:45 PM
#219

ahaa här hos oss ute i förorten kostar den bara 85kr!

hmmm nyponskalsmjäl…har ingen aning om vad man kan ha det till men finns säkert nån här på forumet som kan massor hihii!

Solsäng och bikini låter inte helt fel!!!!

Mozzarellan
4/30/13, 5:50 PM
#220

Såg lite fel på kolhydraterna när jag valde nyponmjölet….men vill minnas att något tog som tillskott mässen och nyponpulver…man kanske kan ta en sked i nån smoothie när det blir över 30 plus ute. Typ med spenat o kanske avokado eller nåt….. Har verkligen vart på toan och strilat massor idag och igår….så nog hade jag samlat på mig en del vatten… Av alla promenader i fem dagar så har anklarna svullnat upp kolossalt. Tittade på dom igårkväll då det kändes som huden hade krympt och de såg sprängfärdiga ut. Hade nån avsvällande kräm som lindrade. Gick i platta skor en dag, tror de skadade med än gjorde bra Ja det var ju jättebra pris på kokosfettet, men fick lära mig att Stockholm är dyrare på mat än Göteborg, som jag är van vid.Vet inte om jag gillar eller inte i kaffet då jag bara rör med sked, min mixer pajade ju och väntar på en ny. Helt ok att låta en tesked smälta i munnen av markattas, men inte den jag hade innan. Ja det skall bli gott med sol, men just nu regnar det…. Dock över 15 plus och vindstilla.

Mozzarellan
5/17/13, 1:47 PM
#221

Lite uppdatering för den som är intresserad och för mig själv. Det två kg som smög sig på i Stockholm var borta igen efter 4 dagar.(Hem söndag och borta på torsdag) Nytt äventyr började sen på söndagen den 5maj av gäst i en vecka vilket innebar 5 restaurang besök och gick igen upp 1.5 kg. Nu har det gått fem dagar och jag står på lägsta hitintills. 82.3 kg !! Har under de första två veckorna i maj ätit en 170 gr Totalyogurt på stranden med fem blåbär och en bit pecorino ost. Sen har det blivit restaurang och valt en rätt, ett glas vitt vin och inget mera. Frittomisto misto 2 gånger, musslor en annan samt fisk. Smakade på la cecina, som är en ultra tunn typ pizza gjord på kikärtsmjöl och vatten som gräddats i massor olivolja i vedeldad ugn. Magen sa inget utan var lugn o snäll under hela denna veckan. När min kära gäst åkt hem har det blivit frukost sent då jag inte är hungrig förrän halv tio- tio och då blir det middag sen vid kl 18.00. Får i mig runt1600-2000kcal. Ny vana är att ta en sked kokosolja det första jag äter på morgonen samt en annan tesked innan middag. Den smälter som bomull och går rakt ut i kroppen. Holistics kokosolja är det och den är godast av vad jag smakat hittills. Kung markattas är oxå god men om jag tar en tesked i mun sådär upplever jag en bismak som får mig att rysa…..om det kan vara att burken varit öppen ett tag(snart slut) eller för att mina smaklösare känt den godare från holistic!?? Min frukost dessa dagar har blivit fettkaffe med liten bit fröknäcke, bregott, västerbottenost och två skriver salami. Mättat fint i 6-7 timmar. Hihi, två kulturer möter varann liksom. Lite udda med salamismak och fettkaffe med kokos…. Middag halv avokado, 5 körsbärstomater och 150 gr stekt makrill eller köttbit. Ser ut som det funkar fint efter några veckors resor och utemat….. Har dock aldrig dragit upp kolisarna och Stickan är alltid "deeppurple". Har även gjort pannkakor som smakade gott med fiberhusk och magen var fin efteråt och mätt blev jag. Skönt och slippa kolossal för en gång skull. Märker att jag strilar massor utan att dricka mera vatten….inte tätare toa besök utan kroppen släpper ut mera… Nån som har nån teknisk förklaring.. Trots att kroppen gått upp o ner har jag känt mig mycket lugn och trygg tack vare att jag läst andras trådar och vad som hänt med dom. Speciellt Lilltildas tråd har hjälpt mig mycket. Läser alltid alla trådar det är nyttigt med alla andras erfarenheter. Sist vill jag bara säga att varje gång jag karvar några skivor salami går tankarna till Zepp…..Ja du har så rätt att vi har kanondmat här i Italien.

Mozzarellan
5/17/13, 9:49 PM
#222

Dessutom är lägesyrseln kvar och hur okul som helst. Speciellt morgon och kväll. Mindre mardröm vända sig om i sängen då allt snurrar eller typ lyfta huvudet och leta efter bok i bokhyllan… Som en månads billig fylla……

Mozzarellan
5/18/13, 7:16 AM
#223

82.00. Mot 87.6 när jag började 30/1.

Annons:
Mozzarellan
5/18/13, 2:22 PM
#224

Finslipat på bogbladssteken receptet. Till ett kg kött tar jag en halv lök, halvt äpple, en morot och fyra katrinplommon.får puttra i grädde o vatten i cirka två 1/2timme. Räcker till fyra - fem portioner. Mums. Dagens gåta : hur många primadonnor finns det plats för??

Mozzarellan
5/19/13, 8:37 AM
#225

82.00 Igår knäppedag.

Mozzarellan
5/19/13, 8:37 PM
#226

Funderar på och lägga ner den här tråden…. Istället för bollplank blir det mest monologer. 😟

Kajak11
5/19/13, 10:07 PM
#227

Nej, nej, inte lägga ner tråden. Det finns ju inspiration och sedan behövs motivation för at komma ner eller må bättre. Alltså gensidig inspiration.

Du skrev om yrsel. Det kan vara ett problem om man har forlorat mycket vätske och då har det gått salt med.

Ibland får man ochså krampar om natten, men det är ju en annan sak.

Mår du bättre nu?

Trevlig kväll.

Bivax
5/19/13, 11:57 PM
#228

Nä, lägg inte ner! Jag läser här regelbundet men kommer aldrig på något att skriva tebax…

Mozzarellan
5/21/13, 10:44 AM
#229

Hej Kajak11 och Bivax, vad trevligt att ni läser min tråd. Den läggs inte ner , men jag och tråden är på semester lite 😃😃😃 Kändes bara trist när man skriver och frågar och ingen reaktion alls. Nu väntar playan….

[Baiyoke]
5/21/13, 11:31 AM
#230

Låt solens alla strålar stråla över din kropp! En paraplydrink i polen medans tåspetsarna solar sig i solen. Äta en fakir eller ett ufo som kommer förbi med en gämn sammets känsla av sammet på grusat golv. Sedär, vad var det? kanske var det en get som sket… himmelskt, är en odygd och en verklighet för den som vet.
Fint va?.. prosa för dummies! Bara skojade, seriöst, eller hur!

Annons:
Kajak11
5/21/13, 7:46 PM
#231

#229 så klart att du skall ha reaktioner på tråden. Jag försökar att vara precis i kort form då jag inte vill förstöra det svenska språk men min telefon gör mycket oväsen. Har inte alltid mycket tid vid datorn så telefon snabb i stället för datorn. Hoppas du mår bra med värma…maten och vikt. Här lite lätt koma av kanske allergi efter härlig tur på Söderåsen i går:-) Brukar inte ha allergi..trevlig kväll.

Bivax
5/21/13, 10:57 PM
#232

Mozzarellan, jag tänkte på det där med att du får migrän ibland. Jag har haft hemsk migrän i över 30 år men slipper en stor del av det med lchf. Om jag får migrän nu, så är det för att jag antingen har mens eller gör avsteg från kosten. Eller att någon skalar apelsiner nära mig, eller att folk har starka parfymer på sig eller släpar in vissa blommor i lokalerna där jag jobbar… 😐 Vet du vad som utlöser din migrän? 

Läste att kapslar med nattljusolja kan hjälpa mot hormonell migrän, så jag provar det just nu. Jag kan rapportera senare om de hjälper om du är intresserad… Har du provat några naturläkemedel?

Mozzarellan
5/31/13, 10:11 AM
#233

Äntligen hemm igen, väldigt skönt att få in sina rutiner igen. Kajak11 har läst dig sen 1 feb och din svenska förstår jag jättebra även om din mobil strular till det ibland. Låter inget vidare med allergi, hoppas det bara var något tillfälligt. Bivax, ja migrän är shit att ha. Gått rätt bra hela månaden men fick ett för tre dagar sen som sitter i trots zomig, så nu kan jag bara vänta ut den. Ibland är jag xtra känslig för parfymer, rödvin eller vädret. Inget som kommer på grund av käckeveckan, då den inte kommer pga mina ppiller. Intressant med nattljusolja, aldrig testat faktiskt. Funkar dom för dig?? Men kan få känningar om jag drar ner för hårt på kolisarna i vissa lägen. Då har jag lagt in några hallon eller blåbär. Ser tillbaka på månaden som gått och det blev cirka 10-12 restaurang besök, varav jag en gång smakade på två st fantastiskt goda hemmagjorda ravioli fyllda med skaldjur och skaldjurssås. Märkte inget i magen av det och inga fjärtar…. Men det var ju endast två stycken… Höll mig till frittomisto och grillad fisk samt gourmet tallrik med kallskuret med ost. Vikten har trots allt hållit sig och idag sa vågen , 82.4 så det går åt rätt håll , alltså skynda långsamt och lev under resan gång. Måttbandet bevisar att totalt 49.5 cm är borta på min kropp, mäter på 7-8 ställen. Under månaden har det blivit en massa Totalyogurt med lite hallon och blåbär, grädde och lite nötter nästan dagligen. Har ju trots allt gått ner under månaden så jag tänker fortsätt med denna mat då och då. Det kanske inte går så fort men blir inte så monotont. Har dessutom mumsat en massa salami korv och en stor västerbottenost är slut. En sats fröknäcke räckte en månad med en bit då och då. Numera börjar jag dagen med en tesked kokosolja i mun istället för i kaffet. Upprepas nån gång under dagen. Har dock et mycket irriterande problem när jag promenerar mycket iför platta skor……då svullnar anklarna o speciellt fotknölarna upp. Känns som huden inte räcker till och gör jätteont. Tar då en en grams naprosyn i nån dag så sväller de av. Vet att några i släkten har samma problem. Typ man ser tårna som fem små ärtor och resten är super svullet. Skall längre fram på långflygning samt promenader från morgon till kväll. Jovisst , stödstrumpbyxor under flygning , men sen i 30 plusgrader blir det inte ens en strumpa o tala om. Några som har erfarenheter av samma sak och då hur brukar ni kurera er?? Har investerat i ett par nya skor med lite uppbyggnad i hälpartiet som skall med på resan. Oj det blev lite långt….. Nu skall jag bara vänta ut migränanfallen…. Tjingeling Ps, baiyoke, undrade om du rökt nåt men kom på att du antagligen gått in i ketos och därför svamla lite….

Sindri
5/31/13, 11:14 PM
#234

Jag som hatar strumpbyxor blev jättelycklig att inför NY-resan hitta stöd-stayups. Finns även stöd-knästrumpor som funkar om man inte har stora problem.

Mozzarellan
6/1/13, 9:41 AM
#235

Oh vad bra Sindri, skall kolla upp detta med stayup. Även jag har alltid hatat just strumpbyxor och evigt tacksam för stayups i alla lägen. Hm….kanske blir muffins effekt när de slutar vid låren och kanske pöser över lite lår?? När det gäller stödstrumpbyxor tar det ju minst en kvart o få på😜😜 Har jättesköna stödknästrumpor. Allt för förebyggande syfte. Fick en massa småprovtuber med lotion för just trötta/ svullna ben på Apoteket. Bra storlek att ha med sig i handbagaget. Fortfarande migränattackerna som avlöser varandra. Har nån gegga som satt sig i bröstkorgen och vill inte börja hosta för då slutar det aldrig. River ont i halsen oxå. Så jag hade senega, mucongin och coccilana hemma…magen brummar lite efter ha tagit2-4 tabletter och suga på. Säkert en massa trista utfyllnings ingredienser…. Hostar iallafall inte!! Men måste så löst upp och ut geggan, Tips?? Hm kanske de olika sockertillsatserna i dessa tabletter håller migränen vid liv?? Hittade cashewnötter som hade hade ok kolhydrat / 100gr, men när jag la upp det i dumbell kom helt andra siffror upp!!! Kan det finnas olika varianter av samma nöt?? Har knaprat i mig en liten påse på fem dagar som mat och ser ingen negativ effekt eller avstannande. Idéer någon där ute??

Ary
6/1/13, 10:37 AM
#236

En helt vanlig slemlösande borde väl hjälpa? Jag är inte så bevandrad i just de där medicinerna så du vet nog bättre vad som är vad… Skulle hosta sätta in kan du koka skalet på 1 citron i en dryg halvliter vatten och dricka varmt, portugisiskt husmorstips.

Ärligt talat vet jag inte om det är olika beroende på var nötterna växt eller om det beräknat fram helt olika värden….

Vart skulle du resa denna gången sade du? 🙂

Mozzarellan
6/1/13, 10:43 AM
#237

Det blir NY lite senare i sommar. Gillar och förbereda lite innan och inte i sista minuten. Många funderingar på maten over there…… Men säkert får jag bra tips här hoppas jag lite längre fram. Sist jag var där var maten sådär och mest tomma kolisar, men oj vad kul vi hade. Ditt husmorstips är ju kanon, tänkte inte på det. Så gör vi här i Italien med. Även blanda ner något salviablad som är bra enligt svärmor😉😉

Annons:
Ary
6/1/13, 11:41 AM
#238

Har aldrig själv varit i USA men i England när min mage fick nog av stekt bröd och allt till frukost och pommes till lunch och middag på pubbarna köpte vi på oss picnic och åt ute någonstans, då kan man köpa renare produkter i affärerna där det står vad som är i. Sedan kan man ju ladda med ägg och fett på morgonen om det är ett frukostalternativ då behöver man ju inte så mycket på rätt många timmar. 😉

Det där med salvian visste jag inte om. Finns en annan hostmedicinsvariant med sprit och citron men vet inte om det bara är spriten somliga vill åt. 😃

Sindri
6/2/13, 1:10 AM
#239

Här köpte jag mina, ta till i storlek, de är inte så töjbara som vanliga strumpbyxor. http://www.butik21.com/stodstrumpor-klass-1/stodstrumpor-stay-up-med-silikontop-18-22-mmhg.php

I Spanien köper jag den bästa hostmedicinen, den heter Pazbronquial, jag gick in på ett apotek och förklarade vad jag behövde. I innehållsförteckningen läste jag att det bl a ingick timjan och oregano, vilket jag hade hemma så jag gjorde te på det och det funkade jättebra både på mig och övriga familjen. Törs du ta honung i är ju det också slemlösande, men ta inte slemlösande till natten, då är cocillana bättre så du får sova.

Mozzarellan
6/5/13, 9:09 AM
#240

Ary, Det lät inget vidare för magen med allt det stekta brödet… Hittar nog nån bra lösning på semestermaten 😃 Tack Sindri för bra länktips. Har inte tagit någon honung dessa dagar. Testat lite olika huskurer heta drycker och den traditionella medicinen. Febern är borta, men inte den parkerade blåmaneten i bröstkorgen. Den ger inte vika en centimeter. Har ätit stek med gräddsås två gånger om dagen samt Totalyogurt med grädde o färska hallon dessa dagar då det fanns färdigt i kylen. Inte mycket man ids i feberläge….. All time low : 81.5 Minus 6.2 sen start😃😃😃 Funderar på en tur till Dottore….. Vill gärna få ut det som sitter i bröstkorgen. Kanske nåt bra o lägga i aerosolen som löser!!!

Mozzarellan
6/6/13, 8:30 AM
#241

🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉🎉 Nationaldag och man blir väldigt svensk, som utlandssvensk, en sån här dag !!!

Tripod
6/6/13, 9:48 AM
#242

Jag och min fru drev tidigare en kosmetikimportfirma. Vi importerade i princip allt som behövs för ett spa.

En lite udda produkt var kokosfett. Det var ett tyskt märke som heter Dr Görg (http://www.drgoerg.com) Det var en väldigt bra sort och inte dyr. Vi tog 149:- av konsument. Det skulle förvåna mig om de inte exporterar till Italien. Titta på deras hemsida och maila dem och fråga var man kan köpa det i Italien. De har hemsida på engelska, så de fixar säkert det språket också.

[Petronella Pip]
6/6/13, 10:28 AM
#243

Jag är nyfiken på vad alla de här rektanglarna som finns i många inlägg ska betyda?

Mozzarellan
6/6/13, 12:47 PM
#244

#243 Menar du🎉🎉🎉? Finns i ipaden. Nån partycon med confetti för festkänlsa skulle jag tolka det som. #242 Bra tips, ska mejla dom då jag tycker att deras kokosolja smakar väldigt bra.

Annons:
[Petronella Pip]
6/6/13, 1:30 PM
#245

Aha då ser de annorlunda ut för andra då, för här ser de ut som en tom rektangel bara!

Mozzarellan
6/6/13, 2:27 PM
#246

Feberfri. Men fått penicillin och kortison mot bronchite. Har dock inte ätit penicillin de sista 15-20 åren och undrar nu om jag är känslig eller det är normalt och få stans gatlopp utav medicinen. Sen kom jag på att jag inte druckit kaffe eller använt kokosfett på fem dagar, men tog en kopp i morse. Kan kokosfettet ha haft racereffekt?? Ska man trappa upp igen dosen? Gick ner ett kilo på nolltid……. ; ) Åt vad som fanns färdiglagat hemma….. Avokado och curry/ garam masalakyckling .. Svårt o veta hur man skall hålla fettet uppe när man inte mår bra. Det sista man ids är ju och ställa sig och laga mat samt diska…. Kallsvettning bara jag tänker på det .

Ary
6/6/13, 5:34 PM
#247

Man kan reagera på penicillin på det viset ja men också antagligen på koksfettet på nytt….. Var noga med att ta penicillinet med eller utan mat hur det nu står att man ska ta det.

Vad gäller mat kan du ju be gubben köpa nötfärs, finns ju inget lättare än att slänga några "pannbiffar" i pannan och salta och peppra, lite sallad och bea eller aioli till det så är maten fixad.

Mozzarellan
6/6/13, 6:37 PM
#248

Avvaktar med kokosfettet just nu. Himla tur det fanns en stek i söndags som varade till igår lunch, sen puttrade mannen ihop kycklinggrytan så det finns för två måltider till för mig. Och mogen avocado. Sa till min Dottore att jag ätit stek till frukost med gräddsås och middag några dagar…. Han såg lite undrande ut. Samt druckit alla varianter av huskurer. Och massor med färska hallon. Penicillinet skall tas samma tid morgon o kväll efter mat, samt kortison på kvällen oxå.

Mozzarellan
6/7/13, 4:27 PM
#249

Körsbär……………. Mogna just nu, stora mörka köttiga bigarråer….. Är dom helt no no?? Insett att min mage inte gillar penicillin, men nu är det inte många dagar kvar. Dagsvikt : 80.7 kg Snart sjuttiotalet!!!!

Ary
6/7/13, 6:04 PM
#250

Det är upp till dig själv ju. Dumbbell säger 14,7 kh per 100 g bigarråer.

Ja det närmar sig 70-talet, heja på!

crikarlshamn
6/8/13, 8:31 PM
#251

Det blev vattenmelon för min del och blev glatt överraskad:

Vattenmelon, vägd med skal

3,9 g

http://www.lchf.se/Mat/Kolhydratlista/tabid/146/show/V/Default.aspx

Annons:
Ary
6/8/13, 9:53 PM
#252

Ja hur blev det med de där bigarråerna? Är du frisk/friskare nu?

Mozzarellan
6/8/13, 11:17 PM
#253

Bigarråerna ligger i kylen fortfarande, men tänkta smaka på två- tre stycken imorgon. Inte som förr då man åt utan stop….. Funderade även på melon då de låg så fint i affären. Väldigt bra med 3.9 Har ju lagt tillbaka hallon, grädde och yogurt i kosten och , peppar peppar, funka och det går neråt. Hostan är hemskt jobbig och det rör inte på sig i bröstkorgen. Inget som löser sig eller så. Man kanske får magmuskler?? Jag fick inte penicillin utan nån kusin antibiotika, då jag inte minns helt säkert om jag tål eller ej. Racermage blir det iallafall….. Undrar om piller hinner göra verkan innan racern sätter igång, då går det ju rakt igenom kroppen ju. Därav nästan 70-talet…… Tagit en hel del bisolvon med läskig smak för lite dämmande effekt och en ask senega då de lenar, men hu vad magen murrar och gaser blir det med… Är väl sötningsmedlen som spökar. Helt tagit bort kokosoljan för tillfället.

Mozzarellan
6/11/13, 5:01 PM
#254

Bigarråerna var supergoda, hela 18 gr blev det 😜, helt nöjd. Sover nu gott utan hosta och sista kortisonpillret idag. Lätt o leva igen, har svullnat upp runt magen men hoppas det går bort snart igen. Gjort majonäs, coleslaw och köttbullar. Måste få igång min fettföbränning igen. Inte rört kokosfettet på över en vecka. Kanske bäst återinföra i kosten långsamt eller??? Längesen jag åt ägg, tycker dom sätter sig på tvären i halsen. Värmen stiger och ingen hit med fet mat då det snart går över 30 plus. Lite knivig situation. Märkte att det blev lite mer rucolasallad under förra veckan , men dock dränkt i fin olivolja (evo). 81.4 dagsläget. Hittade både shorts och en kort kjol i garderoben,som gick på utan muffineffekt, h&m st 44.

Ary
6/11/13, 5:25 PM
#255

Kan tro att ägg inte funkat bra när magen varit upp och ner pga antibiotikan men nu kommer det säkert gå bättre.

Jag hade trappat upp lite sådär långsamt på kokosfettet. 😉

Utan muffinseffekt är alltid bra! 😃 Och klädstorleken spelar större roll än vågen.

Jag har förresten kört lowcarb utan problem om du vill ta ett break, det blir ju fortfarande en nyttig kost. Man kan inte fläska på med för mycket fett då helt enkelt.

Kajak11
6/11/13, 10:15 PM
#256

Jag har inte kokosfett för tiden, men tyckar att man får prova lite, och salad med olivolja och kanske lite mer ost är ett sätt i varman?

Sedan ja ta det lite lugnt med fettet om det är svårt. Jag har smör i kaffet men är inte hungrig om morgenen mer. Så då går det bra. Om jag äter runt 10 går ett löskogt ägg bra i helgen.

Bivax
6/11/13, 11:26 PM
#257

#233 skrivetav Mozzarellan

Dra mig baklänges på en liten vagn, nattljusoljan verkar fungera! 

Ingen migrän så långt ögat kan se. Kan det vara värt att testa för dig, tro? Tyvärr lite dyra kapslar, men vad gör man inte för att slippa migränen…

Mozzarellan
6/14/13, 8:10 AM
#258

#256 Lustigt att vi har liknande sätt att äta på morgonen, om jag går upp tidigt blir det en klick smör i kaffet. Eller senare ett ägg. Skall göra lite olika carpaccio, marinera tunna köttskivor med olja/citron, och variera med rucola, parmesanost, champinjoner osv på. Friskt och mättande när det är varmt. Blev en överdos med macadamianötter igår!! Ser ett mönster att det blir så en gång i månaden ungefär. Iof åt jag sen inget annat. #257 Det låter ju jättebra att det funkar med nattljusoljan. Skall kolla upp vad den heter här och testa. Ser att jag faktiskt hämtat ut färre tabletter det sista så även här har det minskat med attackerna. Lägesyrseln gick bort av sig själv, efter 9 veckor med billigfylla känsla,snedsteg och karusellåkande. Bronkiten är nu ett minne blott, dock fortfarande svullen av medicinen . Måste ut och veckohandla tidigt (8.30-9.00) för sen stiger det upp emot 30 och då kan man inte vara ute, så lär det vara fram till september. Tur man har AC hemma. Såg ett fräscht recept på remouladsås i en tråd, tänkte testa till fisken. Några inlagda gurkskivor skall hackas ner för smak och konsistens. Väntar fortfarande på min mixerstav som inte kommer förrän runt 1 augusti!!! Tydligen en populär sak i affären. Men sen är den ju gratis med som bonus för man shoppar i just den matbutiken. Gett mig själv en present, lerinpackning……..undrar om jag bott här för länge, men det är faktiskt väldigt skönt och drenerande. Man blir så mjuk o len efteråt. Delmåls pepp till mig själv och det går inte som belöning via munnen😃😃😃😃

Annons:
Mozzarellan
6/14/13, 7:35 PM
#259

Lycka….hittade kefirmjölk i min affär, dock 1.5g fett och bara 2.9 kcal. Alltså den smaken saknar jag massor, syrligt och friskt. Så jag tog en dl i ett glad och spädde på med en dl grädde. Mumma mums. Detta skall inte bli en vana…😳😊😊

Mozzarellan
6/18/13, 8:46 AM
#260

Back on track!! Vann över latmasken och gick en powerwalk på 1timme. Såg ut som en red hot chili vid hemkomst , råsvettades och vibrerade överallt i kroppens alla lemmar. Träffa två damer under turen o de glodde på den röda svettiga långa svenskan medan de såg så svala och fräscha ut. Tänkte dock på den inre magmuskelgördeln när jag gick och tänkte återuppväcka den igen! Det kändes skönt efteråt. Även om PW gjordes kl8.00 var det redan 25 plus och stekande sol. Snacka om o svettas. Där gräset var högt tog jag och provade och småjogga….mysko känsla, men det blev några meter, sen gå, sen några meter igen…. Trodde hjärtat skulle skutta ut ur strupen!! I det gräset rasslade det ofta till, lite ödlor och annat äckligt fick man sällskap av. Svårt med fett och denna hetta ute. Men väntade för länge med o äta och fick sprängande huvudvärk. Prognosen gör idag: en tur med en kompis till en bautastor outlet och solen gassar upp till minst 32-35. Helt fel dag!!!!!! 81.6 Ökat 2 cm i midjan, bara där.

crikarlshamn
6/18/13, 11:12 AM
#261

Samma här… làng illröd Svenska och sàg ut som om jag kom ut fràn en dusch efter ett pass pà gymmet.

Nàr det är 35c i skuggan ska man nog gympa i vatten..

Sindri
6/18/13, 4:06 PM
#262

Om du gillar äggmjölk så går det utmärkt att dricka den kall också. Ställ i kylskåp innan du gör din PW så har du en läskande energidrink när du kommer tillbaka.

Ary
6/18/13, 4:51 PM
#263

#260 Hehe jo jag minns så väl hur de portugisiska bönderna vred sig av skratt när tyska stavgångare stövlade förbi i värsta hettan. 😃

Där utsätter man inte sig själv för värme om man inte absolut måste. 😉

Mozzarellan
6/18/13, 6:51 PM
#264

Skall ändå ta min PW imorn bitti, kanske halv 8 istället. Tyvärr ingen bassäng tillhands och i den kommunala kryllar det av skriande ungdomar, barn och dess mammor. 37 plus blev det under shopping rundan. För varmt, men jag hittade vad jag behövde. Sen lunch på MC Donald!!! Bad om kniv o gaffel och åt en god hamburgare med baconskivor xtra majonäs och vatten. Alternativen var smörgåsbar med tårtor på längden och tvären. Ont i huvudet- sockersug??

Mozzarellan
6/22/13, 9:52 AM
#265

3-0 mot latmasken ! Idag med en mild breeze och som sällskap en hare som skutta här och där, betydligt trevligare än gröna ödlor som rasslar i gräset. Joggade tre små bitar oxå men knät kändes lite mysko. Operade det förr året för en spricka i miniskern och en plocka sinoviale, nån inflammation dom skrapa bort. Lika illröd och genomsvett skrämde jag slag på en pensionär :) Har tagit en salt shot 3 dagar samt köpt in en vitamins mineral tablett som tillskott. Betongkepsen har lättat. Såg att jag inte reggat mat sen innan bronkiten utan höftat och hållt mig strikt som vanligt. Reggade i förrgår och kom upp i 1000 kcal dagen. För lite. Dessutom gått upp ett kilo sen tisdags och känner mig allmänt svullen. Började när superhettan satte igång. Köpt lite prosciutto crudo, lardo och salamikorv smakrikt o salt. Hamnar väl inte i en saltfälla?? Dricker aldrig kranvatten utan bara vanligt mineralvatten på flaska. Funderar på lite kolsyrat som variation. Här finns inte smaktilsättningar alls, å andra sidan aldrig gillat de som man bjudit på i Sverige.

Annons:
crikarlshamn
6/22/13, 7:10 PM
#266

Acqua panna? 👍

För mycket salt sägs "hàlla" vattnet i kroppen, googla salt water retention
Lyckades själv med 2h Hata Yoga… känns i kroppen.

Salt and water retention Cutting down salt intake will help to ameliorate fluid retention. When humans go from a low to a high salt intake, there is retention of sodium and thereby water and this expands the extra cellular volume. This increase in extra cellular volume is a trigger for various compensatory mechanisms to allow an increase in urinary sodium excretion but at the expense of continued retention of sodium and water. Approximately 1.5 litres of extra cellular fluid is retained and this continues as long as a higher salt intake is consumed. Patients already with heart failure, nephrotic syndrome and cirrhosis of the liver, will particularly benefit in a cut in salt intake. Many women with idiopathic and cyclical oedema also find, by reducing their salt intake, considerable improvement in their symptoms (1, 2)Fluid retention can occur on long journeys, particularly aircraft journeys, when sitting for long periods of time without exercise. This can cause fluid to build up in the legs and ankles. Reducing salt in the diet can help to alleviate this. - See more at: http://www.worldactiononsalt.com/salthealth/factsheets/retention/index.html#sthash.Dkk7vQdn.dpuf

Mozzarellan
6/22/13, 7:42 PM
#267

Åh, tack för den infon….. Då jag var hängig och ont i huvudet i veckan så ökade jag intaget. Nu känns det helt ok. Nä, just acqua Panna är ingen hit. Smakar ingenting. Oftast rekommenderat till småbarn. Funderar på Ferrarelle med bubblor. Eller lite citrondroppar.

crikarlshamn
6/22/13, 7:50 PM
#268

Om magen inte klagar med kolsyran sà rekommenderar jag Badoit! 

God smak men inget jag kan dricka till vardags (dà blir det Brita Systemet för rygg samt naturen).  Magen min svullnar lätt upp av för mycket kolsyra, fast.. inte sà mycket av champagne 😉

Jag har pressat/juicat (vad säger man?) ingefära och blandat lagom med vatten som jag fryst in i bitar.  Lägger en i vattenglaset med saften av en kvarts citron eller mynta..

Mozzarellan
6/23/13, 9:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#269

Är det en vana efter mer än tre gångerna med powerwalk:) ? Hade sällskap och tog en ny väg mitt ute i åkerfälten, mycket fridfullt och mitt i allt en drös hundar med två tränare! Hundarna rusade i full fart mot oss men nosade aldrig eller kom för nära. De ville nog ha riktiga kaniner… 7.5 km. Är Brita bra, har sett den i affären. Släpar ju hem 18st 1.5-2 L flaskor varje vecka. Blir nog lite kolsyrat Ferrarelle då jag inte är en stor kolsyra drinkare. Himla bra idé med iskuberna. Kan inte centrifugera ingefäran, men man kanske kan finriva den och ha i kuberna med myntan? Hittade en burk uva-ört som jag tänkta prova, skall drenera. Planerar att äta en cannoli, direkt influgen från Sicilien idag. Kollegan kom med ett helt fat. Är min favorit och äter alltid en om året när de kommer så här special delivery. Vikten står still, kroppen är svullen och fått en blödning…… Glömde pillren två dar i rad :( Fotot är från internet.

Sindri
6/23/13, 10:22 AM
#270

Vi har en Brita-kanna i Spanien och är väldigt nöjda med den. Himmel, vilket släpande det var innan! Det händer dock ibland att det smakar klor innan filtret skall ha tagit slut. Vi har väldigt "rent" vatten, men på grund av att det är så förbaskat mycket klor i det.
Det jag inte gillar med kannan är att den använder silver till att rena vattnet. Tycker inte jag hittat några bra, uttömmande svar om silver är bra eller dåligt för miljön att använda. Men jag tror det finns speciella återvinningskorgar för filtrena när de är slut.

Om jag bodde permanent skulle jag skaffa ett filter som man sätter in direkt på vattenledningen under diskbänken.  Då slipper man hålla på med kanna. Jag använder renat vatten även till te, tycker det blir skillnad.

P.S. - skall du inte börja på en LCHF i annat land nr 2 - snart kan vi inte skriva mer!

Mozzarellan
6/23/13, 10:42 AM
#271

Oj, ser nu att tråden går mot sitt slut så det blir nog en Mozzarellans tråd 2…eller samma som innan med nr 2. Vet du vad, min apotekare tar in stödstay-up til mig inför långresan. Så bra service. Vi har ett filter som renar lite, sen nåt pulver under köksbänken som mjukar upp vattnet. Kan inte tänka mig och dricka det iallafall. Skall kolla in Brita, hur länge varar ett filter / liter kan man göra?

Sindri
6/23/13, 11:03 AM
#272

Det står på våra filter att de håller i fyra veckor, och det stämmer tycker jag.
Men om du redan har ett filter under diskbänken, och om du inte tycker det funkar, byt ut det mot ett Brita-filter, det blir ju samma sak som att ha det i kanna.
Om det inte är så att du vill ha iskallt vatten och ha kannan i kylskåp.

En annan sak jag gjort är att sluta med att ha vatten i plastflaskor. Då och då kommer man över små flaskor i glas (t ex som vinflaskorna på flyget - och jag har en affär i Spanien som säljer sådana - och fyra st är billigare än en hela!!!!), jag diskar och sparar, de är perfekta, går ner i fickor och handväskor.
Tycker att vatten i plast får en bismak, speciellt när flaskan blir varm.

Bra apotekare du har. Beställ inte för små bara - de är inte lika elastiska som vanliga strumpor.

Det går nog bra med Mozzarellan också, så vi hittar dig. Lägg in länken till denna tråd i första inlägget så kan alla som vill läsa på.

Annons:
modesty007
6/23/13, 11:35 PM
#273

Skaffade en Brita i höstas för vårt vatten här i södra England smakar inte gott, ingen klor med mycket hårt vatten och någon bi-smak. Tycker den fungera väldigt bra och där de säljer filter brukar de ta emot gamla för återvinning, man kan ju kolla när man köper.

Mozzarellan
6/24/13, 7:37 AM
#274

Angående Brita här så kan man göra ett 2 års kontrakt med 6x4 filter gratis hemskickat samt få en kanna för 36.99 € var 6 månad…… Mannen är inte intresserad alls…vi får se. Cannoli var jättegod,trodde faktiskt jag skulle tycka den var söt samt få världens ont i magen = det hände och jag kände ingenting!! Plåtmage?? Ricottaost är ju fyllningen. På kvällen japanskt och det blev lite knivigt då det var en meny all you can eat 23 €. Ren sashimi tallrik ingick då inte. Där och då kände jag mig rätt krånglig i min mat. Löste det ändå när vi beställde samma av tre saker och jag knep sashimin som fanns lite lite av. Slank ner några gunkan. Samma lika effekt här, märkte ingenting alls i mage och mående. Har ju läst om en del som mår pyton med väldiga magproblem när de provar kolisar igen. Nu back on track och smörkaffe till frukost o en sked kokos vid sidan om. Biffar finns färdiga så även mayyo för några måltider.

Ary
6/24/13, 7:39 PM
#275

Ok men då har jag förslag på vattensläpninsproblemet. Du lämnar det i bilen och han bär in det! 😉😎

Alla får inte problem av avvikelser. Jag har bara haft problem med en asiatisk buffé som gick rätt igenom, vet inte om det var glutamat, för mycket kött, grönsaker ja för mycket av allt kanske. Annars är enda effekten nästäppa i värsta fall huvudvärk en liten stund och allmän slapphet (matkoma).

Slank ner några gunkan. Vad är gunkan…..?

Mozzarellan
6/24/13, 9:42 PM
#276

Haha, ja han får bära upp vattnet….. Bild på gunkan. Finns även med alger runtom, det är ju lite ris inne i med. http://shop.kombusushi.com/milano_maroncelli/9-gunkan-sushi-torino Nu blir det inga mer utsvävningar för min del, vill hemskt gärna gå ner lite till och få tillbaka den osvullna känslan i kroppen igen. Köpt weledas Björk och tog mig en hut i ett glas vatten.smaka ok. Inväntar verkan……

crikarlshamn
6/25/13, 9:37 PM
#277

Hoppas du fortsatt med björkbladen, meden stor vattensamling i kroppen kan det ta flera dagar x3/dag innan man kommer i gàng alternativt att man springer efter första matskeden!  🙂 Mycket individuellt.

Slut efter all gympa, gick pà CXworx klass - den är genomgàende och känns.

Stàr ocksà stilla i viktedgàng efter med medicinering, ryggen ramlade tillslut i hop efter làng tid utan gymnastik sà gàr nu 2x/vecka till sjukgymnast och 5gg/vecka till gymmet… 🤪

Har fàtt muskler men ingen viktnedgàng ännu. Fortsätter…

Mozzarellan
6/25/13, 9:46 PM
#278

Tycker om den där lustiga smaken Björken har. Undrar om jag skall ta den i ett halvt glas vatten eller i en halvliter o dricka under förmiddagen? Och sen en annan likadan eftermiddagen. Flaskan lär ju räcka 10 dagar, kanske lika bra att köpa en flaska till. Oj vad du kämpar bra med att träna. Hoppas din rygg mår bättre. Och muskler väger ju mer än fett så kanske inte så konstigt om du inte gå ner i vikt med kl den träningen?? Ätit som sig bör igen efter söndagens svirande….. Vore ju trevligt om man gick ner lite innan semestern.

crikarlshamn
6/26/13, 7:55 AM
#279

Pust ja, vissa dagar är värre än andra. Bodybalance i dag om en stund. Låter väl lite mjukt, men anything but! Tappadetelefonen i gatan för första gången sedan jag haft mobil, och den första var en tegelsten stor Ericsson! Xperia Z, enklare att skriva svenska med, men var finns smileys?

Annons:
Mozzarellan
6/26/13, 8:14 AM
#280

Ingen aning angående din nya telefon, är rätt oteknisk och håller mig till en htc mobil. Du hittar nog smileys snart. Svalare idag så det blir styk & tvättdag. Lite sent kanske men alla vinter tröjor skall tvättas samt lite annat. Björkdrickandet känns fräscht på morgonen. Vaknade kl 5 för toabesök, så den verkar ju funka :) På lördag börjar REAN……men då det är en rejäl kris i landet spelar det liksom ingen roll hur mycket de sänker priserna om det inte finns pengar att handla för. Eller??!!

crikarlshamn
6/26/13, 8:18 PM
#281

Smileyn hittade, du hade rätt 😉!

Mozzarellan
6/30/13, 11:07 AM
#282

En vecka efter sötsaken är kroppen tillbaka där den var förra lördagen. 1.1/2 kg i "vätska" upp under veckan, vet ju inte hur kroppen funkar i det läget när mer socker dyker upp. Dricker Uliveto, naturligt mycket lätt kolsyrat mineralvatten med bikarbonat och magnesium. Gillar smaken. Det andra var minimalt med naturliga mineraler. En djungel då det finns minst 15 sorter av vanligt vatten och 15 av det kolsyrade….. Förutom magnesium har jag lagt till,även en micronutrients med vitaminer och mineraler. Ingen betongkeps eller migrän denna veckan. Har under vecken druckit björkbladsextrakt och det verkar ha gjort sitt för mina fötter och vrister är back to normal. Vikt 82.2 Rev ingefära och det luktade så gott, det blev ju lite juice som jag svepte i ett glas med vatten och några droppar citron!!! Wow det kändes, bakom gom ner till svalget brann det en stund. Lagade kyckling med rivet och kokosmjölk. Känns som rutinerna är tillbaka igen, men blivit så trött på den hemgjorda majonäsen. Blandar och ger med CF och olika kryddor. Kokosfettet är godare i fast form!! Tar dock en sked två gånger om dagen rätt upp o ner som den är. Mannen har upptäckt mitt sukrin och skedar friskt i sitt kaffe!!!!! Finns ju inte här alls. Kan sukrin ha något effekt vid viktnedgång? Tar ibland en halv tesked i kaffet …… Några konstiga utslag på 3-4 st, typ mygget eller en finne… Men när man råkade riva eller trycka på det gjorde det svinONT!! Ser ut att vara genomskinlig vätska i. Spindelbett?? Hur som haver läker de ut men mycket märklig smärta vid beröring, Trevlig helg på er.

Mozzarellan
7/15/13, 7:09 PM
#283

Still Alive och det lunkar vidare i hettan. Tyvärr varit stenhård i magen den sista veckan, fattar inte varför. Har ätit som vanligt. Gått upp o ner sen sista inlägget och på 81 / 82.4 idag. Kollade måtten och de är samma lika som för 5-6 veckor sen. Kroppen känns svampig o mjuk i hullet….. 😁 Mentalt gillar jag inte detta och får fulbilder av mig själv av egentligen ingenting….. Kollar igenom vad som ätits och har köpt hallon/125gr o blåbär /125gr färska som varar 4-5 dar. 1liter grädde på en vecka, varav det mesta i matlagning ….. Börjar jag slira ur eller? Jo, sen har jag faktiskt tagit en halv tesked sukrin i kaffet den sista månaden…… En gång om dagen i morgonkaffet. Om fyra veckor vill jag vara lite mindre….

Kajak11
7/15/13, 9:08 PM
#284

grädde och bär kan ställe det till.Vätskebildning.

Mozzarellan
7/16/13, 7:19 AM
#285

Misstänkte detta , men o andra sidan så har ju både bär och grädde kontinuerligt funnits med under hela resans gång kan dom helt plötsligt ställa till det??? Nä, nu blir det en powerwalk och sen skall dagen ägnas till att ta ner gardiner , tvätta o stryka och sen upp igen….. Bör tilläggas att varje fönster har kappa,sidlängder samt vita insynslängder, himla pilleri. Provade ju att springa lite under powerwalken och kanske inte var en hit, mitt operade knä känns som ett getingbo inne i…..

Mozzarellan
7/17/13, 9:09 AM
#286

Och hur kul är nu detta…… Efter 5 månaders LCHF verkar det som "lingonveckan" kommit tillbaka!!!!!!! Alltså är fri sen 8 år pga ppiller men för en månad sen kom en "spot" o nu en till. Är detta vanligt att det händer med LCHF???? Kan ju förklara svullokänslan dessa dagar och " spänd byst" !!!

Annons:
Sindri
7/17/13, 9:23 AM
#287

LCHF är en hormonreglerande kost. Hormoner är beroende av fett för att fungera. Har läst om många här som (till sin glädje) blivit fertila igen. Äter man p-piller är det kanske inte så kul, men det rättar nog till sig så småningom när kroppen blivit van.

Mozzarellan
7/17/13, 3:53 PM
#288

Hm….. Ja med tiden får jag veta 😝😝😝 Himla okäckt ju när man glömt av hela den biten , kom även och tänka på semestern….. 4 veckor till, trallallala. Förstår ju att det är glädjande nyheter för de som blir fertila och kan skaffa barn. Ja kroppen är en märklig och komplicerad skapelse.

Mozzarellan
7/18/13, 10:12 PM
#289

Ikväll snurrade jag in på denna sida eatingacademy.com…… Intressant men lite svårt att fatta i vissa lägen.

Mozzarellan
7/24/13, 7:34 AM
#290

Efter långhelg med gäster och bara ute ätande känns det rätt ok trots allt. Men har även insett att det är otroligt lätt att bara följa med strömmen och äta som de andra. Tänk efter före!!!!! Igår åt jag lite salta mandlar under dagen och drack mycket vatten, var inte hungrig så det blev som en fastedagar med middag på kvällen. Har läst i alla trådar som vanligt och nu lite konfunderad igen. När jag började gick jag in på strikt lchf för optimal viktnedgång. Skall väl sägas att jag är frisk med "bara" för mycket trivselvikt. Har alltid läst att det skall vara nåt grönt som dekorerar tallriken typ, men nu i dagarna att man skall äta på av sina grönsaker. Har alltid läst att hålla ketonerna vid liv för optimalt förbrännande, men i dagarna läst att det inte är så viktigt att vara i ketos. Men om man inte tillför över 10/20 gr kolisar om dagen är man inte rimligtvis alltid fettbrännande och i ketos? Det är väl där kokosfettet kommer in för att ev optimera förbränningen? Antagligen har jag fått ett hjärnsläpp…… Efter nästan 6 månader känner jag mig lite grön och osäker. Knaprar iallafall vidare och mår ju bra. Kollade upp migränattackerna och har hämtat ut färre medicin än innan lchf, fast jag får känningar då och då. Var tvungen och skriva av mig lite och bolla här inne. Det blir även snart en ny tråd, då denna håller på att fyllas.

Kajak11
7/24/13, 10:15 PM
#291

Du har rätt. kommar åter med funderingar i din nya tråd:-)

Mozzarellan
8/9/13, 2:16 PM
#292

Äntligen svalare efter ett regn, bara 29 idag. Äter vidare och det verkar funka…tycker tyvärr att mina muskler sinat något…. Som jag skrev innan funderingarna finns fortfarande kvar och vore jätte trevligt och intressant och se vad du har på hjärtat Kajak11. Min mixerstav har äntligen kommit (efter 4 mån!!) och det blev nåt helt annat fettkaffe med den. Givetvis invignings lackerade den köket med finfina bruna prickar…. Muggen var inte tillräckligt hög. Man lär sig av sina misstag!! Skall prova mixa gröna blad och göra en shot,…. Kan ju använda nyponmjölet som bara står i skafferiet. Om det är gott kan det bli en variant av mat till stranden!!! Mina mått är dom samma sen sist och efter gästhelgen skutta vågen upp till 83.4….. Efter några dagar planade det ut. Numera är det 81.5/ 81.1 , hade ju vart skoj och se sjuttiotalet innan semester nästa vecka…. Jo, jag vet att vågen är oväsentlig, men men…..

Kajak11
8/10/13, 11:53 PM
#293

Får komma åter. Har bara täckning från telefonen men går inte att skrivs herifrån i längre mått.

Annons:
Kajak11
8/11/13, 9:44 PM
#294

Har fortfarende funderingar men tror för nuvarande att nötter…ost och mejerior kan gi viktstopp eller ökning. Har själv ätit för mycket fredag och lördag kväll och det hämnas i några dagar. Men fettkaffet i vsrdagen går bra. Har bare lite mat till lunch. Nu är det min semester och det har redan gått galet.:-) men springar ovh dom nädta dagarna är jag ute med kajak och telt och nästan hellt lchf mat. Första gången vi åker ut flera dagar på denna kosten. Får se när vi kommer hem onsdag kväll om nötter gör fel. Har tubost. ..makrilll..tomat..paprika…stuvad räkor och hoppas på fräscha fisk…i Bohuslän. TROR det blir fler grönsakor när vi kommer hem. Ketos ja. Om man inte har för många nötter men när man förbrinnar mycket ved sport då kan man ha fler kolhydrater enstaka dagar. Jag hsr inte provat faste på 5-2 men funderer efter semestern att ha kaffe frukost och sen bara lunch och kvällsmat. Det ser ut att man kan gå upp på fett alltså får man tänka kalorier oavsett var dom är från.. Ja börjar att bli för mycket energi med smöret.

Mozzarellan
8/29/13, 9:44 PM
#295

Ja Kajak11 vi har ju rätt många funderingar av och till. Ibland får vi svar och ibland famlar vi vidare och tar lärdom på vägen. Varit på semester ett tag och det har gått riktigt bra trots allt…. Vill ju inte vara en motsträvs kärring i sällskap med flera personer. Kan inte kalla det vara sig felsteg eller att jag unnat mig nåt utan levt utan dåligt samvete. Som tur utan stans gatlopp eller kramp eller annat olustigt. Flygplansmaten var helt ok med fräsch kyckling, sallad och potatismos. Hade med mig lite lurpaksmör och pimpa upp kycklingen. Mannen fick mitt mos och en smarrig efterrätt nåt vit mousse med kolasås. Veckan i NY gick mest i sushins tecken…. Började och slutade dagen med en sked kokosfett :) Tyvärr jätteproblem med supersvullna anklar fötter så trots alla förebyggande jag gjort så var det rediga elefantben. Sov med stödstrumpor två dar innan hemflighten. Och ont gjorde det. Hade en kanonbra deli nära hotellet så frullen blev perfekt med bacon, ägg, avokado och annat gott. Sen testade jag en grön superfood smoothie med spirulina, gräs och grönsaker&bär. Mätt otroligt länge. En hamburgare på Johnny Rockets blev det oxå…..prova några pommes och de föll mig inte alls på läppen, ketchup smaka rent socker… Men burgarn var saftig och fin. Väl hemma efter en dryg vecka stod vågen på 83.2 och fyra dagar senare 81.7. Back on track med samma siffror som innan resan. :) Kollar jag på foton ser jag rätt puffig ut i fejjan de sista dagarna. Var oxå mycket hungrigare mest hela tiden då vi träffat vänner och ätit tillsammans= ätit mer kolhydrater. Intressant och se hur kroppen reagerar. Och maken märkte att jag var mer hungrig oftare sista två dagarna. Bieffekt=åt allt på hemflighten tom chokladtårtan :O Inget svårt att äta som sig bör här hemma igen. Alla mått är likadana som innan. Det allra bästa under veckan var och köpa kläder !! Skinnyjeans i storlek 12 satt som smort. Dessutom rätt längd så ingen fållning behövs vare sig på mina eller mannens. Himla bra priser på allt :) klara väskan med 24 kg. Hade 10.7 med dit. Nu hoppas jag trenden håller i sig och neråt sakta men säkert, för har ju inte bråttom. Semester igen nästa vecka….. Skall prova på (kanske) 5:2 sista veckan i september. Måste klura ut strandmaten alla tips välkomna :) Snart dags för ny tråd. Vore väldigt trevligt och positivt för det mentala med lite mer respons bland er läsare. Om ni visste vad det kan göra för själen vissa dagar / perioder.

Kajak11
8/29/13, 10:27 PM
#296

Gick rimligen förste vecka av semestern. Finncrisp och tubost…lite risnudlar på kajakfärden och mycket nötter. Men svårt på Gran Canaria veckan efteråt..glass enstaka gångar och drinks. Annars bara en tårta på flygplassen…men det har nästen gått ner nu…efter semester… tyvärr hals inflammation efter ac på hotellet. Det dröjar medan man går på jobb. Jag tyckar det låter bra med kläderna men inte roligt med vätsken i värman…ja kolhydrater öker vätskebildning i kroppen för mig oxå. Ibland funkar det att svettas för att få ut det. Periodisk faste sedan söndag då vi kom hem lördag natt. Det funkar här..men har än bara försökt 16-8 modellen. En stor kaffe med grädde i morse…en kaffe latte på fettmjölk till lunch kl. 13.30 och caesar sallad till kväll. Lite fettkaffe med smör nu.

Bivax
8/29/13, 10:45 PM
#297

Semester i NY låter kul. Bra shopping där. Jag ska till Florida i vinter med familjen, hoppas funkar med LCHF där. Tror vi hyr lägenheter större delen av tiden, då kan man laga mat själv… Jag gillar inte att bo på hotell så mycket.

Hur går det med migränen, Mozzarellan? Jag åkte på en rejäl smäll nyligen, några kollegor hade tagit in en bukett krysantemum på mitt jobb och det finns inget som ger mig sådan migrän… Var däckad i fyra dagar. Hatar migrän.

Jag hoppar in på din nya tråd när du startar en!

Mozzarellan
8/30/13, 7:46 AM
#298

Godmorgon, just druckit en grön smoothie med färsk spenat, avocado, gurka och kokosfett. Lite spirulina och citronsaft. ( 3 gr protein, 6 gr kolisar och 31 gr fett) Angående min migrän så verkar det som den inte kommer lika ofta som tidigare och det är jag tacksam för. Märker skillnad sen jag bytte vattensort till ett naturligt mineralvatten med bikarbonat, sulfato och magnesium. Även huvudvärk som kom varma dagar på kvällen är ett minne blott. Några idéer på varför ? Mineralerna??? Himla trist och vara däckad av migrän i fyra dagar Bivax. Stänger av alla dofter om möjligt. Förr torkade tvätten i rummet och fick alltid ont i huvudet, men nu med stängd dörr inga problem alls. Samma med spann med Ajax, stänger dörren om den och moppen. Vi hade dessutom flax på hotellet och fick en svit, 2 rum på 60m2 totalt.

Mozzarellan
7/25/15, 10:21 AM
#299

Oj vad tiden går. Länge sen sist och en del har hänt under tiden. ( gillar inte nya färgerna här inne ;) ) Äter fortfarande lchf men otroligt svårt med att få i mig fett när sista månaden varit över 35 gr varmt och aldrig under 28 på natten. Så lite liberalt har det blivit men helt under kontroll. Vikten?! Totalt är 10 kg borta och viktstabil. Började 1 feb -13. Tålamod mycket tålamod. Kollade även måtten , de är även de minskade MEN jag misstänker att jag knaprat av musklerna då jag periodvis gjort ingenting.!! Så det är sant att det är bättre kolla med måttband än vad vågen säger. @zepp har ju oftast rätt! Hoppade in i några FB grupper i hopp om pepp och sånt, men det funkade tvärtom för min del. Blev stressad och frågorna var typ bara fettkaffe hela tiden. …. Funderar på en ny tråd. Här är ju liksom hemma på något sätt. Migrän kommer fortfarande och magen visar sig ofta från sin dåliga sida, trots att jag äter bra och som alltid under denna resa. Funderar på att helt ta bort grädde och ost…… Vem vet om det kanske blir bättre. Är här många kvar sen förr?? Får ta och titta in lite oftare. 😊😊😊

Sindri
7/25/15, 10:46 AM
#300

Hej - kul att se dig här igen!

Så roligt att det blivit resultat i alla fall. Många ger ju upp när det blir motigt i början och det är ju synd, för jag tror att den här kosten är bra för många ur flera aspekter.

Det där med magen; kommer inte ihåg om vi diskuterat saltsyra i nån av dina trådar. Hört talas om bikarbonat-kollen? Man tar 1 tsk bikarbonat i vatten innan man äter något. Då skall det rapas omedelbart, gör det inte det så har man antagligen brist på saltsyra i magen. Kan ge samma symptom som överskott, varför många blir ordinerade sånt som minskar saltsyreproduktionen.
Jag hade tydligen dåligt med saltsyra och äter nu en tablett Digest (från Helhetshälsa) varje morgon och mår jättebra på det. Det finns säkert andra märken och namn som funkar lika bra. Det skall vara glutaminsyra.

Och så har jag börjat göra surkål och det är en höjdare för tarmfloran i allmänhet. Tycker också det är himmelskt gott. Tyvärr fick jag slänga min senaste sats - det var nog ingen höjdare att sätta under rötmånaden, och den drog till sig så enormt mycket fruktflugor som frodades!

Vill man inte äta surkål finns det annat som är bra för tarmfloran, man kan också äta probiotika -och prebiotika har jag just fått lära mig om.
Det sker mycket spännande forskning nu om tarmfloran och dess påverkan på hela kroppen, inte minst hjärnan.
Du kan säkert hitta trådar om det här i forumet om du söker på tarmflora.

Fortsatt lycka till med din kost och din hälsa!

Annons:
Upp till toppen
Annons: