Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (1) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Motion & träning

Kramp i vaden (?)

2012-06-02 15:28 #0 av: MTR-82

Hej, jag är en tjej som tränat aktivit i 1,5 år. Det blir 5-6 pass/vecka - färre nu under vår/sommar dock, nu blir det 3-4 och promenader istället.

Jag har ofta haft problem med mina vader, jag kan vakna mitt i natten av att den högra (oftast, ibland båda samtidigt också) krampar - den blir helt stel och värker ovanför knät till tårna. Jag brukar flexa och knåda vaden så mycket som det går tills det går över. Tyvärr gör det ont i några dagar efteråt....

Natten till Tisdag vaknade jag av just detta... på dagen kunde jag knappt gå! Det försvann mer och mer och var borta på Torsdagen. Tyvärr vaknade tidigt Fredag morgon av att det hände igen.

Jag försöker dricka mycket vatten, som sägs kunna hjälpa. Det händer mer ofta om jag inte tränat på ett tag och sedan börjar igen - då kommer det efter någon dag (tränade i Måndags kväll....).

Tyvärr är min kiropraktor fullbokad till mitten av Juni, så jag kan inte få hjälp där.... Har alltid trott att det varit kramp, nu fick höra att det kan lika gärna vara en vristning.... Men vad är det egentligen, har nåt gått sönder...?

Jag ska iallafall se till att träna regelbundet igen, då kanske det inte händer lika ofta. Det gör så fruktansvärt ont att gå, det ömmar och värker extremt mycket idag.....

Anmäl
2012-06-02 15:43 #1 av: Zepp

Saltbrist och eller magnesiumbrist!!

Kalcium gör att du drar ihop muskeln, magnesium gör att den slappnar av!

Ta en tesked salt i ett halvt glas vatten nästa gång.. så får du reda på om det vara saltbrist iallafall!

Magnesium är något som mest finns i gröna bladgrönsaker.. och man får äta rätt stora mängder för att komma upp i några nivåer att tala om.. så därför har de flesta.. även normalkostare rätt låga nivåer av magnesium!!

Anmäl
2012-06-02 15:49 #2 av: MTR-82

Jag som äter så mycket salt... Obestämd Började med LCHF för snart 1 månad sedan, men har haft så här i säkert nåt år iallafall... Finns det något bra kosttillskott att äta?

Anmäl
2012-06-02 15:51 #3 av: denkal

Fan Zepp var snabbare än mig :)

Dessutom bättre förklarat hehe

Anmäl
2012-06-02 15:51 #4 av: ACH

Prova 1/2-1 tsk seltin upplöst i ett glas vatten, en till två ggr om dagen. Seltin innehåller koksalt, magnesium och kalium. Om du äter mycket kalcium (exv mjölkprodukter) så kan det lätt balansera ut magnesiumet. Många tar magnesiumtillskott pga detta. Tänk bara på att det finns olika typer av magnesium och att alla inte tas väl upp av kroppen. Sök på denna sida så får du mer info.

Anmäl
2012-06-02 15:58 #5 av: denkal

MTR!

Jag tycker du skall prova ZMA som kosttillskott!

Det är zink och magnesium i dessa. Zink är grundstenarna i testouppbyggnad. Magnesium är ju själva avslappningen som samverka med Kalcium. Det har jag blivit av med då jag slutade med Kalciumrika föda som ost, grädde osv. Annars ren magnesium tillskott är lösningen isåfall.

Det fanns en bra sida ute på nätet om det med mineraler och att det skall vara en bra balans mellan alla mineralerna för att det skall funka synergisk med mellan mineralerna. Överskott av ngt leder oftas till underskott av något och kan leda som tex i detta fallet kramp (obalans mellan Kalcium-Magnesium). Nu hittar jag bara inte sidan :(

Anmäl
2012-06-02 15:58 #6 av: MTR-82

Ha ha, men du var hyfsat snabb iaf! Flört

Hur vet man vilken typ just JAG behöver...?

Anmäl
2012-06-02 16:06 #7 av: denkal

http://sv.wikipedia.org/wiki/Magnesiumbrist

"Magnesium påverkar histaminet, varför allergiska besvär kan uppstå."

Jag har varit allergifri i hela 2 år fram tills iår när jag började med LCHF fick jag problem med allergin. Min allergi förrut har varit så pass så jag varit tvungen att ta sprutor mot det. Men när jag flyttade till Katrineholm och dessutom hade flickvän som har två katter som jag normalt är extremt allergisk mot slapp jag dessa problem konstigt nog

Men iår så hade jag problemet med ögonen och andningen. Så det KAN vara en förklaring till min allergi återkomst ser jag trots vi haft lite milda pollensäsong 2011/2010... Intressant, det blir tillskott för min del också ser jag :)

Anmäl
2012-06-02 16:07 #8 av: ACH

#6 Så individuellt tror jag inte att det är i det här fallet. Det handlar mer om att vissa sorter (magnesiumoxid exv) inte är särskilt kroppsvänliga.

Anmäl
2012-06-02 16:09 #9 av: denkal

Vilka magnesium som är bra:

http://www.annahallen.se/ar-alla-magnesiumpreparat-bra

Anmäl
2012-06-03 07:55 #10 av: MTR-82

#5 #7 #9

Såg inte ditt inlägg förrän nu, såg att vi skrev samtidigt.. Jag som äter mycket nötter, tycker jag borde slippa brist då..

Ser att det finns ZMA-tabletter några att välja på... Oskyldig

Anmäl
2012-06-03 08:37 #11 av: [Najsan]

Ät mandel! Mandel innehåller mycket magnesium. 100g ger nästan hela rekomenderade dagsdosen, 278mg/300mg.

Anmäl
2012-06-03 09:02 #12 av: HejdåTjockma

Äter du p-piller? Jag vill minnas att kramp i vaderna är en vanlig effekt av (även) det. Om det hänger ihop med salt/magnesium vet jag inte, men minns att jag läste om det under en tid (långt före LCHF) då jag själv vaknade av kramp i vaderna då och då.

Anmäl
2012-06-03 09:23 #13 av: MTR-82

mycket nötter äter jag inte, tror jag.. en näve - typ 1 dl? Vad kan det bli i gram måntro?

Ja det gör jag (började igen för 1,5 månad sedan - men har haft det långt före det också).. Har du det fortfarande, om inte - hur blev du av med det?

Anmäl
2012-06-03 09:50 #14 av: evion

Det är svårt att äta sig till rätt dos magnesium då bara en del av magnesiumet i maten tas upp utav kroppen. (30-50%) Jag rekommendarar kosttillskott om man vill vara säker på att få i sig tillräckligt. Dessutom tar det ca 6-12 månader innan balansen är helt återställd.

http://ehdin.com/?id=86

Själv äter jag magnesium kelat från TopFormula. Fungerar bra för mig med känslig tarm, men det finns en mängd andra sorter också som är bra. Finns även i flytande form och som spray.

Anmäl
2012-06-03 09:55 #15 av: MTR-82

Flytande form är nog inget för mig... föredrar tabletter, så jag slipper ''kräkkänslan'' om det smakar äckligt. Flört

Anmäl
2012-06-03 10:14 #16 av: [Najsan]

#13 I påse mandel = 200g. Idl är nog ungefär 100g. Man kan ju ta några st var dag.

Anmäl
2012-06-03 12:27 #17 av: denkal

http://www.gymvaruhuset.com/zma-fx-90-kapslar.html

Här köper jag oftast mina grejor! Bra kvalitet, leveranser och priser på varorna dem säljer. Många kraft/styrke/bodybyggare köper därifrån så dem är respekterad bland de "riktiga" folket om man säger så ;)

Anmäl
2012-06-03 15:31 #18 av: MTR-82

Jag brukar ha med ca 1 dl varje dag till jobbet, och äter vid ''halvtid''. Då är det jordnötter, mandlar, pecannötter, cashewnötter, paranötter, m.fl.

Nu har jag beställt de du länkade till... dyr frakt - men ändå billigare än de jag länkade till! Flört

Anmäl
2012-06-03 17:16 #19 av: denkal

Yepp men totalt sett blir ju summan billigare!

Dem har shysst kundservice och snabb sådan... Gymmgrossisten är ju lite mera publikt inriktat medan gymvaruhuset är mer fokuserad. Dem har ju mindre av många likadana saker vilket borgar för att dem väljer de med högre kvalitet och kan sätta bättre priser generellt.

Deras gröna burkar är ju deras "egna" produkter som dem köper in och märker om (nästan alla företag gör så med tex proteinpulver).
Jag tycker dem har vettiga priser. Har beställt två burkar så det bör ju komma i veckan. Sömnen skulle ju bli bättre så det kanske är den lilla grejen som behövs för att somna som en stock.

Har du fått intensivare drömmar förresten? Alltså drömmar som du minns när du vaknar? Vad jag minns så har jag varit drömbefriad sedan ca 12 år och fram tills för 2 veckor sedan drömt lite tätt som tätt... Undrar om det är kosten??? Inga mardrömmar eller så. Bara konstiga som dem brukar vara :)

Anmäl
2012-06-03 19:50 #20 av: HejdåTjockma

Jag äter magnesiumtillskott ibland när jag tänker på det. Tänker också på att få i mig tillräckligt med salt och vätska. Om det är därför jag inte får kramp längre, eller om jag bara är helt omställd vet jag inte. Tänker att det är bra att få i sig magnesium av fler anledningar (äter en del mejeri så jag ligger nog ganska högt på kalcium). Hoppas du hittar en lösning, det gör verkligen skitont!

Anmäl
2012-06-03 21:38 #21 av: Megamock

Jag har gått hela varvet med mer vatten, extra intag av Mg i diverse former (ZMA m.fl.). Fick kramper flera gånger under dygnet men framför allt  när man skulle sova. Funderade lite vad som skiljde i stort.

Kolhydraterna! Kolhydrater binder vätska i muskulaturen. Vätska binder salter. Inga kolhydrater - ingen/lite vätska = kramp på grund av rubbad elektrolytbalans. Tillskotten kissas ut nästan omgående eftersom....... de inte kan bindas i vätskan som inte finns. När du bestämmer dig för att höja kolhydratintaget så var försiktig. När du legat för lågt så kommer du att gå upp ett par kg i vätska. Du kommer redan efter ett par timmar märka av att kramperna försvunnit helt. Efter ett par dygn kommer du att kissa ut det överskottet vatten du dragit på dig. Fyra veckor efter min kolhydratjustering har jag fortfarande aldrig haft vare sig en kramp eller känningar av det. Jag har kunnat sluta helt med mitt Mg "missbruk" och vikten går ändå neråt....

Lycka till

/M

Anmäl
2012-06-04 16:45 #22 av: MTR-82

Jag kommer alltid ihåg mina drömmar, sover väldigt tungt också. Drömmer både konstiga och läskiga drömmar.. Flört Märker ingen skillnad med sömnen - förutom de få gånger jag vaknar till på natten så har jag ont i huvudet.

Tränade (dans) igår och det gjorde jätteont i  vaden efteråt, jag gick som att ena benen var en halvmeter kortare. Efter denna arbetsdag känns det bättre, men jag rör ju mycket på mig på jobbet - särskilt idag! Tyvärr kommer jag inte kunna träna denna vecka förutom på Söndag, så jag lär nog få kram (?) igen tills dess... Obestämd

Just nu känns det bättre, som tur är. Men det är hemskt när det sitter i - usch! Har fått mail att mina tillskott är skickade, så förhoppningsvis har jag de imorn!

Jag har alltid fått kramp, men det har kommit mer ofta sedan jag slutade äta kolhydrater.. Så jag hoppas tillskottet kommer hjälpa mig, och så ska jag se till att träna regelbundet igen (tyvärr itne denna vecka, dock) för då brukar det inte komma lika ofta.

Anmäl
2012-06-09 10:26 #23 av: MTR-82

Kramperna har blivit bättre, dock fick jag kramp i vänster vad (det är oftast höger annars) när jag skulle ta ned den från bordet...? Obestämd Skumt... Ja ja, mina tabletter har kommit så jag hoppas det blir bättre. Har inte kunnat träna denna vecka heller (ingen barnvakt...), tyvärr! Men imorn är det äntligen dags, och nästa vecka kör jag igång igen - längtar!! Cool Får se om kramperna kommer tillbaka igen då, de brukar ju göra det efter att jag börjar träna igen efter några dagars uppehåll!

Igår var det förresten 1 månad sedan jag började med LCHF! Dock blev det lite ''fusk'' igår... brorsan tog studenten, och tyvärr hade mamma  riven morot i salladen...... Men några matskedar morot dör jag väl inte av? Ha ha... Tungan ute

Anmäl
2012-06-09 13:07 #24 av: SiljeSol

#1 Jag har haft samma problem med min hogra vad, vaknat pa natten och haft kramp, men det har inte hant speciellt ofta. Men nu har jag atit LCHF i tolv dagar och kan knappt trana pa gymet alls utan att fa kramp i hogra vaden, har ont i den hela tiden. Hoppas verkligen det gar over.

Anmäl
2012-06-12 09:55 #25 av: [Najsan]

Har ni provat att äta mer salt? Salt o magnesium kan ge sådana problem.

Anmäl
2012-06-14 21:06 #26 av: MTR-82

Denkal;

Nu var det länge sedan vi skrevs... Flört Hur går det för dig med allt?

Jag har ätit dessa i ca 1 vecka och har inte fått någon mer kramp än... dock har jag ju tränat också, och håller jag igång brukar jag inte få det så ofta.

Dock har jag fått träningsvärk (vilket du inte fick, om jag minns rätt?) i magen.. är svullen som en gris under revbenen och det gör sååå ont! Skrattande Fick det efter Måndagens magövningar på cirkeln.. tänkte att det brukar gå över fortare om jag fortsätter träna. Självklart körde hon ännu värre magtänings igår - så nu känns det i nedre delen också, ha ha!  Tyst

Anmäl
2012-06-19 17:46 #27 av: SiljeSol

#25 Saltar en hel del pa aggen varje dag, men ska forsoka fa tag pa magnesium tillskott. I min multivitamintablett finns bara 100 mg magnesium, 27 % recommended daily allowance.

Anmäl
2012-06-24 08:57 #28 av: MTR-82

Mina kramper har blivit värre.... Obestämd Som jag skrev i inlägg #23 så får jag ofta kramp om jag har fötterna och/eller benen på bordet. Som idag, då skulle jag byta ben (ha det högra under det vänstra) och då högg det till nå fruktansvärt! Vaknade i natt med kramp och det blir värre när jag ska sträcka ut det, det ska ju hjälpa krampen..... Rynkar på näsan

Äter dock endast en tablett varje dag av dessa, eftersom jag har problem med IBS så tänkte jag att det är bäst att börja med en och sedan öka på. Men just nu vill jag nästan proppa i mig hela burken direkt om det får krampen att försvinna.

Jag måste verkligen se till att träna regelbundet, det är när jag har uppehåll som det blir värre - flera gånger dagligen! Tränade i Måndags, gick 2,5 km i Tisdags, sjuk Ons+Tors, gick 2,5 igår...

Anmäl
2012-06-24 10:55 #29 av: tick

#19, tar du ZMA? I så fall är det antagligen därför du drömmer mer/konstigare. Det är B6-vitaminet i ZMA som ger den effekten.

Anmäl
2012-06-24 12:46 #30 av: denkal

Tjenare =)

Jo det var ett tag sedan. Jag kan inte mer säga än att jag är nöjd med kosten. Har ökat kolhydraterna lite nu och ligger på spannet 20-50 kcal kolhydrater om dagen. För strikt var lite för jobbigt i längden för mig. Det är lättare att fylla lite med grönsaker än med kött för den delen också. Det är ju enormt jobbigt att äta upp till 1 kg kött om dagen. För att inte skriva dyrt :-)

Jag har inte styrketränat så mkt på sistone utan lagt ned den på vila för att träna ist för löpningen och triathlon som kommer under hösten.
Sedan tänker jag prova ett annan sorts försäsongsträning med lågpulsfokuserat. Tränar man i lågpuls förbränner man mer fett och lär kroppen nyttja fett bättre osv. För träningsmässigt med löpningen är jag fortfarande uthålligare och prestationen bra. Men blir ganska bra slut på just energi efter en kortstund. Det hände det inte innan utan det har kommit gradvis. Är fortfarande färsk inom löpning/triathlon grenen.

Sedan med kramperna har blivit bättre, för att inte säga obefintliga. Sover grymt med ZMA... Som om ngn slog mig med baseball trä rakt på nyllet. Jag som haft insomnia besvär i många år med att både somna in och vakna. Detta blev min mirakelkur mot problemet. Och drömmarna minns jag fortfarande :)
Jag äter dock inte 4 tab utan det räcker faktisk med 2-3 för mig. 2 st vid vilodagarna och tre vid träningsdagarna.

Kroppsmässigt har jag inte förändrat ett jäkla dugg egentligen. Formen är detsamma och vågen visar detsamma. Har till och med gått upp i underhudsfett på magen... Om än lite men märkbart (kläm-metoden).
Fast jag är ju så jävla nöjd med mig själv oavsett jag väger 10 kg för mkt eller mindre så det stör ju inte mig egentligen! Jag är ju glad som fan att veta att det bara finns en sorts person som ser ut som jag och tänker som jag. Hur toppen är inte det? :-)

Anmäl
2012-06-25 20:25 #31 av: MTR-82

Ja jisses, 1 kg/dag varje dag i 52 veckor blir nog några 1000-lappar! Guld i mun

Snart ska jag väga mig igen (den 1:a Juli) ska bli spännande att se hur mycket jag gått upp - för det har jag säkerligen, det känns. Har fått köpa större byxor - har aldrig haft den storleken förut! Glad

Dock tycker jag att magen inte är lika platt längre, undrar om allt fett jag äter sätter sig där? Men ser inte rutorna lika tydligt längre... SkrikandesVad ska jag göra för att få tillbaka de??!

Anmäl
2012-06-25 20:50 #32 av: denkal

Fast det blir ju billigare än att köpa massa whey proteiner troligtvis....

Bra fråga det händer samma sak med mig. Var mer deffad innan och hade mindre underhudsfett... Nu har den faktisk ökat trots jag inte har fuskat på över en månad. Skumt det men jag bry mig inte så mycket om det. Kvinnorna gillar ju mig vilket fall som helst även jag har rutor eller inte :-)

Men men det är ngt jag inte kan svara på. Du kanske skall öka kolhydraterna lite och framför allt minska på mejerier som grädde/ost osv... Jag har slutat med dessa och klämmer in mindre underhudsfett nu iaf jfm med innan med massa grädde... Annars minskar på fettet kanske vore en lösning. Har inget bra svar på det.

Jag vägra ju köpa den dära LCHF boken som Jonas skrivit för det man hör på youtube kan ju vem som helst babbla om och läsa ute på nätet. Han verka vara precis som jag som kör lite LCHF och hoppar på trenden och förespråka kolhydratladdning osv. Inget nytt egentligen :)

Prova att öka kolhydraterna lite dvs till 50 gram/dag... Och se vad som händer... Enligt många forum får man bättre resultat av att öka kolhydraterna då kolhydrater har några viktiga funktioner att fungera tsm med fett...

Anmäl
2012-06-25 21:13 #33 av: denkal

Men hur kläms det på ställen hos dig? Är det fetare än vanligt???

För ngt tjejer/kvinnor behöver lära sig är att använda ögonen och händerna när dem kolla på speglen. Tyvärr förlita man sig för mkt på utseendet och gå misse om att klämma på kroppen. Den säger ju en hel del sanning om det. Efter ett tag känner man om underhudsfettet blivit mindre på benen, armarna, magen osv. Ursäkta att jag verkar hård och generealiserad på den punkten men läser man en hel del på KIF börja man ju undrar lite hur ni tänker när det gäller vikter/utseendet osv. Viktigaste är att du mår bra av kosten eller hur? Sedan kommer allt annat som bonus och sekundärt ;)

Finns en tjej som är känd inom LCHF som har fått riktigt bra resultat på kosten. Kommer ej ihåg vad hon heter men hon skulle nog vara en bra källa. Hon är nog mer kompetens än vad jag är och har iaf bra bilder som visar hennes reslutat. Hon har nog en hel del tips att ge dig. Hon är utbildad civilingenjör inom bioteknik eller ngt tramsigt (skojar bara ;)) så hon borde ge dig bra tyngd i det hela.

För tömmer man glykogenet kan man ju se "mindre" ut fast man inte gör det. Det är ju därför bodybuildare kör en typ strikt LCHF variant och sedan tre dagar innan äter så jädra mycket kolhydrater dem bara orkar för att fylla upp musklerna...

Anmäl
2012-06-26 07:53 #34 av: tick

#33, jag tror du menar Martina.

Anmäl
2012-06-26 13:10 #35 av: denkal

Yes hon var det! Tack för länken :)

Anmäl
2012-06-30 15:06 #36 av: MTR-82

Ja, det blir säkert billigare i längden.. Jag har ökat kolhydraterna, genom att äta mer blåbär, hallon och jordgubbar sedan 1 månad ungefär.. så lär det nog fortsätta i 1-2 månader framöver.. Flört

Nja, jag har väl inte så mycket synligt fett alls på min kropp. Jag tycker bara att magen ser ''pluffsigare'' ut än tidigare.. Inte lika fast och hård längre, typ.. Som om allt baconfett satt sig på magen! Obestämd

Anmäl
2012-06-30 16:09 #37 av: denkal

Äter du ofta? Jag menar äter du fortfarande 5 gånger om dagen eller vad du gjorde innan?

Jag har skurit ned på antal käk och äter mera som fönster. Är jag för hungrig äter jag två gånger om dagen... Annars äter jag 1 gång om dagen och det efter en träning.

Tycker det funkar riktigt bra för jag blir piggare, mer vaksam osv. Fast det kan ju vara riktigt jobbigt att försöka äta ca 3000 kcal på en måltid genom kött, fett och grönsaker :)

<Tycker det är bra att du äter massa bär, massa antioxidanter som kan vara till nytta för kroppen. Det höjer ju också kroppens ph-värde som gynnar hormonerna. Var inte rädd för frukt som tex druvor heller. De innehåller så pass lite kolhydrater och har du inget socker problem kan du ju äta det också. Men bananer osv är ju något som bör undvikas pga det höga halten socker. Jaja känns det bra och rätt det du äter nu så kör på den.

Känner mig likadan med beskrivningen där med fettet... Tränar du bara styrketräning eller du kör kondition också. Jag menar inte cardio-grejen på gymmet eller old school cyklandet, löpning osv?

Anmäl
2012-06-30 16:32 #38 av: MTR-82

Jag äter 3-4 gånger/dag;

- Frukost kl 05 (4 baconskivor, 3 stekta ägg alt. äggröra på 3 ägg, turkisk eller grekisk youghurt med blåbär och hallon).

- "Frukost på jobbet" kl 9-10 (turkisk eller grekisk youghurt med färska blåbär, hallon och jordgubbar).

- Lunch allt från 12-15 (lite blandat, igår åt jag 1,5 laxfilée med '1 färsk broccoli', 1 kokt ägg och creme fraiche med gräslök i).

- Middag, liknande som vid lunch.

Nu på sommaren tränar jag cirkel 2 ggr/vecka och dans 1 gång. Annars blir det 3 cirkelpass och 2 danspass. Sen rör jag mig väldigt mycket på jobbet (jobbar som brevbärare, så det blir väldigt mycket trappspring).

Anmäl
2012-06-30 21:14 #39 av: denkal

Så har du bra fördelar att få upp en bra kondition som brevbärare ;)

Ser ut som du äter bra. Det verkar inte överdrivet med mejeriprodukter iaf. Men du kanske vet om själv om du tål dessa eller inte? Jag fick lov att skära ned på det pga jag gick upp i vikt av dessa :(

Anmäl
2012-07-01 07:44 #40 av: MTR-82

Har märkt att jag får ont i magen av keso och ibland av någon sås från utemats-ställen - men jag är varken laktos eller mjölkproteinallergiker.

Jag har bra kondis, är väldigt uthållig faktiskt.. Glad Hur är det med din vikt nu då, väger du dig eller känner du bara?

Anmäl
2012-07-01 10:29 #41 av: denkal

Jag väger mig knappt... Den enda måttstocken jag har är mina ögon och fingrar. Jag ligger på samma vikt faktisk. Jag pendlar mer i vikt med LCHF än med vanlig kost. Fast nr tvåan är ju absolut inte lika hård som innan haha. Jösses man kunde förstå kvinnorna när dem föder barn vid vissa tillfällen :)

Rent viktmässigt ligger jag detsamma. Fast underhudsmässigt är jag fettare nu än innan. Jag har också tappat deffen på mig helt enkelt. Märkligt men jag antar att det är pga min stressade kropp som samlat ihop fettet. Vid stress kan ju ju kortisolet verka possitvt på kort sikt. Vid längre sikt kan det verka negativt och har lätt för att få en stressad kropp. Vete tusan hur jag skall lösa det för det är svårt att själv känna av inre stressen eller om jag är stressad över huvudtaget.

Fast rent mentalt funkar LCHF kanon... Min mage är klockren nu, bubbla inte eller "rapa" inombords. Energinivån är konstant och orkar hela tiden aktivitet. Humöret är jämt och positivt och påverkas inte lika mycket av mat om man är mätt eller hungrig....

Så med andra ord ger mig LCHF positiva fördelar på det området som det indirekt var tanken bakom min kost. Jag ville ju bli smalare och gå på fettdrift ist men fick andra fördelar :)

Fast mekaniken bakom just LCHF är ganska skum rent genrellt. För om man tvinga kroppen att nyttja fett borde man ju kunna sänka på fettandelen senare för att få kroppen nalla mer på kroppsfettet. Men det verkar inte vara den lösningen helt enkelt...

Anmäl
2012-07-03 19:12 #42 av: SiljeSol

Nu har jag inhandlat magnesium idag, det var verkligen svart att fa tag pa det har i Grekland, det enda dom hade var nagra brustabletter med 246 mg magnesium per tablett. Men sa sa hon att det ar farligt att ata det under en langre tid, jaha? Tankte att jag provar att ta 2 eller 3 tabletter i veckan forst, vad tror ni om det? Jag har inga plagsamma kramper i vaderna an, och det vill jag inte fa heller, ar livradd for kramp, men kanner hur det pulserar i vaderna och benen kanns 100 kg tunga efter nagra trappsteg. Tror tom jag masta skippa gymet en tid.

Ar sa krangligt for mig har nar allt ar pa grekiska och ingen kan engelska och min pojkvan ar inte sa valdans bra pa det heller Rynkar på näsan

Anmäl
2012-07-04 10:44 #43 av: MTR-82

Idag tog jag en tidig morgonpromenad. Visst, jag åt frukost före (mår illa om jag inte äter direkt då jag vaknar) men jag kände hur magen ''hoppade''... har aldrig känt så förut! Så allt fett måste ju sätta sig på magen... Skrikandes

Det lät krångligt... finns det ingen i närheten som kanske kan svenska eller engelska? Typ i någon större stad, turitort, eller liknande?

Anmäl
2012-07-04 23:12 #44 av: denkal

Hmmm det är ju precis det jag beskrev innan om ang min underhudsfett...

Det gick nedåt snabbt men sedan ökade jag stadigt tillbaka till och tycker jag lagt på mig lite på just magen trots jag inte tränar lika intensivt eller känner mig stressad osv...

Kanske behövs det en längre period för kroppen att nyttja fett. Vem vet det har inte givit mig det positiva resultatet jag hade hoppas på fysisk sätt. Det är ju bara uthålligheten jag förbättrat enormt på... Så det är lite svårt att veta varför det är så för oss medan andra fungerar det bättre på...
Hon tjejen som har bloggen som vi pratade om vid en annan fråga. Hon borde ju ha svaret på det då hon äter LCHF och läser bioteknik... Hon borde förklara bättre än mig :)

Anmäl
2012-07-05 07:58 #45 av: MTR-82

Ja, det är inte så trevligt! Har aldrig nånsin i mitt varit tjock - men nu känner jag mig tjock, om magen iaf... Och jag ville ju inte bli tjock, jag ville få mer muskler så jag går upp i vikt!! Skrikandes

Jag kikade in på hennes blogg, jag kanske skulle maila och fråga...? Jag känner ingen skillnad på träningen, får lika mycket träningsvärk, ''sockerdricka'' och sånt som innan. Igår morse var jag ute på en långpromenad, och idag gör höfterna och låren fruktansvärt ont... Hur 17 ska jag klara av crossfiten ikväll? Tyst

Anmäl
2012-07-05 08:15 #46 av: MTR-82

Fast denna tråd handlar väl egentligen om kramp...? Flört Jag har inte haft kramp på ca 1 vecka nu, jag har tränat regelbundet och ätit 1-2/dag. Så jag hoppas det fortsätter... (nu lär jag väl få det i natt bara för det....)

Anmäl
2012-07-06 12:42 #47 av: MTR-82

Får ta tillbaka det där om att det var länge sedan jag fick kramp..... I natt vaknade jag av att höger ''vad'' krampande - kanske 10 sekunder bara, men oj vilka långa sekundrar! Skrev ''vad'' eftersom det var alldeles under knävecket på insidan som det krampade.. har aldrig varit med om det förut... Antingen är det längst ner vid knölen eller hela ''underbenet''.

Anmäl
2012-07-06 12:55 #48 av: [Pennylane1]

nu ska jag ge dig ett tips som kan anses som hokus pokus men det hjälper faktiskt! Knyt en ylletråd om vristen. Klart! Ibland  när jag fick kramp ti foten/vaden på natten så satte jag dit ylletråden jag har i nattduksbordet och vips försvann värken. Numera tar jag dolomitpulver vid minsta antydan och har ingen kramp. Läste det där med ylletråd för flera år sen och var ytterst skeptisk men mig hjälpte det iallafall!

Anmäl
2012-07-06 13:28 #49 av: MTR-82

Har inget sånt hemma, får kolla med ''svärmor''. Men knöt du fast det under själva krampen? Jag brukar få kramp om jag har några dagar mellan träningarna men tycker inte att jag borde fått kramp - cirkel i Måndags, 2,5 km's promenad i Tisdagas, 8-9 km's promenad i Onsdags, Crossfit igår...

Anmäl

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!