Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5844 ggr
nilu
1/22/13, 9:23 AM

Skatt på kött?

Enligt text-tv idag ska Jordbruksverket lägga fram ett förslag på extra skatt på kött för att värna om miljön. Vi äter tydligen alldeles för mycket kött för att det ska vara bra för miljön. Har dom inte läst rapporterna om att gräsbeteskött är det bästa sättet att värna miljön? Är det meningen att bönder som satsat både egna och lånade pengar på att kunna föda upp gräsbetesboskap ska slås ut nu, med myndigheternas goda minne?

Annons:
Alenzi
1/22/13, 9:29 AM
#1

Oh, det är väl jättebra, vad glad jag blir! :D


vinteralvan
1/22/13, 9:32 AM
#2

När blir det skatt på socker istället. Det är det som behövs.

nilu
1/22/13, 9:35 AM
#3

Man ska ta reda på fakta innan man hojtar att vargen kommer.

På Jordbruksverkets hemsida:

"I västvärlden behöver vi äta mindre kött för att utsläppen av växthusgaser från livsmedelsproduktionen ska minska. Vi föreslår inte någon köttskatt men konstaterar att frivillighet också behöver kompletteras med offentliga styrmedel på internationell nivå. Det är slutsatser i en ny rapport där Jordbruksverket beskriver olika aspekter av en globalt hållbar köttkonsumtion".

Dom påstår också:

"Det är i synnerhet nötkött som bidrar med stora utsläpp av växthusgaser. För alla djurslag har det betydelse hur djuren föds upp. Långsam uppfödning utomhus innebär i många fall större utsläpp än intensiv produktion inomhus, men kan å andra sidan innebära en bättre djurvälfärd".

Hur kan långsam uppfödning utomhus, jag tänker på gräsbeteskött när jag läser det, innebära större utsläpp än intensiv produktion inomhus. Notera att utomhus kallas det uppfödning, inomhus blir det i stället produktion.

Jag tänker då även i fortsättningen köpa kött från uppfödda kor av vår lokala bonde, "producerat kött" avstår jag ifrån.

nilu
1/22/13, 9:36 AM
#4

#1

Förklara, vad är det som är jättebra?

OlgaMaria
1/22/13, 9:38 AM
#5

Hyckleri är vad det är! Jordbruk i alla dess former är inte alls miljövänligt, vilket vegeterian-vegan-jordbruks-rörelsen mörkar genom att ge sig på djurhållningen.

Även ekologiskt jordbruk är ofta ett hot mot miljön eftersom vi använder oss av stora fält utan träd. Gifter som kommer ner i jorden från regnet rinner rakt ner i jorden och binds inte upp av träd. På de flesta fält körs traktorer m.m. och släpper ut rester från drivmedel ner i jorden.

Liknande problem har vi med stora betesfält för djur. EU har nämligen bestämt att det inte får finnas träd på betesfälten (!!!). Men de fälten kräver inte lika mycket miljöfarligt underhåll som ett jordbruksfält i alla fall.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Alenzi
1/22/13, 9:44 AM
#6

#4 Att det eventuellt kommer en skatt på kött, som i förlängning kanske får fler att minska på sin köttkonsumtion :)


Annons:
OlgaMaria
1/22/13, 9:59 AM
#7

#6 Är det inte bättre om vi minskar vår godis- kakor- och chipskonsumtion? =)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Alenzi
1/22/13, 10:01 AM
#8

#7 Det ena utesluter ju absolut inte det andra!


[Annamaja27]
1/22/13, 10:07 AM
#9

För mig får gärna köttet bli dyrare om pengarna gick till bonden och inte till skatt.

Tror tyvärr bara att de kommer att gynna importerat lågpriskött Rynkar på näsan

Hellre skatt på ohälsosamt margarin o.d.

OlgaMaria
1/22/13, 10:35 AM
#10

Jag tror vi behöver tänka över våra prioriteringar. Vi betalar för lite pengar för mat, för vi vill ha pengar till nya soffor, kläder, nöjen, resor m.m.

På 1000-talet (innan jordbruket kom till Sverige) åt vi 250 kg kött per person och år, jämfört med 85 kg idag. Men då levde man nog inte för så värst mycket mer än att ha mat på bordet. Idag lever vi för så mycket annat, och då ska maten vara så billig som möjligt och ta så lite av vår tid som möjligt. Då blir det skräp vi stoppar i oss.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ulf-S
1/22/13, 10:44 AM
#11

Helt OK för mig om de beskattar alla livsmedel efter miljöpåverkan och inte särbehandlar kött. Svenskt gräsbeteskött är en kolsänka och bör väl därmed inte beskattas, medan kött från djur som äter kraftfoder bör beskattas.

Ris och soja är exempel på grödor som verkligen förtjänar straffbeskattning med tanke på deras usla miljöpåverkan.

savonit
1/22/13, 11:17 AM
#12

Vi kan sänka växthusgaserna genom att källsortera och sluta slänga en massa mat som konsument och som producent osv.

Är det inte så att det är de levande djuren som bidrar till mest utsläpp?
Skall vi kanske straff beskatta all animalie produktion?

Samtidigt blir det lite orättvist när en grönsaks bonde kan plöja ner osålda och dåliga produkter medans en köttbonde får skicka som kadaver. Svårt att jämföra växtodlare och djuruppfödare.

Saken är bara den att utan djuruppfödning har inte växtodlarna lika mycket att odla till.

Annons:
OlgaMaria
1/22/13, 12:59 PM
#14

#13 Kanonbra! Den borde ALLA läsa!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

KarinJ46
1/22/13, 1:44 PM
#15

Vad tycker jordbruksverket att vi ska äta istället för kött? Spannmål eller?

yvonnel
1/22/13, 2:45 PM
#16

#13

Läs detta alla ni som vill förstå sammanhangen, väldigt tydligt och bra.

Utan djur, tama eller vilda, så blir det ingen odlingsbar mark för veganerna heller.

KvilleHäcken
1/22/13, 5:22 PM
#17

Artikel "Den sista biffen" från tidskriften Filter kan också vara av intresse i detta sammanhang. http://www.gronagardar.se/media/user/files/F18-10_Den_sista_biffen.pdf

maxiq
1/22/13, 6:23 PM
#18

#15 skrivet av KarinJ46

Ja det heter ju Jordbruksverket och inte Lantbruksverket…

Förutom det vanliga tugget om växthusgaser i sin rapport så har de även lyckats smyga in en passus om hälsoaspekterna:

"Forskning visar att hög konsumtion av rött kött ökar risken för vissa cancerformer. World Cancer Research Fund rekommenderar därför att man på befolkningsnivå inte bör äta mer än 300 gram tillagat rött kött per vecka, och begränsa intaget av charkprodukter"

Dock hittar jag inte den minsta lilla varning för mättat fett utan istället är det proteinet som får lite på pälsen eftersom de tycker att vi äter för mycket av det. Detta är deras sammanfattning av läget:

"Det har förts diskussioner om huruvida ett högt proteinintag kan vara skadligt, men man har dock inte kunnat påvisa några uppenbara negativa konsekvenser av ett högt intag av protein, å andra sidan finns det inte heller några direkta fördelar med det"

Solklart! Tungan ute


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Anders-S
1/22/13, 6:29 PM
#19

Här är en länk till rapporten:

http://www.jordbruksverket.se/download/18.5df17f1c13c13e5bc4f800039403/En+h%C3%A5llbar+k%C3%B6ttkonsumtion.pdf

Sökte på "jäv" eller "jävsdeklaration" men det fanns förstås inte.

Inte heller står det någonting om finansiering, bidrag eller sponsring.

Rapportserien är däremot uppenbart inspirerad av GMO-företaget Monsanto vars hemsida www.monsanto.se har titeln: uthålligt jordbruk med minsta möjliga miljöpåverkan

Synd att journalister sväljer allt med hull och hår.

tankgirl
1/22/13, 9:46 PM
#20

Vad som möjligen är än värre är att de tar ut skatt på något som inte ännu har bevisats har påverkan på klimatförändringarna; koldioxidutsläpp av människans aktivitet.

Vad som har större påverkan på klimatet är ju solen och vulkanutbrott. Troligen har människan inget överhuvudtaget att göra med klimatförändringarna, utan de beror på en naturlig cykel, orsakad delvis av solstormar. Google it: climate scam mm.

Annons:
Sindri
1/22/13, 10:26 PM
#21

#17 skrivet av KvilleHäcken

Tusen tack! Något av det bästa jag läst i frågan. Vad är Filter för tidning?

maxiq
1/22/13, 10:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Det här var lite roligt: När Rapport intervjuade en chef på Jordbruksverket om köttskatten så står folk i bakgrunden och mumsar hamburgare!

Glad


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Zepp
1/22/13, 11:45 PM
#23

Det e säkert vegoburgare!?

För de kan väl inte säga en sak och göra något annat själva.. det var ju så farligt!Förvånad

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

yvonnel
1/23/13, 3:22 AM
#24

#22

Jag blev så upptagen av att bli förbannad på den där damen, för att inte tala om reportern, båda rabblande ett knappt inlärt material. Som ju som vanligt inte stämmer med verkligheten.

dufva
1/23/13, 10:53 AM
#25

Tänk om…… Vi som Lchf:are istället säger att skatten kan vara ett bra förslag

givetvis under förutsättning att:

Den fullt ut används till att gynna köttproduktion som istället är väldigt klimatsmart dvs gräsbetes/ranchdrift/rennäring etc

Då fick vi säkerligen möjlighet att berätta mer för allmänheten om:

  • Att det är foderindustrin som är den egentliga boven

  • Att gräsbetat kött faktiskt gynnar klimatet

  • Att även miljön gynnas av fritt gående boskap

  • Att vi Lchf:are faktisk inte ens äter mer protein än gängse "dogmer" stipulerar

Skulle kunna vara kul att göra ett oväntat "schackdrag" i debatten om inte annat än för att sätta myror i huvudet på våra motståndare Cool

kaisakavat
1/23/13, 11:03 AM
#26

#25 Du formulerar den tanke som gnagt i mitt bakhuvud på sistone.. Glad

yvonnel
1/23/13, 4:47 PM
#27

#25

Hur ska man göra det på ett bra sätt?

Är det någon som har rätt sorts kontakt med pressen, eller hur man nu ska hantera det, kunde kanske bli riktigt kul förutom den väl behövda fördelningen av kunskap.

Gäller kanske att "smida medans järnet är varmt".

Kanske vi kan formulera något slags upprop på Facebook och göra stor spridning den vägen?

Annons:
dufva
1/24/13, 10:11 AM
#28

#27

Kostdoktorn har hakat på

http://www.kostdoktorn.se/kottskatt-ja-tack/

Säkert många som höjer på ögonbrynen nu Skrattande

Det kanske kan höja nivån på diskussionen ett par snäpp

Hoppas media hakar på.

savonit
1/24/13, 10:53 AM
#29

#28 Lite komiskt med kostdoktorn iosf alla har rätt att byta åsikt ja vist.

Fett skatt är han hekt emot trots att det skullke kunna funka på samma sätt höj skatten på Dåligt fett sänk den på bra.

Men kött skall är han helt för.

Skatt är bra om  man använder den på rätt sätt. Frågan är bara vem som skall ta ställning till vad man skall subventionera.

Vi vet nog alla innerst inne att det i slutändan inte är dom som borde göra det som kommer göra det.

Istället är det troligt att SLV får rätten att subventionera hälso samma varor om någon subventionering alls kommer ska. Troligt vis inte.

kaisakavat
1/24/13, 11:28 AM
#30

Tja.. Om vi inte vågar debattera och tänka utanför lådan, då vet vi med i princip högsta säkerhet att det blir 'fel'..

En skatteväxling som avser gynna ekologiskt hållbar produktion av kött och bättre djurhälsa. Superbra, tycker jag. Och fattar inte varför det skulle bli ett problem att kostdoktorn förespråkar det, bara för att han inte förespråkar fettskatt.

Poängen med att föra fram idén om köttproduktionsväxlingsskatt är genial med tanke på att alla förväntar sig att lowcarbrörelsen ska vara emot - av endast egen vinning då vi ju äter så 'himla mycket kött'.. och därmed är gravt ansvariga för typ allt ont i världen..

Rätt underhållande, kan det bli.

Håller med dem som säger att diskussionsnivån nu kan höjas ett par snäpp.. Det kan/kommer också bli en massa dravel från vissa håll, men nya infallsvinklar i denna anda är uppfriskande.

Gränsdragningsproblem/frågan om vilka som ska gynnas och vilka som inte ska det, finns altid, i alla ekonomiska system och modeller. Finns i de gamla regelsystemen också, samt i de nuvarande. En ny modell kan förstås konstrueras olika smart/inte smart.

Skatter betalas redan, istället för att tänka 'subvention', så kan man tänka 'proggressivitet'. Ju bättre produktion, desto bättre skattevillkor. Eller liknande.

Zepp
1/24/13, 6:43 PM
#31

Jodå.. förslaget är ett idiotförslag och ett kännemärke för politisk korekthet!

Och vi skulle väll inte ha något emot om skatterna omfördelades så att det som har störst miljöpåverkan skattas mest.. tex spannmålsodling med konstgödsel.. och att skatten på miljövänligt gräsbeteskött sänktes!

Det är när man för den typen av diskution som det får avtryck i debatten,, och alla inser att man inte kan dra allt kött över en kam!

Dessutom.. så är det som så att sydamerikanskt gräsbeteskött är betydligt miljövänligare att importera än att driva jordbruk i en avkrok vid nordpolen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

chilisalsa
1/24/13, 8:22 PM
#32

KöttDebatt på SVT1 ikväll kl. 22.00 …

"På ena sidan bodybuilders som kräver 2 kilo kött om dagen, på den andra veganer som tycker vi kan förbjuda kött."

http://debatt.svt.se/2013/01/24/infor-debatt-241-kottskatt-och-fallet-nora/

Medarbeterare på Kost

kaisakavat
1/24/13, 8:25 PM
#33

#32 Hörde just påannonsering av detta.

Och kände hur en stor trötthet spred sig i mitt sinne och kropp.. Man kanske skulle se, för att ha koll på hur snacket går, men jag vet uppriktigt sagt inte om jag pallar.. Obestämd

chilisalsa
1/24/13, 8:55 PM
#34

Tja det är iaf inte LCHF som är i skottlinjen… om jag förstod rätt.

Men sånna här debatter leder ju aldrig till ökad kunskap hos allmänheten… det är ämnat som underhållning.

Medarbeterare på Kost

Annons:
kaisakavat
1/24/13, 9:51 PM
#35

#34 Sant..

Anders-S
1/24/13, 11:21 PM
#36

Efter att ha sett Debatt i TV:

"Sacramento idioto, jag skall giva dig på moppo!"

Säger som salig Josef Anér.  "Jag tackar min Gud att det inte är jag som är dum."

Varför ska vi betala licens för statlig propaganda, nonsens och åsikter sponsrade av GMO-tillverkaren Monsanto. Lägg ner eller sälj SR, SVT, Radiotjänst och marknätet snarast.

yvonnel
1/24/13, 11:43 PM
#37

#33

skulle se, för att ha koll på hur snacket går, men jag vet uppriktigt sagt inte om jag pallar.. Obestämd

Näe, precis just det!

kaisakavat
1/25/13, 9:04 AM
#38

#36 Har för mig att du fört fram denna åsikt tidigare..?

Om man tror att SVT = Debatt, så tror man fel. SVT är väldigt mycket mer än så.

Programmet Debatt är - som chillisalsa skriver - ett underhållningsprogram. De som bjuds in, bjuds in för att skapa/visa konflikt, det kontroversiella, inte för att räta ut några frågetecken eller för att främja lärande för tittare eller deltagare.

SVT kan naturligtvis alltid bli bättre, att lägga ner det skulle innebära en sådan katastrof för kvalitet och bredd på TV-utbudet, att det inte överhuvudtaget går att beskriva.

starhawk
1/25/13, 10:42 AM
#39

Det intressanta i dagens tidning: köttkonsumtionen har vänt nedåt den senaste tiden men Jordbruksverket visade inte det, det passade ju inte ihop med skatten dom ville införa. Pekar väl snarast på att skatten inte är avsedd att påverka nåt annat än statens inkomster!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Mervi
1/25/13, 11:28 AM
#40

Det finns fler och fler vegetarianer på mitt jobb också. och snacket går.

Sedan tycker jag att vi har redan skatt på all mat så det borde räcka.

Zepp
1/25/13, 3:31 PM
#41

Håller med Mervi.. vi har redan straffskatt på mat (Moms) och allt möjligt.. inte sjutton har det hjälpt folk att äta nyttigare!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Anders-S
1/25/13, 4:30 PM
#42

#38 skriver "SVT kan naturligtvis alltid bli bättre, att lägga ner det skulle innebära en sådan katastrof för kvalitet och bredd på TV-utbudet, att det inte överhuvudtaget går att beskriva.

Om man gör om SVT till en betalkanal kan du som vill ha detta dravel betala för det.  Varför vi andra ska vara med och betala som inte vill ha det övergår mitt förstånd. Det är en kvarleva från tiden då kollektiv partianslutning ansågs vara OK och man ville att det skulle vara illegalt med parabolantenner. Regeringspartiet har ju gått till val flera gånger på att sälja ut alla onödiga statliga verksamheter. Satsa motsvarande pengar på att förbättra kosten för barn och äldre. Mer kött från idisslare som ätit gräs/grovfoder och vildfångad fisk från friska hav.

MimLan
1/25/13, 4:43 PM
#43

Från DN apropå hur föreslagen köttskatt skulle slå snett: http://www.dn.se/debatt/kottskatten-gynnar-plagsam-djuruppfodning

Anders-S
1/25/13, 5:15 PM
#44

Re #43

Inspirationen om ett "uthålligt jordbruk" kommer härifrån:

http://www.monsanto.se/?redir=/main.asp?menuid=45

kaisakavat
1/25/13, 5:24 PM
#45

#42 Bara för att vara tydlig.. Public service och SVT definieras inte likadant.

Public Service är en grundläggande viktig funktion i samhället, t ex i alla demokratier värd namnet. Utan - ja, bland annat stora problem att upprätthålla samhällsfunktioner, demokratiska funktioner, i alls någon mån neutral information, dämpa effekterna av alltför hänsynslösa kommersiella intressen, folkbildning.. med mera.

Sånt som många tycker är viktigt. Däribland jag.

Och som några tycker är rätt oviktigt, tydligen. Du tycker vi kan vara utan samhälls- och demokratibärande, folkbildande institutioner? Eller tänker du dig att ersätta public service med något annat som isåfall gör dess jobb?? Med vad då??

SVT är ett av de bolag som ska leverera innehållet - och det sätt på vilket de utför sitt uppdrag och kvaliteten i deras produktioner kan och SKA förstås diskuteras. Det kan alltid bli bättre.

Finansieringen kan ske på olika sätt. Men utan 'public' finansiering blir det nog inte 'public' service.

Anders-S
1/26/13, 11:51 AM
#46

Re: #45

Gammelmedia är redan ersatt av bättre alternativ.  Känner inga yngre som har TV för att se SVT. De väljer annat. De bestämmer själva.

Här är en länk till SVT:s tablå. Vad är omistligt? Mest dravel och nyhetsporr. SVT är "opium för folket" = främst pensionärerna och har ersatt kyrkan i det avseendet.

http://www.svt.se/tv-tabla/

Vill du ha kvar skiten så betala för det.

Georg W i Annikas blogg om SVT:

http://annikadahlqvist.com/2013/01/25/punktera-myten-om-det-farliga-fettet/comment-page-1/#comment-19905

kaisakavat
1/26/13, 1:16 PM
#47

#46 Jag betalar för dravlet. TV-licens kallas det, lagstadgad. I framtiden blir det enligt nån annan modell, kanske via skattsedeln. För våra styrande verkar trots viss oenighet kring innehåll och finansiering, vara överens om att public service är viktigt.

Reflekterar över det du skriver..

Du menar ungefär, att om man är ute och kör och får punka på ena sidan av bilen och bilen girar lite mot diket (SVT kunde vara bättre), så är lösningen på problemet att istället köra rakt ner i det andra diket (lägg ner hela grejjen public service)?

Min både erfarenhet och åsikt är att 'andra diket' mycket sällan är någon lösning på problem som uppstår. Diken har sin funktion förstås, men inte som körbana. Att skapa kvalitet är svårare än så, då krävs att vi kör på körbanorna.

SVTs tablå. Jag kollar på en del av deras program, men vi är väl redan överens om att det kunde vara bättre. Vet dock inte vilken tablå som kunde klå den.. Andra bolag gör i vissa fall väldigt bra program - och SVT har myyycket att jobba på för att spetsa kvalitet. Så konkurrensen är bra.

Men generellt sett så är det i andra kanaler ju än oftare fråga om underhållning a la hela tiden snarlika koncept - riktigt tjatigt - och än oftare på liknande eller ordentligt värre idiotnivå än Debatt som du kritiserar så hårt. Där haltar ditt resonemang, det blir betydligt mer av idiotprogram/dravel procentuellt sett, i ditt dike. Definitivt mindre bredd och djup.

Jag känner också unga människor som ser rätt lite på SVT (och jag känner såna som gör det mer). Sen händer det ju ibland, att att folk med stigande ålder vill lära sig och lär sig mer om livet och världen, behoven skiftar och de tenderar att både bredda och fördjupa sitt tänkande. Efterfrågar annat, t ex bredare och djupare TV. Roligt när det händer då vi beöver folk här i världen med utvecklat tänkande.

Kunskapskanalen är en pärla, oupptäckt av många som troligen skulle gilla mycket som sänds. Utbildningsradion gör endel bra och mycket viktigt. Nyhetsprogrammen är inte så dåliga, men jo, de kan bli bättre. Med mera.. Men/och det är ju inte precis så att SVT saknar tittare.

Zepp
1/26/13, 1:57 PM
#48

Kunskapskanalen är i stort sett det enda som går att titta på!

De komersiella kanalerna förstår jag inte ens varför man sänder.. där är oftast reklamen bättre TV än själva programen.

Och jag hatar det där med att STV skall ta upp konkuransen med de komersiella genom att göra sämre program!

Men om utvecklingen fortsätter och de blir mer mainstream, (läs komersiella) så finns det snart inget försvar för public service TV!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Anders-S
1/26/13, 2:16 PM
#49

#47

"För våra styrande verkar trots viss oenighet kring innehåll och finansiering, vara överens om att public service är viktigt."

Jodå, speciellt i diktaturer.

Problemet har aktualiserats genom att SVT vill ta över UR och man tänker sabotera Internet genom att vräka ut sin smörja dygnet runt på nätet från och med februari, vilket kommer att sabotera tillgängligheten för alla andra, speciellt på mobilt bredband.  Dessutom vill man att alla som aktivt valt bort SVT genom att inte skaffa någon TV, ändå ska betala om de har en dator, t.ex. studenter och fattigpensionärer.

Det är som att ICA-handlarn skulle skicka räkning till alla medborgare för potatis, pasta, bröd och kakor trots att du inte äter det bara för att SLV anser att du bör äta det.

kaisakavat
1/26/13, 2:46 PM
#50

#48 Instämmer helt!

#49 Diktaturer. Sverige blir en diktatur, eller är, genom public service?

Finns tung forskning med etablerade kriterier för att mäta dylikt. Och Sverige ligger och har 'alltid' legat i topp i världen när det gäller 'kvalitet' på demokratin (och nej det betyder inte = problemfritt). Demokratier som får höga poäng har alltid/oftast public service. Det finns inget som helst samband - som du försöker påstå - genom public service i sig och diktatur.

Det är inte korrekt, att sätta likhetstecken mellan diktaturregimers totala kontroll över media och fenomenet public service.

Att ha kritiska åsikter kring nivån av statligt inflytande över individen är en sak - det är en viktig diskussion som aldrig får upphöra. Men att politiska krafter i Sveirge skulle göra en diktatur av Sverige med SVT som verktyg, är inte seriöst att påstå. Då tror jag det finns större risker med 'fri TV' - som i så många fall verkligen gör sitt bästa för att göra idioter av folk så de genom inte så kvalificerat tänkande kommer att agera så de själva underminerar sin välfärd/rättighetsbas.

Du måste helt enkelt skoja sen. SVT på internet skulle förstöra internet?

Tror - faktiskt - det finns betydligt värre saker som hotar ockupera folks bandbredd ute i stugorna. Frivilligt eller ofriviligt.

kaisakavat
1/26/13, 7:35 PM
#51

Apropå påstått värdelöst utbud..

Här kommer två exempel på sånt som kan vara i hög grad sevärt. Om man bara botaniserar lite så. Teatern har jag inte sett, men filmen har jag sett. Jättefin film.

Ur SVT2s programutbud ikväll:

Politik - 20:00 - 21:25

Svensk teaterföreställning från 2012. Pjäs från Helsingborgs stadsteater. Året är 1982, kalla kriget är i full gång och rapporterna om främmande ubåtar i Stockholms skärgård duggar tätt. Två före detta fartygschefer träffas över en middag 29 år senare och händelserna aktualiseras på nytt. En spännande samtidshistoria om politikens villkor. Pjäsförfattare: Henning Mankell. Även 27/01 i SVT24.

I rollerna: Fredrik Dolk, Annika Kofoed, Lars Wiik, Jörgen Düberg, Maria Kulle. Regi: Vibeke Bjelke.

Jag har älskat dig så länge - 21:25 - 23:25 Film - fransk-tysk långfilm från 2008. Juliette kommer ut från fängelset efter femton år och får en oväntad fristad hos sin lillasyster Léa. Livet utanför murarna är en svår utmaning för Juliette, men den iskalla fasad hon byggt upp under alla år, börjar långsamt rämna.

I rollerna: Kristin Scott Thomas, Elsa Zylberstein, Serge Hazanavicius, Laurent Grévill, Frédéric Pierrot. Regi: Philippe Claudel.

Kom igen!! Skrattande

kaisakavat
1/26/13, 7:41 PM
#52

Och så känner jag mig manad att be TS nilu om ursäkt för trådkapning.. Skäms

chilisalsa
1/26/13, 8:13 PM
#53

Ni glömmer att det ären Radio och TV-avgift ! Flört

Men Anders har såklart aktivt valt bort att inte ha radio. Iaf inte att lyssna på P1-P4, utan bara på Mix-Megapol m.fl…

SR får mer än 50% av vad SVT får för sin programverksamhet…

Medarbeterare på Kost

kaisakavat
1/26/13, 9:06 PM
#54

#53 Bra du nämner det. Radiodelen är viktig, försvann tillfälligt ur min argumentsvada..

Personligen har jag nån sorts allergi emot de flesta reklamfinansierade radionkanaler. Jag blir galen - de plågar sönder mina nerver. Undantag Bandit Rock, men så kör de också mindre innehållslöst tjatter och avstår i stort från enerverande slogan-trudellutter som utfyllnad mln skräp. Tungan ute

Anders-S
1/27/13, 7:54 AM
#55

#53 #54

Gör ett experiment.  Fråga nästa 10 personer du träffar på som har headset/hörlurar/in-ear-lurar ifall de lyssnar på SR eller reklamradio.

Självklart ingetdera. Risken är nog överhängande att de tittar medlidsamt på dig och frågar om du glömt ta din medicin.

Varför vill du att de ska betala för det du vill lyssna på eller se på?

Annons:
Stephanie
1/27/13, 11:36 AM
#56

I så fall borde de väl lägga på skatt på det importerade köttet och inte det svenska…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Zepp
1/27/13, 11:39 AM
#57

#56

Då bryter vi mot ingånga handelsavtal och de andra lägger straffskatt på Volvos bilar!

Avtalen är till för att undvka handelskrig mellan nationer!

Och som sagt.. det finns importerade matvaror så är betydligt miljövänligare än de som är odlade/uppfödda i en avkrok nära Nordpolen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kaisakavat
1/27/13, 12:34 PM
#58

#55 Känns som om dina analysermetoder är väl snäva. Men ok.

Det är företrädesvis unga människor som går med earplugs på stan. Och jag har redan kommenterat det där med ungas smak. De väljer som de väljer - mycket utifrån ungdomsvanor och ungdomskultur - och det är inte nödvändigtvis nåt fel med det.

Dock överdriver du, eller har rentav fel i dina utsagor. Mina ungar är  förhållandevis unga.. så de och deras polare får väl också gillas som forskningsobjekt. Och vi har pratat om saken flera gånger. De - och många de känner - lyssnar gärna på P3 och P4, särskilt på jobbet. Nästan aldrig på reklamkanaler, undantag Bandit Rock.

På fritiden väljer de egna spellistor i hög grad, utifrån egen musiksmak. Så om du frågar ungdomar på stan med earplugs, så gissar jag lyssnar de sannolikt på egna spellistor. Vilket inte alls behöver vara ett argument mot SR då alltså.

veggie4every1
1/27/13, 12:53 PM
#59

#55 Jag håller totalt med dig i den här frågan. En frihet att välja vad man betalar för eller välja bort är inte för mycket begärt. Jag läste igår att ett bredbandsbolag erbjuder en kostnadsfri tjänst som blockerar SVT från datorn. Man kan tänka sig att det blir svårare att kräva någon som har SVT blockerat. Ett bra initiativ.

#56 Skulle köttskatt införas så är förslaget att den bör gälla på minst EU nivå, inte bara i Sverige enligt sjv:s rapport. Så den skulle gälla för importerat kött också. Detta är ju ett globalt problem.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Anders-S
1/27/13, 1:45 PM
#60

SR och SVT:s "journalister" och programledare är inte objektiva vilket illustreras i högsta grad av hur man rapporterat om "köttskatten". Därmed faller motivet för att ha public service propagandakanaler.

Att man sedan vill att alla som har en dator eller surfplatta ska betala även om de inte vill ta del av utbudet eller inte har råd har orsakat en storm av protester:

SVT:s kanaler, det vill säga SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen och Kunskapskanalen, kommer att sändas live vid sidan av SVT Play-utbudet.

http://www.cisionwire.se/bahnhof/r/bahnhof-blockerar-svt,c9361207

http://www.flashback.se/artikel/3134/bahnhof-erbjuder-blockering-av-svt-play-for-att-slippa-tv-licensen

http://www.expressen.se/nyheter/bahnhofs-kupp---stoppar-svt-play/

http://www.metro.se/nyheter/tv-avgift-for-datorer-och-plattor/Hdzmav!sULK04dEH3gLxIjQ7DvcOg/

http://touch.metro.se/nyheter/tv-avgift-for-datorer-vacker-ilska-det-ar-helt-idiotiskt/EVHmav!usGMVDQV81yjU/

- - -

Slopa SR/SVT/Radiotjänst/Marknätet. Monsanto kanske vill köpa?

chilisalsa
1/27/13, 2:20 PM
#61

Det vore bättre om dom levererade en tjänst som stoppade all reklam över IP…. Så fort någon levererar reklam skulle den blockas… annonser, reklamsnuttar etc. Där kan vi snacka banbreddsslukare…

Undrar hur mycket innehåll det skulle bli ?

För TV såldes ett kort tag mottagare som sollade bort reklam. Osäker om det finns numera för direktsändning.

Folk med hörlurar på stan, bussen till skolan etc. har aldrig lyssnat på radio i någon stor utsträckning… Historiskt har det alltid (födda på 60-talet och framåt) varit (pirat)kopierad lagrad musik. Förr var det Sony Walkman, numera digitalt, men det är ju ingen skillnad i det. Möjligen är det numer någon som lyssnar på ljudbok eller så… förmodligen inte inköpt den heller :-)

Medarbeterare på Kost

kaisakavat
1/27/13, 2:46 PM
#62

#60 SVT och nyheterna har bland annat sagt, att Radiotjänst INTE kommer jaga licenspengar från dylika användare. Helt oprioriterat.

Det har mina öron tydligt hört.

Objektiv.

Vem är objektiv, menar du?? Du? Dina alternativa 'kanaler/källor'??

Annons:
chilisalsa
1/27/13, 2:54 PM
#63

Att SVT börjar sända medför ju ingen förändring. Det var ju reklamfinansierade TV4 som började sända hela program i höstas som var förändringen som gör att det skall betalas.

Medarbeterare på Kost

Anders-S
1/27/13, 5:19 PM
#64

"Sveriges köttproduktion bör öka" skriver Gabriella Cahlin och Christel Gustafsson, Jordbruksverket, på SVD idag, "svensk produktion står sig väldigt väl ur flera hållbarhetsaspekter."

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sveriges-kottproduktion-bor-oka_7862654.svd

Upp till toppen
Annons: