Annons:
Etiketthälsa
Läst 79152 ggr
gun92884
2012-05-07 11:15

Förslag på naturligt vattendrivande ...

Det börjar bli varmare och med denna omställning så kommer ett problem för mig … jag retain - kommer inte ihåg svenska ordet - vatten, särskilt i fingrarna.

Finns det någon som har tips på ett naturligt sätt att bli av med extra vatten? Är inte intresserad av några mediciner eftersom detta inte är ett stort problem, just att det spänner litet i fingrarna. Jag äter inte särskilt mycket salt … saltar aldrig extra, så detta är inte ett problem, och jag dricker varken mindre eller mer än när temperaturen är lägre. Alltså, den enda skillnaden är att det är varmare i atmosfären.

Annons:
crikarlshamn
2012-05-07 12:07
#1

Hej Gun!

Detta fungerade bra pà bàde mamma och min syster.  De tog bàda urindrivande medicin och satte näsan i vädeet när jag föreslog min drink.  Fick böna och be dem prova… sen sprang de!  :-)

Obs, mycket kolhydrater men uppvägningen utav ingefäran och den urindrivande effekten vekar positiv.

Mängd att mixa och spara. 100g skalad ingefära, mixas med 300g lönnsirap - hàller minst 4v i kylskàp.

1msk utav mixen till saften utav en citron blandas med ca 3dl vatten.

0.75 msk lönnsirap = 23g carbs

Sänk mängden mix om en matsked (20g) ger för starkt utslag.

Hoppas det fungerar lika bra pà dig som pà min familj.

Wildrat
2012-05-07 12:33
#2

Det fannsrecept på en dryck med citron och ingefära här förut som skulle vara urindrivande, ska se om jag hittar det…

gun92884
2012-05-07 12:39
#4

Tack, ska prova! Mååååste det vara lönnsirap i? Vad är sirapens funktion? Låter litet som en dryck som användes i någon 'reningskur' (kidney? liver? cleanse) som var populär för några år sedan … minnet slirar för ögonblicket. Men, om det är urindrivande var det kanske kidney cleanse Obestämd

[Pennylane1]
2012-05-07 13:33
#5

det är ju ingen sirap i länken ovan så… det verkar nog onödigt!

crikarlshamn
2012-05-07 14:49
#6

Lönnsirapen har samma urindrivande och renande effekt som björksaft, björksaften är dock lite svàrare att fà tag pà.

Annons:
crikarlshamn
2012-05-07 14:54
#7

Tillägg,

Drick inte undertiden ni tar någon medicin.  Jag tog den i förebyggande syfte under en tid utav kortison men drycken "renade ut" kortisonen innan den hann att verka.

Gronstedt
2012-05-07 14:55
#8

Ljungblomma, björkblad och maskrosrot är standardmedel för detta.

Gredelin
2012-05-07 15:31
#9

Fänkål är rejält vätskedrivande. Jag tycker dessutom att det är gott.

gun92884
2012-05-07 15:39
#10

#9skrivet av Gredelin

Jag tycker inte om fänkål utom som brödkrydda. Jo, jag känner till alla dessa blad och blommor … och körsbärsskaft och hibiskus och selleri men det mesta smakar som halm och jag ville ha något roligare i smak … ingefära tycker jag om Glad

crikarlshamn
2012-05-07 15:41
#11

Fänkål!

Instämmer att det är ljuvligt gott.  Rà, tunnt skivad med hasselnöts olja och salt eller bakad i ugnen och serverad med en tjock tomat coulis med mycket basilika.

Har inte kännt sà mycket utav den urindrivande effekten men vet att den ska finnas där.

Helt glömmt, bäst av allt för mig… grön sparris!  Dà springer jag.

[Pennylane1]
2012-05-07 15:47
#12

fänkålste kokt på fröna är nog vätskedrivande ja!

gun92884
2012-05-07 15:49
#13

#11skrivet av crikarlshamn

Sparris! Det hade jag glömt … och det är ju högsäsong här!

Nu är den mest grön här, men är vi bodde i Orleans åt vi mycket vit sparris för den från Loiredalen var erkänt bäst i landetTungan ute

Annons:
crikarlshamn
2012-05-08 09:41
#14

Jag köpte när odlad tunna smala gourmet sparris i gàr som var sà goda att de kunde ätas ràa!   Hälften skar jag tunnt pà snedden och àt med tomat och  hasselnöts olja till förätt. Resten àng kokades, àts med majonäs och.. en oxfilebit var. Oskyldig

MimLan
2012-06-06 15:35
#15

Har nu druckit citron/ingefärsdricka (bara citron och ingefära i vattnet, ingen sötning) i en vecka. Lustigt nog är effekten lite annorlunda på mig.

Jag har snarare slutat bli av med vätska, vilket är ett stort problem för mig. Springer inte som en galning och kissar ut det jag dricker "direkt" längre, utan verkar kissa mindre.

Det här är bra för mig för jag är stor och sedan hormononerna brakade samman svettas jag av väldigt lite ansträngning eller av temperaturskillnader och det finns inte på kartan att jag lyckas ersätta allt jag gör av med.

Det kanske är vätskenormaliserande, den drycken, snarare. :)

Jag testade drickan eftersom mina underben ofta är svullna. Det verkar ha hjälpt lite, men inget jag sätter säkerställt-stämpeln på.

crikarlshamn
2012-06-06 16:35
#16

citron/ingefärsdricka (bara citron och ingefära i vattnet, ingen sötning)

Förklaringen är enkel - det är lönnsirapen som är urindrivande.  Samma effekt som björksaft/sirap.

http://plants.usda.gov/plantguide/pdf/pg_acsa2.pdf

http://www.destinationheavenministries.com/page1/page16/page16.html

http://www.weleda.co.uk/birch-products/birch-juice-200ml/invt/203002/

……………

Historical Properties & Uses

The leaves and bark of the white birch and related species are used for medicinal purposes.  The leaves contain various saponins, tannic acid, essential oil, bitter substances, and glycosides; the bark is rich in methyl salicylate.

Birch leaves are used as a diuretic, as a disinfectant, and to dissolve gravel and kidney stones.  The leaf tannins are astringent and antidiarrheic.  The leaf oil has typical vulnerary properties and has been used externally for the relief of the pain of rheumatism and to promote hair growth.  Ingestion of large amounts of the oil should be avoided.

Birch leaves have approval status by the German Commission E.

Birch bark has antipyretic, counterirritant, anti-inflammatory, and analgesic properties not unlike those of wintergreen.  Like the leaves, it also has been used to soothe the discomforts of rheumatism.

References:

Blumenthal, M (Ed.): The Complete German Commission E Monographs: Therapeutic Guide to Herbal Medicines. American Botanical Council. Austin, TX. 1998.

ACH
2012-06-06 16:56
#17

Nu vet jag inget om ämnet egentligen, men varför inte bara te, helt enkelt?

gun92884
2012-06-06 17:11
#18

#17skrivet av ACH

… jag dricker baljor av te varje dag …

Om jag inte missminner mig så är körsbärsblad och skaft också urindrivande … för ögonblicket har vi inte så varmt så det är ett problem ännu …

[Najsan]
2012-06-06 17:55
#19

Salt är inte skadligt! Det kan till o med vara farligt med för litet natrium då det är varmt o man svettas mycket. Saltskräcken verkar lika utbredd som fettskräcken. Suck!

Annons:
gun92884
2012-06-06 19:31
#21

#19skrivet av Najsan

… i en av trådarna finns det artikel från Mark's Daily Apple där han talar om salt och hur vi missförstått ätandet av salt … han talar också om de sjukdomstillfällen … för de finns … när man ska se upp med saltätandet … alltså, inte något som gemene man behöver bry sig om så länge de inte har något av dessa sjukdomar.

Upp till toppen
Annons: