Annons:
Etikettmat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 17088 ggr
konichiwa
11/5/12, 2:55 PM

Köpa biltong i Sverige?

Jag är så sugen på att prova biltong och det verkar vara en så bra 'snabbfix' när man är ute och rör på sig eller som snacks.

Är det någon som provat att köpa från www.jerky-house.com?

Siten är svenskspråkig men jag vet inte om den finns fysiskt i Sverige.

Annons:
hemul
11/5/12, 4:23 PM
#1

Bara svenska priser va? Jag får texten på engelska. Skumt, hittar inte ett ord om var de finns. Vore ju synd om det är ett amerkanskt företag och riskara tull. Skriv och fråga!

Förresten, det där med biltong, nån sa på Moniques site att det inte innhåller socker men alla recept och alla produkter jag hittar gör det. Svårt att se vari skillnaden mot jerky består. Vet du?

Skulle det där vara en amerikansk sajt finns det gott om ställen i UK man kan köpa från.

ashe
11/5/12, 5:46 PM
#2

Ren-chipps istället? Finns på mitt ica.

konichiwa
11/5/12, 5:58 PM
#3

Kontaktadressen är DE och varorna skickas med DHL så en gissning är att det kommer från Tyskland. Altså inget problem med tull. Enhetsfrakt 60:- är ju inget problem heller.

Tror jag slår till och testar strutsbiltong ;-)

Provar ett par sorter tror jag.

konichiwa
11/5/12, 5:59 PM
#4

#2

Renchips låter gott också! Är det gjort på samma sätt som biltong? Alltså marinerat och sen torkat?

konichiwa
11/5/12, 6:15 PM
#5

Beställt lite av varje för att testa. Minimum var 300:- plus frakt.

Jag återkommer efter att ha testat!

hemul
11/5/12, 6:34 PM
#6

Ja men då så! Jag hittade inga kontaktuppgifter förutom formuläret.

Annons:
MimLan
11/5/12, 6:44 PM
#7

#1 Biltong är marinerat kött ( i vinäger) som kryddas och torkas, jerky är bara kryddat och torkat.

hemul
11/5/12, 6:48 PM
#8

I de recept jag sett har det ingått marinad. Det är ju där sockret kommer in.

konichiwa
11/5/12, 7:06 PM
#9

Jag valde sorter där kolhydraterna var redovisade. Innehållet låg på ca 2-3 gram/100gram. Möjligt att det är sötat, det får jag se, eller smaklökarna får se. Spännande, är så otroligt sugen nu!

modesty007
11/5/12, 7:34 PM
#10

Det finns biltong både med och utan socker i tillverkningen, den beef jerky jag träffat på hittills har alltid tyvärr innehållit socker.

byggarn30
11/5/12, 9:23 PM
#11

En viss mängd socker måste till i marinaden, kött som saltas och kryddas för att sedan torkas blir stenhårt.

byggarn30
11/5/12, 9:32 PM
#12

Agneta - för dig som gör egen tvål borde det inte vara en stor utmaning att göra själv?

http://vildavastern.ifokus.se/articles/4d713769b9cb46222704ee6b-vildavasternsnacks

konichiwa
11/5/12, 11:02 PM
#13

Tack för receptet byggarn! :-) Jag kommer ihåg nu att jag har sett det tidigare men glömt.

Nu ska jag först testa olika smaker på det jag skickat efter så kan jag nog göra eget så småningom Tungan ute

Annons:
konichiwa
11/9/12, 12:40 PM
#14

Nu kom paketet med biltong och beefjerky, sitter här och tuggar. Katten vill också ha ;-)

Jag beställde provpåsar på alla deras sorter plus några 'Crispy pork crunch' för att komma upp i deras minimum 300 svenska kronor..

Provar först 'peppery beef Biltong: rätt små bitar, inte alls hårt och läderartat som den beefjerky jag köpte på ÖB för något år sen, utan lite tuggummimjuk. Pepprigt och lite syrligt av vinäger. Gott! Kunde varit lite saltare kanske. Det har en lite leveraktig smak

Jag fick med en rabattkupong på 25 kronor till 'mitt nästa köp'.

protein 46 gr

kolhydrater 27 gr varav socker 2,4

Fett 5,2 gr

Det härkan jag definitivt bli van vid.

konichiwa
11/9/12, 3:26 PM
#15

Skit också: crispy pork crunch innehåller glutamat Skrikandes

Jag köpte 3 påsar och de är goda Gråter

FKarlberg
12/1/16, 11:01 AM
#16

Hej,

jag brukar göra en del hemma här i stockholm och säljer till självkostnadspris (oftast till sydafrikaner i sverige). Prova gärna och hör av er vad ni tycker.

Jag kör på sydafrikansk recept, med på svenskt ytterlår som sen vacuum packas.

https://tictail.com/s/biltongsweden

Fredrik

hemul
12/1/16, 6:32 PM
#17

Om du verkligen gör det hemma har nog hälsovårdsmyndigheten en del att säga om att du säljer.

Upp till toppen
Annons: