Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 11005 ggr
smalochsmart
2012-04-10 15:06

Skillnad mellan jägarkost och LCHF?

Hej!

Mina föräldrar har ätit LCHF i flera år, så jag har känt mig ganska insatt i dieten även om jag inte ätit så själv.

Nyligen läste jag en amerikansk bok som heter "the Paleo solution" av Robb Wolf som handlar om det som på svenska kallas jägarkost.

Jag känner mig en aningen förvirrad över vad som skiljer dessa två uttryck åt i praktiken. Jägarkost exkluderar ju även mejeriprodukter, men det verkar även finnas andra skillnader i jämförelse med LCHF.

Tex tycker jag att de som förespråkar jägarkost eller paleo diet ofta är tydligare med att säga att spannmål ska uteslutas helt ur kosten, speciellt de med gluten i. Det finns i vissa LCHF-kokböcker bröd med tex vetemjöl i, vilket jag tycker blir ganska förvirrande. Det finns enligt mig även en tendens inom LCHF-rörelsen att göra mycket mat med grädde, vilket lätt blir för mycket enligt mig. Många försöker göra om "vanliga" recept till LCHF genom att använda fiberhusk och annat, något jag inte sett tecken på i den amerikanska paleo-rörelsen, i alla fall inte i lika hög grad.

Har jag rätt i dessa iakttagelser? Vad står egentligen de båda dieterna för, vad är skillnaden mellan dem?

:)

Annons:
Jennix
2012-04-10 15:32
#1

Du menar vad är det för skillnad mellan LCHF och Paleo-kost? Du får gärna skriva mer om vad Paleo-kost är, så vi kan jämföra.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

gun92884
2012-04-10 15:53
#2

I den här bloggen finns en bra beskrivning http://www.fitbomb.com/p/why-i-eat-paleo.html

Paleokosten står för människans urkost, den man fick genom genom att jaga, fiska eller plocka och samla … alltså kött, fisk, lokala grönsaker, frukter och bär och örter. Inga mejerivaror eller processat eller odlat speciellt såsom sädesslag. Det finns Paleofolk som också äter födan så rå som möjligt.

LCHF drar ner på kolhydraterna - lättast är att börja med att utesluta socker och sädesslag - samtidigt som man ersätter denna energimängd genom att äta utav fettrika källor. En del av denna energi kan komma från fullfeta mejerivaror om man tål dem.

hemul
2012-04-10 15:57
#3

Det hörs väl på namnen? Lowcarb går ut på att äta lite kolhydrater, peleo på att äta som vi tror vi gjorde på äldre stenåldern. Paleo är inte nödvändigtvis LC. Tvärtom äter många mycket frukt och rötter, använder honung som sötning o.s.v.. Det är väl därför man inom LCHF ibland använder jägarkost när man vill känna sig besläktad med paleo, annars skulle det bli lite knepigt.

Alltså: paleo har inte primärt med proportionerna mellan makronutrienter att göra, fast sen finns det grupperingar som helst äter som "jägare", d.v.s. mest kött.

Zepp
2012-04-10 23:41
#4

Paleo KAN vara lågkolhydrat.. medans lågkolhydrat BÖR vara paleo i så stor utsträckning man kan!!!

Man kan även säga att LCHF är en mix mellan paleo och lågkolhydratkost.. iallafall som den framställs av flera förespråkare.. dvs så naturlig och ursprunglig mat som möjligt.. med mindre kolhydrater och mer naturligt fett!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2012-04-11 00:49
#5

Fast det är ju inte riktigt sant. Orsaken till att en del framställer det så är väl att de vill åka snålskjuts på peleo som redan fått upp styrfarten när LCHF kom till så att säga.

Wildrat
2012-04-11 06:41
#6

Ibland är det väldigt mycket som skiljer mellan paleo och LCHF, ibland väldigt lite. Det beror på vilken bok man läser. Varianterna inom paleo är ganska stora från fettskrämt och kolhydratrikt till fettrikt och kolhydratsnålt.

Annons:
spirit
2012-04-11 09:02
#7

Den riktiga paleokosten har beskrivits av Carl von Linné 1732 och av inuiters föda 1936.

Enligt Linné så åt samerna renkött, renmjölk, fågel, fisk. Finns inga större mängder vegetabiliska kolhydrater där.

Vi säsong blev det mindre mängder ägg på våren och bär på hösten.

Inuiternas kost är beskriven som 43 E% protein, 54 E% fett och (troligtvis överestimerat) 3 E% kolhydrater.

Gräva rötter och nötter och andra kolhydratkällor finns ingen möjlighet till eftersom det är dåligt sparkföre ungefär ett kvartal per år. Hos jägarfolk finns det alltid kött så man äter det i stället för att futilt söka efter rötter och nötter.

Den så kallade Paleodieten är ett påfund av vissa forskare för att understödja och promota sina egna idéer. Därav den stora variationen i mängden kolhydrater mellan olika författare.

[tick]
2012-04-11 15:46
#8

#7, "den riktiga paleokosten"? Samernas och inuiternas ursprungliga kost är bara två exempel. Det finns många andra varianter som kan se helt annorlunda ut beroende på var på jorden man tittar. Alla levde inte på Grönland eller andra nordliga breddgrader.

[Månsten]
2012-04-11 18:55
#9

Är inte så insatt i paleokosten, och undrar hur långt tillbaka i tiden man ska gå för att det ska räknas som paleo?

Frågan uppstod då jag undrade varför den kosten inte inkluderar mjölk. Människan har druckit mjölk i tusentals år. Kamelmjölk, bisonmjölk, hästmjölk, jakmjölk mm. Hästen domesticerades för så långt som 10 000 år sen. Kamelen för ca 5 000 år sen. Är inte det paleo?

crikarlshamn
2012-04-11 21:34
#10

Paleo = Den arkeologiska perioden Paleolitikum, eller äldre stenåldern … inleddes för omkring 2,5 miljoner år sedan, med de äldsta bevisen för redskapstillverkning, och varade till omkring år 10 000 f.Kr

Innom kost anses denna typ utav diet att härstamma fràn tiden innan vi blev bosatta och började odla spannmàl och hàlla husdjur att mjölka.

The paleolithic diet (abbreviated paleo diet or paleodiet), also popularly referred to as the caveman diet, Stone Age diet and hunter-gatherer diet, is a modern nutritional plan based on the presumed ancient diet of wild plants and animals that various hominid species habitually consumed during the Paleolithic era—a period of about 2.5 million years duration that ended around 10,000 years ago with the development of agriculture

First popularized in the mid-1970s by gastroenterologist Walter L. Voegtlin

Text fràn Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Paleolithic_diet

crikarlshamn
2012-04-11 22:59
#11

pà tal om stenàlder, LCHF's grundare?

http://en.wikipedia.org/wiki/Paleolithic_diet
Gastroenterologist Walter L. Voegtlin was one of the first to suggest that following a diet similar to that of the Paleolithic era would improve a person's health.[6] In 1975, he published a book[5] in which he argued that humans are carnivorous animals and that the ancestral Paleolithic diet was that of a carnivore

— chiefly fats and protein, with only small amounts of carbohydrates.

His dietary prescriptions were based on his own medical treatments of various digestive problems, namely colitis, Crohn's disease, irritable bowel syndrome and indigestion.[30][31]

Zepp
2012-04-11 23:58
#12

Man har levt av lite olika kost i olika delar av världen.. vad man vet.

I tropiska områden har man som regel haft ett högre intag av frukt och andra välsmakande växter.

I söderhavet har man levt av fisk och kokosnötter, samt annat ätbart från havet.

I kallare klimatsoner har kosten mest bestått av animaliska produkter, kött fisk, bäver säl och en del rötter på sommaren, hösten.

Sen så för att man inom enstaka habitat har kunnat leva av en förhållande ensidig kost så innebär det inte alltid att vi kan göra det samma.

Både växter och animaliska produkter har i dag ett annat näringsvärde.

http://www.forntidateknik.z.se/IFT/mat/stenmat.htm

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Månsten]
2012-04-12 11:44
#13

crikarlshamn, det var just det här med att paleolitikum varade tills för ca 10 000 år sen (inte 10 000 år f.K.), och man började tämja hästar ungefär då, som jag tycker det är konstigt att inte mjölk ingår.

Husdjur har människan hållt långt innan jordbruket. Bl a som bärhjälp och vid transporter.

Annons:
[Pennylane1]
2012-04-13 09:03
#14

ja jag har inte fattat det där resonemanget riktigt, man brukar ju säga att osten "upptäcktes" genom att jägare hittade ostmassa i kalvmagar och att man kom på att mjölka genom det….

crikarlshamn
2012-04-13 09:03
#15

f.Kr, refererar till"Neolitikum (yngre stenåldern, bondestenåldern) följer direkt på paleolitikum i Västasien, där man uppfinner jordbruket cirka 10000 f.Kr."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Paleolitikum

Denna tid ligger pà gränsen vilket kanske är anledningen till att matsmältningssystemen inte hann med, men, kanske inte.

Men, däremot, som Zepp även kommer in pà, sà är maten i dag, den odlade och uppfödda, annorlunda i dag än för förr.

Min erfarenhet är att jag lättare smälter älg eller wapiti än ox kött.  Tydligen har det med olika enzymer att göra men kanske även djurets kost (?)

Vete har förädlats och ändrats enormt de sista hundra àren och resultatet… jag tàl det inte!  Men andra mindre förädlade (dinkel, kamut, Havre tex) gàr bättre även om de innehàller gluten. Men… i smà mängder = knappt 1 dl kokt.

Bär har jag hög tolerans till men inte äter jag mer än en kupad hand eller en frukt, men inte bàda.  Ju mindre spannmàl jag ätit desto bättre tàl jag bär och frukt.

Jag reagerar ofta snabbt och starkt pà mat, och har ocksà upptäckt hur de reagerar tillsammans pà min kropp.

Hàrd fàr ost och lite keso är allt jag màr bra utav i gällande mjölkprodukter.

Alla värmande kryddor, (ingefära, kardemumma, kryddnejlikor, kanel, chili, turmerik, cayenne, spiskummin…) och örter (basilika, dill, persilja, dragon etc) fàr min kropp att mà toppen.

Jag màr bättre utav  en mindre mängs mat än en kopiös màltid, i ayurvedan är  jag Khappa sà det är inte i min natur att äta lite :-)

Allt jag lärt mig om migsjälv ledde mig att till slut att läsa boken The Inflammation Free Diet Plan.

Den lärde mig hur att balancera inflammation rate(IF),
http://inflammationfactor.com/look-up-if-ratings/

äter jag en filet mignon 100g (IF) -10 och 1dl kokt korn (IF) -19 = -29

kan jag nollställa med att äta den med

en tunnt skivad rà fänkàl (IF) +20 och 1 tsk färsk basilika (IF) +9 = +29 Det var ungefär sà som jag àt när jag följde min instinkt och att läsa om det bekräftade det.

Vi är alla olika, och reagerar olika, kanske mest viktiga är att läsa, lära och att sedan lyssna pà kroppen?

smalochsmart
2012-04-13 15:56
#16

Vad kul med så många inlägg! Jag tog upp ämnet just för att jag tycker LCHF-debatten kan vara onyanserad i att det sällan är nån som går in på vårt ursprung mer än att vi inte åt spannmål förr. Det verkar som att fler tyckte ämnet var intressant.

#1, ja jag menade paleo-kost, men de flesta svenskar använder termen jägarkost, därför skrev jag så. Jag är själv ganska insatt i kosten då jag läst en bok på ämnet, men ville ha erfarna LCHF:ares synpunkter på skillnaderna.

Paleo-diet är ju ett diffust namn då tidperioden pågick under ett par miljoner år och människor måste ju ha ätit olika på olika platser. Jag förstår mig inte heller riktigt på avhållsamheten från mejeriprodukter, men tänker forska vidare i det. Jag tror dock på att dra ned på mejeriprodukter och att avhålla sig från processade produkter som vissa hårdostar och mjukostar, samt högpastöriserade produkter.

Det jag gillar med paleo är att det går bra att äta frukt och använda honung som sötningsmedel, jag lider inte själv av övervikt och har efter lite experimenterande märkt att det ger ett bra tillskott på energi, speciellt vid träning.

De största förespråkarna av paleo äter ju ganska mycket fett, så jag tycker det liknar LCHF i hög grad och min största fundering var att det kan vara förvirrande med flera olika uttryck för i princip samma sak.

nyborjare08
2012-04-13 16:08
#17

Hur menar du att debatten är onyanserad? Jag tycker i alla fall att det dyker upp trådar här då och då om paleo-/jägarkost. Kostdoktorn har ibland inlägg om det också. Så det bör ju finnas att läsa och debattera för den som är intresserad.

LCHF är ju ett brett register av olika sätt att äta med det gemensamt att man äter lite kolhydrater och störe andel fett i kosten. Hur man gör det kan ju varieras in i det oändliga Glad (nästintill i alla fall!).

 

 

[Månsten]
2012-04-13 16:33
#18

#14skrivet av Pennylane1, javisst är det då konstigt att mejerier inte ingår i en jägarkost.

Såg i något naturprogram, tror det var BBCs "The human planet", att det var eftertraktat bland inuiter att få tag på en kut som precis hade diat. Den feta och näringsrika mjölken som den hade i magen, var en dyrgrip.

Zepp
2012-04-13 21:19
#19

Man skall se lågkolhydrat och Paleo som två spår i tänkandet om hälsosam kost, vad som gör oss frisk respektive sjuka.

Sen så finns det här i Sverige ytterligare ett paralellt spår "Äkta vara".. tillsamans säger de vad det handlar om, dvs om kostens betydelse för hälsan och hur allt mer sk mat numera är kuliser, som ser ut som mat och nästan smakar som det, men saknar den essentiella näring våra kroppar behöver för att fungera.

Egentligen heter det "Jägarsamlarmat", dvs man jagade och åt vad man kunde samla ihop av ätbara växter och annat.. tex skaldjur och rötter!

Iomed att man var samlare så åt man faktist även fröer, när sådana var tillgängliga.

Så var ligger skillnaden.. jo när vi började basera vårt intag på odlad och uppfödd mat.. det var en långsam process, speciellt här i norden där man långt in i tiden hade sitt huvudsakliga intag från vilt och fisk.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

smalochsmart
2012-04-18 15:04
#20

#17 Jag menade mer den allmänna debatten som når "vanliga" människor som inte letar sig in till artiklar på nätet. Samt på forum liknande detta eller i kokböcker där det är större fokus på att ta bort alla kolhydrater än vilka kolhydratkällor som man ska undvika helt och av vilken anledning, samt vilka kolhydratkällor som faktiskt är ok eller t.om. nyttiga. Jag menar absolut inte att det alltid är så och är medveten om att det finns jättemånga bra trådar här och många nyanserade artiklar på ämnet, jag menar mer debatten som helhet ute i samhället.

Det finns massor av artiklar om ämnet att utesluta mejeriprodukter om man googlar på "paleo dairy". Mark Sisson som är en stor paleo-förespråkare skriver om ämnet här:

http://www.marksdailyapple.com/dairy-intolerance/#axzz1sOcqDUub

Han förespråkar INTE total uteslutning av mejeriprodukter, men jag tycker om hans argument att äta produkter med bakteriekultur, s.k. fermenterade varor, som youghurt osv. i första hand och försöka utesluta de produkter som är högpastöriserade och framför allt homogeniserade.

Laktosen är ju som bekant en bra insulinhöjare, vilket ju är viktigt att ta hänsyn till vid intag. Vid fermentering skriver han att laktosen nära nog försvinner, vilket alltså är ett bra argument för att tänka över vilka mejeriprodukter man storkonsumerar.

Annons:
dannod
2015-10-06 12:45
#21

#18 av: [Månsten]

Du måste jobba på Arla, du nämner mjöl hela tiden. Den mängden och kvaliteten de kanske drack, går knappast att jämföra med idag. Mjölk/mjölkprodukter är skräp …

Upp till toppen
Annons: