Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 9686 ggr
[fass]
2012-09-13 19:56

Torskrom

Det var roligt att återupptäcka min barndomsfavorit torskrom. Stekt i smör, serverad med majonäs och broccoli, underbart gott! :9

Annons:
[Annamaja27]
2012-09-13 21:04
#1

Åh, var hittade du den? Vill oxå ha!

annagreta1
2012-09-13 21:13
#2

det är jätte gott , vart köper man ?  Kommer inte ihåg Skrattande

[fass]
2012-09-13 21:21
#3

Jag hittade på Netto! Den kostade 15,90

Mooniq
2012-09-14 06:33
#4

Liten fyrkantig burk, med liten dansk flagga? Tillverkad på Färöarna? Läs i såna fall innehållsförteckningen, för den innehåller potatismjöl. Jag blev grymt besviken, för jag gillar torskrom i gratäng och i sallader, men den sorten köper jag aldrig mer. Smaken var fadd och konsistensen var mjölig/sandig. Men har du hittat ren torskrom så skriv gärna vilken tillverkare/namn så kan man fråga efter den i affären.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[fass]
2012-09-14 09:29
#5

Mononic: Ja väntade bara på den kommentaren :)

Så om jag inte använder ptodukten i någon större utsträckning så är det en försvinnande liten mängd potatismjöl jag får i mig.

Mooniq
2012-09-14 15:54
#6

#5 fass

jag kan hålla  med dig när man äter den sällan, bara det att jag blev såå besviken när jag provade den för nåt år sen, det är inte mycket romkänsla när man äter, den smakar inte som den gjorde tidigare, för att de har drygat ut den.. jag var nyfiken på om det fanns ytterligare märken/tillverkare som jag missat - för då hade jag genast frågat efter det i affärerna

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Zepp
2012-09-14 18:06
#7

Tycker den Cubanska romen är rätt god!Tungan ute

Men det kanske är något helt annat?

Blev oxå besviken på rom på burk.. smakade kemiskt på något sätt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[fass]
2012-09-14 18:29
#8

Så då blir det mer kvar till mig då ;) Jag tycker den smakar mycket bra! Den Cubanska e inte heller så dum .

Mooniq
2012-09-14 18:53
#9

jag hänger på, på den Cubanska..eller som en person i bekantskapskretsen fick veta i baren på hotellet utomlands.. coke is for women.. så han drack det som whiskey.. gick bra det med..Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Zepp
2012-09-14 19:41
#10

Man kan ibland köpa färsk torskrom på fiskbilen.. kolla där nästa gång!

Annars så får man köpa den Cubanska!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mooniq
2012-09-14 19:47
#11

fiffigt om dom kunde ha båda sorterna!! Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[fass]
2012-09-14 20:02
#12

Zepp: Bra tips! Ska kolla om de har nästa gång jag ser en fiskbil.

hemul
2012-09-14 21:28
#13

Vad är det för fiskbil ni pratar om? Jag har googlat, för jag mindes plötsligt att förr åkte en fiskbil runt här i stan och jag ville ta reda på om den fortfarande gör det. Men det enda jag hittar är http://www.fiskbilen.se/ och det är ett annat upplägg. Och dyrt!

Alltså, den jag tänker på körde inte hem. Det var en abulerande butik som ställde sig på olika ställen, torg och stormarknader och så. Öppnade en lucka och sålde "över disk".

Annons:
Record
2012-09-15 12:00
#14

Riktig torskrom för mig heter "Kyd"

Detta gäller naturligtvis här på Bohuskusten och används framför allt  vid tillverkningen av kaviar.

Sältan är lite häftig så det knastrar mellan tänderna av dess översaltning men gott är det i tunna hårda skivor.

Mooniq
2012-09-15 13:04
#15

#14 Record

jag är inföding på bohuskusten o har aldrig hört ordet Kyd.. jag har heller inte smakat något som påminner om det du beskriver..

påminner det om stenbitsrom-hållet eller är det pressat som torskrom "på burk" är?

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Record
2012-09-15 13:36
#16

#15 Mooniq

Vi infödingar kanske stavar lite olika på kyd eller cyd men om du lägger ihop begreppen= siffran åtta vriden 90 grader så heter det "eviga åttan". och bor du nära Kungshamn eller Ellös blir det ännu enklare för där fanns det när jag var ung på 80-talet.

Att det i kaviar nu finns annat jag inte vill äta så är kyd borta för mig också.

 Ytterligare en liknande delikatess är väl tenematen, "spikkemakrill" dvs hårt saltad makrill för hummerfisket.

Mooniq
2012-09-15 13:54
#17

#16 Record

Hm… o ändå bor jag i Lysekils kommun o borde ha hört-smakat det.. Nåväl, Spickemakrill - jodå, har smakat men det går bort..liksom Jal som några huttade på till brr… otäckt….

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Record
2012-09-15 14:14
#18

#17 Mooniq

Du får tala med de gamla i stan får du säkert svar. Och säger du att du äter av maten till tenerna så den tar slut blir det nog värre liv i dessa dagar då hummerfisket börjar och man blir ung på nytt.

För det är väl ändå godare med nykokt hummer mmmmmmm.

morgengry
2012-09-15 17:33
#19

Smörstekt "torskerogn" med dansk remoulade (K-salat är bäst) smakar bara suveränt gott! Glad

Synd bara att det är så svårt att få tag i.

Och synd att det nu finns mera potatismjöl, guarkärnmjöl och tomat i än det var då jag var barn….. Men alting kan ju inte vara samma som förut.

Men även om det finns vissa kollisar i både romnen och remouladsåsen, så blir det väl fortfarande LCHF när man inte äter rågbrödet till.

Upp till toppen
Annons: