Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har autoimmuna sjukdomar

Kost vid sköldkörtelbesvär

2012-05-29 15:11 #0 av: Sugiyama

Jag har fått svar på en håranalys som jag beställt. Som jag misstänkte har jag problem med sköldkörteln, matsmältningen mm och har fått rekomendation hur jag ska äta.

Jag ska undvika kål, fläskkött, fett, mjölkprodukter

Jag ska äta nötkött, kyckling, fisk.

Tycker det blir svårt att hålla en lchf-kost med den dieten framförallt om man ska undvika fett. Men jag problem med matsmältningen sedan jag började med lchf och det kan mycket väl vara fettet som gör att jag känner av det. Hur äter ni andra med sköldkörtelproblem? Tänker ni på kosten?

Anmäl
2012-05-29 16:05 #1 av: sussie

Vad har du för problem med sköldkörteln?

Anmäl
2012-05-29 16:43 #2 av: Sugiyama

Ja alltså den underproducerar.

Anmäl
2012-05-29 16:49 #3 av: Wildrat

Jag har inga problem med fett eller fläskkött. Mjölkprodukter behöver jag vara lite försiktig med men undviker dem inte helt. Kål gillar jag inte.

Anmäl
2012-05-29 17:35 #4 av: Sugiyama

Wildrat, har du problem med sköldkörteln?

Anmäl
2012-05-29 18:30 #5 av: Gitten

Alla koålsorter hämmar sköldkörteln och sänker ämnesomsättningen, så har man problem med sköldkörteln bör man vara försiktig.

Även gluten och mjölkprodukter är problematiska och triggar den automimmuna processen mot sköldkörteln.

Fläskkött vet jag inget om, men kokosfett skall tvärt om vara perfekt för oss med sköldkörtelproblem: den sätter fart på ämnesomsättningen förutom alla andra hälsobringande effekter.

Anmäl
2012-05-29 18:49 #6 av: Wildrat

#4 Jupp, Hashimoto (autoimmun struma som blivit hypotyreos).

Anmäl
2012-05-29 19:27 #7 av: [Marja-Liisa]

Jag har ätit LCHF nu fyra år och mina hypobesvär har minskat mycket under tiden. Äter ca 20 gr KH, protein ca 1 gr/kg min vikt och resten fett, kokosfett, smör, fett kött och fisk samt ngt grädde. Sköldkörtelbesvär kan bero på olika saker, mina besvär berodde troligen på insulinresistens som störde hormonT4 att bli aktiv T3.

Jag undviker rå kål, soja, omega6 oljor och andra goitrogener.

Anmäl
2012-05-29 21:02 #8 av: dufva

Två ämnen som sköldkörteln behöver för att kunna göra vad den ska är selen och jod

Tillskott kan man förstås ta men paranötter räkor och spirulina är mer naturliga vägar att gå för att öka på nivåerna av dessa Glad

Anmäl
2012-05-30 09:13 #9 av: Sugiyama

Tack för alla råd, jag har dels låg ämnesomsättning, problem med matsmältningen och så detta med sköldkörteln som förmodligen inte är på topp. Det här är resultat av hur men näringsbalans ser ut. Har man matsmältningsbesvär ska man inte äta så mycket fett skriver dom. Jag skulle kunna tänka mig att det är bra att dra ner på fettet för min del då jag fortfarande efter 3,5 år på lchf har en hemsk andedräkt som blir bättre när jag äter saltsyra. Räkor och nötter är gott, spirulina kan man också peta i sg.

Anmäl
2012-05-30 10:32 #10 av: Nybörjarn

Alltså, det var ju kanske inte det du frågade efter... men det finns ju faktiskt väldigt bra hormonersättning, Levaxin.

Om jag vore du hade jag faktiskt bett en läkare ta blodprov och kolla hormonnivåerna, för har du för lite så är det ju faktiskt väldigt enkelt att kompensera det!

Hypotyreos orsakar ju massor med olika symptom och det kanske är onödigt att gå runt med dem när det är enkelt att bara ta en liten tablett mot det?

Kostmässigt har jag tyvärr inga råd! :(

Anmäl
2012-05-30 11:49 #11 av: Wildrat

#10 Tyvärr är det inget som är "enkelt att bara" med sköldkörtelbesvär... Men jag håller med, TS skulle kunna prova iaf. Det finns ju en del som mår bra av Levaxin också.

Anmäl
2012-05-30 16:05 #12 av: Sugiyama

Jo men jag tänkte testa och se om man kan komma tillrätta med själva grundproblemet istället för att bara bota symptomen. Sen är det inte helt enkelt, vad jag förstått att få ta de rätta proverna. Jag har tagit det vanliga provet och det visade inget.

Anmäl
2012-05-30 16:19 #13 av: ACH

Se upp bara. Sköldkörtelsjukdom kan vara dödlig på sikt utan medicin. Hashimotos är garanterat dödlig utan hormonerna, dock tar det lång tid. Du behöver inte bli skrämd av detta, men tänk iaf på det ifall symptomen inte försvinner/blir värre. All syntetiskt framställd medicin är inte av ondo.

Anmäl
2012-06-01 17:33 #14 av: Sugiyama

Tack för varningen. Men borde inte vanligt blodprov visa då att man har underfunktion?

Anmäl
2012-06-01 17:39 #15 av: ACH

Om det verkligen är allvarligt så borde det väl det. Men jag är INTE någon expert, så du ska egentligen inte lyssna på mig i det avseendet.

www.stopthethyroidmadness.com är en bra sida där det står mycket om hypotyreos, och om sådant vården ofta missar när det gäller sköldkörteln.

Anmäl
2012-06-21 22:17 #16 av: soffipop

Man kan ju faktiskt beställa sina egna hormoner på nätet...

Det har jag gjort nu i ca 4 år! Funkar hur bra som helst! Har en väl dokumenterad Hashimotos, blev bara sämre och sämre av läkarnas dribblande med Levaxin.

Sökte själv på nätet och beställde hem egna hormoner. Provade... och slutade med Levaxin efter ett par dagar!!! Vilken skillnad!!!

Mina blodprover har visat i stort sett samma fantastiska värden varje gång jag tagit nya på Endokrin! Ha! Säger jag till idioterna (läkarna) som inte lyckades göra mig "frisk"! Nu, efter nästan 4 år, vägrar de fortfarande att ge mig licens på Armour via Apoteket! Fast jag har så bra värden och alla mina symptom är borta!

Beställer dem härifrån: www.the-natural-choice.co.uk/

De finns även att köpa i Sverige via vissa holistiker. Om du känner att du behöver lite mer info. Men då kostar de ju såklart lite mer... =)

(Företaget som säljer tabletterna i Sverige köper från samma företag som jag gör i England, så det är kontrollerat och godkänt för försäljning i Sverige.)

Ett litet tips bara! Flört

Sen till kosten!

Jag äter LCHF, ganska strikt, och mår toppen på det! Märker t o m att jag måste dra ner på mina hormoner vartefter jag går ner i vikt!!! Helt fantastiskt!

Har levt i min lilla "bubbla" så länge att jag glömt bort hur det är att leva!!!

Nu känns livet underbart och jag är så glad att jag orkade ifrågasätta läkarna!!!

Anmäl
2012-06-24 21:04 #17 av: Sugiyama

#16, låter fantastiskt, tack för tipset. Just nu äter jag tillskott för att få ordning på näringsbalansen och jag ska ge det en chans. Tycker redan jag mår bättre och känner mig piggare. Jag fick rådet att dra ner på fettet och öka proteinet. Mer åt GI hållet men det vill jag inte. I alla fall tänker jag inte börja med spannmål igen.

Anmäl
2014-08-05 07:14 #18 av: Eliina88

Nu är jag sen till konversationen, men jag lämnade blodprov för att mäta sköldkörtelvärdet för nåt år sedan, och det visade normalt. Men jag har misstankar, delvis eftersom sjukvården i min hemstad är närapå ökänd för att vara så urusel. Kan du, Sugiyama, berätta vart du skickade din håranalys, så att jag också kan skicka till samma ställe?

Anmäl
2014-08-05 19:42 #19 av: hemul

Jag har underproduktion. Jag äter mycket fläskkött, mejeriprodukter (ja, inklusive mjölk och fil) och surkål nästan varje dag. Tidigare trodde man, och även jag då, att syrningen förstörde goitrogenerna, men nu vet man att så inte är fallet. Vad jag medvetet äter FÖR sköldkörtelen är jod och det har jag gjort ganska många år nu.

Helt plötsligt vid provtagningen i våras hade mitt TSH-värde halverats (jämfört med ungefär ett år tidigare då värdet var som det varit de senaste åren). Har även varit undermedicinerad flera år (Levaxin). Det enda som ändrats jämfört med tidigare är betydligt mer motion, men jag har aldrig hört eller läst att det skulle hjälpa. Så jag vet inte vad det beror på. Bara att tacka och ta emot. Men det hände trots fläsk, mjölk och kål.

Anmäl
2014-12-08 23:10 #20 av: drottninggele

Ni som äter jod, vart köper ni det?
Heter det något speciellt (namn, märke).

Anmäl
2014-12-09 01:06 #21 av: Zepp

Salt.. vanligt salt innehåller JOD, likaså fisk från havet, skaldjur!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-12-09 01:11 #22 av: hemul

Det är minimala mängder jod man får i sig från salt. En droppe i havet om vi pratar sköldkörtelns behov.

Anmäl
2014-12-09 04:28 #23 av: mooonlight

Fisk, skaldjur, musslor och andra mollusker, alger... Saker från havet innehåller jod och selen. En mycket bra kombo.

Anmäl
2016-03-07 10:58 #24 av: Emmyjane

# 16 Vad hette det du tar? Är det svinhormonet?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.