Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 25313 ggr
jansan
2012-08-06 09:30

Min sanslösa historia!!!

Hej Alla!

Känner jag måste starta egen tråd då jag är fullständigt lyrisk över LCHF!!!

Här är lite historik:

Haft övervikt-fetma mellan jag var 30 år till 56 år (85-111 kg) och kämpat i alla år för att gå ner.
Metoderna har varierat men ALLT har baserats på att minska fettintaget.
Har kämpat och lidit men det har aldrig hjälpt.
Har jag gått ner 5 kg så har jag efter ett tag gått upp till en högre ursprungsnivå.

Jag fyllde 57 år igår (5 Aug) och är 1,79 cm.
Började själv med att smygstarta LCHF i första April 2012 (ville lura kroppen).  Glad

Vägde då 105,5 kg och utelämnade potatis i första hand men åt bröd i alla dess former inkl. två st.  morgonfrallor.
19:e Juni vägde jag 98,0 kg och var själv överraskad att detta ju verkiligen funkade.

Beslöt den 19:e Juni att testa "strikt LCHF".
Ritat diagram med vägning morgon och kväll och vägde nu i morse 86,7 kg!!!
En nedgång på mer än 11 kg på 6 veckor och 6 dagar!!!
Viktkurvor finns omsorgsfullt uppritatade och dokumenterade.

Det jag har gjort är helt enkelt att BYTA ut kolhydratrik mat mot fett (smör o ostrulle ex.-vis). Kaloriintaget är ungefär detsamma. Proteinintaget är ungefär som tidigare.
Favoritmaten är chili con carne som jag tillagar med 8 hg fläskfärs, 2 brk krossade toater, 1 brk vita bönor, 3 stora gula lökar, salt,peppar och 8 tsk chilipulver.
Innehåller totalt ca 5 g kolhydrater/100 g.

Jag kan svära på att jag aldrig mått bättre psykiskt.

Mår egentligen äckligt bra och vill helst inte somna på kvällarna av ren lyckokänsla. Vaknar med ett leende varje morgon.

Blodtrycket har sjunkit, ledbesvär mm är som bortblåst.
Sockersug, eller rättare sug efter kolhydrater existerar inte i min tankevärld längre. Många jag känner bl.a i Sundsvalls båthamn känner knappt igen mig och när jag påtalar LCHF för många så ska många testa.
Många tycker däremot att de vill unna sig god mat som potatisgratäng mm.

Detta är detta som är det intressanta!
Man behöver inte unna sig kh-bomber när man helt INTE är eller är sugen på den maten!!!
Bara att få folk att inse detta är något jag dagligen kämpar med.
Äter numera mellan 10-40 g kh/dag och är således ingen fanatiker

Detta är min historia och sprid den gärna.

Är fullständigt övertygad om att LCHF är det enda som verkligen hjälper mot övervikt och det är ingen uppoffring att leva enligt den.

Jag mår helt enkelt 100 % bra både fysiskt och psykiskt och kommer att fortsätta med detta livet ut!

Vill särskilt tacka Annika Dahlqvist!
Det var Hennes sida som gjorde att jag ville testa LCHF.
Om det fanns ett Nobelpris i folkhälsa så borde det priset tilldelas Henne.

Annons:
jansan
2012-08-06 09:31
#1

Kom igen nu Alla!

Låt denna tråd växa sig gigantisk Glad

Lämnar gärna råd hur jag gjorde.

Leramani
2012-08-06 09:41
#2

Va kul att läsa, grattis! till ett roligare och lugnare liv. Jag har en vän som gjort samma resa och hon mår bättre fysiskt och psykiskt än hon nånsin gjort, sedan ett par år. LCHF funkar jättebra för henne nu men det har tagit tid pga allt jojobantande och sockerberoende.

Egentligen är det inget konstigt att människor mår bra av att äta som människan gjort i alla tider utom de senaste typ 5000 åren.  :)

De Lapsus Resurgam

jansan
2012-08-06 10:20
#3

Lerami #2:

Tackar!

Gick egentligen lätt för mig. Förmodligen för att jag "smygstartade".

Hur som helst så är det psykiska välmåendet man får vid LCHF något som man/vi borde lyfta fram mer.

Viktnedgången får man på köpet (eller viktuppgång om man väger för lite Glad

[Estellan]
2012-08-06 10:33
#4

Så kul att läsa om din resa : ) Härligt med alla fördelar som följer med viktnedgången! Övervikten påverkar en negativt på så många plan.

Jag är inne på mitt femte år med Lchf och mår mycket bra på det. Min viktresa har inte varit lika smidig som din. Först i våras började jag tappa kilon efter att jag började hålla ordentlig koll på total mängd mat samt rätt nivå med fett, protein och kolhydrater. Resultat -10.7 : )

vinteralvan
2012-08-06 10:38
#5

Grattis och lycka till i fortsättningen. Vi är många som i början varit helt lyriska för att man helt plötsligt mår så bra även om det tar tid för en del att tappa kg.

jansan
2012-08-06 20:27
#6

Helt sant så går det upp o ner. Det räcker ju i princip om man äter lite mycket salt som binder vatten i kroppen.

Ibland 5 hg upp för att nästa dag gå ner 7 hg.

Jag har hur som helst gått ner 11,3 kg på 6 veckor o 6 dagar vilket ger en genomsnittlig viktnedgång på 0,23 kg/dygn.

Har som mest vägt 111 kg (3 år sedan) så räknar man så är det -33,3 kg.

Hastigheten i viktminskningen kommer nog att minska drastiskt när jag närmar mig slutmålet 78 kg.

Kommer att skriva här inne dagligen och alltid nämna min morgonvikt först så att alla intresserade kan hänga med på min resa.

Mitt slutmål är som sagt 78 kg och jag tror knappast att jag kommer lägre.

Har en kraftig benstomme samtidigt som jag är muskulös.

Men…man vet ju aldrig Glad

Annons:
Susan63n
2012-08-06 20:53
#7

Helt fantastiskt, stort grattis till dig. 🎉🎈 Jag måste erkänna att jag önskar att det kunde hända mig. Jag har så svårt att värdera hur mycket fett osv jag ska äta, hur många kalorier. Enligt Skaldeman bör jag ligga på runt 22-23 kcal/kg ca 2050 kcal. Låter så mycket. Vad jag förstår ska fettet vara ca 70%, kollisar 5% och protein 25%. Äter du ungefär så? Jag är nog fett/kaloriskrämd. Jag väger 91 kg till mina 172 och vill ner till 70 (känns som en fantasi vikt). Jag har gått på VV, ätit pulver osv i omgångar genom åren och precis som du jojo bantat. har du lust att ge mig ett gott råd. Känner mig så vilse😨 Susan

Zepp
2012-08-06 21:32
#8

Anna Hallen har en del handfasta råd.. bortom alla procent o sådant!

http://www.annahallen.se/nagra-sager-jag-kan-det-har-med-lchf

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

totten
2012-08-06 21:48
#9

Härligt lycka till!

Kom gärna med fler recept. Jag ska testa chillin på min familj.

Susan63n
2012-08-06 21:57
#10

Zepp Jag har läst Annas bok om LCHF för kvinnor. Jag håller med henne i mycket. Mitt problem är inte att jag inte har kunskap (jag har läst allt jag kan hitta under de senaste 4 veckorna. Min svårighet är att jag inte vet vad som är "normalt" för mig och var ska jag starta. Många här väger och mäter- äter 1000 kcal och en del berättar att de har brassat på med massor upp 4000 kcal och gått ner. Jansan Jag önskar lite råd av dig och hur du tänkte när du startade 19 juni. Vi har ungefär samma övervikt och är nästan lika gamla. ( utgångsövervikt och ålder tror jag spelar roll). Susan

Susan63n
2012-08-06 22:09
#11

Jag kan också berätta att jag tidigare ätit LCHF i ett år utan att gå ner i vikt. Därför har jag läst så mycket så mycket.

jansan
2012-08-07 00:43
#12

Totten #9:

Chili con carnen är fantastisk! Gillas av hela familjen och smakar kanon även till frukost även om den innehåller 400 g vita bönor i tomatsås (i originalreceptet ska det vara 2 burkar till 800 g färs.)

Men…eftersom det är 800 g fläskfärs, 800 g krossade tomater och ca 4 hg gul lök + ev. grön paprika så blir kolhydraterna inte mer än ca 5 g/100g.

PS: Missade att nämna vitlök som jag brukar ha i massor av samt svartpeppar och ev. chilipulver.

Utan tvekan den godaste LCHF-maträtten tycker vi i familjen.

jansan
2012-08-07 00:45
#13

Mitt eget #6:

RÄTTELSE: Ska vara -23,3 kg och inget annat.

Annons:
jansan
2012-08-07 00:51
#14

Susan #7:

Hört att om man jojo-bantat mycket så kan det vara svårare att komma igång med viktminskning men det finns säkert läsare här som kan ge bättre tips.

Jag är absolut ingen expert men följt de råd som Annika Dahlqvist gett på sin blogg. Upptäckte denna sida för några veckor sen bara.

Oavsett så tror jag du ska försöka utesluta kolhydrater helt i kanske 5-7 dgr eller max 10 kh/dygn.

Kompensera med smör.

OBS: Tänk på att smör har 712 kalorier/100 g så det behövs bara 2-3 hg för att komma upp i dagsbehovet av kalorier.

jansan
2012-08-07 00:59
#15

Susan 10 &11:

Hmm…jag skulle läst alla inlägg innan jag svarade Dig.

Fråga: Det är inte så att du fuskar?

Frågar då jag vet att om man äter mycket fett och sedan tar typ 2-3 knäckebrödsskivor till kvällen, ett glas juice eller liknande kolhydratbomber så blir effekten det motsatta dvs cellerna öppnar sig av insulinhöjningen och fettet fastnar där. Detta samtidigt som kolisarna gör att du känner Dig hungrigare.

Detta är ett misstag som är förödande!

Testa och kör utan kolisar i 1 vecka och kolla så du inte får i Dig för mycket kalorier. Du borde då rasa minst 1,5, troligen 2-2,5 kg den veckan.

jansan
2012-08-07 01:04
#16

Susan #10:

Mitt råd är att du kör strikt LCHF som jag gjorde dvs 0-10 g kolhydrater/dygn och ha koll så att du inte äter för mycket kalorier. Gjorde det första veckan men sen vecka 2 så ligger jag kanske på 25 kh/dygn. Älskar mjölk men dricker det sällan nu. Tar vatten med lite citron i istället. 1 dl mjölk är 5 g kh så det plockar på snabbt

Ät sen bara när kroppen säger ifrån att den vill ha mat…inte frukost, lunch middag etc som är det klassiska.

Lycka till!

jansan
2012-08-07 08:24
#17

MORGONFAKTA: Vaknade 07.30. Vikt 87,1 kg (+0,4 kg sedan igår). Frukost: Ca 1,5 hg chiji con carne.

Tröttnar aldrig på chilin. Otroligt lättätet i princip hur ofta som helst och framför allt lättillagat. Bara att värma i micron. Har alltid en stor gryta med dito i kylen.

crikarlshamn
2012-08-07 09:42
#18

Tack Zepp,

Bra ràd du gav fràn Anna Hallen

"Några säger: ”-Jag kan det här med LCHF”

Jag får ofta mail som berättar att ”Jag äter LCHF” eller ”Jag kan det här med LCHF”. MEN det fungerar inte!! Därför lägger jag in en Favorit i repris.

Den viktigaste frågan är:
”Hur äter du?” och ”Vad kan du?”

Vi börjar med ”hur?”. Många äter helt fel. De äter godkända saker men mycket mer än vad kroppen behöver. De äter finn crisp och mjölfria mackor i ställlet för riktig mat. De äter LCHF-efterätter utöver maten. De äter 3 stora måltider plus mellanmål trots att de är mycket stillasittande. De flesta stillasittande kvinnor behöver inte mer mat än två mål mat och ett mellanmål eller frukost."
http://www.annahallen.se/nagra-sager-jag-kan-det-har-med-lchf

[mingli]
2012-08-07 14:51
#19

Jag tror ett annat vanligt misstag är att man fokuserar för mycket på kolhydraterna men glömmer bort att proteinet också måste hållas inom rimliga gränser. Man kan inte äta dubbla portioner kött bara därför att det inte innehåller kolhydrater.

Och så äter man förmodligen för lite fett. Det tar emot för de flesta, även för mig, att äta mycket fett.

russin
2012-08-07 15:25
#20

Om man gör en talriksmodell av LCHF-kost. Hur skulle den se ut ? Ta fläskkotlett, vitkål och smör t ex - eller kokta ägg, ganska fettfattigt kött (ta rökt fläsklifé) och smör. Hur mycket ska man lägga upp i proportioner till varandra ? Jag har nämligen personligen väldigt svårt att förstå hur mycket som ska vara fett i proportion till proteiner/kött

Annons:
[mingli]
2012-08-07 17:57
#21

#20 Vet-i-katten, Lokatt. Jag äter 1,5 handflata protein (kött eller omelett), en halv handflata kolhydrater (för min del oftast sallad), rikligt med olivolja, kryddsmör eller gräddsås - men förmodligen inte rikligt nog.

Jag tror att riktlinjerna är 70 procent (av kalroriintaget) ska vara fett, 25 procent protein och 5 procent kolhydrater. OBS! - tror jag. Inte säker. Hoppas någon annan svarar med större säkerhet på din fråga.

jansan
2012-08-07 17:58
#22

Ät som vanligt men byt ut bröd, pasta, potatis och ris mot fett typ smör.

Det är vad jag gjort samtidigt som jag dricker max 2 dl mjölk/dygn.

[mingli]
2012-08-07 18:06
#23

#22 Låter klokt och enkelt. Men kompensera inte bristen på pasta, ris o.s.v. med mera kött än vad du brukar äta. Ett vanligt misstag, tror jag. Ös på med mer fett för att bli mätt.

Susan63n
2012-08-07 18:33
#24

Jag kan berätta att jag åt lowcarb 2008 och då tittade jag på förpackningen och allt som innehöll 5 kh/100 g var godkänt. Jag kände inte ens till uttrycket LCHF förrän senare. Min man gick ner 30 kg. Varken då eller nu äter jag några kolhydrat rika livsmedel. Jag äter några få kh i form av grädde, kaffe och några grönsaker. Nu äter jag nästan aldrig ost. Jag menar inte att jag kan allt om LCHF, utan jag har läst massor. Jag ska läsa Dr Annikas böcker igen. Jag har under 1 veckas tid "nollat" men det händer inte mycket. Har funderat på kalorimängden om jag snarare ska hålla mig runt 1200 eller upp mot 2000? Tack för era åsikter!

Susan63n
2012-08-07 19:20
#25

Jag får försöka prova mig fram. Kh under 5 gram/ dag har jag testat, hände inte så mkt. Tack för era åsikter 😄

russin
2012-08-07 19:25
#26

#22 - jo det är ju precis det jag försöker göra, men vet inte riktigt hur mycket fett jag ska äta, så det är problemet. Det är knappast meningen jag ska lägga 1-2 dl smör på tallriken istälet för 1-2 dl risTungan ute det är väl att ta i - eller ?

Jag äter nog nästan lika mycket grönt som kött (har inte ökat köttmängden) - bara för att t ex vitkål, svamp mm är så gott och det blir så himla lite på talriken annars (även med assiett). Är det helt fel även om man håller sig till "tillåtna" grönsaker ( t ex vitkål) ?

Effie
2012-08-07 19:34
#27

#26 Nej, du ska inte byta 1 dl kokt ris mot 1 dl smör - du ska byta kalorierna i riset mot ungefär samma antal kalorier från smör. Då blir det, om jag räknat rätt, drygt 10 g smör.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
russin
2012-08-07 19:37
#28

Hm - okej. Det är svårt det där med att ha koll på hur mycket av vad, för att räkna, beräkna mm är inte min grej. Då tröttnar jag rätt snabbt. Jag vill helst göra det enkelt om jag inte ska tröttna - så därför är det super att kunna fråga här SkrattandeFlört

jansan
2012-08-07 20:49
#29

Här är en bra sida med näringsinnehåll!!!

http://www.markazits.com/diet/kolh_tab_main.php

Där finns i princip alla livsmedel.

jansan
2012-08-08 06:29
#30

MORGONFAKTA: Vaknade 06,00. Vikt 87,1 kg (+0,0 kg sedan igår). Frukost: kaffe + 0,5 dl grädde.

Åt mycket färskplockade hallon tillsammans med fjällfil igår. Säkert en halvliter bär + 4 dl fjällfil. Lite syndigt men beslöt mig ändå för att äta upp de bär som inte lämpade sig för infrysning.

Ska nu köra strikt (mindre än 20 kh/dag) i en vecka så får vi se hur mycket jag går ner Glad

jansan
2012-08-09 07:40
#31

MORGONFAKTA: Vaknade 07,00. Vikt 85,8 kg (-1,3 kg sedan igår). Frukost: kaffe + 1 dl grädde.

Ovanligt stor viktnedgång på ett dygn beroende på mycket saltintag 2-4 dgr sedan.

Men det rullar på bra :-)

[mingli]
2012-08-09 17:00
#32

Jösses, minus 1,3 kilo över en natt! Grattis! Glad

Själv inledde jag dagen D med de nya och stora föresatserna genom att fuska; en liten skiva pain riche (finns det värre bröd för lchf-are?) och en tugga fläskpannkaka som min sambo glufsade i sig. Men utan lingon…

Ja, ja, jag motionerade däremot en timme i morse efter en kopp kaffe med kokosfett.

Du dricker mycket grädde. Intressant att viktnedgången fungerar trots detta.

jansan
2012-08-09 18:19
#33

Dricker nog 1,5 dl grädde/dygn. Ger en behaglig mättnadskänsla. Att jag gick ner 1,3 kg på ett dygn är förmodligen för att jag åt mycket salt mat ett par dar innan. Går dock ner stadigt 2-3 hg/dygn.

Hoppas det håller i sig:)

Får se i morgonbitti vad rapporten visar:)

jansan
2012-08-09 23:51
#34

Sängen hägrar.

Har precis ätit 4 hg chili con carne…helt otroligt så gott det är när det är mycket gul lök, fläskfärs och smör i.

Äter det 2 ggr om dan och tröttnar ta mej tusan inte på det. Ätit det 2 ggr om dan i flera månader i sträck nu..ofta som frukost.

Absolut perfekt LCHF-mat (recept finns längre upp).

Rekommenderar alla att testa mitt recept. Lämna gärna recensioner här inne sen.

Förutom det så har jag idag ätit 1,5 dl grädde, halvt paket bacon+2 ägg

Go natt.

zzzzzzzz

Annons:
jansan
2012-08-10 07:42
#35

MORGONFAKTA: Vaknade 07,00. Vikt 85,4 kg (-0,4 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -12,6 kg.                                                      Frukost: 2 hg Chili con carne (mums!).

Mår euforiskt bra! Har förväntat mig att ha en dip i mitt psykiska välmående men ingen nedgång ännu men det kanske kommer. Har sagt det förr och jag säger det igen:

Varför framhålls inte den psykiska hälsan mer när man äter LCHF?

Spelar ingen roll hur mycket eller lite jag skulle väga nu. Jag kommer ALDRIG att äta kolhydratrik mat längre.

Slängt och gett bort kläder (kostymer, kavajer, byxor och tröjor) för säkert 8000 kronor. Kläder som passade mig för 4 månader men som nu var hopplöst stora. Samtidigt har jag fått korta av livremmarna 2-3 dm eller slängt.

Känns fantastiskt!!!

Såååå synd att tvivlare inte själv vill testa LCHF.

Hade som mål att gå ner till 80 kilo innan nyår den 19/6 när jag vägde 98 kg. Fortsätter det så här så är jag nere på den vikten inom 1 månad men förmodar  viktnedgångskurvan kommer att plana ut så vi säger till den 1:a oktober.

Ny rapport i morgon bitti.

Cool

russin
2012-08-10 08:43
#36

Underbar läsning och en sporre för oss som nyligen börjatSkrattande

[hermes]
2012-08-10 09:26
#37

Grattis! Det jag alltid tycker är mest roligt är hälsoeffekterna. Vikten som försvinner är bara en bonus. Tungan ute

glitterfisk
2012-08-10 17:42
#38

Vilka härliga resultat! Förstår att du är lyrisk över lchf, kul att det funkar så bra för dig. Grattis!

jansan
2012-08-10 17:57
#39

36, 37 och 38!

Tackar! Känns overkligt att det skulle funka så bra. Men som hermes skriver så oavsett om jag gått ner eller inte så skulle jag ändå äta LCHF.

Man mår ju oförskämt bra både fysiskt och psykiskt Cool

jansan
2012-08-11 07:43
#40

MORGONFAKTA: Vaknade 07,15. Vikt 85,9 kg (+0,5 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -12,1 kg.                                                      Frukost: Kaffe med 1 dl grädde.

Åt mycket igår. Hittade 2 dl hallon som jag åt med creme fraiche i går kväll.

Tråkigt väder…mulet, +13 gr C.

Men men…livets sol strålar iaf Cool

Susan63n
2012-08-11 12:53
#41

Hej Jansan Jag har planerat om lite i min kost. Äter mindre protein och mer fett och några kollisar. Nu har det lossnat på vågen. Är så glad😄. Lycka till i fortsättningen. Roligt att läsa om dig

Annons:
Rosaärbäst
2012-08-11 13:52
#42

Hej! Vilken härlig läsning, lycka till med LCHF i fortsättningen också!

Äter också det och har fått så många hälsovinster:) dock har jag hara tappat 4 kilo på snart ett år. Har ingen jätteövervikt utan är nog normalviktig med lite extra kurvor:) Skriver du upp vad du äter?

Har fått tips om Min mat men då är det ju detta att allt ska vägas och jag tycker det är krångligt.Vill gärna ha tips om hur man ska tänka så att det blir rätt mängd av allt.

Så här ser min dag ut idag som exempel:

Te med kokosfett , lite turkisk yoghurt med några hallon och lite hackade nötter.

Lunch: En grillad korv med 72% kött, grönsaker och lite gurksallad med extra majo.

Till kvällen blir det fikssoppa med grönsaker och grädde i samt lite knapriga baconbitar till det samt 1 finncrisp med smör o ost.

Tar emot alla tips!!

Zepp
2012-08-11 13:56
#43

#42

Mitt tips.. ät riktig mat och var inte rädd för fet mat!

Dra ner på de sämsta/värsta kolhydratkällorna och lär känna din kropps hunger/mättnadssignaler!

Så slipper du mäta och väga.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Rosaärbäst
2012-08-11 13:58
#44

Tack Zepp, ge mig förslag på en bra frukost om jag ska skippa yoghurten. Har väldigt svårt för att äta nåt lagat på morgonen…

LinaIsabell
2012-08-11 14:00
#45

#42 Jag tror du äter för mycket kolhydrater för att gå ner i vikt (om det nu är det du vill). Det mesta du nämner innehåller ändå relativt mycket kolhydrater (för att vara LCHF)

Dra ner på bär, nötter, finncrisp och möjligtvis gurksalladen (beroende på hur mkt kolhydrater den innehåller). Korven borde du också se över.

Försök räkna ut på minmat.se ungefär vad det du skrev innehåller i kolhydratsväg. Du behöver ju bara göra det en gång och slipper ju väga om du vet att du äter exempelvis 1/4 utav en bärförpackning på 200 g.

LinaIsabell
2012-08-11 14:01
#46

#44 Mitt bästa tips är kokta ägg (som är varma!) mosade med smör. Jättegott! Dock kanske det är svårt att få ner ägg för dig? Det kanske är för matigt.

Rosaärbäst
2012-08-11 14:08
#47

Kokta ägg är toppen, har gjort ett uppehåll ett tag för jag åt ägg för ofta förut. Men jag får väl variera äggen lite och köra det igen ett tag. Ska kolla upp kolhydratmängden också, tack för tips. Det kanske är så att det blir mycket mer än man tror…

jansan
2012-08-11 15:29
#48

Jag mäter inte vad jag äter eller hur mycket. Lyssnar på kroppen men undviker kolisar även om jag fuskar ibland med bär, grönsaker o knäckebröd.

Skulle gissa jag ligger på ca 25 kh/dygn sedan jag startade strikt LCHF 19/6.

Chili con carne äter jag ca 3 dl per dygn. Supergott! (recept längre upp).

Känner jag mig lite sugen så tar jag en ostrulle med smör i eller en köttbit och äter.

Fungerar klockrent för mig.

Annons:
Zepp
2012-08-11 16:35
#49

#44

Aså.. jag har oxå svårt att äta på det som en del kallar morgonen, men som för mig är mitt i natten.. dvs 6tiden o liknande.

Har oxå jobbat sådana tider, och då åt jag inget alls, utan tog med mig mat till jobbet som åts vid 9-rasten.

Kallas för jobbarlunch, till skillnad från slipslunch som äts vid 12snåret.

På byggena serverades det äggobacon vid 9-tiden.. alternativt gröt för de som var lagda åt det hållet.

Youghurt i sig är ju inte dålig mat, det beror till stora delar på vad man äter sedan och hur länge man behöver stå sig på den frukosten.

Kanske bara så enkelt som att man kompleterar youghurten med ett kokt ägg gör en stor skillnad?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

jansan
2012-08-12 07:43
#50

MORGONFAKTA: Vaknade 07,00. Vikt 85,6 kg (-0,3 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -12,4 kg.                                                      Frukost: Kaffe med en halv dl grädde.

Egentligen inte hänt så mycket igår. Har fortfarande knäckebröd kvar från tidigare och tog en rejäl bit i går kväll med skinka på.

Snart slut på brödet nu och sedan är det finito :-)

jansan
2012-08-13 09:47
#51

MORGONFAKTA: Vaknade 09,00. Vikt 85,2 kg (-0,4 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -12,8 kg.                                                      Frukost: Kaffe med en halv dl grädde.

Sov länge idag. Var ute för att se meteoriter i natt…såg inga :-)

Tog sista knäckemackan i går kväll med smör o skinka. Kommer inte att sakna det utan åt den mest för att jag hatar att slänga mat.

Viktkurvan pekar fortfarande lika brant neråt trots att jag trodde den skulle plana ut när man närmade sig målvikten men icke.

Frågor till alla andra: Har Ni haft liknande viktnedgångar?

Annela
2012-08-13 22:18
#52

Åh, så inspirerande det var att läsa ditt inlägg!

Jag har precis börjat och antagligen gjort samma fel som många andra - ätit för lite fett.

Ska provlaga din Chili och träna mig på att dricka grädde i kaffet.

Tack för din tråd!!Glad

jansan
2012-08-13 23:43
#53

Annela #52:

Chilin är helt suverän!

Tycker alla som smakar den dvs även de som inte äter LCHF.

Det är ju i princip en vanlig chili con carne med lite mer fläskfärs men bara en burk bönor istället för två enligt originalreceptet. Snåla inte på kryddor och salt bara. Paprika kan man också blanda i och mycket smör.

Brukar tillaga ca 5 kg åt gången och fryser in i 4 st. 2-literspåsar dvs drygt en liter i varje påse. En 2-literspåse (ca 1,25 kg) räcker sedan i 2-5 dgr och håller sig bra i kylen.

Äter det lika gärna till frukosten som middag. Innehåller ca 5 kh/100 g.

Enligt mig den i särklass godaste LCHF-maten!

Billig, lättlagad, frysbar, lättvärmd, fett och proteiner i lagom mängd, gillas av barn och "vanliga människor Glad.

OBS: Igen…snåla inte på kryddor o salt.

Lämna gärna omdöme när du tillagat den.

jansan
2012-08-14 08:18
#54

MORGONFAKTA: Vaknade 07.30. Vikt 84,7 kg (-0,5 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -13,3 kg.                                                      Vijtnedgång sista veckan: -2,4kg.                                                                    Frukost: Kaffe med en halv dl grädde + 2 dl chili con carne.

Min målvikt var 80 kg innan nyår!!!

Men herre gud…fortsätter det så här så är jag ju där innan mitten på september.

-2,4 kg på en vecka gör ju att om det fortsätter är nere på 80 kg inom 2 veckor. Räknar dock med att det tar 4-6 veckor då kurvan MÅSTE/BORDE plana ut.

Fattar som sagt inte varför kurvan inte planar ut men är självklart glad samtidigt. Nästan skrämmande enkelt.

Lilltilda
2012-08-14 10:53
#55

Härlig läsning!
Lite avundsjuk är jag på att du kan ha så mycket som en halv dl grädde i kaffet och ändå fortsätta att gå ner.
Jag rasade snabbt mina första 12 kilon, men sedan började det plana ut. Tappat totalt 24kg sedan januari och har ca 13 kvar tills jag nått mitt första stora mål, 80 kg. Numer har jag måstat dra ner på grädden för att inte stanna upp helt i vikt.

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
jansan
2012-08-14 11:13
#56

Tror jag dricker ca 1,5 dl grädde/dygn. Funkar bra än så länge.

Ska börja träna nu efter många års uppehåll så jag kommer att proppa i mig lite mer fett än jag brukar. Det gäller ju att ha energi. Tror och nästan hoppas att min viktkurva inte dalar så fort. 1 kg/vecka tycker jag verkar vettigare men man får se.

Ett delikat problem egentligen Glad

LinaIsabell
2012-08-14 11:48
#57

#56 Om du ska börja träna så öka hellre på proteinet (om det är styrke). Fett har du nog på kroppen så du behöver inte tillföra det som energi. 

Jag är dock inte så insatt i att träna på LCHF så jag kan ha fel.

jansan
2012-08-15 08:08
#58

MORGONFAKTA: Vaknade 07.30. Vikt 84,8 kg (+0,1 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -13,2 kg.                                                      Vijtnedgång sista veckan: -2,3kg.                                                                    Frukost: Kaffe med en halv dl grädde + 2 hg mousaka.

Gjorde den omtalade mousakan med auberginer i går. Mycket god och mättande. Som frukost föredrar jag nog ändå chili con carne.

Sundsvallsträffen??? När och var var den? Hittar inte infon.

jansan
2012-08-15 22:22
#59

Vägde mig kl. 21.30.

ar ätit enormt mycke idag. Kände mig riktigt proppmätt och trodde jag skulle ligga på 86 kg.

Ändå visar vågen på 84,4 kilo dvs 4 hg mindre än i morse!!!??? Kan det bero på att jag ätit den suveräna mousakan med massor av smör, olja, auberginer, köttfärs, lök,  majonäs, grädde! Säkert ätit 8 hg av den idag men likt förbannat så rasar jag i vikt?!

Har dessutom idag ätit ostskivor med smör, hallon o creme fraishe,

Kommer ju att väga 80 kilo om 2-3 veckor och 75 kilo inom 6-7 veckor!!!???

Vikminskningshastigheten avtar inte…snarare tvärtom.

Jag är ju 57 år, 1,79 lång med kraftig benstomme och ganska muskulös numera.

Jag som trodde minskningstakten skulle minska när man närmar sig målet (75 kilo) men det gör den tydligen inte.

Någon som har samma erfarenhet?

Morgonrapport som vanligt i morgon bitti.

[Pennylane1]
2012-08-15 23:14
#60

gläd dig så länge det varar! Flört det är dock vanligt med platåer, alla tycks hamna där förr eller senare, men du kan vara undantaget! Glad Framtiden får utvisa det!

jansan
2012-08-15 23:35
#61

Pennylane #60:

Väntat på platån länge nu men ännu inget Glad

Peppar, peppar…det kanske kommer i morgon och att man står still i en hel vecka eller mer men jag tar det med ro.

Man mår ju så vansinnigt bra psykiskt av LCHF så jag hade nog ätit det även om jag gått upp i vikt lika mycket som jag rasat Glad

Jag har helt enkelt en win-win-win-win-situation:

1: Mycket smalare!

2: Mår oerhört mycket bättre psykiskt!

3: Mår oerhört mycket bättre fysiskt!

4: Fysiskt starkare!

Ja…förstår Ni alla att jag är lyrisk över LCHF?

Nyper mig i armen ofta och tror jag drömmer men thanks god så gör jag inte det.

Jag är samtidigt ödmjuk inför det faktum att det fungerar så bra för mig och varför vet jag inte. Kanske för att jag verkligen håller mig strikt och är medveten om att en frukt om dagen tillsammans med allt fett jag äter kanske hade fått motsatt verkan.

Är som sagt ödmjuk och kanske jag har tur med min ämnesomsättning…vem vet.

jansan
2012-08-16 07:58
#62

MORGONFAKTA: Vaknade 07.15. Vikt 84,2 kg (-0,6 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -13,8 kg.                                                      Viktnedgång sista veckan: -1,6 kg.

Frukost: Kaffe med 0,5 dl grädde.

Åtta veckor och två dagar (58 dagar) har gått sedan 19:e Juni. Har under den tiden gått ner 13,8 kg vilket ger -0,24 kg/dygn eller -1,67 kg/vecka.

Borde vara ganska lagom.

Kommer att sluta redovisa hur mycket jag gått ner sista veckan eftersom den hoppar upp o ner.

Soliga sommarhälsningar från Sundsvall Cool

Annons:
Bumbibjörnen
2012-08-16 08:22
#63

Jansan,det är riktigt härligt att höra din historia! Stort grattis till din viktnedgång! Väl kämpat!

Kram

jansan
2012-08-17 08:16
#64

MORGONFAKTA: Vaknade 07.00. Vikt 84,7 kg (+0,5 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -13,3 kg.                                                      Viktnedgång sista veckan: -0,7 kg.

Frukost: Kaffe med 0,5 dl grädde.

Godmorgon alla vänner!!!

Solen skiner och stiger sakta uppåt efter att den trasslat sig ur talltopparna runtomkring Glad

Studsade som vanligt upp ur sängen. Åt mycket igår men mest nyttigt förutom ett plommon och 2 dl hallon. Plommon är inte bra men jag blev bjuden så jag inmundigade dito. Hursomhelst så var det inget som gav mersmak. Tvärtom så tyckte jag att det inte var speciellt gott kanske beroende på allt socker.

Skrev sist jag skulle upphöra med veckorepporteringen men fortsätter då den just nu ligger på bara 0,7 kg. Detta beroende på en kraftig dip för 1 vecka sen.

Veckoskillnaderna varierat men ligger sedan 19/6 (59 dgr) på 1,58 kg/vecka eller 0,225 kg/dygn

jansan
2012-08-17 08:22
#65

Brumbjörnen #63:

Tack!

Jag har förvisso inte kämpat. Gått hur lätt som helst Cool

crikarlshamn
2012-08-17 09:37
#66

Hej och grattis!

Hur mànga gram innehàller tomat samt bön burkarna?

Ser gott ut, älskar ocksà chili con carne.

jansan
2012-08-17 11:47
#67

crikarlshamn #66:

Här är en suverän kolhydrattabell:

http://www.markazits.com/diet/kolh_tab_main.php

Räknat på chili con carne och mitt recept med halverad mängd vita bönor ger mindre än 5 kh/100 gram samtidigt som det är mycket gott och mättande.

Glöm inte 8 tsk chilipulver samt 1-2 tsk chilipeppar (skrev fel tidigare).

crikarlshamn
2012-08-17 13:46
#68

Tusentack ack jansan, men jag menade Glad hur mànga gram "produkt" burkarna innehàller, 250g eller 500g Flört

jansan
2012-08-17 14:09
#69

#68: 400 g.

Annons:
crikarlshamn
2012-08-17 14:27
#70

Glad

stort tack Jansan!

magma
2012-08-17 21:15
#71

Verkligen kul att läsa den här tråden… Fantastisk läsning, grattis till dina strålande resultat! Skrattande

jansan
2012-08-18 08:28
#72

MORGONFAKTA: Vaknade 07.15. Vikt 84,2 kg (-0,5 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -13,8 kg.                                                      Viktnedgång sista veckan: -2,1 kg.

Frukost: Kaffe med 0,5 dl grädde.

Ooops! Som Ni ser så varierar viktnedgången mellan veckorna mycket beroende på att kurvan svänger upp o ned. Trenden är sig dock lik.

Vackert väder ute och det gäller att ta vara på den. 25 grader utlovats. Kanske dags att bada äntligen Cool

jansan
2012-08-19 07:24
#73

MORGONFAKTA: Vaknade 06.15. Vikt 84,1 kg (-0,1 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -13,9 kg.                                                      Viktnedgång sista veckan: -1,1 kg.

Frukost: Blomkålsmos med stekt skinka + Kaffe med 0,5 dl grädde.

Gårdagen var härlig. Badade för första gången i år. Kallt men skönt efteråt. Åt mycket o gott och testade tom ett knäckebröd. Gott förvisso men gav liksom ingen mersmak.

Någon som testat min chili con carne? Lämna gärna omdöme isf.

Ny rapport i morgon bitti om inte annat.

svippe
2012-08-19 11:53
#74

Fanastiskt!!
Jag skall testa din  chili con carne snart!

[Columba]
2012-08-19 12:11
#75

#73 skrivetav jansan

Har testat din chili con carne redan andra gången. Behändig att värma, även äta kall. God är den.

jansan
2012-08-19 17:29
#76

Chilin är suverän. Gör själv ett uppehåll med den efter att ha ätit den dagligen i mer än 2 månader. Nya favoriten är Mousaka. Får väl se hur länge man äter den. Glad

Går nog mot höst här i Sundsvall. 16 grader bara och molnigt. Får väl se om det bättrar sig vädret.

Annons:
jansan
2012-08-20 08:35
#77

MORGONFAKTA: Vaknade 07.00. Vikt 83,9 kg (-0,2 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -14,1 kg.                                                      Viktnedgång sista veckan: -1,3 kg.

Frukost: Moussaka + Kaffe med 0,5 dl grädde.

Kurvan tenderar att plana ut men det har jag väntat länge på Glad

Har lite svårt att förstå att platåer infinner sig trots allt. För egen del så är jag bensäker på att det beror på att jag helt enkelt proppar i mig mer kalorier än vad jag gör av mig. Dessutom så äter jag mer kolisar nu i form av grönsaker.

Äter mer då jag är fullständigt trygg i min viktnedgångshastighet och inte bryr mig så mycket. Moussakan ex.-vis innehåller massor av matolja och smör således mycket kalorier.

Det här med platåer som vissa upplever som omöjligt att bryta har jag helt enkelt svårt att tro på. Har du ett energibehov på 2000 kilokalorier/dygn och du får i Dig mindre än det…DÅ GÅR MAN NER I VIKT.

Jag undrar hur många som kommer till platåstadiet fuskar och ljuger/lurar sig själv? Hur många är det som äter massor av fett om dagarna och sedan kanske proppar i sig frukt, bröd etc. på kvällen vilket tillsammans med fett får förödande resultat för viktnedgången?

Hur många gör så och förtränger det?

Hehe…vet jag sticker ut hakan och kanske provocerar nu men jag vill gärna ha en debatt.

Och…sen en annan sak…jag är glad att jag har tappat så pass mycket i vikt men tycker inte jag har varit duktig.

Tvärtom…det har faktiskt varit hur enkelt som helst och kommer ALDRIG att gå tillbaka till traditionell kost. Anser mig således inte ha varit duktig. Socker/kolhydrat-suget försvann efter ett par dar då jag åt strikt LCHF i början av min "resa". Det var då jag började uppleva den stora lyckokänslan.

Däremot, när jag kommit till min "önskevikt" (75-80 kg?) så kommer jag att lägga mig där och reglera jämvikten med kanske mer knäckebröd så jag inte går ner för mycket.

Självklart så…om jag skulle trycka i mig fyra knäckemackor så binder jag upp vatten i kroppen och bara det gör att min vikt kulle gå upp 1-2 kg efter någon vecka utan att fettet därmed skulle öka.

Men men…får se hur jag gör Glad

Sen en annan sak…det här med nutrilett som det talats om i vissa trådar anser jag vara helt uppåt väggarna! Ok…vill man behöva kämpa och gå hungrig samtidigt som muskelmassan minskar samtidigt som man kommer att gå upp i vikt mer än till ursprungsnivån när man inte orkar "äta" det mer…ja då får man köra den metoden.

Men…varför gå på såna sk.t-dieter om man vill gå ner i vikt???

Såja…debatt önskas Glad

annagreta1
2012-08-20 08:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

Jag blir så glad , när jag läser ditt inlägg . Har precis börjat har tappat 1 1/2 på en vecka . Har inget godis sug är mätt och belåten hela tiden. Det är rena rus känslan med lchf kosten.Glad

jansan
2012-08-20 23:03
#79

Tack annagreta1!

Kul att det funkar även för Dig. Den ruskänsla du har har även jag. Den kanske har lagt sig nu efter 2 månader eller så har jag helt enkelt blivit van att vara i ruset Glad

1,5 kg i veckan är kanonbra. För mig tenderar hastigheten att kanske minska något men det är marginellt.

Vad väger du nu och hur lång är du?

En bra sak som jag rekommenderar är att ta ett rutat A4-papper och göra diagram på viktnedgången. Prickar i själv varje morgon och kväll och det är oerhört inspirerande att se.

X-axeln är dagar. Varje ruta en dag.

Y-axeln vikt. Varje ruta 0,2 kg

Fått byta ark 3 ggr då viktnedgången varit större än skalan på papperet klarar av.

Men…det är ju ett delikat problem Glad

Hade hoppats på mer debatt efter det jag skrev i "77 men det kanske kommer Glad

jansan
2012-08-21 07:58
#80

MORGONFAKTA: Vaknade 07.15. Vikt 83,4 kg (-0,5 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -14,6 kg.                                                      Viktnedgång sista veckan: -1,3 kg.

Frukost: Kaffe med 0,5 dl grädde.

Mousakan slut…ska fixa mer idag, sen blir det åter chili con carne ett tag.

Märks verkligen hösten är här,,,mulet o kyligt och inte lika skönt att cykla. Börjar planera båtupptagning med allt vad det innebär.

matmaja
2012-08-21 21:42
#81

Vilken underbar historia! Tack för att vi får följa med på din resa! Man blir så otroligt inspirerad. Nu måste jag laga den där chili con carnen som du gett oss receptet på. Men har jag slarvläst eller har du också gett oss receptet på moussakan som du skriver om?

Jag gick ner 15 kg på lchf på ganska kort sikt för tre år sedan, men tyvärr har jag "ätit upp mig" igen och har haft svårt att komma igång med lchf igen - men efter att ha läst det här så MÅSTE jag verligen ta nya tag.

Jag är förvånad att du tål så mycket grädde/dag, men vi är ju alla olika och det gäller att hitta det som passar en själv.

Än en gång - tack för din historia, den är helt underbar. Har du dessutom möjlighet att ge oss receptet på moussakan också så vore jag väldigt tacksam.

Lycka till i fortsättningen, jag ska följa med på din resa.

Kram.

jansan
2012-08-22 01:32
#82

Tack Matmaja!

Receptet på chili con carnen står i mitt första inlägg #1.

Du kan även ha i en tärnad paprika och chilipeppar. Blir starkare då Glad

Mousakan heter "Airams moussaka".

Källa: Doktor Dahlqvists och Airams LCHF-kokbok. Har själv skrivit ut den men vet 17on inte var det var.

Hittade den här inne på denna sida någonstans…kanske nån som vet var?

Går säkert att googla…lite långt att skriva ner manuellt här.

Dricker inte lika mycket grädde nu då jag läst att många går upp av den. Kanske 1 dl/dygn sen 1 vecka tillbaka.

Både chilin o mousakan gör att man känner sig mätt länge.

Mousakan har massor av olja i sig.

Chili con carnen görs på fläskfärs o mycket smör. Egentligen följer jag originalreceptet men halverar andelen vita bönor.

Här har du en suverän kolhydrat-tabell: http://www.markazits.com/diet/kolh_tab_main.php

Enligt den så har chili con carne 7,9 g kh/100 g. men efterom bönhalten halverats så hamnar man strax under 5.

Lycka till och lämna gärna omdöme Glad

matmaja
2012-08-22 08:10
#83

Tack för svaret, då vet jag precis vilket recept du menar. Jag har den där kokboken så då kan jag läsa i den.

Annons:
jansan
2012-08-22 08:34
#84

MORGONFAKTA: Vaknade 08.00. Vikt 83,2 kg (-0,2 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -14,8 kg.                                                      Viktnedgång sista veckan: -1,6 kg.

Frukost: Kaffe med 0,5 dl grädde.

Hann inte göra Moussaka igår men idag så…

Funderar på proteiner. Jag ska nog försöka äta lite mer speciellt som jag nu för tiden både cyklar, joggar och går på gym.

Cyklar i snitt 1 mil/dygn.

Joggar 3 ggr/3 km i veckan.

Gymmar 3 pass i veckan totalt 3 timmar/vecka.

Börjat på gym för 5 veckor sedan och följer ett program för nybörjare. Varit mycket vältränad för 25 år sedan men har legat av mig rejält, därför nybörjarkinjen.

Beträffande viktnedgången så har mina fyiska aktiviteter förmodligen noll inverkan på detta. 90-95% av denna får nog tillskrivas LCHF. Möjligen joggingen då eftersom ämnesmsättningen ökar även efter ett joggingpass.

Dessutom…muskler väger mer än fett. Ser nog snart ut som Hulken Glad

skogs-tolva
2012-08-22 09:34
#85

#84

Minus den gröna färgen hoppas jag Oskyldig

Kul att se din viktnedgångskurva!

Men dock, är du karl (förmodar detta då du skrev om kostymer odyl) är det lättare, oftast, att gå ner i vikt av någon outgrundlig kosmisk anledning Flört men som fruntimmer kan jag säga att det är svårare…egen erfarenhet Skrattande

Men, grattis till ett bra -snarare fantastiskt resultat!!!

jansan
2012-08-22 09:41
#86

Jodå…är karl åtminstonde sist jag såg mig i spegeln Glad

Kanske det är lättare för oss att gå ner…vet faktiskt inte.

svippe
2012-08-22 12:15
#87

Kul att föja din viktresa!

Jag tror män har det mycket lättare. Det ahr man höört många berättelser om.

Min man t.ex går ner jättelätt trots att han inte är överviktig, hade en kulmage när han började med LCHF för ett halv år sedan. Har gått ner från ca 86 till 79.5 . Han är 176 cm lång. Kulmagen är borta men han  minskar tyvärr forfarande lite grann i vikt.
Han äter lika mycket kalorier nu som innan LCHF tiden.
Själv har jag BMI 25 och får  verkligen kämpaför att tappa mer.
Håller annars vikten lätt.

jansan
2012-08-23 08:26
#88

MORGONFAKTA: Vaknade 07.00. Vikt 82,8 kg (-0,4 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -15,2 kg.                                                      Viktnedgång sista veckan: -1,4 kg.

Frukost: Kaffe med 0,5 dl grädde + chili con carne.

Ja kära vänner. Fortfarande så avtar inte viktminskningstakten. Fsukar ändå en del och äter kanske 30-40 kh/dygn. Fusket är förvisso medvetet mest av den anledningen att jag är fullständigt trygg.

Det enda jag absolut INTE vill äta är frukt i någon form vilket förmodligen skulle göra att jag skulle känna mig hungrig efter någon halvtimme.

Och varför gå hungrig när det är så enkelt att undvika den olustkänslan!

skogs-tolva
2012-08-23 10:02
#89

Hejja hejja! Skrattande

Annons:
jansan
2012-08-23 23:25
#91

Idag har jag fuskat!

Var nere i båten och tömde den på mat då jag är på g att sälja den. Tog 3 knäckemackor som låg där bara för att jag hatar att slänga mat. Bregott och Kalles kaviar östes oxo på + H2O.

Smakade så där men gav inget extrasug. 12 timmar sen jag åt det och inte ätit sedan dess men ska ta mig lite chili con carne innan sänggåendet.

Jag har själv aldrig varit sockerberoende så jag klarar mig bra när jag är nödd o tvungen o fuska Cool

Frukt däremot skulle jag endast förtära om jag tvingades under tortyr, för att inte tala om godis, kakor, cola etc.

Frukt triggar bara kolhydratsug och är att jämföra med sockervatten + vitaminer som man ändå får i sig,

Nä…nu väntar chili con carne.

Gnatt alla!

jansan
2012-08-24 08:10
#92

MORGONFAKTA: Vaknade 06.45. Vikt 83,5 kg (+0,7 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -14,6 kg.                                                      Viktnedgång sista veckan: -0,7 kg.

Frukost: Kaffe med 0,5 dl grädde + chili con carne.

Heureka!

Som förväntat har jag sista dygnet ökat i vikt. Åt över ett kilo chili con carne igår + 3 st. knäckebröd + grädde + ostrullar + bacon + blomkålsmos. Åt efter skrivandets stund (ca 01.30) i går kväll massor av mat. Var helt enkelt hungrig och kanske det var knäckebrödet som orsakade det? Jag vet inte men jag åt mest för att testa. Det gick som förväntat och hade egentligen inte behövt äta men som sagt…ville testa för att se skillnaden i vikten. Var proppmätt när John Blund ropade på mig i går kväll.

Jag har en teori:

Eftersom jag nu ätit massor av kolhydrater igår med mycket fiber så har jag kroppen och tarmarna full av sk.t i dubbel bemärkelse. Detta binder naturligtvis vatten men frågan är hur mycket?

Kan det vara anledningen till viktuppgången eller är det bullshit från min sida?

Rör det sig om 0,1 kg eller 1,0 kg? (Har inte varit på toan än i dag).

Någon som vet?

Hur som helst…sh.t happens…förr eller senare Glad

jansan
2012-08-25 07:46
#93

MORGONFAKTA: Vaknade 07.00. Vikt 83,1 kg (-0,4 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -15,0 kg.                                                      Viktnedgång sista veckan: -0,7 kg.

Frukost: Kaffe med 0,5 dl grädde + chili con carne.

Verkar kanske ha kommit till någon slags platå. Eller så är det för att jag ätit ovanligt mycket de sista dagarna. Eller så är det alla kolhydrater jag åt i förrgår som bundit upp H2O Cool

Fortsätter att äta när kroppen vill ha mer. Jag tycker det går superbra och säger det igen:

Jag skulle äta LCHF oavsett om jag gått upp i vikt eller inte! Anledningen är ju att man mår så bra psykiskt Glad

glitterfisk
2012-08-25 10:27
#94

15 kg på i runda slängar två månader är ett sanslöst bra resultat!

svippe
2012-08-25 15:13
#95

Verkligen ingen platå att tala om ;)
Grattis!!

jansan
2012-08-25 16:20
#96

Tror faktiskt det blir något av platå nu mer eller mindre frivilligt.

Vi ska äta skinksallad, hallon o grädde mm i em så jag lär gå upp. Dryck vatten eller ev. ett glas mjölk.

Men…det gör inget Glad

Kommit till det stadiet då jag vill kolla var gränsen går.

Frukt däremot kommer jag aldrig att testa med.

jansan
2012-08-26 08:07
#97

MORGONFAKTA: Vaknade 07.15. Vikt 83,1 kg (-0,0 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -15,0 kg.                                                      Viktnedgång sista veckan: -1,0 kg.

Frukost: Kaffe med 0,5 dl grädde + chili con carne.

Åt mycket kolhydrater i går. Sallader mm. Lär äta nästan lika mycket idag men på måndag har jag tänkt köra ganska strikt igen. Mitt slutmål är 78 kg sedan så får det räcka. Kanske det blir för lite till mina 1,79 cm i kombination med kraftig benstomme och ganska muskulös.

Hur lång tid det tar vete 17on. Skulle gissa på 5 veckor från dagens datum dvs 1 kg/vecka. För 2 månader sedan trodde jag det skulle bli till nyår men det går betydligt fortare.

Verkar som om kolhydrater binder vatten i kroppen i allmänhet och i tarmarna i synnerhet. Om jag inte ätit så mycket kolhydrater sista dygnen så hade jag förmodligen vägt 1 kg mindre. Förmodligen inte fettet som ökat utan vatten i kroppen.

Annons:
jansan
2012-08-26 23:31
#98

Vilken enorm skillnad!!!

Har INTE ätit någon sallad idag utan hållt mig till chili con carne till fukost, lite blomkålsmos med rökt skinka, 3 ostbitar med smör samt lite mer ostbitar och i dl creme fraishe + 1 ägg med majonäs.

Känner mig mätt trots det ringa matmängden och jag är fullständigt övertygad om att eftersom jag INTE åt massa skinksallad idag med sallad, tomater, rädisor, sparris mm, så hölls kh-mängden nere vilket INTE triggat suget.

Känner mig också betydligt piggare och lättare. Ska bli kul o väga sig i morgon bitti o se resultatet.

Förmodligen nytt rekord Glad…men jag vet inte och bryr mig inte så mycket heller. Det viktiga är att jag mår så in i bomben bra!!!

Gonatt alla vänner!

magma
2012-08-27 04:46
#99

Lycka till med vägningen!

jansan
2012-08-27 08:32
#100

MORGONFAKTA: Vaknade 07.45. Vikt 82,6 kg (-0,5 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -15,5 kg.                                                      Viktnedgång sista veckan: -1,4 kg.

Frukost: Kaffe med 0,5 dl grädde + chili con carne.

Godmorgon alla!

Vädret är uselt…9 grader o ösregn.

Men…inombords strålar solen och livet leker. Mitt tidigare personbästa som var för 5 dgr sedan slogs med 2 hg mindre Flört

Ska sluta tävla med mig själv nu och kommer att äta när kroppen säger till.

Kommer som jag tidigare sagt INTE att äta frukt av något slag eller sötningsmedel typ stevia. Tror stevia ökar hungern oavsett även det inte innehåller kolhydrater.

Igen…varför framhålls det inte i debatten hur oerhört mycket bättre psykiskt man mår av LCHF!!!???

Jag vet inte men kanske det skulle kunna vara en stor hjälp i behandling av depressioner? Vet faktiskt inte men tanken kan vara intressant.

FRÅGA: Är det någon som mått/mår psykiskt sämre av LCHF härinne?

[Columba]
2012-08-27 09:07
#101

Klart att du mår psykiskt bra när du går ner i vikt i rasande fart. Ibland kan det vara litet si och så med det psykiska välbefinnandet när vikten inte vill röra på sej.

jansan
2012-08-27 09:40
#102

Columba #101:

Mitt psykiska välbefinnande har inte med viktnedgången att göra.

Skulle äta LCHF oavsett om jag gått upp eller ner i vikt. Jag fungerar helt enkelt bättre både själsligt och kroppsligt.

FoMaOl
2012-08-27 10:57
#103

Hej jansan.

Tog en titt igen för att uppdatera och få inspiration. Grymt jobbat!

/Martin

jansan
2012-08-27 22:05
#104

#103:

Tack…även om det går förhållandevis lätt.

Skrev under #54 den 14/8 (13 dgar sen) att jag förmodligen skulle komma ner till 80 kilo om 4-6 vecor och det lär jag klara utan svårigheter.

Vägde då 84,7, idag 82,6 så nästan halva målet nått. Men man får se…väntar fortfarande på platån som jag dock är tveksam till om den existerar. Kan det vara så att de som uppnår den medvetet eller omedvetet "fuskar" som jag gjort flera dar nu?

Hur som helst…gillar inte fusk så ska köra max 40 kh/dygn nuGlad

Sen är frågan hur långt ner man ska/kan gå?

Är 57 år, 1,79 lång med kraftig benstomme och ganska muskulös. Vid mönstringen vägde jag 70 men det var ju länge sen. Tror att minimum vid 78 eller något verkar vettigare…eller vad tror Ni?

Grannar till mig har kört LCHF men han blev för smal tyckte han så han kompenserar med att numera äta lite knäckebröd för att hålla idealvikten

Förresten, BMI för mig….vad ska den ligga på? 57 år som sagt.

Annons:
jansan
2012-08-28 08:09
#105

MORGONFAKTA: Vaknade 07.30. Vikt 82,4 kg (-0,2 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -15,7 kg.                                                      Viktnedgång sista veckan: -1,2 kg.

Frukost: Kaffe med 0,5 dl grädde.

Strålande sol idag :-)…hmm…kanske en tur i svampskogen?

[Columba]
2012-08-28 08:29
#106

I tvä inlägg har du hypotesen att den som inte går ner i vikt eller råkar ut för en platå, omedvetet fuskar. Om man gör uppköpen själv, har koll på innehållet i kylskåpet, skriver upp vad man äter och hur mycket, var kommer det omedvetna fuskandet in? Menar du att endel är så dementa eller äter i sömnen, eller hur vill du ha det?

Synd att du generaliserar bara med dina egna erfarenheter som grund.

jansan
2012-08-28 08:41
#107

Columba #106:

Alla fuskar nog inte och förmodligen äter de lite kolhydrater men för mycket fett och får därmed i sig för mycket kalorier.

Ekvationen blir ju omöjlig annars.

Äter man mindre än vad kroppen gör av med så går man ju ner i vikt. detta är du förmodligen överens om. Sen är ju frågan HUR mycket kalorier man behöver.

jansan
2012-08-29 09:44
#108

MORGONFAKTA: Vaknade 09.00. Vikt 82,3 kg (-0,1 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -15,8 kg.                                                      Viktnedgång sista veckan: -1,1 kg.

Frukost: Kaffe med 0,5 dl grädde.

Godmorgon kära läsare!

Nu har hösten kommit på allvar. Härligt på sitt vis då jag gillar att sitta inne o mysa när det är oväder utanför.

Somnade sent igår kväll/natt (04.00) och sov därför lite längre. Ville helt enkelt inte somna uta´n kände mig full av livsglädje.

Hmm…det borde finnas något sätt att vänja sig av med sömnbehovet så att man bara behövde 2 timmars sömn/dygn, Du hade ju då i princip förlängt livet med kanske 25 år räknat på den vakna tiden Flört

jansan
2012-08-29 18:30
#109

Intressant!

Åt till frukost 0,5 dl grädde med kaffe. Har därefter till lunsch vid 15-tiden ätit en halv burk tonfisk i olja och är fortfarande mätt!

Verkar vara perfekt att äta då det mättar otroligt bra.

jansan
2012-08-30 09:20
#110

MORGONFAKTA: Vaknade 08.00. Vikt 82,4 kg (+0,1 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -15,7 kg.                                                      Viktnedgång sista veckan: -0,4 kg.

Frukost: Kaffe med 50 g smör.

Jaha…åt lite igår men fick i mig mycket fett.

Nu har jag förmodligen nått någon nivå där det går långsammare. Kan det vara så att det är mycket vatten som försvunnit från mig den sista tiden + fett självklart.

Om man tänker så här: De sista 10 kilona jag blivit av med har varit kanske 30% fett och 70% vatten dvs 3 kilo fett och 7 kilo vatten.

Nu har dock vattenöverskottet minskat så att jag kanske blir av med 3 kg fett och 2 kg bundet vatten under motsvarande tid dvs 60% fett och 40% vatten???

Detta är bara en teori som jag tycker verkar helt rimlig men jag kan ha fel.

SLUTSATS: Fettminskningen fortsätter i samma takt som innan MEN eftersom kroppens vätskeöverskott drastiskt minskat så minskar viktminskningstakten???

Kan det vara av den anledningen som folk stannar på nivåer???

Tänker jag rätt eller är min slutsats helt fel?

jansan
2012-08-30 21:19
#111

Herre guuuud så bra jag mår!!!

Fattar inget men har sån enorm lyckokänsla i hela mitt inre! Ryser och ler för mig själv utan att något speciellt inträffat som borde föranleda detta.

Är ju inte alltid sån men om jag skulle betygsätta min lyckokänsla sen jag började med LCHF "på riktigt" den 19e Juni så har den legat på 9-10 och just nu 10+!!! Kanske varit nere på en 8a en kortare stund men snittet ligger nog på 9,5-10.

Hur kan detta vara möjligt!!!

Är det någon mer som upplevt sån euforisk lycka som jag har?

Eller är jag lyckligt lottad i dubbel bemärkelse?

Vem vet…kanske den är borta i morgon…kanske om en vecka, ett år…vem vet.

Det skulle faktiskt inte göra så mycket…jag har ju fått uppleva en i mina ögon optimal lycka och det tackar jag någon där uppe för.

Undrar om psykiatrin skulle kunna använda LCHF inom behandlingar av Depression? Spännande tanke.

Startar en ny tråd om detta!

Annons:
jansan
2012-08-31 09:39
#112

MORGONFAKTA: Vaknade 08.00. Vikt 82,6 kg (+0,2 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -15,4 kg.                                                      Viktnedgång sista veckan: -0,9 kg.

Frukost: Kaffe med 50 g smör + moussaka.

Åt enorma mängder skinksallad med säkert 1,2 kg isbergssallad igår. Var tvungen då salladen började bli gammal. Blandade i tomater, sparris, svamp, ägg, rädisor + skinka.

Jodå…så har snålheten fått ett ansikte Glad

Känner ändå en minst lika stor inre frid och lycka. Kommer den känslan aldrig att minska eller avta?

Spelar ingen roll om jag så skulle gå upp 20 kg av LCHF. Skulle ändå fortsätta med kosten då jag har en sån innerlig frid och lyckokänsla.

Ska avslöja en sak för alla vänner här inne.

Har ätit sk lyckopiller och slutade vid årsskiftet efter flera års ätande. Blev ordinerad dessa pga stress. När jag åt dessa så levde jag i en bubbla som jag kunde konstatera när jag självmant slutade med dem. Hade dessa år en lyckokänsla på ca 2-4 på en skala 1-10. När jag åt dem så hade jag ingen livskvalitét överhuvudtaget. Passiv, ingen sexlust mm mm. Helt enkelt bekvämt passiviserad.

När jag slutade självmant så låg jag kanske på 5-6 mellan nyår och Maj 2012. När jag startade LCHF 19:e Juni (max 20-40 kh/dygn) så steg lyckokänslan enormt och var redan efter 1 vecka på 9-10.

JAG KOMMER UNDER INGA OMSTÄNDIGHETER ATT REKOMMENDERA LYCKOPILLER TILL NÅGON!

Fungerade inte på mig i alla fall så här med facit i hand.

Kommer däremot att rekommendera LCHF men kanske kan det vara svårt att övertyga någon som känner sig deppad.

Så var det sagt. Kanske dumt att gå ut här och berätta djupt personliga saker. Men, har jag fått någon som kanske själv äter pillren att tänka till så är det värt det.

Och…jag räknar inte med att detta kan användas emot mig.

Hursomhelst…Glad höst Cool

jansan
2012-09-01 09:02
#113

MORGONFAKTA: Vaknade 08.15. Vikt 82,8 kg (+0,2 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -15,2 kg.                                                       Viktnedgång sista veckan: -0,3 kg.

Frukost: Kaffe med 50 g smör + moussaka.

Mål: 78 kg före 15:e Oktober

Sådär ja…ätit som en häst nu de 4 senaste dagarna. Moussakan jag gjorde hade fått dubbel dos salt (av misstag) vilket gör jag druckit mängder med vatten. Åt det sista nu till frukosten och åt säkert 600 gram igår + ost, grädde, sallad, skinka ägg mm och STORA portioner av allt dvs massor av kalorier. Misstänker jag bundit upp massor av vatten i kroppen. Dessutom blivit bjuden på mycket mat sista dagarna men ska sluta äta så mycket som jag gjort.

Ska idag köra strikt, normalsaltad LCHF i de mängder som jag brukar äta. Ska bli kul o se vad vågen visar i morgon bitti. Bryr mig förvisso inte så mycket och är egentlign ganska…men bara ganska nöjd…med dit jag nått nu.

Mitt slutmål är 78 kg innan 15e Oktober vilket jag hädanefter skriver in under "morgonfakta". När jag uppnåt det så kommer jag att hålla mig +/- 1 kg. Kankse jag sätetr ett nytt mål då, (75 kg?) för skojs skull men under det ska/kan jag inte gå. Blir för mager då.

Haha…vem kunde tro att jag ev. skulle hamna i den situationen för 6 månader sen. Inte jag iaf Glad

Psyket är som vanligt dvs på topp Glad

Eftersom jag av naturen brukar fullfölja mina projekt och hålla mina löften så skulle jag se det som ett personligt misslyckande om jag inte klarar målet. Som sagt så bryr jag mig inte så mycket. Vill mer bevisa min hypotes att sk platåer mest tillkommer av för mycket ätande av kalorier eller kolhydrater.

Yeaaah men (och kvinnor), here we go Cool

NillaNina1
2012-09-01 09:40
#114

Jag ler och skrattar om vartannat när jag läser dina inlägg, jansan. Så full av livsglädje! Glad

Jag tror dock att det kan sticka en del i ögonen de av oss som har svårt att gå ned i vikt när du drar slutsatsen att vi skulle vara som du och altså slarva om vi inte får resultat. För mig framstår du som naiv med bristande empati. Det är charmigt men sårar dem som har det svårt.

Fortsätt nu bara att ta hand om dig själv men visa lite respekt för dina medmänniskor.

Stort lycka till!

/NillaNina

jansan
2012-09-01 09:57
#115

#114:

Självklart medveten om att det kan sticka en del i ögonen men jag föredrar att vara rak som du även är mot mig.

Har själv sett människor "som bantar" stenhårt säger de. Sen tar de kanske en bulle till kaffet eller liknande och om jag då påpekar detta så säger de undantagslöst att de gjort sig förtjänt av det eller att de gör ett undantag.

För oss som äter LCHF är det förödande om man är mätt på fett. De extra kolhydraterna man får i sig då gör mer skada än om man ätit en normal kost med lite fett.

Det är detta jag försöker få folk att inse!

Visst, alla slarvar naturligtvis inte men se på mig de sista 4 dagarna då min viktkurva vänt uppåt beroende på medvetet slarv. Hur många är det då inte som slarvar omedvetet?

Hursomhelst så skriver jag här för att lufta det jag kan och tror. Sen kan det vara helt fel men det är väl mycket därför jag skriver också. Skulle jag inte skriva så får jag ju inga mothugg och andra infallsvinklar vilket inte skulle gagna någon.

Sen som jag sagt så tycker jag inte jag varit speciellt duktig då jag i princip inte behövt kämpa någonting. Det har egentligen gått nästan för lätt förmodligen då jag följt kroppens signaler när den vill ha mat och inte hjärnans.

Det var svårt i början att hoppa över måltider då hjärnan ville ha sina traditionella måltider vid vissa tider även ifall kroppen inte ropade efter det.

Hur som helst så spelar det nog ingen roll vad man skriver någonstans. Det kommer alltid att finnas människor som tar illa upp men så länge det inte är personangrepp så anser då jag att då ska man ha rättighet att uttrycka sin åsikt.

Trevlig Helg oavsett från Sundsvall i ösregnet Glad

NillaNina1
2012-09-01 15:18
#116

Vinkar tillbaka! Flört

/NillaNina

glitterfisk
2012-09-01 18:13
#117

Kul att det går så bra för dig, jansan! Både att du får så fina resultat och att du mår så bra! Härligt!

jansan
2012-09-01 18:40
#118

Tack glitterfisk!

Jag mår fina fisken faktiskt…som en fisk som glittrar :-)

Vet att det jag skriver här inne inte alltid uppskattas men jag har alltid varit, är och kommer nog alltid att vara rak samtidigt som jag ju faktiskt utlämnar mig själv också till viss del. Skriver kanske för rakt på men det är ju för att ruska om lite och få debatt. Jag är absolut inte konflikträdd utan ser det som positivt med olika uppfattningar där man skiljer på sak o person.

Får se nu om jag efter 4 dagars medvetet slarv då jag ätit sanslöst mycket grönsaker o salt mat gått ner till i morgon bitti dvs förlorat vätska.

Får se om jag håller det målet jag satt till 15e Oktober Glad

Annons:
byggarn30
2012-09-01 23:04
#119

Det frågas om frukost i tråden. Jag steker några skivor stekfläsk med lite kokosfett. Blanda några ägg med lite riven ost och grädde samt salt och peppar. Häll i blandningen i fettet i pannan och rör kontinuerligt tills det är lagom. (tänk på att äggröran sätter sig lite efteråt). En kopp kaffe med grädde och ev. en klick kokosfett till så står man sig hela dan. :-)

Emea67
2012-09-02 08:52
#120

Kalori in och  kalori ut stämmer inte på alla men för många.

Själv är jag en sådan som måste äta mycket mat för att gå ner i vikt så har det varit med andra dieter också! Jag har inga hungerskänslor, med kolhydratskost åt jag när jag började känna mig yr lärde mig med tiden att  jag nog var hungrig när jag började bli irreterad också, men sedan när jag kände mina sk hungerskänslor, blodsockerfall, så vräkte jag i mig oftast onyttig för att få upp blodsockret och må bra.

Med LCHF är det ännu värre för mig för jag får ju inga blodsockerfall och innan illamåendet ,= min hungerskänsla,dyker upp har det gått lång tid och då äter jag förlite. Så nu äter jag tre mål mat om dagen och proppar i mig mat fast jag inte är hungrig och sköter jag detta bra så går jag ner i vikt men blir det ´för lite mat någon dag så står jag still eller upp några hg.

Hur jag kommit på detta är att jag har sett tillbaka i livet (45 år ung nu) och tänkt på när jag gått ner i vikt. Första gången jobbade jag på hotell med frukost och lunchservering = åt regelbundet och bra andra gången jobbade jag i matsalen på ett ålderdoshem med att servera lunch och middag = åt regelbundet och bra.

Jag mår bättre psykiskt på denna kost och har skrivit om det i din andra tråd Skrattande

Oj detta vart långt, men ville bara skriva att vi är så olika och ja jag har hört att män går lättare ner i vikt och det säger väl SSS (Sten Sture Skaldeman) också och därför skrivit en bok om vikt nedgång för kvinnor.

Man ska lufta sina teorier och vara rak och ärlig men det innebär ju inte att det är sant för det Flört

Ha en underbar söndagKyss

jansan
2012-09-02 09:18
#121

MORGONFAKTA: Vaknade 08.15. Vikt 83,2 kg (+0,4 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -14,8 kg.                                                       Viktnedgång sista veckan: +0,1 kg.

Frukost: Kaffe med 50 g smör.

Mål: 78 kg före 15:e Oktober

Ooops. Nu går det uppför och jag tror mig ha funnit lösningen på varför.

Äter helt enkelt för mycket kalorier och för mycket salt.

Åt ca 4 hg baconsallad igår samt gjorde en sats "Airams moussaka" som innehåller massor av fett.

Moussakan är gjord av bl.a 4 hg auberginer.4 hg fläskfärs, 1 gul lök, 2 dl grädde, 2 ägg, 1,5 dl majonäs, 3 dl riven ost, 2 dl matolja.

Åt hälften av den igår förutom salladen ovan samt ostrullar med smör, kaffe med smör, 4 muggar kaffe med totalt ca 2 dl grädde.

Bara moussakan jag åt ger ju följande kalorimängd beräknat på att jag de facto åt hälften av den: 500+350+540+250+450 kcal (fläskfärs+grädde+majonäs+ost+matolja) = 2090 kcal.

Således: 2090 kcal bara av moussakan!!!

Hmm…får minska ner på den betydligt men den är ju så god Glad

Haha…jag som igår trodde jag skulle väga mindre men tydligen inte. Får även minska på sallader o grönsaker vilka i de mängder jag åt igår innehåller betydande mängder kolhydrater.

Det knepiga och härliga är att jag mår lika bra psykiskt trots viktuppgången. Jagkänner helt enkelt att jag är nöjd med min nuvarande vikt men som sagt…78 kg innan 15:e Oktober är målet…SEN är jag definitivt nöjd Cool

Yepp…då kör vi igen

[Columba]
2012-09-02 10:12
#122

Inte konstigt att det blev kalorier i moussakan. Du hade dubbelt med grädde och 2 dl olja i som inte finns med i receptet.

jansan
2012-09-02 11:40
#123

Stekte auberginerna i olja. Dessa sögs in i dito varför jag riktigt öste på olja. Dessutom så hade jag smör när jag stekte lök o kött så det tillkommer oxo. Extra grädde för att köttfärssåsen skulle flyta ut bättre. Får minska dagsransonen rejält.

Har idag bara druckit kaffe med ca 60 g smör. Ska köra striktare idag och max 2 hg moussaka.

Siggebus
2012-09-02 11:49
#124

jansan:

Hittade hit efter att du kommenterat min tråd "Läskigt och underbart att känna sig så här stark!" Glad

Underbar historia din också verkligen! Visst har vi liknande känsla av välbefinnande och styrka!

Man vill bara dela med sig och man önskar att alla som mår dåligt ska få chans till att känna likadant!  Skrattande

jansan
2012-09-03 09:31
#125

MORGONFAKTA: Vaknade 08.30. Vikt 82,2 kg (-1,0 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -15,9 kg.                                                       Viktnedgång sista veckan: -0,4 kg.

Frukost: Kaffe med 50 g smör.

Mål: 78 kg före 15:e Oktober.

All Time Low! Åtminstonde på 25 år Glad

Gjorde skillnad då jag igår åt lite mindre UTAN att någonsin vara hungrig.

Mossakan åt jag ca 2-3 hg av och inga större mängder grönsaker vilket gjorde att kroppen gjort sig av med överskottsvatten.

Målet 78 kg står kvar men frågan är om jag kan nå så långt utan "svält"?

Får se hur det känns efter några veckor.

Annons:
jansan
2012-09-03 17:52
#126

Dricker Magic Bullet coffe men med enbart smör till. Smakar suveränt och man håller sig verkligen mätt länge. Har nescafe så man behöver inte göra så starkt. Jag blandar smör vatten o kaffe o rör med en tsk. Smakar helt ok.

Märker jag förlorar vätska när jag inte äter så mycket grönsaker (kolhydrater) som jag gjort ett antal dagar innan. Detta trots att jag inmundigat ca 1-2 dl hallon dagligen ute i svampskogarna. Snart slut med det nu då hösten närmar sig.

jansan
2012-09-04 07:27
#127

MORGONFAKTA: Vaknade 08.30. Vikt 82,1 kg (-0,1 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -15,9 kg.                                                       Viktnedgång sista veckan: -0,3 kg.

Frukost: Kaffe med 50 g smör.

Mål: 78 kg före 15:e Oktober.

Brått nu så hinner bara lämna rapport.

Siggebus
2012-09-04 08:07
#128

En fråga: du har inte grädde i chilin? Eller creme fraiche eller nåt?

jansan
2012-09-04 23:01
#129

#128:

Nej, ingen grädde eller creme fraishe. Däremot ca 50 g smör + fläskfärs.

Siggebus
2012-09-05 08:02
#130

#129

Ok- då ska jag testa! Glad

Jag är sån att jag gärna äter samma några dagar i rad till mina kollegers "förskräckelse".

De kan slänga ur sig: "men blir du inte trött på det om du äter samma nästan varje dag"?

"Blir ni inte trötta på fil och mackor varenda dag"? - får man ju kontra med då! Glad

jansan
2012-09-05 08:23
#131

Siggebus #130:

Det är i princip vanlig chili con carne gjord på fläskkött.

Men till 8 hg fläskfärs så ska man enligt originalreceptet använda 2 burkar vita bönor. Jag använder dock bara 1 burk.

Lök brukar jag ha i massor av. 3-4 st normalstora, ganska grovt hackade. Sen kryddar jag nog lite extra men det är ju en smaksak Glad

Faktiskt så god så att man kan äta den som frukost…helt enkelt kanongod och man tröttnar aldrig på den. Åtminstonde inte jag Glad

jansan
2012-09-05 08:39
#132

MORGONFAKTA: Vaknade 07.30. Vikt 82,1 kg (+-0 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -15,9 kg.                                                       Viktnedgång sista veckan: -0,2 kg.

Frukost: Kaffe med 1 dl grädde.

Mål: 78 kg före 15:e Oktober.

Ohh…what a day!

Slet som ett djur igår! Hämtade akvarium i Umeå (50 mil tor), hem, baxade upp det, installerade, köpte sand som tvättades, hämtade 200 kg sten i geografin, pusslade ihop stenpartier, fyllde vatten, i med fiskar och väntar nu på att vattnet ska bli 100 % klart innan sista stenflytten.

Tog hela dan och var färdig, i dubbel bemärkelse, först vid 22-tiden.

Men kuuul som 17:on att ordna till Cool

Åt igår förutom frukost 2 st. kabanoss i korvkiosker utan bröd men lite senap på. Dessutom ungefär 4 hg moussaka, 1 hg rökt skinka, 3 st. ostrullar samt ytterligare 1 mugg kaffe med 50 g smör.

Blev nog en del kalorier.

Hur som helst så känner jag mig hur stark som helst nu både psykiskt o fysiskt förutom ett lättare ryggskott. Kämpigt att bära upp 375 liters akvaium med snedbelastning.

Funderar på det här med att jag mår så bra…det kanske är så människan ska må normalt men den moderna kosten har gjort att människan i gemen mår sämre nu psykiskt utan att veta om det.

Återgång till vår ursprungsmat kanske skulle göra världen lyckligare???

Kan det vara så???

Annons:
crikarlshamn
2012-09-05 09:03
#133

Kul att du orkar sà mycket men akvarister baxnar… fiskarna bör inte läggas i akvarief förrän växter och de goda bakterierna har börjat trivas… lycka till.

jansan
2012-09-05 17:06
#134

#133:

Van akvarist. Det är precis tvärtom speciellt när man som i mitt fall har BTN-bakgrund med levande bakterikultur i de ca 75 liter filtermassa som sitter där.

En gammal myt som är seglivad att växter ska i först. Växter trivs inte utan fiskar…fiskar klarar sig däremot utmärkt utan växter.

Haha…snacka om att vi spårat ut i denna tråd. Finns andra forum typ Zoopet för akvariesnack :-)

folke
2012-09-05 17:22
#135

#134 Ingen fara att det spårar ur,  jag blir glad av att läsa din tråd och följer den när du uppdaterar. Har absolut inget emot att läsa om fiskar och växter för omväxlings skull Flört .

Det är ju trots allt din tråd Förvånad och den inspirerar !

Finns det LCHF för fiskar också ? Tungan ute

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

crikarlshamn
2012-09-05 17:54
#136

bakterikultur… dà sa jag ingenting!

vi brukade sätta i växterna, làta vattnet klarna, tillsätta guldfiskar för att fà i ordning pà kulturen och efter ca 3 veckor först fick de känsliga fiskarna tillsättas och guldisarna i dammen.

akvarist sedan 69, och nu ska jag yoga!

Siggebus
2012-09-05 20:05
#137

jansan:

Sitter här och "päser" i soffan efter att äntligen ha provat chilin - rent ut sagt skitgott! Glad

Den var så god att jag nog bröt lite mot mina regler att inte ta en gång till bara för att det var gott Skäms

Skit samma - nu har jag hällt upp en lagom mängd i frysburkar som ska in i frysen.

Jag funderar bara lite på en sak - jag är så jäkla dålig på att beräkna saker och ting. Om jag gör en sådan där sats på 800gr köttfärs + lök, krossad tomat etc - hur tusan ska jag någorlunda kunna veta att jag verkligen får i mig tillräckligt med protein?

Jag är en köttälskare som har krängt onödigt mycket protein tidigare i förhållande till min vikt så för tillfället vill jag hålla lite koll på det. Obestämd

jansan
2012-09-05 23:43
#138

#137:

Härligt du gillade den! Vet faktiskt ingen som inte gillat den chilin och det bästa är att det är lika gott till frukost samtidigt som det mättar bra.

Fläskfärs innehåller 16-20 g proteiner per 100 gram. Blir alltså 128-160 g protein i den gryta med 800 g fläskfärs du tillagat.

Dela upp grytan i 10 portioner ex.-vis så vet du ju hur mycket protein du får i Dig.

Vita bönor innehåller 1 g protein/100 g och kan betraktas som försumbar.

jansan
2012-09-06 09:01
#139

MORGONFAKTA: Vaknade 07.40. Vikt 82,2 kg (+0,1 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -15,8 kg.                                                       Viktnedgång sista veckan: -0,2 kg.

Frukost: Kaffe med 50 g smör.

Mål: 78 kg före 15:e Oktober.

Heureka!!!

Tror jag har det!

Det går betydligt långsammarenu med viktedgången nu och jag har några teorier.

Jag kollade in mig själv i helkroppsspegel igår och jag tycker faktiskt att jag nära på har en perfekt kropp nu. Magen har kanske lite underhudsfett och har möjligen även en liten cykelring på sidorna men frågan är om det inte består av mest hud och underhud och om det verkligen går att bli av med???

Känner mig som vanligt hur frisk som helst, både fysiskt och psykiskt, och mitt mål som är uppsatt kanske inte kan nås helt enkelt utan bekostnad på muskelmassan.

Tränar på gym regelbundet sedan 8 veckor tillbaka samtidigt som jag joggar 3 ggr i veckan (3 km) för konditionen. Är 57 år, 1,79 cm lång och har som sagt kraftig benstomme och ganska mycket muskler speciellt efter att jag började gymma.

Jag känner mig som sagt helnöjd och att gå ner ytterligare är definitivt inte något primärt mål längre.

NU TILL DEN VIKTIGA FRÅGAN:

Ponera att jag har min idealvikt nu. Om jag då skulle gå ner till ex.-vis 78 kg och samtidigt behålla muskelmassan så måste det ju bero på att vattenmängden i kroppen minskar OM inte fettet minskar.

Ställer kroppen då in sig då på kronisk vätskebrist???

Äter man då mycket kolhydrater någon dag dvs över 200 g under en dag så tror jag att man snabbt går upp kanske 3 kg beroende på kolhydraternas förmåga att binda vatten. Eller???

Sen så lär man stanna där dvs man ligger på sin idealvikt som i mitt fall kanske är runt 82 kg.

Kanske det är därför som så många tycker sig ha svårt att gå ner "de sista 5 kilona" men som egentligen vore 5 kg för lite.

Vet faktiskt inte men en sak vet jag:

Jag kommer alltid att äta enligt LCHF!!!

Mår så fantastiskt bra så det är helt sanslöst. Känner mig så otroligt stark psykiskt och även fysiskt och har ALDRIG under hela mitt liv mått bättre!!!

Finner inte nog med superlativer helt enkelt om vad LCHF betyder för mig.

Vore bra om någon kunde ge svar på mina teorier.

Annons:
jansan
2012-09-07 08:26
#140

MORGONFAKTA: Vaknade 07.30. Vikt 81,7 kg (-0,5 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -16,3 kg.                                                       Viktnedgång sista veckan: -0,9 kg.

Frukost: Kaffe med 50 g smör.

Mål: 78 kg före 15:e Oktober.

Sådär ja. Under 82 och jag är förvånad då jag åt mycket igår. Nöjd som jag är just nu viktmässigt och skulle jag inte nå 78 kg före 15 Oktober så gör det inget.

Men…vi får se.

Siggebus
2012-09-07 17:55
#141

Hejja hejja jansan - det går nedåt! Glad

På min spis puttrar en ny stor sats med chili som också ska frysas in.
Jag ska testa att köra ditt "race" och se om jag kan ta mina sista få kilo.

Bekvämt och bra att ha färdig mat i frysen och att det är samma mat ett tag gör inte mig ett dugg - det är GOTT!!

Jag har inget behov av att jag måste variera hela tiden - huvudsaken kroppen får bränsle och att jag gillar det Tungan ute

Jag tror detta med chilin är bra för mig - har kanske möjligen fått i mig lite väääl mycket grädde innan om dagarna då jag gjort omeletter ganska ofta som jag då har en del grädde i… + morgonkaffet där jag också har grädde.

Visserligen har jag gått nedåt men väldigt seeegt så vi får se nu när jag inte använder så mycket grädde.

Vi kör på - eller hur? Glad

Medlem
2012-09-07 22:46
#142

Mycket inspirerande!

Den där chiligrytan låter praktiskt att ha till hands när man inte hunnit laga mat eller så. Blir nog godare att ha rejält med tabasco tror jag. Men jag skulle helst ha kokta bönor och hackade tomater. Jag är försiktig med burkmat

http://www.anytt.se/sverige/hoga_halter_bisfenol_a_i_burkmat.aspx

Siggebus
2012-09-08 07:19
#143

I dag är en BRA dag  Glad

Började med din chili i onsdags (5/9)

och i går började jag väga mig varje dag för att kunna se ev förändringar upp eller ner.

Sedan igår har jag minskat 0,7 vilket är skitkul! Får se vart det bär hän? Cool

Nu blir det powerwalk med hunden i nån timme och sedan en mugg härligt förmiddagskaffe med smör och grädde i.

Hur går det för dig jansan?

jansan
2012-09-08 07:23
#144

#143:

Godmorgon! Det går kanonbra :-)

jansan
2012-09-08 07:49
#145

MORGONFAKTA: Vaknade 06.30. Vikt 81,1 kg (-0,6 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -16,9 kg.                                                       Viktnedgång sista veckan: -2,6 kg.

Frukost: Kaffe med 50 g smör.

Mål: 78 kg före 15:e Oktober.

OBS: -2,6 kg stämmer då jag hade en "topp" för exakt 1 vecka sen.

Viktnedgången har tagit fart igen efter att jag minskat salladsmaten som jag åt för ett antal dagar sen. Åt då kanske 1 kg grönsaker/dygn i ca 4 dgr och förmodligen band det upp vatten även om jag förmodligen inte nödvändigtvis ökade på fetthalten.

Ersatt den sallad jag åt med i första hand smör så kaloriintaget är förmodligen högre.

Fortsätter det så här så är 78-kilosmålet innan 15:e Oktober klart realistiskt.

Men…frågan är om jag ska gå ner mer??? Med min kroppskonstituion så har jag nästan perfekt kropp nu. Folk i min omgivning tycker jag blivit FÖR smal och det kanske ligger något i det.

Har sedan jag började på gym för ca 2 månader sedan ökat muskelmassan betydligt. Mitt proteinintag ligger liksom tidigare på ca 70-100 g/dygn.

Men…äta LCHF gör ju att man mår så in i bomben bra och kanske är det så att man inte kan bli för smal då man äter LCHF utan man stannar på idealvikten. Får se hur det stämmer om jag fortsätter.

Kommer oavsett att fortsätta med LCHF livet ut.

FRÅGA: Om man inte vill gå ner mer i vikt men ändå fortsätta med LCHF vilket av följande 3 alternativ ska man då välja:

1: Kompensera med kolhydrater ex,-vis sallad eller knäckebröd?

2: Äta mer proteiner?

3: Äta mer fett och således öka kaloriintaget?

Vad tycker Ni här inne?

glitterfisk
2012-09-08 10:40
#146

Verkar klokt att släppa siffran 78. Kroppen bestämmer själv, kanske är din vikt 80-82? Hur du ska äta beror väl på vad du vill uppnå. Vill du bygga muskler och tränar för det verkar det positivt med ett något högre proteinintag. Lite mer mat och några kolisar ibland när det passar in, ex några färskpotatisar till midsommarsillen och några jordgubbar därefter, och annat liknande, att inte äta lika strikt alltid. Ja, det är väl mina förslag….

Annons:
jansan
2012-09-08 10:48
#147

Vill inte bygga muskler utan gör det mest för att behålla de jag har. Men de har faktiskt växt lite men bara till de jag hade för 25 år sedan ungefär. Är ju 57 år så inser mina begränsningar.

Nog rätt i det glitterfisk att man ska kanske nöja sig med den vikt man har nu. Jag kommer förmodligen att äta några potatisar o knäckebröd om jag blir sugen.

jansan
2012-09-09 09:42
#148

MORGONFAKTA: Vaknade 86.30. Vikt 81,8 kg (+0,7 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -16,2 kg.                                                       Viktnedgång sista veckan: -1,0 kg.

Frukost: Kaffe med 1 dl grädde.

Mål: 78 kg före 15:e Oktober.

Sanslöst fuskande i går då jag bestämt mig för att äta mat från båten som är allt annat än LCHF. Tömde båten igår på matförråd som inhandlades innan jag började med LCHF.

Åt i går kväll BL.A 2,5 dl ICAs musli med 45 & torkad frukt som innehåller 64 g kolhydrater/100g!!! Totalt 160 kh bara där!!!

Rekommenderas absolut inte om man har sockersug (vilket jag inte har).

Men åt upp det sista nu iaf och har bara ravioli på burk kvar vilket jag inte kommer att öppna.

Magen känns uppblåst för första gången på månader och jag begriper inte hur jag själv kunde äta sån mat. Jag mår helt enkelt inte bra av det.

Nä…om jag behöver kolhydrater så får det bli via knäckebröd eller någon liten potatis framöver men definitivt inte musli eller frukt.

Strålande sol här i Sundsvall idag så nu hägrar svamskogen.

Ha en skön Söndag alla Glad

Siggebus
2012-09-09 10:25
#149

Sådana där ryck har jag haft några gånger för ett bra tag sedan (åt min "last" mackor)  men jag mådde så himla dåligt varje gång efteråt att jag faktiskt "lärde mig av misstagen" Glad

Konstig känsla det där att illamåendet, magknipen, uppblåstheten, halsbrännan, diarrén etc faktiskt var mitt "normala" tillstånd under många år innan jag upptäckte lchf.

Jag tror det är ganska bra att falla tillbaka ibland för att verkligen komma ihåg hur illa det var!

Här i Skåne är det mulet men det blåser i alla fall inte idag.

Här hägrar lite höstförberedelser i stallet så lite gratis "gymnastik"  blir det idag.
Ha det gott! Glad

Kajak11
2012-09-09 12:24
#150

Jag tänker nog ett försiktigt kolhydrat merpåslag, men då inte mjöl mat. Det får bli korn, gröntsakor, kanske enstaka kokte potatis och enstaka frukt om dom inte är för söta. Detta om vågen blir för låg…någon gång.

Men inte socker, müsli och annat "skadligt" kollisSkrattande, heller då ett glas röttvin av och till.

Har ju ochså upplevt att man mår jättedårligt på typ för mycket chokolad (LCHF choklad mousse med 70 % choklad)

Vågen blir lite svår att titta på om man bygger muskler, då musker gir et slankere uttseende på kroppen. Vågen är nog okej, men tillsammans med mättbanden är det bättre och sedan kan man ju kanske titta på fedtprocenten, om den kan mättas korrekt.

Det går ju bra. Trevlig söndag.

folke
2012-09-09 12:37
#151

Tänkte på vad du skrev några inlägg upp att många tycker du blivit för smal.

Min chef sa innan en bra sak, att när man är lite rund så ser man mycket friskare ut med rosade kinder etc.  Så när man gått ner i vikt så ser man nästan lite sjuk ut, vilket naturligtvis inte är fallet.

Eftersom många jämför med hur "välgödd" man var innan.

Men det är en mycket bra frågeställning, var är min idealvikt ?

Samtidigt är det väl inte fel att ha mål som du har med 78, det behövs lite utmaningar i livet också..  Jag tycker det är kul att experimentera och testa gränser så jag säger kör hårt Flört .

Men sista ordet för dig har ju du själv, det är ju du som lever med dig själv 24/7  Förvånad .

Ha det gott i svamskogen !

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Siggebus
2012-09-09 12:55
#152

#151

Det där får jag också höra nu…"oh vad smal du blivit  - nu räcker det väl annars ser du bara sjuk ut!"

I mitt fall så har ingen av de jag umgås med nu (vänner, arbetskamrater etc) överhuvudtaget SETT hur jag såg ut innan jag började gå upp i vikt dvs jag var SMAL! Glad

Jag är snart 52 och från det att jag var ca 30 och tills jag började gå ner för ca två år sedan så har jag varit tjock som allra mest var jag nog uppe på 108 kg.

Innan dess var min normalvikt 60-62 kg till mina 172 cm.

Jag väger nu ca 69 och många tycker att jag får nöja mig med det men VARFÖR?

Jag har satt mitt mål till ca 65 men det är inte inristat i sten - det kan bli mindre eller kanske lite mer.

Men det är som du säger: Man måste ha ett mål och det är kul med utmaningar.

Så jag säger också till jansan: Kör på så länge du känner att det är det du vill! :)

jansan
2012-09-10 09:00
#153

MORGONFAKTA: Vaknade 07.30. Vikt 82,5 kg (+0,7 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -15,5 kg.                                                       Viktnedgång sista veckan: +0,3 kg.

Frukost: Kaffe med 50 g smör.

Mål: 78 kg före 15:e Oktober.

WOOOW!!!

Järnvägar vad det svänger :-)

+1,4 kg på 2 dgr!

+0,3 kg på en vecka!

Naturligtvis beroende av att jag i förrgår åt massssor av kolhydrater och igår massor av salt mat  och kalorier. Åt igår säkert 4000 kalorier bla 3 hg fet, kallrökt skinka som var hur salt som helst.

Naturligtvis så är min viktuppgång bara vatten. 1,4 kg motsvarar ju ca 12600 kilokalorier och naturligtvis omöjligt att trycka i sig så mycket :-)

Förmodar mina fettceller påminner om en urkramad svamp med öppna porer. Häll på lite vatten och det suger åt sig. När svampen är mättad så tar det inte åt sig vatten mer.

Att de öppnat sig beror sannolikt på alla de kolhydrater som jag som sagt åt härom dan samt alla kolisar och salt jag åt igår.

Men nu jä..ar!

Nu ska jag köra stenhårt strikt ett par dar och se vad som händer :-)

Målet enligt ovan står kvar men viljan att nå dit är inte lika stark längre då jag trots viktuppgången fortfarande känner mig och ser smal ut.

Men men…gör ett försök iaf :-)

Följ mig gärna här inne nu och skratta gärna åt mig. Det bjuder jag på då jag gillar att driva med mig själv :-)

Må så gott alla vänner här inne :-)

Annons:
folke
2012-09-10 09:22
#154

Jag skrattar inte åt dig, jag skrattar med dig…  Det är skönt att du kan ta det på "rätt" sätt. Då blir det mycket roligare att läsa om dina äventyr.

Mycket intressant att följa vad som händer med din kropp när du utför olika aktiviteter och att du har energi att skriva i detalj var dag.

Kör hårt !!

Det är en kul tråd, och ge inte upp nu.. Vi som satsat pengar i spelbolagen på att du ska nå ditt mål vill ha en rättvis kamp Tungan ute

Ha en underbar dag !

ps. blev det nån svamp ?

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Medlem
2012-09-10 11:33
#155

Håller med Folke, vi skrattar inte åt dig utan med dig. Det är roligt att läsa dina inlägg, Jansan. Du har inspirerat mig och nu kör jag LCHF på nytt trots ett långt uppehåll. Jag försökte senast gå ner i vikt genom att ha koll på kalorierna. Det var en eländig kamp med hungern. Nej inget mer. LCHF är en kost som ger mättnadkänsla och gör en nöjd. Efter 3 dagar har jag tappat ett kilo vätska men jag hoppas vikten går ner framöver. Jag har cirka 20 kg att bli av med.

jansan
2012-09-10 22:47
#156

Ohh my lord!

Har fått starka förmaningar av personer jag litar på om att jag nu blivit för smal trots mina 82,5 kilo i morse så vete tusan hur jag ska göra?

Känner mig oxo smal och fettet på midjan, om jag sitter ner och klämmer ihop fettet har då en diameter på kanske 50 mm. Står jag upp så är fettet ca 15 mm innan man når magmusklerna som är vältränade. Rumpan inget fett alls.

Hmm…lurigt detta.

Ätit strikt idag oavsett så saltöverskottet har sjunkit rejält och vägde för en stund sen 82,5 kg dvs samma som i morse.

Hmm…kanske man på pin kiv ska försöka nå målet 78 före 15e Oktober men det kanske blir svårt om kroppen tycker den har nått rätt vikt.

Förutom ovan nämnda delikata problem så mår jag som vanligt helt otroligt bra. Rent ut sagt euforiskt och jag fattar inte varför jag mår lite mer normalt dvs lite toppar o dalar hela tiden. Men jag svävar ju ovanför toppen.

Och nej igen…jag är inte hög på något om någon tror det :-)

Kommer oavsett att fortsätta med LCHF livet ut :-)

Siggebus
2012-09-11 06:37
#157

Svårt det där jansan men till syvende och sist så ÄR det ju du själv som måste avgöra.

Man får försöka och ta på sig de där RIKTIGT kritiska "glasögonen" och verkligen studera sig själv - lätt är det nog inte dock Glad

Vill också rapportera att mitt "chiligryta-race" går över förväntan.
Började som sagt äta den för 4 dagar sedan och har gått ner 1,4 kg! Förvånad

Sedan länge äter jag aldrig frukost eftersom jag inte är hungrig.

Men dricker nu kaffe med smör och lite grädde på morgonen för att få i mig tillräckligt med fett på en dag. Gott är det också efter min powerwalk med hunden varje morgon.

Lunch blir ofta tonfisk eller ev makrill i olja (avrunnen), några tomatklyftor, rödlök samt 3-4 teskedar majjonäs.

Kväll: ca 4,5 dl chiligryta med smörklickar i. Vatten att dricka.

NillaNina1
2012-09-11 07:39
#158

Jag kanske har helt fel men vad sägs om att helt enkelt släppa allt sammans?

Du mår ju jättebra och du vet hur du vill fotsätta att äta. Behöver du då fundera på hur vikten ligger och om du ser rätt ut? Man kan ju snöa in aldeles på siffror och spegelbilder. Jag tycker att jag har förstått att du lever ett aktivt liv och trivs med din tillvarao.

Mitt förslag är att du släpper dina funderingar om kropp och siffror och lever vidare och bara njuter.

Ta väl hand om dig! Glad

/NillaNina

jansan
2012-09-11 08:26
#159

MORGONFAKTA: Vaknade 07.15. Vikt 81,9 kg (-0,6 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -16,1 kg.                                                       Viktnedgång sista veckan: -1,1 kg.

Frukost: Kaffe med ca 40 g smör.

Mål: 78 kg före 15:e Oktober.

Godmorgon alla vänner!

Gårdagen var suverän med allt från lingonplockning till båtfixeri. Kanon helt enkelt Glad

Sen en helt annan sak…Jag måste vara kroniskt drogad!!!

Någon blandar något i min mat förmodligen för jag vägrar snart tro att jag kan må så bra så länge Glad

Men det kan ju vända när som helst.

Det kan ju bli så att jag mår dåligt i morgon.

Men jag tror faktiskt inte det. Kanske jag gör en bekväm landning någon gång men har ju byggt upp ett grundvälbefinnande som verkar sitta som berg i mig.

Är fruktansvärt ödmjuk inför detta faktum men på något sätt så tycker jag det är mig väl unt då jag under åren med lyckopiller (Mitrazapin) mått skit rent ut sagt. Slutade ju med dessa tvärt vid nyår och mådde nästan genast bättre men den eufori jag nu JÄMT känner kom några dagar efter jag gick in för LCHF dvs 19/6.

Förresten…varför skulle det inte vara mig väl unt?

Jag skulle unna alla, vänner som ovänner, att må så bra som jag gör. Tror världen skulle bli bättre då.

Studsade i morse upp ur sängen som vanligt med ett smil förmodligen liknande den gentleman som var kär i Jack Lemon i filmen "I hetaste laget" om Ni vet vem jag menar. Jack var ju utklädd till kvinna.

Håller med Dig där Nilla att egentligen så kanske man ska släppa alltsammans men samtidigt så är jag envis. Har alltid fullföljt de projekt jag åtagit mig oavsett vad det är. Samtidigt så är det ju ingen "kamp" för mig att gå ner i vikt så det är definitivt ingen bravad av mig det jag gjort. Av någon anledning har jag haft det lätt och anledningen kan vara att jag aldrig varit sugen på sött även om jag ätit mycket socker och godis tidigare för att inte tala om kolhydrater. Har dessutom aldrig fuskat eller lurat mig själv sen LCHF-starten förutom de gånger jag skrivit om det här inne. Fett har jag bara ätit tills det jag känner mig mätt med få undantag.

Frukt kommer jag aldrig mer att äta då det i princip är socker och vatten utan vare sig fett eller proteiner.

Jag tror faktiskt att det lilla fett som jag har kvar kan vara sk naturligt fett som kroppen kanske vill ha kvar. För att bli av med det så kanske jag måste svälta bort det och det tänker jag ALDRIG göra. Knske det fettet som finns runt magen mest består av skinn…jag vet faktiskt inte. Intressant är att jag inte har massa löst skinn som hänger och att man faktiskt ser antydan till magrutor även om det i sig inte är något primärt mål. Hehe…är ju faktiskt 57 år och har nog aldrig varit fåfäng Glad

Tror jag ska se om jag når mitt mål 78 kg/15 okt och därefter lägga mig mellan 80-83 kilo men naturligtvis fortsätta äta LCHF.

Sen är det ju välkänt att de som underviktiga går UPP i vikt så förmodligen reglerar kroppen det hela själv med rätt mat.

Nä…nog med skrivandet för en stund nu. Tack för att Ni orkade läsa ända hit.

Ha en underbar dag nu allihop

jansan
2012-09-11 08:33
#160

HEUREKA!!!

Jag har det!!! (tror jag)

Många här inne vittnar om hur svårt det är att förlora de sista kilona.

Många kämpar men Går inte ner... de ligger med några kilos övervikt.

Då undrar jag om dessa personer helt enkelt inte väger som de ska? Jag menar att BMI kan vara missvisande speciellt om man är lite äldre som jag 57 år.

Man kanske har som mål att väga som man gjorde i 20-årsåldern vilket åtminstonde för mig vore totalt omöjligt. Vägde själv 70 kg när jag mönstrade och skulle jag vara så knäpp så jag försökte nå det, ja då hade jag måst svälta och förlora all underhudsfett och massor av muskelmassa.

Kan det vara så enkelt att många tror att man kan nå samma vikt som vid yngre dagar???

Annons:
MimLan
2012-09-11 08:38
#161

#160 BMI är missvisande hela tiden, såvida man inte använder det på populationer. Det är inte till för individer.

Medlem
2012-09-11 10:37
#162

Jag minns en medlem här som satte ihop en BMIs tabell anpassad efter LCHF. Ska kolla om jag har den kvar ifall ni är intresserade.

jansan
2012-09-11 15:40
#163

#162:

Kan du hitta den tabeller vore det bra.

Medlem
2012-09-11 16:38
#164

Gick inte att ladda upp filen tyvärr, vet inte varför.

Medlem
2012-09-11 18:41
#165

Försökte klistra in tabellen här men såg så konstig ut. I alla fall står det om din längd som är 179 cm:

66 kg är undervikt.

88 kg normalvikt.

106 kg övervikt.

141 kg fetma.

[Columba]
2012-09-11 19:06
#166

Iden med UBCL;s (medlem) tabell är att han har förskjutit vikten med +10% uppåt i alla kategorier.

Om du söker på sajten BMI tabell så kommer du fram till den.

Medlem
2012-09-11 19:10
#167

#166 Ja precis, Columba.

Annons:
jansan
2012-09-11 19:14
#168

Ojoj!

88 kilo låter lite mycket.

Är det normalvikten för 1,79 cm även om jag kan tänka idealvikten för mig borde ligga runt 82 där jag är nu?

[Columba]
2012-09-11 19:22
#169

Normalvikten för din längd är i UBCL;s tabell 65-88 om jag kommer rätt ihåg. Kolla.

Medlem
2012-09-11 19:27
#170

#168 Inte mycket om du har byggt muskler.

MimLan
2012-09-11 19:35
#171

#168 Normalvikten för dig är den vikt du har när din kropp ser bra ut.

Märker du inte hur du fixerar dig vid fiktiva mått som inte är relevanta?

BMI är lek med siffror så länge det inte handlar om populationer.

jansan
2012-09-11 19:38
#172

#171: Jag fixerar mig inte speciellt vid BMI. tycker bara att det verkar konstigt att jag betraktas som överviktig enligt vad jag läst. Förmodar jag ligger ganska bra nu. Sen så är jag inte sååå muskulös. Snarare något mer än snittet med kraftig benstomme :-)

Men…jag är nöjd nu…mest nyfiken.

jansan
2012-09-11 22:46
#173

Gjort en bamsegryta med chili con carne idag.

Vi, speciellt jag, har ätit som en häst dvs mycket.

Det var ett tag sen sist jag inmundiga så mycket bränsle i min arma kropp så det lär nog visa sig på vågen i morgon bitti.

Vete tusan men motivationen att gå ner mer tilltalar inte längre så mycket. Är ju redan i smalaste laget enligt säkra källor så vete tusan hur jag ska göra. Jag mår ju så bra jag kan både psykiskt och fysiskt så kanske man ska trigga ner målsättningen. Tar en dag i sänder och funderar på om jag ska parkera och pendla mellan 81-83 kg.

Ahhh…ingen idé att bestämma sig…jag lär ändra mitt beslut oavsett. För en gångs skull så är min beslutsamhet sviktande.

Men det gör ju inget Glad. Jag duger ju ändå Cool

Sov gott alla!!!

NillaNina1
2012-09-12 06:19
#174

Gomorron!

Ett sätt att släppa det är ju att sluta väga sig, åtminståne så ofta. Kanske bara varannan vecka eller 1g/v och efter ett tag när man ser att det går bra bara 1g/månad.

/NillaNina

Annons:
folke
2012-09-12 06:27
#175

#173..  Så länge du inte slutar skriva är vi glada Flört .

Starkt jobbat för de kilon du gått ner, eller förresten, det har ju gått så lätt för dig och du mår så bra av detta så du får bara den lilla elogen (den med små bokstäver) Tungan ute

Ha en trevig dag och ett underbart liv framför dig, 78 eller 83. 82-83 låter bättre för din längd tycker jag… (jag är 1.80 och tänkte landa på runt 85)

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

NillaNina1
2012-09-12 06:42
#176

Håller med folke! Skrattande

/NillaNina

jansan
2012-09-12 08:02
#177

MORGONFAKTA: Vaknade 07.00. Vikt 82,2 kg (+0,3 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -15,8 kg.                                                       Viktnedgång sista veckan: -1,1 kg.

Frukost: 2 dl chili con carne + kaffe med lite grädde.

Mål: 78 kg före 15:e Oktober.

Suuuveränt väder idag! Passar kanon då jag ska lyfta båten idag och roligare än om det ösregnat.

Tror nog jag fortsätter mot mitt mål på 78 kg trots allt Glad

En princip jag har är ju att alltid slutföra det jag åtagit mig även om jag i princip är emot principerGlad

Har förmodligen gått lite prestige i  men ingen annan drabbas ju så då kan det vara ok Glad

Är i båthamnen varje dag och fixar o donar. Underbart gäng med både män o kvinnor och vi har kanonroligt ihop.

Kul sak detta! Vår sekreterare i hamnstyrelsen var nere igår. Jag hjälpte henne för ca 3 månader sedan hemma med att såga bort stubbar på hennes gräsmatta.

Vi satt o pratade i klubbhuset länge och tyckte hon var något avvaktande. Sen, efter kanske en halvtimme säger hon "Men herre guud, är det du? Vad smal du har blivit" mm mm.

Mött många senaste tiden och de känner egentligen inte igen mig.

Hur som helst…säkert 20 pers. i hamnen som oxo mer eller mindre frågar mig om tips om LCHF. Hänvisar ofta till denna sida och jag poängterar ett tips som kan vara den vanligaste orsaken till att man inte går ner med LCHF.

Tipset är detta:

Äter man mycket fett under en dag då tror många att det är ok att klämma i sig lite kolhydrater (ex.-vis 3-4 knäckemackor) som "belöning" för att man varit duktig. Detta är förödande eftersom fett o kolisar i kombination ger viktuppgång mer än om man bara ätit fett eller bara kolhydrater.

Rätta mig om jag har fel!

Sen så är ju i mina ögon LCHF i första hand en hälsokur där man "bantar" bort depressioner och negativism hos sig själv. Jag själv mår ju fantastiskt (suck vad jag tjatar om det) och när jag nu mår som jag gör så har jag fått en helt annan inställning till alla. Känns som om jag älskar varenda människa och skulle om möjligt vilja krama om hela världen.

Att jag dessutom gått ner i vikt…ja…det är ju suveränt och något jag fått på köpet Glad

jansan
2012-09-12 18:49
#178

Noterar att jag rört mig mellan 81-83 kg dom sista 9 dygnen. Allt mer som talar för att detta är den vikt som kroppen bestämt jag ska ha. Förmodligen alldeles lagom för mig i min ålder.

Får se om jag fortsätter att gå ner eller om jag långtidsparkerat här. Har förvisso ätit ganska mycket mellan varven och men mår preecis lika bra för det.

Får se hur det artar sig Glad

ullebull
2012-09-12 19:29
#179

Suveränt jobbat, gläds med dig, vet exakt hur du känner dig. Ta hela världen i famn Skrattande

Grattis

jansan
2012-09-12 23:04
#180

Yeees!!!

Jag har bestämt mig!!!

Ska parkera mellan 81-83 kg!!!

Väger snarare för lite o ser nästan mager ut enligt samstämmiga uppgifter från massor av folk jag litar på. Fått höra det senast ikväll. Ska tydligen gå upp till ca 84-85 för att vara "optimal" men lägger mig mellan 81-83. Väger i skrivandets stund 82,2 kg men ska äte chili con carne så jag lär väl hamna på ca samma i morgon bitti när rapport ska ges :-)

Hehe…är heltokig i chili con carne och det blir 4e gången idag som jag äter det om jag äter det i kväll oxo Glad

Jaha…vad fabian ska man nu skriva om? Jo, jag kommer att fortsätta skriva här inne men ändra lite i morgonfakta.

Konstigt nog så känns det lite tomt att inte behöva sträva neråt längre. Kommer självklart att fortsätta äta LCHF och hamnar jag under 81 så ska jag kompensera det med knäckebröd eller liknande.

Kanske detta kan vara ett tips till andra som "vill gå ner de sista 5 kilona" men har svårt att lyckas. Kanske är så att de sista 5 kilona helt enkelt innebär att man är blir underviktig när man blivit äldre om inte annat. Kanske det stämmer att LCHF, om man väger för lite, gör att man går upp till den vikt man ska.

Kanske det stämmer att när man väger det man ska så gör LCHF att man stannar kvar där…åtminstonde om man inte äter för myket kalorier.

Vad vet jag? Ja inte vet jag Glad

BMI-tabeller i all ära men de stämmer definitivt inte på mig iaf. När jag mönstrade så vägde jag till mina 1,79 cm 70 kg och då var jag ändå vältränad och fysiskt stark. Skulle jag gå ner till 70 nu så hade jag förmodligen sett ut som ett benrangel.

Sen, självklart om jag varit 20 år så hade min nuvarande vikt varit för mycket men det är ju en helt annan sak.

Kort sagt: Mission accomplished!

Men…som jag sagt…känner faktiskt en stor tomhet.

En tomhet som jag inte kan sätta fingret på.

En tomhet som…ja jag vet inte vad men som känns overklig.

För första gången på säkert 30 år så är jag nöjd med min vikt. Nöjd men samtidigt så har jag ju inget att sträva efter vad gäller den biten. Fasen va knepigt…tar nog tid att vänja sig med tanken.

Eller…kanske jag ska hoppas på en släng av Bulimi…äta upp mig till vad jag vögde 19:e Juni (98 kilo) och köra racet igen Glad.

Fasen vad trött Ni skulle bli på att läsa mina alster igen och tänka "Inte Nu Igen" eller nåt liknande.

Hehe…ska nog bespara både Er och mig själv för detta scenario Glad

För övrigt så har lyft upp båten idag i ståååålande sooool! Underbart väder helt enkelt. Solen sken både utvärtes och invärtes.

Sov gott och tack alla som har följt min tråd så här länge. Kommer fortsätta att skriva och lämna morgonrapporter och även kommentera andras trådar ibland.

Tycker sajvärden Margareta som startade detta är värd all beundran. Kif är helt enkelt en kanonfin sajt.

Sov gott alla (om någon orkat läsa ända hit) så höres vi i morgonbitti Glad

Medlem
2012-09-12 23:43
#181

Ja nu vet vi att du älskar CCC, jansan :-D

Men hur äter du nu? Jag menar hur många måltider och hur mycket (mängd)?

Annons:
jansan
2012-09-13 08:36
#182

MORGONFAKTA: Vaknade 07.15. Vikt 81,6 kg (-0,6 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -16,4 kg.                                                       Viktnedgång sista veckan: -0,6 kg.

Frukost: 3 dl chili con carne + kaffe med lite grädde.

Mål: OBS: 78 kg före 15:e Oktober gäller inte längre. Mål uppnått Glad

Hej alla vänner!

Min målsättning är nu att ligga där jag ligger dvs mellan 81-83 kg. Skulle jag gå under det så kommer jag att äta knäcke eller motsvarande för att förhindra ytterligare fall.

Slog mig en sak till varför det gått så bra för mig. Det kan vara det faktum att jag är i det närmaste helnykterist sedan minst 3 år tillbaka. Drack förr en hel del för att må tillfälligt bättre psykiskt men har nu sedan många år helt slutat. Har vid festliga tillfällen avsmakat någon god konjak eller whisky annars noll. Har inte saknat alkoholen ett smack sen jag bara la av och definitivt inte nu. Haha…brukar vara chaufför när vi ska ut på något.

Läst att om man dricker så stoppar ju det fettförbränningen i kroppen upp till en vecka…vet inte om det stämmer. Kan ju vara en anledning till varför en del har svårt att gå ner i vikt.

Hur som helst…imorgon ska vi ut o äta en god middag Glad.

(Vi "firade" förresten redan i går eftermiddag med chili con carne Glad. En av de godaste maträtterna som jag känner till iaf Glad)

Helt enkelt fira att jag nått mitt mål!  Ska inmundiga mig avsevärda mängder mat men istället för potatisgratäng så ska jag beställa in sallad eller liknande. Men…jag ska beställa in min favoritdryck fet mjölk som jag alltid tycker smakar bäst till en riktig middag :-)

Är mycket aktiv inom sundsvalls båtklubb. Har en bekant som har en 43 fots segelbåt med 18 meter hög masttopp. Jag har frivilligt åtagit mig att klättra upp i masttoppen och dra ny kabel för vindinstrumentet. Kommer att fästa storfallet i en fender att sitta på för att därefter hissas upp samtidigt som jag klättrar.

För ett halvår sedan så hade jag inte ens lekt med tanken då jag helt enkelt var för ovig. Ska bli kul faktiskt speciellt som jag inte lider av svindel.

Ska ner till hamnen igen och göra lite nytta för klubben. Suverän förening med mer än 500 medlemmar och kanonfina människor. Bott i Sundsvall i ca 5 år efter att tidigare bott i Gbg i ca 35 år.

Trivs vansinningt bra häruppe speciellt med att människorna är så öppna och lättillgängliga. Man kan ju prata med vem som helst som man känt dem sedan födseln.

Näää…nu spårar jag ut igen och hamnar lite OT.

#181: Mängden chili con carne jag äter varierar. Igår var det säkert gissningsvis 1,2 (?) kilo men åt i stort sett inget mer. Men…den sista laddningen CCC som jag gjort så hade jag förutom smöret även 1,5 dl matolja i grytan. Smakar lite väl fett men mättar otroligt. Smakar nog kanske inte så bra för alla så där rekommenderar jag att blanda in oljan i en portion och testa först.

Eftersom mängden vita bönor halverats så blir kolhydratmängden under 5 g/100g så tror man nästan kan äta obegränsat mycket. Man blir dock väldigt mätt oavsett och att jag åt så mycket igår beror på att jag nu nått mitt mål.

Ha en härlig dag allihop!

Ska nu ner till hamnen och göra lite nytta och solen skiner som vanligt här uppe, både in och utvärtes Cool

Medlem
2012-09-13 11:28
#183

Gjorde en stor sats CCC igår på eget sätt då jag inte tycker kryddningen passar min smak. Jag lagade den med färska tomater, ögonböner, oregano, timian, rosmarin, hemmagjord tomatpuré, hemmagjord chilipasta, gulök, vitlök och svartpeppar. Jag åt en stor portion till lunch och var ohungrig i många timmar trots att jag brukar få kraftigt sockerfall fram till klockan 4 på eftermiddag pga insulinresistens men inte igår. Är det inte härligt?

jansan
2012-09-13 18:50
#184

Kom precis hem.

Varit nere i hamnen och gjort nytta. Båten ligger nu säkrad på det torra…känns suveränt. Haft flyt med väder speciellt som det blir oväder imorgon.

Har ätit 2 knäckebröd idag förutom 2 måltider chili con carne. Ser faktiskt lite tanig ut i allmänhet och i ansiktet i synnerhet.

Eller…så är det ovanan att se sig själv på detta viset :-) Jag kanske inte är så smal men definitivt tillräckligt för att det ska kännas perfekt.

Hur som helst…allt är precis som vanligt dvs toppen.

#183: Förmodar du hade i köttfärs oxo Glad

Medlem
2012-09-13 19:35
#185

# 184 Hahaha ja så klart.

jansan
2012-09-14 07:49
#186

MORGONFAKTA: Vaknade 06.45. Vikt 82,0 kg (+0,4 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -16,0 kg.                                                       Viktnedgång sista veckan: +0,3 kg.

Frukost: 2 dl chili con carne + kaffe med lite grädde.

Mål: OBS: 78 kg före 15:e Oktober gäller inte längre. Mål uppnått Glad

Studsade INTE upp ur sängen denna morgon utan baxade mig snarare ur dito. Fått seklets ryggskott vilket jag brukar få med ca 1-2 års mellanrum oavsett vad jag gör. Brukar hänga kvar 3-5 dgr.

Klar med båten så det känns bra speciellt som det är regn o blåst ute Glad.

Åt 3 dl av Icas Musli +2 dl grädde i går kväll med massor av kolhydrater utan att egentligen vara sugen utan mer för att balansera vikten.

Rena dödssynden egentligen och rekommenderar INTE det för de som strävar efter att gå ner i vikt. Nog tur jag inte har något "sockermonster" i mig då det innehåller massor.

Hur som helst…känner en tomhet efter att ha nått målet.

Vad ska man nu göra? Helknepigt helt enkelt men man får väl lära sig att "gilla läget" vilket jag ju faktiskt gör Glad

Ha en bra dag alla!

bluegoose
2012-09-14 07:56
#187

Hallå Jansan! Har följt din härliga tråd - stort grattis till viktnedgången och framför allt till att du mår så himla bra. Jag blir glad varje gång av att läsa dina sprudlande rader. Glad

Nu när du vill hålla vikten: kanske du ska ta en funderare på att välja andra kolhydrater än just knäckebröd och müsli?  Spannmål är inte så bra för våra kroppar, skapar lätt inflammationer och elände. Bygg hellre ut med rotfrukter och bär, tror jag.

Just my two cents.

Hoppas ryggskottet bättrar sig snabbt!

jansan
2012-09-14 08:27
#188

#187:

Du har helt rätt där.

Nån potatis, hallon, mer sallad mm då o då är nog bättre.

Ingen ko på isen egentligen men jag får se hur jag gör. Känner av muslin i magen sen igår. Lite olustkänsla faktiskt då magen bubblar som en smärre vulkan.

Ingen hit även om jag vet det går över Glad

Hoppas magnituden på vulkanen blir låg när utbrottet kommer Glad

Annons:
Lilltilda
2012-09-14 11:08
#189

Nu har även jag testat att göra en CCC även om jag modifierade receptet lite. Fläskfärs finns inte att uppbringa på mitt ica (Knappt någon som äter fläskfärs här uppe i norr så efterfrågan är så liten att de sällan tar hem det) så jag fick köra på nötfärs med 15% fett. Tog rejält med smör i istället.
Gjorde min ccc på köttfärs, krossade tomater, chilipulver och chilimix, paprikapulver, lök, vitlök, vita bönor, salt och smör. Hungrig var jag när jag väl skulle äta och råkade nog äta lite väl mycket. När jag väl summerade dagens mat på matdagboken så visade det sig att jag tuggat i mig 27 gram kolhydrater, varav det mesta från min CCC! INTE bra då jag försöker ligga någonstans 5-15 gram kh per dag. Fast det var GOTT och jag kommer att äta CCC fler ggr även om det får bli en begränsad mängd var gång.
Idag är jag bubblig och orolig i magen så jag gissar att magen reagerar på att jag åt bönor igår.

Någon som har något tips på något kh-fattigare än vita bönor att lägga i CCC, så tipsa mig gärna

Tråkigt med din rygg Jansan. Hoppas att det snabbt blir bra. Brukar få ryggskott jag med ibland och roligt är det inte.

~God loves you, and I´m trying! ~

jansan
2012-09-14 13:54
#190

#189:

Förmodar du halverat mängden vita bönor som jag gjort…

Ejvor
2012-09-14 14:15
#191

Det är klart att man kan vara lyrisk över LCHF när man känner att det ger effekt. Man mår bra av att tappa vikt.

Jag gick ner fyra kilo min första vecka med LCHF, sen två kilo till  två nästkommande veckor för att sedan stå helt stilla i två månader och sen 10 kilo till på ett halvår. Att det finns platåer är ett känta fakta för alla som sysslat med bantning och har inte alls nåt att göra med som du säger att man slarvar.

När man vet om att det är så det funkar så fortsätter man ändå att äta på exakt samma vis eftersom man vet att om man gör det börjar kilona släppa igen.

På den tiden jag bantade med Nutrilett till frukost och lunch och kalorisnål middag på kvällen så kunde jag först tappa några kilo, sen stå stilla i några veckor och sen tappa några till.

Dessutom vill jag tala om för dig att det går inte att "banta" sig ur depressioner och negativa tankar.

Du tror att du har blivit euforisk av kosten men det faktum att du nu säger att det känns tomt antar jag betyder att du tillfälligt dolde din tomhet genom att gå ner i vikt och nu kommer den tillbaka. Lite grann som att döva sina känslor genom att tröstäta kan man döva dem genom att tröstbanta.

Nu kanske jag låter negativ men jag är själv sjukskriven för Depression och dina inlägg stöter mig lite.

Medlem
2012-09-14 14:57
#192

Lilltilda

Kolla denna tabell

http://fatsecret.com/calories-nutrition/food/beans/carbohydrate

Ska testa laga CCC med mungböner istället. Älskar dessa bönor oerhört . De har ju mindre carbs än andra sorters böner.

jansan
2012-09-14 15:35
#193

#191:

Tycker du låter missunnsam nu.

Gläds med mig istället och/eller med andra som det går/gått bra för,

Jag är ju inte ensam om att må så euforiskt som jag gör efter att jag startade med strikt LCHF. Många andra vittnar om samma sak Glad

Sen att det känns tomt är ju egentligen ett delikat problem. Kanske ska utrycka mig som att det känns ovant istället. Mår fortfaranade lika euforiskt sedan jag nått mitt mål. Lätt att förlänga målet till det ursprungliga 78 kg men inser att jag helt enkelt blir för smal då. Får helt enkelt utöka kolhydraterna något för att inte gå ner mer.

Igen…LCHF är i första hand en kost för att man ska må bra psykiskt. Mer ett bildligt uttryck att säga man bantar bort depressioner och negativa tankar. Den fysiska viktnedgången får man ju oftast på köpet. Läs hela tråden så ser du att jag poängterar det.

Vet inte någon som mått sämre psykiskt av att äta LCHF…eller finns det någon här inne?

Viktnedgången för mig är av sekundär betydelse. Har flera gånger i denna tråd skrivit att jag skulle fortsätta äta LCHF även om jag gått upp i vikt!!! Har alltså inget med min viktnedgång att göra.

Det är för att jag mår så enormt bra av det.

Försök glädjas åt att det funkar för mig liksom jag gläds åt andra som det går bra för.

Om jag upplevs stötande för Dig eller någon annan för att jag uttrycker mig rakt kan ju faktiskt inte jag rå för. Jag skriver här för att ge min bild och att den inte passar in i allas världsbild är ju synd Glad.

Lycka till med allt och jag kommer aldrig att råda någon att ta lyckopiller oavsett Glad

Siggebus
2012-09-14 15:57
#194

Lilltilda: jag får nog också säga att jag blir lite bubblig i magen av bönorna och ja jansan - jag har också halverat Glad

Jag ska, nästa laddning jag lagar,  ha i champinjoner i stället för jag har egentligen aldrig varit så förtjust i bönor över huvudtaget och kanske möjligtvis minska lite på löken.

Kollade på "MinMat" och 1 burk vita bönor i tomatsås innehöll totalt 53.76 g kolhydrater. Jag delar min gryta på 5 delar (middagar)  och 53 delat med 5 blir då 10.75 g kolhydrater per portion.

Champinjoner i burk (400 gr)  med spadet uthällt innehåller ca 10.80 gr kolhydrater så fördelat på 5 portioner blir det ca 2.16 gr per portion. Ganska stor skillnad. Dessutom gillar jag champinjoner mycket bättre än vita bönor Glad

Ejvor
2012-09-14 15:57
#195

Ursäkta, men jag uttrycker mig inte mindre "rakt" än vad du gör. Och om det nu inte passar in i din världsbild är väl i så fall precis lika synd i så fall.

Mitt problem är inte att du uttrycker dig "rakt". Mitt problem är att du uttrycker dig naivt och direkt felaktigt.

Att din viktnedgång gör dig euforisk har jag inte ett dugg emot. Jag blev också lyrisk när 6 kilon rasade under mina tre första veckor med LCHF. Att att man mår psykiskt bättre av att inte äta en massa socker och skräp tror jag många kan hålla med om.

Men du gör massa påståenden som inte stämmer om att om utebliven viktnedgång beror på att man fuskar, och att du påstår att man kan banta bort depressioner och negativa tankar, så som du så "rakt" uttryckte det men sen vill formulera om det. Så om man nu blir deprimerad trots att man äter LCHF så borde det ju också bero på att man fuskar, eller?

Och hade du gått upp lika mycket i vikt som du hade rasat så kan jag lova dig att du inte alls hade mått lika bra psykiskt, som du skrev.

Annons:
jansan
2012-09-14 16:13
#196

#195:

I mångas ögon uttrycker jag mig säkert naivt och direkt felaktigt. Självklart…konstigt vore annars då jag inte utger mig för att vara expert.

Men jag ger min berättelse av de erfarenheter och kunskaper jag trots allt har beträffande LCHF.

Sen finns det fysikaliska lagar. Äter du mindre än vad du förbrukar…då går du på sikt ner i vikt. Självklart så kan du fastna på en "platå" under en kortare tid men på sikt går du ner med energiunderskott.

Det är så självklart att det egentligen inte behöver diskuteras.

Sen hur stort energibehov man har varierar men det förändrar ju inte detta faktum.

Sen självklart så är jag glad jag minskat vikten speciellt ur hälsosynpunkt och att man orkar mer men hade ätit LCHF oavsett om jag gått upp eller ner Glad

Hehe…kul med lite diskussion oavsett Glad

jansan
2012-09-14 16:15
#197

194:

Hmm…champinjoner låter inte dumt.

Lämna gärna rapport om hur det smakar Glad

Medlem
2012-09-14 16:25
#198

Själv missförstod jag inte Jansen i det han skrev och tolkade det som att iom man äter hälsosamt, går ner i vikt, börjat motionera och tänka mer på sig själv så får man en måbra-känsla. Så i denna punkt har han helt rätt tycker jag.

Tänk om jag kunde slippa bära på de 30 kg fett jag har nu, klä mig i snygga kläder istället för hängbyxor och tält-tshirt, kunna motionera utan att få ont i knäna och ryggen och inte minst vara stolt över mig själv att åstadkomma ett så bra resultat! Det ger mig visst en underbar känsla som inte försvinner även om jag nått min idealvikt.

Medlem
2012-09-14 16:26
#199

Men prova andra sorters böner såsom mungböner, kidney böner eller ögonböner.

Siggebus
2012-09-14 16:50
#200

#199

För min del är jag inte så förtjust i några bönor - vet inte riktigt vad det är, konsistensen eller nåt är det ialla fall.

Lilltilda
2012-09-14 18:10
#201

Tack för tabell och tips på alternativ till vita bönor. Jag hade 200 gram vita bönor till 800 gram köttfärs och efter att ha läst den läskiga innehållsförteckningen på burken sköljde jag noga av bönorna. Lök minskade jag också drastiskt på. Ca 1,5 hg i hela satsen. Nästa gång kommer jag att byta ut bönorna och även minska på de krossade tomaterna. Angående LCHF och Depression så tillhör jag de som blivit nedstämd oftare sedan jag började med LCHF och under övergångsomställningen var det riktigt tungt. Att jag ändå fortsatt beror på att jag tappat 25 kg i vikt och det gör att kroppen i övrigt fått många hälsovinster

~God loves you, and I´m trying! ~

jansan
2012-09-14 23:38
#202

#201:

Wow!!! Faktiskt bland den förste som jag hört må dåligt av LCHF. Skulle vara superintresssant om det kunde göras en omröstning här inne Kif där man enkelt får svara på frågan:

"Anser Ni Er må psykiskt bättre av att äta LCHF än normal mat?"

Eller kanske formulerad så här:

Vilken mat anser du man får bäst psykisk hälsa av?

1: Tallriksmodellen.

2: LCHF

3: GI

4: Annat

Skulle vara kul att få lite siffror på det. Annars så är Ni naturligtvis välkomna att skriva Era åsikter här så ska jag sammanställa dem senare.

Trött som 17on nu. Ska upp tidigt o jobba med båtupptagningar så det blir sängen snart. Knappt hunnit äta idag så nu ska jag innan bädden proppa i mig mat. Ska upp 07.30 i morgon.

Hur jag mår?  Jodå…precis som vanligt men det börjar faktiskt kännas komiskt att upprepa sig hela tiden.

Men…vi gör så här:

Jag ska nu ge ett ärligt svar på hur jag mår och blir det någon förändring åt endera hållet så kommer jag att direkt skriva ner det här.

Här kommer det ärliga svaret:

Jag Mår Euforiskt Braaa och det känns som om jag alltid kommer att göra det! Är helt enkelt en superlycklig människa som fått ett enormt starkt psyke och i princip vill jag ta hela världen i min famn.

Gnatt alla

Annons:
Lilltilda
2012-09-15 01:33
#203

#202 Jag måste le stort (obs! positivt!) över din sprudlande livsglädje! Du låter som min manodepressiva kompis när hon precis kommit in i ett maniskt skov och älskar hela världen! (och nej, nu menar jag INTE att du skulle vara bipolär!!!) Skrattande.

Jag har suttit och ögnat igenom min dagbok från januari fram till nu och jämfört med samma tidsperiod förra året. Detta år har jag ätit lchf. Förra året åt jag vanlig mat enligt tallriksmodell med vissa inslag av low-carb.
Jag kan tydligt se skillnaden mellan åren. Detta år finns betydligt fler mörka dagar, speciellt under de första två månderna med lchf, men även ibland numer. De dagar jag i vintras skrev något riktigt positivt så var det för att vågen visat härliga minussiffror eller i samband med min favoritsysselsättning, körning av snöskoter i vår fantastiska vackra vinterfjällvärld (jag kan INTE vara deppig när jag gränslar en snöskoter och får susa fram över vintervita vidder eller hoppa i med skotern i hängdrivorna Flört). Du rekommenderar lchf till nedstämda människor, jag säger "köp en snöskoter och bege dig till fjällvärlden en härlig solig vårvintervecka i slutet av mars. Betyyyydligt effektivare än att äta lchf" Flört

När jag efter ett par månader med LCHF fortfarande mådde skit och ville ge upp lchf för att livet kändes för tungt med nya kosten, så googlade jag, frågade här på Kif och upptäckte att det var fler än jag som upplevde samma sak så det är inte helt ovanligt. En hjälp kan då vara att öka kolhydraterna.

När jag nu upplever att jag är mörk i sinnet så försöker jag öka på kolhydraterna lite i kosten i form av grönsaker och ibland någon liten bit morot och jag tycker att det hjälper mig lite.

Tilläggas ska också att jag INTE är deprimerad. Jag blir nedstämd ibland och det är verkligen inte samma sak. Jag behöver inte mediciner då jag inte gått så djupt ner i mörkret att jag inte kan hitta upp igen.
Jag tror definitivt att vissa människor behöver antidepressiva mediciner som ett stöd på vägen upp ur mörkret. Jag vägrar att kalla dem "Lyckopiller" för det är INTE vad de är utan just ett stöd och en hjälp för att hitta ork att kunna ta tag i de delar av livet som är jobbiga. De behöver ofta kombineras med samtalsterapi eller liknande.

~God loves you, and I´m trying! ~

jansan
2012-09-15 06:22
#204

Lilltilda #203:

Tack för ett givande inlägg!

Härligt, lärande, intressant och inspirierande att läsa Glad.

Håller med Dig i faktiskt allt du skriver.

Hehe…nä jag är nog inte bipolär eller manodepressiv men håller annars med Dig i sak. Förväntar mig någon form av dip men inget ännu på 12 veckor.  Har egentligen alltid varit en extremt initiativrik och positiv människa utom under de år jag åt lyckopiller (inser jag nu i efterhand) men aldrig på dessa höjder som jag nu befinner mig.

Har oxo hört att en i starten av LCHF blir mer eller mindre deppade men det brukar väl gå över???

Jag kanske har fel där…kanske bara jag som haft tur??? Absolut beredd att ändra åsikt och är absolut inte kategorisk eller principfast.

Snöskoter o vinter är en underbar kombination som jag brukar uppleva varje år. Det är verkligen en sorts lycka som måste upplevas liksom segling utomskärs i grov sjö med en härlig sträckbog i hård vind. Också euforiskt Glad.

Segling i hårt väder utomskärs är i mina ögon den optimala naturupplevelsen Cool

Både segling och skoterturer är således i mina ögon optimala livsnjutningsinstrument men för mig så är LCHF något som   förhöjer känslan av att färdas på vatten i fruset eller flytande tillstånd Glad.

Helt rätt med "lyckopiller".

Kanske en hjälp för somliga i ett akut läge. Själv hmnade jag dock i en slags bubbla som smög sig på mig. Jag blev helt enkelt bekvämt passiviserad och var ointresserad av det mesta. Tom sexlusten var på ett minimum men trodde det berodde på åldern.

Thanks god så hade jag fel där :-)  Självklart så pratade jag både med "proffs", vänner och bekanta men det gav inget. När jag slutade med pillren direkt efter nyår så var jag på banan igen efter ca 1 månad men den ovan beskrivna lyckokänslan kom som man slog på en strömbrytare ca 3 dgr efter att jag startade strikt LCHF 19:e Juni.

Kanske det var som en katalysator???

Vad vet jag…men det funkade för mig iaf Glad

Hur som helst…lämnat ut mycket av privat karaktär nu men jag har alltid, är, och kommer förmodligen alltid att vara en extremt öppen och utåtriktad person.

Ingen jantelag gäller för mig och jag skriver lika gärna om det jag har lyckats bra med och saker som jag misslyckats med och det jag är mindre bra på Glad.

Huvudsaken jag duger som jag är och att mina medmänniskor trivs med mig som jag är…då är jag nöjd Glad

Nä…måste skriva morgonrapport nu…hamnen hägrar Glad

jansan
2012-09-15 06:27
#205

MORGONFAKTA: Vaknade 05.30. Vikt 81,4 kg (-0,6 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -16,6 kg.                                                       Viktnedgång sista veckan: +0,3 kg.

Frukost: Kaffe med 50 g mör.

Mål: OBS: 78 kg före 15:e Oktober gäller inte längre. Målet 81-83 kg uppnått Glad

Måste stressa ner till båthamnen nu.

Ha en underbar dag alla Cool

Medlem
2012-09-15 08:09
#206

Intressant det ni skriver, Lilltilda och jansen. Jag har haft oturen att inte ha provat varken snöskoter eller segling men jag förstår att det är underbart. Jag är en äventyrlig kvinna som gillar att prova på nya saker. det gör mig må kanon. Synd att jag inte har bra ekonomi för att kunna testadet. Ni ska vara glada för att ni har tillgång till dessa "sporter".

#200 Det är kanske konsistensen som du skrev som du ogillar. Jag gillar böner och mina favoriter är mungböner och bondböner som tillagas med lammkött, ris, dill och torkad lime. Nu äter jag ju inte det men till familjen så klart. Men champinjoner att ha i CCC låter ju en bra idé så klart, mindre kolisar och en konsistens som du gillar.

Siggebus
2012-09-15 08:31
#207

Wiiii! Började med chilin den 5/9 och vägde mig den 7/9 och då vägde jag 69.6 kg.

Idag står "nålen" på 68 prick men till 100% väger jag under 68 - har varit uppe redan vid 5 tiden i morse och hunnit dricka en hel del så 68 kg är definitivt inklusive diverse vätskor! Glad

Ska köpa champinjoner idag och göra en ny laddning gryta med svamp i stället för vita bönor i tomatsås. Återkommer med rapport :)

Lilltilda
2012-09-15 10:55
#208

#204 Jansan.
Vad det än är som hjälpt dig, lchf eller annat, eller en kombination av flera saker, så är det ju fantastiskt att få uppleva och den sortens glädje och den unnar jag dig verkligen!
Jag kan ana att segligen ger dig samma lyckokänsla som jag får en heldag ute på fjällvidderna en solig marsdag.

**#206 Medlem
**Ja tro mig att jag är tacksam över att jag har möjligheten att ägna mig åt det! Önskar att det gick att få en sådan upplevelse utskriven på recept Glad.
Enda orsaken till att jag har råd med mitt relativt dyra nöje är att jag bor väldigt billigt och kan lägga mina surt förvärvade slantar på livsförhöjande nöjen av det slaget istället för att skrapa kontot rent för att ha råd att bo och leva i övrigt.
Dessutom är ju snöskotersäsongen inte nåt som pågår hela året så resten av året sparar jag pengar inför vintern.
Jag tror för övrigt att det finns många olika sätt att nå samma lyckokänsla. Det gäller att hitta det man själv trivs med och allt behöver inte alltid kosta mycket.
Det handlar ju om att hitta sånt som man själv tycker ger livskvalitet och/eller en mental kick! Det kanske är att träna agillity med sin hund, promenader i skogen, umgänge med vänner, dans, böcker, svampplockning, familj, sex eller andra mer äventyrliga saker.
Jag har en vän som får sina euforiska kickar varje gång han gjort en ny tatuering Skrattande.

**#207 Siggebus:
**Härligt! Vilket trevligt resultat! Chili har tydligen en känd förbränningshöjande effekt och det är kanske den man märker av med Chili con carne? Hur som helst, härligt att det tycks fungera! Ja rapportera hur du tycker att det smakade med champinjoner. Jag tror på den smakkombinationen fast jag skulle nog testa att tillsätta smörstekta färska champinjoner i slutet av kokningen istället för konserverade.

~God loves you, and I´m trying! ~

Siggebus
2012-09-15 11:06
#209

#208

Ja kanske chilin gör sitt men jag har inte supermycket chili i faktiskt. Gillar när det smakar men klarar inte alltför starkt tyvärr.

Däremot tror jag att det är en kombination av chilin kanske.

Tror även att det faktum att jag har "ställt in" mig på nu så här i sluttampen att jag bara ska se till att skyffla in mat i foderluckan för att min kropp behöver föda - ingenting annat.

Jag är en lat människa och vill gärna ha det så enkelt som möjligt ( i alla fall på vardagarna) och en "linje" att följa så när jag förbereder 5 middagar åt gången som jag sedan bara tar fram från frysen så behöver jag inte fundera så mycket och "trixa" med vad jag ska äta. Skäms

Egentligen kunde det varit något annat än just chilin tror jag men nu gillar jag ju detta och det är faktiskt lika gott varje dag hi hi…… i alla fall än så länge. Tungan ute

Håller med dig om att smörstekta champinjoner är godare och det kan man ju lyxa till med någon gång ibland Glad

Annons:
CasaRamon
2012-09-15 11:29
#210

Efter att jag läst hela denna tråd om Chili con carne (bl.a ) så börjar jag bli nyfiken och skulle vilja ha receptet utan bönor. Siggebus, har du tillagat detta utan bönor och med champignoner? Används burk eller färska? Vilka kryddor?Ska snart bila till Spanien och tar då med mat. Skulle vara perfekt att frysa och ta med i kylväskan.

Kanske finns det någonstans skrivet redan, men tråden är nu så lång så jag hittar det inte.

Tacksam för recept.

Ejvor
2012-09-15 11:31
#211

Det var inte alls min mening att försöka kapa någon glädjetråd.

Det jag finner stötande är när man försöker få det att framstå som att man har funnit svaret på alla problem. Gör man bara rätt så blir man smal och frisk. Den som inte har blivit smal och frisk gör inte rätt.

Ungefär som framgångsteologi, den som är sjuk och fattig är det för sina synders skull men den som har en stark tro blir välsignad med en lyxvilla. Människor som är nyfrälsta kan ju också gå omkring i ett starkt lyckorus. Eller när man är nyförälskad för den delen. När ruset förr eller senare går över så mår man som vanligt igen utan att man för den skull har gjort något fel, såsom fuskat i sin gudstro eller i sin LCHF-kost.

Allt går ju upp och ner i livet. Att man kan känna sig helt lyrisk av att rasa i vikt är inget konstigt. Och även om man mår bättre av att vara frisk än att vara smal så kan även smala människor känna sig olyckliga.

Siggebus
2012-09-15 14:06
#212

#210

Jag har lagat chilin med vita bönor hittills men ska idag tillaga med champinjoner i stället - har dock inte provat det än men det blir säkert gott det med - gillar man svamp så….. Glad

Jag tror jansans "originalrecept var så här:

800gr fläskfärs, 800 gr krossade tomater (2 st 400 gr/burkar), 400 gr vita bönor i tomatsås, 400 gr gul lök, kryddor: (jag har i) salt, vitpeppar, grovkornig svartpeppar, chilipulver, grillkrydda, vitlök, paprikapulver.

Men man kan ta vilka kryddor man själv gillar ju.

Nu ska jag byta ut vita bönorna mot svamp och jag köpte ICAs skivade burksvamp men det gör man som man vill. Jag byter jämt över- dvs en burk vita bönor i tomatsås (ca 400 gr) mot en burk svamp (400 gr).

Dock såg jag att jag får mer svamp i grytan mot vita bönorna. I en 400-grams vita bönor-burk var innehållet av själva bönorna endast 185 gr medan en lika stor svampburk innehöll 230 gr av själva svampen.

Egentligen byter jag inte ut bönorna pga kolhydraterna (som är högre) för jag har gått ner ändå men jag är inte så förtjust i bönor - deras konsistens Glad

jansan
2012-09-15 14:34
#213

#212:

Yes…så var mitt recept. Brukar även ha i en tsk chilipeppar för att göra det starkare.

Tebax från hamnen nu. Slitit som ett djur och faktiskt ätit 3 st. polarbrödsmackor som det bjöds på. Glömde den ostbit jag skulle inmundiga i kylet hemma. Tror dock jag jobbat av mig de extra kolhydraterna men ärligt talat så ingår ju något ökat kh-intag i min nuvarande strategi.

Må så bra alla så får vi se hur det påverkar vikten Glad

CasaRamon
2012-09-15 14:58
#214

Siggebus.

Tack för receptet. Skrivit ner och ska testa. Låter gott  med champinjoner istället för bönor.

jansan
2012-09-16 06:10
#215

MORGONFAKTA: Vaknade 05.35. Vikt 81,5 kg (+0,1 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -16,5 kg.                                                       Viktnedgång sista veckan: -0,3 kg.

Frukost: Kaffe med grädde.

Målet 81-83 kg uppnått.

Åt mycket "fel mat" igår avsiktligt. 3 polarbörd, 2 knäckemackor, 3 dl hallon med grädde, 4 grillade korvar utan bröd, massor av chili con carne, skinksallad mm. Förvånad jag inte gått upp mer men det kanske kommer idag om jag samlar på mig vätska.

Mår varken bättre eller sämre efter alla kolhydrater igår vare sig kroppsligt eller själsligt men har ingen längtan efter mer kolhydrater. Jag har ju inget sk sockermonster i mig.

Har fått ryggskott som jag brukar få var eller vartannat år. Suttit i över en vecka nu och det är psykiskt påfrestande speciellt som jag har massor att göra och vädret ska bli kanon idag.

Fysiskt trött igår då det var många timmars hårt arbete i hamnen. Somnade före 22.00 vilket är tidigt för mig.

Sh.t vad irriterande med ryggskott!!!  Hjälper alvedon? Ska testa iaf.

Emea67
2012-09-16 09:52
#216

En alvedon var 4:e timme är bra smärtstillande!

Jag har prövat din ccc och den var god och godare dagen efter Skrattande Nu är den slut men ska göra mer då det har varit bra att ha i frysen och ta fram som snabb mat och det har alltid smakat lika gott!

Annons:
Lilltilda
2012-09-16 09:56
#217

Sist jag fick ryggskott så fick jag rådet av en sjukgymnast att ta kombinationen Alvedon och Ipren, en av vardera 3ggr/ dag ( kombinationen är inte farlig som många tror) och att massera med "linnex" ( liniment). Det ihop med min vetevärmare ( sån vetefylld tygpåse man värmer i micron) gjorde ryggskottet uthärdligt. Sedan gäller det såklart att variera mellan att stå, ligga och sitta ( om man kan) och att vara lagom aktiv. Intressant att se vad som händer efter de kolhydrater du ätit. För mig tar det alltid två dagar innan det jag ätit syns på vågen så det jag äter idag ser jag på vågen nu på tisdag. Fast det kan nog gå snabbare om man äter lchfkost och plötsligt lägger till mycket kolhydrater.

~God loves you, and I´m trying! ~

jansan
2012-09-16 12:46
#218

#217:

Ska testa Avedon o Ipren.

Redan ätit 1,5 g Alvedon idag så får nog vänta några timmar.

Medlem
2012-09-16 15:45
#219

Usch för ryggskott, fick en sån för några år sen. Jätte jobbigt. Jag fick Alvedon suppor 1000 mg. Mycket bra var det faktiskt och så värmekudden. Jag smörjde med olivolja och sen la jag på värmekudden.

jansan
2012-09-16 17:37
#220

Yeees!!!

Ryggskottet på väg att ge sig!!! Dunderkuren tog visst Glad

Lilltilda
2012-09-16 18:45
#221

härligt! ja man ska inte underskatta verkan av receptfria tabletter :)

~God loves you, and I´m trying! ~

jansan
2012-09-16 20:25
#222

17on vad jag ätit idag!

Ca 6 dl Chili con carne, 2 dl hallon med grädde, 3 muggar kaffe med minst 2 dl grädde totalt bara där (kör med Nescafe vilket gör att man inte behöver göra så starkt kaffe), ostskivor med smör, skinksallad, 3 hg fläskfilé med svampstuvning och blomkålsmos.

Attan oxo om inte detta syns på vågen i morgon bitti. Har ju inte rört mig speciellt mycket fysiskt pga ryggskottet heller förutom igår då men då var det mest gående och iordningställande av båtvagnar och vaggor vilket inte är så fysiskt krävande.

Sen så mår jag nu när ryggskottet är på g att släppa 110 % igen Glad

trikz
2012-09-16 20:59
#223

Vilken sanslös historia!

Hur många mål äter du på ett ungefär per dag?

Annons:
jansan
2012-09-16 22:07
#224

#223:

Olika. Äter inte så strikt längre då jag har nått mitt mål. Men när jag började med strikt LCHF 19:e Juni så bytte jag i princip ut kolhydraterna mot smör, grädde o fett. Nu så ska jag hålla mig mellan 81-83 kg så nu toppar jag lite med kolisar för att inte tappa mer.

Tror för övrigt att jag skulle få svårt att tappa mer då jag förmodligen nått kroppens (och faktiskt även min) trivselvikt. Självklart så skulle jag kunna gå ner ytteligare genom att minska kalorimängden men då hade jag förmodligen blivit orkeslös och även tappat muskler.

OBS: Äter aldrig frukt då det i princip är sockervatten. Vet många här inne är av annan uppfattning men det är min absoluta övertygelse att frukt triggar igång hungern till ingen nytta.

Däremot äter jag nu mycket ovanjordsgrönsaker som sallad, sparris, tomater etc. och även bröd (knäcke). Men skulle jag överskrida 83 någon morgon så kör jag strikt tills jag är nere under 81,5.

Jaja…så himla noga är jag ju inte. Kommer dock aldrig att försätta mig i den situationen så att jag hamnar över 84 någon morgon. 82 är lagom för mig.

Äter väldigt olika antal mål som sagt. Äter hellre flera små (4-6 ggr/dygn) men ibland så blir det bara 2 ggr.

Allt beror på när kroppen, INTE huvudet blir hungrig Glad

Lycka till!

glitterfisk
2012-09-16 22:13
#225

Grattis till uppnått mål! Eller till att målet kom till dig!

Låter som kloka tankar hur du ska göra med mat och vikt.

Lycka till framåt!

jansan
2012-09-16 22:55
#226

Tackar Glitterfisk!

Vräkt i mig massor av skinksallad nu precis!

Slut på salladsdressingen (vi åt det sista idag) men hamburgerdressingen funkade lika braGlad

Fullkomligt vräkt i mig mat idag och väger just nu 82,4 kilo. En Flodhäst hade säkert blivit imponerad av mängden grönt som jag ätit idag.(inte av vikten).

Hmm…borde väga mer egentligen speciellt med allt medvetna fuskande jag gjort i veckan.

Detta ska bli synnerligen intressant för mig i morgon bitti att se vad jag väger.

Gissar på 81,8 eller liknande. Kanske man bränner extra mycket då jag trots de oerhörda, fruktansvärda, pinande smärtorna i ryggen (synd om mig) håller igång med diverse fysiska aktiviteter.

Trött som attan nu…varit uppe sedan halv 6 i morse så ska sova nu…om jag inte drar igång något nytt projekt som jag ofta gör nattetid…åtminstonde räknar o skissar på det Glad

PS1: Sååå ont i ryggen har jag inte…överdriver bara för att få lite medkänsla Glad

PS2: Skojar naturligtvis bara i PS1.

PS3: F.n vad jag spårar ur ibland. Värre än SJ.

Sov nu så gott alla och händerna på täcket Cool

svippe
2012-09-17 00:23
#227

Du är för himla mysig Jansan :) Du gör mig så glad ! :)
God natt!

jansan
2012-09-17 07:49
#228

MORGONFAKTA: Vaknade 06.30. Vikt 81,3 kg (-0,2 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -16,7 kg.                                                       Viktnedgång sista veckan: -1,2 kg.

Frukost: Kaffe med 50 g smör.

Målet 81-83 kg uppnått.

Somnade som en stock i går kväll och studsade som vanligt upp på morgonkvisten. -1,2 kg under natten!

Visserligen på kisserian innan vägningen och hade ett gigantiskt vätskeöverskott Glad.

Men fattar egentligen inte att jag inte gått upp?

Borde ju gjort det så mycket som jag ätit räknat både på kolhydrater och kalorier. Kanske jag är sjuk men tror absolut inte det då jag är hur pigg som helst och inte har några som helst krämpor (förutom ryggskottet som är på väg att ge sig).

Lustigt men innan var ju målet att gå ner i vikt och när jag nådde dit så kändes det tomt på något knepigt sätt. Nu tycker jag att det här är lika roligt dvs att balansera på en vikt och försöka hålla den både uppåt och neråt.

Kan nu testa och experimentera med mat hit o dit och följa viktvariationerna beroende på var jag proppar i mig.

Haha…känner mig snart som en försökskanin som utsätter sig för världens sämsta medicinska expert dvs mig själv. Är ju tekniskt bevandrad men vad hjälper det när man borde vara medicinskt dito även om kroppen till viss mån påminner om en maskin.

Neeejdåå…jag är inte fanatiker eller orolig vad gäller vikten vare sig jag skulle gå upp eller ner. Tycker bara det är fantastiskt kul med kurvor och diagram och har detta som ett av mina projekt.

Har ju alltid massor av projekt på g. Bl.a byggt prototyp av vindroder till båten som jag håller på med ännu. Ska färdigställas i vinter.

Och nu över till något helt annat:

En kul grej som hände igår: Någon hade ställt en stjärnkikare fabrikat Focus typ Jupiter 2 i soprummet. Den stod där så prydligt och såg helt ok ut. Faktiskt under en längre tid sökt på blocket efter liknande och där stod den! En lågbudgetkikare men duger för mina ändamål. Tog hem den och riggade upp den för att kolla hur och om den funkade.

Den funkade!!! Hur bra som helst!

Men…jag riggade upp den från vardagsrumfönstret och riktade den över huslängan mitt emot. Sen slog det mig att alla grannar mitt emot kanske trodde jag kikade på dem eftersom de måste ha sett mig stå där.

Hehe…förväntar mig att sedlighetspolisen ringer på snart Glad. Lätt att visa att avståndet till huslängan är för nära (40 m) för stjärnkikaren. Minimiavståndet är 200 meter för att få någon skärpa.

Ha nu en härlig dag alla och gör som jag…capre diem Glad

Medlem
2012-09-17 10:09
#229

Ja se där, män har det lättare att gå ner i vikt än oss stackare kvinnor :-D

folke
2012-09-17 10:42
#230

#228

Kan det vara så att de kolhydrater du ätit har förbrukats direkt av kroppen eftersom du sa att du jobbat hårt och du därför istället gått ner.

Det är ju så de sk experterna har förklarat att kolhydrater är så bra till att bygga muskler men i verkligeheten så verkar de vara mycket bättre till att lagra in fett.  Jag antar att de mätte på en kroppsbyggare istället för en normal person….

Jag är glad att ditt ryggskott gett med sig !

Ha en underbar dag !

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Annons:
jansan
2012-09-17 14:00
#231

Såg min felstavning. Carpe diem heter det Glad

#228: Kanhända men samtidigt så har jag inte jobbat så hårt. Mest förflyttningar till fots coh pallat under båtar mm. Har ju varken joggat eller gymmat nu på ett tag då ryggen varit out of function.

Har ju snarare jobbat fysiskt mindre den sista veckan än jag normalt brukar göra.

Får väl se hur det artar sig Glad

jansan
2012-09-17 22:30
#232

Hehe…tydligen så ser jag äldre ut nu då jag gått ner i vikt enligt "säkra" källor.

Ser säkert 5 år äldre ut och frågan är om jag såg äldre ut än mina 57 år innan viktnedgången.

Jaja…ser hellre ut som 62 än ser ut som 17on Glad.

Det har absolut ingen betydelse för mig iaf Glad

Medlem
2012-09-17 23:23
#233

Det viktiga är att ha en hälsosam kropp. Vad vore det om kroppen lider av fetma och en massa andra sjukdomar?

Jag tror ditt ansikte kommer att bli bättre sen, med bättre menar jag inte smalt. Det är alltid så när man går ner i vikt.

jansan
2012-09-18 07:21
#234

MORGONFAKTA: Vaknade 06.15. Vikt 81,5 kg (+0,2 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -16,5 kg.                                                       Viktnedgång sista veckan: -0,3 kg.

Frukost: Kaffe med 100 g creme fraishe (inte gott).

Målet 81-83 kg uppnått.

Åt lika mycket igår som föregånede dagar. Fläskfile,svampsås blomkålsmos, chili con carne, hallon, grädde o f.n o hans moster Glad.

Kollade med min kurvstatistik och jag har legat mellan 81-83 kilo sedan den 25 Augusti dvs 26 dygn. Känns bra.

Tog det lugnt igår då jag vilar ryggen i form. Hmm…borde liksom tidigare gått upp mer i vikt men det kanske kommer.

Är det mer som uppnått sitt mål och är nöjda med sin vikt?

Skriv gärna här i så fall Glad

maximilianL
2012-09-18 19:09
#235

Helt otrolig historia, jag fick nästan en liten tår i ögat. Stort grattis till dig TS, du inspirerar oss andra helt klart.

/Maximilian

jansan
2012-09-18 20:05
#236

#235:

Seså…inte gråta nu…kan faxa en näsduk om du vill Glad.

Tack i alla fall för ditt grattis…det värmer i höstkylan Glad.

Trots allt anser mig inte ha gjort en bedrift eller varit duktig då det faktiskt har gått som en dans. Är tvärtom mycket ödmjuk och tacksam att jag nått dit jag nått både kroppsligt och mentalt.

Att det gick så pass bra kan bero på att jag smygstartade innan jag började strikt den 19:e Juni (se#1).

Detta i kombination med att jag insett att kolhydrater + fett tillsammans är absolut förödande om man vill gå ner i vikt och/eller må psykiskt bra. Harv dessutom helt uteslutit frukt.

Men, men…kanske jag ramlar in i gamla vanor?

Kanske jag inte kan hålla vikten?

Ärligt talat så tror jag aldrig det ska vara några som helst problem på den fronten. Känns absolut inte som det finns någon risk för det men den som lever får se Glad

Ha det så gott allaCool

jansan
2012-09-18 21:41
#237

En sak slog mig!!!

Vad enkelt det är med maten när man äter LCHF!!!

När man är ute o reser så har man en bit ost, tubost, köttbit, rå falukorv eller liknande och kan ta en bit då och då.

Har man sen en vattendunk i bilen så klarar man sig ju en hel dag utan att behöva stanna vid något matställe…köa i 20 min…betala dyrt förvärvade pengar…spilla ketchup på skjortan…släpa sig till bilen…upptäcka en ny P-skada…starta och köra en halvtimme och nästan somna av paltkoma och komma fram för sent och trött till slutmålet.

Sååå enkelt med mathållningen med LCHF…och billigt dessutom.

Att jag inte tänkt på detta tidigare? Förmodar Ni alla andra har tänkt på det och att bara jag är sååå vansinnigt korkat som inte insett det självklara.

Jaja…bara o bita i det sura kohydratstinna äpplet o gå vidare Glad

Sov så gott alla…får se när jag somnar…pigg som ett piggsvin just nu så lär sitta uppe o mysa, läsa och eventuellt svara på andras inlägg som jag ibland gör till vissas förtret eller glädje beroende på om man håller med mig eller inte i mina alster.

Tror jag uppfattas som lite FÖR rak ibland och det kanske jag är men jag gillar inte hymlanden eller att som katten tassa runt het gröt.

Uppskattar faktiskt även när folk är raka mot mig även om det kan svida ibland speciellt när de, även i mina ögon, har rätt.

För andra gången: Sov så gott!

Hmmm…ibland skriver jag hellre än bra och pekfingervalsen styr sig själv.

För tredja gången: Sov…äh.

Annons:
jansan
2012-09-19 07:31
#238

MORGONFAKTA: Vaknade 06.30. Vikt 81,8 kg (+0,3 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -16,2 kg.                                                       Viktnedgång sista veckan: -0,4 kg.

Frukost: Kaffe med 1 dl grädde).

Målet 81-83 kg uppnått.

Godmorgon alla!

Strålande sol ute…åtminstonde ovanför den tjocka som svept in himlen över Sundsvall. Det gäller ju att se positivt på tillvaron Glad

Faktiskt riktigt blött o grått ute. Tänkt plocka lite svamp idag men det fullständigt dryper från luft o mark så det får nog vara.

Egentligen har en sådan här blogg en underbar roll. Ungefär som ett fikarum på arbetet där man pratar av sig, käbblar, diskuterar, skrattar och har roligt.

Ibland så är dock det man pratar om av underordnad betydelse även om tystnaden ibland är den mest slående kommentaren.

Det som har betydelse är att man pratar oavsett hur viktigt eller oviktigt budskapet är. Fördelen är ju med det skrivna ordet att man inte behöver ta till sig det som skrivs. Det är ju bara att sluta läsa.

Värre kan det vara om man tvingas lyssna till någon pratkvarn som pratar hellre än bra.

Som detta jag skriver nu tex.

Tänk om folk hade behövt lyssna på mitt dravel! Tänk om jag talat. Då hade förmodligen denna lilla text blivit 10 ggr längre och folk hade kanske helst vilja somna, lämna lokalen, hoppa ut genom något fönster eller slagit något hårt i huvudet på mig för att få tyst på mig.

Kort sagt…de hade gjort vad som helst för att slippa det fullständigt meningslösa i det jag skriver nu.

Totalt ointressant egentligen och tillför ju inte mänskligheten någonting av betydelse. Men det har ingen betydelse. Det som betyder något för mig iaf är själva skrivandet.

Betyder kanske att dessa skrivna ord varit totalt betydelselösa för andra.

Gör inget för mig iaf. Betyder mycket för mig oavsett Glad

Sådär ja…nu har man varit lite filosofisk så här på morgonkvisten

Ha en underbar dag och tack för att Ni orkade läsa detta fullständigt meningslösa dravel.

Ska försöka skärpa mig till nästa inlägg Glad

folke
2012-09-19 08:05
#239

#238 Mycket bättre att läsa det än att behöva lyssna på det Tungan ute .

Det är intressant att följa din "dagbok" och jag tycker det är intressant att följa hur du mår också, och det känns bättre då att du skriver av dig, då kommer känslorna med också Flört.

Om du hade bara skrivit att du mår en trea på en femgradig skala hade inte sagt så mycket….   Fortsätt du skriva av dig.   Det är ju din tråd, och blir det för mycket så behöver ju folk inte läsa Skrikandes .  Det är ju bättre än fikarummet, det blir svårare att stänga av dig Skrattande.

Tummen upp från mig !  och ha en ljuvlig dag…

"Regn är sol i flytande form! "

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

jansan
2012-09-19 18:41
#240

Hamnjobb idag. Beskurit stora björkar för att få fri sikt mellan vatten o hamnområde. Stora grenar (10-60 mm) så en stooor sekatör användes. Satt högt upp så ryggen skonades förmodligen men det känns i bröstmusklerna Glad

Ska efter ryggonten köra igång med jogging/gym imorgon. Ska bli skönt faktiskt. Ska bli kul o se om man har sämre/bättre eller oförändrad ork nu när man äter mer kolhydrater för att hålla vikten.

Faktiskt ätit bla Icas Musli idag som egentligen är rena döden OM jag ville gå ner mer. Även ätit massor av skinksallad, blomkålsmos o bacon o grädde.

Rekommenderar INGEN som vill gå ner att äta den muslin som jag gjort. Massor av socker o kolhydrater och ärligt talat så tycker jag det inte är gott längre med sådan mat.

Må så gott alla! Glad

jansan
2012-09-19 19:46
#241

Blev något strul här…därför skrev jag "test" vilket iom detta inlägg är borta.

Verkar funka ok nu!

Hur som helst så får jag nog börja bromsa min uppgång nu så jag inte överskrider de 83 kilo som jag har som tak.

glitterfisk
2012-09-19 21:12
#242

Hur kommer det sig att du äter musli? Särskilt om du inte gillar det? Mer grönsaker och en och annan potatis kanske skulle kunna vara lagom kolisökning? Inga klagomål, jag bara undrar. Och har full respekt för att alla äter vad de vill… Ha det gott!

jansan
2012-09-19 22:41
#243

#242:

Hehe…musli från båten som blivit över och bara jag äter. Köptes i våras innan LCHF-start. Slänger aldrig mat utan äter upp det i ren protest Glad.

Har även 2 burkar ravioli som även dessa inhandlades före LCHF-start. De håller sig ju så jag får väl spara dem som den nödmat de är då man är ute till havs och man behöver energi snabbt om något händer. Kan ju ätas kall om nödvändigt.

Självklart så är grönsaker (äter massor), potatis eller knäcke bättre. Håller med till 100 % där.

Ha det bra alla Glad

jansan
2012-09-20 07:24
#244

MORGONFAKTA: Vaknade 06.00. Vikt 82,1 kg (+0,3 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -15,9 kg.                                                       Viktnedgång sista veckan: -0,4 kg.

Frukost: Kaffe med 50 g smör).

Målet 81-83 kg uppnått.

Se där, se där…överskridit börvärdet på 82 kg. Dags att börja dra i bromsen lite. Ska ha med mig en liten burk makrill i tomatsås som lunch idag. Gott som 17on och man slipper både disk, tillagningsproceduren och paltkoman. Billigt är det oxo och man kan ha burken i innerfickan så den är lagom ljummen Glad

Osedvanligt mycket kolhydrater (för mig) inmundigades igår liksom det gjorts den sista tiden. Tror jag hittat nivån där jag ska balansera upp mig. Får se om jag har viljan eller lusten att gå ner så jag hamnar på 81 kg (nytt rekord isåfall), för att sen "äta upp mig" till 82.

Som sagt…nu är det viljan som styr då jag redan nu faktiskt känner mig för smal och enligt andra också är det.

Ähh…vi får se…solen strålar både ute inombords oavsett och jag mår som vanligt fruktansvärt bra!!!

Nu är jag där igen och tjatar om mitt mående. Men jag kan inte hjälpa det…jag mår helt enkelt kanonbra och vill ju att alla andra ska må lika bra eller om möjligt bättre.

Det jag gjort har ju funkat för mig så det borde kanske funka för någon annan också.

Nejdå…jag har INTE varit duktig eller gjort någon prestation. Hade jag behövt kämpa så hade jag kanske gjort det men det har ju varit så enkelt. Tror jag haft enorm tur som gjort rätt saker vid rätt tillfälle.

Tur då jag drog igång min strikta LCHF med enda kravet att aldrig äta frukt eller använda sötningsmedel

Helt enkelt gått som en dansGlad

Annons:
Lilltilda
2012-09-20 13:44
#245

#243
Frågan är om Müsli av den sorten ens kan räknas som mat? Flört
När jag tog beslutet att börja äta lchf så tänkte jag att det bara skulle vara tillfälligt och som ett experiment. Därför lät jag kh-stinna torrvaror, hårt bröd och liknande finnas kvar i huset i väntan på att mitt experiment skulle vara över. Jag kan säga att jag ett halvår senare gjorde en rejäl rensning hemma. En del mat har jag gett bort till andra (finns många fattiga asylsökande i min omgivning), en del mat har jag serverat gäster som komplement till lchf-vänlig och en del saker jag tittat på, analyserat innehållet i och konstaterat att "den här skiten ska INGEN äta" och dit har jag t.ex. sorterat ICAs müsli. Sådan "mat" har åkt rakt i komposttunnan.
Personligen skulle jag vid uppnått viktmål hellre lägga till ett äpple då och då än att börja experimentera med något som innehåller spannmål.

~God loves you, and I´m trying! ~

jansan
2012-09-21 07:21
#246

MORGONFAKTA: Vaknade 06.00. Vikt 81,8 kg (-0,3 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -16,2 kg.                                                       Viktnedgång sista veckan: 0,0 kg.

Frukost: Kaffe med 50 g smör.

Målet 81-83 kg uppnått.

Kommer att ta bort "Viktnedgång sista veckan:" fr.o.m imorgon. Fyller ju inte sin funktion längre då jag vill ligga mellan 81-83 kg.

Vädret är härligt!

Nästan alltid bra väder häruppe jämfört med västkusten där jag bott i ca 40 år. Det regnar mindre samtidigt som vintrarna är vita.  Enda felet är att solen försvinner på fel sida om horisonten men det är det värt.

Hade med mig en burk Makrill i tomatsås till hamnen igår. Suverän lunch vid 11-tiden efter att bara ha druckit smör o kaffe som frukost. Åts med plasttesked så man slapp all disk. Gjorde gott på orken och åt inte sen inte innan 18-tiden då jag förvisso åt mycket. Idag blir det en burk Tonfisk till lunch.

Mitt sömnbehov är betydligt mindre nu för tiden då jag äter LCHF. Skulle gissa jag sover i snitt 5 timmar/natt men är ändå piggare än någonsin.

Någon annan som fått minskat sömnbehov eller beror det på att jag mår så mycket bättre nu?

Ha liksom solen och jag en strålande dag alla Cool

jansan
2012-09-22 09:03
#247

MORGONFAKTA: Vaknade 08.00. Vikt 81,7 kg (-0,1 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -16,3 kg.

Frukost: Kaffe med 50 g smör.

Målet 81-83 kg uppnått.

Stressigt nu!!! Skriver ev. mer senare.

Ha en bra dag Glad!

Kajak11
2012-09-22 15:03
#248

Jag får ochså säga att sömnen har blivit så mycket mindra.

Nu nästan under 6 timmor var enda dag, och det blir faktisk lite för lite….börjar att känna mig lite sliten på dagen, men vakner på natten enstaka gångar.

Har börjat med koffeinfritt kaffe på kvällen, det hjälper.

Annars är det ju bra att man inte behövar sova länge, men kroppens fysiska del krävar vilo. Så nu försokar jag ett karbad för att slappna av. Har inte använt karbad på många år. Det är lux, men i kväll blir det så.

Tonfisk och ett ägg är min lunsch 2 gångar i veckan när jag springar i lunchpausen. Tonfisk ger bra mättnadskänsla.

Trevlig lördag.

jansan
2012-09-23 08:04
#249

MORGONFAKTA: Vaknade 06.45. Vikt 82,4 kg (+0,7 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -15,7 kg.

Frukost: Kaffe med 50 g smör + 1 brk tonfisk.

Målet 81-83 kg uppnått.

God morgon alla vänner! Glad

Ätit myyycket och onyttigt både igår och i förrgår och det syns på vågen.

Allt från potatismos, musli, bröd mm då jag helt enkelt varit ute på uppdrag som tog längre tid än planerat och behövde mat. Ute på sjön igår söder om Alnön och transporterade båt. Ösregnade men lika kul för det. Finns inget dåligt väder för mig så länge man är påklädd riktigt. Hade varma seglarkläder så faktiskt riktigt njutbart.

Nä…Ni ser allihop hur snabbt det kan gå. Lite för mycket kolisar och man samlar snabbt på sig vatten (ej fett) som ju egentligen går snabbt att bli av med OM man inte fortsätter. Funderar faktiskt på att alltid ha lite burkar med tonfisk eller makrill i jackfickan som "nödmat". Nästa sommar så kommer jag definivt att alltid ha några burkar i bilen.

Vintertid är det svårare då man då måste borra upp burken med isborr vilket inte låter tilltalande Glad

Ska ordna chili con carne idag…den godaste LCHF-rätten som finns enligt mig…men det vet Ni ju redan jag tycker (jodå, vet jag tjatar om ccc) Glad

Riktigt tråkigt väder idag. Molnigt, rått, dis, dimma och regnet hänger i luften så idag blir nog en lugn dag…förutom dagliga besöket i hamnen naturligtvis.

Ha en härlig dag alla! Glad

jansan
2012-09-23 14:24
#250

Tror inte det är sant!!!

Allt flyter bra för mig nu!

Allt från båtarna och mitt framtida liv och leverne.

Har tagit avgörande beslut och vi får väl se om allt infrias.

Tro det eller ej men jag har faktiskt LCHF att tacka för det. Vet inte hur jag ska förklara men det kanske är lika bra det. Lovar återkomma med klargörandenGlad

Ha en härlig dag alla!

jansan
2012-09-23 19:17
#251

Ahh…vilket totalt värdelöst inlägg mitt egna #250 var!

Ibland så jobbar fingrarna utan att hjärnan är inkopplad…

Det jag haft planer på var att skriva en bok om min egna LCHF-resa men inser att jag som glad amatör nog inte ska ge mig på liknande projekt. Dessutom är det dyrt och något nobelpris hade jag nog inte fått…vilket naturligtvis var målet Glad.

Men…nu har jag tipsat andra potentiella skribenter/författare och ser fram emot sedvanliga royalties på mitt bankkonto Cool

Fortsatt trevlig kväll!

Annons:
folke
2012-09-23 20:01
#252

#251 Du kan visst skriva din egen bok.. det är inte så där jättedyrt, jag hjälpte en kompis att lansera en deckare (Jag filande till layouten) och sen tror jag det är Amazon som har service…  Jag skickar PM till dig när jag hittar det…

Du skriver trevligt så även #250 var kul att läsa Flört .

Ha en underbar kväll !

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

jansan
2012-09-23 23:16
#253

Vad är detta?

Mitt sömnbehov är sedan månader 5, max 6 timmar sömn/dygn.

Somnar med ett leende och vaknar nästan av att jag gapskrattar av pur glädje! Liten överdrift jaaa…men åt det hållet iaf.

Men…snart är mörka vintern här och vad ska man då göra de dagar man inte jobbar och det är kolsvart?

Detta är naturligtvis ett problem som egentligen inte är ett problem men vad ska man göra när man studsar upp vid ibland halv 6 på morgonen?

Dammsuga? Nä…absolut inte!

Storstäda?    Nä…absolut inte!

Diska?          Aldrig i livet!

Skotta snö?  Bor i brf så det behövs inte…thanks god!

Klippa gräs?  Se ovan!

Äta frukost?  Ja…men går ju fort o värma chili con carne eller kaffe.

Lyssna på P1?  Det gör jag alltid så det förändrar inget.

Mata firrarna?  Synd o purra dem så tidigt.

Rengöra ugnen? Nä…det sista man vill göra.

Gå ut med hunden? Jaa…bra idé…om man haft någon hund.

Mata katten? Bra idé…men jag har ingen katt heller.

Sitta o skriva här?  Ja…brukar göra det och det märks väl hur lite jag har att göra ibland på mornarna, och för all del även på kvällarna, då jag ibland har en fullständigt sanslös förmåga att dra ut på och göra långa meningar utan att egentligen få något vettigt sagt.

Sista meningen där var ju faktiskt vettig där jag beskrev hur ovettig jag kan vara…men bara ibland Glad

Slutsatsen borde då bli att när jag sitter här o skriver…ja då har jag inget annat vettigt o göra Glad

Gonatt allihop…nu ropar John Blund (den fulingen) och jag lär väl vakna före 6 i morgon och fortsätta skriva ovettiga saker Glad

mitzerl
2012-09-23 23:18
#254

Grattis till din fantastiska viktminskning!!! Verkar ju helt otroligt att minska så mycket i vikt på så kort tid! Tror som flera andra skrivit i tråden att män nog har lättare att gå ner i vikt än kvinnor.

Själv har jag ett inneboende sockermonster, så jag får kämpa lite mer. Har kört på LCHF i precis två veckor nu, men har inte vågat väga mig ännu. Är rädd att jag bara skall bli hysterisk om jag väger mig och inte gått ner tillräckligt mycket. Så jag väntar kanske någon vecka till.

Har läst hela din tråd nu och kan kommentera på olika saker:

* Jag känner faktiskt en som både blivit tröttare och mått sämre psykiskt av LCHF. Jag blev själv förvånad av att höra det. Efter ett års ganska strikt LCHF så gick personen över till mer GI-inspirerad kost och mådde därefter bättre psykiskt.

* Jag tror nog att MÅNGA kan må bättre psykiskt av LCHF genom att man blir piggare, men man skall nog inte generalisera detta alltför mycket. Depressioner som t ex beror på tråkiga livsomständigheter (t ex sorg av nära anhörig eller ett icke-fungerande liv)  kan man nog inte banta sig ur. Inte heller depressioner som är väldigt djupa.

* Du skriver att LCHF-mat är lätt att ta med sig. Det har jag själv svårt att hålla med om. Ost, ägg, korv, medwurst och såna saker smakar oftast inte så bra av att ha haft dem i väskan en hel dag. Smör är ju också svårt att ta med i väskan. Jag har ständiga bekymmer vad jag skall ha med som extra mellanmål när jag skall vara borta länge.

jansan
2012-09-24 06:21
#255

MORGONFAKTA: Vaknade 05.00. Vikt 82,4 kg (+/- 0,0 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -15,7 kg.

Frukost: Kaffe med 50 g Bregott.

Målet 81-83 kg uppnått.

(Bregott idag då smöret var slut).

Som jag skrev i mitt egna #253 så vaknade jag tidigt. Attan vad här ska skrivas i ottanGlad

ALLVAR NU!!!

TA LÄRDOM ALLA!!!

Noterar att det är mycket lätt att stoppa en nedåtgående trend vad gäller viktkurvan genom att slarva/fuska med maten dvs äta för mycket kolhydrater!!!

Detta gäller naturligtvis oavsett om slarvet är medvetet eller omedvetet.

I fredags och lördags (inte igår) slarvade jag MYCKET. Åt mycket potatismos, musli, bröd etc. dvs mat man INTE ska äta. Detta beroende på att det var det som fanns att tillgå under de då rådande omständigheterna. Naturligtvis är det bara vatten (nästan) men det verkar som om en stor del fettceller finns kvar i kroppen. Ungefär som en torkade trattkantarell. Den sväller ju till ursprunglig storlek om den läggs i vatten.

Cellerna finns där men mycket förkrympta…eller?

Kolhydraterna gör att dessa öppnar sig och vattnet kan fylla upp dem varvid de sväller…eller?

Fråga nr 1:

Om man bantar eller äter enligt LCHF, försvinner cellerna ELLER finns de kvar latent redo att börja dra åt sig vatten om man äter kolhydrater??? Jag börjar tro att de finns kvar i samma antal men, som sagt, förkrympta som en torkad svamp med kanske 10% av sin ursprungsvolym. Eller?

Jämför även med en ballong: LCHF gör att vattnet släpps ut ur fettcellena och man minskar i vikt. Till sist så påminner fettcellen om en tom ballong dvs själva ballongen finns kvar men den är tom på fett/vatten. Eller???

Fråga nr 2:

Äter man sen kolhydrater så öppnar dessa på fettcellerna (ballongerna) och "pumpar upp" dessa för att sen, om man slutar äta kolhydrater, långsamt släppa ifrån sig vatten och eller fett? Eller???

Fråga nr 3:

Fettceller består väl mest av fett och 1 kg fett motsvarar ungefär 9000 kcal dvs motsvarande kanske 3-4 dagars totalstopp av mattintag.

Eller…normalfyllda fettceller, hur stor %-andel är vatten och hur stor %-andel är fett?

Någon som vet???

Om jag har rätt i mina tankegångar så är ju ballongen/svampen ett suveränt verktyg att PEDAGOGISKT åskådliggöra vad som händer vid bantning eller LCHF. Ett sätt att kanske lättare förstå vad som verkligen händer.

Skapar en ny tråd som ska heta "Försvinner fettceller???" med denna frågeställning.

OMRÖSTNINGEN!

Finns ett inlägg med 5 alternativ att rösta på här inne. I skrivandets stund så har 101 personer röstat och hela 63% (inkl. mig själv) har skrivit att LCHF är det bästa som hänt dem. Går naturligtvis inte att jämföra med när ens barn föds etc men ändå. Hela 63% tycker ju det och en fantastisk siffra egentligen.

Ha en härlig dag allaGlad

PS1: Faktiskt godare med Bregott i kaffet än med smör

PS2: Kanske man ska skriva en bok på Engelska istället för på svenska om min resa med LCHF. Hur känt är LCHF i ex.-vis England och USA? Någon som vet???

magma
2012-09-24 08:03
#256

Fråga 1: Fick lära mig för ett par år sedan, genom ett vetenskapsprogram på teven, att när man bantar så minskar fettcellerna i storlek- men inte i antal. När man sedan äter fel/för mycket så är de redo att fylla på lagren direkt, och behöver alltså inte nyskapas för att kunna lagra fettet. Det är av den anledningen kroppen kan hamna i s.k "jojobantning", eftersom den snabbt kan öka/minska i vikt efter en betydande viktminskning. Tydligen så tillbakabildas cellerna och försvinner så småningom, men det tar flera år.

jansan
2012-09-24 08:18
#257

#256:

Tack för svaret.

Låter logiskt.

magma
2012-09-24 08:32
#258

Varsågod :-) Inte vet jag om det stämmer, men som du säger- det verkar logiskt.

Annons:
jansan
2012-09-24 19:43
#259

#254:

Sorg och Depression är väl två olika sinnestillstånd egentligen. Depression kommer inifrån medan sorg är något som skapats av någon yttre omständighet…inbillar jag mig iaf.

Borde vara lättare att bära sorg om man INTE är deprimerad också men det är möjligt jag har fel här. Sen självklart så är ju sorg något individuellt som inte går att mäta.

Ost, ägg, korv, medwurst och såna saker smakar nästan bättre när de blivit rumstempererade tycker jag iaf. Blir ju absolut inte dåligt av att ligga en dag i medhavd bil, väska eller ficka.

Tubost är också ett nödmatsalternativ att ha i bilen. Bara att klämma ut en sträng om man blir hungrig.

jansan
2012-09-24 22:08
#260

Har en teori som kanske stämmer.

Ohhh…shit kanske många tänker…"inte nuuu igen".

Jodå, och den lyder så här.

Många här inne tenderar ju att falla i gamla vanor och gå upp igen, mer eller mindre efter att de gått ner i vikt.

Kanske det beror på att när man nått ett del- eller slutmål viljan minskar viljan att gå ner ytterligare???

Eller att man fuskar medvetet eller "omedvetet" mellan varven för att "man är värd det"?

Har ju själv medvetet fuskat för att gå upp lite men mitt börvärde på 82 har nu överskridits så jag ska ner så att jag väger UNDER det på morgnarna.

Det är min gräns och skulle jag gå upp mer än min maxgräns på 83 kg, ja då FUSKAR jag för mycket.

Märkte Torsdag-Lördag då jag ät mycket kolhydrater så var hungern påtagligare. Den var det även igår Söndag.

Åt dock strikt både igår och idag och den hunger jag kände är nu som bortblåst. Nu känns allt till 100 % igen vad gäller den biten.  Har inget inneboende "sockermonster" i mig så jag klarar det bra

Mitt psykiska mående har dock som vanligt legat på topp.

Att jag skulle falla ner och börja öka över 83 ser jag faktiskt som obefintlig även om det inte kan utelutas. Om så skulle ske så garanterar att jag då direkt skulle säga det här inne Glad

Är aldrig rädd att erkänna mina tillkortakommanden men just den här biten är jag nästan säker på att klara.

Sen, ärligt talat, så hade jag ätit LCHF även om jag gått upp i vikt. Sagt det tidigare men den största vinsten med LCHF är det euforiska livet jag har uppnått. Viktnedgången har jag fått på köpet Glad

En bamsegryta chili con carne gjordes igår. Fattar inte att jag inte tröttnar på den även om Ni alla kanske tröttnar på mitt förbenade tjat om denGlad

Ätit 2x3 dl av ccc + bacon o blomkålsmos, 2 ägg o majonäs, kaffe o bregott + 5 koppar kaffe utan tbh…hmm…vad var det mer (sorry, skrev ner vad jag tänkte där, ska inte upprepas)…jo, kom på det, ost o skinka med smör till.

Få se vad vågen visar imorgon bitti men en underbar psykisk mättnad har infunnit sig då jag drastiskt minskat kolhydraterna igår o idag.

Konserverat motor, täckt båten mm idag, Underbart väder och har haft makalös tur med vädret varje gång jag jobbat med båten. Känns härligt att ha allt gjort innan kung Bore gör sin antågan.

Varit uppe sen 5 i morse så nu känner jag mig aningen trött så får se om jag kan samla kraft att gå och lägga sig.

Tro mig…det krävs kraft att gå och lägga sig då jag helst skulle vilja vara vaken dygnet runt.

Låter förmodligen korkat för de flesta och det är det säkert också Glad

Gonatt alla och glöm inte att slå av spisen innan Ni kryper till sängs.

folke
2012-09-25 06:25
#261

Min röst får du för din teori. Den stämmer helt klart på mig. Det är en av de stora anledningarna att jag falerat innan och att jag nu ska väga mig ofta för att inte börja belöna min framgång med socker.

Ha en underbar dag

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

jansan
2012-09-25 06:57
#262

MORGONFAKTA: Vaknade 6.15. Vikt 81,8 kg (- 0,6 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -16,3 kg.

Frukost: Kaffe med 50 g matolja.

Målet 81-83 kg uppnått.

Testade med matolja i kaffet idag. Det var nog bland det värsta jag druckit. Smakade helt enkelt vidrigt. Rekommenderas inte!

Somnade sent igår igen…först vid ca 02.00. Drygt 4 timmar sömn i natt alltså och det är ju egentligen för lite men vad ska man göra när man vaknar, känner sig utvilad och verkligen känner sig pigg o alert?

Jo…kliva upp naturligtvis. Verkar som när man äter strikt som jag fr.o.m Söndag så minskar sömnbehovet ytterligare.

Ha en härlig dag Glad

jansan
2012-09-25 19:05
#263

Nyss hemkommen och fortfarande pigg trots lite sömn. Har ätit 3 ggr chili con carne och en burk tonfisk förutom kaffe o matolja vilket smakade vidrigt.

Utan tvekan så har jag inget socker/kolhydratsmonster i mig. Inget problem att undvara det.

mitzerl
2012-09-25 19:22
#264

"Sorg och Depression är väl två olika sinnestillstånd egentligen. Depression kommer inifrån medan sorg är något som skapats av någon yttre omständighet…inbillar jag mig iaf."

Mitt svar till detta:

Depression behöver inte nödvändigtvis komma enbart inifrån. Man brukar tala om endogen och exogen Depression. Endogen kommer inifrån och har inga direkta förklaringar, medan exogen beror på yttre omständigheter som t ex sorg av någon som gått bort (sorgen kan alltså leda till Depression om den inte bearbetats ordentligt), trafikolycka, sjukdom, barnlöshet, svårigheter att få till sin vardag etc.

Möjligen kan endogen Depression - om den inte är alltför djup - förbättras/botas av LCHF om den kosten passar för en (det är ju inte alla den passar för), men exogen Depression kan knappast botas av mat.

Sen gillar jag inte riktigt att du fortsatt hävdar att alla som inte går ner i vikt fuskar. Det är faktiskt inte alla som LCHF fungerar för, särskilt kvinnor har svårare att gå ner i vikt. Att säga att dessa människor "fuskar" - utan att du ens har någon aning om saken - känns faktiskt lite förolämpande.

Det påminner mig om vad Annika Dahlqvist skriver om "etablissemanget" och den fettsnåla kosten i sin bok "Doktor Dahlqvists LCHF":

"De frågar istället: -"Varför gör inte folk som vi säger? För om de gjorde det så skulle de vara slanka och friska". Och när människor säger till dem att de äter enligt rekommendationerna så svarar etablissemanget att det kan de inte göra, för då skulle de vara slanka. De måste äta mera fett än de säger, så  antingen har de glömt vad de ätit…eller så ljuger de"

Du säger ju precis som etablissemanget där, att äter man inte enligt rekommendationerna så fuskar man. Och det är väldigt tråkigt att se, att samma sak sker inom LCHF-kretsar!

På samma sätt som fettsnål kost inte funkar för alla så funkar inte heller LCHF för alla.

Medlem
2012-09-25 22:02
#265

Jansan - Din tråd har blivit över 250 kommentarer. Kanske dags att starta en ny tråd.

Annons:
jansan
2012-09-25 23:31
#266

#265:

Allt hänger ju på hur mycket energi man gör åt.

Äter man 1500 kcal/dygn men har behov av 2000 så går man i längden ner.

Äter man 2000 kcal/dygn men har behov av 1500 så går man i längden ner.

Som sagt…ALLT hänger på detta. Hoppas vi är överens där för det är så självklart att det egentligen inte borde behövas diskuteras. Annars så hade ju kroppen faktiskt varit en perpetum mobile (evighetsmaskin).

Sen självklart så kan man temporärt binda vatten om man äter mycket salt men det är ju en helt annan sak.

En annan sak är att om man minskar i vikt så minskar energibehovet då det inte krävs lika stor fysisk ansträngning för att göra de alldagliga sysslorna. Det innebär att man efter viktnedgång kanske måste minska det totala energiintaget speciellt om man rör sig mycket.

Ja…jag säger fuskar medvetet eller omedvetet och det står jag för. Omedvetet då de kanske äter för mycket kcal eller kolhydrater. Medvetet då de kanske belönar sig själv med bröd, frukt eller något annat då de tycker de gjort sig förtjänta av det.

Gillar inte att hymla utan försöker vara så rak som möjligt. Sen om någon tar illa upp eller tycker jag är oförskämd …ja, det kan jag inte göra något åt. Jag är här i första hand för att ge min syn på sker o ting och kanske det kan hjälpa någon också att tänka till.

Sen en annan sak…det kanske är många som (liksom jag) förmodligen nått den vikt kroppen vill ha och därför säger stopp till ytterligare viktminskning. BMI, som jag tidigare pratat om, stämmer ju definitivt inte på mig som är 57 år. Jag ska ju ligga ett antal kilo över det rekommenderade.

Kolhydrater i kombination med fett får ju motsatt verkan och gör att man lätt går upp i vikt. Bättre då att bara leva på kolhydrater MEN…och det är ett stort MEN…det lär man inte orka i längden då man får gå hungrig mesta tiden. Jojobantningen ligger o lurar då.

Det bästa är naturligtvis att äta LCHF utan kolhydrater och utan att fuska…medvetet eller omedvetet Flört

Näää…nu måste jag sova…är så trött så det bara inte är sant. Ser meningsuppbyggnaden inte är optimal i detta inlägget (heller) men orkar sjutton inte ändra på det.

God alla och sov så gottGlad

jansan
2012-09-25 23:33
#267

#265:

Höll på att missa Dig. Jodå, byter tråd i god tid.

Tack för påminnelsen Glad

Gnatt

jansan
2012-09-26 07:39
#268

MORGONFAKTA: Vaknade 06.00. Vikt 81,6 kg (- 0,2 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -16,4 kg.

Frukost: Kaffe med 1 dl grädde.

Målet 81-83 kg uppnått.

Min smak avseende mat har radikalt förändrats. Äter ofta en burk tonfisk i olja eller makrill i tomatsås som en måltid. Innan jag började med LCHF så åt jag det aldrig, Tyckte det smakade vedervärdigt.

Men…nu gillar jag det skarpt! Verkar som om smaken förändras tll det bättre när man äter lite kolhydrater. Fett och proteiner blir mer lockande.

Har ju sedan i söndags ätit strikt LCHF igen med 10-30 kolisar/dygn. Mest för att testa mig själv. Hade/har varken igår eller idag något som helst sug efter  kolhydrater som bröd, musli etc. och mår som vanligt kanon Glad.

Frågan är vad som hänt om jag ätit kanske 100 kh eller mer? Om jag varit sockerberoende så hade det kanske varit besvärligt och jag hade definitivt ökat i vikt och  behöva kämpa med den biten.

Jag tror (obs: tror) att för att lyckas med LCHF så gäller det inledningsvis att drastiskt minska sitt kolhydratintag så mycket att det då helt försvinner. Tror även att man då ska äta obegränsat med fett för att motverka suget efter kolisar även om man då överskrider sitt dagliga energibehov.

Det viktiga är att man inte äter kolhydrater!!!

Eller…är jag fel ute i mitt resonemang???

Vaknade föresten inatt med kramp i ena benet. Går snabbt att få bort genom att sträcka ut foten men gör ont just när man får det. Hört det är många som får det och köpt magnesiumtabletter som jag INTE ätit ännu. Köptes i förebyggande syfte. Kanske ska börja äta? Dricker dock alltid mycket vatten så någon vätskebrist har jag definitivt inte vilket även syns på urinen.

Ha en härlig dag alla Glad

modesty007
2012-09-26 14:30
#269

Här kommer tips om en bloggare Martina, som kan ge dig klara och tydliga svar på en hel del av dina frågor om fettceller, lipid metabolism och vad det har med insulin och blodsocker att göra;

http://www.primalscienista.com/2012/08/31/insulinkanslighet-fettparadoxen/

jansan
2012-09-26 16:33
#270

Vaknade precis ur seklets skönaste mikrosömn på kanske 45 minuter. Inte min vana men var trött då jag sovit lite för lite två nätter innan. Massor av positiva härliga drömmar och slår hälften in får jag vara glad Glad

Fixat det absolut sista vad gäller båten idag. Laddat batterier och finslipat täckningen. Ösregnade ute men vad gör det om man har rätta kläder.

Hittills idag har jag inmundigat följande:

Kaffe+grädde, stekt skinka + blomkålsmos, i brk tonfisk i olja, 8 hg skinksallad bestående av sallad, skinka, ägg, majonäs och dressing. Ganska mycket mat och det lär bli chili con carne senare.

Ccc smakar ju så gott…men det vet Ni ju jag tycker Cool

jansan
2012-09-26 23:16
#271

Fantastiskt!

Varit ute o joggat 3 km på elljusspåret i närheten av där jag bor. Har inte joggat på mer än 14 dgr då jag haft ryggskott. Det gick superbra! Trodde konditionen hade gått ner men icke. Flög fram som en komet utefter spåret och fick knappt stopp utanför hemmet. Sån fart hade jag.

Där ljög jag rejält Cool.  Går ganska långsamt men det var definitivt den lättaste joggingrundan sen jag startade för kanske 2,5 månader sedan. Lite förvånande att det gick så pass bra efter det långa uppehållet.

I morgon ska jag köra på gymmet igen. 2,5 veckor sen sist (ryggen Ni vet). Har 2 långpass i veckan. Ska egentligen delas upp så man ska vistas på gymmet 5 dgr/vecka men tycker det är onödigt. Bättre då att koncentrera träningen eftersom det ändå bara innebär att varje muskelgrupp får en genomkörare/vecka.

Suverän brf där jag bor (brf Bosvedjan). En av norra Europas största brf med över 1000 lägenheter och strategiskt placerad mitt emellan centrum och Birsta köpcentrum. Birsta köpcentrum som utsetts till sveriges bästa köpcentrum 2 år i rad alla kategorier. Tror det var ca 250 köpcentrum som undersöktes.

En sådan stor förening innebär naturligtvis att föreningen har resurser.

Gymmet har i stort sett allt inkl. skivstänger o hantlar, cyklar, rullband och alla sorters maskiner av högsta klass. Lite trångt förvisso men man får plats då det brukar vara 0-5 st där samtidigt. Har passerkort och man kan träna alla dagar mellan 05.00-22.00. Tom kanonfin musikanläggning finns så jag brukar lyssna på Pink Floyd…eller någon rockkanal som passar bra vid träning.

Detta gym kostar bara 30:-/månad!!! Bara boende får utnyttja det.

Vidare så finns en komplett snickarverkstad med alla maskiner för att göra i princip allt. Snickarbänkar, svarvar, pelarborr slipmaskiner, alla upptänkliga handverktyg och handmaskiner, sliprondeller, bandputs, fräsmaskiner, lackeringsbod, stor ritbräda, kök o kontor mm mm

Allt för 30:- månaden!!! Bara boende även här naturligtvis.

Välkommen till Sundsvall!!! Stormtrivs här även om Gbg (där jag bott i ca 35 år) också är trevligt.

Jaha…hoppas alla som ska flytta till Sundsvall söker sig till Brf Bosvedjan. Innebär ju ytterligare prisuppgång på våra lägenheter Glad.

Hehe…så utstuderat cynisk är jag inte men som Ni vet så spårar jag ur ibland.

Ätit ännu mer skinksallad sedan sista rapporten och ska nog ta mig lite chili con carne senare. Blir nog en sen natt då jag absolut inte vill gå och lägga mig. Som en obstinat 5-åring ungefär. Vill inte!

PRISTÄVLING:

Ska ju byta tråd snart och funderar på vad den ska heta.

Någon som har något förslag?

Första pris: 1 st. LCHF-bröd som jag bakat. Smakar för jä…gt men kanske någon som tycker om det. Kan med fördel faxa då det mottagaren får ur sin fax förmodligen smakar lika bra dvs papper.

Andra pris: 2 st. dito LCHF-bröd. Faxar då bara ett bröd så kan Ni ta kopia av det. Eller mer kopior om Ni gillar det eller om Ni har en get.

Tredje pris: Detaljerat recept på kaffe o matolja. Smakar vedervärdigt men kanske det finns någon som anammar den minst sagt äckliga smaken.

Sov gott alla så hörs vi senast i ottan Glad

jansan
2012-09-26 23:26
#272

Daggmask som fett o proteinkälla!!!???

Glömde att nämna att på hemvägen från joggingrundan när jag väl fått stopp på kometen så hittade jag massor av daggmaskar på vägen.

Plockade en handfull och det är egentligen perfekt LCHF-mat. Fullproppade med proteiner och fett! Åts som de var med god aptit och inte undra på att hälsan är så pass bra som den är. Allt åts inte utan jag delar upp dem på flera måltider. Kan ju kokas men tror det är nyttigare med rå daggmask.

Ska faktiskt ut o plocka mer i morgon förmiddag.

Hur det smakade? Vet faktiskt inte. Mina akvariefiskar kan inte prata och berätta för mig men de såg definitivt nöjda ut och är absolut inte överviktiga Flört

Annons:
jansan
2012-09-27 06:48
#273

MORGONFAKTA: Vaknade 06.00. Vikt 81,2 kg (- 0,4 kg sedan igår). Viktnedgång sedan 19/6: -16,8 kg.

Frukost: Kaffe med 25 g Bregott + chili con carne.

Målet 81-83 kg uppnått.

Godmorgon alla!

Ute lyser solen…med sin frånvaro. Regnar för fullt.

Närmar mig undre börvärdet 81 kg och får kanske äta lite mer. Funderar på att försöka kompensera med mer fett och proteiner istället för kolhydrater den här gången.

Aller…proteiner är ju bättre för muskeltillväxten. Kanske man ska försöka öka på det istället? Älskar ju tonfisk i olja så där kan jag utan vidare få i mig minst 4 burkar om dan utöver min ordinarie kost. Hmm…ska iväg och handla nu…ska bl.a köpa massor av tonfisk Glad

Har en fundering:

Många tycker att man inte ska väga sig dagligen och självklart, äter man LCHF enbart för det psykiska välbefinnandet så håller jag med.

Men…om man äter LCHF för att gå ner i vikt så ser jag det som fundamentalt med vägning varje morgon och gärna rita upp viktkurvan på ett diagram.

Hur ska man annars finna ut vad som fungerar och inte fungerar i kosten???

Ha en bra dag…lite stressigt o ska iväg Glad

zieLiz
2012-09-27 17:30
#274

Jag ser att du har funderingar över om LCHF-kost hjälper mot Depression och liknande. Generellt vet jag såklart inte, men jag har varit gradvis mer och mer deprimerad i nio år nu med endast ett fåtal korta perioder (1-10 dagar i stöten) då jag haft motivation och äkta livsglädje. Började med LCHF för 16 dagar sedan och har inte känt mig apatisk, ledsen, värdelös, hopplös osv en endaste dag på den tiden. Jag vet inte om det är kosten i sig eller något annat som ligger bakom förändringen men jag njuter av det så länge det varar! Glad

jansan
2012-09-27 20:16
#275

274: Ungefär samma skeende som för mig även om jag bara känt mig verkligem nere o apatisk under de år jag blev ordinerad lyckopiller. Slutade ju vid nyår men det var runt den 23-25 Juni som mitt lyft kom, dvs 4-5 dgr efter LCHF-start.

Siggebus
2012-09-28 07:19
#276

Angående vägningen så väger jag mig nästan varje dag nu i slutet när jag bara har några få kilon kvar. Glad

Jag gör det för att jag tycker det är roligt - älskar statistik etc och tycker också det har gett mig en hel del kunskap om mig själv, hur min kropp fungerar och hur mycket det faktiskt kan variera UTAN att det är något "fel".

Men jag har full förståelse för att det även kan vara ett stressmoment för vissa personer som kanske har det lite knepigt med viktnedgången. Är man tröstätare t ex så kan ett dåligt resultat på vågen vara en utlösande faktor som får en att fuska….. man intalar sig att "det funkar ju inte ändå!"

Många mäter med måttband i stället på vissa utvalda ställen t ex överarmar, rygg, midja, gumpeligump och lår Glad

jansan
2012-09-28 07:42
#277

NY TRÅD!!!

Öppnar nu en ny tråd där jag kommer att berätta om min fortsatta resa där tyngdpunkten ska ligga på hur, och om, jag klarar att ligga kvar på befintlig nivå samt beskriva mitt allmänna mående.

Ny tråd heter "Min andra sanslösa historia!!!"

Behöver jag säga att Ni alla är välkomna dit! Glad

Upp till toppen
Annons: