Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 10340 ggr
kitabu
6/15/12, 12:06 PM

Vansinnigaste jag någonsin sett!

http://minamedical.se/?ID=2&IDSub=15

Kran på magen. Förr i världen när det var hungersnöd åt man barkbröd för bukfyllan. Det borde gå i dag med i stället för att tappa ut matöverskottet och ha två avlopp i kroppen.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0 på normal väg med lågkolhydratkost. Inga kranar på magen.

Annons:
KarinJ46
6/15/12, 12:24 PM
#1

Hahaha! Det var det värsta jag sett! Om det var 1 april hade jag trott att det var ett aprilskämt Skrikandes

gun92884
6/15/12, 12:24 PM
#2

… de måste ha studerat metoden 'in genom ena örat och ut genom det andra'Skrattande

frazze6
6/15/12, 12:28 PM
#3

Det mest bisarra jag sett… Men de som gör ingreppen tjänar väl stora pengar.

Att hjälpa människor till en sund inställning och relation till mat och ätande ligger väl inga vinstintressen i…

Aniara4
6/15/12, 12:48 PM
#4

Jamen gud så smart! Som bulimi fast med en operation. Verkar sunt och praktiskt, och så slipper man frätskador på tänderna!

kitabu
6/15/12, 12:49 PM
#5

#4

Jag var precis på väg att skriva detta, men du hann före. Visst är det riktigt gräsligt?

Helena

JMW
6/15/12, 1:02 PM
#6

Herrejösses! Är det verkligen sant?!

Tömma magsäcken….varför äta alls då kan man undra.

Annons:
Hanveden
6/15/12, 3:02 PM
#7

Hur sjuka metoder skall sjukvården få tillstånd att använda innan de fattar att det är njutmetoden LCHF som skall prövas vid övervikt och diabetes mm.

Det börjar mer och framstå som de vill leva upp till ordet "sjukvård" och inte satsa på att vårda så att människor blir friskare.

När Socialstyrelsen godkänt att det var ok med den lågkolhydratkost enligt Annika Dahlqvists modell. Hade jag en förhoppning om att sjukvården skulle bli en friskvård.

Men kunde väl inte tro att vad jag skrev i ett tidigt inlägg skulle stå som sanning idag: Varför är vi där vi är?

Med LCHF hälsning Cool .

glitterfisk
6/16/12, 7:06 PM
#8

Ja, man funderar på om det verkligen är sant?! Så dumt!

kitabu
6/16/12, 7:12 PM
#9

Jag har försökt ringa både sjuksköterskan och företaget som står bakom men inte fått tag på dem. Skall försöka på måndag igen. Nej, jag skall inte anmäla mig som försökskanin utan begära att de skickar all information till mig.

Men visst låter det vanvettigtoch ser alldeles förfärligt ut.

När man är på restaurang….."Oh, ursäkta, nu har det gått 20 min jag måste bara gå och öppna magkranen." Tänk om man är utomlands där vattnet inte är säkert. Kan man då använda Coca Cola tro??

Helena Hesselmark

antikranmedlem

Coturnix
6/16/12, 7:33 PM
#10

Minner mig om hur man gör hål i magen på nötkreatur…för att kontrollera hur mycket majs, soja, kraftfoder de tål, för att vara i grunden gräsbetande djur…för att kunna slakta dem innan de kollapsar…

Coturnix
6/16/12, 10:00 PM
#11

http://www.expressen.se/nyheter/har-tar-han-ut-maten-ur-kons-mage/

" …representant för Djurens Rätt i djurförsöksetiska nämnden i Uppsala, har protesterat när ansökningar om våmfistlar lämnats in från Sveriges lantbruksuniversitet…"

Djurförsöksetiska nämnden…lugn, eftersom även människan anses vara ett djur, måste även hon/han/hen innefattas av den etiska nämnden?

dufva
6/16/12, 10:36 PM
#12

I all sin absurditet förstår jag ändå hur läkarna tänker angående metoden

Operationen blir mycket mindre till sin omfattning och går även enkelt att reversera igen om så är nödvändigt

Antagligen är man intresserad inte bara av att hjälpa patienten utan även att få svar på flera frågor om hur kroppen reagerar på mättnad och hunger och vilka funktioner som går att manipulera

Hur patienten upplever sin situation efter operationen med slangar ventiler och pumpar som en del av vardagen kan man ju fundera över.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
ACH
6/16/12, 11:19 PM
#14

Jag tycker också att idén är grotesk på alla sätt och vis, men om det stämmer att ingreppet är 100% reversibelt så är jag ändå mycket mer för det än gbp. Men då endast som en sista utväg, när allt annat prövats. Men i grund och botten känns det som att alla dessa mekaniska lösningar på fetmaproblematiken springer ur ett förakt för de feta. Det är nog ingen som riktigt begriper varför man inte "bara slutar att överäta", som inte varit där själv.

Sweli
6/17/12, 5:43 AM
#15

Nu har läkarna börjat att leka Frankenstein Skrattande

Från att ta bort magen till att sätta pumpar och slangar i magen, hur längre tänker de gå istället för att rekommendera dessa stakars patienter en bra kostråd?

Jag förstår inte att någon kan utsätta sig för dessa projekt som bara gynnar läkarna själva.

kitabu
6/19/12, 5:41 PM
#16

Inga operationer av detta slag har hittills skett i Sverige.

Den första äger rum den 13 juli i Blekinge.

Vi får hoppas att offret innan dess får höra talas om Jörgen Vesti Nielsen som gjorde en stor undersökning i Blekinge på lågkolhydratkost och diabetiker.

Jag har begärt att få ut all information om procedur, mat och vilken KBT-metod de använder.

Helena Hesselmark

"ingen slang på magen"

Seglarina
6/19/12, 6:09 PM
#17

Inte läge för "one night stands" i alla fall med en kontakt på magen.Glad

Cowboy
6/19/12, 6:14 PM
#18

Det finns ju många personer med påse på magen av andra skäl. Det bästa vore väl om den som ska låta göra operationen fick tala med nån med påse på magen och helst nån som gått ner med LCHF. Det blir nog enkelt att avgöra vem som mår bäst.

kitabu
6/20/12, 12:48 PM
#19

Nu har jag blivit kontaktad av chefen för företaget med "påsapparaten". 27 personer är opererade i USA, 25 skall bli det här i Sverige. Jag skall få all information han har.

Vi får se.

Helena Hesselmark

maxiq
6/30/12, 1:01 AM
#20

"Banta med slang kan påverka hjärnan"

SVT


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
gun92884
6/30/12, 11:34 AM
#21

#20skrivet av maxiq

Verkar det inte som om det redan har gjort det pre-op?Skrattande

[GunillaR]
6/30/12, 1:01 PM
#22

Varför ska vi med kirurgi vanställa våra kroppar för att vi ska kunna fortsätta att äta fettsnål kost med socker och vitt mjöl

i stället för att anpassa kosten till våra kroppar!!!

Detta är bara så otroligt horribelt. Denna läkare borde anmälas till socialstyrelsen. Detta får bara INTE hända!!!

MimLan
6/30/12, 1:02 PM
#23

#22 Du är medveten om att det redan är godkänt, av etikprövningsnämnden?

[GunillaR]
6/30/12, 1:22 PM
#24

# 23 - Blir jag förvånad??

saraBvB
6/30/12, 2:00 PM
#25

4# min första tanke som att få hjälp att kräkas. Känner mig obehaglig till mods när jag läser om det.

tankgirl
6/30/12, 7:21 PM
#26

Undrar vad som händer med tarmen om den inte får tömma sig regelbundet - den kanske växer igen? "Ingen skada skedd" står det på hemsidan. Hur kan de veta det?

dolfen
6/30/12, 9:33 PM
#27

I en Matlust-tråd länkas det hit till denna tråd.
Jag är tacksam för länkningen! Glad

Jag har i #2 i Matlust-tråden skrivit hur jag spontant tänkte efter att ha läst denna tråd.

Annons:
Cowboy
7/2/12, 9:26 PM
#28

Slangen på magen har en stor fördel jämfört med de populära GBP-operationerna: Den kan göras ogjord. Man skadar inte magen med en operation som inte kan göras ogjord.

Vad händer med de som gjort GBP-operationen när (om) de blir gamla och får svårt att hålla uppe kroppsvikten? På äldreboenden är inte övervikten ett stort problem utan problemet är ofta det motsatta.

Seglarina
7/5/12, 2:00 PM
#29

Jag kommer att tänka spå sagan om pojken som åt ikapp med jätten. Kanske kan vi gå ännu ett stag längre och helt enkelt lägga maten i en påse utanför kroppen så löses problemet helt Glad

glitterfisk
7/5/12, 3:15 PM
#30

Haha, seglarina, ja, likheten är slående! :) Fast på allvar; fattar inte att det ska vara så svårt för människan att äta lagom…

dolfen
7/5/12, 3:25 PM
#31

Man har använt denna typ av operation i 25 år på patienter som har svårt för äta, exempelvis cancerpatienter.
I dessa fall pumpas näring in.

(Se Blekinge Läns Tidning, Onsdag 4 juli 2012. Sidan 28.)

Inkanyezi
8/30/16, 11:53 AM
_Fisken
8/30/16, 5:40 PM
#33

Jag trodde det var ett skämt..

Inkanyezi
8/30/16, 9:23 PM
#34

Nejdå, det är bulimi på ett mer komplicerat sätt, och killen som säljer metoden har själv en sån där ventil och tappar ur det han har käkat.
http://www.aspiremetoden.com/sv/sidor/om-oss.aspx

Annons:
gun92884
9/15/16, 3:29 PM
#35

Ja, det lät ju som ett skämt men jag såg också att det är godkänt i Sverige sedan början på året. Vi slösar och slänger redan alldeles för mycket matvaror och nu erbjuds 'hållahandenbulimi'.

_Fisken
9/15/16, 4:48 PM
#36

Går kanske å återvinna?

Inkanyezi
9/15/16, 6:11 PM
#37

Rundgång?

hemul
9/16/16, 12:07 AM
#38

Undrar hur det funkar egentligen. De flesta som äter för mycket gör det nog för att bli mätta. Om man tömmer magsäcken, kvarstår ändå mättnadskänslan eller försvinner den? Seriös fråga, jag undrar hur det funkar.

Om man istället är en gottegris som äter bara för att man gillar att äta, för att det är gott, då är det lättare att förstå hur det kan fungera.

Inkanyezi
9/16/16, 8:02 AM
#39

#38 Jag tror att de som uppfann det kom på det där. När man har tappat ur en del av sin vältuggade mat, pumpar den in ungefär lika mycket vatten. Effekten torde bli ungefär samma som mättnadskänslan när man äter finfördelad mat som soppa, jämfört med att äta den torrare med mindre volym. Kanske det går lika bra med soppa i stället för den här rätt krångliga metoden?

hemul
9/17/16, 8:26 PM
#40

Jaha! Jag läste om den här metoden när den kom. Men det där med att ersätta volymen med vatten stod det inget om då. Då kanske det funkar.

Upp till toppen
Annons: