Annons:
Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 24854 ggr
Haraaz
10/25/12, 5:27 PM

Baka ditt eget kokosmjöl!

Man kan faktiskt göra helt eget kokosmjöl, som blir exakt som det man köper i affären.
Jag tänkte dela med mig utav ett tillvägagångsätt.

1) Köp en påse (den mängd du önskar) riven kokos. Lägg i blöt i 4 gånger så mycket vatten som kokos (t.ex en dl kokos, och 4 dl vatten), och låt det dra i fyra timmar.

2) Mixa allting i en matberedare.

3) Häll i hela blandningen över en sil i en tunn duk av något slag, förslagsvis en ostduk/cheesecloth, det kan man t.ex köpa på ebay.co.uk. Krama ur så mycket vätska som möjligt. Vätskan kan du spara, det är nu kokosmjölk.

4) Lägg upp kokosen som är kvar på en bakplåt, och ställ in i ugnen på ca 100 grader. Låt det stå tills all kokos torkat ordentligt.

5) Mixa den torkade kokosen i en matberedare/mixer, eller allra helst en kaffekvarn då det blir mer finmalet. Klart!

Hoppas det kan vara till nytta för någon, kokosmjöl är ju rätt dyrt annrs…

Annons:
misty09
10/25/12, 5:44 PM
#1

Tyvärr, tyvärr. Kokosmjöl är INTE mjöl från det vita kokosköttet utan en rest från fibrerna runt om. Mjöl gjort av det vita har INTE samma bakegenskaper som det kokosmjöl man köper. Det riktiga kokosnötsmjölet suger åt sig mycket vätska och binder bra.

Här finns mer fakta.

http://mariannslchf.se/baka-med-lchf/viktig-fakta-om-kokosnotsmjolet/

anrose
10/25/12, 5:51 PM
#2

Hej!

Det skall jag testa.

Jag har kört  torrt riven kokos i kaffekvarn tidigare och det blivit som mjöl, men det tar sin lilla tid.

Men gör man den processen du beskriver, blir det torrt efter ugnen och borde gå snabbare att mala i kaffekvarnen.

kolhyrater borde ju minska i mjölet eftersom det blir kokosmjölk också.

Bra tips!

Haraaz
10/26/12, 2:47 PM
#3

#1

Det fungerar lika bra att baka med och suger åt sig vätska, detta p.g.a att man pressar ut fettet genom att låta det ligga i blöt och sedan rosta det igen i ugnen.
Allt kokosmjöl görs av kokoskött, har aldrig läst nåt annat… Det är bara att googla på "coconut flour". De flesta "riktiga" kokosmjöl sorter är gjorda på överbliven kokosmjölk, efter fettet reducerats i proceduren ovan och sedan torkats och finmalts. Funkar perfekt i vilket fall, brukar själv baka med det. :)

Haraaz
10/26/12, 2:49 PM
#4

#2

Ja, prova gärna. Använder mig jämt utav det för att baka bröd och LC-kakor… :)  Eftersom det först pressas på fett och sedan torkas så försvinner ju mycket av fettet också vilket ger en väldigt bra uppsugningsförmåga.

Haraaz
10/26/12, 2:52 PM
#5

Tillägg till #1:

I länken du postade står ju i princip samma sak som jag redan skrivit också:

"Kokosmjölet görs av enbart FÄRSKA ekologiska kokosnötter (ej copra!) som rengörs och öppnas och sedan skärs kokosköttet i mindre bitar som får torkas enligt HACCPS metoder(…)Sedan kallpressas kokosen för att separera olja och vätska från köttet som sedan tvättas flera gånger innan det torkas varsamt och pulvriseras till KOKOSMJÖL."

misty09
10/26/12, 3:54 PM
#6

Jag vet att Marianne som bakar mycket brukar varna för att resultatet inte blir som det ska om man bakar på malda kokosflingor då detta och kokosnötsmjöl inte är samma sak.

http://lchfbutiken.se/15/kokosnotsmjol-eko

Annons:
Fiana
10/26/12, 4:27 PM
#7

#6 Det stämmer, att göra som #2 gjort blir helt fel. Däremot det som beskrivs här kommer ge en liknande produkt. Oavsett hur mycket fina ord tillverkarna vill använda för att beskriva sin produkt så är det som i svenska sammanhang används för bakning med kokosmjöl helt enkelt en malen restprodukt av kokosmjölks tillverkning. Malen kokosfiber mer eller mindre. Sen kommer naturligtvis inte recept längre att stämma exakt om man ger sig på att göra egen, vilket kan bli problem då det doseras ganska lite. Så där får man nog prova sig fram.

Skulle nog aldrig ge mig på att göra eget, på tok för omständigt för att kännas värt det. Finns mycket annat som ligger högre på min lista att tillverka själv i så fall.

[Annamaja27]
10/26/12, 5:29 PM
#8

Gör ibland egen kokosmjölk. har inte tänkt på att torka den överblivna kokosen och mala till mjöl. Tack för tipset =)

opssk
10/26/12, 10:51 PM
#9

Låter intressant:) Min fråga är om det här mjölet smakar cocos, har väldigt svårt för den smaken i just mjöl och fått kasta en påse jag köpte från hälsokosten…

byggarn30
10/26/12, 11:53 PM
#10

Pratats om tidigare:

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d8bc8dcc5c6a7269800057e-kokosmjol-kris

Nu vart jag inspirerad. Ska göra nytt mjöl imorrn Glad

hemul
10/27/12, 1:46 AM
#11

Jag tror fortfarande inte att det där mjölet som innehåller så lite kolhydrater vad det nu heter är riktigt kokosmjöl. Jag tror det är det som i andra länder säljs som kokosfiber. Hade till och med en ganska lång mailväxling med en fabrikant om det och vi kom fram till att det måste vara så det är.

Jag kan upplysa om att recept för två olika märken kokosmjöl som är till synes lika (av "högkolhydrattypen") inte funkar med fel märke de heller. Man måste nog anpassa efter den mjölsort man använder.

Tyckte det här lät jättespännande, jag. Jag ska också prova. Men sparar man verkligen något på det? Kokos är ju också rätt dyrt. Jag brukar iofs köpa eko, men det är mjölet jag köper också.

densomundrar
4/16/15, 8:03 AM
#12

Detta ska prövas, tack :-) För kokosvattnet/mjölken kan man använda i matlagning sen va? :-)

hemul
4/16/15, 1:25 PM
#13

Skulle de kunna vara så att det där Aman Prana eller vad det heter är tillverkat som #1 skriver? Det har namligen lägre kolhydratinnehåll än andra kokosmjöl - om nu deklarationen stämmer, förstås.

Jag pratade med en kokosmjölstillverkare om det en gång (och publicerade delar av diskussionen här om jag minns rätt). De trodde att Aman Prana var vad de kallade coconut fiber, till skillnad mot vad de tillverkade, coconut flour.

Det skulle ju kunna vara så att kokosmjöl är gjort på resterna av det vita köttet och Aman Prana på "skalet" som antagligen tas bort redan innan kokosmjölkstillverkningen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: