Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 52495 ggr
bengtblomqvist
2012-06-06 19:55

Fläsksvålar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Jag har läst att man kan äta fläsksvålar som snacks när man äter LCHF.

Stämmer det?

En påse innehåller 626 kcal/100 gr och det känns konstigt att klämma i sig en sån framför TV´n på kvällen.

Hur många kan man äta och hur ofta?

Annons:
evion
2012-06-06 19:59
#1

ja man kan äta fläsksvålar som snacks på LCHF. De innehåller noll kolhydrater.

Personligen får jag dock bara i mig några stycken. Skulle aldrig kunna klämma i mig en hel påse. De är ju grymt mättande.

[Pennylane1]
2012-06-06 20:01
#2

och tänk på att dricka eller dippa för annars kläggar halsen igen! Gjorde misstaget att äta några när jag var och handlade och inte hunnit äta nåt på länge, fick gå och harkla och hosta tills jag fått tag på vatten att dricka Skrattande

MimLan
2012-06-06 20:01
#3

Det är snacks. Sådant håller man på den nivå där det inte ersätter riktig mat.

Siggebus
2012-06-06 20:20
#4

Håller med de andra här dvs det är svårt att äta för många av dem tycker jag.

Som sagt - 0 kolhydrater ….ifall det nu är ÄKTA fläsksvålar så det inte är de där "fejkade" med en massa tillsatser.

evion
2012-06-06 20:38
#5

#2 Ja man måste skölja ned dem. Tycker nästan att de fastnar ändå i halsen efter en stund…Som sagt, jag tycker det är gott med några stycken, men sen är det stopp.

Cajsavarg
2012-06-06 20:55
#6

ja, kolla noga att det är äkta fläsksvålar!

Jag brukar krossa dom i mixern och sedan använda svålsmulet som panering när jag gör fiskbiffar!

//Fat makes Me fit//

Annons:
bengtblomqvist
2012-06-06 21:57
#7

Oj vad många bra svar. Och snabbt gick det. Vilket härligt forum. Tack alla….

Mitt "problem" är att jag mycket väl kan smälla i mig en påse utan problem. Älskar dom.

Förlåt en nybörjare men det känns konstigt att man kan äta 600 kalorier som snacks och att det är ok när man kör LCHF

RobinEH
2012-06-06 22:08
#8

Personligen så har jag inga som helst problem att sätta i mig en hel påse. Däremot tycker jag faktiskt inte att fettet på dem är speciellt gott. Så jag brukar skära bort det och doppa resterande del i bearnaisesås.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Pennylane1]
2012-06-06 22:42
#9

hmmm då beror det på vilken sorts svålar det är, mina har ingen rand man kan skära bort. Sanjo är sorten.

glitterfisk
2012-06-06 23:09
#10

# 7 ja, lite konstigt är det att äta en påse fläsksvål med 600 kcal även inom lchf. Om det funkar eller inte beror mycket på vem man är och framförallt varför man valt att äta lchf. Jag äter lchf för att må väl men också för att tappa vikt. Jag skulle inte äta en sådan påse så ofta, utan fokus inom lchf ligger egentligen, åtminstone för mig, i vardagslag, på riktig mat. Dock är inte antalet kcal det viktigaste att titta på, utan kolhydratinnehållet, då vi inte vill sätta igång de processer i kroppen som kolhydrater gör, insulinutsläpp och fettinlagring osv. Dock är det viktigt, i alla fall om viktminskning önskas att man äter när man är hungrig och slutar när man är mätt. Inget okynnesätande… Man får testa sig fram och hitta det som funkar för en själv.

evion
2012-06-07 08:48
#11

#8 De fläsksvålar jag brukar köpa innehåller visserligen fett men ingen rand som går att skära bort. De är friterade och krispiga och lite som ostbågar i konsistensen.

savonit
2012-06-07 09:09
#12

Flasksvalar ar det vi pratar om, inte bacon snaks sa du inte tar fel.

Och hur mycket kcal de inehaller ar ju inte relevant…

Det ar ju kolhydraterna vi tittar pa…

evion
2012-06-07 09:24
#13

dessa köper jag

Annons:
Aliki
2012-06-07 09:41
#14

Jo,  fläskisar är goda och mycket mättande. Äter ofta som minimackor med smör och örtsalt, smör o rouqfor eller annat pålägg….3-5 st är ett lagom snacks till ett glas vin ibland.

Fungerar också perfekt som nödproviant.

Jag har vid ett par tillfällen, både på konferans och vid flygresa med 4 timmars mellanlandning, haft med mig en påse fläskisar och en tub mjukost. Hållbart utan kyl och helt luktfritt i väskan.

Veda
2012-06-07 10:53
#15

En tub med mjukost får man väl inte ta med sig i handbagaget på flyget? Räknas inte det som vätska?

Aliki
2012-06-07 11:58
#16

Har för mig att det var mjukost jag satt o åt i Hamburg för ett par år sedan, men jag kan ha fel, kanske det var babybelost.

Hur som helst ska jag iväg på liten resa nästa vecka och då blir det en tub skinkost, fläskisar och ölkorv……Ev. också några paranötter.

Frukost och middag hoppas jag det blir buffé, då kommer jag klara mig fint.

savonit
2012-06-07 12:15
#17

Du far ju ha med dig vatska, men typ 2,5 dl eller nagot.

nyborjare08
2012-06-07 16:18
#18

#15 och #17 Du får ha med dig vätska genom säkerhetskontrollen. I förpackningar som rymmer max 1 dl/st och totalt sett ska alla förpackningar kunna rymmas i en enliters plastpåse.

 

 

[Pennylane1]
2012-06-07 18:02
#19

men räknas mjukost verkligen som vätska?

Aliki
2012-06-07 21:23
#20

Har ingem aning, ingen har stoppat mig förutom då jag en gång hade en liten, liten tub med låsspray i botten av väskan….jag har även gått igenom säkerhetskontroll med halvdrucken 0,5 l. vattenflaska

Fläsksvålar däremot har ingen opponerat sig emot…och luktfria är de!

Förutom flyg platsar de på konferens, både på hotell och kryssning….för mig!

Annons:
[Pennylane1]
2012-06-07 22:22
#21

Min man blev av med en flaska rakvatten, dyrt och fint… det var mindre än 1 dl kvar men eftersom den rymde mer så tog de den… jag har blivit av med lotion.

Veda
2012-06-08 08:34
#22

Kaviar lär visst räknas som vätska och även tandkräm. Då bör även mjukost räknas dit. Men det är klart man kan förstås ta in den i "påsen". Tänkte inte på det.

nyborjare08
2012-06-08 08:51
#23

 #19 skrivet av Pennylane1

Ja.

Från http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Flygresenar/Bagage/Vatskor-i-handbagaget/

"Med vätskor avses bland annat: geléer, krämer, vatten, tandkräm, hårgelé, drycker, soppor, saft, parfym, raklödder, sprayer, blandningar av vätska och fasta ämnen och innehåll i tryckbehållare."

Fler exempel på vätskor (lång tabell så jag kopierade en del av den):

Vatten, läsk, öl, vin och sprit

x

Maträtter av fasta och flytande ingredienser

x

Kaffe och te

x

Kaviar i tub

x

Marmelad

x

Mjukost

x

Mos

x

Rödbetor i vätska

x

Saft, juice

x

Sillinläggningar

x

Smör

x

Soppor, såser

x

Sylt

x

Ägg

x

 

 

[Pennylane1]
2012-06-08 09:30
#24

tack!

Aliki
2012-06-08 11:34
#25

….apropå fläsksvålar som Ts frågade om hamnade vi här… Jag har hört om någon som också fått ta med sig nyöppnad flaska, mot att han drack framför ögonen på tjänstemannen… Skröna eller? Jag gick bara helt disträ rätt igenom och viftade med flaskan, hade jag gjort det medvetet hade jag naturligtvis åkt dit….eller hur?

nyborjare08
2012-06-08 13:12
#26

#25 skrivet av Aliki

Om flaskan var på max 100 ml Glad Skämt åsido, troligen skröna ja. Men visst, säkerhetsmänniskorna är ju bara människor de med och misstag kan väl göras? Och i länder utanför EU ser det kanske annorlunda ut. Jag har inte koll på om vätskereglerna är beslutade av ICAO (FNs globala organisation för det civila flyget) eller inte.

 

 

Zepp
2012-06-08 17:20
#27

Eh.. altså för att återgå till fläsksvålarna.. äter man snacks så har det en tendens att bli extra kalorier hur som helst.. är man smal redan kanske det går ann, men behöver man gå ner i vikt och har problem med det så bör man hur som helst undvika snacksande ändå.. helst till förmån för mat två-tre gånger om dagen och inget däremellan!

Sen så.. om nöden så kräver snacksande så är fläsksvålar att föredra före kolhydratstinna snacks.. viktnedgången kanske avstannar, men inte fettoxidationen.

Man skall ju leva oxå!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
savonit
2012-06-09 11:40
#28

#zepp Håller delvis med. Det blir extra kcal men nu är vi insnöade på kcal in och ut.

Den teorin funkar inte idag och frågan är om den ens stämmer.

En studie har visat att kcal in och ut inte funkar i alla fall inte som vi tidigare trott.
Men lät två grupper äta lika många kcal per dag men den ena gruppen åt mål som normalt den andra gruppen åt med fasta var 16 timma.
Gruppen som åt var 16 timma vägde mindre efter studien än gruppen som åt som vanligt.

Trots att grupperna åt lika många kcal detta viste egentligen ingenting då men inte kan veta vad som orsakade skillnaderna. men faktum är att det faktiskt bevisar att kcal in - ut är mycket mera komplect och komplicerat än var vi tidigare trott.

Nu handlar iofs inte studien om människor men… men… men.

Zepp
2012-06-09 17:21
#29

Jodå.. jag håller med.. kalorier inout är en faktor.. en betydande faktor.. men inte hela ekvationen.. då olika kalorier har olika inverkan på kroppens homeostas.

Och ja.. jag har läst den studien.. det var råttor eller möss som antingen åt samma kalorier under hela dygnet eller enbart på natten med fasta däremellan.

Så slutsatsen blir att vi skall fasta hela dagen för att sen klä oss i päls och äta hela natten!? Förvånad

Näe skämtosido.. jag tror studien visar att man skall leva på lagrena under stora delar av tiden samt begränsa sitt måltidsintervall.. till den aktiva delen av dygnet.

Det är så mycket som spelar in, inte bara hur mycket du äter utan även vad och hur ofta pluss antagligen en hel del annat.

Och som sagt.. äter man snacks så är det då frågan om man struntar i nästa måltid eller om den blir mindre eller om man äter en normal portion av gammal vana?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

savonit
2012-06-09 17:46
#30

Kloka ord som vanligt.

"" 2012-06-09 17:21 #29 skrivet av Zepp

Så slutsatsen blir att vi skall fasta hela dagen för att sen klä oss i päls och äta hela natten!? Förvånad

""

Det var ett roligt sätt att se på saken…
Och visst håller jag med om snaks till viss det.
Det enda vi vet säkert är dock att vi inte vet så mycket om kost som vi egentligen behöver och att fett är bättre än vi tidigare trott kh inte så bra som vi velat tro.
Och arr kcal in o ut är mycket mera komplicerat än vi ville tro.

Ha en trevlig afton och helg.
Nu skall vi äta snacs i form av LCHF snickers.
Efter två jobbiga veckor i totalt socker trans är vi åter på banan igen..
Så nu skall vi fira… :P

Carinha40
2013-01-13 19:15
#31

Jag äter fläsksvålar som snacks, när jag vill ha nåt lite extra, men faktiskt mest som mat, när jag är ute och håller i mina danskurser.

Svårt att hinna äta på många timmar, men några nävar fläsksvålar åker lätt ner.

I regel äter jag mycket mindre efter att jag ätit svälar, eftersom de är enormt  mättande, och ibland orkar jag inte äta något mer alls.

När det är långa möten äter jag dessa istället för de mackor ocg wienerbröd som serveras, och har klarat en hel dag så, ppå bara en påse svålar .

Bra nödlösning och guldkant.

Skall dock säga då att jag inte har någon direkt övervikt heller, runt 58 kilo till 162 och 46 år, så min målsättning är inte att tappa en massa vikt

[Petronella Pip]
2013-01-13 19:32
#32

Bara man har i åtanke att proteinet inte är fullvärdigt så man bör se till att man får i sig annat protein, nåt gram per kroppsvikt, ska det väl vara?

Lchfman
2016-06-30 19:17
#33

Aldrig hört innan: http://martinajohansson.se/makronutrienter-iifmm/ Är det så illa?!

Zepp
2016-06-30 20:48
#34

Jupp.. så illa är det att snacksa oavsett man äter LCHF eller ej!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
hemul
2016-07-02 05:37
#35

Noll biotillgänglighet? Tillåt mig tvivla.

Lchfman
2016-07-02 07:15
#36

Zepp Det som står stämmer alltså?!

Zepp
2016-07-02 12:25
#37

Både ja och nej!

Noll biotillgängliget är nog fel ord?

Vore lämpligare med benämningen icke essentiella aminosyror?

Det är ju främst kollagena aminosyror, något som vi äter alldeles för lite utav.

Oandrasidan läser man andra inlägg på Martinas blogg så finns det inlägg om Glycine.. en aminosyra som finns i kollagen och som kan ha verkan i kroppen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Glycine

På det så finns det andra frågor när det gäller fleskesvaer?

Vad har friteringen gjort med aminosyrorna?

Vad är det för fett.. knappast ister eller cocosfett iallafall?

Summa sumarum.. Fleskesvaer är nog inte hälsokost utan bara snacks, det ersätter ingen riktig mat?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2016-07-02 15:02
#38

Kom igen! Det där var en av de dummaste texter jag läst. Kombinerar man den med uppföljaren så kan man inte annat än dra slutsaten att egentillverkat "gelatin" helt plötsligt är fullvärdigt protein (om man lägger ihop olika uttalanden alltså). 😃

http://martinajohansson.se/gelatin-biotillganglighet/

Det är kanske huvudsakligen språkförbistring. Vad vet jag. Brukar inte läsa där. Men gubevaremig för dessa självutnämnda experter.

Zepp
2016-07-02 16:01
#39

Mm.. fast språkförbistring tror jag inte på utan mer syftningsfel.. både av skribent och läsare!

Min slutsats är och förblir den samma.. och på något sätt tror jag Martina menar just det?

"Summa sumarum.. Fleskesvaer är nog inte hälsokost utan bara snacks, det ersätter ingen riktig mat?"

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2016-07-03 01:21
#40

Ingen aning om vad hon menar. 😃

Upp till toppen
Annons: