Annons:
Etiketthälsa
Läst 15774 ggr
svippe
2012-10-17 19:17

Dokumentären Eat, Fast and Live Longer

Har ni sett BBC dokumentären "Eat, Fast and Live Longer"

Vad tycker ni?
Jag fann den verkligen intressant och skall nu se om jag fixar att köra 5:2 fastan. Dvs. endast äta 500 Kcal två dagar i veckan och normal LCHF de andra dagarna. Jag kommer troligen att lägga min kalorier vid ett mål på kvällen.
De dagarna kommer jag att köra LCLF, äventuellt om det funkar äta lite mer nyttiga kolhydrater såsom frukt och bär. Jag är fullt frisk och har inget sockersug

Annons:
svippe
2012-10-17 19:18
#1

http://www.youtube.com/watch?v=Pfna7nV7WaM

Länk till "Eat, Fast and Live Longer"

crikarlshamn
2012-10-18 09:46
#2

Svippe,

Den diskuteras även här:

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/504656e2d3b4fd1956004827-fasta-och-svalt

Mycket intressant.

Jag försökte 3.5 dagars fasta men blodtrycket gàr àt skogen när jag inte äter.   Höll pà att svimma igen.

Lyckades däremot förra vecka med 5:2 fastan.

500 Kcal lörd/sönd och normal LCHF resten av veckan.

Beate
2012-10-18 11:28
#3

Jag tyckte också den var väldigt intressant med alla hälsoförbättringar. Nu har jag kört två veckor med 5:2 och det har funkat bra så jag fortsätter med det. Jag gör det för att se om det dels kan påverka min pcos/acne till det bättre men också för att få ner vikten 2-3 kg.

svippe
2012-10-18 12:23
#4

@2
Jo, jag såg att den diskuterades i den tråden men tråden är så lång och har andra faste diskussioner därför startade jag en ny tråd :)

Jag tänkte oxå i denna tråd skriva om hur det går för mig.

Jag har tidigare i mitt liv (80, 90 talet) fastat med juicer och mått väldigt bra efter en fasta men har sedan läst att det inte är så bra för kroppen, att man förlorar så mycket muskler mm. så jag slutade.

En riktig fasta en gång i månaden tror jag fungerar mycket bättre men jag har nu inte karaktären att göra det.

5:2 iden tror jag kan fungera väldigt bra! Har tidigare tänkt att något liknande skulle fungera för att hålla sin vikt och ev. gå ner de sista kilona.

Just nu tränar jag intensivt, mest jogg på löpband men har märkt att min hunger ökat drastiskt och jag istället ökat lite i vikt.
Träningen är inte för att minska i vikt utan för att komma i bra form inför min Thailand semester.
Jag har väldigt svårt för att kontrollera kalorier , jag vill äta när jag är hungrig och det fungerar alltså dåligt nu.
Jag tror 5:2 kommer att fungera super!

Denna första vecka blir det 2 dagar i sträck med 500 kcal då jag vill äta vanligt till helgen.
Igår åt jag ca 100 kcal till lunch och resten till middag.
Idag skall jag ta alla till middagen.
Jag körde 8 km på löpbandet och 55 minuter stavgång i skogen.
Idag kommer jag oxå att gå/jogga på löpbandet.
Styrketräning får bli dagar när jag äter vanligt

svippe
2012-10-18 12:29
#5

Ni andra som kör 5:2 hur ligger ni i vikt?
Min vikt är ok för mig själv, ligger på ca BMI 25, jag trivs men då jag är kort (159) blir ett par kilo direkt för mycket, byxorna sitter illa ;)
Jag har inget emot att minska 2-4 kilo men är även nöjd med den kropp jag har nu.
Jag reser ofta och under mina resor äter jag nästan alltid kolhydratrik kost. Då jag inte på något sätt är sjuk eller lider av sockerbegär får jag inga andra men är att jag ökar  i  vikt och blir förstoppad.

Dessa faste dagar (jag har svårt att se det som fasta!) drar jag ner på fettet annars blir det lite mycket att äta.
Vad äter ni  på fastedagarna?

Beate
2012-10-18 13:39
#6

Jag är normalviktig, har bmi ca 23.

Annons:
Medlem
2012-10-18 23:57
#7

Jag väger 80 kg (86kg för en månad sen) till mina 155cm. Och jag fastar 2 dagar i veckan. Började förra veckan och det gick bra. Jag försökte fasta i 3,5 dagar men det gick inte, jag blev skakig och fick hjärndimma.

På fastedagarna äter jag low carb. Allt från ägg, magerkött, fisk, grönsallad till sparris och spenat.

crikarlshamn
2012-10-19 09:03
#8

Ska 500kcal fasta 2 dagar.

BMI 20.7, har under hela mitt vuxna liv legat pà 18.5 tills en olycka med kortison gjorde att jag gick upp i vikt.

Fastan är för allergi/inflammation.

svippe
2012-10-19 09:24
#9

Nu har jag kört 2 dagar i sträck på 500 kcal.
Jag skall inte ta dem i följd nästa vecka.

Märkte hur mycket jag äter i normala fall då jag hela tiden fick impulser att gå till kylen och plocka ihop något att äta!
Normalt förjer jag impulserna speciellt nu när jag tränar mycket.
Har inte vägt mig men byxorna hänger lite nu :)
Det blr 8.6 km på löpbandet igår, var trött så jag gick endast orkade inte jogga.

Funderar lite på om man skulle vattenfasta 3.5 dag i månaden ist! Testar det kanske innan vi åker till Thailand (23 november) då jag inte vill hålla på med 5:2 där

svippe
2012-10-19 09:29
#10

Även min make testar detta!
Han har diabetes typ 2, väldigt lätt och  nästan botad med LCHF mat.
Han började igår och det funkade bra tyckte han.

Enda problemet med honom blir nog att han går ner för mycket i vikt.
Han har som många män väldigt lätt att tappa vikt med LCHF. Gick ner från ca 76 till under 70 och ökar inget även då han äter mycket!

Han får helt enkelt försöka få i sig mer de dagar det inte är fasta, ev. öka på nyttigare kolhydrater.

Medlem
2012-10-19 14:14
#11

Fastan reglerar vikten, det har de flesta läkare som specialliserat sig på fastan konstaterat. Dr. Albarsha har nämnt att han behandlat hundratal underviktiga som fastat. Deras viktnedgång blir långsam och är långt ifrån de som lider av övervikt som tappar så mkt vikt under fastan speciellt de första dagarna.

gun92884
2012-10-19 17:15
#12

Jag hittade den här tråden och tog till mig en stickning och satt och tittade på videon. Mycket intressant och jag tror helhjärtat på att många skulle må bra av att äta på detta vis.

Själv fastade jag många gånger under tiden när det var populärt i Sverige. Detta var på tidiga 70-talet och Må Bratidningen var nästan övervägande om fasta och mirakelkurer för reumatism etc.., Det blev både juice - tomat - och ren vattenfasta, den kortaste 10 dagar och den längsta 1 månad. Den sista gjorde jag på 90-talet när vi hade flyttat till Staterna. Visst känner man litet hetshunger i början men det är nog psykologiskt eftersom man har ett förbud som - för de flesta skulle jag tro - hela jaget då ställer sig emot Skrattande Men, jag har alltid mått bra och även arbetat under fastetid. Eftersom jag inte har någon övervikt så ser jag mer på hälsosidan och ska göra en 5 - 2 omgång och se hur det går … och om jag känner någon skillnad.

svippe
2012-10-19 20:55
#13

Idag efter mina två 5:2 dagar var jag enormt hungrig, kaneke för att jag gått så mycket på löpbandet eller så är det psykiskt.
Det är säkert inte smart att köra dagarna efter varran!

Jag tror ren vattenfasta 3.5 dag skulle vara bättre för mig .
Kankse  skall jag testa
Var det 100 kcal man fick hälla i sig de dagarna?

Annons:
gun92884
2012-10-20 13:54
#14

#13

Jag tycker mig komma ihåg att han sa när han skulle dricka på kvällen att glaset innehöll 25 kalorier.

Beate
2012-10-20 14:14
#15

Han fastar 4 nätter, 3 dagar och får dricka vatten, svart te och en påse "varma koppen" à 50 kcal. Om du kollar dokumentären så är det ca 28 min in, när han sitter på stranden och ska börja fastan.

svippe
2012-10-20 14:21
#16

Tack #13 och #15! skall kolla!! Något med 50 kcal då gissar jag man kan ju ersätta med lite buljong!

Beate
2012-10-20 15:06
#17

#12 10-30 dagar!! Imponerande. Jag vet jag provade nåt fastepaket från hälsokosten nån gång på 90-talet men avbröt på andra eller tredje dagen för att jag mådde dåligt. Det var med juicer och teer. På nåt sätt tilltalas jag mer av en ren vattenfasta och tänker att man kanske kommer över hungern snabbare på det sättet.

Medlem
2012-10-20 15:27
#18

Kanske LCHF funkar på samma sätt. Det är kanske insulinet och andra hormoner som spökar och man får diverse problem med hälsan vilket vattenfasta kan hjälpa.

svippe
2012-10-20 16:26
#19

Jag  tror oxå att vattenfasta är bättre än juicefasta. 
Jag fastade 10-14 dagar tidigare (70, 80, 90 talet) ofta med fruktjuicer. Mådde alltid dåligt i början men på dag 3-4 blev det bra och mot slutet var  det väldigt lätt och man mådde bra! Inagen hunger alls! Blev riktigt pigg och livet kändes lätt! De första gångerna tappade jag massor med vikt, ca 5 kg på en vecka fast jag inte hade alls mycket fett (ca 50kg till 159 cm).

Så om man fixar de första 3-4 dagarna går det lätt sedan, men här föreslås ju 3.5 dagar. Men fler dagar är säkert inte fel om man mår bra.

svippe
2012-10-20 16:30
#20

Idag är jag fortfarnade hungrig, eller sugen.

Är förfärligt trött och ganska nedstämd. Tror nog inte att mina 500 kcal dagar har med saken att göra, men det är nog ingen ide att fundera på fasator när jag mår så här :(
Jag påverkas sååå av detta eländiga väder :( Var alldles nyss i Egypten och snorklade en vecka vilket var så underbart!
Jag skulle gärna bo i ett soligare land !
Lite off topic!

Annons:
Bivax
2012-10-20 21:21
#21

Funderar kring likheterna mellan hur man mår under fasta i jämförelse med ketos.

Jag fastade ett par gånger på 80-talet med paket från hälsokosten (juicer, teer) och mådde uruselt de första tre dagarna.

Fjärde dagen var jag som en ny människa, kroppen kändes lätt, jag var upprymd, hade helt tappat suget på mat. Fick massor av energi. Gjorde detta för att "avgifta mig" från alla huvudvärkstabletter jag tog.

Nu undrar jag om det var "optimal ketos" (ketonvärden mellan 1,5 och 3 för att citera Volek & Phinneys forskning) som kickade in dag 4. I så fall gick jag då över på ren fettdrift, vilket jag mår bra av även i dag. Ketos ger mig samma känsla som jag minns från fastans fjärde dag: ny energi, nöjd kropp, inget sug.

Vad är det annars som gör att man mår bra efter några dagars fasta? På 80-talet trodde jag att jag hade blivit av med gifter i kroppen efter 3 dagar, men nu tror jag inte längre på den teorin.

Om man fastar 5:2, blir det inte så att man mår dåligt under de två dagar man fastar då?

Någon mer som har tankar/erfarenheter kring detta?

svippe
2012-10-20 22:44
#22

Jag slutade oxå efter ett tag på att fasta var bra för kroppen men nu kommer nya rön om hur kroppen blir friskare, att det motverkar canser, hjärnceller växter mm. Att man helt enkelt får ett längre friskare liv.

Kolla filmen som tråden handlar om, Eat, Fast and Live Longer:
http://www.youtube.com/watch?v=Pfna7nV7WaM

Bivax
2012-10-20 23:32
#23

Jag har sett filmen. Mina tankar här ovan kanske inte var helt enkla att följa…Obestämd

Jag undrar om en stor del av nyttan med fasta kommer ifrån att man hamnar i optimal ketos? Kan man nå samma hälsofördelar när man fastar som när man är i ketos?

Jimmy Moore rapporterar ju om diverse hälsovinster efter flera månader i optimal ketos. Fasta och ketos borde ha en viktig sak gemensamt: inga blodsockersvängningar = inget insulinpåslag.

Kanske det är viktigaste med fastan att man hoppar av blodsockerkarusellen och går på fettdrift?

Beate
2012-10-20 23:59
#24

Nja, jag vet inte om det viktigaste med fastan är just ketosen utan snarare att svältläget gör att kroppen går igång med att reparera/återställa/förbättra olika tillstånd som kroppen kanske inte har "ork" till med ständig tillförsel av mat. Jag antar att matspjälkningen tar energi och kraft från andra funktioner, kanske ännu mer om man äter kolhydratrik mat/ skräpmat.

Bivax
2012-10-21 00:57
#25

Tanken är att ketos och svält har samma mekanismer. Dr Michael Eades har skrivit om det här:

http://www.proteinpower.com/drmike/ketones-and-ketosis/metabolism-and-ketosis/

"If you read any medical school biochemistry textbook, you’ll find a section devoted to what happens metabolically during starvation. If you read these sections with a knowing eye, you’ll realize that everything discussed as happening during starvation happens during carbohydrate restriction as well. There have been a few papers published recently showing the same thing: the metabolism of carb restriction = the metabolism of starvation."

En väldigt intressant artikel.

Medlem
2012-10-21 08:34
#26

#21 Tack för ditt inlägg! Det var så jag menade men inte kunnat förmulera mig bra.

Beate
2012-10-21 09:11
#27

# Tack för länken, ska läsa mer om det!

Annons:
Medlem
2012-10-21 09:21
#28

Jag har kontaktat Dr. Hassan Chamsi Pasha (doktor i hjärtsjukdomar och invertäs medicin) och ställde några frågor om fastan iom att han är religiös muslim som rekommenderar sina patienter att fasta för att få bättre blodtryck/blodsocker/kolestrol. Han har skrivit många artiklar om fastan speciellt den muslimska fastan. Han hävdar att den muslimska fastan (torrfasta) är bäst av alla. Han menar alltså att den muslimska fastan ger njurarna lite rast för att kunna reparera sig precis som man gör med matsmälltningssystemet. Han skrev att i torrfastan förlorar man inte de viktiga mineralerna jämfört med när man dricker vatten och andra vätska. Visst är det tufft att avstå mat och vatten men värt att testa.

crikarlshamn
2012-10-21 11:37
#29

Bivax, tack en väldigt intressant artikel samt kommentarerna efter!!!

"In a society such as ours, there is usually too much food so the metabolic system has to deal with it in amounts and configurations that it wasn’t really designed to handle, leading to all kinds of problems."  = intoleranser bland annat.

Men - stämmer nedan gällande 3,5 dagars vatten fastan?  Läste eller hörde nàgonstans att glukosen i kroppen används innan musklerna..???

"If you’re starving, glucose comes mainly from one place, and that is from the body’s protein reservoir: muscle.  A little can come from stored fat, but not from the fatty acids themselves.  Although glucose can be converted to fat, the reaction can’t go the other way.  Fat is stored as a triglyceride, which is three fatty acids hooked on to a glycerol molecule.  The glycerol molecule is a three-carbon structure that, when freed from the attached fatty acids, can combine with another glycerol molecule to make glucose.  Thus a starving person can get a little glucose from the fat that is released from the fat cells, but not nearly enough.  The lion’s share has to come from muscle that breaks down into amino acids, several of which can be converted by the liver into glucose."

**(kommentar) metabolically resistant:
**"I stayed on it for 4 weeks and could never get into Ketones. I used the urine strips and it did not turn colors like the book said. I wrote to them and they told me that 20% of people are metabolically resistant.  I have read enough to know that I have insulin resistant and metabolic sydrom.  Since I have had my kids, it has been very difficult to loose weight.  Also I feel I have a sluggish metabolism.  I have noticed that when I take pain medicines for example-epidural and a nerve block, Doctors have told me that it takes so many hours to wear off or get out of your system.  Well, when I was in the hospital for my son, it took an extra 3 days before I could feel anything. The doctors were getting worried, but I told them that it takes a long time for my system to rid itself of any kind of pain medicine.  The same thing happened with the nerve block that I had.  The doctor said it would go away in 48 hours well it took 4 days."

Beate
2012-10-21 13:00
#30

I den norska dokumentären som postades i den andra tråden så beskrevs det ju att först tar glycogenet slut, sen börjar kroppen bryta ner muskelmassa men går fort över till att bryta ner fett. När det bara återstår ca 20% av fettreserven börjar kroppen återigen bryta ner muskelmassa men det var ju efter 30-40 dagar. På den ryska mottagningen så tränade patienterna 2-3 timmar per dag, antar för att förhindra muskelnedbrytning. Rent evolutionärt så skulle det ju vara förödande om man sparade på fettet och bröt ner muskler om det inte fanns mat att tillgå under några dagar…

Beate
2012-10-21 13:05
#31

#21 "Om man fastar 5:2, blir det inte så att man mår dåligt under de två dagar man fastar då?"

5:2 upplägget är ju mer en form av intermittent fasta, du äter kalorireducerat under 2 dagar per vecka och det måste inte vara två dar på rad. Men det är såklart olika hur man mår, om man har nån sjukdom som påverkar osv. Jag upplevde inte att det var några som helst problem när jag körde tisdag och torsdag och bara drack vatten fram till kvällen, när jag körde två dar på rad så var jag mer hungrig andra dagen men inte heller det var särskilt jobbigt.

gun92884
2012-10-21 13:06
#32

#15skrivet av Beate

Ja, efter 28 minuter där han sitter på stranden så säger han 50 kalorier för påsen som han håller upp. Han måste ha gjort breakfast and supper utav den eftersom han säger 25 kalorier för drycken när han tar den på kvällen. Om jag skulle fasta igen så skulle jag inte juicefasta utan bara dricka rent vatten. Tror att aptiten stimuleras för mycket - psykologiskt - om man ger sig själv 'smaker' att hantera. Att de flesta som fastade med hälsokostpaket inte mådde något vidare förstår jag … de flesta dryckerna lät som om de smakade pyton :0)

Beate
2012-10-21 13:08
#33

Jag vill verkligen inte tappa muskelmassa, gjorde en fettmätning i bodpod i typ januari tror jag det var och låg på drygt 29% fett då. Kanske ska göra en ny mätning nu, sen köra 5:2 fasta året ut och göra en mätning till då.

Beate
2012-10-21 13:13
#34

#32  Aha, ok, han delar upp den stackars soppan.

Ja, jag tror också det är enklare med bara vatten.

Annons:
Beate
2012-10-21 13:37
#35

#29 Men han fortsätter ju i artikeln att beskriva att när ketosen kommer igång så sparas muskelmassan.

Jojomaja
2012-10-21 16:15
#36

Jag såg dokumentären och tycker den var helt sjuk. Till att börja med så insåg ju personen i fråga att hans fyradagarsfasta inte ledde någon vart. Han hann ju bara komma hem så var värdena lika dåliga igen.

Och sen varannandagsmoffandet? Att mula i sig massor av både fett och kolhydrater och äta som en gris varannan dag och hålla sig på minimum av kalorier varannan? Snacka om att sabba blodsockerkurvan och förvirra kroppen. Där satt de och mulade i sig pommes och hade fastat dagen innan bara för att en mad scientist i USA tyckte det var en bra idé. Och självklart har folk gått ned i vikt för att de inte får i sig lika mycket kalorier, men hur bra är det för kroppen??

Slutligen att fasta två dagar i veckan. Jo visst. Han gick ned några kilo i vikt men vad händer med metabolismen?

Inget i denna dokumentär handlade om kolhydrater och vad som händer i kroppen när man skär ned på dem. Jag tror att om man äter LCHF har man redan uppnått många av de hälsofördelar som försökspersonen eftersökte.

Ni får gärna vara försökspersoner och köra fasta i kombination med LCHF men i min värld låter det både desperat, sjukt och onödigt. Vad kommer allt detta mixtrande med kroppen ifrån? Varför verkar folk aldrig vara nöjda och äta normalt? Vad är felet med att äta egentligen?

crikarlshamn
2012-10-21 16:16
#37

Jag undrar samma Beate…

Làgger till en länk om Metabolic Resistance…

http://www.low-carb.com/atarfatfa.html
This extreme diet consists of 1,000 calories daily, comprised of 90 percent fat.

http://www.newportschools.com/lowcarb/metabolically_resistant.htm

crikarlshamn
2012-10-21 17:14
#38

Jojomaja,

Se inläggen länken och se även videon i denna för en bättre förstàelse:
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/504656e2d3b4fd1956004827-fasta-och-svalt

Det finns hälsoskäl att fasta (allergi, astma, inflammations sjukdommar mm).

Gällande "Eat, Fast…"videon i övrigt verkar det som om du behöver se om den.

För att nämna en utav mànga kommentarer sà har det visat sig att 5:2 dagars fastan inte leder till ökad Kcal intag de dagar man äter vanligt.

Läs gärna även de andra inläggen.

Beate
2012-10-21 17:32
#39

#36 Jojomaja: Jag håller med dig till viss del som t ex varannandagsfastan, jag tyckte också det var knäppt att de mufflade i sig snabbmat. Jag håller också med om att många av de hälsoeffekter man får av att fasta får man också genom att äta low-carb.

Jag vill dock poängtera att intermittent fasta, som 5:2 upplägget är, är något som förespråkas av många inom low carb/paleo-rörelsen. Det finns många fördelar med att låta kroppen vila från matspjälkningen och dessa kanske man inte riktigt får genom att äta ketogent. Många upplever att det är lätt att överäta på lchf, det drar lätt iväg i kalorimängd, och då kanske low-carb i kombination med fasta kan vara ett bra sätt att hålla vikten och även få andra hälsoförbättringar.

Det finns också en del förespråkare inom träning/body building som anser att intermittent fasta är ett bra sätt att bygga muskler och samtidigt bränna fett, se t ex leangains.com

Beate
2012-10-21 18:07
#40

Brad Pilon som skrivit boken "Eat STOP eat" (intermittent fasta och styrketräning) har skrivit ett blogginlägg om Mosleys BBC-dokumentär:

http://bradpilon.com/weight-loss/the-52-diet-my-review/

crikarlshamn
2012-10-21 18:33
#41

Tack Beate, du skrev det bättre :o)   och tack för BBC documentären!

Jag har multi överkänslighet till "allt" enligt min allergologue sà… allt jag kan lära uppslukas!

Annons:
svippe
2012-10-22 19:34
#42

Idag har jag en 500 kcal dag igen. VIlle vänta med att äta till middagen men tog ca 2hg vitkål vid 2 tiden. Har nu ätit ungstekt torks med lite ost, citronsås , bönor och rivna morötter. Mer kolhydratrikmat än normalt men mängden är inte stor ;)
Ganska tråkigt att äta så här fettsnålt, känner igen mig från tiden med VV och liknande, fattar inte att man fortsatte dag efter dag! Inte konstigt om man föll ganska ofta!
I morgon blir det normal mat igen , torsdag blir nästa dag 500 kcal dag.

Beate
2012-10-22 20:25
#43

#42 Men fettsnålt behöver du väl inte äta? Iofs beror det ju på vilka mängder fett du äter i vanliga fall.. Jag tror det är en fördel att äta lchf//lowcarb även om man fastar vissa dagar.

svippe
2012-10-22 21:24
#44

500 kcal , det blir svårt att få med mycket fett i den mängden ;)

Jag äter lowcarb, det blir heller inte många kolhydrater till 500 kcal av grönsakerna.

Beate
2012-10-22 22:49
#45

Kom du ens upp i 500 kcal på det du åt?

Prova en omelett på 2 stora ägg, 2 msk vispgrädde, 100 g skinka och lite grönsaker till det på torsdag. Blir ca 400 kcal och är inte fettsnålt! Glad

Imorgon kör jag vattenfasta fram till kvällen, får se hur det går!

svippe
2012-10-24 15:47
#46

Nu är jag på min andra 500 kcal dag denna vecka.
Är inte så hungrig nu, De andra dagarna har jag hela tiden kommit på hur jag så ofta vill in i skåpen och hitta något gott att stoppa i mig. Dålig vana!
Idag blir det grillad kyckling , keso och sallad

Beate
2012-10-25 15:15
#47

Jag vattenfastade i tisdags utan problem, var inte särskilt hungrig och bröt fastan vid halv sex på kvällen. Åt som vanligt igår och idag vattenfastar jag igen men jäklar vad det knorrar i magen idag! Vilken skillnad det kan vara! Ska försöka stå ut två timmar till….

crikarlshamn
2012-10-25 15:34
#48

Bra kämpat Beate - jag har en 500 kcal dag i dag och i morgon.

Ville fasta men när man intervjuar kandidater kan man inte försöka.  För deras och min skull :o)

Annons:
Beate
2012-10-25 17:45
#49

Tack för peppen Crikarlshamn! Smakar verkligen bra med lite moussaka nu… Glad Ska iväg på vernissage ikväll så det kan nog slinka ner nåt glas bubbel också så det kanske dra iväg med mer än 500 kcal idag men det känns ok!

crikarlshamn
2012-10-25 18:06
#50

:o) … samma här!  Vernissage och bubbel menar jag.

Lunch 400kcal och snart ett glas = ca100 och konstigt nog gàr det bra för man vet att det är en dag och jag känner mig sà mycket bättre i kroppen dagen efter.

Ur kontoret!

Anne22
2012-11-03 21:41
#51

Har nu provat 300-500 kaloriupplàgget i tvà dagar (bòrjade mitt pà dagen i fòrrgàr sà det slutar egentligen vid midnatt fòr mig =60 h). Kànner mig jàttehungrig och svag! Hade aldrig kunnat gà ut pà nàgon aktivitet ikvàll. Tror jag gàr och làgger mig och sover snart. (Sov àven 10 timmar per natt.) Hoppas man vànjer sig, fòr det hàr kànns lite som att sàtta livet pà time-out. (Ok, man kanske fòrlànger livet, men de dagar man fastar lever man ju àndà ej fullt ut, sà det gàr ju jàmt ut i làngden…) Dock hade jag inga problem fòrsta dagen: kànde mig skàrpt och pigg hela dagen.

Tog det tvà dagare i rad eftersom jag inbillar mig att effekten kanske blir lite starkare om kroppen fàr vila i làngre tid.

Min 3-500 karorimat: En liten brieost fòrsta dagen och lite cheddarost idag. Blev helt enkelt att jag hàvde i mig det jag var absolut mest sugen pà nàr jag vàl àt. (Hade nog ej kunnat stàlla mig och laga mat utan att impulsiv-frossa i detta tillstàndet!)

Aja, fòrsta gàngen jag provar detta sà jag àr helt klart stolt àndà! ;)

Kànner mig ocksà vàldigt varm i kroppen just nu, sà jag àr sàkert i stark ketos.

Ps. det finns en del ytterligare skrivet om likheterna mellan ketos och fasta. Bla anvànds ju àven ketogen kost till att bota cancer (med fòrdelen att de som redan àr underviktiga ej behòver oroa sig fòr att tappa mer i vikt). Bla en bok skriven av Elaine Cantin, som sjàlv botat sig fràn bròstcancer med en modifierad ketogen kost (utan mjòlkprodukter). Hon har àven en Facebook-grupp dàr hon delar med sig av sina erfarenheter och forskning pà omràdet -- mkt intressant och làrorikt:

https://www.facebook.com/groups/ElaineAlternativeHealthTips/

Anne22
2012-11-03 22:30
#52

Nu kànner jag mig varm i hela kroppen, nàstan lite kallsvettig och som om jag har tràningsvàrk (trots inaktivitet). Ar detta normalt efter 2 dagars "fasta" (300-500 kcal per dag, ca 55-60 h)?

Beate
2012-11-04 18:58
#53

Jag tycker inte du ska "plåga" dig och köra två dar på rad, sprid ut det istället. Och varför så lågt som 300 kcal? Du kan äta 500-600 kcal ju enligt upplägget?

Prova lite olika upplägg, reportern åt ju oftast 2 små mål per dag och körde inte dagarna efter varandra och fick ändå jättebra resultat.

Anne22
2012-11-04 20:21
#54

Kom nu pà att jag "egentligen" var inne pà tredje dagen i det jag beskrev, eftersom jag bòrjade vid tolv-tiden dà jag inte intagit mer àn ca 500 kcal till frukost (och ej àt ngt mer den dagen). Kanske fòrklarar det varfòr jag kànde mig sà tròtt och svag. De fòrsta tvà dagarna gick dock toppen alltsà. Tror dock att det kan vara bra att utsàtta kroppen fòr en tredje dag, om man har orken och tiden att làgga pà projektet. (Tar ju mkt energi att vara hungrig, och blir svàrt att fà ngt annat, hògpresterande gjort, tycker jag…)

Beate
2012-11-14 17:00
#55

Förra veckan var det omständigheter som gjorde att jag inte fastade två dagar men den här veckan kör jag som vanligt tis o tors. Gick jättebra igår, inga problem alls. Idag blev det lite fasta också, åt inte "frukost" förrän vid 13. Imorrn är det fastedag igen.

Hur går det för er andra?

Undrar om Michael Mosley har fortsatt med 5:2-upplägget?

Annons:
Anne22
2012-11-16 00:17
#56

Ja, hur gàr det fòr er alla? Vore intressant att veta!

svippe
2012-11-16 15:58
#57

Jag har inte fortsatt med 2 dagars fastorna utan ist. reducerat kalorierna rejält alla dagar för att se o jag inte kan tappa de sista kilona.
Skall till Thailand om en vecka och brukar lägga på mig lite under en resa.
Jag har gått ner ca 2.5 kilo och är nöjd. Har dragit ner träningen ordentligt då träning gör mig väldigt hungrig.
Kanske återgår jag till 2 dagras fastorna efter resan.

crikarlshamn
2012-11-16 16:03
#58

5:2 med 5-600kcal gàr bra men ingen förändring i vikten.

Medlem
2012-11-16 19:06
#59

Jag fastar inte längre för att det är för kallt. Fastan gör min kropp frysa lätt.

tankgirl
2012-12-11 11:26
#60

Eftersom länken i början av tråden inte längre funkar så länkar jag till dokumentären på norska, som även finns i tråden hänvisad i #1:

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/863682/

- "Sult som medisin"

Ska också tillägga att jag provat fasta en hel dag första gången! Det var i fredags och jag drack massor av vatten parat med havssalt samt lite saft av citron. Jag har sällan mått så bra utan droger och hungern gjorde sig påmind en liten stund på eftermiddagen men efter att jag druckit vatten gick det över.

Ingen yrsel eller så men visst lite svag blev jag ju i kroppen, men kunde jobba som vanligt :) Frös lite, men det var avhjälpt med tjockare vantar och mössa.

Ska prova att fasta igen onsdag, torsdag denna veckan. Mitt mål är 2 veckor, ska stegvis jobba mig uppåt dit. Jag fastar pga. överkänslighet, eksem och sug Glad

Och för att det känns bra, helt enkelt.

Beate
2012-12-11 12:34
#61

Jag kör inte 5:2 för tillfälllet eftersom jag är så förvirrad över motstridig information och att det verkar som att det passar män bättre än kvinnor och framförallt normalviktiga kvinnor med pcos som jag är. Läste t ex den här reviewn:

http://www.paleoforwomen.com/shattering-the-myth-of-fasting-for-women-a-review-of-female-specific-responses-to-fasting-in-the-literature/

och här diskuteras ovanstående av Marc Scisson:

http://www.marksdailyapple.com/women-and-intermittent-fasting/#axzz2Ek2JE3vR

Dock tycker jag att jag fått med mig bra insikter över att ha kört 5:2 under några veckor, jag vet att jag klarar utmärkt att gå en dag utan mat och jag ska försöka att ha en mer avslappnad attityd. Är jag hungrig så äter jag, är jag inte hungrig så äter jag inte. Det måste inte vara uppstyrt att fasta visst antal dagar eller att jag "måste" äta frukost. Jag tyckte det kändes skönt att fasta så jag kommer nog göra det lite då och då. Jag skulle vilja prova en längre tids fasta, typ 7-10 dagar just för min pcos skull och acnen som följer därav men jag ska först se om jag hittar nån info om att det kan funka för det isf.

crikarlshamn
2012-12-14 11:10
#62

2 veckor och endast ett kvällsmàl, och vikten har gàtt ned!

20.7 till 20.1, efer att ha stàtt stilla î evegheter är jag sà glad och kroppen, med mina överkänsligheter, màr sà mycket bättre. Glad

För mig gäller det helt klart att jag kan inte övefylla systemet utan att mà dàligt, LCHF eller ej…

Annons:
tankgirl
2013-01-23 09:19
#63

Otroligt fantastisk video om fasta, rawfood, andlighet, helande av inflammation; fibro, cancer, Depression mm.

Se den!!

http://www.youtube.com/watch?v=sBG1vZPt9BA

(liferegenerator på Youtube)

Kyss

Ary
2013-01-23 11:03
#64

#62

20,7-20,1?? Hur går det?

crikarlshamn
2013-01-23 11:25
#65

Jätte bra  - 19.8!

Kommer i flera kjolar igen som jag kunnat använda innan Glad

http://nhlbisupport.com/bmi/bmi-m.htm

Ary
2013-01-23 11:38
#66

#65

Det jag undrar är vad det är som är 19,8? Vad är det för något, vad för måttenhet? Bra att det går bra iaf. Gör vågen. Glad

Nu först såg jag länken hehe sorry.

crikarlshamn
2013-01-23 11:39
#67

Oj dà, se länken under, mitt BMI.

Ary
2013-01-23 11:43
#68

Konstigt, där har jag ett högre BMI än annars. Jag tar tillbaka det, samma BMI. Hade nog lite högre än vad jag hoppades på. !0kg innan jag är nere på överviktig. Hänger inte upp mig för mycket på BMI dock. Har nog rätt mycket muskler för att vara tjej.

Men du kan ju inte ha någon övervikt att tala om nu eller hur?

crikarlshamn
2013-01-23 12:07
#69

Oh nej, och jag börjar närma mig mitt normala BMI 18.5.

Jag har inte haft problem med vikten innan jag blev tvungen att äta kortison.  Upp 7kg men även dà var jag normalvikt men min garderob passade inte längre!

Gick först konstant upp och stod sedan stilla i evigheter.

BMI 18.5 - Jag har en liknande kropp/àlder som Elle Macpherson, smal men inte benig pà nàgot vis.

Annons:
Ary
2013-01-23 12:14
#70

Inte så långt kvar då. Glad

Konstigt vad olika kroppar vi människor har. Om jag gick ner till BMI skulle jag se ordentligt underviktig ut, min idealvikt är BMI 24 (68 till 168 cm)

Får jag fråga hur du äter, hur mycket och när, ja på ett ungefär…?

Än så länge kör jag bara på. Har långt kvar och ser det lika mycket som en resa, en livsstil som ett sätt att gå ner på, men detta kan ju komma till pass den dagen man ska gå ner de där sista.

crikarlshamn
2013-01-23 12:31
#71

Kvällsmàl blir enklast för mig.  Pojkvännen äter liknande mig + ordentlig lunch sà enkelt.

I gàr:

Stor grönsallad med gurka och avokado/en per person - rapsolje vinägrett.

Osso buco med torkad tomat - kalvlägg ca 200g/person med broccoli.

Ett glas rött vin och en handfull mandlar

Ary
2013-01-23 12:42
#72

Så du äter en gång om dagen? Äter just nu lunch och middag (kl 12-13 och 19, det hjälper mig att hålla kcal under kontroll. Räknar men skulle kanske inte behöva det längre. Men när jag slutar räkna tenderar jag att hamna på för lite mat istället. Ska jag sluta räkan skulle jag behöva 3 mål och då kanske det slutar med att jag hamnar över 2000 kcal om dagen vilket jag inte går ner på…

Tack ska du ha Crikarlhamn. Kommer inte ihåg vad du heter….

crikarlshamn
2013-01-23 13:00
#73

Christina!

Obs, äter ett màl omkring varannan dag och 2 de andra dagara.

Ser alltid till att jag äter varierat och gott! Glad

Helgerna blir ofta 2 màl med ägg/sill/lax och sallad pà morgonen.

Ary
2013-02-08 23:03
#74

Då var jag igång också, med 5:2 för min del, andra fastedagen nu. Äter middag på fastedagarna, fortfarande lchf och lunch och middag som vanligt övriga 5 dagar. Jag får anstränga mig att äta lite mer än vanligt på ätdagarna för att det inte ska bli för lågt med kcal i genomsnitt. Önskar att man kunnat mäta IGF-1 nivå innan man började…

#73 Hur går det Christina?

crikarlshamn
2013-02-08 23:13
#75

Hej Ary,

Hàller fortfarande, 1-2 màl per dag och en faste dag (fasta inte äta alls) i veckan. Jag räknar inte kcal/genomsnitt. 

Det är hur min kropp màr och den màr inte bra av att överbelastas med mat. Sorgligt nog…

Men… jag har, som skrivet innan, massor med mat allergier. Atypic som de säger här

Ary
2013-02-08 23:28
#76

#75 Du ser väl till att inte äta för lite?

Jag ser till att äta minst 1600 kcal 5 dgr i veckan, 500 de andra dagarna.

Annons:
crikarlshamn
2013-02-08 23:51
#77

Nix, min kropp màr bättre av mindre, helt klart, vi är alla olika och som sagt jag har massor av allergier etc och min läkare förklarade att jag fàr reaktioner när systemet överbelastas = för mycket mat.

Och han har rätt, sà fort jag "överäter" fàr jag inflammationer - jag är atypic.  Kroppen màr toppen den dagen dà jag inte äter alls men äta màste jag ju  och jag tycker om mat men jag ser till att jag äter lite men "kvalitets mat" för min kropp. 

Kvalitets mat för min kropp är bland annat avokado, noll reaktion.  Annars följer jag en antiinflammatorisk diet (inflammation free diet) som jag nu fàtt bekräftelse pà att den fungerar för mig. 

Vetemjöl, mejeriprodukter, kokos, bacon etc gàr inte för mig, fàr magkatarr direkt och en ordentlig sàdan - tänk dubbelvikt!

Denna sidan ger olika inflammations värden - vissa tror inte pà den men min mage gàr som en klocka med värdena angivna i IF Rating.  Inte alltid sà roligt men fungerar i alla fall.

Lyssna pà din kropp, vad säger den? 

Den enda gàngen jag inte "hör" vad min säger nu när insulinet och annat kommit i balans är när jag stoppat denför full.

Trevlig kväll!

http://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2447/2

Upp till toppen
Annons: