Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Läst 3785 ggr

Lågt blodsocker

Olästa | Bevaka | Bokmärk

Jag har sedan två veckor börjat ta Metformin för enligt min diabetesläkare har jag insulinresistens. Det började med att jag hade lågt blodsocker på eftermiddagarna.

Den 9/9 började jag med LCHF, den liberala formen och allt var bra trots omställningsbesvären.

Idag har jag börjat må dåligt. Vid sex tiden fick jag blodsockersfall. Det visade sig att jag hade 3,4. Jag åt kebabkött, sallad och färdigdressing. Jag testade vid 8 tiden och då hade jag 4. Jag kände mig okey men inte helt normalt så jag tog 2 bitar chocklad (85% kakao). Vid 10 testade jag igen för säkerhetens skull och det var 4,6. Jag blev faktiskt lite orolig. Vad kan det vara??? Nu har jag ätit en smörgos (fullkorn) med färskost för jag blev lite orolig om blodsockret skulle sjunka medan jag sover.

Ja jag är ju inte bra på det här för fem öre. Men lchf-kost gör ju att vi inte höjer blodsockret utan håller det konstant lågt. Det är ju socker (=kolhydrater) som höjer vårat blodsocker, utesluter vi kolhydrater ur vår kost så har vi ju inte längre något som höjer blodsockret. Men jag vet inte?

Det är väl inte farligt att ha lågt blodsocker sålänge man inte blir yr av det?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Det är normalt riktigt jobbigt för kroppen redan innan man blir yr, beroende på hur snabbt det sjunker. Kroppen tvingas bryta ner kroppseget protein för att höja sockret, vilket är en mycket jobbig och destruktiv process för kroppen. Efter ett bs-fall kan man vara helt matt och slut även dagen efter, så det tar rejält på kroppen. Oftast när det sjunker "normalfort" blir man ju hungrig. Men en som är insulinbehandlad kan sjunka väldigt fort så man får kraftiga känningar utan att kroppen hinner reagera. Nu är väl inte Medlem insulinbehandlad eftersom han/hon inte fått Metformin sedan tidigare.

Testa oftare och regelbundet vid kostförändringar skulle jag nog säga... och informera läkaren om att du dragit ner på kolhydraterna såklart.

Medarbeterare på Kost

#2 Det är precis som du skriver. Idag är jag helt trött och orkar inte göra något.

Min diabetesläkare vet redan att jag börjat käka LCHF. Han sa att det är mycket bra att dra ner på kolisarna. Men Metformin skulle hjälpa mitt problem sa han. Tar det lång tid att man ser något resultat med Metformin?

Doc får väl svara när han dyker upp.

Men metformin ger normalt sett inte blodsockerfall. Och du fick det väl heller inte för att undvika det utan för att du börjar bli insulinresistent och blodsockret börjar bli lite högt ?

Kostförändring och regelbunden motion är ju det som alltid bör testas först och därefter används Metformin om det inte räcker för att få ner blodsockret.

Om du tar annan medicinering kan det dock förmodligen påverka. Brist på B1-vitamin kan också medverka till lågt blodsocker. Alkohol trycker ner sockret också förutom initialt. Har lite svårt att se hur Metformin skulle hjälpa för ursprungproblemet med lågt blodsocker...

Medarbeterare på Kost

Medlem, vilken diabetes har Du, D1 eller D2?  Sedan finns det ju också D3 så det är svårt ge riktiga svar när man inte vet mer, för hög blodsocker är inte bra men för lågt kan ju vara direkt livsfarligt. Prata med din doktor eller med ngn läkare som har erfarenhet av hur man sköter diabetiker som äter LCHF.

Jag har inte högt blodsocker, jag sökte ju diabetesläkaren för det låga blodsockret jag får varje dag och precis på eftermiddag. Jag tänkte också på varför jag fick Metformin. Jag dricker inte alkohol.

Du ska naturligtvis ha en förklaring av läkaren som du förstår... fråga,fråga,fråga !

Visst kan det vara så att du är insulinresistent, men då ska det ha testats. Enbart övervikt betyder inte att man är insulinresistent, eller att man kan vara det även om man är smal.

Ät mer vid behov (kolhydrater) och testa ofta så länge.

Det kan ju finnas andra medicinska problem, vilket kan leda till för lågt blodsocker. Det kan även drabba ickediabetiker. Hög ämnesomsättning och annat.

Medarbeterare på Kost

Ställ din fråga på Diabetes.ifokus så kanske någon där kan ge svar

Vet din läkare att du äter lågkolhydratkost? Metformin ska ju inte (enligt FASS ivf) kunna orsaka för lågt blodsocker. Men vad menar de med för lågt? Farligt lågt och det du upplever är ju inte samma sak. Dessutom kanske effekten blir kraftigare på någon som inte har överskott av glukos till att börja med. Bara gissningar, men kanske värt att kolla upp.

Eftersom du nyss börjat med medicinen och inte är diabetiker tycker jag du ska göra ett litet uppehåll och se om du mår bättre. Verkar dumt att påbörja både läkamedels- och kostbehandling av det här slaget samtidigt. I ditt fall skulle väl metforminet motverka blodsockertopparna efter måltid och såna får du ju inte om du äter LCHF.

Ovanpå allt det andra kommer de omställningsbesvär som är normala/vanliga när man skippar kolhydraterna. Det är inte ovanligt att uppleva för lågt blodsocker. Lite svårt att veta vad som är vad här. Det enklaste verkar som sagt vara att sluta ta medicinen tills du ser om hur du mår när du kommit in i kosten. Antagligen kommer du att må bra och inte behöva börja med den igen. Diabetiker kan ju snabbt dra ner på sin medicin och du är ju bara (misstänkt?) insulinresisten.

Många lågkolhydratläkare vars böcker jag läst rekommendrar t.ex. att diabetiker som inte använder insulin tämligen omgående ska sluta med medicinen. Kwasniewski t.ex. skriver att om man behöver högst 3 tabletter om dagen kan man sluta helt från dag 1. Behöver man mer ska man halvera dosen. Varför ska då någon som bara är insulinreistent behöva fortsätta med pillerna?

Både livrem och hängslen är nog inte alltid så bra. Flört

F.ö. om du får ett sånt där obehagligt blodsockerfall behöver du snabbt socker för att häva det, inte grönsaker, så chokladen var ju rätt bra. Ha en druvsockertablett i fickan. Det kommer inte att sabba någonting att du tar en sån när du mår dåligt. Vill du ändå inte det så drick ett glas mjölk.

Tack för era svar!

Jag är inte diabetiker. Först kontaktade jag min husläkare om de blodsockerfall jag får på eftermiddagarna och hon skickade mig till diabetesmottagningen. Doktorn tog blodprov, vikt och längd. Efter några dagar kom svaret på blodtestet. Allt var normalt och då sa läkaren att jag hade insulinresistens och att jag borde testa Metformin. Jag berättade också om att jag skulle äta LCHF och då sa han att det var bra.

Men vad är orsaken till att jag får blodsockerfall? Ja jag har fetma och har andra symptom på insulinresistens, men läkaren har inte gjort flera tester. Kanske jag har en tumör i bukspottkörteln som gör att den tillverkar mer insulin? Kan det ha med andra hormoner som spökar och som höjer upp insulinet?

Chocklad eller mjölk är okey att inta när jag blir låg men absolut inte druvsocker.

Nästan alla här har varit insulinresistenta. Det är därför vi blev tjocka och därför vi är här. Vi som inte hann utveckla diabetes får vara tacksamma för det. Det finns inte så stor anledning att leta efter värre bakomliggande sjuksomar alltså. Nog för det säkert kan finnas sådana orsaker också, men metabola syndromet täcker nog 99.99% av fallen.

Vad är det för fel på druvsocker? Det är ju det du behöver. Det är ju inte frågan om att äta det som godis. Till det har du ju chokladen.

Har du lågt blodsocker så behöver du glukos.. druvsocker är glukos!

Metformin kan inte sänka socker, det kan bara hindra att det stiger för snabbt och för mycket.

Det finns något som heter Reaktiv Hypoglykemi, drabbar oftast de som har anlag för diabetes.. innan de får diabetes!

"

Vad är reaktiv hypoglykemi?

Detta är troligen den vanligaste orsaken till hypoglykemi hos icke-diabetiker, men tillståndet överdiagnostiseras ofta. Denna hypoglykemi orsakas förmodligen av att, i samband med en kolhydratrik måltid, bukspottkörteln utsöndrar en stor mängd insulin som finns kvar i blodet långt efter att måltiden intagits. Normalt borde insulinnivån ha sjunkit igen. Det rör sig oftast om personer som i sitt dagliga liv har ett stort behov av insulin (till exempel överviktiga och personer, som har typ 2 diabetes i familjen) och där det stora insulinbehovet provocerar bukspottkörteln att producera för mycket insulin. Indikationer på typ 2 diabetes kan vara reaktiv hypoglykemi (diabetes mellitus typ 2).

Hur känns hypoglykemi?

Hypoglykemi kan ge ett eller flera av nedanstående symtom:

• Blekhet
  • Darrningar
  • Svettningar
  • Svaghetskänsla
  • Hjärtklappning
  • Hunger
  • Oro
  • Koncentrationssvårigheter
  • Irritation
  • Trötthet
  • Synstörningar
  • Nedsatt närvarokänsla
  • Kramper
  • Koma.

Oftast kommer de lindrigare symtomen ovan 3-4 timmar efter en måltid. De allvarligare symtomen inträder först senare."

http://www.netdoktor.se/traning-kost/?_PageId=425

Men som sagt då kan man få blodsocker neråt 2,5-3!

#12 Druvsocker höjer blodsockret mycket fort jämfört med mjölk. Jag blir konstig i kroppen och det vill jag inte så jag väljer mjölk eller mörkt chocklad.

#13 Jag har anlag för diabetes. Min bror, min mor, morbror, mormor etc hade/har diabetes.

Har man mätt C-peptid?

C-peptid och även kortisol. Allt var normalt enligt läkaren.

Jag tror din läkare vill testa att jämna ut ditt blodsocker.. dvs att det inte åker jojo.

Och Metformin gör iallafall att det inte stiger lika snabbt och högt.

Men.. det behöver ju inte innebära att det är just ditt problem.

Om det handlar om Reaktiv hypoglykemi så skall man äta ofta, små portioner och i lugn och ro.. dvs för att man inte skall få ett för kraftigt insulinpåslag.

Idag har jag mätt mitt blodsocker flera ggr, före och efter måltid. Hela tiden låg det mellan 4-5. Även vid 5 som är ju normalt har jag känningar. Jag mår ju inte bra. Hela dagen var jag inaktiv för att jag har varit hängig och okoncentrerad.

Zepp - Mitt blodsocker blir inte högt. Jag ska fortsätta med Metformin till november för då har jag tid i diabetesmottagningen.

Ja har läst att man skall äta oftare när man har hypoglykemi. Jag har svårt med det då jag har som vana att äta 3 måltider på bestämda tider, men jag måste testa för att se hur det funkar. Det är svårare med LCHF jämfört med HC-mat. Jag vill gå ner i vikt och som min matintag idag så ser den inte bra ut. Dvs mkt grönsaker, en näve mandlar, två rutor chocklad och 1/2 glas mjölk. Protein och fettandelen var perfekt tror jag.

Men hallå! Du har ätit LCHF en dryg vecka bara. Nästan alla mår skit i början. Du skriver ju att förut fick du lågt blodsocker på eftermiddagen och det är först nu som du mår så här dåligt. Du har omställningsbesvär.

Hemul - Har ätit LCHF sen 9/9, dvs 12 dagar. Jo jag vet men mina omställningsbesvären gick över efter 5 dagar. Dag 5 gick det 7 timmar mellan måltiderna utan att få någon känning. Jag äter liberal LCHF.

# Medlem

Metformin är enligt min läkares beskrivning inte något som verkar omgående det tar minst 3 veckor innan du märker att dina cellmembran har "mjuknat" o indirekt hjälpt till. Mig har den hjälpt lugnt o stilla över 20 år.

Du kan må bättre några dagar och sedan sämre igen. Du har just gjort en kostomläggning som kan ge sådana här besvär. Det mest troliga är väl att det är just det då.

Tack Record och Hemul för era svar!

Jag läste igår om att krom kan hjälpa vid hypoglykemi, tror ni det stämmer?

Jajamensan.. om man har brist på Krom!

Dvs har man brist så kan man få problem med blodsockerregleringen.. det gäller för övrigt flera mineraler, vitaminer och spårämnen.

Dvs har man ingen anledning att misstänka att man lider av någon brist så har man sällan någon anledning heller att ta några tillskott.

Ok Zepp,  finns det andra vitaminer/mineraler utöver krom som borde tas för att förbättra min hypoglykemi?

Som sagt.. om du mistänker att du lider av någon brist så kanske du kan testa något tillskott.

Och då kommer man till frågan.. misstänker du att du lider av någon brist eller är du bara desperat?

I så fall kan man ju alltid testa en kur med multivitaminmineral, under en månad för att se om det gör skillnad.

Igår kontrollerade jag blodsockret varannan timma, båda före och efter maten. Mitt blodsocker låg mellan 3,4- 4,9. Jag kände mig borta från denna värld. Ögonen var trötta och jag såg dimmigt. Händerna skakade, huvudet kändes tungt och jag var hängig och orkelös. Jag testade idag att äta HC, märkte att jag får känningar om sockersvärdet ligger under 5. När jag åt kolhydrater, bla. ris och mjölkchocklad kvicknade jag till. Jag fick energi och mår mycket bättre. Och så klart fick vikten gå upp ett kilo. Det är sannerligen ett dilemma för mig. Hur kan jag gå ner i vikt när kroppen inte klarar av att hantera LCHF? Viktnedgången funkar ju inte om jag tar så mkt kolhydrater.

För övrigt har jag beställt krom men tänkte samtidigt om det går att båda ta krom och Metformin?

Som tidigare nämnts.. du tror inte det handlar om omställningsbesvären.. för du har ju varit med förut och borde veta hur de känns?

Sen så är det där inga låga värden som borde ge hypoglykemiska känningar, utan mer normalt de lågre normalvårdena.

När man ligger på under tre och ner mot två så kan man prata om hypoglykemi.

Hur länge har du haft "låga" värden? Har du mätt blodsockret innan du började med Metformin?

Det har ju bara gått två veckor sedan du började om med LCHF. Jag tror som Zepp att det är omställningsbesvär du har.

Om du mår dåligt redan när blodsockret sjunker under ett värde på 5 så är du uppenbarligen van vid att ha ganska höga blodsockernivåer. Det är klart att det märks om de sjunker - men ett sockervärde på 3,4 är inte farligt i sig, rent fysiskt. (Men jag har full förståelse för att det känns obehagligt och att du blir orolig då.)

Kanske du ändå skulle ge kroppen en chans att anpassa sig till en lite lägre normalnivå i stället för att kämpa för att hålla sockret uppe över 5?

Zepp - Det minsta värdet var 3,0 så mina känningar börjar som sagt tidigare under 5.

MimLan - Ja men inte varje dag. Jag lånade väninnas blodsockermätaren och var oftast under 3,5 på eftermiddagarna. Kan det vara Metformin tillsammans med LCHF som sänkte blodsockret de sista dagarna?

Bluegoose - Gjorde glukosbelastning två ggr och i alla ggr var det bra. Doktorn sade att även insulinet var bra.

Nej alltså det handlar inte om ett milt blodsockerfall jag får. Jag beskrev hur jag kände mig tidigare här, tappar koncentrationen, ser dimmigt och dubbelt, orkelös, skakig, kan inte ens föra ett kort samtal. Jag kände mig borta.

Jag har förstått att dina blodsockerfall har känts väldigt obehagliga och jag önskar dig inte den upplevelsen igen. Jag menar bara att en snabb blodsockersänkning kan ge en rejäl påverkan även om den lägre nivå du hamnar på i sig inte är fysiskt farlig. Att du mår så väldigt dåligt kan faktiskt bero dels på den hastiga förändringen i blodsocker, dels på omställningsbesvär, då du ännu inte har hunnit komma in i fettdrift ordentligt.

Att äta metformin för att motverka insulinresistens (och i förlängningen sänka blodsockret) och sedan äta socker för att få upp blodsockret verkar lite bakvänt tycker jag.

PÅ 1177.se står lite mer om metformin.

Och i FASS står det bl.a. så här: Metformin som enda behandling orsakar aldrig hypoglykemi men försiktighet iakttas när det används tillsammans med insulin eller medel med sulfonureider.

Det kanske skulle vara idé att kontakta din läkare igen på måndag och diskutera igenom ordentligt varför du egentligen blivit ordinerad metformin och hur du ska tänka i fråga om blodsockernivåerna. Dessutom kanske du ska kräva en grundligare undersökning så att du verkligen slipper oroa dig för andra sjukdomar (du skrev något om en tumör ovan, såna tankar är inte så kul att gå och bära på).

Hur som helst hoppas jag att du snabbt mår bättre igen!

Medlem

Skicka efter en ny blodsockermätare, det kan vara fel på den du har.

Tvätta händerna innan du tar prov på sidan av fingertoppen

ta bort 1-2 droppar blod

kontrollera blodsockret

Be din läkare om ett HbA1c (långtidsblodsocker).

De värden du har angett tycker jag verkar alldeles utmärkta. Vad grundade din läkare din diabetesdiagnos på?

mvh

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

Tack ska ni ha för era svar!

Ska kontakta läkaren på måndag och kräva en grundlig undersökning och för mer förklaring.

Kitabu kanske har rätt, kanske apparaten är inte bra fast den är ny. Ska se att skaffa en ny på måndag också.

Håller med om vad som sagts i #32,33, det känns som om det är lite för många saker som inte går ihop i pusslet.

Vill mest tillägga att det är inte helt vettigt att påbörja två stora förändringar på en gång. Både Metformin och LCHF på en gång gör att det blir mycket. Och att du inte kan hålla isär vad som beror på vad.

Du förklarar min situation bättre än mig, MimLan. Jag är helt förvirrad nu.

Vad tycker ni jag ska göra gällande kosten? Fortsätta äta LCHF? Kanske ska jag vattenfasta i en vecka så att blodsockret blir stabilare? Jag klarar av att slita en vecka till med besvären.

Om jag får lov att spekulera lite.. så tror jag mer o mer på omställningsbesvär.. dvs du har antagligen gått en längre tid med högt blodsocker och därmed är din fettoxidationsförmåga, Lipolys och ketosis rudimentär.. dvs klassiska omställningsbesvär!?

Dvs när ditt blodsocker sjunker ner mot ganska normala lägre värden så har du ännu inte en bra förmåga att dels frigöra fett för energi samt att omvandla de till ketonkroppar samt att i hjärnan omsätta dessa som ersättning för glukos.

Då inträffar i stället akutsituationen där kortisol och andra akuthormoner går in för att öka dels glycogeonolys och glukoneogenes,, för att öka tillgängligt glukos.. och man mår skitdåligt.

Som sagt vad inte så ovanligt för en del som varit beroende av just högt blodsocker.

#36 Det är svårt för mig att svara på. Jag är ingen diabetesexpert och när du är satt på medicinering är ansvarsfrågan mellan dig och din läkare.

Jag förstår inte Metforminet, helt enkelt, vilka grunder du fått det på. Kanske hade det varit enklare att gå över till LCHF och se hur det fungerar för dig i 3-6 månader, innan medicinering sätts in om dina problem kvarstår, vilka de egentligen är och vilka värden de baseras på.

Tror som några ovan heller inte att du har för lågt blodsocker. Själva fallen kan vara obehagliga, men du verkar heller inte ha sådana utifrån värden du nämnt?

Så en bra början är ju att gå tillbaka till läkaren, be om kopior på provsvar, HbA1c är nödvändigt för dig att ha koll på, det talar om hur ditt blodsocker är ur ett långtidsperspektiv. Fråga varför du behöver medicineringen och varför du inte kan testa kostbehandling innan det sätts in.

Många kloka råd ovan.

Antar att HbA1c är taget och att det såg bra ut. Spara sådana värden för framtiden med tanke på familjehistorien och för att se förändring över tid.

Dock är ju HbA1c kostberoende, och man kan ju vara insulinresistent för det såklart. De som kallar sig typ 0 är ju definitivt det till exempel...

Du sa även att det gjorts glukosbelastningstest 2 gngr och att det såg bra ut.

Om det är gjort korrekt med minst 12 timmar fasta och inte under lågkolhydratskost en tid innan så bör ju det klart visa om du är insulinresistent eller inte.

Jag tolkar det som att resultaten inte pekade på att du är insulinresistent... ?

Du bör i vilket fall få klarlagt vad det är i dina värden som gör att läkaren anser att du är insulinresistent...

Samt som sagts ovan be om alla data som tagits på papper för framtiden.

Medarbeterare på Kost

@ Medlem   Jag kan ha fel, men vad jag förstått av dina tidigare kommentarer i andra trådar så har du flyttat från Sverige till ett annat land. Kan det vara så att du och din läkare inte riktigt förstår varandra?  Om jag vore du skulle jag be om en "andra mening" hos en ny läkare. För mig som total lekman inom området låter det hela väldigt förvirrat.

Hej,

Tack så mycket för era råd och tips!

Jag har noterat de punkter ni skrev om och ska läsa dom igen för att förstå bättre.

Zepp - Om jag hade gått med högt blodsocker borde väl blodtestet ha visat det eller hur?

#40 Det stämmer, jag bor i Tyskland nu men min doktor talar flytande engelska så inga problem med det. Jag har också tänkt på att ta kontakt med en annan läkare eller så får jag rådfråga min husläkare. Ja precis, det är ett förvirrat läge minsann, finns ju en del oklara saker speciellt det med att få Metformin.

Imorgon går jag till diabetesmottagningen och ber om att få träffa doktorn och få en kopia av blodtestet. Återkommer med det.

Tillägger att jag är på banan igen och ska fortsätta käka LCHF så får vi se hur det blir sen om det är omställningsbesvär eller något annat. Igår mådde jag myket bättre efter att ha intagit kolhydrater. Så jag får fan inte ge upp.

Jag tänkte berätta för er att jag slutat käka metforminet sen i förrgår: dagen efter kände jag mig mycket bättre. Nu har jag inte lågt blodsocker. MimLan var alltså på rätt spår när hon talade om det. Tack ska du ha!

#42 Vad skönt att det löste sig så snabbt ändå! Pejla med din läkare om vad denne ville åstadkomma med Metforminet, så att ni är på samma planhalva. Och gör det till en vana att alltid begära ut kopior på provsvaren, så att du själv har koll på historiken.

#43 Ja otroligt. Jag mådde så dåligt att jag inte ens kunde ta hand om mina små barn. Jag kände mig inte vara i denna värld, var helt borta. Visst är jag lite hängig fortfarande men mår bra och kan åtminstone koncentrera mig. Läsa en tidning var omöjligt alls.

Jag brukar faktiskt begära ut kopior på mina provsvar men jag vet inte vad som gick snett förra gången att jag inte gjorde det hos diabetesdoktorn. Jag var kanske för nervös. Jag har iaf fått tid hos honom i november men tills dess struntar jag i tabletterna och käkar lchf.

Vad har du för sockervärden nu utan Metformin?

Du kan ha råkat ut för en ovanlig men allvarlig biverkan Laktatacidos!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Laktatacidos

Men i så fall har du även dåliga njurar.. som du i så fall bör låta undersöka!

Ja och det kan säkert också bero på solfläckarna... Varför måla fan på väggen?

För en gångs skull är jag väldigt sugen på att säga "vad var det jag sa", men det gör jag så klart inte. Skönt att du mår bättre ivf. Flört

Jag har tyvärr slut på stickorna. Känner mig fortfarande låg men inte så mycket som för några dagar sen. Jag har inte diaré och inga kräkningar. Nu känner jag att jag har lågt blodsocker. Tycker ni att jag ska till akuten? Jag blev orolig.

Var hos min husläkare imorse. Blodsockret låg på 4,3 men hade känningar. Läkaren bad mig sluta med Metformin omgånde och sa att hon inte förstod varför jag fick den. Det var tur att jag slutade före. Imorgon eller måndag får vi se varför jag mått dåligt. Det kanske som Zepp skrev, att det är laktatacidos.

En liten rapport här:

Fick blodprovet imorse, allt var okey. Min läkare konstaterar att jag mådde dåligt pga Metforminet. Hon pratade om att man kan bota insulinresistensen genom att ändra sina matvanor och att träna. Jag tänkte  inte fråga henne vilken kost hon menade för jag trodde att hon skulle rekommendera tallriksmodellen, men jag frågade ändå. Jag blev förvånad över att hon rekommenderade low carb. Det gjorde även min diabetesdoktor och genykologen. Kan det bero på att Tyskland ligge före Sverige gällande matrekommendationerna?

Bor också i Tyskland. Det jag upplevt är att min husläkare säger att det är bra med Low Carb men att när man säger att man äter mer fett i.st. för kolhydrater blir det alltid "inte så mycket fett" kanske är bra!!! Kanske är bra???  Har gett honom websidan LCHF.de av Nicole Lindborg men tror inte att han ger sig tid att läsa.

Men man kan i alla fall i detta land säga att man äter Low Carb till en läkare och inte få pekpinnen på sig om att man måste ha kolhydrater för att överleva.

Ja just det. De är lite skrämda gällande fettet. Överallt är det light produkter men nyligen har affärerna och bagerier (?) börjat sälja low carb bröd och propagerar för det. Det är ett framsteg.

Min väninnan som är diabetiker har inte gett sig tid att läsa lchf.de heller. Vet inte varför.

#49 Fick du svar på vilka grunder hon ansåg medicinering skulle sättas in? I synnerhet innan andra åtgärder?

#52 Hon blev som sagt lite förvånad och undrade också varför jag fick tabletterna. Men i november har jag tid hos diabetesdoktorn och kommer att kräva förklaring. Jag kan inte glömma hur fruktansvärt jag mådde, och eftersom proverna var bra så var det säkert Metforminet som gav dessa biverkningar. Känner att diabetsdoktorn lekte  med min hälsa och det gör mig arg.

#52 Ah, trodde det var läkaren du varit hos som gav dig medicinen.

Lekte med din hälsa? Tja.. De gör ju vad de är upplärda till. Deras enda försvar är ofta att hänvisa till "att så gör man". Och din diabetesläkare verkar ha slentrianutskrivit Metforminet utifrån vad du berättat.

#54 Vad jag förstått ges Metformin till de som har högt blodsocker. Vid läkarbesöket hade jag bara 3,2.

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!

Mer på iFokus

Skriv inlägg Sök på sajten

Senaste inläggen

Äldre inlägg »

Aktuellt just nu

- Allt om lågkolhydratkost -

- Medlemmar -

- Medlemmar - var bor ni?

- Off topic - (OT)

- Om sajten -

- Utmaningen -

- Vi som vill nolla kolhydraterna -