Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 23488 ggr
mojkan
8/22/12, 11:29 PM

Kebabkött

Hej!

Har en fråga om sallad! Får för mig att jag får i mig för många gram kolhydrater i mina sallader.

Innehållet brukar vara lite av varje av tomat, gurka, broccoli, blomkål, fåtal vita bönor, morot, paprika.

Det blir kanske runt 20-25 gram av varje grönsak…är detta för mycket? Visst fasen måste jag kunna käka sallad utan att skämmas? Tar ofta tzatzikidressing till.

Största frågan är dock kebabkött! Jag tar nämligen gärna varmt kebabkött i. Där jag handlar har man pressat kebabkött. Dvs platta långa "band" av kebabkött. Jag tror att det de skär från grillen är gyros?

Hur som helst, jag får för mig att kebabköttet inte är bra? Min app kan visa att kebabkött innehåller allt från 2 g kolhydrater/100 g till 14 g kolhydrater/100 g.

Tack för hjälpen!

Annons:
Jojomaja
8/23/12, 1:05 AM
#1

Kebabkött som skärs från stock blir "långa band" och är oftast nötkött och innehåller vanligen cirka 2-3 g kh/100 g

http://www.alabazaar.se/jasminskebab/produkt_kebabstock.asp

Gyros är fläskkött gjort på karré vilket ofta brukar anges i så fall eftersom många inte äter fläsk av religiösa skäl, kolhydratshalt 1 g kh/100 g för Scans storköksvariant

http://www.scanfoodservice.se/produkter/6526/gyros-grillad/

Konsumentförpackningar av kebabkött verkar ha högre kolhydratsinnehåll, cirka 7 g kh/100 g

http://www.svenpmatkompaniet.se/produkter.aspx

MimLan
8/23/12, 6:34 AM
#2

#0 Du behöver fråga vad just det kebabkött du köper innehåller för något. Det är en processad vara som innehåller lite olika saker, inte rent kött, det är inte möjigt för oss att veta var du handlar ditt kött och hur många kolhydrater det innehåller.

Samma sak med dressingen, ofta innehåller de tillsatt socker. Också något som du behöver fråga där du äter/köper om du vill veta läget.

mojkan
8/23/12, 2:26 PM
#3

Kebab i gatukök. Men jag förstår vad du menar

Fiana
8/23/12, 4:21 PM
#4

#3 Beror helt på vilken leverantör det indivduella stället köper ifrån (och i vissa fall vilket val hos leverantören). Det är inte helt ovanligt att kebabkött av den sorten innehåller exempelvis mannagryn och då en hel del kolhydrater, samt ofta också smakförstärkare och socker som kan sätta aptiten lite ur spel för många. Beror ju också helt på varför du vill undvika kolhydrater vad som skulle vara "för mycket", de vita bönorna kan vara en en idé att hoppa över resten är nog rätt ok (bönorna innehåller lite annat som inte är så bra till skillnad från t ex morötterna).

Det är ju helt upp till en själv vad man vill äta, så om du ska "skämmas" beror väl bara på vad du tycker?. En rejäl sådan sallad du beskriver kan nog dock ligga ganska nära 20 gram kolhydrater och kanske inte funkar ofta om man behöver vara strikt av någon anledning. Men beror ju helt på hur stor också :)

xTindrax
8/23/12, 6:09 PM
#5

Jag frågade i mitt gatukök, och de sade att kebabköttet bl a innehåller mjöl och ströbröd….

Jojomaja
8/23/12, 6:34 PM
#6

Jag var på Lidl idag och tittade på deras djupfrysta kebabkött och det hade 2 gram kh/100 gram.

Annons:
Fiana
8/23/12, 7:27 PM
#7

Missade att du angett 20-25 gram av grönsakerna (har du vägt eller är det en uppskattning? de brukar väga mer än vad man tror gällande de tyngre sorterna) - så uppskattade kanske totalen något högt, men det blir nog dock fortfarande en hel del totalt om det inte är extra exemplariskt tillredd dressing och kebab.

Om det fungerar för dig kan som sagt bara du avgöra/testa, så väldigt individuellt.

mojkan
8/23/12, 8:15 PM
#8

Jag har desikerat en sallad o mätt :-) Tar kyckling istället i fortsättningen. Tack för era svar! Ska kika på kebaben i affären o steka upp själv!

Upp till toppen
Annons: