Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 11833 ggr
Videvi
2012-07-05 15:19

Lchf utan mjölkprodukter

Detta är mitt första inlägg här, så jag hoppas ni kan hjälpa mig. När jag läser recept på lchf mat så är det väldigt mycket mjölk och crème fraîche , och ännu mera ost i allt. Jag måste tyvärr undvika mjölk i alla dess former. Så…har ni några recept? Eller vet nån länk till nåt med lämpliga recept. För när jag läser så verkar det ju inte helt ovanligt att folk inte klarar av mjölk och ost. Eller att de måste minska ner på det för att kunna gå ner i vikt. Men det avspeglar sig inte på recepten verkar det som. Flytta gärna tråden om den hamnat tokigt.

Annons:
ACH
2012-07-05 15:34
#1

Ett knep är att använda ghee istället för smör. Detta är smörolja, dvs smör utan några mjölkproteiner eller annat kvar, bara själva fettet. Det går att göra själv, finns många recept på nätet. Ister går också att göra själv. Kokosolja sägs ha många hälsosamma effekter, men kan vara tufft för magen för en del. Sedan kan man ju använda kokosmjölk, kokosgrädde och liknande förstås. Majonnäsbaserade såser. Och så förstås, kött och fisk som är så pass fett i sig att inget extra behövs! Idealiskt! Och nötter, om du klarar det. Avokado.

[JoanB]
2012-07-05 17:29
#2

Sticker in en fråga här; kan man använda kokosmjölk i kaffe?

[Pennylane1]
2012-07-05 17:35
#3

självklart!? Vad skulle kunna hindra dig? Tungan ute Jag personligen tycker det är vråläckligt men det finns sådana som gör det iallafall…

[JoanB]
2012-07-05 17:46
#4

# 3 - Ha ha, tack för ett uppriktig svar. Tungan ute

Lisabet
2012-07-05 18:20
#5

Kokosmjölk är gott… för gott för mig. Blir gärna mycket. Men inte i kaffe, för det dricker jag inte. Jag har det till hallon..

Angående recept, så är det bara att hoppa över dem som innehåller ost. Jag har åtminstone inte hittat något annat att använda istället. Likaså grädde som ska vispas. Annars kan man ta lite vatten och mer fett, jag använder kokosfett.

Zepp
2012-07-05 19:49
#6

Jag e laktosintollerant så jag nyttjar inte jättemycket mejerier alls.. mest smör och ost.

Mejerier är mer en del av den svenska matkulturen.. inget man överhuvudtaget måste äta på LCHF.. mer då att nu kan man äta det i stället för att undvika det.

Men som sagt.. mjölk är en näringslösning för att kalvar skall växa och öka i vikt.. kanske inte det mest optimala om man försöker minska i vikt, altså?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
tankgirl
2012-07-05 19:49
#7

TS: Finns redan flera trådar om detta, bla. den här: http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4f7c6526d3b4fd0f2800186f-soker-mat-tips-utan-mejeriprodukter?4d712529b9cb4621410488a5-2

Använd gärna sökfunktionen eller bläddra i Mat - Jag behöver måltidstips till vänster på sidan   Glad

Det finns hopp om livet… jag har ätit LCHF utan mjölkprodukter OCH ägg och nötter i över 1 år.  Bara… stek i olja och ät! Kokosfett i te flera gånger om dagen hjälper mig att få i mig allt fett jag ska ha..

 Oliver, avokado och majonnäs kan du använda om du tål sånt.

Lycka till!

SiljeSol
2012-07-06 11:48
#8

#7 Jag trodde att man absolut inte ska steka i olja? Foten i munnen

[Pennylane1]
2012-07-06 12:14
#9

man kan absolut steka i olja… bara man inte överhettar den. Rykpunkten får inte överstigas.  Men oftast steker man rätt långt under rykpunkten.

http://www.fettdieten.se/content/oljor-stekfetter-t%C3%A5rgas-och-v%C3%A4rme

intressant med denna tabellen är ju att kokosolja(kallpressad) verkar vara ett sämre val att steka i än t.ex oliv - och rapsolja, härinne brukar det alltid hävdas motsatsen! Obestämd

Lurtz
2012-07-06 12:29
#10

#8

Beror lite på vilken olja man talar om. Kokosfett och rapsolja tål rätt höga temperaturer (rapsolja har dock en rätt så hög omega 6-halt). Olivolja gör det inte så det ska i så fall stekas på svag värme. Makadamianötolja tål också höga temperaturer men den är dyr.

[tick]
2012-07-06 13:18
#11

#9, precis som du säger ligger rykpunkten oftast högre än vad man steker i. Det är just därför rykpunkten inte är så viktig i praktiken. Att man säger att kokosfett är bättre än rapsolja m.fl. är för att rapsoljan har en så stor andel omättat fett som lätt oxiderar och det sker vid mycket lägre temperatur.

crikarlshamn
2012-07-06 14:59
#12

Màste ochsà undvika mejeriprodukter (vilket för mej inkluderear ost och smör), gàr bra att byta ut recepten till en modifierad medelhavs diet.

Recept utan rotfrukter/spannmàl och mindre mängd frukt, plus lite bär och mycket svamp.

Mejeriprodukter-i medelhavs omràdet används de knappast sàvida det inte är en fàr eller get ost. Det är medelhavs diet fràn omràdet Kreta jag hàller mig mycket till "Based on "food patterns typical of Crete, much of the rest of Greece, and southern Italy in the early 1960s"," http://en.wikipedia.org/wiki/Mediterranean_diet

Har sett att Svenska sk medelhavs recept ofta är starkt influerade av vàrt traditionella mejerianvändande.

Fetter: Avokado, raps, pumpakärne, hasselnöts, etc oljor (byter ofta för omega6 ratio)

Sallader med ovanjords grönsaker, ägg/nötter/frön och fisk/skaldjur/fàgel/kött till. Nàgon enstaka gàng, hàrd fàrost, inte för vällagrad, gott i sallad eller pà gurka.

Fett kött - inget smör behövs för stekning, fisk med en skinnsida gàr bra att steka med skinnet ned och massor av örter.

Utav nàgon anledning hamnar jag ofta pà sicilianska recept - knappt nàgra mejeri eller rotfrukter tex:
http://www.bbcgoodfood.com/recipes/2220689/caponata
http://www.bbcgoodfood.com/recipes/1570635/mediterranean-chicken-tray-bake
Chicken with almonds - Galletto con le Mandorle
http://dieli.net/SicilyPage/RecipesPage/recipes.html/#cwa

Torsk
http://www.eatingwell.com/recipes/roasted_cod_with_warm_tomato_olive_caper_tapenade.html

Eggplant roll med tonfisk:
http://italy-recipes.blogspot.ch/2010/10/eggplant-rolls.html

Läser du Franska finns det ännu mer recept…
http://www.cuisineetvinsdefrance.com/,sardines-a-la-marocaine,24101,11123.asp

I Megève blev jag en gàng bjuden pà en matig bland sallad med kokt ägg och vàr egen Abba's inlagda sill!

Använder tex tahini i salladsàs (thahini + vatten), pà ugnsbakta grönsaker, fisk i ugn etc

Tapenader, grillad paprika och pesto.. Godast tapenader är oftast att man köper gröna oliver inlagda i olja och nàgonkrydda - kör allt i mixer och den är klar.

Räknade under en tid ut hur mànga kolhydrated jag fick i mig per dag och det blev oftast under 50g.

[flippjenny]
2012-07-06 17:21
#13

Jag har börjat fasa ut mjölkprodukter, mycket för att jag inte tycker det smakar så gott, och då står det bara och möglar i kylskåpet. Det jag använder fortfarande är smör och grädde - grädden är oftast till om jag gör gräddsås vilket sker mer och mer sällan eller bara som vispad grädde till bär.

När jag lagar mat blir det oftast i stekpanna som passar att använda i ugn. Fräser kött o grönsaker med mycket olja eller kokosfett, sedan på med lock (eller utan) och in i ugnen tills det är färdigt.

Eftersom man inte använder grädde i färsen om man gör köttfärslimpa eller färsbiffar och dylikt, så blir det ju en torrare variant, om man inte har i mer äggulor. Istället blir det ju att man får ha till fettet i efterhand - kryddsmör, majonnäs, smörsås (förlåt skriver smör, men tänker mig att det går lika bra med ister eller kokosfett).

Ister är något jag planerar att göra någon gång! Det ser alltid så smarrigt ut ;)

Annons:
Jojo55
2012-07-06 17:50
#14

Det finns väl någon lchf kokbok som ska vara lite medelhavsinspirerad och inte ha så mycket fett i form av grädde/ost i recepten? Vad heter den?

Zepp
2012-07-06 18:49
#15

LCHF för tjejer, tror jag den heter, på medelhavsvis?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jojo55
2012-07-06 19:07
#16

Ja, jag tror det är den. Surfade lite på det och beställde den faktiskt också! Det står ju inte outtryckligen att det inte används grädde, cf och ost i recepten men det verkar troligt.

Videvi
2012-07-08 10:33
#17

Tack för alla svaren. Ska kolla länkarna till recepten. Problemet är ju inte när jag steker en köttbit eller liknade, utan mer när jag vill ha variation och laga mat på "riktigt" efter recept. Vill göra leverpastej, ugnspannkaka och liknande hopjoxade grejjer. Grytor och gratänger. Och då är det en massa ost hela tiden. *suckar lite* Och apropå att göra ister. Jag har smält ur nöt-talg med gott (😄) resultat. Kanon att steka i. Ger en lite annorlunda smak.

[Pennylane1]
2012-07-08 10:52
#18

men det är ju bara att ta bort osten eller? Man behöver inte följa recept slaviskt. Jag plockar bort saker när jag lagar mat hela tiden och har alltid gjort. Har mycket svårt att tro att det är ost i leverpastejrecepten förrestn? ELler i grytor? FInns recept på kycklingleverpastej härinne. Utan ost vad jag kan påminna mig. Använd sökfunktionen.

Lisabet
2012-07-08 11:41
#19

Den där kycklingleverpastejen är såååå god. Receptet innehåller visserligen grädde, men so what! Jag använder kokosfett istället.

Jag följer heller aldrig recept slaviskt.

Videvi
2012-07-09 05:49
#20

Jag kanske bara kört fast i något krokigt tänkande? *tar mig i örat*

Annons:
Zepp
2012-07-09 10:20
#21

Recept är mest för inspiration.. har alldrig lyckats hålla mig till att göra exakt som det står i recept.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Elfdance
2012-07-09 11:10
#22

Man kan väl välja kokosfett till stekning som inte är kallpressad, alltså billigare, och ta den dyrare i kaffe/te/vad man nu har det i.

Upp till toppen
Annons: