Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 8947 ggr
Ary
2012-12-09 13:53

Varför ger hög dos av kokosfett hjärtklappning?

Jag har ännu inte lyckats klura ut varför kokosfett ger hjärtklappning och är laxerande samt anses höja förbränningen. Det senare kan iofs kanske förklaras av att det är ett fett som är lätt för kroppen att ta upp. Någon som vet?

Annons:
Zepp
2012-12-09 14:19
#1

Eh.. jag kan ju spekulera lite!?

Cocosfett består främst av MCT, dvs medelkorta fettsyror, som har en helt annan metabol väg än de flesta andra mättade fettsyror.

MCT kräver tex  ingen galla för att tas upp, det difunderar lätt igenom tarmväggen ut i blodet, varvid koncentration av fettsyror stiger rätt snabbt i blodet, vilket leder till en kraftigt ökad ketosis i levern.

Iomed att det inte transporteras via Kylomicroner så triggar de heller inte ASP som är ett sätt att lagra fett.. koncentrationen av energi ökar i blodet.. vilket stimulerar till en ökad energiförbrukning av flertalet celler.. genom "Futile cycles"!

http://en.wikipedia.org/wiki/Futile_cycle

Cocosfett är nog inte mer laxerande än annat fett, där spelar nog det ökade fettintaget större roll.. tror man brukar säga att vi tar upp cirka 95% av fettet.. dvs 5% smörjer tarmen.. och vid ett ökat intag så blir nog den smörjande effekten ökad?

När det gäller den ökade förbräningen så handlar det nog trots allt om ökade energinivåer i blodet.. dels mer fett, mer ketonkroppar, dels att det inte behövs brännas så mycket glukos och aminosyror.

För att förklara lite mer.. tex om du baserar fettintaget på smör så består det till stora delar utav långa och väldigt långa fettsyror.. och de kräver galla för att tas upp.

Sen så packas de i Kylomicroner som transporterar dem via det lymfatiska systemet och kylomicroner triggar ASP, som aktiverar LPL vilket uttyds Lipoprotein Lipas, vilket lagrar fett i dina celler..  dvs längre fettsyror triggar mer lagring. det blir färre fettsyror kvar i cirkulation.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chylomicron

http://en.wikipedia.org/wiki/Acylation_stimulating_protein

http://en.wikipedia.org/wiki/Lipoprotein_lipase

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ary
2012-12-09 14:40
#2

Ok tack. Vad det gäller den laxerande verkan uppstår den innan jag druckit up min mugg kaffe med kokosfett då fettet knappt skulle hunnit ner i tarmarna, så att det är laxerande är det ingen tvekan om dock.

Med det ger lite mer idé om ämnesomsättningen.

Har haft en del klåda igår och idag när jag kört kokos så jag vet inte om jag är överkänslig. Fanns bara silverpaketet i affären så jag måste nog prova ett annat märke för att veta om det är kokos jag reagerar på eller något från tillverkningsprocessen.

Zepp
2012-12-09 14:45
#3

Det skulle ju även kunna vara som så att när man intar varmt fett löst i varm vatten så når det tarmen väldigt snabbt och då kanske tillomed upptaget inte riktigt hinner med, så att upptagsprocenten blir ännu lägre?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[RipleyKatten]
2012-12-09 14:54
#4

Vill gärna också ha svar. Själv får jag inte hjärtklappning dock.

Ary
2012-12-09 14:55
#5

Jag har druckit kaffe med smör innan men ingen reaktion på magen alls…..

Kanske ska specificera vad "hög dos" för mig är, 20g igår, 15g idag.

Zepp
2012-12-09 15:13
#6

Då spekulerar vi vidare.. längre fettsyror som i smör tar längre tid på sig innan de lämnar magsäcken, de tar längre tid på sig i tolvfingertarmen innan de tas upp och aktiverar betydligt mycket mer gallvätska, som påverkar hela resterande tarmfunktion senare.

Medans cocosfett som huvudbeståndsdel består utav Laurinsyra, (50%), vilket omvandlas i magen/tarmen till monolaurin, vilket i sig sägs ha antifungoral, antibacteriell och antiviruell verkan i tarmen.

En annan viktig komponent är Kaprylsyra.. som i sin tur bryts ner till monokapryl, vilket sägs förändra PH i tarmen och göra den sur, vilket påstås gynna de goda mjölksyrabakterierna.

Så oavsett de medecinska aspekterna så kan man se att det till stora delar handlar om väldigt olika fettsyror, med väldigt olika omvandlingshastighet, upptagningshastighet, olika påverkan på miljön i magen/tarmen.. så det kanske inte är så konstigt att det påverkar även nr2??

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
AnnK
2012-12-09 15:41
#7

Jag deltar gärna också i diskussionen. Jag har upptäckt att vid ett intag av ca 3 rågade matskedar kokosolja av den ekologiska icke-tvättade varianten, så får jag kraftigt ökad puls och Blodtryck, samt frekvent återkommande "hot flashes", alltså värmepåslag. Antar att detta är pga den ökade förbränningen, men det jag försöker utröna nu är om pulspåslaget är skadligt och/eller av övergående karaktär. Lite googling gav vid handen att några menade att det egentligen bara betydde att hjärtat börjar gå runt på "bättre bränsle" och att det således var ett gott tecken. Fast det är svårt att känna när man sitter med starka pulsslag i örat och värmepåslag utan dess like :) Vill gärna ha input från någon kunnig (ja, du Zepp :) )

Zepp
2012-12-09 15:53
#8

3 rågade matskedar? Förvånad

Det blir en himla massa energi som kroppen skall hantera på väldigt kort tid!

Tror du inte att kroppen via aversionsystemet säger.. sluta tillföra mer energi än vad som kan hanteras.. får ju sätta allt på full gas för att inte bli helt översvämad av energi?

Huruvida det är nyttigt eller skadligt låter jag vara osagt.. är mer intresserad av vad kroppen vill antyda via de signaler som ges.. och som du då blir tvungen att tolka rätt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Minorca
2012-12-09 16:39
#9

När jag introduserade cocosfett  mitt te, upplevde jag det laxerade och lite upprörd mage i ca två veckor. Då hade jag knappt 1 tsk i teet, så lite tillvändning krävs nog.

AnnK
2012-12-09 17:25
#10

#8 glömde skriva den viktiga infon att det är tre rågade matskedar i ca en liter äggmjölk, som jag sedan dricker upp på en och en halv dag! alltså inte tre matskedar på en och samma gång.

Vad gäller kroppens signaler, är det inte så självklart och lätt att tolka tycker jag. Inom LCHF pratas ju ofta om övergångsbesvär o dyl och likadana tongångar hittar man på sidor som diskuterar kokosfettet, dvs att det handlar om kroppens tillvänjning och att det går över efter ett tag. Om jag skulle ha tolkat min kropps (utmattade) signaler efter de första tre veckorna på LCHF hade jag aldrig fortsatt!

Zepp
2012-12-09 17:59
#11

Skrattande Joo.. så kan det ju oxå tolkas!

Men applicerar man det tänkande på andra saker i livet så ser man ju hur fel det skulle bli!

Tex varför vakna i svinottan och gå till ett jobb, när kroppen signalerar att du skall dra täcket över huvudet och sova vidare?

Jo det handlar om att tänka steget längre, se till vad som blir konsekvensen.. och fördelarna av att inte följa första impulsen!

Fördelen med att tillföra cocosfett är dock mer tveksamt, det kan förklaras via olika komponenter som kan ha olika effekt hos olika mäniskor.. eller bara genom att det leder till ett ökat fettintag på bekostnad av kolhydratintaget.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Elisabeth53]
2016-06-06 14:35
#12

Hej, upplever samma sak! Tar EN matsked på morgonen, och får hjärtklappning som håller i sig till kvällen! Får då problem med att sova, förstås. Synd, för jag tror att det är mkt nyttigt på många sätt. :(

LaRose
2016-06-06 22:57
#13

Och jag blir illamående och får ont i magen ganska omgående. Lite lös i magen blir jag också, men det är illamåendet och ömheten i magen som är värst. Har försökt "vänja mig" otaliga gånger, men det funkar helt enkelt inte för mig. Tycker också att det är så himla synd.

Annons:
Kvothe
2016-06-08 10:19
#14

Blandar kokosolja främst i maten.

Känner att magen klarar bättre av allt fett, om det är bundet i mat.

Äter 23:1 nu och då gör jag en stor omelett 78% fett, 17% prot, 5% kh, ~2000 kcal.

I omeletten har jag i 80g ankfett och 30g kokosolja.

Funkar bra så för mig.

Upp till toppen
Annons: